Kontakt/Contact
© Kirsten Gress. All Rights Reserved.

arslonga.dk

 

Drop Down Menu
 
Jeff Koons (1955)

 
Amerikansk Neo-Pop Art kunstner, født i York, Pennsylvania. Som ganske ung viste Koons talent for at tegne og male. Inspireret af sin far, der var indretningsarkitekt, lærte han at værdsætte og forstå æstetiske udtryk og hvordan farver, genstande og rum påvirker menneskers følelser. Faderen lod ham udstille sine arbejder i sin interiørbutik.
Koons studerede på
Maryland Institute College of Art i Baltimore og School of the Art Institute i Chicago. Efter i 1976 at have bestået sin BFA (Bachelor of Fine Arts in Visual Arts) fra instituttet i Baltimore flyttede han i 1977 til New York og blev ansat i afdelingen for medlemsskaber på MoMA (Museum of Modern Art, New York), og blev hurtig kendt for sit salgstalent. I denne periode var Koons begyndt at arbejde med oppustelige blomster og kaniner og kombinerede dem med akryl og spejle for at skabe bemærkelsesværdige skulpturer. I 1979 forlod han MoMA og begyndte at arbejde som  børsmægler på Wall Street for at tjene penge til sit kunstneriske arbejde. Hans gennembrudsserie "The New" (1980-87) bestod af støvsugere og gulvpolermaskiner i gennemsigtige akrylmontre.

Koons er kendt for bl.a. sin store porcelænsfigur af "Michael Jackson and Bubbles", hvor Jackson ses med sin chimpanse, og for sit ægteskab med den italienske pornostjerne og politiker Ilona/Cicciolina Staller, og de erotiske billeder af hende og ham selv i stort format.
Andre eksempler på kunstneriske udtryk hos Koons er basketbolde i vand i montre. Ludvig den 14.-skulptur. "Ballonfigurer" der er som den den Trojanske hest, man ved ikke, hvad den indeholder. "Kvinde i badekar". Kaniner i "sølv", der minder ham om Venus fra Willendorf. "Pop rack", maleri med forskellige slags popkorn, der også minder ham om Venus fra Willendorf. "Vinterbjørne", der kan minde lidt om havenisser. "Banality" en serie af porcelænsfigurer i sentimental realisme. Collageagtige billeder i store formater og ikke-realistiske sammensætninger. I billedet "Pam" ville han lave en nutidig Mona Lisa, smilet er kavalergangen.

Koons porcelænsfigurer er blevet kaldt kitsch og hans billeder pornografi. Han arbejder i store formater, anvender computergrafik, billeder sat sammen i et foto-/tegneprogram forstørres op på hans værksted af hans medarbejdere.
"Glaskugle (postkasse), 2013/"Gazing Ball (Mailbox)", 2013.
"Jeg vil have det sjovt og nyde det" siger Koons til sig selv hver dag, det holder frygten på afstand. "Det mest vellykkede kunstværk er et, der er kamæleonagtigt".
Koons er inspireret af supermarkedets varer, han holder af småkager med chokoladestykker, der minder ham lidt om afføring. Han er interesseret i morgenmadsprodukter, hans primale interesse, mælk, modermælk.
Koons
er den mest succesfulde amerikanske kunster siden Andy Warhol.
 

Klik på billederne for forstørrelse/Click on images for enlargement 

1-2 "Hundehvalp", 1992, Guggenheim Museet i Bilbao/"Puppy", 1992, Guggenheim Museum, Bilbao.

"Puppy"
er en 13 m høj planteskulptur af en
West Highland White Terrier udført i en mangfoldighed af blomster så som morgenfrue, begonie, flittiglise, petunie og lobelia. Blomsterne er anbragt på en rustfrit stålstruktur, der er overtrukket med transparent farve.
Skulpturen var udstillet foran Rockefeller Center i New York i 2000. 
3 "Split-Rocker" (kløvet gyngehest), udført i 2000. Placeret i 2014 foran Rockefeller Center, New York.
"Split-Rocker", executed in 2000. Placed 2014 in front of Rockefeller Center, New York.

På samme sted som "Puppy" stod i 2000 står i 2014 den 10 m høje "Split-Rocker" der også er en blomsterdækket kæmpeskulptur bestående af to asymmetrisk sammensatte hoveder med håndtag der stikker frem. Venstre halvdel er et gyngehesthoved, højre halvdel et dinosaurushoved. Inspirationen er hentet fra Koons søns gyngehest og dinosaur legetøj. 

"Split-Rocker" er forskellig fra "Puppy", da det er muligt (dog ikke for det brede publikum) at søge ly i skulpturen, der har en åbning, der hvor de to asymmetriske halvdele mødes. Hvor "Puppy" er let aflæselig i sin form som hundehvalp, er den nuttede "Split-Rocker" Frankensteinagtig med sine podede legetøjshoveder.
Blomsterne på Split-Rocker holdes friske med vand fra et overrislingssystem som er placeret inden i kernen af rustfrit stål. Skulpturens skrøbelighed er dens afhængighed af det raffinerede vandingssystem, der en væsentlig del af dets mening. Friske blomster symboliserer liv, visne symboliserer død.

4 "Ballonblomster (rød)", 1995-2000, Ground Zero, New York/"Balloon Flower (Red)", 1995-2000, Ground Zero, New York.
5 "Tulipaner", 2006, Guggenheim Museet i Bilbao/"Tulips",  2006, Guggenheim Museum, Bilbao.
 

Jeff Koons: A Retrospective
Whitney Museum of American Art, New York, 2014

1 "Oppustelige blomster"/"Inflatable Flowers", 1979.
2 "Telefon"/"Telephone", 1979.
3 "Tepotte"/"Teapot", 1979.
4 "Brødrister"/"Toaster", 1979.
5 "Støvsuger berømthed III"/ "Hoover Celebrity III", 1980.
 
1 "Ny foranderlig støvsuger"/"New Hoover Convertible", 1980.
2 "New Shelton Wet/Drys 10 Gallon Doubledecker", 1981.
3 "New Roomy Toyota Family Camry", 1983.
4 "New! New Tool", 1983.
 
1 "Redningsbåd"/"Lifeboat", 1985.
2 "Iltapparat"/"Aqualung", 1985.
3 "Two Ball 50/50 Tank", 1985.

Basketbolde i vand.
En Basketbold er oppustelig. Går luften ud af bolden vil den blive et symbol på død. En oppustet bold er symbol på liv. Disse kendsgerninger svarer til menneskets erfaring om nødvendigheden af at trække vejret for leve.
Da Koons ville realisere sine planer med denne readymade skulptur (se nedenfor)
rådførte sig med Nobelpristageren fysikeren Richard Philips Feynman, og blev oplyst om, at hvis han først fyldte mere end halvdelen af bassinet med en opløsning af stræk forfinet salt og destilleret vand og derefter fyldte boldene med destilleret vand, ville de flyde på en tungere vandmasse, herefter skulle der så fyldes mere destilleret vand i bassinet.
Boldenes ene halvdel vil forblive
under vandlinjen, men som følge af temperatursvingninger og vibrationer i rummet blandes vandopløsningen, og boldene vil flytte sig enten til venstre eller højre, og i sidste instans vil de synke til bunds. Hvis skulpturen ikke skal nedbrydes kræver det vedligeholdelse så som udskiftning af boldene.
Koons kunne have skabt samme effekt ved at nedsænke boldene i en tyktflydende væske, men han insisterede på at anvende vand og ikke kemikalier for at bevare skulpturen så ren som et moderskød.

Bassinerne med basketbolde betegnes readymades hvilket vil sige at naturobjekter eller genstande fra hverdagen isoleres og udstilles som de er eller i en overraskende sammensætning (Se dadaisten Duchamp). Readymades er således en form som er kendt og anerkendt af beskueren, og på "rejse i kunsten" er første trin for forståelsen selvaccept for at blive i stand til at acceptere værket. Og readymades er en metafor for accept af andre og verden omkring.
4

"Three Ball 50/50 Tank", 1985.

 
1 "Aqui Barcardi", 1986.
2 "I Could Go for Something Gordon's", 1986.
3 "The Empire State of Scotch, Dewar's", 1986.
4 "Jim Beam - Model A Ford Pick-up-Truck", 1986. 
 
1 "To Børn"/"Two Kids", 1986.
2 "Baccarat krystalsæt"/"Baccarat Crystal Set", 1986.
3 "Rejsebar"/"Travel Bar", 1986.
4 "Jim Beam - J.B. Turner Train", 1986.
 
1 "Bissekræmmer"/"Kiepenkerl" (peddler), 1987.
2 "Indvarsler banalitet"/"Ushering in Banality", 1988.
3 "Buster Keaton", 1988.
4 "Amore", 1988.
5 "Johannes Døberen"/"Saint John the Baptist", 1988.
 
1 "Bjørn og politibetjent"/"Bear and Policeman", 1888.
2 "Kvinde i badekar"/"Woman in Tub", 1988.
3 "Nøgen"/"Naked", 1988.
4 "Lyserød panter"/"Pink Panther", 1988.
5 "Række af hundehvalpe"/"String of Puppies", 1988.
 
1 "Michael Jackson and Bubbles", 1988.
2 "Kristus og lammet"/"Christ and the Lamb", 1988.
3 "Fremstillet i himlen"/"Made in Heaven", 1989.
Made in Heaven-serien (1989-91) består af malerier, fotografier og skulpturer, der viser Koons og Ilona Staller i utilslørede seksuelle stillinger. Det private liv er temaet. Serien skabte stor polemik. Koons skulle have ødelagt flere af værkerne da Ilona i 1994 tog deres 18 måneder gamle søn Ludwig med sig til Italien.
4 "Jeff indtager samme position som Adam"/"Jeff in the Position of Adam", 1990.
Koons position svarer til den position som Adam indtager i Michelangelos loftsfreske i Det Sixtinske Kapel i Vatikanet i scenen "Skabelsen af Adam".
 
1 "Ilona øverst (rosa baggrund)"/"Ilona on Top (Rosa Background)", 1990.
2 "Sølvsko"/"Silver Shoes", 1990.
3 "Spidsborgerbuste - Jeff og Ilona"/"Bourgeois Bust - Jeff and Ilona", 1991.
Marmorbusten er inspireret af barokkens følelsesladede og overdådige stil, som den kommer til udtryk i bl.a. buster og skulpturer, men den store barokdramatik er udeladt. Koons og Ilona Staller også kaldet La Cicciolina ses i en tæt omfavnelse og ænser kun hinanden. Ilona med sit bølgede hår og perlekæder fremtræder Venusagtig. Parret er forherliget og titlen indikerer deres sociale status.
4 "Puddelhund"/"Poodle", 1991.
 
1 "Stor blomstervase"/"Large Vase of Flowers", 1991.
2 "Kat på en tøjsnor" (vand)/"Cat on a Clothesline (Aqua)", 1994-2001.
Skulpturen "Katten på en tøjsnor" (i serien "Celebration) kan forekomme enkel, men ingen fabrikant havde det rette udstyr til at kunne udføre opgaven i så stor størrelse. Koons fik specialister fra hele verden til at arbejde på måder de ikke havde prøvet før, og de mest vanskelige figurer i serien forblev ufærdige selv efter 20 år. Det er væsentligt for Koons, at hans værker er af høj håndværksmæssig kvalitet fordi det øger den følelsesmæssige påvirkning af beskueren.
Koons gav serien navnet "Celebration" (fest) for at fejre at sønnen Ludwigs ville komme tilbage til New York fra Rom, hvilket var hans brændende ønske, men aldrig blev virkelighed. Ved skilsmissen fra Ilona i 1993 havde Koons fået forældremyndigheden over sønnen. Året efter bortførte Ilona Ludwig til Rom. Til trods for en lang retslig strid herom var Koons ikke i stand til at få sin søn hjem og Ludwig blev i Rom og har ikke forbindelse med sin far i New York.
Serien består af bl.a. store skulpturer og malerier ballonhunde, Valentinshjerter og påskeæg. 
3 "Shelter", 1996-98.
4 "Ballonhund (gul)"/"Balloon Dog (Yellow)", 1994-2000.
Figuren er udført af spejlpoleret rustfrit stål og står med en gennemsigtig farveroverflade.
Koons har sammenlignet skulpturens form med den trojanske hest, som kendes fra Homers oldgræske heltedigt Odysseen. Efter ti års belejring af byen Troja byggede grækerne en stor hul hest af træ i hvilken de græske soldater gemte sig. Grækerne gav kæmpehesten til deres trojanske fjender, som modtog den og førte den ind gennem byens port. Da natten faldt på kom soldaterne ud af hesten og åbnede byen for den græske hær, der hærgede og erobrede Troja.
 
1 "Gengivelse af Play-Doh"/"Rendering of Play-Doh", 1994–2014.
2 "Dreng med Pony", 1995-2008. Inspireret af Picassos "En dreng fører en hest", 1906, MoMA.
"Boy with Pony"
, 1995-2008. Influenced by Picasso's "Boy Leading a Horse", 1906
, MoMA.
3 "Æsel"/"Donkey", 1999.
4 "Sandwiches", 2000.
 
1 "Elefant"/"Elephant", 2003.
2 "Læber"/"Lips", 2000.
3 "Hummer"/"Lobster", 2003.
4 "Elvis", 2003.
 
1 "Hundepøl" (trusser)/"Dogpool (Panties)", 2003.
2 "Sæl hvalros (stole)"/"Seal Walrus (Chairs)", 2003.
3 "Sæl hvalros (skraldespande)"/"Seal Walrus (Trashcans)", 2003.
4 "Gengivelse af Hulk (orgel)/"Rendering of Hulk (Organ)", 2004-14.
Hulk er en grøn tegneseriehelt med overnaturlige kræfter skabt af Jack Kirby og Stan Lee for Marvel Comics.
 
1 "Gorilla", 2006-11.
2 "Gengivelse af Frihedsklokken"/"Rendering of Liberty Bell", 2006–14.
Frihedsklokken til parlamentsbygningen (nuværende Independence Hall) i Philadelphia i Pennsylvania blev i 1752 støbt i London og revnende kort efter den var ankommet til Philadelphia. En ny klokke, den nuværende som kan ses i Liberty Bell Center, blev støbt i 1753 af lokale håndværkere og metallet fra den engelske klokke blev genanvendt.
Den 8. juli 1776 sammenkaldte klokken borgerne for at lytte til den første offentlige læsning af uafhængighedserklæringen. På den amerikanske frihedsdag d. 4. juli 1839 blev navnet "Frihedsklokken" anvendt for første gang i et digt i en pjece udgivet af modstandere af slaveriet. Klokken blev et symbol for slaveriets ophævelse (slaveriet ophævedes i hele USA den 18. december 1865).
Revnen i Frihedsklokken er berømt og er blevet diskuteret af historiker. Bredt accepteret er, at klokken fik en revne da den ringede til højesteretspræsident
John Marshalls begravelse i juli 1835. I 1846 fik revnen sin nuværende størrelse da den ringede i anledning af George Washingtons fødselsdag. Herefter var klokken uegnet til ringning, dens lyd var ændret, og det blev besluttet at bevare klokken for eftertiden og i 1976 blev den udstillet til offentlig beskuelse.
3 "Hollandsk par"/"Dutch Couple", 2007.
4 "Geisha", 2007.
 
1 "Antikken 3"/"Antiquity 3", 2009.
2 "Gengivelse af Skipper Skræk"/"Rendering of Popeye", 2009-12.
3 "Gengivelse af kvinde/"Reclining Woman".
4 "Metallisk Venus"/"Metallic Venus", 2010-12.
5 "Gengivelse af Pluto og Proserpina"/"Rendering of Pluto and Proserpina", 2010-13.
 
1 "Antikken (Manet)", 2011-14. I baggrunden ses Manets billede "Jesus spottes af soldaterne", Art Institute of Chicago.
"Antiquity (Manet)
, 2011-14. In the background is Manet's painting "Jesus Mocked by the Soldiers", 1865, Art Institute of Chicago.
2

 

"Glaskugle (Belvedere torsoen)", 2013. Belvedere torsoen er udstillet i Vatikanmuseerne.
"Gazing Ball (Belvedere Torso)", 2013. The Belvedere Torso is exhibited in the Vatican Museums.
 
Koons "gazing balls" (stirrekugler) er håndblæste mørkeblå glaskugler, som han anvender i en serie af skulpturer fra 2013. 
Han husker kuglerne fra sin barndom i York, de var populære dekorationer i haver, de var monterede på en sokkel eller et stativ. De var simple kugler, man kunne spejle sig i, de var næsten magiske, de var middelklassens statussymboler.
Koons reflekterende blå kugler tilføjer en magisk kontrast til hans støbte kompakte gipser, et materiale han her anvender for første gang. Kuglen man kan spejle sig i sat sammen med antikke kunstværker leder tankerne hen på Narcissus, den unge hovmodige mand fra græsk mytologi, der forelskede sig i sit eget spejlbillede. 
3 "Glaskugle (Farnese Herkules)"/"Gazing Ball (Farnese Hercules)", 2013.
4 "Glaskugle (postkasse)"/"Gazing Ball (Mailbox)", 2013.
 
  Dronningens gobeliner
Tapestries for HM The Queen
  Regenter
  PAS DE DEUX
ROYAL
  Kongelige portrætter
  Historiske krige
  Aarhus
  Marselisborg
Slot
Marselisborg
Palace
  Kongelige på frimærker
Royals on Stamps
  Bayeux tapetet
  København Copenhagen
  Sculpture by the Sea Aarhus
2009, 2011 2013, 2015
  Jelling
Monumenterne
  Kristne
højtider
  Danske julemærker
Danish

Christmas Seals
  Hjerl Hede
Hjerl Hede
Open Air
Museum
  Søby
Brunkulsmuseum
  Neoplatonisme
  Firenze
Florence
  Domkirken i
Pisa
The Field of Miracles Pisa
  Siena
  Dante
Alighieri
  Guareschi &
Don Camillo
  Rom
Rome
  Vittoriale
degli Italiani
  Milano
Milan
  Padova
Padua
  Palazzo Te
  Arquà Petrarca
  Schweiz
Switzerland
  Venedig
Venice
  Glasmuseet
på Murano
  Glasmuseet
Ebeltoft
  Berlin
  Jeff Koons
  New York
  Praglia abbedi
Praglia Abbey
  Barcelona
  Colonia Güell
  Madrid
  Victor Vasarely
  Frank O. Gehry Guggenheim
Bilbao
  Burgos  &  Pamplona
  Budapest
  Ægypten
Egypt
  Sans Souci, Potsdam
  Den danske kulturkanon
  Rosenholm Slot
Rosenholm Castle
  Kronborg Slot
Kronborg Castle
  Rafael/Raphael
  Rembrandt
  Vatikanstatens frimærker
  Prospektkort
  Leonardo da Vinci
  J.F. Willumsen
  Skagensmalerne
The Skaw Painters
  Glansbilleder
Scraps
  Michelangelo
  Dansk guldalder
Danish Golden
Age
  Den Gamle By
The Old Town, Aarhus
  Den Moderne By
The Modern
Town, Aarhus
 
Drop Down Menu