Nogle lugter skumle dagsordener, men pavens rundskrivelse er sund
fornuft og liturgisk rigdom.
I går, den 14. september, fejredes i katolske og ortodokse kirker
kejserinde Helenas fund af Det Sande Kors i Jerusalem i år 324. I
den ortodokse kirke er det en af kirkeårets største fester, men også
i den katolske er Exaltatio Crucis, som festen kaldes, en særlig
højtidsdag.
I år fik den 14. september imidlertid i katolicismen en særlig og
for nogle kontroversiel betydning.
I juli havde pave Benedikt XVI udsendt en rundskrivelse, der
bekræftede, at den gamle messe-ritus, der gik tilbage til Oldtiden
og fik sin endelige skikkelse under pave Pius V i 1570, ikke var
afskaffet endsige forbudt, og at enhver præst havde ret til at fejre
messe under den gamle form. Rundskrivelsens bestemmelser trådte i
kraft netop den 14. september.
RUNDSKRIVELSEN provokerede mange, også uden for katolske kredse. Det
kan undre; hvorfor er det interessant for udenforstående, hvordan
katolikker fejrer messe?
Det overfladiske svar er, at den gamle ritus var på latin og i
progressives øjne udtryk for en lukket kirke med stor afstand mellem
lægfolk og gejstlighed. Man lugter med andre ord politik, værdikamp
og skumle dagsordener i sagen, og når det sker, bliver katolske
anliggender pludselig sexede.
Det svarer lidt til den ellers uforklarlige popularitet, som
spændingsromanen ”Da Vinci Mysteriet” fik, fordi den af millioner
læsere blev opfattet som en sandfærdig afsløring af, at den katolske
kirke og kristendommen som helhed hviler på en grum løgn.
DEN SKUMLE dagsorden, mange har lugtet, går ud på, at paven vil
fremme den gamle ritus, fordi han er konservativ og drømmer om sin
ungdoms kirke, da hierarkiet havde autoritet, da progressive og
feminister ikke krævede kvindelige og gifte præster, og da de menige
troende kendte deres plads.
Her i landet skrev Peter Wivel således i Politiken, at den gamle
ritus, hvor man eksempelvis modtog nadveren knælende og på tungen
snarere end stående og i hånden, svarede til en kirke, der madede
sine børn med autoritære dogmer, som den forlangte, at de skulle
sluge ufordøjet.
Skulle man tro Wivel og mange andre kritiske kommentatorer, er
rundskrivelsen et ideologisk fremstød, der sigter mod at fremme den
gamle ritus. Nogle har udtalt sig, som om det fremover vil være
nærmest uundgåeligt at møde latinen og den gamle ritus, og
at katolikker derfor må belave sig på at vende tilbage til gamle og,
må man forstå, ubehagelige og autoritære tider.
Intet er mere usandt. Rundskrivelsen gør blot klart, at en præst
ikke behøver sin biskops tilladelse til at fejre efter den gamle
ritus. Det gælder, når præsten læser messe alene eller for andre
præster.
Vil præsten fejre med en menighed, eller hvis en menighed ønsker den
gamle ritus, skal biskoppen imidlertid give lov. Paven påbyder
bisper at give den tilladelse, men det er ikke klart, hvad der skal
ske, hvis en bisp nægter, hvad mange givetvis vil, idet mange af dem
er progressive tilhængere af den nye ritus, som omfatter den gamle
med et nærmest irrationelt had.
Sagen er, at kampen om liturgien har været et af de ømmeste punkter
i den indre-katolske kirkekamp, der har stået på siden 2.
Vatikanerkoncil, der sluttede i 1965.
KONCILET AFSKAFFEDE ikke den gamle ritus, men nedsatte en
kommission, der skulle revidere den. Progressive og revolutionære
tog magten i kommissionen og producerede en ritus, der gik langt
videre i verdslig og, mente mange, protestantisk retning end nogen,
endsige den daværende pave Paul VI, havde forestillet sig.
Kommissionen fik sin nye ritus godkendt, og den blev uden diskussion
indført overalt i 1969-70. Den var ganske i tråd med tidsånden fra
1968, og der gik ikke længe, før progressive præster broderede
videre på reformen, lagde til og trak fra og politiserede bønner og
prædikener.
Det, der har optaget Benedikt XVI, er imidlertid ikke så meget de
politiserende præster, men at den nye ritus for ofte blev grim og
plat, og at den fjernede snarere end nærmede menigheden til det, der
er messens centrum, nemlig Kristus.
BENEDIKT XVI har altid været særdeles opmærksom på den åndelige og
teologiske dimension i liturgien. Det er ikke tilfældigt, hvordan
man fejrer, og måden, man fejrer på, påvirker uvægerligt den
troendes adgang til mødet med Gud i nadveren.
Pave Ratzinger har i årtier beklaget forgrovelsen af liturgien, men
har også altid hævdet, at også den nye ritus, når den fejres
værdigt, fører deltageren til Gud. Det viste han sidste uge i Wien,
hvor en pave for første gang i 22 år offentligt fejrede en
polyfonisk pontifikalmesse, i dette tilfælde Franz Joseph Haydns
Mariazellermesse fra 1782, i Stefanskatedralen.
Paven fejrede med ansigtet mod øst, mod Jerusalem og opstandelsen,
som foreskrevet i den gamle ritus, men ordene var den nyes. Det var
i rundskrivelsens ånd, som anbefaler gensidig berigelse, ikke
fjendskab og smålighed.
Rundskrivelsen er ikke en sejr for forbenede traditionalister, men
for sund fornuft, for liturgisk rigdom og for en oplyst brug af
traditionen, som er en kirkens skat, som for mange i for lang tid
har kastet smuds på.
Der er ikke tale om tvang, men frihed. |