|
|
"Mødet mellem Kong Gustav
III af Sverige og Pave Pius
VI på
Museo Pio-Clementino i
Rom den 1. januar 1784",
udført 1786 af Bénigne
Gagneraux,
Nationalgalleriet, Prag. |
|
|
Paven i Rom -
den katolske kirkes åndelige
overhoved og statsleder |
Paven
(gr.
papas
=
far),
Roms
biskop,
apostlen
Peters
efterfølger,
er
overhoved
for
den
romersk-katolske
kirke,
der
har
hovedsæde
i
den
suveræne
stat
i
Rom
Vatikanstaten.
Paveembedet/bispesædet
betegnes
Den
Hellige
Stol
eller
Den
apostoliske
stol
-
Vatikanstaten
er
forskellig
herfra.
Paven
er
indehaver
af
"Peters
stol"
-
navnet
refererer
til
den
ubrudte
forbindelse
til
apostlen
Peter.
Kirken
er
apostolsk,
fordi
den
står
på
apostlenes
grund
og
bekender
sig
til
deres
tro.
Det
Apostolske
Palads
er
pavens
residens. |
Paven/Den
Hellige
Fader
vælges
for
livstid
af
kirkens
højeste
rådgivende
forsamling,
kardinalkollegiet,
som
efter
pavens
død
træder
sammen
i en
lukket
forsamling
(konklavet)
og
diskuterer
hvem,
der
skal
overtage
paveværdigheden
-
kun
kardinaler
under
80
år
har
stemmeret.
Den
nye
pave
vælges
oftest
blandt
kardinalkollegiets
medlemmer.
Symbolet
på
at
en
ny
pave
er
valgt
er
den
hvide
røg,
der
stiger
op
fra
skorstenen
i
Det
Sixtinske
Kapel
og
Peterskirkens
klokker,
der
ringer.
Den
nye
pave
lader
sig
hylde
af
de
fremmødte
på
Peterspladsen,
der
traditionen
tro
råber
"Viva
il
Papa"
(længe
leve
paven).
Det
nye
pave
vælger
sig
et
pavenavn
-
den
første
pave,
apostlen
Peter,
der
oprindeligt
hed
Simon,
gav
Jesus
navnet
Peter.
Pavens
valg
af
navn
sender
et
signal
om
hvilket
retning
han
har
tænkt
sig
at
tage
kirken
i,
hvilken
type
pave
han
vil
være.
Der
er
beretninger
om,
at
Pave
Johannes
II
(470-535),
der
havde
navnet
Mercurius,
var
den
første,
der
ændrede
navn,
da
han
i
533
blev
valgt
til
pave,
fordi
han
fandt
det
upassende
at
lederen
af
den
kristne
kirke
delte
navn
med
en
hedensk
gud
(Merkur).
Pave
Johannes
Paul
I
(Albino
Luciani),
der
kun
var
pave
i 33
dage
i
1978,
tog
ved
sit
valg
som
noget
uhørt
to
navne.
Det
var
for
at
ære
begge
sine
forgængere:
Johannes
XXIII
og
Paul
VI,
der
var
ansvarlige
for
Det
2.
Vatikanerkoncil.
Da
Pave
Johannes
Paul
II
(Karol
Wojtyla),
der
var
pave
fra
1978-2005,
blev
valgt
efter
Johannes
Paul
Is
pludselige
død,
tog
han
de
samme
to
navne
for
at
ære
såvel
sin
umiddelbare
forgænger
som
de
to
tidligere.
At
vælge
pavenavnet
Peter
efter
den
første
pave
og
helgen
vil
være
utænkeligt.
En
pave
kan
abdicere,
det
har
tre
paver
gjort:
Pave
Celestin
V i
1294,
Pave
Gregor
XII
i
1415
og i
2013
trådte
Pave
Benedikt
XVI
tilbage
og
fik
titlen
"pave
emeritus"
(pensioneret
pave).
Paven
skal,
som
apostlen
Peter,
den
første
paves
efterfølger,
rette
sig
efter
Gud
og
den
levende
tradition.
Han
skal
som
Jesus
sagde
til
Peter
"Vær
hyrde
for
mine
får!",
styrke
dem
troen.
(Johannesevangeliet
21,16).
Jesus
byggede
sin
kirke
på
Peter,
på
klippen,
og
derfor
hører
paven
og
kirken
sammen
og
kan
ikke
skilles
ad. |
|
Dogmet
om
pavens
og
kirkens
ufejlbarlighed
blev
defineret
ved
Det
Første
Vatikankoncil
(kirkemøde)
i
1869-70,
der
foregik
i
Peterskirken.
Paven
har
særlig
status
som
Kristi
stedfortræder
på
jord,
og
på
særlige
områder
er
han
ufejlbarlig
(ikke
som
privatperson)
når
han
udtaler
sig
ex
cathedra
(fra
lærestolen)
hvor
indsigelser
ikke
er
en
mulighed
fordi
paven,
når
han
taler
om
tro
og
moral
som
er
overleveret,
er
kirkens
tradition,
er
vejledt
af
Helligånden.
Det
sagte,
den
tydeliggjorte
trossandhed,
er
en
forpligtende
lære
for
katolikker.
At
forsvare
troen
og
bevare
kirkens
enhed
er
pavens
hverv.
Paven
har
kun
udtalt
sig
ex
cathedra
i
dogmet
om
"Den
ubesmittede
undfangelse"
og i
dogmet
om
"Marias
optagelse
i
himlen". |
|
Kristi
stedfortrædere
på
jord
-
apostlen
Peter
og
paverne.
Skt.
Peter
er
kristenhedens
første
officielle
pave |
|
|
Apostlen
Simon
Peter,
som
Jesus
kaldte
Peter
er
særlig
vigtig
fordi
Jesus
grundlagde
sin
kirke
på
ham.
Efter
Jesu
død
og
opstandelse
ledte
Peter
den
unge
kirke
(disciplene
og
de
første
kristne)
-
han
er
Kristi
efterfølger
på
jord.
Kun
gennem
kirken
kan
man
finde
frelse
hos
Kristus. |
|
Peter
havde
svoret
over
for
Jesus,
at
han
ikke
ville
fornægte
ham,
men
alligevel
nægtede
han
ethvert
kendskab
til
ham
tre gange
over
for
den
jødiske
ypperstepræsts
tjenere
(Peters
fornægtelse,
Matthæusevangeliet
26,33-35
og
Lukasevangeliet
22,54-62),
men
efter
opstandelsen
var
Peter
den
første
af
apostlene,
som
Jesus
viste
sig
for
(det
ældste
vidnesbyrd
er
fra
Paulus'
Første
Brev
til
Korintherne
15,5:
"han
blev
set
af
Kefas
og
derefter
af
de
tolv". Den
opstandne
Herre
bad
nu
Peter,
fordi
han
havde
fornægtet
ham,
at
bekræfte
sin
kærlighed
tre
gange,
og
derefter
gentog
Jesus
Peters
pligt:
"Vogt
mine
lam!
Vogt
mine
får!"
(Johannesevangeliet
21,15-19).
Jesus
tilgav
Peter
og
gjorde
ham
leder
for
kirken
og
apostlene. |
|
Peter
og
apostlene
rejste
rundt
i
verden
og
forkyndte
evangeliet.
Peter
kom
til
Rom,
hvor
han
blev
biskop
og
led
martyrdøden
under
Neros
kristenforfølgelser
i år
64
-
han
døde
for
vore
synder,
som
Kristus
gjorde
før
ham.
Peter
blev
korsfæstet
med
hovedet
nedad
(Peterskorset
er
et
omvendt
latinsk
kors),
da
han
ikke
følte
sig
værdig
til
at
dø
på
samme
måde
som
sin
Herre.
Peters
efterfølgere
er
Roms
biskopper
-
Roms
biskop
blev
senere
kaldt
pave
(300-tallet).
Peterskirken,
Basilica
di
San
Pietro,
er
bygget
som
gravkirke
over
apostlen
Peters
grav,
som
findes
under
højalteret.
Peter
fik
af
Jesus
den
aramæiske
benævnelse
Kefas
(Johannesevangeliet
1,42),
der
betyder
"klippe".
Peter
(gr.
petros
=
klippe). |
|
Matthæusevangeliet,
16,15-19:
"Så spurgte han dem: "Men I, hvem siger I, at jeg er?" Simon
Peter
svarede:
"Du
er
Kristus,
den
levende
Guds
søn."
Og
Jesus
sagde
til
ham:
"Salig
er
du,
Simon, Jonas' søn, for det har kød og blod ikke åbenbaret dig, men
min
fader
i
himlene.
Og
jeg
siger
dig,
at
du er Peter, og på den klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrigets porte
skal
ikke
få
magt
over
den.
Jeg
vil
give
dig
nøglerne
til
Himmeriget,
og
hvad
du
binder
på
jorden,
skal
være
bundet
i
himlene,
og
hvad
du
løser
på
jorden,
skal
være
løst
i
himlene." |
|
Ifølge
Johannes'
Åbenbaring
3,7
har
den
ophøjede
Kristus
fået
overdraget
Davids
nøgle,
det
vil
sige
nøglen
til
Davids
stad,
som
er
Det
Ny
Jerusalem,
som
er
Guds
rige.
Det
er
denne
nøgle,
han
ifølge
Matthæusevangeliet
giver
til
Peter.
Paven
har,
som
Peters
efterfølger,
arvet
den
nøglemagt,
som
Jesus
specielt
gav
til
Peter,
derfor
er
pavens
stilling
enestående. |
|
Nøgler
er
Skt.
Peters
fornemste
attribut,
han
kan
i
kunsten
ses
fremstillet
med
en
eller
to
nøgler.
De
to
nøgler
symboliserer
syndsforladelse
(døren
til
Guds
rige
lukkes
op)
og
fordømmelse
eller
bandlysning
(døren
låses
igen).
Skt.
Peter
står
ifølge
folketroen
og
tager
mod
de
døde
ved
Himmerigets
port
og
kan
med
sine
nøgler
låse
op
for
de
rette. |
|
Skt. Peters
kæder,
kirken
San Pietro
in Vincoli,
Rom,
huser de
kæder som
Skt. Peter
var bundet
med, da den
jødiske
konge Herodes lod ham fængsle i Jerusalem.
Peters
fængsling og
befrielse,
Apostlenes
Gerninger
12,1-10:
"Ved den tid
lagde
kong Herodes
hånd på
nogle fra
menigheden
for at
mishandle
dem. Og
Johannes'
bror, Jakob,
lod han
henrette med
sværd. Da
han så, at
det var
jøderne
tilpas, gik
han videre
og lod også
Peter
anholde. Det
skete under
de usyrede
brøds fest.
Han
greb
Peter og
kastede ham
i fængsel
og satte
fire hold på
hver fire
soldater til
at holde
vagt over
ham. Efter
påske ville
han så føre
ham frem for
folket.
Peter blev
derfor holdt
fængslet,
men i
menigheden
blev der
utrætteligt
bedt til Gud
for ham.
Natten før
Herodes
ville stille
ham for
retten, lå
Peter og sov
mellem to
soldater;
han var lagt
i to lænker,
og vagter
ved døren
bevogtede
fængslet.
Pludselig
står Herrens
engel der,
og et lys
strålede i
rummet.
Englen
vækkede
Peter med et
puf i siden
og sagde:
"Skynd dig
at stå op!
"Da faldt
lænkerne af
hans hænder.
Og englen
sagde til
ham: "Bind
kjortlen op
og tag dine
sandaler
på!" Han
gjorde, som
der blev
sagt, og
englen
sagde: "Tag
din kappe på
og følg
mig!" Peter
fulgte med
ud, men
forstod
ikke, at
det, der
skete ved
englen, var
virkeligt;
han troede,
at det var
et syn. Da
de var
kommet forbi
den første
og den anden
vagtpost,
kom de til
den
jernport,
der førte ud
til byen.
Den åbnede
sig for dem
af sig selv,
og de trådte
ud og
fortsatte en
gade hen; og
pludselig
forsvandt
englen fra
ham." |
|
|
|
Jomfru
Maria,
Guds
Moder
-
fra sin
undfangelse
befriet for
arvesynden |
|
Jomfru Maria har særlig status for
katolikker fordi hendes tro var
stærk, hun troede på at Gud ville
hende det bedste, og at alt var
muligt for Gud, hun tvivlede aldrig.
Hendes livsopgave var at vise vej
til Jesus.
Maria
er den største blandt helgenerne,
hun tilbedes ikke. Helgener æres og
bedes om at gå i forbøn. Alene Gud
tilbedes. |
|
"Se, jeg er Herrens tjenerinde. Lad
det ske mig efter dit ord!"
siger Maria til
englen Gabriel, der har berettet at
Maria, der aldrig har været sammen
med en mand,
ved Helligånden skal
føde
Guds søn (Lukasevangeliet
1,26-38) - uden
forbehold siger Maria
ja til at blive Guds moder, til at medvirke til Guds plan. De
troende skal, som Jomfru Maria, sige
ja til Gud.
På Langfredag, da Jesus hængte på
korset, tvivlede hun ikke på, at han
er verdens frelser. |
Marias tro var klippefast fordi hun
fra sin undfangelse var befriet
for
arvesynd - den 8. december
1854 forkyndte Pave Pius IX for den
katolske kirke dogmet om Jomfru
Marias ubesmittede/uplettede
undfangelse (immaculata conceptio),
den 8. december er festdagen herfor.
For protestanter og ortodokse er
Jomfru Maria
ikke født
uden arvesynd, men har som andre
arvet den synd, som kom med Adam og
Eva. |
Marias evige jomfruelighed
er af absolut betydning - hun
undfanger som jomfru, hun føder som
jomfru og forbliver jomfru -
Kristi syndfrihed og guddommelighed
er betinget af Marias jomfruelighed.
Maria selv var barn af Joakim og
Anna og således ikke guddommelig som
sin søn, men hun var (fordi hun
skulle føde Jesus) uden arvesynd,
hvilket adskiller hende fra andre
mennesker. |
|
Se
miraklet
- Videte
miraculum,
hymne
sunget
af
Birgittinerordenens
søstre
når
ritualet
var om
Jesu
fødsel.
Teksten
er
formentlig
flere
århundreder
ældre
end nonneordenen,
der
blev
grundlagt
1346.
Før den
engelske
komponist
Thomas
Tallis
(ca.
1505-85)
satte
musik
til
teksten
o. 1580,
blev den
sunget
ved 1.
vesper
på
Maria
renselsesdag
den 2.
februar/kyndelmisse. |
|
Se
miraklet |
Videte
miraculum |
Se
Herrens
moders
mirakel:
en
Jomfru
blev med
barn
skønt
hun ikke
kendte
en mand,
Maria,
overvældet
over sin
ædle
byrd,
velvidende
om ikke
at være
nogens
hustru,
frydes
over at
skulle
være
moder.
Hun har,
i sit
rene
jomfruskød,
undfanget
én der
er smuk
hinsides
alle
menneskebørn,
og evigt
velsignet,
har hun
født os
ham som
er både
Gud og
menneske.
Ære være
Faderen,
Sønnen,
og
Helligånden. |
Videte
miraculum
matris
Domini:
Concepit
virgo
virilis
ignara
consortii,
stans
onerata
nobili
onere
Maria;
et
matrem
se
laetam
cognosci,
quae se
nescit
uxorem.
Haec
speciosum
forma
prae
filiis
hominum
castis
concepit
visceribus,
et
benedicta
in
aeternum
Deum
nobis
protulit
et
hominem.
Gloria
Patri et
Filio
et
Spiritui
Sancto. |
|
|
|
|
|
Kirken har fire Mariadogmer: |
|
Maria er
Guds moder. Maria er
mennesket, som Gud gav en
særlig opgave. Festdag 1.
januar. |
|
|
Maria har født Jesus som
jomfru.
Jomfrufødslen er en prøve på
troen. Og et tegn på Guds
gave at frelse os af
kærlighed, ikke fordi vi har
fortjent det.
Herrens Bebudelse/Mariæ
bebudelse, festdag 25. marts,
altså ni måneder før
juledag.
Mariæ bebudelsesdag fejres i
den evangelisk-lutherske
kirke den 5. søndag i
fasten, søndagen før
Palmesøndag. |
|
|
Maria er blevet født uden arvesynd.
Festdag for Jomfru Marias ubesmittede undfangelse, den 8. december. |
|
|
Maria er allerede nu med både legeme og sjæl i himlen.
Det er et løfte til de troende om en dag, med legeme og sjæl, at leve sammen
med Gud. Maria kan gå i forbøn for mennesket
fordi, hun er nær Gud.
Om Maria som himmeldronning
står i "Johannes Åbenbaring, 12,1": "Og et stort tegn viste sig på himlen,
en kvinde klædt i solen, med månen under sine fødder og med en krone af tolv
stjerner på sit hoved".
Bibelen fortæller ikke om Jomfru Marias sidste tid om hvordan hun
døde, om hun døde før optagelsen i himlen. I 1950 proklamerede pave Pius XII
dogmet om jomfru Marias optagelse i himlen, at Guds ubesmittede moder efter
at have fuldendt sig jordiske liv blev optaget med krop og sjæl til himmelsk
herlighed.
Maria er
det første menneske, efter Jesus, der optages i himlen, fordi hun er uden
arvesynd. Døden har ikke magt over hende. Festdag
for Marias optagelse i Himlen, 15. august. |
|
|
|
|
|
|
"Herren er med dig, du benådede!"
(Lukasevangeliet 1,28) er en hilsen
fra Gud som Gabriel bringer til
Maria. Den katolske Jesusbøn "Hil
dig, Maria" begynder med englens
ord. Katolikker tilbeder ikke Maria,
men beder til hende om at gå i
forbøn hos Gud:
"Bed for
os syndere nu og i vor dødstime". |
|
Lukasevangeliet,
1,46-56,
Marias
lovsang.
1,48:
"Han har
set til
sin
ringe
tjenerinde.
For
herefter
skal
alle
slægter
prise
mig
salig".
At prise
Maria
salig
gør
katolikker
ved
at bede
"Hil
dig,
Maria". |
|
|
"Jomfru Marias himmelkroning",
Musée Unterlinden, Colmar, Alsace. Jomfru Maria krones af Gud Fader og hans enbårne søn efter sin optagelse i himlen. Over Marias hoved ses Helligånden. Bag tronen ses musicerende engle. |
|
Hil dig,
Maria |
Ave
Maria |
Hil dig,
Maria,
fuld af
nåde!
Herren
er med
dig!
Velsignet
er du
iblandt
kvinder,
og
velsignet
er dit
livs
frugt,
Jesus.
Hellige
Maria,
Guds
moder!
Bed for
os
syndere
Nu og i
vor
dødstime.
Amen. |
Ave
Maria,
gratia
plena,
Dominus
tecum,
Benedicta
tu in
mulieribus,
et
benedictus
fructus
ventris
tui,
Iesus.
Sancta
Maria,
Mater
Dei,
ora pro
nobis
peccatoribus,
nunc et
in hora
mortis
nostrae.
Amen. |
|
|
|
|
|
1 |
"Jomfru Marias bryllup", 1504, udført af Rafael, Pinacoteca di Brera, Milano.
Matthæusevangeliet 1,18-21: "Med Jesu Kristi fødsel gik det sådan til: Hans mor Maria var forlovet med Josef, men før de havde været sammen, viste det sig, at hun var blevet med barn ved Helligånden. Hendes mand Josef var retsindig og ønskede ikke at bringe hende i vanry, men besluttede at skille sig fra hende i al stilhed. Mens han tænkte på dette, se, da viste Herrens engel sig for ham i en drøm og sagde: "Josef, Davids søn, vær ikke bange for at tage Maria til dig som hustru; for det barn, hun venter, er undfanget ved Helligånden. Hun skal føde en søn, og du skal give ham navnet Jesus; for han skal frelse sit folk fra deres synder." |
2 |
"Præsentationen af Jesus i templet", ca. 1311-20, udført af Giotto, Underkirken i Den Hellige Frans' basilika, Assisi.
Kyndelmisse/Missa Candelarum - 2. februar er Maria renselsesdag og den dag hvor Jesus blev fremstillet i templet: 40 dage efter Jesu fødsel, blev han fremstillet i templet og Maria gennemgik et renselsesritual som det var jødisk skik, da kvinden var uren 40 dage efter hun havde født.
3. Mosebog, 12,1-8: Loven om barselkvinders urenhed: "Herren talte til Moses og sagde: Sig til israelitterne: Når en kvinde er gravid og føder en dreng, er hun uren i syv dage; hun er uren lige så længe som under sin menstruation. På den ottende dag skal drengens forhud omskæres. I treogtredive dage skal hun blive hjemme, mens hun har sin renselsesblødning; hun må ikke røre ved noget helligt, og hun må ikke komme ind i helligdommen, før hendes renselsesdage er forbi. Hvis hun føder en pige, er hun uren to gange syv dage ligesom under sin menstruation. I seksogtres dage skal hun holde sig hjemme på grund af sin renselsesblødning. Når hendes renselsesdage er forbi, såvel efter en søn som efter en datter, skal hun bringe et årgammelt lam som brændoffer og en dueunge eller turteldue som syndoffer; hun skal bringe dem til præsten ved indgangen til Åbenbaringsteltet. Han skal ofre det for Herrens ansigt og skaffe hende soning; så er hun ren efter sin blødning. Det var loven om en kvinde, der føder en dreng eller en pige."
Lysmesse/kærtemesse hvor midvinteren markeres. I gamle dage kaldtes dagen "Kjørmes Knud". Betegnelsen kendes fra 3. vers i Jeppe Aakjærs "Sneflokke kommer vrimlende" fra 1916: "og nu kom Kjørmes-knud!".
Ved lysprocessioner i den katolske kirke indvies de lys, der skal anvendes i kirken i årets løb. |
3 |
"Den korsfæstede Kristus med Jomfru Maria, hellige og engle", udført af Rafael, 1502-1503, The National Gallery, London. |
4 |
Jomfru Marias død, Nedre Belvedere, Belvedere Museum, Wien. |
5 |
"Den Sixtinske Madonna", udført af Rafael, ca. 1513-1514, Staatliche Kunstsammlungen Dresden. |
|
|
|
Den katolske kirke har syv sakramenter,
fastlagt af koncilet i Firenze i 1439 og Trent i 1545-63 |
|
Sakramente,
nådemiddel, hellig handling indstiftet af Jesus
selv til vor retfærdiggørelse og som via Helligånden skænker Guds nåde -
gavmildhed, godhed, barmhjertighed og tilgivelse. I sakramenterne drager den
opstandne Kristus omsorg for de troende, indgiver styrke til vejen gennem
livet. De to største sakramenter er dåb og nadver (eukaristi). I
evangelierne står om nadveren og dåben som Jesus indstiftede, og om de
øvrige er der vidnesbyrd i Det Nye Testamente. |
|
|
er en genfødsel til nyt
liv
i Kristus. |
Johannes Døberen
døbte Jesus og banede vejen for ham. Matthæusevangeliet 3,11: "Jeg døber jer med vand til omvendelse; men han, som kommer
efter mig, er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at bære på hans
sko. Han skal døbe jer med
Helligånden og ild".
Efter opstandelsen siger Jesus til sine apostle:
Missionsbefalingen, Matthæusevangeliet 28,16-20:
"Men de elleve disciple gik til Galilæa til det bjerg, hvor
Jesus havde sat dem stævne. Og da de så ham, tilbad de ham, men nogle
tvivlede. Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: "Mig er givet al
magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine
disciple, idet
I døber dem i Faderens og
Sønnens og Helligåndens navn, og idet
I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer
alle dage indtil verdens ende."
Ved dåben (primært dåb af spædbørn) bliver man renset for
arvesynden, den synd, der kom med Adam og Eva, og andre synder, og bliver
Guds barn, modtager Helligånden og bliver optaget som medlem af kirken.
Dåbsbarnet salves på brystet med indviet olie,
katekumenolie.
Efter dåben salves barnet på panden med
krisamolie/chrismaolie (kirken har tre hellige
olier). Barnet iføres en hvid dåbsdragt, symbol på at være blevet
et nyt menneske og at have iført sig Kristus. Der tændes et dåbslys, der er
symbol på Jesus Kristus, Johannesevangeliet 8,12: "Atter
talte Jesus til dem og sagde: "Jeg er verdens lys. Den, der følger
mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys."
Dåbsbarnet (eller den voksne der døbes) overøses med vand eller nedsænkes
i vand, dog sjældent brugt, som symbol på Jesu død, og når
vedkommende føres op af vandet symboliserer det Jesu opstandelse.
Dåben er
forudsætningen for at modtage de øvrige sakramenter. |
|
|
lidt a la folkekirkens konfirmation.
Konfirmation i folkekirken er en skik, ikke et sakramente, og er Guds
bekræftelse af den konfirmerede som Guds barn.
Ved firmelsen i den katolske kirke, i 14-15-års alderen, knyttes
den døbte mere fuldkomment til kirken og beriges med en særlig kraft fra
Helligånden, fordi firmelsen
først og fremmest handler om at modtage
Helligånden som gave, konfirmanden salves med Helligånden, ved at biskoppen
lægger sit hånd på vedkommendes hoved og gør korsets tegn på panden med
indviet olie, krisam. |
Troen
bekræftes ved Helligånden:
Apostlenes Gerninger 8,14-17: "Da
apostlene i Jerusalem hørte, at Samaria havde taget imod Guds ord, sendte de
Peter og Johannes ned til dem. Da de kom derned, bad de for dem, om at de
måtte få Helligånden; for den var endnu ikke kommet over nogen af dem,
de var kun blevet døbt i Herren Jesu navn. De lagde så hænderne på dem, og
de fik Helligånden." |
|
Eukaristien,
Kommunionen,
nadveren |
|
Eukaristi
(gr. taksigelse). Kommunion (lat. fællesskab). Sakramentet betegnes også
"alterets sakramente" og "messeofferet".
Det sidste måltid som Jesus indtog sammen med disciplene aftenen før sin
lidelse og død er grundlaget for eukaristien. Jesu sidste måltid = den
første nadver/nadverens indstiftelse (Skærtorsdag).
Johannesevangeliet 6,54: "Den, der spiser
mit kød og drikker mit blod, har evigt liv, og jeg skal oprejse ham på den
yderste dag."
Indstiftelsesordene, Lukasevangeliet 22,19-20: "Og han tog et brød,
takkede og brød det, gav dem det og sagde: "Dette er mit legeme, som
gives for jer. Gør dette til ihukommelse af mig!" Ligeså tog han
bægeret efter måltidet og sagde: "Dette bæger er den nye pagt ved mit
blod, som udgydes for jer."
I eukaristien kommer den troende Jesus nær i samme øjeblik præsten løfter
brød og vin og siger indstiftelsesordene. At modtage brød og vin vil sige at
det ER Jesu legeme og blod, der spises og drikkes - Jesus giver sig selv til
de troende som brød og vin.
Konsekrationen
er når præsten beder over brødet og vinen.
Transsubstantiation er den forvandling der finder sted, at
brød og vin bliver til Jesus legeme og blod.
De konsekrerede hostier (indviede nadverbrød) - Jesus selv, der måtte
være tilovers opbevares i tabernaklet og er genstand for tilbedelse.
Har en person begået alvorlig synd må vedkommende ikke modtage
eukaristien før synden er skriftet.
Et barn kan modtage den første eukaristi/kommunion i 8-10-års alderen
efter forudgående undervisning i sakramentet. Den første kommunion fejres
med en messe. |
|
Bodens sakramente
Skriftemålet |
|
eller
forsoningens sakramente.
Johannesevangeliet 20,22-23: "Da
han havde sagt det, blæste han ånde i dem og sagde: "Modtag Helligånden! Forlader I nogen deres synder, er de dem forladt, nægter I at
forlade nogen deres synder, er de ikke forladt." Dette sagde Jesus til sine
disciple, da han viste sig for dem efter opstandelsen.
Skriftemålet, der helst skal foregå mindst en gang om året = skriftebarnets
bekendelse af sine synder og præstens tilgivelse (absolution).
Til at erkendelse af sine synder
kan anvendes
De ti Bud.
Alene Gud kan tilgive synd, og det gør han via præsten. Tilgivelse kræver
anger samt at undgå gentagelse af synden. Skriftebarnet kan pålægges en bod,
f.eks. en bøn, give afkald på et eller andet eller at hjælpe andre.
Absolutionsbønnen som afslutter skriftemålet:
"Gud, barmhjertighedens Fader, har ved sin Søns død og opstandelse
forsonet verden med sig og udøst Helligånden til syndernes forladelse. Han
skænke dig igennem Kirkens tjeneste tilgivelse og fred. Og jeg løser dig
fra dine synder i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn". |
|
De syges Salvelse/
Den sidste olie |
|
Det sidste
olie gives til døende.
Jakobs Brev 5,13-16: "Lider
nogen blandt jer ondt, skal han bede; er nogen glad, skal han synge
lovsange; er nogen blandt jer syg, skal han tilkalde menighedens ældste,
og de skal salve ham med olie i Herrens navn og bede over ham. Og troens bøn
vil frelse den syge, og Herren vil gøre ham rask; og hvis han har begået
synder, vil han få tilgivelse for dem. Bekend derfor jeres synder for
hinanden, og bed for hinanden om, at I må blive helbredt. En retfærdigs bøn
formår meget, stærk, som den er."
Præsten salver den syges pande og hænder med indviet olie og beder for
pågældende. Salvelsen har til formål at give syndsforladelse, styrke, trøst
og håb og forbinde den syge med Kristus og hans lidelser.
Jesus har på mirakuløs vis helbredt mennesker, f.eks. Helbredelsen af den
lamme i Kapernaum, Markusevangeliet 2,1-12. |
|
|
Markusevangeliet 10,6-12: "men fra skabelsens
begyndelse skabte Gud dem som mand og kvinde. "Derfor skal en mand
forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét
kød." Derfor er de ikke længere to, men ét kød. Hvad Gud altså har
sammenføjet, må et menneske ikke adskille." Da de igen var inden døre,
spurgte disciplene ham om dette, og han sagde til dem: "Den, der skiller
sig fra sin hustru og gifter sig med en anden, begår ægteskabsbrud mod
hende; og hvis hun skiller sig fra sin mand og gifter sig med en anden,
begår hun ægteskabsbrud."
Gud selv besegler ægteskabet, hvorfor det er bindende til den
enes død. Ved ægteskab og stiftelse af familie føres Guds plan med verden
videre. Det optimale er at en katolik gifter sig med en katolik fordi de
således kan støtte hinanden i troen og deres kærlighed vokse
og deres ægteskab blive en del af frelsesordenen og et billede på forholdet
mellem Kristus og Kirken.
Et ægteskab mellem en katolik og en ikke-døbt er ikke tilladt, men den af
parterne der ikke er kristen kan modtage undervisning med det formål af
blive optaget i den katolske kirke.
Kirken accepterer ikke skilsmisse, men et ægteskab kan erklæres
ugyldigt f.eks. hvis en af parterne ikke har været i stand til at bedømme de
ægteskabelige pligter og rettigheder og påtage sig dem. Fås
ugyldighedserklæring er der ikke tale om en skilsmisse, fordi ægteskabet
ikke har eksisteret.
De katolske præster er mænd, og de lever i cølibat, hvilket munke og nonner
også gør. Der er få undtagelser, hvor en mand, der er gift og har børn, har
fået tilladelse til at uddanne sig til katolsk præst, og hvor kravet om
cølibat ikke gælder.
Velsignelser af homoseksuelle ægteskaber er ikke en mulighed i den katolske
kirke.
Kirken er imod provokeret abort. |
|
|
eller
ordinationens
sakramente
er
præstens
indvielse,
dvs.
bemyndigelse
fra
Gud
til
at
forvalte
sakramenterne
-
fordi
præsten
handler
på
vegne
af
Gud,
han
har
fået
den
magt,
som
Jesus
gav
apostlene.
Johannesevangeliet
20,21-23:
"Jesus
sagde
igen
til
dem:
"Fred
være
med
jer!
Som
Faderen
har
udsendt
mig,
sender
jeg
også
jer."
Da
han
havde
sagt
det,
blæste
han
ånde
i
dem
og
sagde:
"Modtag
Helligånden!
Forlader I nogen deres synder, er de dem forladt, nægter I at
forlade
nogen
deres
synder,
er
de
ikke
forladt."
Den
der
modtager
ordinationen
får
hellig
myndighed
til
at
styrke
andre
troende
gennem
forkyndelsen
og
sakramenterne.
Biskoppen
er
den
øverste
og
præsterne
og
diakonerne
hans
medhjælpere.
Den
apostolske
succession
=
den
ubrudte
række/arvefølge
af
indviede
biskopper,
der
går
tilbage
til
apostlene
-
Kristus
ordinerede
apostlene,
som
ordinerede
de
første
biskopper
og
så
fremdeles. |
|
|
|
Kirkekamp?,
artikel i
Jyllands-Posten,
2007, af
David Gress
- læs
artiklen,
klik
her |
|
|
|
|
Bebudelsen af Jesu
fødsel,
Lukasevangeliet
1,26-38:
"Da
Elisabeth [Johannes
Døberens mor] var i
sjette måned, blev
englen Gabriel
sendt
fra Gud til en by i
Galilæa, der hedder
Nazaret, til en
jomfru, der var
forlovet med en
mand, som hed Josef
og var af Davids
hus.
Jomfruens navn var
Maria.
Og
englen kom ind til
hende og hilste
hende med ordene:
"Herren er med dig,
du benådede!" Hun
blev forfærdet over
de ord og spurgte
sig selv, hvad denne
hilsen skulle
betyde. Da sagde
englen til hende: "Frygt
ikke, Maria! For du
har fundet nåde for
Gud. Se, du skal
blive med barn og
føde en søn, og du
skal give ham navnet
Jesus.
Han
skal blive stor og
kaldes den Højestes
søn, og Gud Herren
skal give ham hans
fader Davids trone;
han skal være konge
over Jakobs hus til
evig tid, og der
skal ikke være ende
på hans rige." Maria
sagde til englen:
"Hvordan skal det gå
til? Jeg har jo
aldrig været sammen
med en mand." Englen
svarede hende: "Helligånden
skal komme over dig,
og den Højestes
kraft skal
overskygge dig.
Derfor skal det
barn, der bliver
født, også kaldes
helligt, Guds søn.
Også
din slægtning
Elisabeth har
undfanget en søn, nu
i sin alderdom. Hun,
om hvem man siger,
at hun er ufrugtbar,
er i sjette måned;
thi intet er umuligt
for Gud." Da sagde
Maria: "Se, jeg er
Herrens tjenerinde.
Lad det ske mig
efter dit ord!" Så
forlod englen
hende." |
Navnet Jesus
(gr.
Iesous
hebraisk
Jeshúa)
betyder "Gud er
frelse". |
GT,
Esajas' bog
7,14: "Men
Herren vil selv give
jer et tegn: Se, den
unge kvinde skal
blive med barn og
føde en søn, og hun
skal give ham navnet
Immanuel."
Navnet Immanuel betyder
Gud med os, det
er ikke et
personnavn. Jomfru
Maria skal føde en
søn, og det skal hun
se som et tegn på,
at Gud er med os,
altså navnet
indikerer Jesu
rolle, at bringe
Guds nærvær til
mennesket. Jesus kom
for at leve som Gud
i menneskelig
skikkelse. Med
syndefaldet havde
Satan i skikkelse af
en slange (Johannes'
Åbenbaring 12,9)
fået magt over
menneskene da han
lokkede Adam og Eva
til at overtræde
Guds udtrykkelige
bud. Som menneske
tog Gud alverdens
synder på sig. |
Jomfru Maria = den
2. Eva eller
den nye Eva.
Hvad Eva bandt med
sin vantro, løsnede
Maria ved sin tro.
Umiddelbart
hinandens
modsætninger og
alligevel ikke, da
Maria skal
virkeliggøre den
plan Gud havde med
Eva. Maria
er den nye Eva, da
hun i Bebudelsen af
Jesu fødsel, Lukas,
1,38 siger: "Se,
jeg er Herrens
tjenerinde. Lad det
ske mig efter dit
ord!" Så
forlod englen
hende.", da begyndte
hele
frelsesprocessen.
|
|
|
Græsk-katolsk kirke
er en
østkatolsk selvstændig kirke, kirkesamfund primært i det østlige Europa og
Asien, der er forenede med den romersk-katolske kirke/med Rom og anerkender
pavens forrang. Den officielle betegnelse "græsk-katolsk" indførtes under
Maria Theresia af Østrig (1717-1780), tysk-romersk kejserinde fra 1740-80,
for at samle alle katolikker i det østrig-ungarske imperium under ét navn.
Den græsk-katolske kirke anvender østlige liturgiske ritualer/det
byzantinske ritual, f.eks. anvendes syret/hævet brød (og ikke usyret brød)
til nadveren.
Den græsk-katolske kirke er forskellig fra Den ortodokse kirke,
f.eks. accepterer den græsk-katolske kirke Jomfru Marias ubesmittede
undfangelse, skærsilden og pavens ufejlbarlighed, det gør Den ortodokse
kirke ikke. Ifølge den ortodokse tro udgår Helligånden fra Faderen,
Johannesevangeliet 15,26: "Når Talsmanden kommer,
som jeg vil sende til jer fra Faderen, sandhedens ånd, som udgår fra
Faderen, skal han vidne om mig.", og kirken mener, at det er
fejlagtig, når den katolske kirke siger, at Helligånden også udgår fra
Sønnen. |
|
|
lat. sanctus, hellig. Ifølge den katolske
tro en afdød kristen person, som har lidt
martyrdøden eller som efter et helligt liv
på jord er optaget i Guds rige uden at gå
gennem
skærsilden.
Helgenerne kan gå i forbøn hos Gud, det vil
sige bede på en anden persons vegne. For at
en afdød kan helgenkåres kræves, at den
pågældende på forbøn har udvirket tre
mirakler, som efterprøves nøje. Har en afdød
levet et eksemplarisk kristenliv uden dog at
udvirke mirakler, kan han eller hun
saligkåres. Mange saligkårede bliver
senere
helgenkåret.
Under Romerrigets kristenforfølgelserne
(64 e.Kr. under kejser Nero -
313 e.Kr. hvor kejser Konstantin
udstedte Milano-ediktet, der legaliserede
kristendommen) blev en person alene helgen
ved at lide martyrdøden, dvs. dømt
til døden for at stå fast på sin kristne
tro. |
|
|
(lat. catechizare, gr. katechizein = give undervisning).
Katekismusen, der udkom på dansk i 2007,
omfatter den katolske kirkes officielle
lære, er en systematisk fremstilling af alle
væsentlige emner i den katolske tro,
der bygger på Bibelen og traditionen.
YOUCAT, katolsk ungdomskatekismus med forord
af Pave Benedikt XVI. Udgivet 2018. |
|
|
Guds barmhjertige og tilgivende kærlighed,
gavmildhed og godhed.
Nåden er altid overnaturlig. At vise
nåde er at vise mildhed og overbærenhed.
At spise nådsens brød er at leve af andres
barmhjertighed, få mad, penge eller anden
hjælp. Henrik Pontoppidan har skrevet
novellen "Naadsensbrød", 1887. |
Gratia accidentalis/auxilium/motus divina =
den hjælpende eller umiddelbare nåde
som kan være Guds indvirken i naturen, at
give gode afgrøder, fred eller sundhed,
eller hjælp til et menneske til at udføre en
gerning eller modstå en fristelse. Et
eksempel på den umiddelbare nåde er
Saulus' omvendelse til kristendommen på
vejen til Damaskus - Saulus hed
tidligere Paulus, og deltog i
kristenforfølgelser.
Paulus' Brev til Galaterne 1,13-24:
"I har jo hørt om, hvordan jeg tidligere
levede i jødedommen, at jeg til overmål
forfulgte Guds kirke og ville udrydde den.
Jeg gik videre i jødedommen end mange
jævnaldrende i mit folk og brændte mere af
iver for mine fædrene overleveringer. Men da
Gud, der havde udset mig fra moders liv
og kaldet mig ved sin nåde, besluttede at
åbenbare sin søn for mig, for at jeg skulle
forkynde evangeliet om ham blandt
hedningerne, rådførte jeg mig ikke først
med nogen af kød og blod, og jeg drog heller
ikke op til Jerusalem til dem, der var
apostle før mig, men drog til Arabien og
vendte siden tilbage til Damaskus. Dernæst,
efter tre års forløb, drog jeg op til
Jerusalem for at træffe Kefas [apostlen
Peter], og jeg blev hos ham i
fjorten dage; men andre af apostlene så jeg
ikke, kun Jakob, Herrens bror. Jeg tager Gud
til vidne på, at hvad jeg skriver her, ikke
er løgn! Dernæst tog jeg til Syrien og
Kilikien. Jeg var personlig ukendt for
Kristi menigheder i Judæa; de havde bare
hørt om, at han, der før forfulgte os, nu
forkynder den tro, han tidligere ville
udrydde, og de priste Gud for mig."
Gratia
sanctificans = den helliggørende nåde, er en
varig tilstand for den, der er
retfærdiggjort,
og fører hen til det evige liv. Den
helliggørende nåde er grundlag for troen,
som er forstandens nådegivne modtagelse af
og samtykke til de trossandheder, som Gud
har åbenbaret. Derfor taler man om troens
nådegave. Har et menneske tro, vil han
blive retfærdiggjort og besidde den
helliggørende nåde, så længe han ikke begår
dødssynd. Dødssynd udvisker den
helliggørende nåde, som kan genvindes ved
anger, skrifte, tilgivelse og bod. |
|
|
gave modtaget af nåde, særlige evner og
ærefulde opgaver, givet af Gud gennem
Helligånden til et troende menneske. Det kan
være f.eks. at kunne vise barmhjertighed, at
kunne helbrede syge, at kunne tale
profetisk, tale i tunger, tyde tungetale.
Paulus' Brev til Romerne 6,23: "For
syndens løn er død, men Guds nådegave er
evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre." |
|
|
i den katolske kirke anvendes tre hellige olier:
krisam/chrisma - Kristus (gr. Christos) betyder den salvede. Jesus
blev som den første salvet med Helligånden. Et menneske der salves står
under Guds beskyttelse. Katekumolie,
efter "katekumen", siden oldtiden betegnelse for person, der
forberedtes til dåben, og de
syges olie. |
|
|
er renselse efter døden, en ventesal til Gudsriget. Ifølge Johannes'
Åbenbaring 21,27: "Men intet vanhelligt [urent] kommer derind, og det gør
heller ingen, der øver afskyelighed og løgn, men
kun de, der står
indskrevet i livets bog, Lammets bog."
I "Livets bog", der anvendes på Dommedag, står navnene på dem, der tilhører
Jesus Kristus, og kun dem, hvis navne er skrevet der, kan komme i Himlen og
være hos Gud i al evighed.
I dødsøjeblikket kom man i Skærsilden og senere i Himlen eller
Helvede. Havde man købt et
afladsbrev, havde man købt syndsforladelse, straf i Skærsilden blev
eftergivet, og Guds tilgivelse for synden betød, at man var befriet for den
evige straf i Helvede. |
Lutherske kirker
anerkender ikke Skærsilden.
|
|
|
Stato della Città del Vaticano,
der ligger vest
for Tiberen på Vatikanhøjen (Mons
Vaticanus), er en suveræn stat i Rom, og en
høj mur adskiller bystaten fra byen Rom.
Pave Pius XI indgik
den 11. februar
1929 et såkaldt konkordat
(overenskomst mellem stat og den katolske
kirke), der fik navnet Lateranforliget,
med Italien/Il Duce (Mussolini) hvorved
Vatikanstaten blev oprettet som selvstændig
stat, og den strid, der i årevis havde været
mellem Vatikanet og det nye Italien ophørte.
Den 11. februar er
statens nationaldag/uafhængighedsdag.
Vatikanet var som lilleputstat
afhængig af Italien på mange områder f.eks.
med hensyn til elektricitet og
vandforsyning. Lateranforliget gav Vatikanet
ret til at slå mønt og til at udstede
frimærker til breve,
som herefter kunne befordres videre af
Italien inden for den internationale
postunion. Lateranet, er et paveligt palads
i Rom, som er opkaldt efter de oprindelige
ejere, familien Laterani.
Vatikanstaten er absolut præstemonarki
med pavedømme som regeringsform. Paven har
den lovgivende, udøvende og dømmende magt.
Ud over
Peterspladsen, Peterskirken og
Vatikanpaladset rummer staten kirker og
kirkegårde, museer, værksteder for
kunsthåndværk, postkontor, bank, apotek,
supermarked, trykkeri, biblioteker, arkiver,
præsteseminarier, regeringsbygninger, hotel,
telefoncentral, jernbane,
helikopterlandingsplads, radiostation og fra
Staten udgives avisen "L'Osservatore
Romano".
Statens areal er på ca. en halv
kvadratkilometer. Indbyggertallet var i 2019
på 799.
Vatikanstatens flag består af to
lodrette striber i gult og hvidt. I den
hvide stribe er pavestolens våbenskjold, de
krydsende nøgler og tiaraen, centralt
placeret. |
|
|
Den Hellige
Stol/Den
apostoliske stol er betegnelsen for paveembedet/bispesædet Rom
og det administrative organ for den katolske verdenskirke - Vatikanstaten er
forskellig herfra. |
|
|
Kurien er Den Hellige Stols
administration,
verdenskirkens centralforvaltning. Pavens rådgivere og medarbejdere. De
øverste embedsmænd er alle biskopper og kardinaler. |
Vatikanet = Kurien og Den Hellige Stol. |
|
|
Vatikanstaten og Vatikanet bruges i flæng,
men der er forskel:
Vatikanstaten er bystaten/Landet
(verdens mindste).
Vatikanet er Den hellige Stol og
kurien og ikke et geografisk område eller land, men en
selvstændig suveræn enhed under pavens jurisdiktion. Det er det centrale
styrende organ for den katolske verdenskirke med hovedkvarter i
Vatikanstaten.
Paven er overhoved for Vatikanstaten og Den Hellige Stol. |
|
|
Paven er indehaver af "Peters stol"
- navnet refererer til den ubrudte forbindelse til apostlen Peter. |
|
|
Det
Apostolske Palads
er pavens residens.
Paladset blev fast residens for paven i 1377, og under paverne Nikolaus V,
Sixtus IV og Julius II forvandledes den tidligere borg til et
renæssancepalads af bl.a. Bramante, nogle rum (stanzerne) blev udsmykket af
Rafael og Det Sixtinske Kapel af
Michelangelo. |
|
|
|
|
Schweizergarden,
Guardia
Svizzera
Pontificia,
blev
oprettet
af
pave
Julius
II i
1505.
Schweizergarden
er
et
militærkorps
af
katolske
schweiziske
soldater.
Garden
skal
bevogte
Vatikanstatens
porte
og
være
pavens
livvagter.
Garderne
er
iført
renæssanceuniform,
der
blev
tegnet
af
enten
Rafael eller
Michelangelo. |
Den
tyske
kirkegård
i
Vatikanstaten.
Den
danske
prinsesse
Charlotte
Frederikke
er
gravsat
her.
Charlotte
Frederikke
af
Mecklenburg-Schwerin
(1784-1840)
blev
i
1806
gift
med
sin
fætter
prins
Christian
Frederik
(senere
Kong
Christian
8.).
I
1810
blev
parret
skilt,
da
prinsessen
havde
et
forhold
til
komponisten
Edouard
du
Puy.
Hun
forvistes
til
Det
Russiske
Palæ
i
Horsens
og i
1929
rejste
hun
til
Rom. |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Kalkmaleri, omkr. 1500,
har formentlig været et alterbillede over et Alle Sjæles Alter. Fresken er
tredelt. Nederst,
afgrænset af en kraftig sort horisontal linje, ses Skærsilden, hvor den
synd, som endnu ikke er tilgivet bliver straffet, og hvor sjælen renses
inden mødet med Guds herlighed. I fresken ses personer lide skærsildens
pinsler. Engle forsøger at trække sjæle op fra Skærsilden.
I midterste felt, jordelivet, er figurerne markant større end
i nederste og øverste felt, og fremstår således som freskens hovedscene. Til
højre knæler Pave Gregor den Store (ca.
540-604) foran et alter på hvilket Kristus viser sig som Smertensmanden
(= Imago Pietatis = Kristus der viser sine vunder) og hans blod drypper ned
i alterkalken. Legenden fortæller at under en messe i
Santa Croce
i Rom bad Gregor om, for at overbevise en tvivler, at Kristus ville stige
ned på alteret med sine sår, og hans blod måtte dryppe ned i kalken. Motivet
"Gregors Messe" symboliserer troen på forvandlingen af brød og vin til Jesu
legeme og blod. Kristusfiguren rager op i
øverste felt, der er selve
Paradiset, her ses Den Hellige Treenige Gud (Faderen, Sønnen og
Helligånden) tronende og omgivet af musicerende engle. |
2 |
Gregors Messe og
Smertensmanden (se også overfor).
På alterbordet
viser Kristus med tornekrone sig for pave Gregor, en bekræftelse på
nadveren, hans kappe holdes til side af to engle og åbenbarer hans vunder
(sår). Den lille person på alteret opsamler Jesu blod i en kalk. Øverst på
kalkmaleriet ses 3 våbenskjolde tilhørende Niels Clausen, Ejler Madsen Bølle
og Mogens Rosenkrantz. |
3-5 |
Nådestol.
Gud med krone på hovedet sidder med den korsfæstede Kristus, over Kristi
hoved svæver Helligåndsduen - den
hellige Treenighed. |
6 |
Kristus som verdenshersker/verdensdommer.
Kristus sidder på regnbuen, han har højre hånd hævet til velsignelse. Under
hans fødder ses jordkuglen, der inddelt i de 3 verdensdele (Europa, Afrika,
Asien), man dengang kendte til, og det horisontale bånd symboliserer
Middelhavet og det vertikale Nilen. Over Kristi hånd ses den franske lilje,
symbol på den Hellige Treenighed/Jomfru Marias ubesmittede undfangelse.
Omkring ham ses sværdet, kronen og og trompetere, der kalder de omvendte
syndere til den endelige dom. På Kristi højre side ses Jomfru Maria (bag
hende biskop Ove Billes våbenskjold), på Kristi venstre side Johannes
Døberen (bag ham biskop Niels Clausens våbenskjold).
Johannes' Åbenbaring: "Den, der sejrer, vil jeg give sæde hos mig på min
trone, ligesom jeg har sejret og har taget sæde hos min fader på hans
trone." ... "Den fjerde engel blæste i sin basun, og en tredjedel af solen
og en tredjedel af månen og en tredjedel af stjernerne blev ramt, så en
tredjedel af dem formørkedes, og dagen mistede en tredjedel af sit lys og
natten ligeså."
Under dommedagsbilledet ses til venstre "Karl den Store" iklædt kappe,
bærende kongekrone og med rigsæble og sværd. Til højre ses "Skt. Agnes", hun
har et sværd gennem brystet og hendes attribut, et lam, hopper op ad hende. |
7 |
Viekors/vievandskors,
hjulkors, solkors. Ved en
kirkeindvielse stænkede biskoppen vievand eller hellig olie
på 12 steder på kirkerummets murværk, og her var malet eller blev malet et
hjulkors. De 12 vievandsmærker svarer til de
12 apostle. |
|
|
|