Kapitel I
§ 1
Denne grundlov gælder for alle dele af Danmarks Rige.
§ 2
Regeringsformen er indskrænket-monarkisk. Kongemagten
nedarves til mænd og kvinder efter de i tronfølgeloven
af 27. marts 1953 fastsatte regler.
Tronfølgeloven fra 1953 har
samme status som grundloven,
fordi den direkte er nævnt i
grundlovens § 2. |
|
LOV NR. 170 AF 27. MARTS
1953.
TRONFØLGELOV. |
|
Lov om ændring af
tronfølgeloven: LOV nr. 528
af 12/06/2009.
Teksten der udgår er
overstreget,
teksten der er indsat er
markeret. |
|
§ 1.
Tronen nedarves indenfor
kong Christian X og dronning
Alexandrines efterslægt |
|
§ 2.
Ved en konges død
overgår tronen til hans
søn eller datter,
således at søn går forud
for datter, og i
tilfælde af, at der er
flere børn af samme køn,
den ældre går forud for
den yngre.
Ved en konges eller en
regerende dronnings død
overgår tronen til den
pågældendes søn eller
datter, således at den
ældre går forud for den
yngre.
Er et af kongens
eller den regerende
dronnings,
børn afgået ved døden,
træder vedkommendes
afkom i dets sted efter
linealfølgen og de i
stk. 1 fastsatte regler
|
|
§ 3.
Dør en konge uden at
efterlade sig til tronen
arveberettiget afkom,
overgår tronen til hans
broder eller søster med
fortrin for broder. Har
kongen flere søskende af
samme køn, eller er nogen af
hans søskende afgået ved
døden, finder reglerne i § 2
tilsvarende anvendelse.
Dør en konge eller en
regerende dronning uden at
efterlade sig til tronen
arveberettiget afkom,
overgår tronen til den
pågældendes broder eller
søster. Har kongen eller den
regerende dronning flere
søskende, eller er nogen af
den pågældendes søskende
afgået ved døden, finder
reglerne i § 2 tilsvarende
anvendelse. |
|
§ 4.
Er der ingen arveberettigede
i henhold til bestemmelserne
i §§ 2 og 3, overgår tronen
til den derefter nærmeste
sidelinie indenfor kong
Christian X og dronning
Alexandrines efterslægt
efter linealfølgen og med
tilsvarende fortrin for
mænd fremfor kvinder og for
ældre fremfor yngre som
fastsat i §§ 2 og 3. |
|
§ 5.
Kun børn født i lovligt
ægteskab har arveret til
tronen.
Til kongens indgåelse af
ægteskab udfordres
rigsdagens samtykke.
Til kongens eller den
regerende dronnings
indgåelse af ægteskab
kræves Folketingets
samtykke.
Indgår en til tronen
arveberettiget person
ægteskab uden kongens
eller den regerende
dronnings
i statsrådet givne
samtykke, mister den
pågældende arveretten
til tronen for sig og de
i ægteskabet fødte børn
og disses afkom.
|
|
§ 6.
Bestemmelserne i §§ 2-5
finder tilsvarende
anvendelse i tilfælde af, at
en konge
eller en regerende dronning
frasiger sig tronen. |
|
§ 7.
Denne lov træder i kraft
samtidig med Danmarks Riges
Grundlov af 5. juni 1953. |
|
Givet på Amalienborg,
den 27. marts 1953.
Under Vor Kongelige Hånd
og Segl.
Frederik R.
(L.S.)
Erik Eriksen.
|
|
Loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. |
|
Givet på Christiansborg
Slot, den 12. juni 2009 |
Under Vor Kongelige Hånd og
Segl |
MARGRETHE R. |
/ Lars Løkke Rasmussen
|
|
|
|
§
3
Den lovgivende magt er hos kongen og Folketinget i
forening. Den udøvende magt er hos kongen. Den dømmende
magt er hos domstolene.
§
4
Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og
understøttes som sådan af staten.
Kapitel II
§
5
Kongen kan ikke uden Folketingets samtykke være regent i
andre lande.
§
6
Kongen skal høre til den evangelisk-lutherske kirke.
§
7
Kongen er myndig, når han har fyldt sit 18. år. Det
samme gælder tronfølgeren.
§
8
Forinden kongen tiltræder regeringen, afgiver han
skriftligt i statsrådet en højtidelig forsikring om ubrødeligt
at ville holde grundloven. Af forsikringsakten udstedes
tvende ligelydende originaler, af hvilke den ene overgives
Folketinget for at opbevares i sammes arkiv, den anden
nedlægges i Rigsarkivet. Kan kongen som følge af fraværelse
eller af andre grunde ikke umiddelbart ved tronskiftet
afgive denne forsikring, føres regeringen, indtil dette
sker, af statsrådet, medmindre anderledes ved lov
bestemmes. Har kongen allerede som tronfølger afgivet
denne forsikring, tiltræder han umiddelbart ved
tronskiftet regeringen.
§
9
Bestemmelser angående regeringens førelse i tilfælde af
kongens umyndighed, sygdom eller fraværelse fastsættes
ved lov. Er der ved tronledighed ingen tronfølger, vælger
Folketinget en konge og fastsætter den fremtidige arvefølge.
§
10
Stk. 1. Statens ydelse til kongen bestemmes for
hans regeringstid ved lov. Ved denne fastsættes tillige,
hvilke slotte og andre statsejendele der skal overlades
kongen til brug.
Stk. 2.
Statsydelsen kan ikke behæftes med gæld.
§
11
For medlemmer af det kongelige hus kan der bestemmes årpenge
ved lov. Årpengene kan ikke uden Folketingets samtykke
nydes uden for riget.
Kapitel
III
§
12
Kongen har med de i denne grundlov fastsatte indskrænkninger
den højeste myndighed over alle rigets anliggender og udøver
den gennem ministrene.
§
13
Kongen er ansvarsfri; hans person er fredhellig.
Ministrene er ansvarlige for regeringens førelse; deres
ansvarlighed bestemmes nærmere ved lov.
§
14
Kongen udnævner og afskediger statsministeren og de øvrige
ministre. Han bestemmer deres antal og forretningernes
fordeling imellem dem. Kongens underskrift under de
lovgivningen og regeringen vedkommende beslutninger giver
disse gyldighed, når den er ledsaget af en eller flere
ministres underskrift. Enhver minister, som har
underskrevet, er ansvarlig for beslutningen.
§
15
Stk. 1. Ingen minister kan forblive i sit embede,
efter at Folketinget har udtalt sin mistillid til ham.
Stk. 2. Udtaler Folketinget sin mistillid til
statsministeren, skal denne begære ministeriets afsked,
medmindre nyvalg udskrives. Et ministerium, som har fået
et mistillidsvotum, eller som har begæret sin afsked,
fungerer, indtil et nyt ministerium er udnævnt.
Fungerende ministre kan i deres embede kun foretage sig,
hvad der er fornødent til embedsforretningernes
uforstyrrede førelse.
§
16
Ministrene kan af kongen eller Folketinget tiltales for
deres embedsførelse. Rigsretten påkender de mod
ministrene for deres embedsførelse anlagte sager.
§
17
Stk. 1. Ministrene i forening udgør statsrådet,
hvori tronfølgeren, når han er myndig, tager sæde.
Kongen fører forsædet undtagen i det i § 8 nævnte tilfælde
og i de tilfælde, hvor lovgivningsmagten i henhold til
bestemmelsen i § 9 måtte have tillagt statsrådet
myndighed til at føre regeringen.
Stk. 2. I statsrådet forhandles alle love og
vigtige regeringsforanstaltninger.
§
18
Er kongen forhindret i at holde statsråd, kan han lade
sagen forhandle i et ministerråd. Dette består af
samtlige ministre under forsæde af statsministeren.
Enhver minister skal da afgive sit votum til protokollen,
og beslutning tages efter stemmeflerhed. Statsministeren
forelægger den over forhandlingerne førte, af de
tilstedeværende ministre underskrevne protokol for
kongen, der bestemmer, om han umiddelbart vil bifalde
ministerrådets indstilling eller lade sig sagen foredrage
i statsrådet.
§
19
Stk. 1. Kongen handler på rigets vegne i
mellemfolkelige anliggender. Uden Folketingets samtykke
kan han dog ikke foretage nogen handling, der forøger
eller indskrænker rigets område, eller indgå nogen
forpligtelse, til hvis opfyldelse Folketingets medvirken
er nødvendig, eller som i øvrigt er af større
betydning. Ej heller kan kongen uden Folketingets samtykke
opsige nogen mellemfolkelig overenskomst, som er indgået
med Folketingets samtykke.
Stk. 2. Bortset fra forsvar mod væbnet angreb på
riget eller danske styrker kan kongen ikke uden
Folketingets samtykke anvende militære magtmidler mod
nogen fremmed stat. Foranstaltninger, som kongen måtte træffe
i medfør af denne bestemmelse, skal straks forelægges
Folketinget. Er Folketinget ikke samlet, skal det
uopholdeligt indkaldes til møde.
Stk. 3. Folketinget vælger af sin midte et
udenrigspolitisk nævn, med hvilket regeringen rådfører
sig forud for enhver beslutning af større
udenrigspolitisk rækkevidde. Nærmere regler om Det
Udenrigspolitiske Nævn fastsættes ved lov.
§
20
Stk. 1. Beføjelser, som efter denne grundlov
tilkommer rigets myndigheder, kan ved lov i nærmere
bestemt omfang overlades til mellemfolkelige myndigheder,
der er oprettet ved gensidig overenskomst med andre stater
til fremme af mellemfolkelig retsorden og samarbejde.
Stk. 2. Til vedtagelse af lovforslag herom kræves
et flertal på fem sjettedele af Folketingets medlemmer.
Opnås et sådant flertal ikke, men dog det til vedtagelse
af almindelige lovforslag nødvendige flertal, og
opretholder regeringen forslaget, forelægges det
folketingsvælgerne til godkendelse eller forkastelse
efter de for folkeafstemninger i § 42 fastsatte regler.
§
21
Kongen kan for Folketinget lade fremsætte forslag til
love og andre beslutninger.
§
22
Et af Folketinget vedtaget lovforslag får lovskraft, når
det senest 30 dage efter den endelige vedtagelse stadfæstes
af kongen. Kongen befaler lovens kundgørelse og drager
omsorg for dens fuldbyrdelse.
§
23
I særdeles påtrængende tilfælde kan kongen, når
Folketinget ikke kan samles, udstede foreløbige love, der
dog ikke må stride mod grundloven og altid straks efter
Folketingets sammentræden skal forelægges dette til
godkendelse eller forkastelse.
§
24
Kongen kan benåde og give amnesti. Ministrene kan han kun
med Folketingets samtykke benåde for de dem af Rigsretten
idømte straffe.
§
25
Kongen meddeler dels umiddelbart, dels gennem vedkommende
regeringsmyndigheder sådanne bevillinger og undtagelser
fra lovene, som enten ifølge de før 5. juni 1849 gældende
regler er i brug, eller hvortil hjemmel indeholdes i en
siden den tid udgiven lov.
§
26
Kongen har ret til at lade slå mønt i henhold til loven.
§
27
Stk. 1. Regler om ansættelse af tjenestemænd
fastsættes ved lov. Ingen kan ansættes som tjenestemand
uden at have indfødsret. Tjenestemænd, som udnævnes af
kongen, afgiver en højtidelig forsikring om at ville
holde grundloven.
Stk. 2. Om afskedigelse, forflyttelse og
pensionering af tjenestemænd fastsættes regler ved lov,
jf. dog herved § 64.
Stk.3. Uden deres samtykke kan de af kongen udnævnte
tjenestemænd kun forflyttes, når de ikke derved lider
tab i de med tjenestemandsstillingen forbundne indtægter
og der gives dem valget mellem sådan forflyttelse og
afsked med pension efter de almindelige regler.
Kapitel IV
§
28
Folketinget udgør én forsamling bestående af højst 179
medlemmer, hvoraf 2 medlemmer vælges på Færøerne og 2
i Grønland.
§
29
Stk. 1. Valgret til Folketinget har enhver, som har
dansk indfødsret, fast bopæl i riget og har nået den i
stk. 2 omhandlede valgretsalder, medmindre vedkommende er
umyndiggjort. Det bestemmes ved lov, i hvilket omfang
straf og understøttelse, der i lovgivningen betragtes som
fattighjælp, medfører tab af valgret.
Stk. 2. Valgretsalderen er den, som har opnået
flertal ved folkeafstemning i overensstemmelse med lov af
25. marts 1953. Ændring af den til enhver tid gældende
valgretsalder kan ske ved lov. Et af Folketinget vedtaget
forslag til en sådan lov kan først stadfæstes af
kongen, når bestemmelsen om ændring af valgretsalderen i
overensstemmelse med § 42, stk. 5, har været undergivet
en folkeafstemning, der ikke har medført bestemmelsens
bortfald.
§
30
Stk. 1. Valgbar til Folketinget er enhver, som har
valgret til dette, medmindre vedkommende er straffet for
en handling, der i almindeligt omdømme gør ham uværdig
til at være medlem af Folketinget.
Stk. 2. Tjenestemænd, som vælges til medlemmer af
Folketinget, behøver ikke regeringens tilladelse til at
modtage valget.
§
31
Stk. 1. Folketingets medlemmer vælges ved
almindelige, direkte og hemmelige valg.
Stk. 2. De nærmere regler for valgrettens udøvelse
gives ved valgloven, der til sikring af en ligelig repræsentation
af de forskellige anskuelser blandt vælgerne fastsætter
valgmåden, herunder hvorvidt forholdstalsvalgmåden skal
føres igennem i eller uden forbindelse med valg i
enkeltmandskredse.
Stk. 3. Ved den stedlige mandatfordeling skal der
tages hensyn til indbyggertal, vælgertal og befolkningstæthed.
Stk. 4. Ved valgloven gives nærmere regler vedrørende
valg af stedfortrædere og disses indtræden i Folketinget
samt angående fremgangsmåden i tilfælde, hvor omvalg måtte
blive nødvendigt.
Stk. 5. Særlige regler om Grønlands repræsentation
i Folketinget kan gives ved lov.
§
32
Stk. 1. Folketingets medlemmer vælges for fire år.
Stk. 2. Kongen kan til enhver tid
udskrive nyvalg med den virkning, at de bestående
folketingsmandater bortfalder, når nyvalg har fundet
sted. Efter udnævnelse af et nyt ministerium kan valg dog
ikke udskrives, forinden statsministeren har fremstillet
sig for Folketinget.
Stk. 3. Det påhviler statsministeren at
foranledige, at nyvalg afholdes inden valgperiodens udløb.
Stk. 4. Mandaterne bortfalder i
intet tilfælde, før nyvalg har fundet sted.
Stk. 5. Der kan ved lov gives særlige regler om færøske
og grønlandske folketingsmandaters ikrafttræden og ophør.
Stk. 6. Mister et medlem af Folketinget sin
valgbarhed, bortfalder hans mandat.
Stk. 7. Ethvert nyt medlem
afgiver, når hans valg er godkendt, en højtidelig
forsikring om at ville holde grundloven.
§
33
Folketinget afgør selv gyldigheden af sine medlemmers
valg samt spørgsmål om, hvorvidt et medlem har mistet
sin valgbarhed.
§
34
Folketinget er ukrænkeligt. Enhver, der antaster dets
sikkerhed eller frihed, enhver, der udsteder eller adlyder
nogen dertil sigtende befaling, gør sig skyldig i højforræderi.
Kapitel V
§
35
Stk. 1. Nyvalgt Folketing træder sammen kl. 12 den
tolvte søgnedag efter valgdagen, dersom kongen ikke har
indkaldt det til møde forinden.
Stk. 2. Straks efter prøvelsen
af mandaterne sættes Folketinget ved valg af formand og næstformænd.
§
36
Stk. 1. Folketingsåret begynder den første
tirsdag i oktober og varer til samme tirsdag det følgende
år.
Stk. 2. På folketingsårets første dag kl. 12
sammentræder medlemmerne til møde, hvor Folketinget sættes
på ny.
§
37
Folketinget træder sammen på det sted, hvor regeringen
har sit sæde. I overordentlige tilfælde kan Folketinget
dog samles andetsteds i riget.
§
38
Stk. 1. På det første møde i folketingsåret
afgiver statsministeren en redegørelse for rigets
almindelige stilling og de af regeringen påtænkte
foranstaltninger.
Stk. 2. På grundlag af redegørelsen finder en
almindelig forhandling sted.
§
39
Folketingets formand indkalder Folketinget til møde med
angivelse af dagsorden. Det påhviler formanden at
indkalde til møde, når mindst to femtedele af
Folketingets medlemmer eller statsministeren skriftligt
fremsætter begæring herom med angivelse af dagsorden.
§
40
Ministrene har i embeds medfør adgang til Folketinget og
er berettigede til under forhandlingerne at forlange
ordet, så ofte de vil, idet de i øvrigt iagttager
forretningsordenen. Stemmeret udøver de kun, når de
tillige er medlemmer af Folketinget.
§
41
Stk. 1. Ethvert medlem af Folketinget er berettiget
til at fremsætte forslag til love og andre beslutninger.
Stk. 2. Et lovforslag kan ikke
endeligt vedtages, forinden det tre gange har været
behandlet i Folketinget.
Stk. 3. To femtedele af
Folketingets medlemmer kan over for formanden begære, at
tredje behandling tidligst finder sted tolv søgnedage
efter forslagets vedtagelse ved anden behandling. Begæringen
skal være skriftlig og underskrevet af de deltagende
medlemmer. Udsættelse kan dog ikke finde sted for så
vidt angår forslag til finanslove, tillægsbevillingslove,
midlertidige bevillingslove, statslånslove, love om
meddelelse af indfødsret, love om ekspropriation, love om
indirekte skatter samt i påtrængende tilfælde forslag
til love, hvis ikrafttræden ikke kan udsættes af hensyn
til lovens formål.
Stk. 4. Ved nyvalg og ved folketingsårets udgang
bortfalder alle forslag til love og andre beslutninger,
der ikke forinden er endeligt vedtaget.
§
42
Stk. 1. Når et lovforslag er vedtaget af
Folketinget, kan en tredjedel af Folketingets medlemmer
inden for en frist af tre søgnedage fra forslagets
endelige vedtagelse over for formanden begære
folkeafstemning om lovforslaget. Begæringen skal være
skriftlig og underskrevet af de deltagende medlemmer.
Stk. 2. Et lovforslag, som kan
undergives folkeafstemning, jf. stk. 6, kan kun i det i
stk. 7 omhandlede tilfælde stadfæstes af kongen inden
udløbet af den i stk. 1 nævnte frist, eller inden begæret
folkeafstemning har fundet sted.
Stk. 3. Når der er begæret
folkeafstemning om et lovforslag, kan Folketinget inden
for en frist af fem søgnedage fra forslagets endelige
vedtagelse beslutte, at forslaget skal bortfalde.
Stk. 4. Træffer Folketinget ikke
beslutning i henhold til stk. 3, skal meddelelse om, at
lovforslaget skal prøves ved folkeafstemning, snarest
tilstilles statsministeren, der derefter lader
lovforslaget bekendtgøre med meddelelse om, at
folkeafstemning vil finde sted. Folkeafstemningen iværksættes
efter statsministerens nærmere bestemmelse tidligst tolv
og senest atten søgnedage efter bekendtgørelsen.
Stk. 5. Ved folkeafstemning
stemmes for og imod lovforslaget. Til lovforslagets
bortfald kræves, at et flertal af de i afstemningen
deltagende folketingsvælgere, dog mindst 30 procent af
samtlige stemmeberettigede, har stemt imod lovforslaget.
Stk. 6. Forslag til finanslove,
tillægsbevillingslove, midlertidige bevillingslove,
statslånslove, normeringslove, lønnings- og pensionslove, love om meddelelse af
indfødsret, love om ekspropriation, love om direkte og indirekte skatter samt
love til gennemførelse af bestående traktatmæssige
forpligtelser kan ikke undergives folkeafstemning.
Det samme gælder forslag til de i §§ 8, 9, 10 og 11
omhandlede love såvel som de i § 19 nævnte beslutninger, der måtte være i
lovsform, medmindre det
for disse sidste ved særlig lov bestemmes, at sådan
afstemning skal finde sted. For grundlovsændringer gælder
reglerne i § 88.
Stk. 7. I særdeles påtrængende
tilfælde kan et lovforslag, som kan undergives
folkeafstemning, stadfæstes af kongen straks efter dets
vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse herom. Såfremt
en tredjedel af Folketingets medlemmer efter de i stk. 1
omhandlede regler begærer folkeafstemning om lovforslaget
eller den stadfæstede lov, afholdes sådan
folkeafstemning efter foranstående regler. Forkastes
loven ved folkeafstemningen, kundgøres dette af
statsministeren uden unødigt ophold og senest fjorten
dage efter folkeafstemningens afholdelse. Fra kundgørelsesdagen
er loven bortfaldet.
Stk. 8. Nærmere regler om folkeafstemning, herunder i hvilket omfang folkeafstemning
skal finde sted på Færøerne og i Grønland, fastsættes
ved lov.
§
43
Ingen skat kan pålægges, forandres eller ophæves uden
ved lov; ej heller kan noget mandskab udskrives eller
noget statslån optages uden ifølge lov.
§
44
Stk. 1. Ingen udlænding kan få indfødsret uden
ved lov.
Stk. 2. Om udlændinges adgang til at blive ejere
af fast ejendom fastsættes regler ved lov.
§
45
Stk. 1. Forslag til finanslov for det kommende
finansår skal fremsættes for Folketinget senest fire måneder
før finansårets begyndelse.
Stk. 2. Kan behandlingen af finanslovforslaget for
det kommende finansår ikke ventes tilendebragt inden
finansårets begyndelse, skal forslag til en midlertidig
bevillingslov fremsættes for Folketinget.
§
46
Stk. 1. Forinden finansloven eller en midlertidig
bevillingslov er vedtaget af Folketinget, må skatterne
ikke opkræves.
Stk. 2. Ingen udgift må afholdes uden hjemmel i
den af Folketinget vedtagne finanslov eller i en af
Folketinget vedtaget tillægsbevillingslov eller
midlertidig bevillingslov.
§
47
Stk. 1. Statsregnskabet skal fremlægges for
Folketinget senest seks måneder efter finansårets udløb.
Stk. 2. Folketinget vælger et
antal revisorer. Disse gennemgår det årlige
statsregnskab og påser, at samtlige statens indtægter er
opført deri, og at ingen udgift er afholdt uden hjemmel i
finansloven eller anden bevillingslov. De kan fordre sig
alle fornødne oplysninger og aktstykker meddelt. De nærmere
regler for revisorernes antal og virksomhed fastsættes
ved lov.
Stk. 3. Statsregnskabet med
revisorernes bemærkninger forelægges Folketinget til
beslutning.
§
48
Folketinget fastsætter selv sin forretningsorden, der
indeholder de nærmere bestemmelser vedrørende
forretningsgang og ordens opretholdelse.
§
49
Folketingets møder er offentlige. Formanden eller det i
forretningsordenen bestemte antal medlemmer eller en
minister kan dog forlange, at alle uvedkommende fjernes,
hvorpå det uden forhandling afgøres, om sagen skal
forhandles i et offentligt eller lukket møde.
§
50
Folketinget kan kun tage beslutning, når over halvdelen
af medlemmerne er til stede og deltager i afstemningen.
§
51
Folketinget kan nedsætte kommissioner af sine medlemmer
til at undersøge almenvigtige sager. Kommissionerne er
berettigede til at fordre skriftlige eller mundtlige
oplysninger såvel af private borgere som af offentlige
myndigheder.
§
52
Folketingets valg af medlemmer til kommissioner og hverv
sker efter forholdstal.
§
53
Ethvert medlem af Folketinget kan med dettes samtykke
bringe ethvert offentligt anliggende under forhandling og
derom æske ministrenes forklaring.
§
54
Andragender kan kun overgives til Folketinget ved et af
dettes medlemmer.
§
55
Ved lov bestemmes, at Folketinget vælger en eller to
personer, der ikke er medlemmer af Folketinget, til at
have indseende med statens civile og militære
forvaltning.
§
56
Folketingsmedlemmerne er ene bundet ved deres
overbevisning og ikke ved nogen forskrift af deres vælgere.
§
57
Intet medlem af Folketinget kan uden dettes samtykke
tiltales eller underkastes fængsling af nogen art,
medmindre han er grebet på fersk gerning. For sine
ytringer i Folketinget kan intet af dets medlemmer uden
Folketingets samtykke drages til ansvar uden for samme.
§
58
Folketingets medlemmer oppebærer et vederlag, hvis størrelse
fastsættes ved valgloven.
Kapitel
VI
§
59
Stk. 1. Rigsretten består af indtil 15 af de efter
embedsalder ældste ordentlige medlemmer af rigets øverste
domstol og et tilsvarende antal af Folketinget efter
forholdstal for 6 år valgte medlemmer. For hver af de
valgte vælges en eller flere stedfortrædere.
Folketingets medlemmer kan ikke vælges til eller virke
som medlemmer af Rigsretten. Kan i et enkelt tilfælde
nogle af den øverste domstols medlemmer ikke deltage i
sagens behandling og påkendelse, fratræder et
tilsvarende antal af de af Folketinget sidst valgte
rigsretsmedlemmer.
Stk. 2. Retten vælger selv sin formand af sin
midte.
Stk. 3. Er sag rejst ved Rigsretten, beholder de af
Folketinget valgte medlemmer deres sæde i retten for
denne sags vedkommende, selvom det tidsrum, for hvilket de
er valgt, udløber.
Stk. 4. Nærmere regler om Rigsretten fastsættes
ved lov.
§
60
Stk. 1. Rigsretten påkender de af kongen eller
Folketinget mod ministrene anlagte sager.
Stk. 2. For Rigsretten kan kongen
med Folketingets samtykke lade også andre tiltale for
forbrydelser, som han finder særdeles farlige for staten.
§
61
Den dømmende magts udøvelse kan kun ordnes ved lov. Særdomstole
med dømmende myndighed kan ikke nedsættes.
§
62
Retsplejen skal stedse holdes adskilt fra forvaltningen.
Regler herom fastsættes ved lov.
§
63
Stk. 1. Domstolene er berettigede til at påkende
ethvert spørgsmål om øvrighedsmyndighedens grænser.
Den, der vil rejse sådant spørgsmål, kan dog ikke ved
at bringe sagen for domstolene unddrage sig fra foreløbig
at efterkomme øvrighedens befaling.
Stk. 2. Påkendelse af spørgsmål
om øvrighedsmyndighedens grænser kan ved lov henlægges
til en eller flere forvaltningsdomstole, hvis afgørelser
dog skal prøves ved rigets øverste domstol. De nærmere
regler herom fastsættes ved lov.
§
64
Dommerne har i deres kald alene at rette sig efter loven.
De kan ikke afsættes uden ved dom, ej heller forflyttes
mod deres ønske uden for de tilfælde, hvor en omordning
af domstolene finder sted. Dog kan den dommer, der har
fyldt sit 65. år, afskediges, men uden tab af indtægter
indtil det tidspunkt, til hvilket han skulle være
afskediget på grund af alder.
§
65
Stk. 1. I retsplejen gennemføres offentlighed og
mundtlighed i videst muligt omfang.
Stk. 2. I strafferetsplejen skal
lægmænd medvirke. Det fastsættes ved lov, i hvilke
sager og under hvilke former denne medvirken skal finde
sted, herunder i hvilke sager nævninger skal medvirke.
Kapitel
VII
§
66
Folkekirkens forfatning ordnes ved lov.
§
67
Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke
Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning,
dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden
eller den offentlige orden.
§
68
Ingen er pligtig at yde personlige bidrag til nogen anden
gudsdyrkelse end den, som er hans egen.
§
69
De fra folkekirken afvigende trossamfunds forhold ordnes nærmere
ved lov.
§
70
Ingen kan på grund af sin trosbekendelse eller afstamning
berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og
politiske rettigheder eller unddrage sig opfyldelsen af
nogen almindelig borgerpligt.
Kapitel
VIII
§
71
Stk. 1. Den personlige frihed er ukrænkelig. Ingen
dansk borger kan på grund af sin politiske eller religiøse
overbevisning eller sin afstamning underkastes nogen form
for frihedsberøvelse.
Stk. 2. Frihedsberøvelse kan kun finde sted med
hjemmel i loven.
Stk. 3. Enhver, der anholdes, skal inden 24 timer
stilles for en dommer. Hvis den anholdte ikke straks kan sættes
på fri fod, skal dommeren ved en af grunde ledsaget
kendelse, der afsiges snarest muligt og senest inden tre
dage, afgøre, om han skal fængsles, og, hvis han kan løslades
mod sikkerhed, bestemme dennes art og størrelse. Denne
bestemmelse kan for Grønlands vedkommende fraviges ved
lov, for så vidt dette efter de stedlige forhold må
anses for påkrævet.
Stk. 4. Den kendelse, som dommeren afsiger, kan af
vedkommende straks særskilt indbringes for højere ret.
Stk. 5. Ingen kan underkastes varetægtsfængsel
for en forseelse, som kun kan medføre straf af bøde
eller hæfte.
Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden
af en frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende
myndighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlændinge,
på begæring af den, der er berøvet sin frihed, eller
den, der handler på hans vegne, forelægges de
almindelige domstole eller anden dømmende myndighed til
prøvelse. Nærmere regler herom fastsættes ved lov.
Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte
personer undergives et af Folketinget valgt tilsyn,
hvortil de pågældende skal have adgang til at rette
henvendelse.
§
72
Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslaglæggelse
og undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på
post-, telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvor ingen
lov hjemler en særegen undtagelse, alene ske efter en
retskendelse.
§
73
Stk. 1. Ejendomsretten er ukrænkelig. Ingen kan
tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet kræver
det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig
erstatning.
Stk. 2. Når et lovforslag vedrørende
ekspropriation af ejendom er vedtaget, kan en tredjedel af
Folketingets medlemmer inden for en frist af tre søgnedage
fra forslagets endelige vedtagelse kræve, at det først
indstilles til kongelig stadfæstelse, når nyvalg til
Folketinget har fundet sted og forslaget på ny er
vedtaget af det derefter sammentrædende Folketing.
Stk. 3. Ethvert spørgsmål om
ekspropriationsaktens lovlighed og erstatningens størrelse
kan indbringes for domstolene. Prøvelsen af erstatningens
størrelse kan ved lov henlægges til domstole oprettet i
dette øjemed.
§
74
Alle indskrænkninger i den fri og lige adgang til
erhverv, som ikke er begrundede i det almene vel, skal hæves
ved lov.
§
75
Stk. 1. Til fremme af almenvellet bør det tilstræbes,
at enhver arbejdsduelig borger har mulighed for arbejde på
vilkår, der betrygger hans tilværelse.
Stk. 2. Den, der ikke selv kan
ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler
nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige,
dog mod at underkaste sig de forpligtelser, som loven
herom påbyder.
§
76
Alle børn i den undervisningspligtige alder har ret til
fri undervisning i folkeskolen. Forældre eller værger,
der selv sørger for, at børnene får en undervisning,
der kan stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, er ikke pligtige at lade børnene undervise i
folkeskolen.
§
77
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at
offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for
domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler
kan ingen sinde på ny indføres.
§
78
Stk. 1. Borgerne har ret til uden forudgående
tilladelse at danne foreninger i ethvert lovligt øjemed.
Stk. 2. Foreninger, der virker ved eller søger at
nå deres mål ved vold, anstiftelse af vold eller
lignende strafbar påvirkning af anderledes tænkende,
bliver at opløse ved dom.
Stk. 3. Ingen forening kan opløses ved en
regeringsforanstaltning. Dog kan en forening foreløbig
forbydes, men der skal da straks anlægges sag imod den
til dens opløsning.
Stk. 4. Sager om opløsning af politiske foreninger
skal uden særlig tilladelse kunne indbringes for rigets
øverste domstol.
Stk. 5. Opløsningens retsvirkninger fastsættes nærmere
ved lov.
§
79
Borgerne har ret til uden forudgående tilladelse at samle
sig ubevæbnede. Offentlige forsamlinger har politiet ret
til at overvære. Forsamlinger under åben himmel kan
forbydes, når der af dem kan befrygtes fare for den
offentlige fred.
§
80
Ved opløb må den væbnede magt, når den ikke angribes,
kun skride ind, efter at mængden tre gange i kongens og
lovens navn forgæves er opfordret til at skilles.
§
81
Enhver våbenfør mand er forpligtet til med sin person at
bidrage til fædrelandets forsvar efter de nærmere
bestemmelser, som loven foreskriver.
§
82
Kommunernes ret til under statens tilsyn selvstændigt at
styre deres anliggender ordnes ved lov.
§
83
Enhver i lovgivningen til adel, titel og rang knyttet
forret er afskaffet.
§
84
Intet len, stamhus, fideikommisgods eller andet
familiefideikommis kan for fremtiden oprettes.
§
85
For forsvarsmagten er de i §§ 71, 78 og 79 givne
bestemmelser kun anvendelige med de indskrænkninger, der
følger af de militære loves forskrifter.
Kapitel
IX
§
86
Valgretsalderen til de kommunale råd og menighedsrådene
er den for valg til Folketinget til enhver tid gældende.
For Færøernes og Grønlands vedkommende fastsættes
valgretsalderen til de kommunale råd og menighedsrådene
ved lov eller i henhold til lov.
§
87
Islandske statsborgere, der i medfør af loven om ophævelse
af dansk-islandsk forbundslov m.m. nyder lige ret med
danske statsborgere, bevarer de i grundloven hjemlede
rettigheder, der er knyttede til dansk indfødsret.
Kapitel X
§
88
Vedtager Folketinget et forslag til en ny
grundlovsbestemmelse og regeringen vil fremme sagen,
udskrives nyvalg til Folketinget. Vedtages forslaget i uændret
skikkelse af det efter valget følgende Folketing, bliver
det inden et halvt år efter den endelige vedtagelse at
forelægge folketingsvælgerne til godkendelse eller
forkastelse ved direkte afstemning. De nærmere regler for
denne afstemning fastsættes ved lov. Har et flertal af de
i afstemningen deltagende og mindst 40 pct. af samtlige
stemmeberettigede afgivet deres stemme for Folketingets
beslutning, og stadfæstes denne af kongen, er den
grundlov.
Kapitel XI
§
89
Denne grundlov træder i kraft straks. Dog vedbliver den i
henhold til Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1915 med ændringer
af 10. september 1920 senest valgte Rigsdag at bestå,
indtil nyvalg har fundet sted i overensstemmelse med
reglerne i kapitel IV. Indtil nyvalg har fundet sted,
forbliver de i Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1915 med
ændringer af 10. september 1920 for Rigsdagen fastsatte
bestemmelser i kraft.