|
|
Udsnit af
Rafaels "Skolen i
Athen", Stanza della Segnatura, 1508-11,
Vatikanet, Rom. Platon og Aristoteles er omgivet
af filosoffer. Platon holder "Timeo" (kosmologi)
og peger mod den himmelske sfære. Aristoteles
holder "Den
Nikomacheiske
Etik"
og bevæger sin hånd modsat Platon, mod den
materielle virkelighed. |
|
Platon & Aristoteles |
Antikkens to store filosoffer var
Platon og Aristoteles,
filosofiens og videnskabens
grundlæggere.
Platon er
tillige matematiker og
statsteoretiker, hvis tanker om den
retfærdige stats organisation
repræsenterer en art aristokratisk
socialisme og har haft indflydelse
på den europæiske tænkning.
Platon var elev af Sokrates.
Aristoteles var elev af Platon.
Aristoteles blev som elev
ved Platons filosofiskole, Akademiet
uden for Athen, interesseret i at
formulere den naturlige verdens
grundlæggende
forklaringsprincipper. Platon
kaldte ham "Fornuften".
Omkring den videnskabelige
erkendelses mål var Aristoteles enig
med Platon. Imidlertid tog han
afstand fra Platon hvad angik
idélæren. Han udviklede en anden
filosofi end den Platon stod for og
oprettede en filosofiskole, den
peripatetiske skole i Lykeion, en
lund uden for Athen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Platon
(ca. 427-347 f.Kr.) |
|
Idealistisk
filosofi. Verden er et skyggespil, den
ideale verden ligger bagved og kan kun
intuitivt fattes af den kontemplative.
Denne verden symboliseres af de rene,
geometriske former, tallene og
konstansen. Kunst har en lav status. "Mimesis"
(efterligning) opfattes som
forkasteligt idet kunsten
efterligner den fysiske verden, som
allerede er en dårlig afspejling af
ideernes verden. Desuden er kunsten
farlig, fordi den fremkalder
irrationelle følelser. |
|
|
|
|
Aristoteles
(384-322 f.Kr.)
|
|
Materialistisk filosofi. Den synlige
verden er virkelig, men vi arbejder med
tænkte typer eller fællesnavne.
Aristotelismen kendes også fra
1300-tallet og frem som nominalisme.
Kunsten har høj status som
"Mimesis" (efteligning) og som
digterkunstens væsen. |
|
|
|
|
|
|
Rafaels "Skolen i Athen", Stanza
della Segnatura, 1508-11. Klik på
billedet for at se hele fresken. |
|
|
|
|
|
Platon taler om: |
|
|
|
|
|
den immaterielle verden
hvor tingene ikke
er mangfoldiggjorte og foranderlige som i
fænomenernes verden, men evige og uforanderlige.
Ideerne er tingene i deres sande skikkelse og
evige realitet og et rige for sig, en
uforanderlig verden af sand væren, hvilket
medfører at man kan se tingene.
Ideen, den sande skikkelse, ser man med sjælens
øje. De højeste er ideerne om det skønne,
det sande, det gode.
Fornuftserkendelsen, som er det dybtgående
opstår når man vender blikket fra de ydre
fænomener for at se de evige ideer. |
|
|
den sanselige verden
som ikke kan være den
endelige, fordi tingene i den sanselige verden
altid er i bevægelse, og der er flere
eksemplarer af den samme ting. Et træ er
en afglans af ideen om t r æ e t. I den
stoflige verden er tingene blot fænomener, en
grad af realitet.
Fænomenet ser man med legemets øje, en
håndgribelig ting foran sig. Tingene er kun
ufuldkomne og forgængelige spejl- eller
skyggebilleder af de modsvarende ideer. Sjælene
har i en præeksistens før forbindelsen med
kroppen skuet ideerne og bevaret et uklart minde
om dem.
Erkendelsen bliver derfor en erindring.
Mennesket længsel efter den tabte sandhed kalder
Platon Eros. Eros præsenterer begæret
efter det gode og det skønne.
Eros er her et sindbillede på menneskets
stadige stræben efter uendelighed, udødelighed
og selvrealisering.
Sanseerkendelsen er det rent ydre og
overfladiske. |
|
|
|
Neoplatonismen er en tretrinsraket |
|
|
|
|
Platon |
(ca. 427-347 f.Kr.).
Platons idélære. Virkeligheden er i ideernes verden.
|
|
Plotin |
(205-270 e.Kr.).
Grundlægger neoplatonismen. Skaber sammenhæng mellem
ideen om træet og træet selv.
|
|
Marsilio Ficino |
(1433-1499).
Neoplatonismens chefideolog. Fra Platons ideer
udvikles neoplatonismen, der opstår i kredsen
omkring Lorenzo de' Medici i Firenze. I hans villa
Careggi samles et musehof. De udvalgte mænd var
sammen i gensidig venskab og i en næsten religiøs
tilbedelse af Platon og beundring af den lærde
Ficino, hvis bog "Theologia Platonica", 1474, er
neoplatonismens bibel. I kredsen var også filosoffen
Pico della Mirandola, digteren Angelo Poliziano og
maleren
Sandro Botticelli.
Ficino oversatte platoniske værker til latin (Platon
og platonikere som Plotin, Proklos m.fl.), og
bearbejdede disse værker til et sammenhængende
system som han harmoniserede med kristendommen.
Neoplatonismen er hedensk filosofi og kristen
religion.
De neoplatoniske grundtræk, menneske og univers er i
princippet bygget over samme skema, mikrokosmos og
makrokosmos. Mennesket afspejler universets
struktur.
I Ficinos filosofiske system er ideen om
kærlighed aksen det hele drejer om, fra Gud til
verden, fra verden til Gud. Kærlighed er begær efter
nydelse af skønhed, men ikke alt begær er
kærlighed.
Himmelske former er uforgængelige, rene, fuldkomne,
effektive, fri af lidenskab og fredfyldte. Jordiske
former (ting) er forgængelige, uperfekte,
ineffektive, magtesløse, årsagen til utallige
lidenskaber og lidelse.
|
|
Neoplatonismen forsøger at
skabe en syntese af antikkens filosofi (Platon, Vergil,
Cicero) og kristendommen (Plotin, Augustin og
Dante) og er iblandet
antik og middelalderlig astrologi, alkymi og planetlære.
Det grundlæggende for neoplatonismen er at universet og
mennesket kan indpasses i samme skema. |
|
|
Universet |
|
|
|
er et harmonisk
hele styret af åndelige kræfter.
Det er opdelt i 4 grader af perfektion: |
|
|
Mens mundana |
(idéverdenen)
Engle. Intellektet er overflødig for Gud og englene,
kan ikke erhverves af dyrene.
|
|
Anima
mundana |
(verdenssjælen) Planeterne styret af
aktiv ånd (1+2 er uforgængelig).
|
|
Natura
|
jorden og den levende liv, både
dyr og planter, besjælet af Spiritus
Mundanus
(den jordiske ånd). |
|
Materia |
det livløse stof (3+4 er forgængelig).
|
|
Alt gennemstrømmes af Guds "Amor" i en stor
cirkelbevægelse. Gud er den højeste virkelighed,
fra ham udgår en kraft/skønhed der forplanter sig
gennem universets
forskellige elementer. Skønheden splittes op i lige
så mange stråler, som der er sfærer i himmelrummet.
Skønheden på jorden er et glimt af den evige
guddommelig skønhed. Dette glimt (i eksil) er en
lavere grad af virkelighed og længes efter
genforening med Gud. Længslen er størst i
idéverdenen og lavest i materien.
(Dette er ren Plotin).
|
|
|
Mennesket |
|
|
|
danner som
verdens midtpunkt led mellem materien og det
guddommelige:
"Deus in terra" (Gud på jord). Mennesket består af:
|
|
|
|
Anima prima |
(den første eller højere sjæl, ånden) indeholder
guddommelige elementer, genkender derfor den
guddommelige evige sandhed. Der deles i Ratio
og Mens.
Ratio (fornuften) som giver det evnen til
frit valg. Ratio adskiller mennesket fra alt andet.
Intellektet er bindeled mellem den højere og den
lavere sjæl. Menneskets højere sjæl, ånden, er
fælles med det guddommelige princip.
Mens
(den skabende fantasi, intuitionen) som
skuer det ideelle. Intellektet stræber efter
genforening med Gud via den højere sjæl, men
hindres af den lavere sjæl. Denne kamp i
intellektet mellem den højere og den lavere
sjæl medfører, at mennesket er bindeled
mellem Gud og verden. |
|
|
Anima secunda |
(den andenrangs eller lavere sjæl), sanserne og
drifterne, som det har fælles med dyrene er her
styret af planeterne. Forplantning, næring, vækst. |
|
Krop |
|
|
Materie |
(det livløse stof) som ikke er ramt af Guds kraft, men
er passiv, modarbejder herved det gode og kan
sidestilles med det kristne Helvede, selv om der i
materien ikke er aktiv ondskab til stede. |
|
Mennesket er således ophøjet,
det erindrer en tidligere tilværelse og afhængigt
fordi det er skæbnebundet og fængslet i
sanseverdenen midt i en magisk og uforståelig natur.
Jo længere Guds kraft/skønhed når ned gennem
mennesket jo mere fragmentarisk bliver genkendelsen.
I materien og kroppen er den dømt til
undergang. Også i mennesket, som i universet, længes
den guddommelige kraft tilbage til sit udgangspunkt,
hvilket medfører en cirkulerende bevægelse.
Drivkraften i cirkulationen er kærlighed, der
manifesterer sig i skønhed.
|
|
|
|
Kærlighed er
drivkraften i hele denne proces. |
|
Kærlighed
manifesterer sig i skønhed. |
|
Skønheden
forplanter sig fra Gud gennem universet og
mennesket, længes efter genforening med Gud. |
|
Genforeningen med Gud er mulig på
to måder
symboliseret ved to former for kærlighed
repræsenteret af to Venusfigurer. |
|
|
|
|
(græsk
Afrodite) kærlighedsgudinde, opfattes også
som Madonna og som
den kristne Caritas (Deus caritas est, Gud er
kærlighed, 1. Johs. 4,16).
Hun har to skikkelser: |
|
|
|
Venus
Coelestis
og
kærlighedsbudbringeren
Amor Divinus |
Venus Coelestis er himmelsk og
opstået af havets skum. Hun fremstilles nøgen,
da hun symboliserer ideal skønhed, ofte pegende
mod himlen. Hun er datter af Uranus,
himmelhvælvet selv, hvis sæd blev spredt ud over
havet, heraf opstod Venus Anadyomene (den
skumfødte, egl. "den opdukkede"). Hun havde
ingen mor og hører derved til universets højeste
zone, idealverdenen (Mater - Materia). Hendes
kærlighedsbringer Amor Divinus henvender
sig til den højere sjæl, tilskynder den til at
betragte selve ideen om den ideale skønhed, dvs.
nærme sig det guddommelig princip. Amor Divinus
er søn af den himmelske Venus. |
Venus
Vulgaris
og
kærlighedsbudbringeren
Amor Humanus |
Venus Vulgaris er opstået ved naturlig
tilblivelse. Hun hører hjemme i en lavere zone,
under himmelsfærerne. Hun er partikulær, dvs. at
hun repræsenterer de jordiske tings
skønhed og naturens frugtbarhed. Hun
symboliserer materialiseringen af den ideale
skønhed, som på jorden er tilsløret, derfor er
hun påklædt, fremstilles med blomstrende kappe,
omgivet af Amor, de tre gratier, frugter,
blomster og frugtbarhedssymbolet kaninerne.
Hendes kærlighedsbringer Amor Humanus
henvender sig til en lavere sjæl, tilskynder
sanserne og drifterne til at genskabe den
guddommelige skønhed i den ydre sanselige
verden. Amor Humanus er søn af den jordiske
Venus.
|
|
Begge former
for kærlighed, himmelsk og jordisk, søger skønheden. |
I Platons
"Symposium" skelnes mellem to Afroditer, Afrodite
Urania (den himmelske), der var datter af Uranus
og ikke født af en kvinde og Afrodite Pandemos
(den jordiske), datter af Zeus og Dione. De to
Afroditer bliver anvendt til at sondre mellem
sjælens tragten efter den ideale verden henholdsvis
til kærligheden som ren, pur og evig og så kødets
lyst.
|
|
En 3. kærlighedsbringer
er
Amor Ferinus |
repræsenterer den dyriske kærlighed, er blot en
lav drift, har skadelige væsker i hjertet. Den
anses for en sygdom, fordi dens formål ikke er
at blive genforenet med Gud, men tilfredsstille
kødets lyst, hertil svarer ikke nogen
Venusskikkelse.
|
|
|
|
|
|
Amor
Divinus søger den guddommelige skønhed og
Amor Humanus
frembringer genspejlingen af den guddommelige
skønhed på jorden.
Forskellen kan udtrykkes ved livsformerne: |
|
|
Vita contemplativa |
repræsenterer en indadvendt livsform, det refleksive
liv, der dyrker Theologia og Religio - grubleren,
den fåmælte og gnieragtige, søger sin egen sjæls
guddommelighed og erkender undervejs den ydre
verden, de ophøjede ideer og til slut Gud selv.
Repræsentanter er Maria, Rachel og Moses som "Seer".
Ifølge neoplatonikerne hører kunstneren til Saturns
børn, hvorved han kommer på linje med filosof og
poet og altså bliver humanist. Den saturniske
egenskab melankolien får derved en højere status, og
kunstneren bliver betragtet som
Genius, der i det skabende øjeblik er guddommelig, der berører han
Ideen, som han rummer i sit sind, men for de
tidligere neoplatonikere er denne gnist en gave fra
Gud. Kunsten har høj status. Skønheden skildres så
idealiseret som muligt, sjælen føres via sanserne
til beskuelsen af en højere sandhed. Til de
kontemplative egenskaber hører
Furor divinus, som betegner den
guddommelige henrevethed eller inspiration.
|
|
Vita activa |
er det udadvendte liv, der dyrker de moralske
dyder og således forsøger at skabe retfærdighed
i den ydre sanselige verden. Fremtrædelsesformen
karakteriseres som åbenhed, veltalenhed, socialt
indstillet menneske, gavmildhed. Her færdes
fyrste, feltherre, Justitia (jurist og dommer).
Den styrende planet er Sol-Jupiter. Vita activa
repræsenteres af Martha, Lea, Moses som folkets
lovgiver.
|
|
|
Kunsten har høj status. Ved at
skildre skønheden så idealiseret som muligt, skal den på
middelalderlig vis være anagogisk (føre opad, mod det høje,
svarende til den anagogiske læsning af Bibelen som vejviser
mod sjælens bestemmelse i Gudsriget) og føre sjælen via
sanserne til beskuelse af en højere skønhed. Denne
skønhed har den græske kunst allerede fundet midlerne til at
fremstille, nemlig proportionslæren, og den romerske
arkitekt Vitruvius har i "De Architectura" (10 bøger om
arkitektur) gjort rede for, at arkitekturen er en udvidelse
af naturens grundlæggende orden og de klassiske søjleordner
og var en måde at proportionere på, der stod i et harmonisk
forhold til de menneskelige proportioner (Leonardo da Vincis
"Homo
Vitruvianus" er ledsaget af tekst baseret på Vitruvius
værk og også kaldet "Proportionernes kanon").
|
|
|
Værker der er tolket som neoplatoniske |
|
|
|
|
|
|
|
Botticelli,
"Våren"/"La
Primavera",
1477-78, Galleria
degli Uffizi,
Firenze.
|
|
|
|
|
|
|
Tizian,
"Himmelsk og jordisk
kærlighed", 1514,
Galleria Borghese, Rom. |
|
|
|
|
|
"Den
skumfødte Venus"
og
"Våren":
Det var formentlig
Lorenzo de' Medici der bestilte billederne og gav dem til sin
halvfætter Lorenzo di Pierfrancesco de' Medici (il Popolano) til
dekoration i hans nye Villa di Castello i anledning af hans ægteskab
med Semiramide Appiani. De to billeder hængte overfor hinanden i
Lorenzo di Pierfrancescos soveværelse. Begge billeder har fokus på
gudinden Venus og er sat i forbindelse med Marsilio Ficinos begreb
om tvillinge-Venuser - Venus Coelestis og Venus Vulgaris.
Scenen i "Våren" er en appelsinlund, tolket som
Hesperidernes have, hvor der gror gyldne æbler, der giver evig
ungdom. Æbletræet blev bevogtet af en drage. Venus står blandt
frugter og i en overdådighed af blomster, hun er voksen. I "Venus
fødsel"
ses også orangetræer der ikke er i blomst endnu og
refererer til Venus' ankomst/fødsel. Begge billeder har budskabet
om kærlighedens sejr over brutaliteten. Appelsinerne/orangetræerne
kan referere til Medicislægtens våbenskjold, røde cirkelformer på et
gyldent skjold.
En vigtig nøgle til kunst og poesi i renæssancen er
ideen om kærlighed beskrevet i Platons
filosofiske dialog "Symposium" (efter 385
f.Kr.). Marsilio Ficino (1433-1499) oversatte dialogen og
skrev en lang kommentar til den med titlen "De Amore". Denne
ledsagende tekst var utvivlsomt en af hans mest indflydelsesrige
værker og er grundlæggende til forståelse af Shakespeares
kærlighedskomedier og sonetter.
I "Symposium" skrev Platon: "Nu vil I forstå
mine herrer, at uden kærlighed kan der ikke være gudinder som
Afrodite [den romerske Venus]. Hvis der kun var én gudinde af det
navn, må vi formode at der kun var én slags kærlighed. Men siden der
er to sådanne gudinder, så må der også være to slags kærlighed.
Ingen vil formentlig benægte, at der er to gudinder af det navn:
Den ældste, fødtes ikke af sin moders skød, det er den
uraniske Afrodite.
Den yngre, datter af Zeus og Dione, er den
pandemiske Afrodite. Det følger således, at
kærlighed skulle blive kendt som jordisk og som himmelsk alt efter
gudinden i hvis selskab arbejdet er udført. Og vores ærinde, mine
herrer - jeg behøver næppe sige at hver gud må hyldes - vores ærinde
lige nu er at definere de attributter der er særegne for disse to."
Hvis vi finder fryd i legemer, i sjæle eller i engle,
er det ikke deres fremtræden vi elsker, men guddommeligheden i dem -
i legemer skyggen, i sjæle lighed og i engle Guds billede. Derfor
elsker vi Gud i alle ting og endelig skal vi elske alting i Gud.
Centralt i Ficinos filosofiske verdenanskuelse var
kærlighed som en universel sammenhængende kraft: "Derfor lad
der være to Venuser i sjælen, den himmelske og den jordiske. Lad dem
begge have en kærlighed, den himmelske der reflekterer den
guddommelige skønhed, den jordiske der fremkalder guddommelig
skønhed i det jordiske".
Menneskets stræben handlede
for Ficino om vejen væk fra
kødets lyster og frem mod
den guddommelige visom.
"Amor nodus perpetuus et
copula mundi" skrev Ficino i
sine kommentarer, hvilket
betyder "Kærlighed er
universets bestandige knude
og det, der binder verden
sammen". |
|
Elskovsgudinden Afrodite
dukker i den græske myte op fra havet. Grækerne opfattede
hendes navn som "den skumfødte (gr. afros: skum). Og det var
denne Afrodite, den himmelske, Urania, grækerne dyrkede
i deres tro, i kulten og i templer. Selv om hun var himlens
barn, kaldte de hende Afrodite Anadyomene, der betyder den
af havet opstegne.
Digteren Hesiod fortæller om Afrodites oprindelse. I
hans epos Theogonien (en gudegenealogi) er hun uden moder og
datter af Uranos, men født efter hans død. Kronos
(den romerske Saturn), søn af Uranus og Gaia, havde ikke
det bedste forhold til sin far. Uranos var en tyran og
Kronos lagde sig på lur for at få ram på sin far, da denne
opsøgte mor Gaia:
|
"Hid nu den
vældige Uranos
kom med Natten i
følge;
fyldt af
kærlighedsattrå
han bredte sig
ud over Gaia.
Men fra sit
baghold da hans
søn udstrakte
sin venstre
hånd og greb med
den højre den
uhyre krumkniv,
den lange,
med skarpt
bidende ægg, og
sin faders
blusel han mejed
hasteligt af og
kasted den bag
sig, så ned den
i havet
styrted. - En
hvidlig
skumfråde hæved
trindt sig
omkring den - i
fråden
fostredes snart
en mø - Afrodite
hun kaldtes" |
|
|
Botticelli kendte til den
grufulde historie om Venus' fødsel, om Kronos der skar sin
fars kønsorganer af og kastede dem i havet, og havskummet
der skabte Venus. Da Venus steg op af havet blomstrede en
rosenbusk på land. Således blev rosen Venus' symbol og ses
på billedet blæsende i vinden. Venus har et fredfyldt
udtryk, da hun kommer til sit nye land. |
|
|
|
|
|
|
|
Botticelli,
"Athene og
Kentauren",
ca. 1482-1485,
Galleria degli
Uffizi, Firenze. |
|
Billedet viser en betagende og harmonisk
kvindefigur med et fjernt let melankolsk
udtryk. Hun er identificeret som Pallas
Athene, visdommens gudinde i græsk
mytologi og skytsgudinde for Athen. Hun
er datter af Zeus, født ud af hans hoved
eller lår. I malerkunsten fremstilles
hun som en ung kvinde i krigsudrustning
med spyd, hjelm og et skjold.
På Botticellis billede bærer Athene ikke
hjelm, men hendes lange blonde hår er
smykket med en krans af olivengrene. I
kransen indgår et firkløver besat med en
diamant. Hun bærer en florlet kjole
dekoreret med et ringmønster
bestående af tre eller fire ringe af
form som en diamant. Et grønt klæde er
draperet omkring figuren. Olivengrene
snor sig om hendes arme og bryst og
former en slags brystharnisk og får
kjolen til at klæbe til kroppen. På
hendes brystvorter er placeret
diamanter. På fødderne har hun
læderstøvler der er åbne ved tæerne som
det kendes fra antikke sandaler. I sin
venstre hånd holder hun en hellebard,
der er ciseleret og påsat diamanter. På
ryggen bærer hun et skjold. Hun holder i
kentaurens hår med sin højre hånd, han
reagerer underdanigt på berøringen, men
ikke med nogen synlig glæde. Den
langhårede og langskæggede kentaur
holder i sin hånd en bue med et rødsort
greb og over skulderen har han sit
pilekogger. Begge figurer har et våben
som attribut. Kentaurens bue er et
enkelt og primitivt angrebsvåben.
Athenes hellebard er nærmest en
kunstgenstand. Til venstre for figurerne
er en blanding af arkitektur og natur i
form af en klippevæg. I baggrunden ses
et hegn med knækkede pæle, og bag det en
bugt, hvor der sejler et skib og
allerbagest kystlinjen og bjerge.
Kompositionen er set fra et lavt
synspunkt især Athenes ansigt og
klippevæggen. Der er ikke ikonografisk
præcedens for scenen. Athene er original
hvad angår posering, klædedragt og
attributter. Figuren af kentauren med
buen er et motiv som var særdeles
populært i florentinsk kunst i midten af
1400-tallet sammen med andre væsener så
som satyrer (menneskekrop og en hests
ører og hale). Siden antikken, bortset
fra den vise Chiron, har kentauren
repræsenteret de utæmmede drifter og den
irrationelle lidenskab. I betragtning af
det og i den klare modstilling mellem de
to figurer er parret generelt tolket som
en allegori på magt over dyderne
dikteret af fornuften over instinktet,
lidenskab og last. Billedet
repræsenterer således kyskhedens sejr (Pallas
Athene) over lysterne (kentauren). |
|
|
|
|
|
|
|