|
|
Det Kongelige Sankt Laurentius
Kloster i El Escorial
(Real Monasterio
de San Lorenzo de El Escorial) opført i perioden
1563-1584,
er beliggende ca.
45 km nordvest for Madrid i hjertet af bjergkæden
Sierra de Guadarrama
i
byen San
Lorenzo de El Escorial eller blot El Escorial.
Efter slaget ved Saint Quentin i det nordlige
Frankrig 10. august 1557 (Sankt
Laurentii dag), hvor de spanske tropper slog de
franske, kundgjorde Kong
Filip 2. (1527-1598), at et storslået
klosterkompleks skulle opføres som en tak til Gud
for sejren. Komplekset skulle indvies til Sankt
Laurentius (Hellig Lars), én
af Roms syv diakoner, der led martyrdøden i 258
under Valerian. Da Laurentius af bypræfekten blev
beordret til at udlevere kirkens skatte, samlede
han ifølge traditionen fattige og syge og
fremstillede dem for præfekten med ordene
"Her er kirkens skatte", hvorefter han
blev henrettet, brændt på en rist, der er hans
attribut i kunsten.
Kompleksets
grundplan skulle have form som Sankt
Laurentius' rist. Dets beliggenhed
i Guadarrama-bjergene
blev
omhyggeligt udvalgt efter råd fra astrologer, teologer,
filosoffer, læger,
arkitekter
og
stenbrudsarbejdere.
Byggeriet
blev påbegyndt i 1563 under Juan
Bautista de Toledo,
der havde
arbejdet under Michelangelo i Vatikanet. Efter Toledos
død i 1567 blev projektet videreført af Juan
de Herrera
(1530-1593), der lancerede et nyt
arkitekturudtryk:
Arquitectura
herreriana -
en spansk arkitekturstil fra renæssancen
karakteriseret ved symmetri og balance, enkle
markante linjer og mangel på dekoration, en nøgtern,
noget dyster og bar stil, som blev anvendt med størst
succes i storstilede monumentale projekter. Den
strenge arkitektur var et brud med tidligere
stilarter og fik stor indflydelse på spansk
arkitektur i over et halvt århundrede.
Komplekset omfatter kloster, kirke, mausoleum,
bibliotek, skole, museum og boliger til den
kongelige familie, til gæster og ansatte. Det er
omgivet af Kongens Have og en have for klosterbrødrene.
Kirken, der er kronet af en ottekantet
kuppel, er beliggende centralt i komplekset. Kongernes
Pantheon/Mausoleum er et underjordisk
ottekantet barokkapel i marmor placeret direkte
under kirkekoret. Det indeholder de jordiske
rester af monarker og dronninger, som var
monarkernes mødre, fra kejser Karl 5. til moderne
tid. Kun
monarker er placeret på kongesiden i mausoleet,
bortset fra Isabella 2. Ved
siden af mausoleet er et "forrådnelsesrum",
der anvendtes, når et medlem af kongehuset døde.
Her blev de jordiske rester anbragt for senere at
blive flyttet til deres endelige hvilested i en af
krypterne eller i selve Pantheon.
Interiørudsmykningen
blev udført af spanske og italienske kunstnere,
sidstnævnte indkaldt til El Escorial af Kong
Filip 2. Kunstnerne var bl.a.
manieristen
Federico Zuccaro
(1542-1609), manieristen, arkitekten og skulptøren
Pellegrino Tibaldi
(1527-1596), der har dekoreret loftet i
biblioteket, inspireret af Michelangelos
Sixtinske
Kapel og maleren Luca
Cambiaso
(1527-1585),
der dekorerede loftet i koret og udførte
adskillige altertavler. Cambiasos søn Orazio,
der havde bistået faderen med opgaverne på El
Escorial fortsatte efter Luca Cambiasos død som
maler for Filip 2.
Slaggalleriet (Sala de las Batallas) indeholder
fresker fremstillende bl.a. "Slaget ved San
Quentín" og "Slaget
ved Higueruela 1.
juli 1431" - freskoserien
er udført af Fabrizio Castello (ca.
1561-1617), Orazio Cambiaso og senrenæssancemaleren
Lazzaro Tavarone (1556-1641).
I basilikaen er
loftsfreskerne udført af den italienske
barokmaler Luca Giordano, og i kapitelhuset
og sakristiet er malerier af
Velázquez
og
Tizian.
I museet er der arbejder af
El
Greco,
Francisco de Zurbarán (1598-1664), José de
Ribera (1591-1652),
Tintoretto,
Tizian,
Rubens
og Veronese.
Blandt
skulpturerne på El Escorial er et stort antal af
den spanske skulptør og arkitekt Juan Bautista
Monegro (1545-1621). Der er også askillige
bronzefigurer af Kristus på korset af store
italienske mestre fra 1500-tallet og 1600-tallet,
bl.a. et af
Bernini.
Den mest beundrede korsfæstede Kristus er figuren
i hvidt marmor udført af
Benvenuto Cellini (1500-1571),
se nedenfor.
I 1984 blev komplekset optaget på UNESCO's
Verdensarvsliste. |
|
|
The
Royal Monastery of San Lorenzo de El
Escorial
(Real Monasterio
de San Lorenzo de El Escorial) (1563-1584)
is situated
45 kilometres
northwest of Madrid in the heart of the Guadarrama
range in the town of San Lorenzo de El
Escorial or just El Escorial.
After the Battle of Saint Quentin on 10
August 1557, on the feast day of St
Lawrence, the Spaniards won a significant
victory over the French, and King
Philip II (1527-1598) declared that a
magnificent monastery complex should be
built to thank God for the victory. The
complex was dedicated to St Lawrence, one
of the seven deacons of the ancient Roman
church, who suffered martyrdom in 258
under the emperor Valerian. He was burned
to death on a gridiron, his symbol in art,
and the ground
plan is grid-shaped to honor the
patron saint.
Building activity began in 1563
under the architect Juan Bautista de
Toledo, who had worked with
Michelangelo in the Vatican. After the death of Toledo in 1567 the project was continued by Juan
de Herrera (1530-1593), the
inventor of Arquitectura herreriana,
a Spanish architectural style from the
Renaissance. The style is characterized by
symmetry and balance, straight lines and
lack of decoration, a sober and sombre
architecture, used with greatest succes in
magnificent monumental projects.
The complex consists of a monastery, a
Pantheon/Mausoleum, a library, a
school, a museum and residence for the
royal family and guest rooms, and is
surrounded by a
Royal
Garden
and a garden for the friars. The church
is placed central in the building, and the
Pantheon, a underground octagonal
Baroque marble burial vault, is situated
under the choir; it contains mortal
remains of monarchs and queens, mothers of
monarchs, from emperor Charles V onwards.
The interior decoration was executed by
Spanish and Italian artists, the last
mentioned having been called in by Philip
II. Among them the
mannerist
Federico
Zuccaro
(1542-1609), the mannerist, architect and
sculptor Pellegrino Tibaldi
(1527-1596), the decorator of the library
ceiling influenced by Michelangelos
Sistine Chapel
frescoes, and the painter Luca
Cambiaso (1527-1585), who painted the
ceiling of the choir and executed several
altar-pieces. The son and assistant of
Cambiaso, Orazio, continued as painter to
Philip II after Luca Cambiasos death.
The Battle Gallery (Sala de las Batallas)
contains frescoes showing "The Battle
of St.-Quentin" and "The
Battle of
Higueruela,
1 July 1431". The
fresco series was executed by Fabrizio
Castello (c 1561-1617), Orazio
Cambiaso and the Late Renaissance
painter Lazzaro Tavarone (1556-1641).
The ceiling frescoes of the basilica were
executed by the Italian Baroque painter Luca
Giordano. Other works of art in
the complex were created by world famous
painters such as
Velázquez,
Tizian,
El
Greco, Francisco de Zurbarán
(1598-1664), José de Ribera
(1591-1652),
Tintoretto,
Rubens
and
Veronese.
Among the sculptures at El Escorial are a
great number executed by the Spanish
sculptor and architect Juan Bautista
Monegro (1545-1621) and quite a few
bronze figures of Christ on the Cross by
great Italian masters e.g.
Bernini.
The most admired crucified Christ is by
Benvenuto Cellini (1500-1571), see
below.
In 1984 The Royal
Monastery of San Lorenzo de El
Escorial
was
included on UNESCOs World Heritage
List. |
|
|
|
|
|