|
|
Bauhaus var den væsentligste skole for arkitektur og
kunsthåndværk i 1900-tallet.
Se
funktionalisme |
|
Bauhaus arkivet
Museum for Design. Bauhaus var 1900-tallets
væsentligste skole for kunst, arkitektur og design.
Bygningen blev tegnet i 1964 af
Bauhausgrundlæggeren
arkitekten Walter Gropius
(1883-1969). Den var
oprindeligt tegnet til opførelse i Darmstadt, men
blev i årene 1976-79 bygget i Berlin. Samlingen er
centreret om Bauhausskolens historie og arbejder
(arkitektur, møbler, keramik, metalarbejder,
fotografi etc.) samt arbejder af skolens mest
berømte undervisere
Paul Klee og
Wassily Kandinsky. Se
funktionalisme.
The
Bauhaus-archive museum of design. The Bauhaus
school was the 20th century's most important school
of art, architecture and design. The building was
designed in 1964 by the founder of the
Bauhaus School the architect
Walter Gropius
(1883-1969).
Originally planned for the city of Darmstadt,
but it was eventually built in
Berlin from
1976-79. The collection
focused on the history of the school and all aspects
of its work, as well as works created by the
school's most famous teachers,
Paul Klee and
Wassily Kandinsky. See
Functionalism. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Max
Bill,
farvesøjle,
1985.
Max
Bill,
colour
column,
1985. |
|
|
|
Det
jødiske museum/The Jewish Museum |
|
|
|
Museet der blev indviet
i 2001, er tegnet af den amerikanske arkitekt
Daniel Libeskind
The museum inaugurated in 2001 is
designed by the
American architect Daniel Libeskind |
|
|
|
|
|
1-10 |
Det jødiske museums
nye bygning, tegnet af den amerikanske arkitekt
Daniel Libeskind (1946), blev indviet i 2001.
Den glasoverdækkede gård fra 2007 forbinder den gamle
barokke bygning med Libeskinds postmoderne arkitektur.
Libeskinds bygning har fået tilnavnet "blitz" (lynet)
hvilket skyldes bygnings form samt vinduernes
zig-zag-placering, der symboliserer en forvrænget Davidsstjerne. Den sekstakkede jødiske Davidsstjerne svarer til det kristne kors. Den
gule jødestjerne
indførtes i 1934 af tyskerne, der under
2. verdenskrig
tvang jøderne til at bære stjernen.
Museets samlinger omhandler 2000 år af den jødiske
historie.
The Jewish Museum's new building, designed by
the American architect Daniel Libeskind (1946),
was inaugurated in 2001. A Glass Courtyard from
2007 connects the old Baroque building with
Libeskind's Post Modern
building,
which large zig-zag lines
earned it the nickname "blitz"
(lightning). Libeskind's zigzag design
symbolizes a distorted
hexagonal
Star of David.
The yellow star,
inscribed with the word "Jude," has become a symbol of
persecution of the
Jews in Nazi Germany.
The collection represents over 2000 years
of Jewish history. |
11 |
Et tæppe fra
koncentrationslejren Bergen-Belsen/A blanket from the concentration camp Bergen-Belsen. |
12 |
"Holocaust Tårnet".
Besøgende bliver i små grupper vist ind i et mørkt
tomt tårn
og en tung jerndør lukkes.
"Holocaust Tower". Visitors were, in
small groups, ushered into a dark and empty tower
which was closed
by a heavy iron door. |
13-15 |
"Erindringens tomrum", et af de tomme rum i
Libeskinds bygning.
Menashe Kadishman (1932), Installation "Shalekhet"
(nedfaldne blade), 1997-2001. Over 10.000
ansigter med munden åben udskåret af cirkulære
jernplader dækker gulvet og symboliserer de
uerstattelige tab af jøder myrdet i Europa.
"Memory Void",
one of the empty spaces of Libeskind's Building.
Menashe Kadishman (1932), Installation "Shalekhet"
(Fallen Leaves), 1997-2001. Over 10.000 open-mouthed
faces coarsely cut from heavy circular iron plates
cover the floor symbolizing the irretrievable loss of
the Jews murdered in Europe. |
|
|
|
1 |
Buste af den tyske
filosof, kritiker, forfatter og Bibeloversætter
"Moses Mendelssohn"
(1729-1786) udført omkring 1850-60 af Heinrich August Walger
(1829-1909). I sit mest berømte værk
"Phaedon"
(1767)
fremsætter Mendelssohn sin teori om sjælens
udødelighed og høstede stor international ros herfor.
Mendelssohn var ivrig fortaler for jødernes
rettigheder i Tyskland. Han blev den første jøde i
moderne historie, der kombinerede jødedommen med
moderne kultur og fik anerkendelse herfor i den
ikke-jødiske verden.
Bust of the German
philosopher, critic, writer and Bible translator "Moses Mendelssohn"
(1729-1786), executed about 1850-60
by Heinrich August Walger (1829-1909).
Mendelssohn's
most
famous work "Phaedon" proved the immortality of
the soul and won him international acclaim in the
literary world. Mendelssohn was active on
behalf of Jews. He fought for Jewish rights in law.
Mendelssohn become the first Jew in modern history
to combine Judaism with modern culture and to be
recognized as doing so by the non-Jewish world. |
2 |
Model af
rokokopalæet fra 1762
"Ephraim palæet" ejet af Veitel
Heine Ephraim
(1703-1775) fabrikant, hofjuvelér og
privat bankier for den preussisk konge og møntmester
under de preussiske konger Frederik William I og
Frederik den Store. Ephraim anmodede kongen vedtage en
lov, der forbød jøder at barbere sig. En anmodning som
han ikke efterkom. Ephraim var mæcen for det jødiske
samfund i næsten tredive år. I forbindelse med en
kanaludvidelse i 1935 blev bygningen revet ned og
genopbygget 1985-87. I dag Museum Ephraim-Palais.
Model of the Rococo palace
"Ephraim-Palais" built 1762 owned by Veitel
Heine Ephraim (1703-1775) jeweller to the
Prussian Court and
Mint Master under the Prussian Kings Frederick
William I and Frederick the Great. Ephraim even asked the king to pass a law forbidden Jews to
shave. A request which, incidentally, was turned down.
Ephraim was patron of the Jewish community for nearly
thirty years. In connection with
a canal expansion in 1935 the building was
demolished and rebuilt between
1985-87. Today Museum Ephraim-Palais. |
3 |
Torarulle, håndskrevne pergamentruller, som indeholder De Fem
Mosebøger skrevet på hebraisk.
Torah Scroll,
containing the entire text of the Five Books of
Moses, hand-written by a pious scribe in the
original Hebrew. |
|
|
Charlottenburg |
|
|
|
Kurfyrstinde
Sophie Charlotte af Brandenburgs baroksommerresidens
The Baroque summer residence of Sophie Charlotte
Electress of Brandenburg |
|
|
|
|
|
|
|
|
1-16 |
Barokslottet
Charlottenburg blev bygget af kurfyrste
Frederik 3. af Brandenburg i 1699 som sommerresidens til
hans anden hustru Sophie Charlotte af Hannover. Kongeboligen
tegnet af arkitekten Arnold Nering er Berlins største
palads. Slottet rummer en samling af fransk 1700-tals
malerkunst, den største samling uden for Frankrig.
Charlottenburg blev stærkt beskadiget under 2.
verdenskrig og genopbygningen begyndte i 1950'erne.
The baroque palace Charlottenburg was built by
Elector Freidrich III of
Brandenburg in 1699 as a summer
residence for his second wife Sophie Charlotte of
Hanover. This
regal estate designed by the architect Arnold Nering
is the largest palace in Berlin. Charlottenburg
contains a collection of 18th century French paintings,
the largest collection of its kind outside France. The
palace was severely damaged in World War II and
rebuilt starting in the 1950s. |
4-7 |
Rytterstatue af
kurfyrst Frederik Wilhelm I, 1698, udført af
Andreas Schlüter. Ved statuens base er fire
lænkede krigere symboliserende de fire temperamenter
(det sangvinske, det melankolske, det koleriske og det
flegmatiske).
Equestrian statue of Friedrich Wilhelm I
(der Große Kurfürst) elector of Brandenburg, 1698,
executed by Andreas Schlüter. At the base of
the statue are four chained warriors, symbolizing the
four temperaments (the sanguine, the melancholic, the
choleric and the phlegmatic). |
|
|
|
|
1 |
Berlin Zoo åbnede
i 1844. Elefantporten fra 1899 blev som store
dele af bygningerne ødelagt under 2. verdenskrig og
senere genopbygget. Før bombningerne i 1941 var der
over 1.000 dyr i haven, kun 91 overlevede.
Berlin Zoo opened its door to the public in
1844. The Elephant Gate from 1899 was destroyed
during World War II and was later
rebuilt. The War
destroyed the Zoo's buildings and killed many animals.
Before the bombings in 1941, the Berlin Zoo was home
to over 1.000 animals. Only 91 animals survived the
war. |
2 |
Dr. Oskar Heinroth
(1871-1945) grundlægger og direktør
for Akvariet, der åbnede i 1913. Dr.
Katharina Heinroth (1897-1989) Tysklands første
kvindelige zoodirektør fra 1945-1956.
Dr. Oskar Heinroth (1871-1945) founder
and director of the Aquarium
inaugurated in 1913. Dr. Katharina
Heinroth (1897-1989) was the first female
zoo-director of Germany from 1945-1956.
|
3 |
Werner Schröder,
direktør for akvariet 1952-1977/Werner Schröder
aquarium director 1952-1977. |
4 |
Akvariet/Aquarium. |
5 |
"Kiwi", 2005, udført af den New Zealandske
skulptør Jeff Thomson (1957).
Kiwien er New Zealands nationalfugl
og stolthed.
"Kiwi", 2005, executed by the
New Zealandish
sculptor Jeff Thomson (1957).
The
kiwi bird is national bird
and pride of New Zealand. |
|
|
|
|
|
Hohenschönhausen
-
STASI fængslet i Berlin
Hohenschönhausen
Memorial Center (Stasi prison museum) |
|
|
|
|
|
|
|
Untersuchungshaftanstalt Berlin-Hohenschönhausen
des Ministeriums für Staatssicherheit der DDR |
I 1945 besatte Den røde Hær Berlin.
Den sovjetiske efterretningstjeneste NKVD (det
politiske politi) indrettede et fængsel i kvarteret
Hohenschönhausen i den nordlige del af den sovjetisk
besatte sektor af den fhv. rigshovedstad.
Dette fængsel tilhørte indtil 1951 den sovjetiske
besættelsesmagt. Her indsattes i løbet af de seks år
flere tusinde det præcise tal er ukendt fanger,
som sovjetisk politi eller militær havde samlet op
mistænkt for uvilje eller modstand mod
besættelsesmagten. Nogen konkret handling var ikke
påkrævet for at blive anholdt, kun de sovjetiske
myndigheders mistanke.
Fangerne blev hovedsagelig anbragt i flermandsceller i
kælderen, hvor op til 8 mand skulle opholde sig i et
rum på 4 m2. Det var i dagtimerne forbudt at sætte
sig på briksen. Man skulle holde sig i konstant
bevægelse og måtte ikke tale sammen. Forplejningen
var utilstrækkelig og usikker. Den kunne udeblive,
hvis vagterne ville straffe en indsat, eller bare hvis
de fik lyst til at sulte fangerne. Formålet var at
svække fangerne fysisk, så de tilstod det, man
anklagede dem for.
Tortur, herunder voldtægt af kvindelige fanger, var
standard. Formålet var at få fangen til at
underskrive en tilståelse, forfattet af politiet,
hvorefter fangen blev sendt videre til afsoning i én
af de sovjetiske fangelejre i den sovjetiske
besættelseszone, det senere DDR. Mellem 30-50.000
tyskere omkom i Hohenschönhausen eller i disse lejre.
I 1951 overdrog sovjetmagten
undersøgelsesforvaringsanstalten Hohenschönhausen
til DDR, den sovjetiske marionetstat, og dennes
sikkerhedspoliti, Staatssicherheitsdienst, under
Ministeriet for Statssikkerhed.
Vilkårene for de indsatte forbedrede sig på ét punkt:
vilkårlig tortur fra vagternes side blev forbudt.
Forplejningen blev også gradvist bedre, men kunne
stadig udeblive, hvis en fange af for ham uransagelige
grunde skulle straffes yderligere. Fangerne måtte
fortsat hverken tale med hinanden, endsige læse eller
skrive. Et kortvarigt koldt brusebad fik de hver 14.
dag, og hver dag ét stykke toiletpapir.
DDR-politiet udviklede igennem årene et sindrigt
system af psykisk tortur, som vor guide spydigt
betragtede som et klassisk udtryk for tysk
grundighed. Det var gennemtænkt, konsekvent og uden
huller.
Efterhånden som dette system blev stedse mere
formfuldendt, svandt behovet for den rent fysiske
tortur, som efter 1960erne blev stadig sjældnere. Overgangen mellem psykisk og fysisk tortur er dog
svævende. Eksempelvis brugte Stasi lige til
sammenbruddet i 1989-90 søvnberøvelse som
standardværktøj. Fangen kunne tvinges til hver time
natten igennem at skulle melde sig ved celledøren,
eller kunne ved brug af lys og mørke forvirres om,
hvad der var nat og dag.
Grundformålet med såvel den fysiske som den psykiske
tortur var at nedbryde fangens selvværd og identitet
for at gøre ham mør til at underskrive tilståelsen.
Denne bestod typisk af en samling løgn og sandhed:
lige nok sandhed til, at fangen måtte erkende det
rigtige i påstanden, løgn nok til at få fangen til at
ligne enten en gemen kriminel eller en forræderisk
systemkritiker.
Fangens identitet blev især nedbrudt ved, at det
eneste menneske, han måtte tale med, var
forhørslederen. Denne, der naturligvis var fangens
fjende, havde al magten. Hans opgave var at gøre sig
til fangens fortrolige. Det skete ved en blanding af
pisk og gulerod, alt sammen indrammet af konstant undergravelse af fangens personlighed. Et eksempel:
en fange blev sat i isolation i 14 dage. Da han næste
gang kommer til forhør, siger forhørslederen: Jamen,
hvor har De været henne? Jeg har ledt efter Dem
overalt. Fangen: De ved da udmærket, hvor jeg
var. Forhørslederen med medlidende smil: De har
været på orlov. Da fangen gør indvendinger, betoner
forhørslederen: For mig var De på orlov. Med
sådanne metoder skabte forhørslederen fangens
virkelighed og fratog fangen retten og evnen til selv
at erfare og vurdere virkeligheden. Det er et helt
afgørende grundprincip i kommunistisk magtudøvelse, at
ofrene gradvis fratages selv den indre frihed til at
bestemme, hvad der er virkelighed, og hvad der er
løgn. Virkeligheden bestemmes af magthaverne.
Omkring 1965 rejstes en ny bygning i
Hohenschönhausen-komplekset. Her befandt sig énmandsceller, der efter vor guides udsagn sagtens
ville have fået godkendelse af FN-repræsentanter. De
havde briks, vask og toilet. De ydre kår var
decideret bedre. Den psykiske tortur var derimod
usynlig, og den fortsatte.
Det var i princip fangerne strengt forbudt at søge
kontakt til medindsatte. Det var også praktisk
umuligt. Dog lykkedes det nogle fanger at anvende
afløbet fra toilettet som en slags radio for at
kommunikere fra den ene etage til den anden.
Når en fange skulle til forhør, blev han ført ud på en
ryddet gang. Han måtte ikke se nogen på sin vej til
forhør. Derfor råbet Gesicht am Wand!
ansigt mod væggen! hver gang en anden person viste
sig. Dog kunne undtagelser tilfældigvis forekomme. Det gjaldt, når Stasi ønskede, at fangen skulle se en
anden indsat, en ægtefælle eller en ven for eksempel.
I alle tilfælde skulle disse tilfældige møder
undergrave fangens moral.
Tilståelserne var ofte tillige sådan formuleret, at
fangen kunne udlede, at han var blevet stukket af en,
han stolede på. Det kunne være sandt, det kunne også
være løgn, men fangen havde ingen mulighed for at
afgøre sagen; forhørslederen skabte igen her
virkeligheden.
I de senere år disponerede anstalten også over et
efter guidens mening ganske fint hospital. I de
tidlige år havde lægerne typisk været underlødige
personer, drankere, psykopater eller andet, som påtog
sig det beskidte arbejde at reparere på virkningerne
af tortur eller i øvrigt pleje fangerne i den grad,
vagterne tillod det. Nu fik stedet et hospital af
bedre kvalitet end i det øvrige DDR. Magthaverne
ønskede ikke længere, at folk døde af dårlig
behandling, for fangerne var ofte kendte personer med
kontakter i Vesttyskland, og det gjaldt at opretholde
et godt image for DDR i Vesteuropa. Denne taktik
lykkedes over al måde.
Kortvarige gårdture blev også tilladt. Fangen blev
anbragt i et tigerbur, en lille betonkasse med
ståltrådshegn over, ellers åbent mod himlen. Han
måtte naturligvis hverken tale, fløjte, dyrke sport,
synge eller hoste på nogen særlig måde. Om en hoste
var særlig afgjorde den bevæbnede vagt, der
kontrollerede alt ovenfra. Gårdturene kunne også
udeblive, enten som straf eller blot chikane. Igen:
fangen måtte ikke taget noget for givet, undtagen den
psykiske tortur. Han havde ingen rettigheder, kun
privilegier, som til enhver tid kunne inddrages, og
som kun blev givet, hvis fangen føjede
forhørslederen. Således kunne ellers viljestærke
mennesker over tid bringes til frivilligt at tilstå
de mest bizarre politiske forbrydelser.
Mange fanger sad fortsat i flermandsceller, nu fra
1960erne-1989 fortrinsvis to-, tre- eller
firemandsceller. I en sådan celle var der normalt
mindst én stikker, hvis opgave det var at vinde de
andre fangers fortrolighed og fralokke dem belastende
udtalelser. I en tremandscelle forekom det ofte, at
der udover den ægte fange var to stikkere, hvoraf den
ene skulle agere afvisende og fjendtlig, mens den
anden gav rollen som den venlige og medfølende. Kunne
fangen bringes til at tro, at den venlige var
autentisk, mens den fjendtlige var stikkeren, var
meget vundet for systemet.
Systemet brød sammen i 1989-90, men de skyldige,
bødlerne, blev ikke straffet. Tværtimod fik de næsten
alle lov at leve tilfreds videre. Tidligere fanger
risikerer at træffe deres bødler på gaden. Fangerne
derimod fik kun i få tilfælde adgang til materiel
oprejsning af nogen art, typisk en beskeden.
Vor guide forklarede, at CDU, det konservative parti
under forbundskansler Helmut Kohl, i tiden efter
Murens fald i november 1989 tilbød mange tidligere
fanger behagelige og ikke-krævende arbejde i partiet,
dog på betingelse af, at disse fanger tilpassede sig
vesttyske normer og ikke mindst partiets borgerlige
principper. Vor guide, en tidligere miljøaktivist
inden for den løst organiserede frihedsbevægelse i
DDR, nægtede at lade hår og skæg klippe og iføre sig
habit. Mit skæg er nok det mest kostbare skæg i
Tyskland, grinede han.
Hvorfor blev Stasi-bødlerne, vagterne og
forhørslederne, ikke straffet? De blev ikke endda
frakendt deres eksamen, som de havde taget på Stasi-højskolen i Potsdam, hvor man lærte alt om at
udspionere, psykisk tortere og nedbryde medborgere. Stasi-højskolen fik utroligt nok lov at fortsætte,
omdøbt til Potsdams Universitet, og de gamle eksaminer
derfra godkendt på linje med vesttyske. Stasi-folk
blev dermed automatisk overtaget i det vesttyske
system af offentligt ansatte med fuld pensionsret og
adgang til arbejde i det demokratiske samfunds
forvaltning.
Vor guides begrundede formodning er, at Kohls
regering, og husk, det var en angiveligt borgerlig
regering, i 1990 indgik en studehandel vedrørende de
såkaldte blokpartier i DDR. Disse partier var ikke
ægte partier, men totalt magtloyale grupperinger
etableret og kontrolleret af Stasi. De bestod af
tomme hylstre. Men de havde et netværk i hele DDR,
fordi de deltog i de fiktive parlamentsvalg og derfor
udefra skulle ligne rigtige partier, som i konkurrence
med kommunistpartiet SED kæmpede om magten. Valgene
endte naturligvis altid med, at SED vandt, men det
østtyske Folkekammer havde altså en række deputerede
fra disse blokpartier.
Ved at få adgang til blokpartiernes net lykkedes det
CDU at vinde det første frie valg i DDR, mens
socialdemokraterne SPD, som kunne forventes at sejre
stort, ikke klarede sig godt, netop fordi SPD ikke
havde noget netværk til at skaffe stemmer.
Eftersom kun Stasi og SED kunne autorisere en sådan
brug af blokpartiernes organisation, slutter vor
guide, at CDU netop sluttede studehandlen med dets
angivelige dødsfjender, kommunisterne. Modydelsen
var, at ingen tysk regering ville antaste Stasi-folkenes privilegier, hvilket da også skete. Stasi-officerers handlinger under DDR skulle kun kunne
dømmes efter DDR-ret, noget der stred radikalt mod
CDUs egen tidligere holdning, som var, at DDR var et
illegitimt styre, at dets retsorden var illegitim,
fordi i bund og grund kriminel, og at kun demokratisk
vedtagen ret, altså vesttysk ret, skulle kunne
anvendes til at dømme DDR-styrets overgreb. Det
håbede mange af os, men studehandlen gjorde disse håb
til skamme.
Efter 1991 lykkedes det ved en ihærdig indsats at
bevare anstalten som et mindesmærke over DDR-regimets
undertrykkelse. Centrets leder, Hubertus Knabe, har
skrevet en række bøger, hvori han gør op med
vesttyskernes misforståede forståelse for DDR, med
DDR-agenters påvirkning af det demokratiske
Vesttysklands politik, og sidst med ikke mindst med
den lurvede behandling, det forenede Tyskland har
givet ofrene, mens det har forgyldt bødlerne. Som vor
guide sagde: Stasi-folkene kunne grine hele vejen til
banken. Vi fanger fik et los i røven.
Guiden fortalte to vittigheder, der cirkulerede på
anstalten, da han var indsat i 1980erne.
Den ene lyder således: Der sidder tre fanger i en
celle. Den ene har siddet der 14 dage, den anden et
par dage, og den tredje er lige kommet. Den anden,
den der kun havde været der et par dage, spørger den
første, hvor længe han havde siddet inde. 14 dage,
er svaret. For hvad? For at have kritiseret
minister Maier. Det var dog underligt, siger den
anden, for jeg blev indsat for at have rost minister Maier. De to ser på hinanden, hvorpå de i fællesskab
ser på den tredje, den nyankomne, og spørger: Og hvad
så med dig? Jo, jeg er minister Maier.
Den anden er russisk. Det forlyder en dag i Moskva,
at der en bestemt morgen på et bestemt gadehjørne vil
være te at købe. Allerede kl. 5 morgen den pågældende
dag er køen 500 m lang. Kl. 8 er den to km lang. Efter endnu en tid kommer en partiofficer ud fra
hjørnehuset, stiller sig op på en dynge af murbrokker
og råber: Borgere! Jeg er nødt til at meddele jer,
at der ikke er te nok til alle. Vil alle jøder straks
forlade køen! En række personer forsvinder, og der
går igen et par timer. Så kommer partikammeraten ud
igen, stiller sig på dyngen og råber: Borgere! Jeg
er nødt til at meddele jer, at der ikke er te nok til
alle. Vil alle ikke-partimedlemmer straks forlade
køen! Et meget større antal personer fortrækker. De
øvrige venter i endnu et par timer. Da kommer
partimanden ud for tredje gang, stiller sig på
brokkerne og råber: Kammerater! Jeg kan tale ærligt
til jer, idet I er parat til at forstå, hvad I hører. Der findes ingen te! |
|
|