|
|
|
Triumfvæggens fresker |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Triumfvæggen.
Tv. øverst: Skt. Jørgens
kamp med dragen.
En legende fortæller at Skt.
Jørgen reddede en prinsesse
fra en drage:
Dragen boede i et hav foran
en by i Libyen, den krævede
menneskeofre hver dag, og
prinsessen fra byen skulle
føres til dragen og ofres.
Ridder Jørgen besejrede
imidlertid dragen ved hjælp
af korsets tegn, hvorefter
han gennemborede den med en
lanse. Prinsessen kunne nu
lægge sit bælte om halsen på
dragen og trække den med sig
ind i byen, hvor
Skt.
Jørgen dræbte den med et
sværd efter at kongen og
alle hans folk havde ladet
sig døbe. Dragen skal i
kristen symbolik forstås som
Djævelen.
Tv. nederst: Den dobbelte forbøn
- Kristus knælende for Gud
Fader og Jomfru Maria
knælende for sin søn Jesus
Kristus. |
2 |
Triumfvæggen,
Th. øverst: Kristus som
verdensdommer
frontalt siddende på en
trone/regnbuen omgivet af en
mandorla (mandelformet
glorie), som angiver at
Kristus er i himlen.
Maria ses med
jomfrukrone. Apostlen Paulus
ses med et sværd, der
symboliserer at han blev
henrettet ved halshugning
under kejser Nero i Rom i år
64. Apostlen Peter med en
nøgle, symboliserer
himmerigets nøgler -
Matthæus, 16, 18-19: "Og jeg
siger dig, at du er Peter,
og på den klippe vil jeg
bygge min kirke, og
dødsrigets porte skal ikke
få magt over den. Jeg vil
give dig nøglerne til
Himmeriget, og hvad
du binder på jorden, skal
være bundet i himlene, og
hvad du løser på jorden,
skal være løst i himlene."
Th.
nederst: Himmel og
helvede/Dommedag. |
3 |
Kristus som verdensdommer. |
4 |
Himmel og helvede. |
|
|
|
Korbuens fresker |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Kristusbæreren. |
2 |
Skt. Jørgen. |
3-4 |
Evangelistsymbolerne:
Markusløven,
Matthæusenglen,
Johannesørnen,
Lukasoksen. |
|
|
|
Skibets fresker |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Universets skabelse.
Skabelsen af pattdyr og
fugle. Skabelsen af havets
dyr. Skabelsen af Adam. |
2 |
Skabelsen af havets dyr. |
3 |
Skabelsen af Adam. |
4 |
Evas skabelse.
Syndefaldet. Uddrivelsen af
paradis. Adam får redskaber. |
|
1. Mosebog 2,
Adam og Eva:
"Dengang Gud Herren skabte
jord og himmel, var der
endnu ingen buske på jorden,
og ingen planter var spiret
frem, for Gud Herren havde
ikke ladet det regne på
jorden, og der var ingen
mennesker til at dyrke
agerjorden, men en kilde
brød frem af jorden og
vandede hele agerjorden. Da
formede Gud Herren mennesket
af jord og blæste livsånde i
hans næsebor, så mennesket
blev et levende væsen". |
|
|
|
1 |
Evas skabelse. |
2 |
Syndefaldet. |
3 |
Uddrivelsen af paradis. |
4 |
Adam får redskaber. |
|
1. Mosebog/Genesis 2, 21-25,
Evas skabelse:
"Da lod Gud Herren en tung
søvn falde over Adam, og
mens han sov, tog han et af
hans ribben og lukkede til
med kød. Af det ribben, Gud
Herren havde taget fra Adam,
byggede han en kvinde og
førte hende til Adam. Da
sagde Adam: "Nu er det ben
af mine ben og kød af mit
kød. Hun skal kaldes kvinde,
for af manden er hun taget."
Derfor forlader en mand sin
far og mor og binder sig til
sin hustru, og de bliver ét
kød. Adam og hans kvinde var
nøgne, men de skammede sig
ikke." |
|
1. Mosebog 3,
Syndefaldet og
uddrivelsen af Edens have:
"Men slangen
sagde til kvinden: "Vist
skal I ikke dø! Men Gud ved,
at den dag I spiser af den,
bliver jeres øjne åbnet, så
I bliver som Gud og kan
kende godt og ondt." Kvinden
så, at træet var godt at
spise af og tiltrækkende at
se på, og at det også var
godt at få indsigt af, og
hun tog af frugten
[æble nævnes ikke]
og spiste. Hun gav den også
til sin mand, der var hos
hende, og han spiste. Da
åbnedes deres øjne, og de
opdagede, at de var nøgne.
Derfor syede de figenblade
sammen og bandt dem om
livet.
Ved aftenstid hørte de Gud
Herren gå rundt i haven. Da
gemte Adam og hans kvinde
sig for
Gud Herren mellem havens
træer. Gud Herren kaldte på
Adam: "Hvor er du" og han
svarede:
"Jeg hørte dig i haven og
blev bange, fordi jeg er
nøgen, og så gemte jeg mig."
Han spurgte: "Hvem har
fortalt dig, at du er nøgen?
Har du spist af det træ
[Kundskabens træ], jeg
forbød dig at spise af?"
Adam svarede: "Kvinden, du
satte hos mig, gav mig af
træet, og så spiste jeg."
Gud Herren spurgte så
kvinden: "Hvad er det, du
har gjort?" Hun svarede:
"Slangen forledte mig til at
spise." ...
Og Gud Herren sagde: "Nu er
mennesket blevet som en af
os og kan kende godt og
ondt. Bare det nu ikke
rækker hånden ud og også
tager af livets træ og
spiser og lever evigt!" Så
sendte Gud Herren dem ud af
Edens have til at dyrke
agerjorden, som de var taget
af. Han jog mennesket ud, og
øst for Edens have anbragte
han keruberne og det lynende
flammesværd til at vogte
vejen til livets træ". |
|
|
|
1-2 |
Bebudelsen. Besøgelsen,
mødet mellem Jomfru Maria og
Elisabeth, de to
frugsommelige kvinder.
Jesu Fødsel.
Omskærelsen. |
3 |
De hellige tre konger.
Fremstillingen i templet.
Jesus som 12-årig i templet.
Jesu dåb,
som voksen, i en alder af 29
år, døbes Jesus af
Johannes
Døberen. |
4 |
Sædeunderet. Flugten til Ægypten.
Joabs
mord på Abner. Judas begår selvmord.
Barnemordet i Betlehem. |
|
Matthæus 2, 13-15,
Flugten til Ægypten: "Stå
op, tag barnet og dets mor
med dig og flygt til
Egypten, og bliv dér, indtil
jeg siger til. For Herodes
vil søge efter barnet for at
slå det ihjel." Og han stod
op, og mens det endnu var
nat, tog han barnet og dets
mor med sig og drog til
Egypten. Og dér blev han,
indtil Herodes var død, for
at det skulle opfyldes, som
Herren har talt ved
profeten, der siger: "Fra
Egypten kaldte jeg min søn."
|
|
|
|
1 |
Sædeunderet.
Flugten til Ægypten.
Joabs
mord på Abner. Judas begår selvmord. |
2 |
Judas begår selvmord.
Barnemordet i Betlehem.
Legenden om sædekornet. |
|
Matthæus 2,16,
Barnemordet i Betlehem: "Da
Herodes nu indså, at han var
blevet narret af de vise
mænd, blev han rasende; og i
Betlehem og i hele dens
omegn lod han alle drenge på
to år og derunder myrde, ud
fra den tid, han havde fået
opgivet af de vise mænd." |
|
|
|
1 |
Pilatus vasker sine hænder. Den rige og den
fattige mands bøn.
Opvækkelsen af Lazarus.
Forhøret hos Kajfas. |
2 |
Pilatus vasker sine hænder
som tegn på at han er
uskyldig i Jesu død.
Matthæus 27,
20-24:
"Men ypperstepræsterne og de
ældste overtalte skarerne
til at bede om at få
Barabbas løsladt og få Jesus
henrettet. Og da
statholderen spurgte dem:
"Hvem af de to vil I have,
at jeg skal løslade jer?"
svarede de: "Barabbas!"
Pilatus spurgte dem: "Hvad
skal jeg så gøre med Jesus,
som kaldes Kristus?" De
sagde alle: "Han skal
korsfæstes!" Han spurgte:
"Hvad ondt har han da
gjort?" Men de råbte blot
endnu højere: "Han skal
korsfæstes!" Da Pilatus
så, at der ikke var noget at
gøre, men at der
tværtimod blev uro,
tog han
noget vand, og i skarens
påsyn vaskede han sine
hænder og sagde: "Jeg er
uskyldig i denne mands blod.
Det bliver jeres sag." |
3 |
Den rige og den fattige
mands bøn. |
4 |
Opvækkelsen af Lazarus. |
|
|
|
1 |
Forhøret hos Kajfas,
der
var den jødiske
ypperstepræst der ledte
processen mod Jesus.
Matthæusevangeliet 26,
57-68, Jesus for Rådet:
"De, der havde pågrebet
Jesus, førte ham til
ypperstepræsten Kajfas, hvor
de skriftkloge og de ældste
var samlet. Men Peter fulgte
efter ham på afstand helt
til ypperstepræstens gård,
og han gik derind og satte
sig sammen med vagtfolkene
for at se, hvad det ville
ende med. Ypperstepræsterne
og hele Rådet søgte at få et
falsk vidneudsagn mod Jesus
for at kunne dømme ham til
døden, men de fandt ikke
noget, selv om mange trådte
frem og vidnede falsk. Til
sidst trådte dog to frem og
sagde: "Han har sagt: Jeg
kan bryde Guds tempel ned og
rejse det igen på tre
dage." Så stod
ypperstepræsten frem og
spurgte ham: "Har du ikke
noget at svare på det, de
vidner imod dig?" Men Jesus
tav. Så sagde
ypperstepræsten til ham:
"Jeg besværger dig ved den
levende Gud: Sig os, er du
Kristus, Guds søn?" Jesus
svarede ham: "Du sagde det
selv. Men jeg siger
jer: Herefter skal I se
Menneskesønnen sidde ved den
Almægtiges højre hånd og
komme på himlens skyer." Da
flængede ypperstepræsten
sine klæder og sagde: "Han
har spottet Gud! Hvad
skal vi nu med vidner? Nu
har I selv hørt
bespottelsen. Hvad mener I?"
De svarede: "Han er skyldig
til døden." Da spyttede de
ham i ansigtet og slog ham
med knytnæve, og nogle slog
ham med stokke og sagde:
"Profetér for os, Kristus!
Hvem var det, der slog
dig?". |
2 |
Djævelen og kvindelige
kirkegængere. Sjælevejning.
Abraham og Isak på vej til
ofringen. Ofringen af Isak. |
3 |
Djævelen og kvindelige
kirkegængere,
(ca. 1480). Djævelen gør notater om to
kvindelige kirkegængeres konversation, notaterne slettes hvis kvinderne
angrer deres synd.
I gotikken maltes Djævelen
på væggen. Djævlebillederne
er hovedsageligt placeret i
spindesiden (kvindesiden som
var nordsiden). Djævelen
ægger til intime forhold.
Djævelens register skal
bruges på dommens dag. |
|
|
|
1 |
Sjælevejning,
Ærkeenglen Michael/Michael
Sjælevejer, vejer sjælene på
dommedag - hvad vejer mest,
menneskets gode eller onde
gerninger?
Den
afdøde ses til højre, og
djævle til venstre hvor en
djævel trækker vægtskålen
ned for at trække sjælen ned
til sig. |
2 |
Abraham og Isak på vej til
ofringen. |
3 |
Ofringen af Isak. |
- |
Abraham skal ofre Isak.
|
4 |
Fristelsen i Ørkenen. |
|
|
|
1 |
Davids sejr over Goliat
- den sejrende David ses med
Goliats sværd.
Den
rige mand og Lazarus. Samson
knuser løvens gab. |
2 |
Vægpille med freske af
Skt. Laurentius. |
2 |
Kirkefaderen Skt. Hieronymus
med kardinalhat og løve, fra
hvis pote, han ifølge
legenden, fjernede en torn. |
|
|
|
1 |
Verdslig klædt kronet
yngling med lang stav, måske
Skt. Knud.
|
2 |
Munk med fakkel og bog,
måske
Skt. Brandanus - (den
irske helgen St Brendan),
der beskyttede mod brand. |
3 |
Skt. Katharina af Alexandria
med sværd og hjul. |
4 |
Velsignende biskop.
|
|
|
|
1-2 |
Kirkens lukkede stolestader er fra 1600- og 1700-tallet.
På gavlene ses riflede
pilastre og nogle af
dørfelterne flankeres af
pilastre. |
3 |
Prædikestolen, o. 1645.
Figurerne i de store nicher
er: Apostlen Johannes
skægløs og med kalk.
Kristus med kors.
Apostlen Thomas med
bygmestervinkel. Apostlen
Bartholomæus, barbenet
og med lange støvler, holder
kniv og bog. I
hjørnenicherne ses putto med
kors og
apostle. På
lydhimlen ses "C4"
(Christian 4.). |
|
|
|
1-2 |
Prædikestolen, o. 1645.
Figurerne i de store nicher
er: Apostlen Johannes
skægløs og med kalk.
Kristus med kors.
Apostlen Thomas med
bygmestervinkel. Apostlen
Bartholomæus, barbenet
og med lange støvler, holder
kniv og bog. I
hjørnenicherne ses putto med
kors og apostle. På
lydhimlen ses "C4"
(Christian 4.). |
3-4 |
Altertavle, senrenæssance,
o. 1630 med
bruskbarokornamenter.
I midterfeltet står
Fader Vor og
Nadverordene.
Til siderne for midterfeltet
ses i nicher evangelisterne
Markus med løven og Lukas
med oksen og herunder
relieffer visende flugten
til Ægypten og Kristi dåb. I
storvingerne til
venstre og højre for
midterfeltet ses
relieffigurer af Troen (med
korset) og Retfærdigheden
(med vægten). Teksten i gesimsen over
hovedfeltet: Tv.:
Doct: Hans R. Biskop.
Midtfor: 1634 Der erlig
oc W:B: Mand Corfix Ulfeld
Vaar
Landtzher paa
møen Da bleff denne Tauffle
stafferit Gud oc den
christne Kierche til Ære.
Th.: Hans Andersøn Stæge
Sognepræst.
På gesimsen herover
står til venstre en figur af
evangelisten Matthæus med
englen og til højre
evangelisten Johannes med
ørnen.
I topstykkets
nederste relieffer ses
Bebudelsen og Jesu fødsel,
herover teksten: Gloria in
excelsis Deo (Ære være Gud i
det høje). I relieffet
herover De hellige tre
konger og på gesimsen engle
bærende henholdsvis kors og
søjle.
På øverste gesims holder to
løver en kartouche med
inskriptionen "C4" for
Christian 4. |
|
*Nadverordene/indstiftelsesordene:
"Vor
Herre Jesus Kristus i den
nat, da han blev forrådt,
tog brødet, takkede og brød
det, gav sine disciple det
og sagde: "Tag dette og spis
det; det er mit legeme, som
gives for jer. Gør dette til
min ihukommelse!" Ligeså tog
han også kalken efter
aftensmåltidet, takkede, gav
dem den og sagde: "Drik alle
heraf; denne kalk er den nye
pagt i mit blod, som udgydes
for jer til syndernes
forladelse. Gør dette, så
ofte som I drikker den, til
min ihukommelse!". |
|
|
|
1 |
Orglet, 1998. |
2 |
Kirkeskibet,
barkentinen/skonnertbarken
Georgius, bygget
af styrmand Karl
Kristoffersen fra
Hårbølle, til minde om
skonnerten Georgius af
Holland der grundstødte
28. oktober 1922 ved
Møns nordkyst. |
3 |
Kirkeskibet Store Christianus
Quintus. |
|
|
|
|
|
|
1 |
Gravhøjen
ved kirken har
aldrig været
genstand for en
arkæologisk
undersøgelse,
hvorfor det er
uvist, om der er
nogen direkte
sammenhæng
mellem højen og
kirken, og om
højen
overhovedet er
en gravhøj fra
hedensk tid.
I
Nationalmuseets
første
beskrivelse af
højen fra 1880
omtales det, at
man under
tidligere
gravning i højen
skulle have
stødt på
murværker, og at
murværkerne
måske
repræsenterer et
gammelt tårn
eller
fæstningsværk
fra
middelalderen,
som i så fald
fungerede sammen
med kirken, som
det f.eks.
kendes fra
Malling Kirke
syd for Århus,
der er befæstet
af voldgrav og
ringmur af
kampesten.
Ved 100 danske
kirker findes
oldtidsgravhøje
fra hedensk tid,
bl.a. de to
store
Jellinghøje
fra
vikingetiden.
Store gravhøje
ved kirker
opfattes
overvejende som
vikingstidsgrave.
De mange
gravhøje ved
kirker
signalerer en
ubrudt
benyttelse af
stedet som
helligt sted fra
hedensk og til
kristen tid.
Elmelundehøjen
har været
kendt ved
anlæggelsen af
den romanske
stenkirke i
1085.
De fleste
gravhøje rummer
adskillige grave
anlagt gennem
tiden i
omhyggeligt
tørveopbyggede
høje.
Elmelundegravhøjens
høje placering
omkr. 40 meter over havet
og med vid
udsigt til alle
sider er typisk
for ældre
bronzealders
store gravhøje.
De blev opført
på landskabets
højeste punkter
i bronzealderens
første
århundreder, men
kun en
udgravning kan
endelig give
svar på højens
alder, opbygning
og indhold.
Elmelunde kirke
fungerede
tidligere som
sømærke og var
et vigtigt
pejlepunkt for
de søfarende.
Højens flade top
afspejler måske
at højen blev
anvendt som
samlings- og
ceremoniplads. I
middelalderen og
nyere tid blev
mange høje også
anvendt som
rettersted og
fik deraf navnet
galgehøje.
De højtliggende
gravhøje har
også været
benyttet som
signalpunkter,
heraf navnet
"Bavnehøj" - der
tændtes
bål/baune på
toppen af højen
og således kunne
der i f.eks.
ufredstider over
store afstande
meddeles, at
fjenden stod for
døren. |
2-4 |
Elmelunde
kirke er Møns
ældste stenkirke
opført i slutn.
af 1000-tallet.
Kirkebygningen
er et langhus
med romansk
midtparti,
senromansk
vestparti og
gotisk østparti
samt tårn og
våbenhus og
sakristi.
I Elmelunde
Kirke på Østmøn og
Fanefjord Kirke
på Vestmøn kan
Danmarks mest
imponerende
kalkmalerier
ses. De blev
udført af
Elmelundemesteren/ Elmelundemesterens
værksted, som
var ukendte
malere
(navngivet efter
Elmelunde
Kirke), der var
aktive i tiden
omkring
1500-1520,
og giver et
indblik i
hvordan de
danske kirker
tog sig ud før
de efter
Reformationen
i 1536 blev
overkalket.
Kalkmalerierne i
Elmelunde Kirke
blev fritlagt af
Nationalmuseets
konservatorer
fra 1885-87 og i
1969 blev de
gennemgribende
restaureret.
Klintholm gods
opkøbte
Elmelunde Kirke,
der hørte under
godset fra
1820-1916 og
Fanefjord Kirke
der hørte under
godset fra
1825-1914, hvor
den blev
overdraget til
sognet. |
|
|
|
1 |
Adams skabelse og Evas
skabelse. Syndefaldet.
Uddrivelsen af paradis.
Englen rækker det grædende
menneskepar hakke og økse,
til højre for Adam og Eva
ses en pløjende bonde. Den
rige og den fattige mands
bøn. |
2 |
Adams skabelse og Evas
skabelse. Syndefaldet.
Den rige og den fattige
mands bøn. |
|
1. Mosebog 2,
Adam og Eva:
"Dengang Gud Herren skabte
jord og himmel,var der endnu
ingen buske på jorden, og
ingen planter var spiret
frem, for Gud Herren havde
ikke ladet det regne på
jorden, og der var ingen
mennesker til at dyrke
agerjorden, men en kilde
brød frem af jorden og
vandede hele agerjorden. Da
formede Gud Herren mennesket
af jord og blæste livsånde i
hans næsebor, så mennesket
blev et levende væsen". |
|
1. Mosebog/Genesis 2, 21-25,
Evas skabelse:
"Da lod Gud Herren en tung
søvn falde over Adam, og
mens han sov, tog han et af
hans ribben og lukkede til
med kød. Af det ribben, Gud
Herren havde taget fra Adam,
byggede han en kvinde og
førte hende til Adam. Da
sagde Adam: "Nu er det ben
af mine ben og kød af mit
kød. Hun skal kaldes kvinde,
for af manden er hun taget."
Derfor forlader en mand sin
far og mor og binder sig til
sin hustru, og de bliver ét
kød. Adam og hans kvinde var
nøgne, men de skammede sig
ikke." |
|
1. Mosebog 3,
Syndefaldet og
uddrivelsen af Edens have:
"Men slangen
sagde til kvinden: "Vist
skal I ikke dø! Men Gud ved,
at den dag I spiser af den,
bliver jeres øjne åbnet, så
I bliver som Gud og kan
kende godt og ondt." Kvinden
så, at træet var godt at
spise af og tiltrækkende at
se på, og at det også var
godt at få indsigt af, og
hun tog af frugten
[æble nævnes ikke]
og spiste. Hun gav den også
til sin mand, der var hos
hende, og han spiste. Da
åbnedes deres øjne, og de
opdagede, at de var nøgne.
Derfor syede de figenblade
sammen og bandt dem om
livet.
Ved aftenstid hørte de Gud
Herren gå rundt i haven. Da
gemte Adam og hans kvinde
sig for
Gud Herren mellem havens
træer. Gud Herren kaldte på
Adam: "Hvor er du" og han
svarede:
"Jeg hørte dig i haven og
blev bange, fordi jeg er
nøgen, og så gemte jeg mig."
Han spurgte: "Hvem har
fortalt dig, at du er nøgen?
Har du spist af det træ
[Kundskabens træ], jeg
forbød dig at spise af?"
Adam svarede: "Kvinden, du
satte hos mig, gav mig af
træet, og så spiste jeg."
Gud Herren spurgte så
kvinden: "Hvad er det, du
har gjort?" Hun svarede:
"Slangen forledte mig til at
spise." ...
Og Gud Herren sagde: "Nu er
mennesket blevet som en af
os og kan kende godt og
ondt. Bare det nu ikke
rækker hånden ud og også
tager af livets træ og
spiser og lever evigt!" Så
sendte Gud Herren dem ud af
Edens have til at dyrke
agerjorden, som de var taget
af. Han jog mennesket ud, og
øst for Edens have anbragte
han keruberne og det lynende
flammesværd til at vogte
vejen til livets træ". |
|
|
|
1 |
Syndefaldet. Uddrivelsen
af paradis. |
2 |
Peter åbner himmerigets
port for de salige. Kristus
som verdensdommer.
Bebudelsen. |
3 |
Jesu fødsel
ses øverst. |
4 |
De hellige tre kongers
tilbedelse ses øverst. |
|
|
|
|
|
|
1 |
Sædeunderet.
De hellige tre kongers
tilbedelse. |
2 |
Nådestol,
Gud med krone på hovedet
sidder med den korsfæstede
Kristus, ud for Guds hoved
svæver Helligåndsduen (den
hellige Treenighed).
Nådestolen er flankeret af
Paulus og Peter. |
3 |
Nådestol. Kristus mellem
to engle, der holders hans
kappe til siden så hans
hudflettede/piskede krop
kans ses. |
4 |
Indtoget i Jerusalem. |
|
|
|
1-2 |
Altertavle, 1646, i
bruskbarok
formentlig udført af Henrik
Werner. I tavlens
hovedfelt, der er
flankeret af to store
søjler, ses en fremstilling
af Den sidste nadver. I
nicherne til siderne for
midterfeltet ses
evangelisterne Markus med
løven og Johannes med ørnen.
I storvingerne ses
adelsvåben.
I topstykket ses et
kronet "C4" (Christian
4.) flankeret af engle
med henholdsvis kors og
søjle. Over monogrammet for
Christian 4. står hans
valgsprog "Regna Firmat
Pietas" (Fromhed styrker
rigerne). På topgesimsen
ses tre englefigurer og
englen i midten holder
korsfæstelsesstigen. |
3 |
Prædikestol, 1649, i
bruskbarok,
udført af en lærling af
mester Jørgen Ringnis. I
storfelterne i
prædikestolens kurv ses
figurer af Kristus og
evangelisterne og i
hjørnenicherne
evangelistsymbolerne. Stolen
hviler på en figur af
apostlen Peter. På
trappens indgangsportal ses
langstrakte kvindehermer.
|
4 |
Orgel. |
|
|
|
|