Buddhismen,
der især praktiseres i Asien, er verdens 4. største religion og en
missionerende religion. Den blev grundlagt
i Indien omkr. 500 f.Kr. af
Siddhartha Gautama (Buddha
Shakyamuni) og er historien om én mands åndelige
rejse mod erkendelse og indsigt/oplysning
til opnåelse af befrielse fra
genfødsler,
nirvana. Fra denne rejse
har den buddhistiske lære om sindets og
tilværelsens natur og leveregler sit afsæt. |
|
Buddhisme/Buddhas
lære er ikke en
religion i gængs
forstand, der
eksisterer ikke
nogen Gud i hvis
hånd man kan
lægge sin
skæbne.
Buddhisme har
mere klang af
filosofi, at
være en
livskunst
baseret på
indsigt og
erkendelse, hvor
man påtager sig
det fulde ansvar
for egne
handlinger og
udviser
næstekærlighed
samt mediterer
for at komme i
kontakt med
sindets dybere
lag og opnå
indre ro. Lykken
er noget enhver
kan finde i sig
selv.
Kærlighed og
medfølelse for
alt levende er
buddhismens
ultimative
budskab.
Buddhismen kan
betegnes som
værende en
erfarings- eller
oplevelsesreligion
og ikke en
trosreligion,
den enkelte kan
blive sin egen
Buddha, opnå
fuld oplysning. |
|
Den historiske Buddha er tynd.
Hotei
er navnet på den fyldige figur, der ifølge traditionen forbindes med en
kinesisk munk ved navn Putai, der blev anset for at være en inkarnation af
bodhisattva Maitreya (den kommende Buddha), og hvis store mave medførte,
at han blev karikeret som den leende Buddha. |
|
|
|
|
|
en person der
er fuldkommen,
dvs. har fået
indsigt i
tilværelsens
sande natur og
opnået
nirvana.
Arhatfigur. |
|
|
Atman, "selvet"/"sjæl",
den evige
uforanderlige
kerne af
personligheden,
som går fra liv
til liv. |
Anatman/anatmandoktrinen
("ikke-sjæl"
doktrinen).
De fleste
buddhistiske
tekster afviser
eksistensen af
atman som noget
permanent og
uforanderligt. |
|
|
den endelig
oplysning, en
opvågnen, en tilstand som den historiske Buddha opnåede, hvor genfødslerne
holder op og som fører til nirvana.
Bodhi er målet for alle buddhister. |
|
|
er slags
vejleder, en
kommende Buddha, en
person der har
opnået
den højeste visdom,
den
endelig
erkendelse, og
hjælper andre
med at opnå det
samme og derfor
ikke ønsker at
indgå i
nirvana. |
|
Buddha Shakyamuni
Den historiske Buddha |
|
Siddhartha Gautama, (ca. 563-483 f.kr.),
indisk fyrstesøn og
buddhismes grundlægger, der i sit 35. år nåede den fuldkomne erkendelse
under botræet (figentræ) i Bodh Gaya (valfartssted for buddhistiske
pilgrimme i det nordlige Indien).
Siddhartha blev født i det nuværende Nepal og døde i det nuværende
Indien. Han siges at have levet i 80 år. Der er stor usikkerhed omkring
hvornår han levede fra og til. |
Legenden om Buddha,
der ikke med sikkerhed kan betragtes som værende historisk, er en
samling af forskellige fortællinger om buddhismens oprindelse, om Buddhas
udvikling til spirituel frelser. |
Legenden fortæller
at prins
Siddharthas
mor dronning
Maya
drømte at guder bar hende op i Himmalayabjergene, hvor hun så en hvid
elefant, den kommende Buddha selv, med
en
lotusblomst i snablen. Elefanten gik
tre gange rundt om hende hvorefter den
trængte ind
i hendes højre side og gjorde hende svanger. Hun fødte sin søn ved
fuldmånetid. Siddhartha erklærede sig selv som en frelser født til
oplysning, og spåmænd forudsagde, at han ville blive en stor konge eller en
hellig mand/buddha, sidstnævnte ønskede hans far kongen ikke, hvorfor han
holdt sønnen
isoleret i et fornemt palads og overdængede ham med
alle former for luksus. Siddhartha var
uvidende om livets skyggesider som menneskenes sorger og lidelser. Som voksen lykkedes
det ham
at få lov til at komme uden for sit luksusfængsel,
hvor han ved selvsyn oplevede alderdom, sygdom, død og askese og påvirket af
disse oplevelser forlod han
sin luksuriøse tilværelse,
prinsessen han var blevet gift med og deres søn, for at finde meningen med
livet, for at søge svar på om det var muligt at blive fri af lidelse.
Efter års søgen fandt Siddhartha en vej ud af
lidelsen, en
middelvej, erfaret gennem sit liv i
henholdsvis luksus og askese.
Det var
under meditationerne ved botræet (hvor han blev udsat for og
modstod
Maras
fristelser), han
nåede den fuldkomne erkendelse,
nirvana, alt begær og uvidenhed forsvandt for altid, han
vågnede op.
Han blev Buddha ("den oplyste") dvs. frigjort fra lidelse, genfødsel
og smerte. Det han gjorde, kunne enhver gøre, blive en buddha. |
Buddha er ingen gud, men et menneske, der fandt frem til en hellig
indsigt, som han forkyndte før han indgik i
nirvana. Buddha var læremesteren og hans
lære er menneskets frelser.
|
Buddhismen har
taget
hinduismens
guder til sig.
Der findes ikke
en almægtig
skabergud eller
frelsergud.
Buddhismens
guder er levende
væsener, som på
grund af godhed
bliver genfødt
som guder og
tilbedes i
ønsket om at
gøre jordelivet
bedre. De kan
ikke føre
mennesket til
nirvana. |
Siddhartha afviste hinduismens kastesystem, hans slægt
skulle have
tilhørt krigerkasten (Kshatriya). Hvor på denne rangstige man befandt sig
var uden betydning, og af betydning var individet og dets
handlinger, tanker og intentioner. Buddhismen skelner mellem lægfolk og
munke. |
|
betyder
"den, der når sit mål". |
|
|
|
|
den vise mand af
Shakayaslægten. |
|
|
en af den historiske Buddhas titler, som
han ofte anvendte om sig selv.
|
|
|
"Ophøjet Herre", anvendes i høflig tiltale.
|
|
|
er en titel som i oldtidens Indien anvendtes af religiøse grupper og havde
flere betydninger, men er især forbundet med buddhismen og betydningen
"den oplyste", én der er vågnet af uvidenhedens søvn og har opnået den
endelige erkendelse. |
Den historiske Buddha betragtes hverken som den første eller sidste buddha. |
|
|
|
De
tre juveler er er slags
trobekendelse og
grundstenen i
buddhismen. |
De fire ædle
sandheder
er centrale
i Buddhas lære. |
|
|
at recitere, at
messe, at bede, at synge en bøn eller sang til en enkel melodi.
Det kan være daglig praksis f.eks. at chante
"Nam-myoho-renge-kyo", et
mantra som kan oversættes til "Jeg
hengiver mig til den universielle lov om årsag og virkning gennem
vibration". Mantraet blev
givet af den japanske munk Nichiren Daishonin (1222-1282),
grundlæggeren af Nichiren-buddhismen.
Gohonzon,
objekt for bøn,
en kultgenstand,
i
Nichiren-buddhismen.
Gohonzon er en
kalligrafimalet
mandala,
et grafisk
udtryk for
universets evige
lov, tegnet af
Nichiren
Daishonin. Den
iboende
buddhatilstand
(oplysningen)
kan frembringes
ved at recitere
mantraet
"Nam-myoho-renge-kyo"
mod Gohonzon.
Mandala,
et farverigt
tilbedelses-/meditations-/beskyttelsesobjekt.
Et kvadrat
indtegnet i en
cirkel med
f.eks. en
Buddhafigur
centralt. En
mandala er et
symbolsk billede
på det ideelle
univers. Den kan
bl.a. være: Et
vægmaleri. Malet
på stof. En
tegning på
papir.
Transportabel og
malet på en
rulle. Tegnet i
sand.
Indgraveret i
metal. En freske
i et tempel.
|
|
|
Lama, "den
øverste",
religiøs
overhoved og
lærer. |
Det
religiøse
overhoved for
tibetanerne er
Hans Hellighed
den 14. Dalai Lama,
Lhamo Thondup
kendt som
Tenzin Gyatso,
f. 1935. Han er
den nuværende genfødsel af de tidligere 13 Dalai Lamaer i Tibet (den
første Gedun
Drupa,
1391-1474) og
efterfølgeren
til
den afdøde 13.
Dalai Lama,
Thupten Gyatso
(1876-1933).
Lhamo Thondup
blev som toårig,
af en
eftersøgningsgruppe,
erklæret
for den 14.
Dalai Lama fordi
han blandt
adskillige
ejendele kunne
genkende dem,
der havde
tilhørt den 13.
Dalai Lama, dvs.
sine ting fra
sit tidligere
liv.
I 1950 blev han
udråbt til
Tibets
statsoverhoved. Han bor
i Nordindien og
leder den
tibetanske
eksilregering.
Han modtog i 1989
Nobels
Fredspris.
I 1950 besatte
kineserne det
uafhængige
Tibet, der
ifølge den
kinesiske
regering er en
del af
moderlandet. I
1959 blev der
gjort oprør mod
besættelsesmagten,
men oprøret blev
slået ned og
Dalai Lama
flygtede til
Indien.
Tibet er en
formelt
selvstyrende
region i
Folkerepublikken
Kina. |
|
|
de fysiske og
psykiske
bestanddele af
et individ som
er forgængelige.
Buddhismen
anerkender ikke
eksistensen af
en individul
sjæl eller et
selv (anatman =
læren om
"ikke-sjæl/selv").
Det er ikke en
bestemt sjæl,
der genfødes et
utal af gange,
men en bestemt
energi.
I kristendommen
hører sjæl og
legeme sammen i én
person. Dog er
sjælen hos Gud
indtil der ved
"kødets
opstandelse"
sker en
genforening.
"Kødets
opstandelse"
bekendes og vil
sige, at et
menneske ved
Guds kraft skal
opstå som et
åndeligt individ
til et nyt liv.
|
|
|
|
|
|
|
Samskara
(medfødte dispositioner dvs. anlæg og drifter). |
|
|
Vijnana (bevidsthed/sind). |
|
|
|
|
er
centrale i Buddhas lære:
|
Livet er lidelse, alt er forgængeligt. |
|
|
Lidelsens årsag er uvidenhed og
stræben efter noget illusorisk.
Intet uden for individet
selv kan give lykke og fred. |
|
|
Lidelse og smerte er midlertidig.
|
|
|
Vejen til
lidelsens ophør er "Den
otteleddede middelvej" (eller "Den ædle ottefoldige vej"
eller "den gyldne middelvej"),
her ligger livets mening.
Uvidenheden hører op og begæret/tørsten efter livet slukkes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
den rette fordybelse. Meditation. |
|
|
|
|
|
|
|
|
beskytter
mod
lidelser
og
ondskab.
|
|
|
symboliserer
Buddhas lære der spredes i alle retninger
som
lyden af
en
konkylietrompet. |
|
|
symboliserer
at de
der
praktiserer
Buddhas
lære
ikke
frygter
at
drukne i
lidelsens
hav. |
|
|
symboliserer
at
visdom
og
medfølelse
er
forbundet. |
|
Vasen
med de
store
skatte |
|
den
altid,
af
dyrebare
ting,
fyldte
vase,
den
uudtømmelige
skat,
symboliserer
Buddhas
lære/den
rige
skat
samt et
langt
liv og
velstand. |
|
|
symboliserer
visdommens/opysningens
sejr
over
uvidenhed.
Buddhas
sejr
over
Mara. |
|
|
symboliserer
lykke,
sindets renhed og
oplysning,
den
kommer
fra det
mudrede
vand op
i lyset
som en
smuk
blomst. |
|
|
|
|
|
de tre tilflugter,
Triratna, er
en slags trobekendelse.
Enhver, der ønsker at blive buddhist skal udtale: "Jeg tager min
tilflugt til Buddha. Jeg tager min tilflugt til dharma. Jeg tager min
tilflugt til sangha". |
|
Buddha. Viser
vejen til udfrielse af rækken af genfødsler. |
|
|
Dharma
(den rette vej) Buddas lære, den universelle sandhed han indså, funderet i
iagttagelser af menneskets liv.
Dharmahjulet symboliserer buddhismen, svt.
kristendommens kors og
jødedommens Davidsstjerne. Cirkelformen = Buddhas lære. Har et hjul f.eks.
otte eger symboliserer det
Den otteleddede
middelvej. Hjulet
kan også ses på en bedemølle, der når man drejer den, spreder Buddhas lære. |
|
|
Sangha.
Munkeordenen, den buddhistiske menighed.
Omfatter munke- og nonnesamfund.
|
|
|
|
|
|
Tripitaka,
samling af
hellige
skrifter:
|
Vinaya om etik og munkedisciplin, regler for munke og nonner såsom
påklædning, spiseregler og adfærd. |
|
|
Sutraerne.
Buddhdas belæringer, der indeholder beretninger om begivenhederne i hans liv
fra han gav afkald på sit luksusliv til han opnåede oplysning. |
|
|
Abhidharma, visdomslitteraturen, den
buddhistiske filosofi. |
|
|
|
|
en hvid elefant varslede
Buddhas undfangelse,
hvorfor den har høj status og er symbol på moderkærlighed. Buddha har været en elefant i en tidligere inkarnation.
Elefanten er symbol på mental styrke, den skulle, som Buddha, besidde den
fuldkomne oplysning. |
Pave Leo 10., som
sad i paveembedet fra 1513-21, havde en kæleelefant ved navn Hanno.
Elefantordenen er Danmarks ældste og
fornemste orden. |
|
|
= hovedretninger indenfor buddhismen. Fartøjerne er vejen til oplysning og frigørelse fra genfødsel. |
|
Det lille fartøj.
Hinayana
og Theravada
(de ældstes lære). Buddhas sande lære er for de få vejen til den fulde
erkendelse. Kun ved meditation, etik, moral og klosterliv kan nirvana opnås.
Fokus er på egen frelse og målet er at blive fuldkommen, en
arhat. |
|
|
Det store fartøj.
Mahayana, for de mange vejen til den fulde
erkendelse, nirvana.
Medmenneskelighed er væsentlig.
Målet er at blive en bodhisattva. |
Zenbuddhismen
er en Mahayanaskole med vægt på meditation.
"Alle væsener er af natur Buddhaer
som is af natur er vand.
Uden vand er der ikke is;
uden væsener, ingen Buddhaer."
Hakuin Ekaku (1686-1769) |
|
|
Diamantfartøjet.
Vajrayana.
Betegnes også tantrisk buddhisme.
Den åndelige leder lamaen
spiller en stor rolle hvorfor betegnelsen lamaisme (tibetansk buddhisme)
anvendes om retningen.
En
fjerde tilflugt er lamatilflugt, se "De
tre juveler".
Retningen gør brug af ritualer og hellige genstande til at kanalisere
guddommelig energi og opnå oplysning.
Den oplyste natur/Buddhanaturen findes i enhver og erkendelsen heraf
medfører ophør af genfødsler
og opnåelse af nirvana. |
|
|
|
|
Reinkarnation
forstås almindeligvis som en sjælevandring, at efter døden genfødes et menneskes sjæl til et ny liv i et andet legeme.
Buddhisterne tror ikke på reinkarnation/genfødsel i traditionel forstand. De
tror ikke på eksistensen af en individuel sjæl/selv.
Samsara
er genfødslerne kredsløb affødt af menneskets handlinger, og
betragtes som lidelse, og det absolutte mål er at
flygte fra genfødslerne. Gennem et utal af liv skal mennesket
perfektionere sig selv og opdage vejen ud af samsara og vise vejen til
andre.
Det evige kredsløb varer til Buddahatilstanden, oplysning, opnås. |
Livshjulet
er en billedliggørelse af tilværelsen, det endeløse kredsløb af genfødsler (samsara)
og muligheden for at bryde ud dette kredsløb, når man indser at være fanget
i tilværelsens illusion. |
Mara
dæmon (svt. Satan/Djævelen). Da
Buddha mediterede
under botræet forsøgte Mara, uden held, at forstyrre og friste ham. Bl.a.
dukkede Mara op i skikkelse af en budbringer og fortalte at Davadatta (munk,
Buddhas fætter, der flere gange havde forsøgt at slå Buddha ihjel) havde
tilranet sig Sakyatronen fra Buddhas familie. Til at forføre Buddha sendte
Mara sine tre døtre Trsna, Rati og Raga (tørst, begær og
grådighed/sensualitet). |
|
|
|
buddhismens største højtid
fejres på en fuldmånedag i april eller maj
til minde om
Buddhas
fødsel, oplysning og død. Ud over at fejre Buddhas opnåelse af fuld
oplysning/nirvana fejres også
at alle kan blive buddhaer. |
|
|
dag i
februar hvor Buddhas opnåelse af parinirvana fejres. |
Parinirvana (nivarna efter døden), den endelige fredstilstand hos en person, der har opnået
nirvana.
|
Hinayanabuddhister kan foretage en pilgrimsrejse til Kushinagar, Indien, hvor
Buddha døde og besøge Parinirvana templet og stupaen (monument til
opbevaring af relikvier). |
|
|
de tibetanske buddhisters nytårsfest. Falder ved nymåne i februar/marts
og er en fest af tre dages varighed. |
|
|
|
|
(handling),
energi
bragt med fra
tidligere
inkarnationer.
Karma er
forbundet med
loven om årsag og virkning
naturloven
Karmaloven.
Cyklussen
af årsag og
virkning, summen
af en persons
handlinger, gode
som dårlige, i
dette og
tidligere liv, er
bestemmende for den
videre skæbne i
fremtidige liv.
Inbefattet er
også tanker og
ord samt de
handlinger andre
mennesker
foretager sig
efter instruks
fra pågældende.
Den måde en
person behandler
en anden person
på falder
tilbage på
personen selv.
Handlinger,
tanker og
intensioner
skaber energi.
Udstråles god
energi fås god
energi retur og
dårlig energi
returnerer
dårlig energi.
Karma er den
etiske dimension
af
genfødelsesprocessen.
Karmalæren leder
mod målet,
frigørelsen fra
genfødslerne
kredsløb
(samsara),
og motiverer til
at leve et
moralsk liv og
forklarer
eksistensen af
ondskab.
Buddha
siger:
"Hvis en person
taler eller
handler med rent
sind, følger
lykken ham som
en skygge der
aldrig
forsvinder".
"Hvis en person
taler eller
handler med fordærvet sind,
følger
elendighed ham
som hjulet på en
oksekærre følger
oksens hov".
Dhammapada,
buddhistisk
aforismesamling. |
I dag anvendes
ordet "karma"
igen og igen
især i
forbindelse med
"god karma"
og "dårlig
karma" og
ikke med det
formål ved gode
gerninger at
opnå bedre
genfødsler,
men med det
formål at føle
sig veltilpas
her og nu.
"God
karma" anvendes
i betydningen
"god stemning",
"være godgørende
overfor andre",
som er en
handling, der
også er god for
én selv, gør én
til et bedre
menneske, giver
ro i sindet.
"Dårlig karma"
er jo så en
"negativ
stemning" eller
"amoralsk
handling" som
bliver straffet
med et eller
andet, hvilket
dog ikke har rod
i buddhismen, da
dårlig karma
ikke er en hævn,
men alene
reflekteret
energi. Det er
tillige
opfattelsen at
for meget
indsamlet dårlig
karma kan
udlignes ved at
indsamle god
karma. |
|
|
lyd, ord,
sætninger eller
vers der har
religiøs kraft
og som siges
gentagne gange
ved bøn eller
meditation.
|
|
|
det absolutte
mål for religiøs
stræben, at
slukke sin tørst
efter livet, en
intethed hvor
identitet,
begær, had,
uvidenhed,
lidelse,
virkningerne af
karma og
genfødsel er
ophørt.
Den oplyste
tilstand (som
Buddha nåede) er
nået, og
personen er
blevet en arhat,
dvs.
har fået
fuldkommen
indsigt i
tilværelsens
sande natur. Nirvana
kan opnås i
livet. |
Parinirvana (nivarna efter døden,
det endelige
nirvana), den
absolutte fredstilstand hos en person, der har opnået nirvana. |
|
|
(den dyrebare),
ærestitel bruges
om højtstående
lamaer
og
tulkuer. |
|
|
Indiens
kultursprog.
Liturgisk sprog. |
|
|
en bevidst
genfødt lama,
leder af en
munkeretning
eller et
kloster.
|
|
|
|
|