Indre Mission/IM |
|
|
Anna Ancher,
"Et missionsmøde", 1903,
Skagens Kunstmuseum. Klik for at se hele
billedet.
I slutningen af
1880'erne fik Indre Mission
fodfæste i Skagen især
blandt fiskerkonerne. Anna
Ancher sås sammen med sin
religiøse mor og søstre
til bønnemøder. Anna Anchers
forhold til kristendommen er
ukendt. |
|
|
Indre Mission er en
evangelisk-luthersk bevægelse/retning
indenfor folkekirken,
stiftet 1861 under navnet "Kirkelig Forening
for den Indre Mission i Danmark". "Indre"
henviser til at bevægelsen primært virker i
Danmark. IMs formål er at "Lede til Jesus og
leve i ham", dvs. at levendegøre kirkens
budskab og fremelske en personlig tro.
IM er karakteriseret ved konservatisme,
snæversyn, fordømmelse og forbud -
karakteristika som især litteratur og film
har bragt til torvs, og hvor den lyse del af
Indre Mission synes ikke eksisterende.
IM er imod kvindelige præster, fri abort og
vielser af homoseksuelle, men fordømmer ikke
homoseksualitet. Modstanden er begrundet i
bibelcitater og således at adlyde Guds ord.
IM har missionshuse hvor samfundene
(lokalafdelingerne) mødes til forskellige
former for samvær. Tilhængere af IM betegnes
"venner".
Lego i Billund,
blev grundlagt af missionsmanden Ole Kirk
Christiansen (1891-1958). Søren Byskov,
"Tro, håb & legetøj. Landsbyfolk og
industrieventyr i Billund 1920-1980", 1997,
Overgaard Bøger. |
|
|
Pastor
Vilhelm Beck. |
|
|
|
Mindesten over Vilhelm
Beck,
Himmelbjerget. |
|
|
|
Pastor Carl Moe. |
|
|
|
Niels Bjerre,
"Harboøre, Guds Børn",
1897,
ARoS. |
|
Sognepræst Vilhelm Beck (1829-1901),
født og død i Ørslev ved Slagelse, var
redaktør på tidsskriftet "Indre Missions
Tidende", der udkom for første gang i 1854
(nu "impuls - Indre Missions Tidende"), og
fra 1881 var han IMs formand. Beck var den
samlende skikkelse og den der, med sin
veltalenhed og formidlingsevne, gjorde
budskabet forståeligt for jævne mennesker,
og med ham blev missionen en stor folkelig
bevægelse. Beck er beskrevet som
folkeforfører, magtbegærlig, herskesyg,
aggressiv mv., egenskaber som tiltog med
årene, og som førte til, at mange tog
afstand fra ham.
På hans gravsted på Ørslev Kirkegård
ses øverst på gravstenen et relieftportræt i
profil og nederst under motivet af en hane
står: "Saa længe jeg lever, vil jeg gale".
Beck var sognepræst i Ørslev fra 1874-1901.
På Ørum Kirkegård i Ørum Djurs, hvor
Beck var sognepræst fra 1866-74, står en
mindesten med teksten: "Over Kirkedør jeg
laa mens ind og ud de Slægter gaa. Nu staar
jeg her og minder om Aandens friske Vaar som
Sjæle fandt og finder fra Vækkerens første
Aar. Vilhelm Beck 1866-74".
På
Himmelbjerget står en mindesten
rejst i 1929: "Vilhelm Beck
30.12.1829-30.9.1901. Af Guds naade er jeg
det, jeg er, og hans naade imod mig har ikke
været forgæves. I Kor. 15:10".
Egon Clausen,
"Guds Knaldepisk: De helliges høvding.
Vilhelm Beck. En biografi", 2017, Gyldendal.
Becks vision.
Det kristne Hotel
Hebron, Helgolandsgade, København, indviet i
1898, blev til virkelighed på grund af Beck,
der i en pause under et bestyrelsesmøde på
Kristeligt
Dagblad fik en vision om at IM skulle
have et hotel i København. Hotellets
overskud går til IM. |
|
|
|
Fællesgraven for de
forulykkede fiskere 1893,
Harboøre Kirkegård. |
|
|
Ulykken i Harboøre
En novembernat i 1893 druknede 48 fiskere,
hvoraf de 26 var fra Harboøre. En stor
fællesgrav blev gravet på Harboøre
Kirkegård, og ved gravens side var rejst en
talerstol. Carl Moe, præst i Harboøre
fra 1877-85 og formand for IM fra 1915-1927,
var indbudt til at holde begravelsestalen
for de omkomne, og det var ikke, for alle, trøstens
ord, der kom fra hans mund. Moe så ulykken
som en gave fra Gud, hans kærlighed, hans
kald til omvendelse, og de der i nødens
stund på havet havde omvendt sig kunne deres
efterlevende engang møde hos Gud i Himlen.
Men ikke alle havde omvendt sig i tide:
"Hvad nytter det at nægte, at en Del af dem,
der ligger her i disse Kister, ikke havde
noget Liv i Jesus".
Moes tale
medførte stor debat om Indre Mission i
landets aviser. Missionsfolkene i Harboøre
følte at deres tro var blevet misforstået.
Som følge af debatten blev
Kristeligt
Dagblad stiftet i 1896,
og hvad usædvanligt var for en avis, var
dens opgave at tale, ikke et partis sag, men
kristendommens/Indre Missions sag, og til
1936 var avisen og bevægelsen tæt knyttede. |
|
|
Jeppe Aakjær, "Artikler og taler
1887-1918",
2017, Lindhardt og Ringhof.
"Jeg behøver blot at nævne Navnene
Madsen [sognepræst i Harboøre
Christian Madsen] & Moe, og en
Række af de sørgeligste Billeder vil Myldre
op i Fantasien fra vor Erindrings mørkeste
Kroge. Det er vist sjældent i vort Land
lykkedes to Mænd i saa kort Tid af samle saa
meget Foragt paa deres Hoveder. Jeg behøver
ikke at referere, Ulykken er i alles Minde.
Et Uvejr havde overmandet de fattige
Fiskere, og Harboøres Strand var strøet med
Lig, da disse to ovennævnte Mænd traadte ind
i den Skare af tavse Døde og hulkende Enker
og Børn og kastede Tvivl om de døde Fiskeres
Salighed ind i disse fattige og skræmte Sind
og føjede Helvedangsten til Tabet af deres
Mænd og Forsørgere. Pastor Moe sagde
bl.a.: "For snart 9 Aar siden, kort førend
jeg som Præst forlod dette Sted, skete en
lignende Begivenhed, kun i mindre Stil; da
var det, som der gik et Pust fra Herrens
Aand hen over Sognet, og mangen Sjæl
søgte og fandt sin Frelser. Nu har Herren
talet igjen paa samme Maade, men endnu
stærkere." ...
"Til det Baadelav, der i Havsnød havde
skreget til Gud om Redning og til Gjengjæld
lovet ham Omvendelse, fandt Moe det passende
at rette følgende Ord: "Nu afgjøres eders
Sjæles Frelse; bryder I dette Løfte, kunne I
aldrig frelses!" Og til de sørgende
Kvinder sa' han: "Hvad nytter det at nægte,
at en Del af dem, der ligger her i disse
Kister, ikke havde noget Liv i Jesus". Med
dette Æselspark sendte den umilde Præst de
druknede Fiskeres Lig i Graven. Efter
Pressens og et helt Folks retfærdige Vrede
over denne Skandale var Beck dristig nok til
at vise sig i "Mis. Tid." med de to haardt
medtagne Kolleger under Armen og paastaa,
at det hverken var Moe eller Madsen eller
Beck, men "den Herre Kristus selv",
man havde sammensvoret sig imod, han tabte næppe en eneste Abonnent paa denne
Sag; thi det er med Missionen som med
Marehalmen: jo mere Stormen rusker i
den, des dybere slaar den sine Rødder.
Konsekvensen heraf er denne, at man ikke
skal ruske i den, men man skal grave den op,
blotte den Rødder for Solen; da
visner den sikkert! |
|
Missionsfolkene i fiktionen |
I tv-serier og film
er de indremissionske skåret
over samme læst - deres overbevisning om, at
deres tro er den rette er urokkelig, og de
ser det som både deres ret og pligt at
fordømme dem, der ikke hører til missionen i
håbet om, at de vil forstå, at de skal lære
Frelseren at kende for at undgå evig
fortabelse.
Der er en tristhed hos de hellige, den
kommer til udtryk i deres klæder og oftest
alvorsfulde ansigter. Livsglæden er der ikke
plads til, for frelsen kan kun opnås ved
from levevis og forsagelse af mange af
livets glæder. |
Filmen "Ordet",
manuskript af Kaj Munk, 1925,
filmatiseret af Carl Th. Dreyer,
1955.
I et lille vestjysk sogn støder
grundtvigianisme og Indre Mission
for alvor sammen da Anders, yngste
søn af Morten Borgen til
Borgensgård, egnens største
gårdejer, forelsker sig i Anne og
bliver afvist af hendes far, den
indremissionske leder Peter
Skrædder, fordi hans tro ikke er den
rette, men måske kan Anders omvendes
og Skrædders datter blive frue på
den store gård.
Borgen har andre sorger og to andre
sønner. Den mellemste søn Johannes
er blevet sindssyg ved på sit
teologistudie at læse Kierkegaard,
og tror han er Jesus. Den ældste søn
Mikkel er ikke-troende og gift med
Inger, de har to piger, Maren og
lille Inger, og et tredje barn er på
vej. Inger føder en dreng, der dør,
og selv dør hun i barselssengen, men
tilskyndet af Maren udvirker
Johannes, der har fået sin forstand
tilbage, et mirakel, barnetro og tro
forenet vækker Inger til live igen.
På Borgensgaad, Grundtvigs højborg,
er troen blevet styrket. Peter
Skrædder giver sin datter til
Anders. |
Tv-serien "Fiskerne"
fra 1977, efter
Hans Kirks bog fra 1928, handler
om sammenstødet mellem
grundtvigianere og missionsfolk.
Missionsfolkene, havboerne
vesterfra, bosætter sig ved den
lille fjord. Thomas Jensen,
tilflytternes leder, er anmasende og
ivrig for at omvende de lokale og
det går ud over, ikke mindst,
sognets præst pastor Brink, som
Jensen og det menighedsråd, der
efterhånden alene består af de
hellige, får jaget fra byen.
De lokale lever i den ummiddelbare
glæde ved jordelivet, i
selvtilfredshed, og der er mange
sjæle at finde for Frelseren, men
det er vanskeligt når selv pastor
Brink er langt fra vejen og ikke
forkynder det rette Guds ord fra
prædikestolen. Thomas Jensen får
arrangeret at de helliges tidligere
præst pastor Thomsen fra Harboøre
kommer og prædiker i kirken, og det
bliver en dundertale, alt er i vejen
med grundtvigianernes tro og
levemåde, han taler om den ikke
eksisterende forsagelse, om
djævelskab, kortspil, dans og hor og
opfordrer alle arme syndere at komme
til Jesus.
De hellige har nok at se til. Ud
over at omvende døjer de også med
deres egne problemer såsom Laust der
besvangrer sin steddatter Adolfine,
og får Guds straf i form af at blive
stukket af en fjæsing, og senere dør
også horeungen og Adolfine drukner
sig. Fiskeren Anton Knopper får ikke
den han elsker, eller begærer, hun
er ikke-frelst, og forsøges at blive
ført til Jesus, men er alligevel
ikke den rigtige for ham.
De mest stejle i troen er måske Tea
Røn og hendes mand Jens, hvis datter
Tabita gør oprør ved at klippe sine
fletninger af og senere ansættes hun
som tjenestepige i København hos en
manufakturhandler, hvis hustru er en
skinhellig hykler, som Tea får sat
på plads, og Tabita får ny
ansættelse, kæreste og barn før hun
kan blive gift med den ikke-troende
barnefader.
Fiskerne beder om Guds tilgivelse,
da de ser at de ikke har handlet som
de burde ude på fjorden med
åleruserne, men har gjort synd mod
deres medmennesker.
Uanset hvad forfatteren måske har
tænkt sig læserne og senere seerne
skulle få ud af "Fiskerne", så
fremstår missionsfolkene som
formørkede, dømmende og
selvretfærdige mennesker, som de
færreste kan identificere sig med,
hvorimod grundtvigianerne står som
dem, der kan forstås, måske især
hvad levevis angår, dem der mest
ligner "vi andre" for hvem troen
ikke kommer først.
Kirken der ses i "Fiskerne" fra 1977
er Vust Kirke i landsbyen Vust ved
Fjerritslev, og på kirkegården er
Laust Sands grav. Missionsfolkene
holder til i Tranum Enge Missionshus
nær Brovst.
Hans Kirk (1898-1962),
dansk forfatter, cand.jur. og medlem
af DKP (Danmarks Kommunistiske
Parti) fra 1931. I 1945 blev Kirk
kulturredaktør ved partiavisen "Land
og Folk".
Kirk var student fra
Sorø Akademi, som han hadede og
længtes tilbage til Hadsund i
Himmerland, hvor han kom fra, men
det var i Sorø hans politiske
interesse vaktes.
Hans far, der var læge, kom fra en
indremissionsk fiskerfamilie i
Harboøre og moderen fra en
grundtvigiansk velstående
gårdmandsfamilie i Thy. Sine ferier
tilbragte Kirk i disse miljøer. Som
barn var Kirk med sin far på
lægebesøg, og ved besøgende hos
fattige og rige fik han indsigt i
sammenhængen mellem livsvilkår og
livssyn.
I "Fiskerne" handler det om tro, men
den tro, der blev Kirks var troen på
Partiet og diktatoren og
massemorderen Josef Stalin. |
I tv-serien "Matador",
1978-81, afsnit 15 "At tænke og
tro", kommer faster Anna, der er
medlem af "missionen" på besøg i
Korsbæk for at deltage i Daniels
konfirmation. Hun fremstilles tør,
sur og fordømmende, er et formørket
familiemedlem, der kommer fra det
mørke/uoplyste Jylland til den
oplyste sjællandske provinsby hvor
brødrene har haft fremgang, men hvor
Gud er borte. Der er meget hun kan
forarge sig over så som provstens
billede, der hænger på grisehandler
Oluf Larsens lokumsgalleri, hvilket
hun anser for gudsbespotteligt,
kunstbogen med nøgne billeder,
udringede kjoler og dans. Hun passer
ikke ind i det Skjernske hjem, hun
fyrer stikpiller af mod især
Ingeborg, der udviser en sjælden
tålmodighed over for hende, og da
nok bliver nok forlader hun, på
Daniels opfordring, huset og
overnatter hos Kristen og Iben, der
helst er fri for hende og tilbyder
at indlogere hende på Postgården
uden held.
Alene Kristen synes at have en smule
forståelse for Anna, da han ved
afskedsscenen på stationen siger til
Mads: "Herregud, det er jo hendes
tro, Mads, hun mener det jo godt",
hvortil Mads svarer: "Ingen skal
komme med deres tro og bringe ufred
i mit hus".
Seriens hovedkarakter Mads Skjern
forandrer sig gennem serien. Den
nøjsomme rejsende og forsageren af
alkoholiske drikke, der i sin tid
kom til Korsbæk bliver, da Varnæs
afviser at låne ham penge, grebet af
kamplyst, og uden hjælp fra byens
spidser, bygger han en stor
forretning op, bliver dekoreret med
ridderkors og får titel af konsul,
og ender med optagelse i byens
højeste kredse, da han deltager i
Varnæs' sølvbryllup, kampen er
vundet, men trods kirkegang, bordbøn
og formandskab for menighedsrådet
blev Gud måske borte i kampens hede. |
I filmen "Babettes Gæstebud", 1987,
er missionsfolkene samlet ved bordet omkring
det fine måltid som Babette har tilberedt,
og ikke en mine fortrækker de, da de
indtager maden, de forsager nydelsen. |
Tv-serien "Badehotellet", 2013-22
(afsluttes 2024), sæson 4, afsnit 2 "Weyses
forbandelse". I dette afsnit kommer det
indremissionske livssyn til udtryk gennem
fru Bredmose og hendes mand pastor Bredmose,
hos hvem møller Kærs datter Ane ikke længere
kan tjene på grund af dårlig opførsel - hun
sætter griller i hovedet på mandfolk, men
angrer ikke, og er taget på fersk gerning i
at kravle ud af vinduet midt om natten for
at gå til bal. Den sippede fru Bredmose, der
har kørt Ane hjem, bliver under sit besøg
rystet over, at møller Kær og Molly Andersen
fra Badehotellet bor under samme tag uden at
være gift.
Senere dukker pastor Bredmose op i egen
person, da han fra sin hustru har hørt, at
møller Kær og Molly lever i synd, og
Bredmose taler om fristelserne og evnen til
at modstå dem, en evne, eller mangel på
samme, som udsættes for Guds målebånd. Han
konstaterer at Ane tabte kampen mod
fristelserne, og forklarer det med, at det
ikke kunne være anderledes, når hendes egen
far ikke lever i Jesus. Kær fortæller
Bredmose, at han og Molly fandt kærligheden,
da Molly blev passet hos ham under sygdom,
hvortil Bredmose belærer ham om at "Uden
kirkens velsignelse, ingen kærlighed",
hvortil Molly tilføjer, at de så må nøjes
med Guds velsignelse, og at hun også føler
at de har den. Kær har, ifølge Bredmose,
ladet sig lokke, og "når vi lever i synd, så
inviterer vi Satan til bords". Den ellers
let antændelig møller Kær, der hidtil har
behersket sig og lyttet til Bredmoses
opsang, har nu fået nok og beder præsten om
at gå hjem og passe sit. Kær havde tænkt sig
at fri til Molly på et tidspunkt, men det
skal ikke være fordi Bredmose siger det, at
de skal gifte sig, og det er Molly enig i.
At kristendommen spiller en rolle for Molly
Andersen er der i serien nogle eksempler på,
hun taler et par gange om "Guds børn".
Hendes kristendomssyn er anderledes end
Bredmoses, det er næstekærligt og ikke
fordømmende. |
I tv-serien "Herrens Veje", 2017-18,
fremstilles karakteren Peter, der formentlig
er homoseksuel. I samtale i kirken med
præsten konstaterer præsten, at Peter kunne
alle salmerne udenad, og at han kommer meget
i kirke i Græsted og spørger hvorfor, han
tog af sted. Peter svarer: "Jeg kunne ikke
blive", præsten siger: "Indre Mission?" og
med navnet alene forstås det unge menneskes
kvaler. |
|
Grundtvigianisme |
Grundtvigianisme
er en
vækkelsesbevægelse/retning
indenfor
folkekirken
baseret på
N.F.S.
Grundtvigs
tanker. Den
opstod o.
midten af
1800-tallet
og udviklede
sig især i
forbindelse
med
Grundloven
af 1849
og
sognebåndsløsning,
der kom med
loven af
1855 (Kapitel
4).
For
Grundtvig
var kirkelig
frihed
for præst og
menighed et
krav, den
evangelisk-lutherske
folkekirke
skulle alene
være den
ramme, der
sikrede
kravene.
Kirken
skulle
afspejle
kirkegængernes
forskelligheder,
og friheden
for den
enkelte blev
givet med
retten til
at løse
sognebånd,
som var
Grundtvigs
idé, og som
han anså som
værende
åndelig
tvang -
ingen skal
lytte til en
præst hvis
teologiske
syn afviger
fra ens
eget, og
præsten skal
kunne
prædike
frit.
Grundtvigianismen var af betydning for bl.a. dannelsen af
fri- og
valgmenigheder,
hvor
kun Gud skal
føre tilsyn.
Grundtvig
mente at
være kaldet
til at
reformere
kirken, men
kom i tvivl
om han selv
var kristen,
en tvivl der
kom til ham
i hans
livskriser,
når han var
sjælesyg
(formentlig
maniodepressiv).
Grundtvigianismen
er en lys og
optimistisk
tro, en
livsglædens
tro og stik
modsat den
tunge og
alvorsfulde
Indre
Mission
(se "Fiskerne"). |
Det levende
ord er det
vigtigste i
gudstjenesten
og i
kristendommen.
I 1825
gjorde
Grundtvig en
"mageløse
opdagelse",
hvilket vil
sige, at den
sande
kristendom
ikke er
noget de
lærde kan
finde i
deres søgen,
for den er
allerede
eksisterende
hos
menighederne
og
videregives
af dem.
Kirkens
fundament,
kristendommens
sandhed, er
trosbekendelsen,
dåben og
nadveren.
Jesus kommer
menigheden
nær i de
sakramenter
han selv
indstiftede.
Bibelen
bliver først
levende når
dens ord
forkyndes
for
menigheden. |
"Menneske
først og
Christen
saa"
vil sige at
mennesket,
der endnu
ikke kender
til tro, har
guddommelig
status i og
med det er
skabt, og at
være
menneske er
vejen til
Gud, selve
forudsætningen
for at
erkende at
være Guds
skabning.
"Christen
saa" har
ikke
andenprioritet,
som det ofte
opfattes
som, men er
en følge af
at være
menneske.
Kristendom
skal ikke
være tvang,
men komme
til én, vi
skal ikke
tænke på "At
lægge Dyr
til
Hjorden!". |
|
Menneske
først
og
Christen
saa,
digt
af
Grundtvig, 1837 |
|
|
|
|
|
1
|
Menneske
først
og
Christen
saa
Kun
det
er
Livets
Orden,
Kaldes
vi
Faar,
tænk
dog
ej
paa
At
lægge
Dyr
til
Hjorden!
Og
Djævelskab
til
Christendom
Kan
Almagt
selv
ei
skabe
om,
Kast
ei
for
Svinet
Perlen! |
5
|
Abraham
var
Guds
gode
Ven,
Men
Christen
ingenlunde,
David
og
mange
troe
Guds
Mænd
Det
end
ei
være
kunde,
Var
Christne
til
før
Christus
kom,
Blev
Løgn
og
Tant
al
Christendom,
Det
er
ei
svart
at
fatte! |
|
Portrætbuste af N.F.S. Grundtvig,
1907-13, udført af
Niels Skovgaard,
Skovgaard Museet i Viborg. Indskriften med
citat af Grundtvig lyder: "Kun i Ordet
Jorderige fundet har en Himmelstige, Slægten
har et Levnedsløb!" Busten med tilhørende
frise var et bestillingsværk til
Grundtvigs hus i København. I 1972 købte
KAB (Københavns Almennyttige Boligselskab)
bygningen, og værket blev skænket til
Skovgaard Museet i Viborg.
Se værket på dets oprindelige plads.
Niels Skovgaard har lavet flere statuer og
gipsmodeller af Grundtvig, som
Skovgaard-familien, der var
grundtvigianere, havde en nær tilknytning
til. |
|
2
|
Djævlene
vel,
som
før
saa
nu,
Naar
Herren
de
kan
møde,
Sige:
vi
veed,
Guds
Søn
er
Du,
O,
læg
os
reent
ei
øde;
Men
hvad
de
veed,
de
kan
ei
troe,
Hos
Mørkets
Drot
de
helst
vil
boe
For
han
er
deres
Fader! |
6
|
Døberen
var
den
største
Mand
Blandt
alle
Davids
Lige,
Større
dog
er
endnu
end
han
Den
Mindste
i
Guds
Rige,
Enhver
som
troer
og
bliver
døbt,
I
Christentøi
med
Christus
svøbt
Hver
Christen
kort
at
sige! |
3
|
Menneske
først
og
Christen
saa,
Det
længe
Man
forgiætted
Dyr
og
Djævle
Man
Christned
paa,
Og
Morianer
tvætted
Hedd
uden
Tro
paa
Christus
klog
Og
salig
priste
Læsibog,
Mens
Hedninger
fordømdes! |
7
|
Menneske
først
og
Christen
saa,
Det
er
et
Hoved-Stykke,
Christendom
vi
for
Intet
faae,
Det
er
den
pure
Lykke,
Men
Lykke,
som
kun
times
den,
Der
alt
i
Grunde
er
Guds
Ven
Af
Sandheds
ædle
Stamme! |
4
|
Adam
var
dog
en
hedensk
Mand
Det
Enoch
var
ei
mindre
Var
dog
for
Gud
i
Naade-Stand
Vi
kan
det
ei
forhindre
Fuldkommen
Noah
i
sin
Tid
Var
dog
foruden
Tvist
og
Strid
Ej
Christen
eller
Jøde! |
8
|
Stræbe
da
hver
paa
denne
Jord
Sandt
Menneske
at
være
Aabne
sit
Øre
for
Sandheds
Ord,
Og
unde
Gud
sin
Ære;
Er
Christendom
da
Sandheds
Sag
Om
Christen
ei
han
er i
Dag
Han
bliver
det
i
Morgen! |
|
|
Skolen for
livet.
Grundtvigianismen
var af
betydning
for
dannelsen af
højskolebevægelsen
- "Oplysning
være skal
vor Lyst, Er
det saa kun
om Sivet,
Men først og
sidst med
Folkerøst
Oplysningen
om Livet",
som det står
i sangen "Er
Lyset for de
Lærde blot",
som
Grundtvig
skrev i
1839.
Højskolen
skulle
undervise i
dansk
kultur, dens
ærinde var
ikke kristen
mission.
Eleverne var
primært fra
landboungdommen.
Grundtvigs
skole var
"skolen for
livet" og
ganske
forskellig
fra "den
sorte skole"
og dens
udenadslære
og strenge
disciplin,
som han var
stor
modstander
af. Han
brugte sine
oplevelser
fra
Aarhus
Katedralskole,
hvorfra han
blev student
i 1800, som
afsæt for en
kampagne mod
"den sorte
skole".
"Skolen for
Døden kende
vi kun alt
for godt,
ja, den
kende netop
vi, som gik
i denne
Skole, der
sætter en
Ære i at
hvile paa
"de døde
Sprog"
(latin,
oldgræsk,
klassisk
hebraisk) -
det døde
sprog skulle
afløses af
"det Levende
Ord",
livserfaringer
og nyttig
viden på
modersmålet.
Grundtvig
huskede
tiden på
katedralskolen
som tom og
farveløs. |
Vartov
på hjørnet
af
Farvergade
og Vester
Voldgade bag
Københavns
Rådhus
er en af
Københavns
ældste
institutioner,
oprindeligt
fattighospital,
fattighus,
alderdomshjem
og
opfostringshus
for
faderløse
børn.
Vartovs
nuværende
bygninger,
der er
opført i
årene
1724-25,
ejes af
Grundvigsk
Forum (tidl.
Kirkeligt
Samfund).
Grundtvig
var præst
ved
hospitalskirken
fra 1839-72.
Bygningerne
huser i dag
bl.a.
Grundtvig-Akademiet
og
Grundtvig-Biblioteket.
Navnet
Vartov er
fra den
nedertyske
imperativ
ware-to,
dvs. "pas
på", "giv
agt".
Grundtvig
på "Dronningens
gobeliner". |
Nikolai
Frederik
Severin
Grundtvig
(1783-1872),
cand.theol.
i 1803 fra
Københavns
Universitet,
præst,
politiker,
historiker,
forfatter,
salmedigter
(o. 1500
salmer),
højskolemand.
Født i Udby
præstegård
ved
Vordingborg,
hvor hans
far Johan
Grundtvig
var præst,
død i
København,
begravet i
krypten på
Claras
Kirkegård
ved
Gammelkjøgegaard,
Køge, hvor
også hans
hustru
godsejer
Marie Toft
(f. Carlsen)
fra
Gammelkjøgeggard
ligger, hun
var enke, da
Grundtvig
giftede sig
med hende i
1851.
Grundtvig
var gift tre
gange: 1818
med Lise
Blicher
(1787-1851),
1851 med
Marie Toft
(1813-1854),
1858 med
Asta Reedtz
(1826-90). |
|
|
|
"N.F.S. Grundtvig", 1847, af
Constantin Hansen, Det Nationalhistoriske Museum Frederiksborg Slot, Hillerød. |
"Biskop Grundtvigs Jordefærd II. Jordfæstelsen i det Carlsenske Kapel paa Gammelkjøgegaard", 1872, tegnet af Bernhard Olsen. Det Kgl. Biblioteks billedsamling. |
|
|
|
|
Syvarmet
lysestage. Ved sit 50-års præstejubilæum i 1861 fik Grundtvig skænket en
syvarmet guldlysestage af
enkedronning Caroline Amalie som gave fra
de nordiske kvinder (i 1890 blev stagen skænket til Marmorkirken).
Den syvarmede lysestage
blev efterfølgende populær i de danske kirker (se
stagen i Aarhus Domkirke), som et minde om Grundtvigs
kristendomssyn, der er beskrevet i hans store læredigt "Christenhedens
Syvstjerne" fra 1855.
I
jødedommen betegnes den syvarmede lysestage
Menorahen. Den stod i jødernes helligdom,
templet i Jerusalem, og forsvandt da romerne ødelagde templet i 70 e.Kr.
Stagen er formentlig et symbol på livets træ i Edens Have. Den ses ikke i
synagoger eller private hjem og i Talmud er der forbud mod at lave eller eje
en tilsvarende stage.
|
Grundtvig boede
mange steder. Fra 1859-1867 boede han i villaen
Christianshvile som han kaldte "Gladhjem",
den var beliggende på Gammel Kongevej 148,
Frederiksberg og nedrevet 1906. Navnet
"Gladhjem" er fra "Gladsheim" (lysets hjem) i
nordisk mytologi og er en del af Asgård hvor
Valhal, Odins borg og krigernes paradis, ligger. |
"Da vendes om
igien alt det Forgjorte;
Op da springe alle Gladhjems Porte,
I de grønne Sale,
Mellem Nattergale,
Og de andre Fugle smaa, som tale." |
En af de udeladte
strofer i "Jeg gik mig ud en Sommerdag". |
|
|
|
Pinsebevægelsen |
Navnet henviser til den første
pinse, den kristne pinse,
efter Jesu opstandelse og
himmelfart, hvor disciplene
var samlet i Jerusalem og
Helligånden, Guds kraft, kom
over dem, og de blev i stand
til at forstå og tale alle
sprog og udbrede evangeliet,
budskabet om Jesus Kristus
og gudsriget, til alle
folkeslag.
Thomas Ball
Barratt (1862-1940),
britisk født norsk
pinsemissionær, bragte
pinsevækkelsen til Danmark
efter at have oplevet
åndsdåb i Los Angeles hos
Azusa Street vækkelsen
ledet af prædikanten William
James Seymour (1870-1922).
Seymour anses for
grundlæggeren af
pinsebevægelsen, der
begyndte med "Miraklerne på
Azusa Street" i 1906 under
hans ledelse, og hvor en
besynderlig pludren hørtes
fra bygningen, der taltes i
tunger, og åndsdåb fandt
sted.
I 1908 blev Danmarks første
pinsekirke dannet.
Skuespilleren
Anna Larssens omvendelse
fik stor betydning for
pinsebevægelsen. |
|
Pinsebevægelsen,
evangelisk
frikirke,
karismatisk bevægelse,
er forskellig fra
folkekirken mht. dåb og
hvordan gudstjenesten
afvikles.
Med pinsebevægelsen
forbindes:
Tungetale er en
nådegave, givet af Gud
gennem
Helligånden, til
den enkelte. Det er et
bønnesprog, uforståelig sang
eller tale, som den troende
bruger i sit forhold til Gud
og kan ses som et tegn på
frelsen. Paulus' Første
Brev til Korintherne,
14,1-25, Profetisk tale og
tungetale. I 1-5 står: "Jag
efter kærligheden, og stræb
efter åndsgaverne, men især
efter at tale profetisk.
For den, der taler i tunger, taler ikke til
mennesker, men til Gud;
ingen forstår ham jo, det,
han taler ved Ånden, er
hemmeligheder. Men
den, der taler profetisk,
taler til mennesker, til
opbyggelse, formaning og
trøst. Den, der taler i
tunger, opbygger sig selv,
men den, der taler
profetisk, opbygger
menigheden. Jeg ser gerne,
at I alle taler i tunger,
men hellere, at I taler
profetisk. For den, der
taler profetisk, er større
end den, der taler i tunger,
hvis han da ikke tolker det,
han siger, så at menigheden
kan blive opbygget."
Helbredelse ved
håndspålæggelse,
ved en
helbredelsesprædikant, der
beder Herren tage en sygdom
eller lidelse bort. Der har
været kritik af denne
helbredelsesform, der
umiddelbart kan synes at
virke, men ikke varer ved.
Forbøn for syge.
Voksendåb sker
ved fuld neddykning i vand,
hvor neddykningen
symboliserer at synden, der
kom med Adam, vaskes af, og
opstigen fra vandet
symboliserer et nyt liv med
Jesus. Dåben kan finde sted
ved gudstjenester men også
uden for kirken f.eks. i en
sø eller svømmehal. Spædbørn
døbes ikke, men velsignes.
Dåb giver medlemskab til
kirken.
Livlige gudstjenester, aktiv
menighed.
Gudstjenesterne indeholder
lovsang og musik, hvor
menigheden løfter hænderne
og bevæger sig til rytmerne.
Medlemmer kan aflægge
vidnesbyrd, dvs. dele deres
trosoplevelser med andre.
Præstens prædiken, der har
udgangspunkt i Bibelen, er
let forståelig. Gud taler
til mennesket gennem
Bibelen, der må tolkes frit
af den enkelte. Der lægges
vægt på den enkeltes
personlige tro og forhold
til Gud. |
|
I pinsen fejres
Helligåndens komme,
den taler på alle
verdens sprog om Guds
barmhjertighed og
således til den enkelte
på dennes sprog.
Pinseunderet er, at
Jesu budskab er
forståeligt for alle.
Pinsen er kirkens
fødselsdag. De første
menigheder udsprang af
pinsebegivenheden. |
|
Matthæusevangeliet,
3,11: "Jeg
døber jer med vand til
omvendelse; men han,
som kommer efter mig,
er stærkere end jeg, og
jeg er ikke værdig til
at bære på hans sko.
Han skal døbe jer med
Helligånden og ild." |
|
Apostelenes
Gerninger, 1,5-8: "Johannes
døbte med vand, men I
skal døbes med
Helligånden om ikke
mange dage." Mens de nu
var sammen, spurgte de
ham: "Herre, er det nu,
du vil genoprette Riget
for Israel?" Han
svarede: "Det er ikke
jeres sag at kende tider
eller timer, som Faderen
har fastsat af egen
magt. Men I skal få
kraft, når Helligånden
kommer over jer, og
I skal være mine vidner
både i Jerusalem og i
hele Judæa og Samaria og
lige til jordens ende." |
|
Pinsedagen, Apostlenes
Gerninger 2, 1-4:
"Da pinsedagen kom, var
de alle forsamlet. Og
med ét kom der fra
himlen en lyd som af et
kraftigt vindstød, og
den fyldte hele huset,
hvor de sad. Og
tunger som af ild
viste sig for dem,
fordelte sig og satte
sig på hver enkelt af
dem. Da blev de alle
fyldt af Helligånden, og
de begyndte at tale på
andre tungemål, alt
efter hvad Ånden indgav
dem at sige." |
|
|
|
|
TIdens store
primadonna,
skuespillerinden
Anna
Larssen,
forlod
sin
teaterkarriere
for at blive
prædikant
for
pinsebevægelsen |
|
I 1909
forlod Anna
Larssen
(1875-1955)
teaterverdenen.
Med dags
varsel brød
hun sin
kontrakt med
Dagmarteatret
for at blive
missionær.
Hendes
sidste
forestilling
blev i
rollen som
Marguerite
Gautier i
"Kameliadamen"
af Alexandre
Dumas d.y.
Både
teatrets
direktør og
hendes
kolleger var
overraskede
over, at hun
ville
forlade
teatret for
altid,
selvom de
vidste, at
hun havde
oplevet en
religiøs
vækkelse i
forbindelse
med at
pinsebevægelsen,
som
missionæren
Thomas Barratt
bragte til
Skandinavien,
begyndte at
gøre sig
gældende i
Danmark.
Hendes
publikum
rettede
vreden mod
"de
religiøse
svindlere",
pinsebevægelsen,
der havde
lokket hende
på afveje.
Anna Larssen
var et
naturtalent
og fik sit
gennembrud
på
Folketeatret
under Herman
Bangs
instruktion.
Ifølge en
teaterkritiker
var hun
"porøs og
perfektibel,
men skulle
formes af
stærkere
viljer".
Disse
stærkere
viljer fandt
hun først i
Herman Bang
og senere
måske i
pinsebevægelsen.
Det var
forbi med
teatret, og
hendes
beundres håb
om at hun
ville komme
til fornuft,
forblev et
håb. Hendes
nye livssyn
var solidt
funderet i
mødet med
Gud. Hun
solgte sin
villa på
Frederiksberg.
Anna
Larssen, der
var født
Halberg,
blev i 1898
skilt fra
sin første
mand
forfatter og
skuespiller
Jens Otto
Gyntelberg
Larssen, og
hun giftede
sig i 1912
med
forstanderen
for
Evangelieforsamlingen
Sigurd
Bjørner
(1875-1953)
med hvem hun
havde været
på
missionstogt
rundt i
landet i en
ombygget
cirkusvogn
kaldet
"Evangelievognen"
for at
prædike den
nye form for
kristendom,
pinsemenighedens
lære.
I 1919 var
ægteparret
Larssen
Bjørner de
førende i
dannelsen af
menighenden
Evangelieforsamlingen
og opførte
deres egen
kirkebygning
"Evangeliehuset",
nær
Trianglen i
København,
det stod
færdigt i
1922. I 1924
førte parret
pinsekirken
til dens
første
splittelse
da
Evangelieforsamlingen
overgik til
Den
Apostolske
Kirke i
Danmark.
Anna Larssen
Bjørner
udgav i 1935
erindringsbogen
"Teater og
Tempel".
|
|
|
|
Anna og
Sigurd
Bjørner i
"Evangelievognen". |
|
|
|
|
Anna Larssen
i hjemmet
på
Frederiksberg. |
|
|
|
|
|
|
Frikirke der udspringer af
pinsebevægelsen og har sin oprindelse i en
vækkelse i Wales, 1904-05.
I 1924 blev
Den Apostolske Kirke i Danmark dannet
under ledelse af
Anna Larssen og Sigurd
Bjørner, der tidl. var aktive i
pinsebevægelsen.
Pinsekirken og Apostolsk Kirke tilhører
begge den pentekostale
bevægelse/pinsebevægelsen og adskiller sig
ikke væsentlig fra hinanden. Tidligere har
der været forskellige opfattelser af især
ledelsestrukturen. |
|
|
lat. adventus,
ankomsten. Lat. Adventus Domini, Herrens
komme.
Jesu genkomst for at oprette
Guds Rige på jord
er omdrejningspunktet for
adventisterne, at det sker er vigtig,
men ikke hvornår det sker.
Adventismen
er en protestantisk vækkelse, der opstod i USA i
1830-40'erne og blev grundlagt af baptisten William Miller
(1782-1849),
der var leder af Millerismebevægelsen, der
troede på at Jesu
genkomst var nært forestående, o. 1843-44.
Udeblivelsen af genkomsten skabte krise, men
også adventismen.
Syvende Dags Adventistkirken,
kirkesamfund, blev stiftet i USA i 1863.
Adventismen kom til Danmark i
1878 med John Gottlieb Matteson,
dansk-amerikansk prædikant, født i Tranekær
på Langeland.
For adventisterne,
der har et fundamentalistisk bibelsyn,
er
lørdagen helligdag/sabbatsdag. De fokuserer især på de
apokalyptiske skrifter. Voksendåb (hel
neddykning i vand) og fodvask før nadveren,
der fejres en gang om måneden, er praksis. Livsstilen
puritansk - ingen dans og kortspil, ingen
spiritus, tobak, te og kaffe. Adventister
prioriterer sundhed højt. Rettroende er vegetarer
eller spiser ikke kød fra dyr, der ifølge
Bibelen er urene. Nogle adventister fejrer
ikke jul, som de anser for en hedensk
lysfest, som den katolske kirke gjorde til
en kristen fest i middelalderen. |
|
|
(af græsk,
betyder døbe), frikirke
og verdens ældste protestantiske
kirkesamfund, hvis grundlægger anses for at
være englænderen John Smith (1570-1612).
Roger Williams (ca. 1603-1683) grundlagde i
1639 USAs baptistkirke. Baptismen kom til
Danmark i slutn. af 1830'erne via
Tyskland, hvor Julius Købner
(1806-1886) blev påvirket af den tyske
prædikant og missionær Johann Gerhard Oncken
(1800-1884), den europæiske baptismes fader,
som i 1834 lod sig døbe i Elben. Købner
døbtes af Oncken i 1836 og blev sendt til
Danmark som missionær, og Nordens første
baptistmenighed blev stiftet i 1839 i
København. Købnerkirken i København er
navngivet efter Julius Købner. Baptistkirken
blev statsanerkendt som trossamfund i 1952.
I Danmark, før
religionsfrihed blev indført med Grundloven
af 1849, blev baptister udsat for at deres
børn blev tvangsdøbt i den lutherske kirke.
Baptister
praktiserer voksendåb fordi forudsætningen
er en personlig tro, et forhold mellem det
enkelte menneske og Gud. Dåben foregår ved
fuld neddykning i vand efter oldkirkeligt
forbillede. Sakramenterne er dåb og nadver,
og der er ingen fastlagt liturgi.
Baptisterne
ønsker total adskillelse af kirke og stat,
fordi de går ind for fuld frihed og lige
vilkår for enhver livsopfattelse.
Baptisterne er splittede i spørgsmålet om
vielse af homoseksuelle. |
|
|
den neopentekostale bevægelse vægter
troserfaring -
Helligåndens kraft og nådegaver (givet fra
Gud gennem Helligånden til den enkelte) som
tungetale, profeti, helbredelse ved
håndspålæggelse og forbøn.
Bevægelsen begyndte i 1960 da den
amerikanske episkopale præst Dennis J.
Bennett (1917-1991) fra prædikestolen
berettede, at han var blevet døbt af
Helligånden og havde talt i tunger.
Tusindvis af mennesker oplevede Helligåndens
dåb efter at have hørt Bennetts vidnesbyrd.
Bevægelsen kom til Danmark i 1970'erne. I
1975 fandt det første store karismatiske
stævne sted i
Roskilde Domkirke.
Karismatiske bevægelser:
Pinsebevægelsen,
Apostolsk Kirke,
Jesusbevægelsen (USA, slutn. 1960'erne, en
slags hippieprotest mod det bestående),
Oasebevægelsen. |
|
|
Den reformerte kirke adskiller sig fra
folkekirken ved at bygge på de
schweiziske reformatorer Ulrich
Zwingli og Jean Calvins lære,
der var inspireret
af
Martin Luthers kristendomsforståelse. I
den reformerte kirke betragtes nadveren som
et mindemåltid, i den evangelisk-lutherske
kirke er Kristus nærværende i nadverens brød
og vin, men ikke direkte Jesu legeme og
blod, som i den romersk-katolske kirke og
den ortodokse kirke, hvor man taler om
transubstantiation som er den forvandling,
der sker med brødet og vinen under messen,
hvor det bliver til Kristi legeme og blod.
De franske protestanter (huguenotter) blev i
1685, med ophævelse af Nantesediktet, som
havde givet dem religionsfrihed, forfulgt i
deres hjemland og havde valget: "skik følge
eller land fly".
Danmark blev et af tilflugtslandene for de
franske protestanter hvilket skyldtes ikke
mindst Dronning Charlotte Amalie
(1650-1714),
der kom fra
Hessen-Kassel i Tyskland og tilhørte den
tyske calvinistiske kirke og ved sit
ægteskab i 1667 med den daværende Kronprins
Christian, senere
Christian 5., fik ret til at udøve sin
religion og gjorde en stor indsats for at
hendes trosfæller i Tyskland, Holland og
Frankrig skulle have den samme ret.
Dronningens anstrengelser for sine
trosfæller legaliserede religionen.
Dronning Charlotte Amalies
søn, den senere
Frederik 4., inviterede i 1719 franske
protestanter, der efter flugten fra Frankrig
havde slået sig ned i Brandenburg, til at
bosætte sig i Fredericia, fordi de havde ry
for at være pålidelige og arbejdsomme og
derfor ville være en stor gevinst for den
skrantende fæstningsby. |
|
|
nævnes kun i
Matthæusevangeliet, 3,11: "Jeg døber jer
med vand til omvendelse; men han, som
kommer efter mig, er stærkere end jeg, og
jeg er ikke værdig til at bære på hans sko.
Han skal døbe jer med Helligånden og ild."
Det er Johannes Døberen, der taler, og han
henviser til Jesus.
Dåb med vand = Det Johannes
Døberen gjorde, før kristendommen fandtes,
ved fuldstændig nedsænkning af mennesker i
Jordanfloden til fysisk renselse og sjælelig
renselse til
syndernes forladelse.
Dåb med Helligånden, Apostlenes
Gerninger, 1,5: "Johannes
døbte med vand, men I skal døbes med
Helligånden om ikke mange dage."
sagde Jesus til sine apostle efter
opstandelsen. Et par dage senere skete det
Jesus fortalte, Apostlenes Gerninger, 2:4: "Da
blev de alle fyldt af Helligånden, og de
begyndte at tale på andre tungemål,
alt efter hvad Ånden indgav dem at sige."
Således blev det opfyldt, som Johannes
Døberen og Jesus havde sagt ville ske -
Helligåndens dåb.
Før blev mennesker kun døbt til syndernes
forladelse. Fra pinsedagen kom et nye
element til den kristne dåb, nemlig
Helligåndens gaver (visdom, indsigt, råd,
styrke, erkendelse, fromhed, Gudsfrygt).
Helligånden er fornyelsen, og ild kan
ses som indre renselse (fra synd). |
Dåben har
Jesus
befalet:
"Mig er givet
al magt i himlen og på
jorden.
Gå derfor hen og gør alle
folkeslagene til mine
disciple, idet I døber
dem i Faderens og Sønnens og
Helligåndens navn, og
idet I lærer dem at holde
alt det, som jeg har befalet
jer. Og se, jeg er med jer
alle dage indtil verdens
ende."
Matthæusevangeliet,
Missionsbefalingen,
28,16-20. |
|
|
der begyndte som en teltmission i Londons
slumkvarterer, blev grundlagt i 1865 af metodistpræsten og
vækkelsesprædikanten William Booth (1829-1912) og hans hustru Catherine som
"Den Kristne Mission", fra 1878 har navnet været Frelsens Hær.
Hæren bærer uniformer, præsterne betegnes
officerer, medlemmerne soldater, menigheden kaldes korps. Hærens opgave er
med Booths slagord "Suppe, sæbe, frelse", dvs. hjælpe de udsatte med mad og
renlighed og bringe dem Bibelens budskab.
Sakramenterne dåb og nadver, praktiseres
ikke af Frelsens Hær.
Frelsens Hær forbindes nok især med sang og musik på byens gader ved
juletid. |
|
|
evangelisk-luthersk
bevægelse/retning indenfor
folkekirken,
opstod i 1800-tallet. LM har mange
lighedspunkter med Indre
Mission. Under LM er dannet
frimenigheder som
reaktion på
lovændringen fra 2012, som gav folkekirken
mulighed for at vie par af samme køn. |
|
|
Frikirke
er uafhængig af
folkekirken, selvstyrende og ikke økonomisk
støttet af staten. Der er ikke nogen
fastlagt liturgi i frikirkerne.
Kirkebygningerne er forskellige, der kan
være tale om en kirkebygning i traditionel
forstand, men især også om en almindelig
bygning, hvor blot et skilt fortæller, at
der er tale om en kirke. Rytmisk musik og
personlig bøn er almindelige elementer i en
gudstjeneste i en frikirke. |
Frimenighed
evangelisk-luthersk frimenighed, der opstod
i sidste halvdel af 1800-tallet, er et
trossamfund uden for folkekirken og
alligevel ikke helt, da der hvad angår
bekendelsesgrundlag og lære ikke er et
modsætningsforhold. Frimenigheden kan bruge
kirkerne, præsten kan bære folkekirkens
præstekjole og ordineres af folkekirkens
biskop.
En frimenighed
er selvstyrende, har fuld frihed til at
styre egne anliggender, og er ikke økonomisk
støttet af staten.
Grundtvigs tanker om frihed og tro er
fundamentet for en frimenighed, kun Gud skal
føre tilsyn.
Frimenigheder ses inden for
Luthersk Mission og
Dansk Oase. |
Valgmenighed
er en frimenighed under folkekirken,
godkendt af Kirkeministeriet, og dannet af
medlemmer af folkekirken.
I 1947 kunne kvindelige præster ordineres
til folkekirken og valgmenighederne. Tre
kvindelige præster blev som de første
ordineret i 1948. |
|
|
protestantisk frikirke med
afsæt i den engelske metodistbevægelse i
Church of England grundlagt af den
anglikanske præst og prædikant, John Wesley
(1703-1791) og hans bror præsten og
salmedigteren Charles Wesley (1707-1788).
Metodistkirken lægger vægt på at Bibelens
ord tages bogstaveligt, på fromhed og
disciplin, på personlig tro og omvendelse.
Sakramenterne er barnedåb og nadver.
Metodismen kom til Danmark i 1858 og blev
anerkendt som trossamfund i 1866. |
|
|
netværk af
evangelikale og pentekostale frikirker i
Danmark med rødder i pinsekirken. |
|
|
DanskOase,
vækkelsesbevægelse
oprettet 1989,
som arbejder for "fornyelse,
udrustning og mission i den danske kirke ud
fra Folkekirkens evangelisk-lutherske
grundlag". |
|
|
navneskifte
1938 til "Moralsk Oprustning".
Oxfordgruppebevægelsen, var en kristen
vækkelsesbevægelse, der blev grundlagt i
USA i 1921 af præsten og missionæren Frank
Buchman (1878-1961). Bevægelsen, der kom til
Danmark i beg. af 1930'erne, henvendte sig
til samfundets top, og prædikede befrielse
fra synd ved omvendelse og dermed opnåelse
af et nyt og bedre liv.
I tv-serien "Matador" er Maude Varnæs og fru
Skjold-Hansen medlemmer af bevægelsen, (som
ukorrekt kaldes Oxfordbevægelsen), hvor de
bekender deres synder, og hvor Gud selv er
tilstede. Sagfører Skjold-Hansen opfordrer
sin hustru Musse til at få fru
byrådssekretær Lund med ind i bevægelsen, i
håbet om at hun taler over sig med
oplysninger, som han kan bruge i sin kamp
mod Mads Skjern. |
|
|
|
|
af lat.
pietas, fromhed. Kristen bevægelse, der
opstod i Tyskland i slutn. af 1600-tallet og
kom til Danmark omkring 1700, og som lagde
vægt på fromhed og personlig tro med et
synligt udtryk. |
|
|
Sognebånd = tilknytning til
det sogn et medlem af folkekirken bor i.
Er man f.eks. flyttet til et nyt sogn og
ønsker at beholde sin tidligere præst, kan
der løses sognebånd til denne præst, som
bestemmer om sognebåndsløsning kan finde
sted, og et evt. afslag skal være skriftligt
og kan indbringes for biskoppen.
Sognebåndsløsning blev foreslået af
N.F.S.
Grundtvig og loven herom kom i 1855.
Kapitel 4, Sognebåndsløsning i "Lov
om medlemskab af folkekirken, kirkelig
betjening og sognebåndsløsning". |
|
|
|