Hinduismen, verdens
ældste og
tredjestørste
religion efter kristendommen og islam, er opstået i Indien og er
landets største religion og en pluralistisk
religion. |
Hinduismen har ikke nogen stifter
eller én hellig bog eller en
trosbekendelse, som det kendes fra
jødedom, kristendom og islam. Dens
rødder går tilbage til før
1000-tallet f.Kr. |
Hinduismen er en polyteisk
religion
(troen på mange guder) og rummer et utal af
guder (en
gudefamilie). Hinduer tilbeder flere
guder, men mange hinduer tror på én
Gud og opfatter øvrige guder som
forskellige udtryk for den samme
gud, og der er således ikke tale om
afgudsdyrkelse.
De vigtigste af hinduismens guder er
Brahma,
Vishnu og
Shiva.
Nogle af de mange guder har mere end ét navn. Personlige ønsker og behov kan være bestemmende for
hvilken gud, der tilbedes, f.eks. tilbedes
Lakshmi af forretningsmænd og
Hanuman af dem hvor
fysisk træning har betydning.
|
Hinduer tror på reinkarnation. En persons skæbne bestemmes af
personens gerninger, der kaldes "karma". Gode gerninger i dette liv belønnes
med et bedre liv i næste inkarnation og slette gerninger medfører straf.
Gode sjæle befries fra genfødslerne og får forløsning,
Moksha. |
Sanatana
dharma
er den
betegnelse hinduerne bruger om deres
tro og ikke betegnelsen hinduisme.
At være hindu er en fødselsgave, en livsform, en
opdragelse, en praksis, der hører
til hverdagen. Hinduismen er ikke en
missionerende religion. Fælles for alle
hinduer er kastesystemet. |
|
|
|
|
er et
chakra/hjul med
24 eger. Det
refererer til
indskrifter på
søjler af den
indiske kejser
Ashoka (ca.
304-232 f.Kr.),
der var buddhist
men viste stor
respekt for alle
religioner.
Ashoka chakraet
er også kendt
som Samay
chakraet, hvor
de 24 eger
svarer til
døgnets 24 timer
og symboliserer
tidens gang.
Ashoka Chakraet
symboliserer
dynamik,
forandring, at
bevægelse er liv
og stagnation
død, og de 24
livsprincipper
som bl.a.
kærlighed, mod,
selvopopfrelse,
refærdighed,
viden og tro.
Ashoka chakraet
kaldes også
"pligtens hjul". |
|
Ashoka
chakra er på
Indiens
nationalflag, der
officielt blev
vedtaget den 22.
juli 1947. Det
betegnes tiranga
(trikolore) og
er et trefarvet
flag med
vandrette
striber i
farverne orange,
hvid og grøn.
Den orange
farve
symboliserer
styrke og mod.
Den hvide
farve
symboliserer
ærlighed, renhed
og fred,
centralt ses et
marineblåt
ashoka chakra.
Den grønne
farve
symboliserer
velstand,
frugtbarhed og
vækst. |
|
Chakra
er syv
hjulformede
energicentre
langs menneskets
rygsøjle.
Chakraerne
betegnes:
Sahasrara
(kronechakra).
Ajna
(pandechakra).
Visuddha
(strubechakra).
Anahata
(hjertechakra).
Manipura
(solar plexus
chakra).
Svadhisthana
(harachakra).
Muladhara
(rodchakra).
Kundalini er
inden for yoga
(hinduistisk
hathayoga) en
urenergi i
rodchakraet som
kan vækkes og
strømme til
kronechakraet,
og der opnås en
tilstand af
lykke. |
|
|
|
den individuelle
sjæl/selvet,
den evige
uforanderlige
kerne af
personligheden,
som går fra liv
til liv. |
|
|
inkarnation af
et højere væsen,
fysisk form som
en gud antager
efter
nedstigning til
jorden. |
|
|
"den Ophøjedes
sang" (Krishnas
sang),
er en del af
eposet
Mahabharata.
Det er et ca.
2000 år gammelt
læredigt,
heltedigt og
helligt skrift,
som handler om
en
slægtsfejde
mellem
pandaverne og
kauravaerne,
kampen om et
Nordindisk
kongedømme.
Eposet er en
dialog mellem
krigshelten og
hærføreren
Arjuna
og Krishna (Vishnu
i
menneskeskikkelse)
som vognstyrer
og den belærende
og foregår
aftenen før den
18 dage lange
kamp i Slaget
ved Kurukshetra.
Arjuna, der har
betænkeligheder
omkring at kæmpe
mod sine
slægtninge og
venner belæres
af Krishna om,
at det er hans
krigerpligt at
handle uden
hensyntagen til
konsekvenserne.
Det medfører
frelse at
opfylde sin
pligt ved
handling. |
|
|
den højere
eksistens/absolutte
virkelighed,
verdenssjælen/verdensaltet.
Brahman er i alt,
han kan ikke
ses, men opleves.
Sjælen bliver,
når den ved
døden befries
fra kroppen, ét
med Brahman.
Brahman er skaberguden
Brahmas
guddommelige
kræfter. |
|
|
Blandt Indiens
hellige dyr
anses den
fredede ko for
værende særlig
hellig. Hinduer
anser ikke koen
for en gud, og
den tilbedes
ikke, men er et
symbol på liv
som bør
beskyttes og
æres. I
Vedaerne
er koen
forbundet med
Aditi, gudernes
moder. Koen er
generøs, den
giver mere til
mennesker end
den tager fra
dem. Den
producerer mælk,
ost, smør, urin
og møg. Urinen
anses for
rensende,
kokasserne
anvendes til
brændsel og
gødning.
En ko kan blive
op til 15 år
gammel og
producerer ikke
mælk fra omkring
syvårsalderen,
og uproduktive
køer er
bekostelige for
fattige bønder
og bliver ofte
sat fri. Til de
hjemløse
omstrejfende
køer har
myndighederne
oprettet
gaushalas (kendt
fra beg. af
1800-tallet) og
er store
læskure, hvor
køerne kan
tilbringe deres
alderdom og
blive æret og
behandlet med
værdighed.
Imidlertid er antallet
af gaushalas langt
fra stort nok
til at tage mod
antallet af
hjemløse køer,
hvorfor
herreløse køer
på veje og gader
skaber trafikalt
kaos, og i
landområderne
spiser de
afgrøderne. Ikke
blot er køerne
til fare for
trafikanter, men
også for sig
selv, bl.a. ved
ophold på
jernbaneskinner,
hvor de bliver
kørt ned af tog.
Den guddommelige
skabning må ikke
spises eller
aflives, men
skal dø en
naturlig død. At
dræbe en ko og
spise dens kød
rangerer på
niveau med mord
og giver fængsel
på livstid.
Gopashtami er en
fest dedikeret
til
Krishna
og køerne. |
|
|
dharma,
læren om den
kosmiske orden,
den evige
verdensorden,
der hersker i
kosmos, i
samfundet og i
det enkelte
individ.
Sastra er
videnskaben om
dharma. |
Sanatana dharma
"den evige sandhed" og
lære, den betegnelse
hinduerne bruger om
deres tro.
Det evige eller det
absolutte regelsæt,
pligter eller religiøse
praksisser, der gælder
alle hinduer uanset
kaste eller sekt.
Overordnet består
sanatana dharma af dyder
som ærlighed, at afstå
fra at skade levende
væsener, renhed, god
vilje, barmhjertighed,
tålmodighed,
overbærenhed,
selvbeherskele,
generøsitet og askese. |
|
|
|
høstfest,
varer tre til fire dage,
alt efter delstat. Der flyves med drager. Køerne bades og pyntes med blomster.
Falder i januar. |
|
|
farvernes fest, der markerer forårets
begyndelse. Der bygges bål for at få de onde ånder til at forsvinde.
Deltagerne maler hinanden og kaster farvestof
og kulørt pulver (gulal) ud over hele kroppen. Når alle er tildækket af
farvepulver symboliserer det, at klasseforskellene er ophævede, at alle er
lige. Falder i februar/marts. |
|
|
Shiva
fejres før nymåne. Unge kvinder håber, at hvis de faster
vil Shiva give dem gode
ægtemænd. Falder i februar/marts. |
|
|
eller Gudi Padwa, nytår.
Falder i marts/april. |
|
|
fejring
af Ramas fødsel. Der gøres rent og husene
pyntes med frugter og blomster.
Falder i april. |
|
|
fejring
af
gudinden
Gangas ankomst til jorden.
Der bades i det hellige vand i Gangesfloden, og når mørket falder på sættes
små både af blade fyldt med blomster og røgelse ud i floden.
Falder i juni. |
|
|
fjering
af
Krishnas fødsels. Varer to dage.
Falder i august. |
|
|
Raksha = beskyttelse, Bandhan = binde.
Fejring
ved fuldmånetid
af
tætte
bånd i broder-søster relationer,
familiære eller ikke familiære. Der
sættes armbånd (rakhi) på andres håndled som
symbol på kærlighed, hengivenhed. Sætter en
kvinde en rakhi på en mands håndled har han
pligt til at beskytte hende.
Falder i august.
|
|
|
fest for
elefantguden
Ganesha.
Falder i
august/september. |
|
|
fejring
til ære for tre gudinder, der er
inkarnationer af gudinden
Shakti: Durga
(gudinde for tapperhed), Lakshmi (gudinde
for rigdom) og
Sarasvati
(gudinde for visdom). Hver gudinde fejres i
tre dage.
Falder i oktober. |
|
|
lysfest, der
varer i fem dage. Fejring af det gode og oplysningens triumf over mørke og uvidenhed.
Falder i
okober/november. |
|
|
|
|
gerninger.
En persons
skæbne bestemmes
af personens
gerninger. Gode gerninger i dette liv belønnes
med et bedre liv i næste inkarnation og slette gerninger medfører straf.
Gode sjæle befries fra genfødslerne og får forløsning,
Moksha.
Karma er
bestemmende for
hvad personen
genfødes som og
hvilket trin i
kastehierarkiet
man fødes ind i.
Karma
er forbundet med
loven om årsag og virkning
naturloven
Karmaloven,
en lov som
anerkendes af
både hinduismen
og
buddhismen.
|
|
|
socialt hierarkisk system, der består af fire
samfundsklasser, der anses for at være givet af guderne.
Et menneske er
selv årsag til den kaste det tilhører, dets skæbne er bestemt af dets
gerninger (karma), dvs. at for at genfødes i toppen kastepyramiden skal en
person have optjent god karma, og er dette ikke tilfældet så genfødes
personen i bunden af kastehierarket eller som f.eks. dyr, fisk eller insekt. |
Kastesystemet består af Varna-systemet og
Jati-systemet.
Varna-systemet (de fire øverste kaster, hvoraf de tre første =
højkaster) kastesystemets ideologiske ramme, bygger på
Manus Lovbog, hvor de
forskellige kasters pligter beskrives.
Jati-systemet (organisationsform inden for en kaste) fødes man ind i, og er baseret på tilhørsforhold til slægten
og dem man lever sammen med. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
handelsfolk, håndværkere, agerbrugere. |
|
|
|
tjenerkasten, der skal servicere de øvrige
kaster. |
|
|
|
de fattigste
i bunden af hierarkiet.
De behandles som snyltere, pariaer, af de højere kaster.
De
betegnes "de urørlige" på grund af de opgaver de udfører som f.eks.
bortskaffelse af menneske- og dyrelig og affald, at garve dyrehuder, at
rense offentlige toiletter, at være gadefejere. De udnyttes som billig arbejdskraft i
bl.a. landbruget. Hvor urørlighed ikke synes at gælde er omkring seksuelle
overgreb på kasteløse kvinder.
"Bitti chakri",
tvangsarbejde,
i flere
distrikter i den nordlige del af delstaten Karnataka i det sydlige Indien,
som blev udført for højere kaster af dalitter for ingen eller en ringe løn
især i form af naturalier.
Eksempelvis var det dalitternes opgave at fjerne komøg fra staldene
og bære det i kurve på hovedet, hvorved indholdet løb ned på ansigt og
skuldre og medførte ofte, at de mistede synet efter mange års slid.
Den indiske regering forbød i 1975 tvangsarbejde, men først i 2021 kom
forbuddet mod bitti chakri traditionen fra delstatens regering. |
|
|
Kastesystemet blev officielt afskaffet i 1950,
men det 2000 år gamle sociale hierarki gennemsyrer stadig det indiske
samfund. Kastediskrimination er både fortid og nutid for dalitterne.
Ifølge den indiske forfatning har landet religionsfrihed og ingen
statsreligion. I forsøg på at komme ud af undertrykkelse og diskrimination
har millioner af dalitter gennem årene konverteret til andre religioner, men
er ofte blevet mødt med samme diskriminerende behandling som den de forsøgte
at undslippe fra.
Svadharma er
"egen pligt",
særlige pligter,
der er pålagt et
individ i
henhold til hans
eller hendes
klasse eller
kaste og
livsfase. |
|
Pandemærker
som pynt - ikke kastemærker.
Mange hinduer bærer pandemærker, eller farvede mærker andre steder på
kroppen. Et pandemærke kan symbolisere personens tredje øje, der ser
åndelig sandhed.Mærkerne er
hovedsageligt røde, hvide eller sorte prikker eller linjer eller en
kombination af prikker og linjer, som har enten social eller religiøs
betydning.
|
Bindi/bottu (ansigtspynt)
er en prik mellem øjenbrynene hos ugifte (sort bindi) og gifte
kvinder (rød bindi). Prikken symboliserer frugtbarhed og ægteskab. Kvinder
uden bindi kan være enker, der bærer sorg, eller de kan bære en hvid bindi
lavet af aske.
Bindien kan symbolisere Parvati, gudinde for energi og kraft, hustru til
Shiva. Og den kan beskytte mod onde blikke. Spædbørn kan have en sort bindi på
panden fordi deres mødre ønsker at beskytte dem mod onde ånder. Endvidere
kan den anvendes som en afskedshilsen til gæster når de forlader huset. I
slutningen af 1900-tallet blev bindier mode og kunne købes i rødt filt, der
kunne sættes på panden, eller de kunne være dekorative smykkesten. |
Sindoor, rød streg i
hårgrænsen eller i begyndelsen af en midterskilning, bæres af gifte
kvinder. Sindoor er et symbol på ægteskabet og en del af
bryllupsritualet, hvor gommen påfører en sindoor på sin
bruds pande, og herefter påfører hun den selv dagligt eller måske lader hun
være, det er hendes frie valg, men fravalget kan indebære, at hun kan blive
kritiseret for ikke at være den ydmyge hustru, som samfundet forventer af hende.
|
Religiøs
tilak bæres af både kvinder og mænd og refererer til den
sekt
bæreren tilhører.
De der er Vishnu-dyrkere ærer Vishnu og Krishna og markerer
tilhørsforholdet med hvide linjer i form af et "v", og Shiva-dyrkere
markerer tilhørsforholdet til guden Shiva med tre vandrette linjer. |
|
|
lyd, ord,
sætninger eller
vers der har
religiøs kraft
og som siges
gentagne gange
ved bøn eller
meditation.
|
Gayatri
mantra, det
ældste og mest kendte, alle mantras moder,
er en bøn til
solen om at
oplyse sindet,
og er omtalt som
værende en
kombination af
en bøn og et
mantra. Siden
den
vediske
periode for
omkr. 5000 år
siden er
mantraet blev
lovprist i
skriftsteder og
tekster. Ifølge
Puranaerne har kun 24 vismænd (rishier) siden antikken forstået hele betydningen af Gayatri mantraet. |
|
Om/Aum-symbolet,
helligt mantra, kaldes også Pranava. Aum symboliserer
Brahma og universet
og er en kosmisk lyd.
Aum er et vigtigt symbol i yoga, hinduisme, buddhisme og jainisme. |
|
|
|
også kaldet
mukti
betyder
frigørelse fra
genfødslernes
kredsløb
(samsara), hvis
årsag er
karma.
Vejen til målet
kan være
jnana
(viden/erkendelse)
eller bhakti
(gensidig
hengiven
tilknytning og
kærlighed fra et
menneske til
dets personlige
gud og ligeså
fra guden til
personen).
Moksha svarer
til
buddhisternes
nirvana. |
|
|
|
Shiva-dyrkere.
Shiva tilbedes som den højeste gud. |
|
|
Vishnu-dyrkere.
Vishnu og hans
inkarnationer især Rama og
Krishna
tilbedes som den højeste. |
|
|
Shaktisme.
Dyrker Shakti, den kvindelige energi og kraft. |
|
|
|
|
|
|
den uendelige
gentagelse af
fødsel, død og
genfødsel.
Årsagen til
gentagelserne er
karma/gerninger.
|
|
|
De fire Vedaer, hinduismens ældste hellige skrifter, blev til
i den periode i Indiens historie, der betegnes den vediske periode (ca.
1500-500 f.Kr.), hvor kernen i det religiøse liv var ofring til guderne.
Veda (hellig viden). Vedaerne er vejledninger omkring den rette
udførelse af f.eks. ritualer og ofringer. |
|
|
Rig Veda, skabelsesmyte. Her berettes i
Purusha-hymnen
om, hvordan urtidens guder ofrede
urmennesket
Purusha (der betyder mand/menneske), og af dette offer skabte verden.
Kastesystemet er gudgivet, de fire kaster udgik fra
Purushas krop. |
|
|
Sama Veda, sangenes veda, melodibog, der
anvendtes ved offerhandlinger. |
|
|
Yajur Veda, samling af
retningslinjer/formler som præster kunne anvende i forbindelse med ofringer
og ritualer. |
|
|
Atharva Veda, samling af hymner. |
|
Upanishaderne
(800-400 f.Kr.) |
Brahamanaerne
(900-700 f.Kr.) |
De
Tantriske
skrifter.
Om praktikken i
det religiøse
liv. Af de
tantriske
ritualer er
mantraer,
yantraer
(geometrisk
diagram, en
slags mandala,
der anvendes til
tilbedelse i
meditation) og
yoga samt
cakrapuja, der
er tilbedelse i
en cirkel og
foregår om
natten, hvor et
lige antal af
mænd og kvinder
efter nydelse af
mad og vin har
samleje to og
to, og hvor sex
er ophøjet. At
seksuel
energi kan
udnyttes til at
opnå forening
med det
guddommelige er
unikt blandt
verdensreligionerne. |
Mahabharata
(400 f.Kr.-400
e.Kr.). Indisk epos.
Skulle være
dikteret af
vismanden Vyasa
(300 f.Kr.) til
guden
Ganesha. |
Ramayana,
"Ramas færd, (400-200 f.Kr.),
heltedigt, hvor helten og heltinden er
Rama og hans hustru Sita. |
Puranaerne
(400-1500),
populære myter og legender. |
Manus
lovbog
(omkr. 100
e.Kr.) også
kaldet
Manu-smriti (det
Manu huskede) og
Manava-dharma-shastra.
Lovbogen
indeholder
regler og
anvisninger for den
rette levemåde
som påhviler
hver enkelt
medlem af en af
de fire
kaster. |
|
|
troen på
eksistensen af
én gud eller
guder -
væsener der har skabt verden og menneskelivet. Endvidere er
ét
højeste
væsen/Gud, der
både er transcendent (hinsides verden) og immanent (tilstede i verden). Gud
er således forskellig fra sit skaberværk og griber ind i det - samtidig både
i og uden for verden. |
|
|
|
|
|
ildgud, vedisk gud, som stadig
dyrkes.
I den vediske periode (ca. 1500-500 f.Kr.), var ofring til guderne central i
det religiøse liv. Agni er både gud og elementet ild (i solen, i lynet, i
offerilden, i husbrande, ligbålets ild). Ifølge Rigvedas hymner er Agni
opstået af/født af to stykker træ, der gnedet mod hinanden, skabte ild, og
han fortærede sine forældre.
Som den guddommelige
personificering af offerilden er han budbringeren mellem mennesker og guder
- han tager mod offeret og bringer det til guderne.
Billedlige fremstillinger af Agnis er ofte følgende: han er rød og ses med
to hoveder, hvilket kan symbolisere, at han som ild kan være livgivende og
destruktiv. Han har tre eller syv tunger, flammeagtigt hår, tre ben og syv
arme. Hans ridedyr er en vædder, det gængse offerdyr. Han fremtræder evig
ung, hvilket skyldes, at han
på mirakuløs vis genfødes hver dag. Han er uddødelig og allestedsnærværende.
Hans velsignelse søges ved alle højtidelige lejligheder samt ved fødsel,
ægteskab og død. |
|
|
kriger
(berømt som bueskytte) og hersker.
Han er søn af guden
Indra
og en af de
fem Pandava brødre, som er heltene i eposet
Mahabharata. I
Bhagavad Gita er Arjuna i dialog med
Krishna, der forkynder sin pligtlære
for ham. |
|
|
|
skaber af universet og alle væsener. Han er
far til menneskehedens stamfar Manu.
Hans hustru er Sarasvati, gudinde for visdom,
kunst, musik og litteratur, der i kunsten kan hun ses fremstillet med fire
arme og et strengeinstrument.
Brahma vises i kunsten med fire hoveder og fire arme. De fire hoveder
symboliserer
de fire himmelretninger, som han hersker over. Legenden fortæller, at fra
hans fire munde, skulle De
fire Vedaer være udgået. Han sidder på lotustronen (lotus
er Indiens nationalblomst, blomsternes
konge).
Brahma har skabt våbnene Brahmastra, Brahmanda Astra og Brahmashirsha Astra,
der er i stand til at ødelægge hele universet.
Brahman er Brahmas guddommelige kræfter.
Der er kun få templer i Indien, der er indviet til Brahma. |
Trimurti, hinduernes
treeninghed: Brahma
(skaberen).
Vishnu (bevareren).
Shiva (ødelæggeren). |
|
|
|
|
bevareren.
Vender tilbage til jorden i urolige tider og genopretter
dharma. Hans hustru er
Lakshmi,
gudinde
for rigdom, skønhed og kærlighed.
Når han besøgte jorden
var det i skikkelse af
Rama
eller Krishna.
I kunsten kan Vishnu ses med blå krop, fire arme og i hænderne holdende: et hjul/diskos/chakra
(tiden, verdensordenen, sindet), en konkylie (skabelsens urlyd), et scepter
(fysisk og mental styrke), en lotusblomst (lykke, befrielse).
Vishnu er inkarneret ni gange, og hinduer tror på, at han vil blive
inkarneret en tiende og sidste gang og indvarsle en ny tidsalder. Denne
tiende avatar betegnes Kalki, her ses han på en hvid hest og holder
sværd og skjold. |
|
|
ødelæggeren og nedbryderen, helbrederen og
skaberen. Han sender sygdom til menneskene og helbreder dem. Han ødelægger
for at genskabe. Han er både grusom og mild, og han er asket (fremstilles
mediterende). Hans hustru er Parvati,
gudinde for energi og kraft (Shakti), datter af bjergguden Himavan.
Se Kali.
I kunsten kan Shiva være fremstillet med blå krop.
I panden har han et tredje øje og om halsen en slange. Han kan holde en
trefork, som symbol på trimurti.Shiva linga/lingam,
søjleformet figur oftest hugget i sten, symbol på guden Shiva, på den
almægtige og på energierne i denne verden og hinsides, og er ikke en fallos.
I et Shivatempel er den centralt placeret og den væsentligste kultgenstand
og i stor størrelse. Den siges at fremme koncentrationen.
Shiva linga kan også referere til en sten fra en indisk flod, der menes at
have helbredende kræfter og øge frugtbarheden.
|
|
|
|
|
|
|
|
Brahma
|
Vishnu |
Shiva og Parvati |
Shiva som dansens herre |
|
Shiva og
Parvati ses
siddende på en terrasse på et tæppe, hvorpå der er lagt
et tigerskind (kan også ses viklet om Shiva, der engang
flåede en tiger, og den blev symbol på Shivas almægtighed).
Shivas hovedpryd er en flerhovedet slange, han
bærer en halskæde af kranier, mundamala, der symboliserer de
frygtindgydende sider af ham.
Han ses som
elefantdæmonen Gajasuras besejrer, dens hud er viklet om
ham. Gangesfloden ses foran parret og flyder op til Shivas
hoved. I vandet er lotusblomster. Yderst til højre ses
Nandi, Shivas hellige tyr. |
|
Shiva er "dansens herre", hans hellige
dans hedder Tandava. Den energifyldte dans foregår i en flammeglorie,
i hænderne holder han en damaru (tromme, lyden fra skabelsen) og en agni
(ilden, der ødelægger universet). Han tramper på en figur, der er
illusionen, der fører mennesket på afveje.
I
figuren er indeholdt hans roller som skaber og ødelægger. |
|
|
|
|
|
|
|
|
gud for visdom, velstand og kunst, og han
fjerner forhindringer. Han har elefanthoved, hvor den ene stødtand er
knækket samt en stor rund mave.
Han er søn af
Shiva og Parvati.
En af historierne om hvordan
Ganesha fik sit elefanthoved er: I Shivas fravær
skabte Parvati ham af ler og
klaret smør. En dag hun badede, bad hun Ganesha om at stå vagt, og han
forhindrede den tilbagevendte Shiva i at komme ind. Shiva, der ikke kendte
til Ganesha, skar i vrede hans hoved af, og da det gik op for ham, hvad han
havde gjort, søgte han efter et nyt hoved til sin søn, og det blev et
elefanthoved, og han kaldte ham "elefanternes herre" (Ganesha) og erklærede,
at han ville blive den, der fjernede forhindringer og ved hvert ritual blive
den første, der blev tilbedt.
Ganesha, der er en populær gud, kan (udover i templerne og hjemmene)
tilbedes online. |
|
|
flodgudinde, datter af
Himavat. Hustru til alle guder. Af kong
Bhagiratha blev hun bragt fra himlen til jorden som den hellige flod Ganges,
der således, i sin egenskab af gudinde, renser synderne af de troende.
Ganga
Dhaaraa er en fest for Ganga.
|
|
|
abegud, gud for styrke,
mod, selvopofrelse,
selvdisciplin og visdom.
I eposet Ramayana
"Ramas færd" er hans bedrifter som hærerfører for abehæren
fortalt. Anses for en avatar
af Shiva.
|
|
|
sne- og bjerggud,
personificeringen af Himalayabjergene. Far til
Shivas hustru
Parvati
og
flodgudinden Ganga. |
|
|
regngud.
I
Vedaerne er han gudernes og himlens konge og forbindes med lyn,
torden, regn og flodstrømme. Han rider på en hvid elefant og holder en
tordenkile.
Han har en forkærlighed for den magiske drik
soma og påvirket af den dræbte han slangedæmonen Vritra. Han er bror til
Agni. |
|
|
(den sorte) gudinde for tid, dommedag og død.
Hun forbindes også med seksualitet og vold, men også med moderkærlighed. Hun
personificerer shakti, kvindelig energi, kreativitet og frugtbarhed.
I kunsten fremstilles hun som en blå eller
sort delvis nøgen
figur, hun bærer et skørt af
menneskearme, og en halskæde af menneskehoveder/kranier. Hun har en lang
tunge og fire eller flere arme, og i den ene arm holder hun
et afhugget menneskehoved.
Kali kan, som en inkarnation af
Parvati, ses
trædende på Shiva. |
|
|
eller Kama, gud for kærlighed, lidenskab og begær.
I kunsten kan han ses fremstillet som en ung bevinget mand med bue og pil
siddende på en papegøje, hvis røde næb og grønne fjer symboliserer
henholdsvis uopfyldt og opfyldt begær. |
|
|
har mange fremtrædelsesformer,
anses for den ottende avatar af
Vishnu. |
Hare Krishna.
Krishnabevægelsen, ISKCON (The International Society for
Krishna Consciousness), er en
monoteistisk bevægelse, der er grundlagt i USA i 1966 af Srila Prabhupada
(1896-1977). Hare Krishnas lære stammer fra de ældste hinduistiske skrifter,
og især
Bhagavad Gita "den Ophøjedes sang" (Krishnas
sang) er af stor betydning.
Det er en sekt med strenge regler, der kræves fuld hengivenhed til Krisha
(avatar af
Vishnu), den absolutte guddom, altings
ophav, som man tilbeder, der er mange daglige tilbedelser, seksuelt samvær
før ægteskabet er forbudt, medlemmerne skal være vegetarer, og der må ikke
indtages nogle former for rusmidler. Yogaformen der praktiseres er Bhakti
yoga med gentagelser af Hare Krishna mantraet, der renser bevidstheden.
Medlemmerne tror på reinkarnation. Munkene bærer orange/gule klæder og er
kronragede - symboler på henholdsvis cølibat og renhed. Et gult pandemærke
symboliserer at krop, sjæl og handlinger er dedikeret i Krishnas tjeneste -
kroppen er guds tempel.
Danmarks eneste hare Krishna tempel ligger i Vanløse. |
|
|
halvgud, søn
af
Brahma,
menneskehedens stamfader. Manu
overlevede syndfloden/en stor oversvømmelse
fordi han var blevet advaret herom af en
inkarnation af
Vishnu (i
form af en fisk) og byggede sig en båd. Han
blev den eneste overlevende fra den gamle
verden og ved ham blev jorden igen befolket.
Manu er lovgiver (svt.
Moses i GT)
af
Manus Lov. |
|
|
|
|
er den syvende inkarnation af
Vishnu. Hans hustru er Sita. Rama og Sita
repræsenterer den ideelle mand og kvinde.
I kunsten ses han med bue og pilekogger, han overvandt, under et 14 år langt
eksil, Sitas bortfører dæmonkongen Ravana med hjælp fra
Hanuman
og hans
abehær. Historien er fortalt i heltedigtet
Ramayana, hvor Rama
er helten og hans hustru heltinden. |
|
|
krigsgud, søn af
Shiva og Parvati. |
|
|
solgud, tilbedes af både hinduer og
buddhister i Nepal.
Se
Mandala for solguden Surya, omkr. 1379,
Metropolitan Museum of Art, New York.
Surya ses kørende i sin
solvogn trukket af syv heste, vognstyreren ses forrest. To gudinder skyder
med pile for at fordrive mørket. Otte planetguder omkranser
mandalaen. |
|
|
|
|