|
|
Fødselskatedralen, Riga,
russisk-ortodoks domkirke i neobyzantisk stil med fem kupler, opført 1876-83
med kejser Zar Alexander 2.'s velsignelse.
På kuplerne ses det russisk-ortodokse kors (patriarkkors med skrå
tværarm). Øverst på korset er to tværarme. På den øverste tværarm kan være
indskrevet INRI, der er forbogstaverne på den latinske indskrift/Titulus
Crucis som Pontius Pilatus, den romerske statholder i Judæa, der dømte
Jesus, satte på korset og står for Iesus Nazarenus Rex
Iudaeorum (Jesus fra Nazaret, Jødernes konge). Forkortelsen INRI ses
ofte i kunsten, men på Kristi Kors forekom forkortelsen ikke, men ifølge
Johannesevangeliet hele teksten på tre sprog.
Korsets skrå tværarm nederst kan symbolisere de to røvere på korset,
Lukasevangeliet 23,39-40: "Den ene af de forbrydere, som hang dér, spottede
ham og sagde: "Er du ikke Kristus? Frels dig selv og os!" Men den anden
satte ham i rette og sagde: "Frygter du ikke engang Gud, du som har fået den
samme dom?". Den nedadpegende del af tværarmen symboliserer røveren, der
spottede Kristus, og den opadpegende del af tværamen symboliserer røveren
der omvendte sig på korset. |
|
Den
ortodokse kirke/den
østlige kristenhed (gr. orthodoxos =
rettroende/den rette lovprisning). Kirken er katolsk i betydningen
almindelig/for alle/altomfattende.
Kirken er den oprindelige kirke, som blev grundlagt
af Jesus Kristus selv og apostlene (deraf betegnelsen apostolsk kirke),
og rækken af biskopper, kirkens ledere, går ubrudt
tilbage til apostlene - alle biskopper er viet med håndspålæggelse af
andre biskopper. Det er biskoppernes opgave at
fortsætte apostlenes gerninger. Dette gælder også den katolske kirke,
der også anser sig for den oprindelige. Katolikker anser paven i Rom som
kirkens ene jordiske overhoved, de ortodokse anerkender ikke noget enkelt
overhoved.
Efter Kristus blev tre
patriarkater oprettet af apostlene som apostoliske stole: 1. årh. Rom,
Antiokia og Alexandria. Konstantiopel kom til i det 4. årh. og Jerusalem i
det 5. årh.
Indtil
Det store Skisma anerkendte alle i disse patriarkater Roms forrang.
Imidlertid opstod allerede i oldtiden teologiske og kulturelle forskelle
mellem de forskellige geografiske dele af kirken, især mellem de latinsk- og
de græsktalende dele. Førstnævnte blev groft sagt katolikker og sidstnævnte
ortodokse. Hertil kom de syrisk-, armensk- og arabisktalende dele af den
antikke kristenhed, som også stort set blev ortodokse. |
|
|
|
Skt. Aleksander Nevskij kirke. |
|
|
Den
ortodokse kirkes trosgrundlag er traditionen og Bibelen.
Traditionen er det som troende mennesker har fået fra Gud og videregivet
til kirken i ord og livsførelse. Af den tro Kristus overleverede til
apostlene er intet ændret eller tilføjet.
Kirkens egentlige overhoved er Kristus.
Det er også katolsk lære, bortset fra, at katolikker anerkender
paven som Kristi stedfortræder.
Jomfru Maria, den alhellige, æres som Guds moder. Hun kan, som
andre helgener, gå i forbøn.
Et grundlæggende begreb er theosis (gr. guddommeliggørelse), der
har afsæt i
neoplatonismen og vil sige at ved indadvendt livsform (vita contemplativa), det refleksive liv - at
søge sin egen sjæls guddommelighed og undervejs erkende den ydre verden,
de ophøjede ideer og til slut Gud selv.
Guddommeliggørelsen af individet sker via en frelsesproces, der tager
sin begyndelse med Kristi inkarnation, og processen fortsætter via
sakramenter, ikoner og helgener. |
|
Gud,
den himmelske fader, er altings skaber, både det synlige og usynliges.
Gud skabte først sine sendebude, de usynlige åndsvæsener englene. Alle
mennesker har en skytsengel, som tager vare på og hjælper den enkelte.
Faldne engle er onde og er ihærdige omkring af lokke mennesker væk fra
Gud. Mennesket i den synlige verden faldt for den ondes fristelser. Guds
søn, Jesus Kristus, der i kærlighed til mennesket lod sig korsfæste,
blev dets frelser fra det onde og sendte Helligånden. Når den troende
gør korsets tegn mindes den korsfæstede.
Ortodokse korser sig fra højre mod venstre, mens katolikker korser sig
modsat. |
|
Den
russisk-ortodokse
Skt. Aleksander Nevskij kirke
i Bredgade i København, 1881-83.
Enkekejserinde Dagmar, der var datter
af
Kong Christian 9. og Dronning Louise, var
samlingspunktet for den russiske emigrantkoloni i Danmark. Ved
genbegravelsen af Kejserinde Dagmar af Rusland i september 2006 blev
hendes båre kørt gennem København og gjorde blandt andet holdt foran
Skt. Aleksander Nevskij kirken. |
|
|
Det Store Skisma
i 1054
Brudet med Paven i Rom - splittelsen mellem
øst- og
vestkirken dvs. mellem
den østromerske/byzantinske/ortodokse kirke og den
romersk-katolske kirke. |
|
Siden 800-tallet havde der været stridigheder
mellem kirkerne omkring bl.a.:
Pavens
overhøjhed som den ortodokse kirke
ikke anerkender. Petersembedet som varetages af
Paven, Roms biskop, der som apostlen Peters
efterfølger har et særligt ansvar for hele kirken og er
ufejlbarlig og Kristi stedfortræder på jord er et
embede, der ikke findes i den ortodokse kirke, hvor hver
kirke har sit eget overhoved, som er en patriark
eller ærkebiskop, og hvor patriarken af
Konstantinopel (Istanbul) har forrang, han eller andre
patriarker/biskopper er ikke ufejlbarlige.
Siden skismaet har man flere gange forsøgt at hele
bruddet, men disse forsøg er altid strandet på den
voksende ortodokse (østkirkelige) mistro mod "latinerne"
(katolikkerne). Denne mistro fik voldsomt tilløb, efter
katolske korsfarere i 1204 indtog og plyndrede
Konstantinopel, der jo var kristenhedens største by og
bolværk mod muslimerne.
I 1274 og 1439 forsøgte man på to kirkemøder at skabe
forsoning. Ved koncilet i 1439 i Firenze svor den
byzantinske kejser faktisk troskab mod paven. Det var i
et desperat forsøg på at hente hjælp i det katolske
Vesteuropa mod tyrkerne, som stod på nippet til at
erobre Konstantinopel og udslette Det byzantinske Rige.
Langt de fleste ortodokse fulgte ikke kejseren. En af
dem, en ledende minister i Konstantinopel, skal endda
have sagt, at han foretrak den muslimske turban for
pavens tiara, altså at han foretrak muslimerne for
katolikkerne som overherrer. |
|
Filioque
afvistes af den ortodokse kirke. Filioqueproblemet
handler om synet på
Treenigheden. Den ortodokse kirkes
trosbekendelse er
Den nikæno-konstantinopolitanske trosbekendelse
fra år 325. Striden om trosbekendelsens
ordlyd, som stadig er gældende, betyder at der ikke er
nadverfællesskab mellem den ortodokse og katolske kirke
fordi det ikke er den samme tro, der bekendes. En
kristen kan ikke modtage nadveren i enhver kristen kirke
- ortodokse kristne kan alene modtage nadveren i den
ortodokse kirke. |
|
Nadverbrødet er i den ortodokse kirke syret/hævet brød,
og ikke usyret brød som i den romersk-katolske kirke, der følger
traditionen fra
udvandringen fra Ægypten, der gik så hurtigt, at dejen ikke
kunne nå at hæve. |
|
Anvendelsen af ikoner
Der var strid mellem ikonoklaster og ikonoduler i Det
Byzantinske Rige i 700-800-tallet.
|
|
Ikonoklasternes
(dem der afviste billeder/billedknusere). Afvisning af
billeder tog afsæt i
De ti Bud "Du må ikke lave
dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i
himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden"
og billederne må ikke tilbedes eller dyrkes, det er
afguderi. At tilbede selve ikonet frem for Gud var,
ifølge ikonoklasterne, det det skete, når ikonerne blev
æret ved at tænde
stearinlys og røgelse, der symboliserer Helligåndens
velsignelse og ved at kristne bukkede for dem og kyssede
dem. Ikonoklasterne hævdede at Gud er usynlig og
uendelig og derfor hinsides menneskets evne til
billedgengivelse. Jesus var både menneskelig og
guddommelig og kunne derfor ikke skildres. |
|
Ikonodulerne
(tilhængere af billeder) mente af mens Bibelen i nogle
passager forbød billeder, at Gud også gav tilladelse til
at skabe billeder f.eks. at keruber skal pryde
Pagtens Ark, Anden Mosebog 25,18: "og
du skal lave to keruber af guld til de to ender af
sonedækket; som udhamret arbejde skal du lave dem". Guds
søn Jesus Kristus, der havde en fysisk krop kunne
afbildes, og da nogle ikoner kunne dateres til Kristi
tid blev de set som vidnesbyrd om Guds søn, der kom ind
i verden som et menneske, døde på korset, opstod og fór
til himmels. Ikonodulerne mente at når kristne
ærede billeder af Kristus og helgenerne ærede de den
hellige person, som billedet repræsenterede - og det
var ikke kunstværket, der blev tilbedt. |
|
Den første ikonoklasme, 726-787.
Kejser Leo
III
(byzantinsk
kejser fra 717-741) forbød i 726 at der blev knælet for ikonerne og i
730 forbød han ikoner, de skulle fjernes eller overmales, og kristne
der var fortalere for ikoner, var billeddyrkerne, skulle forfølges.
Paverne tog
afstand fra den billedfjendske kejser og billedstriden førte et brud mellem
Konstantinopel og Rom. Forbuddet blev bragt til ophør ved koncilet i Nikæa i
787, der var indkaldt af kejserinde Irene.
Den anden ikonoklasme, 814-842.
Kejser Leo V Armenieren (byzantinsk
kejser fra 813-820) forbød i 815 endnu engang ikoner og tilhængerne
skulle forfølges.
Kejserinde
og ikonodul
Theodora, hustru til
ikonoklasten kejser Theophilos (byzantinsk
kejser
fra 829-842) fik efter sin mands død koncilet i Konstantinopel til at udtale anatema over
alle ikonoklaster,
ikonerne
genindførtes, og
den byzantinske ikonoklasme sluttede endegyldigt. |
|
|
Den ortodokse kirke og
de hellige ikoner |
|
Hellige ikoner/vinduer til Guds rige (Kristus, Jomfru Maria,
engle og helgener), er synlige billeder af Guds usynlige nåde og
nærvær. Gud handler gennem ikonerne. Den afbildede person
tilbedes, ikke selve ikonen, der må æres. Helgener er nær Guds
trone og kan gå i forbøn. Nogle ikoner er
mirakelikoner/undergørende ikoner, primært ikoner visende
Kristus eller Jomfru Maria.
Ikonet "Den uudtømmelige kalk", Vysotsky
klosteret, Serpukhov, Rusland, er kendt for at helbrede
afhængighed af f.eks. alkohol og narkotika. Ikonet viser
Theotokos/Guds Moder som orant (betegnelsen for bedestillingen,
lat. orans = bedende) og Jesusbarnet ses i kalken og gør
velsignelse.
I 431 fik kirkefaderen Skt. Kyrillos koncilet i Efesos til at
anerkende Maria som Theotokos, Gudfødersken, på latin Deipara
eller Dei genetrix. Det var en ærestitel, som havde været i brug
i et par hundrede år fortrinsvis i de østlige, græsktalende dele
af Romerriget, de dele, der senere skulle blive ortodokse. Maria
anerkendes som Guds moder i alle kristne retninger, men æres
især som Theotokos i de ortodokse kirkesamfund.
Når Maria afbildes på en ikon, er billedet altid ledsaget af den
græske forkortelse MHP
ΘΥ
(Μητηρ
Θεου
= Guds moder).
|
Den ortodokse kirke har forskrifter for de hellige ikoner, dvs.
regler for motiv og teknik som ikonografen, der har modtaget
biskoppens velsignelse til sit arbejde, skal følge - ikonet er
uløseligt forbundet med kirkens lære og tro, det hører til i den
ortodokse kirke og vidner om troen. For ikonografen er
udførelsen af et ikon én lang bøn.
Enhver, der udfolder sig kunstnerisk, kan male et billede med et
kristent motiv og i misforståelse kalde det et ikon, men det er
det ikke, for det er ikke helligt, men alene dekoration og
uafhængig af den ortodokse kirke. Hvorfor befatter en
ikke-ortodoks kunstner sig overhovedet med at male ikoner? Det
er vanskeligt at forstå og kan kun ses som mangel på forståelse
for den ortodokse tro og traditioner, og som en umiddelbar
fascination af ikoner som sådan og en naiv tro på, at enhver kan
uddanne sig til ikonmaler med den rette lærer, det kan enhver
ikke, det er rent vrøvl, men et kønt billede malet af en dygtig
kunstner kan sælges, og mere er der ikke i det om så afsættet
for det kunstneriske udtryk er et rodsammen af
trosmisforståelser. |
|
|
|
|
|
Ikonet "Den uudtømmelige kalk",
Vysotsky klosteret, Serpukhov, Rusland. |
|
|
|
|
|
|
betegnelse
for nationale ortodokse kirker, der er uafhængige og selvstyrende og har
eget overhoved - patriark eller ærkebiskop. |
|
|
Det økumeniske patriarkat/Det græsk-ortodokse patriarkat i
Konstantinopel
(nu
Istanbul). Ophøjet til patriarkat i år 381. Efter
Konstantinopels fald til Osmannerriget i 1453 anerkendtes
patriarken Gennadius II (ca. 1405-ca. 1473) af den osmanniske
regering som etnark (folkeleder) for det erobrede ortodokse
folk.
Patriarken af Konstantinopel er Den økumeniske patriark,
den åndelige leder af den ortodokse kirke. Han er "primus inter
pares", dvs. rangerer højere end ligestillede. |
|
|
Det
græsk-ortodokse patriarkat i Alexandria og hele Afrika.
|
|
|
Det
græsk-ortodokse patriarkat i Antiokia.
|
|
|
Det
græsk-ortodokse patriarkat i Jerusalem. |
|
|
Senere patriarkater:
Det russisk-ortodokse patriarkat i Moskva og hele Rusland,
der fik status som selvstændigt
patriarkat i 1589. Serbien, Rumænien, Bulgarien, Georgien
samt de kirker hvor lederen ikke er patriark, men ærkebiskop:
Cypern, Grækenland, Polen, Albanien, Tjekkiet/Slovakiet og
Ukraine. |
|
|
|
|
Den Hellige
Visdoms
Kirke i
Konstantinopel
(nu
Istanbul)
blev opført
532-37 som
katedral af
Kejser
Justinian 1.
og var
hovedkirken
i det
Byzantinske
Rige. |
|
Ved
Konstantinopels
fald i 1453
blev kirken
indviet til
moské og
fire
minareter
blev
tilføjet, og
de kristne
billeder
blev fjernet
eller
tildækket og
afdækket da
bygningen i
1935 blev
museum. På
Dronningens
Gobeliner
kan ses
Konstantinopels
belejring og
fald 1453 |
|
Hagia Sophia blev i 1985 optaget på UNESCOs
liste over
verdens
kulturarv.
Den 24. juli
2020 blev
Hagia Sophia
moské igen
og alt hvad
der havde
med
kristendom
at gøre blev
tildækket.
"EU
fordømmer
beslutningen
om, at
katedralen
Hagia Sophia
i Istanbul i
Tyrkiet skal
omdannes fra
museum til
moské."
Berlingske,
13. juli
2020.
UNESCO
statement on
Hagia
Sophia,
Istanbul. |
|
|
|
"Herre Jesus
Kristus, Guds Søn,
forbarm dig over mig
synder!".
Betegnes også "den
uafladelige
hjertebøn". I
forbindelse med
bønnen bruges en
bedekrans, i stil
med den katolske
rosenkrans, men
består af en uldsnor
med knyttede knuder. |
|
|
følger den julianske
kalender
fra 46 f.Kr. dvs. at
juleaften fejres den
7. januar ifølge den
almindelige danske
kalender, den
gregorianske fra
1582. Der er enighed
om i den kristne
kirke at
Jesus er født natten
mellem den 24. og
25. december. |
|
|
fejres påskelørdag i
Gravkirken i
Jerusalem, hvor
Jesus blev gravlagt.
Patriarken går ind i
gravkammeret med lys
som tændes på
mirakuløs vis af
opstandelseskraften,
og han tænder
derefter menighedens
medbragte lys med
den hellige flamme.
Den hellige ild
bringes til andre
ortodokse kirker. |
|
|
Guds forvandlende
kraft, guddommelig
lys og energi som
stråler fra Kristus
og fra ikonerne. |
|
Ortodoks kirke
forskellig fra
græsk-katolsk kirke |
|
Den ortodokse kirke
betegnes nogle gange
den græsk-katolske
kirke, hvilket er
ukorrekt.
Ifølge den ortodokse
kirke er Jomfru
Maria født med
arvesynden,
og der er ikke tale
om nogen ubesmittet
undfangelse, som
accepteres af den
græsk-katolske
kirke.
Skærsilden,
pavens forrang og
ufejlbarlighed
accepteres af den
græsk-katolske
kirke, men
accepteres ikke af
den ortodokse kirke.
Ifølge den
ortodokse tro udgår
Helligånden fra
Faderen, og den
katolske kirke
siger, at
Helligånden også
udgår fra Sønnen. Se
Filioque.
Græsk-katolikker er
katolikker, som
følger den ortodokse
liturgi, som
oprindelig er
fastlagt af den
græske kirkefader
Johannes
Chrysostomos
ca. år 400. De
findes nutildags
især i det vestlige
Ukraine samt i
mindre menigheder
spredt over hele
verden. Et andet ord
for dem er uniater
eller unerede
(uneret = i enhed
med Rom), men da det
oprindelig var en
nedsættende
betegnelse anvendt
mod dem af de
ortodokse, bruger de
den ikke selv.
Fælles for de to
kirker er anvendelse
af syret/hævet brød
til nadveren. |
|
|
er symbol på
Helligåndens nærvær
blandt menigheden og
på bønnernes
opstigen til Gud. |
|
|
De syv sakramenter er Guds gaver og hellige
mysterier (dvs. det som ligger uden for menneskets fatteevne f.eks. at
nadveren er Kristi kød og blod). |
|
|
Dåben, fuld neddykning i vand, det
syndige menneske dør/druknes i dåbsvandet og et nyt menneske opstår når
dåbsbarnet løftes op af vandet. Den ortodokse kirke taler om "arvedød" dvs.
at arven fra Adam og Eva er døden og ikke synden. Således døbes for at befri
fra døden og skænke evigt liv. |
|
|
Nadveren, forvandlingen af brødet og
vinen til Kristi legeme og blod. Den troende forenes på sjæl og legeme med
Kristus og får del i det evige liv. |
|
|
Myronsalvingen (firmelse), finder sted
umiddelbart efter dåben. Den døbte får del i Helligånden ved salvning med
myron - olivenolie med aromatiske stoffer, som symboliserer Helligåndens
gaver. |
|
|
Skriftemålet/bodens sakramente, den der
angrer og bekender sine synder får via skriftefaderen Kristi tilgivelse.
Skriftemålet er en forudsætning for at kunne modtage nadveren. |
|
|
Ægtevielsen. Mand og kvinde vies af
Kristus selv. Skilsmisse og nyt ægteskab er tilladt. |
|
|
Sygesalvingen. Den der er syg, legemligt
eller mentalt, får styrke fra Gud og kan blive helbredt. |
|
|
Præstevielsen. Ordination af diakoner, præster og biskopper. Den
udvalgte af Helligånden kan forette sakramenterne. |
|
|
|
|
er
Den
nikæno-konstantinopolitanske
trosbekendelse
eller
Den nikænske
Trosbekendelse fra
år 325, der er
navngivet efter
kirkemøderne i Nikæa
i år 325 og i
Konstantinopel i
381. I den ortodokse
kirke er
trosbekendelsen
bevaret i sin
oprindelige form. |
Jeg tror på én Gud,
den almægtige Fader,
himmelens og
jordens,
alt det synliges og
usynliges skaber.
Og på én Herre,
Jesus Kristus, Guds
enbårne Søn,
som er født af
Faderen før alle
tider,
Gud af Gud, lys af
lys, sand Gud af
sand Gud,
født, ikke skabt, af
samme væsen som
Faderen,
ved hvem alt er
skabt,
som for os mennesker
og for vor frelse
steg ned fra himlene
og blev kød
ved Helligånden af
Jomfru Maria
og blev menneske,
som også blev
korsfæstet for os
under Pontius
Pilatus,
blev pint og
begravet
og opstod på
tredjedagen ifølge
skrifterne
og opfor til
himmels,
sidder ved Faderens
højre hånd
og skal komme igen i
herlighed
for at dømme levende
og døde,
og der skal ikke
være ende på hans
rige.
Og på Helligånden,
som er Herre,
og som levendegør,
som udgår fra
Faderen og fra
Sønnen,
som tilbedes og æres
tillige med Faderen
og Sønnen,
som har talt ved
profeterne.
Og på én, hellig,
katolsk [almindelig]
og apostolisk kirke.
Jeg bekender én dåb
til syndernes
forladelse
og forventer de
dødes opstandelse
og den kommende
verdens liv. |
Filioque (lat. og sønnen) tilføjelse fra år 589 "og fra Sønnen" til trosbekendelsens tredje trosartikel med det formål at understrege Sønnens guddommelighed. Ifølge Den ortodokse kirke, er Helligåndens betydning i Treenigheden hermed mindsket.
Ifølge den ortodokse tro udgår Helligånden fra Faderen alene (og IKKE fra Sønnen).
Johannesevangeliet 15,26: "Når Talsmanden kommer, som jeg vil sende til jer fra Faderen, sandhedens ånd, som udgår fra Faderen, skal han vidne om mig."
Striden om Filioque var med til at splitte øst- og vestkirken - den ortodokse kirke og den romersk-katolske kirke.
Se Det Store Skisma. |
|
|
|
|
|
selvstændige kirker
forenede med den
romersk-katolske
kirke.
Er katolske hvad
teologi og kirkesyn
angår, men
følger den ortodokse
liturgi enten på
græsk eller et andet
østligt sprog.
Paven anerkendes som
hele kirkens
overhoved.
Blandt unerede
kirker tælles den
ruthenske eller
ukrainske samt de
pavetro dele af de
melkitiske og
maronitiske
kirkesamfund, begge
oprindelig fra
Libanon. |
|
|
Den økumeniske
bevægelse
- tværkirkeligt
samarbejde, omkring
at skabe samtale
mellem forskellige
kristne kirker.
Bevægelsens arbejde
og projekter er
samlet i Kirkens
Verdensråd, der
blev stiftet i 1948
og har hovedsæde i
Genève. De ortodokse
kirker har fuldt
medlemskab af
Kirkens Verdensråd,
det har den
romersk-katolske
kirke ikke.
Syv økumeniske
konciler
(kirkemøder),
afholdt fra 325-787,
skulle definere hvad
den rette tro var,
og blev
grundlæggende for
den ortodokse kirke. |
|
|
|