|
Jødedommen, verdens ældste religion,
er en monoteistisk
religion dvs. at der
kun er én gud, Jahve, og Gud er én.
For jøder er Jesus ikke Guds søn og ikke
Messias/Frelseren, men der lægges vægt på, at han var født jøde og opdraget i
jødedommen. |
|
Abraham
(omkr. 1813 f.Kr.-omkr. 1638 f.Kr.) er troens fader, den første jøde og stamfader
til det jødiske folk. Han blev 175 år gammel og er den første af
Det Gamle
Testamentes tre patriarker.
Der står om ham i
Første Mosebog 12-25. |
|
Gud lover Abraham Kanaaens land |
Abrams udvandring til Kana'an.
Første Mosebog 12,1-9.
Gud siger til Abraham at han skal
udvandre fra sit land, dvs. fra byen
Karan til Kanaaens land, landet der flyder med
mælk og honning, det forjættede land vest for Jordanfloden (Israel). Da han ankommer siger Gud til
ham "Jeg vil give dine efterkommere dette land".
Guds pagt med Abraham.
Abraham skulle blive far til mange
folkeslag, hans efterkommere talrige og
kaldes Guds udvalgte folk. Omskærelsen er et
tegn på pagten.
Herrens pagt med Abram,
Første Mosebog 15,1-21.
Omskærelsen,
Første Mosebog 17,1-27.
Gud giver Abram navnet Abraham.
|
|
Farao gør
israelitterne til slaver |
Abraham, Isak
og Jakob (far, søn og sønnesøn).
Jakob, får af Gud
navnet Israel og han bliver gennem sine 12
sønner stamfader til israelitternes 12
stammer.
Jakob elskede sin søn Josef mest,
hans brødre hadede ham og solgte ham som
slave til Ægypten, hvor han blev en stor
mand. En hungersnød i Kana'an bringer Jakob
og hans sønner til Ægypten, hvor de gennem
århundreder bliver et stort folk og en
trussel for Farao, der gør dem til slaver
og befaler at deres nyfødte drengebørn skal slås ihjel, (Andern Mosebog 1,16). |
|
Moses befrier israelitterne fra
400 års slaveri
og leder dem ud af Ægypten |
|
Moses (omkr. 1393 f.Kr.-omkr. 1273 f.Kr.) undslap Faraos barnemord fordi
hans mor lagde ham i en sivkurv i Nilen. Han blev fundet af Faraos datter,
der tog ham til sig som sin søn og gav ham navnet Moses.
Anden Mosebog,
2,1-10. Moses' fødsel.
Som voksen ser Moses en ægypter slå en af hans hebraiske brødre ihjel,
hvorfor han slog ægypteren ihjel og da Farao hørte herom ville han slå Moses
ihjel, hvorfor Moses flygtede fra Farao til landet Midjan. En dag kom Moses,
der vogtede får, til Guds bjerg Horeb (Sinaibjerget), hvor
Gud viste sig for ham i en brændende tornebusk.
Anden Mosebog 3,7-8: "Så sagde Herren:
"Jeg har set mit folks lidelse i Egypten, og jeg har hørt deres klageskrig
over slavefogederne. Jeg har lagt mig deres lidelser på sinde, og derfor
er jeg kommet ned for at redde dem fra egypterne og føre dem op fra dette
land til et godt og vidtstrakt land, et land, der flyder med mælk og honning". |
|
Anden Mosebog
3,10-12: "Gå nu! Jeg vil sende dig til
Farao. Du skal føre mit folk israelitterne ud af Egypten." Moses
sagde til Gud: "Hvem er jeg, at jeg skulle gå til Farao og føre
israelitterne ud af Egypten?" Gud svarede: "Jeg vil være med dig, og dette
skal du have som tegn på, at det er mig, der sender dig: Når du har ført
folket ud af Egypten, skal I dyrke Gud på dette bjerg." |
|
Anden Mosebog 7,2,
Herren siger til den 80-årige Moses: "Alt det, jeg befaler dig, skal du
sige, og din bror Aron skal tale til Farao, så han lader israelitterne gå ud
af sit land."
Gud gør Faraos hjerte hårdt, og Farao nægter at israelitterne kan rejse og
af Moses
føres tilbage til Kanaans land, det forjættede land, som Gud
havde lovet dem, hvorfor Gud/Jahve
straffer Ægypten med ti plager: |
|
|
|
|
|
Moses i sivkurven på Nilen, der findes af
Faraos datter, der sender sin tjenestepige ud efter det grædende barn.
Motiv fra alkovedør i dagligstuen,
Kommandørgården, Rømø. |
|
|
|
|
|
"Moses og den
brændende busk", af den hollandske
guldaldermaler Gerard Hoet (1648-1733).
The Met,
New York. Moses er ved at tage sine
sandaler af, han står på hellig jord. |
|
|
|
Moses velsigner
israelitterne før sin død,
Femte Mosebog 33, i vers 16 står
velsignelsen over Josefs stamme og her siger Moses: "med
herligheder fra jorden med alt, hvad den rummer, med nåde fra ham, der
bor i tornebusken" - Moses har ikke glemt, trods 40 lange år i ørkenen,
da Gud kaldte ham ved den brændende tornebusk. |
|
|
|
Ægyptens ti
plager -
Jahves straf til
Farao |
Herren sagde til
Moses: "Gå til Farao og sig: Dette
siger Herren: Lad mit folk gå, så de
kan dyrke mig.", dette er den
næsten
enslydende besked til den forhærdede
Farao før stort set hver ny plage. |
|
|
|
Nilens
vand og alt vand i Ægypten
bliver til blod.
Ved hver plage skal Aron række sin
stav ud og intensivere den
pågældende plage.
Ægypternes mirakelmagere gør det
samme som Aron. |
|
|
|
Frøer skal det vrimle med
allevegne. |
|
Anden Mosebog 7,26-29. 8, 1-11 |
|
|
Myg
overalt i Ægypten. Mirakelmagerne siger nu til Farao, da de kunne
fremkalde myg "Det er Guds finger!"
|
|
|
|
Fluer hærger hele Ægypten.
|
|
|
|
Kvægpest, alle ægypternes kvæg
dør. |
|
|
|
Bylder. Mennesker (også
mirakelmagerne) og dyr i Ægypten fik
udslæt og bylder. |
|
|
|
Hagl slog alt ned der var
udendørs, mennesker, dyr, planter og
træer. |
|
|
|
Græshopper dækker hele landet så
jorden ikke kan ses og de åd alt,
der voksede i landet.
|
|
|
|
Mørke kommer over hele Ægypten i
tre dage. |
|
|
|
Drabet på de førstefødte hos
mennesker og hos kvæg. Guds
dødsengel går gennem gaderne og slår
de førstefødte ihjel. Moses har
advaret det jødiske folk, de skal
slagte et lam og smøre blodet på de
to dørstolper og på overliggeren i
de huse, hvor de spiser det, og
dødsenglen vil gå forbi - dette er
baggrunden for
pesach, den jødiske
påske.
|
|
|
|
|
Herefter fører Moses
sit folk ud af Ægypten.
Efter at have vandret i ørkenen i
40 år kom de frem til grænsen
til Kannaens land. Moses selv
oplevede ikke at sætte sin fod i det
forjættede land, da han døde på
bjerget Nebo i Jordan, hvorfra han
så Det hellige land.
Femte Mosebog 32,48-50: "Netop
denne dag talte Herren til Moses og
sagde: "Gå
op på Abarimbjerget, på Nebobjerget
i Moab over for Jeriko, og se ud
over Kana'an, som jeg vil give
israelitterne til ejendom. Du
skal dø på det bjerg, du går op på,
og gå til din slægt
Du skal få
landet at se på afstand, men du
kommer ikke ind i det land, jeg vil
give israelitterne." |
|
Pagten
på Sinaibjerget var Guds pagt med
Abrahams efterkommere.
Moses var formidleren mellem Gud/Jahve og Israel. Israelitterne forpligter sig til
at følge Guds lov og modtager herfor Guds
velsignelse som hans udvalgte folk. Holdes loven ikke, skal de
blive slaver igen, som de var i Ægypten. |
Anden Mosebog, 19,1-8,
Åbenbaringen på Sinaj: "I den
tredje måned efter at
israelitterne var draget
ud af Egypten, netop
den dag kom de til Sinajs
ørken. De brød op
fra Refidim og kom ind i
Sinajs ørken og slog
lejr i ørkenen. Dér slog
Israel lejr over for
bjerget, og Moses gik
op til Gud. Herren
råbte til ham fra
bjerget og sagde: "Dette
skal du sige til Jakobs
hus og forkynde for
israelitterne: I har
selv set, hvad jeg
gjorde mod Egypten, og
hvordan jeg bar jer på
ørnevinger og bragte jer
herhen til mig. Hvis
I adlyder mig og holder
min pagt, skal I være
min ejendom, ene af alle
folkene, for hele
jorden tilhører mig. I
skal være et kongerige
af præster og et helligt
folk for mig. Dette
er, hvad du skal sige
til israelitterne."
Moses kom tilbage og
kaldte folkets ældste
til sig og forelagde dem
alt det, Herren havde
befalet ham, og folket
svarede alle som én: "Alt,
hvad Herren befaler, vil
vi gøre." Moses
bragte folkets svar til
Herren." |
Anden Mosebog,
20,1-21,
De ti
bud:
"Gud
talte alle disse ord: "Jeg
er Herren din Gud, som
førte dig ud af Egypten,
af trællehuset".
|
|
Du
må ikke have andre guder
end mig.
Du må
ikke lave dig noget
gudebillede i form af
noget som helst oppe i
himlen eller nede på
jorden eller i vandet
under jorden. Du må ikke
tilbede dem og dyrke
dem, for jeg, Herren din
Gud, er en lidenskabelig
Gud. Jeg straffer fædres
skyld på børn, børnebørn
og oldebørn af dem, der
hader mig; men dem, der
elsker mig og holder
mine befalinger, vil jeg
vise godhed i tusind
slægtled.
|
|
|
Du må
ikke bruge Herren din
Guds navn til løgn,
for Herren vil aldrig
lade den ustraffet, der
bruger hans navn til
løgn. |
|
|
Husk
sabbatsdagen og hold den
hellig.
I seks dage må du
arbejde og gøre alt,
hvad du skal; men den
syvende dag er sabbat
for Herren din Gud. Da
må du ikke gøre noget
som helst arbejde,
hverken du selv eller
din søn eller datter,
din træl eller
trælkvinde eller dine
husdyr, og heller ikke
den fremmede i dine
byer. For på seks dage
skabte Herren himlen og
jorden og havet med alt,
hvad de rummer, men på
den syvende dag hvilede
han. Derfor har Herren
velsignet sabbatsdagen
og helliget den. |
|
|
Ær din
far og din mor,
for at du må få et langt
liv på den jord, Herren
din Gud vil give dig. |
|
|
|
|
Du må
ikke bryde et ægteskab. |
|
|
|
|
Du må
ikke vidne falsk mod din
næste. |
|
|
Du må
ikke begære din næstes
hus. |
|
|
Du må
ikke begære din næstes
hustru, hans træl eller
trælkvinde, hans okse
eller æsel eller noget
som helst af din næstes
ejendom." |
|
Hele folket oplevede
tordenbragene og
lynglimtene og
hornklangen og så
bjerget hyllet i røg. Da
rystede de og blev
stående på lang afstand,
og de sagde til Moses:
"Du skal tale til os, så
lytter vi; men Gud må
ikke tale til os, for så
dør vi." Men Moses sagde
til folket: "I skal ikke
være bange! Gud er
kommet for at sætte jer
på prøve, og for at I
kan frygte ham, så I
ikke synder." Mens
folket blev stående på
lang afstand, nærmede
Moses sig mulmet, hvor
Gud var." |
|
|
|
Anden Mosebog,
24, Pagtslutningen på
Sinaj.
Anden Mosebog,
24,12: "Herren
sagde til Moses:
"Kom op til mig
på bjerget og
bliv der, så vil
jeg give dig
stentavlerne
med den lov og
befaling, som
jeg har skrevet
ned for at
belære dem."
Anden
Mosebog, 31, 18:
"Da
han var færdig
med at tale med
Moses på Sinajs
bjerg,
gav han ham
Vidnesbyrdets to
tavler,
stentavler
beskrevet med
Guds finger". |
|
Anden
Mosebog, 32,15-16: "Moses
begav sig så ned af bjerget med Vidnesbyrdets to tavler i hænderne; der var
skrevet på begge sider af tavlerne, både forpå og bagpå. Tavlerne var Guds
eget værk, og skriften var Guds egen skrift, mejslet i tavlerne." |
|
Moses var på Sinajbjerget i 40 dage. Folket sagde til Aron
"Lav os en gud, som kan gå foran os, for vi ved ikke, hvad der er blevet af
denne Moses, som førte os op fra Egypten". Aron lavede en guldkalv og
sagde "Her er din Gud, Israel, som førte dig op fra Egypten." I raseri over
afguden smadrede Moses tavlerne.
Anden
Mosebog, 32,19: "Da
Moses kom nærmere til lejren og så tyrekalven og dem, der dansede, flammede
hans vrede op, og han slyngede tavlerne til jorden ved bjergets fod og
knuste dem."
Anden
Mosebog 34, De nye lovtavler. |
|
|
|
"Moses i Sin hellige Iver
over Jødernes Afguderie.
Exodi: 32 Cap: v 15-20". Kobberstik,
1776. I billedets baggrund danses der om guldkalven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kobberslangen i Ørkenen, kobberstik, 1870.
Fjerde Mosebog 21,4-9,
Kobberslangen. Israelitterne har talt mod Gud og Moses
"Hvorfor
har I ført os op fra Egypten for at dø i ørkenen? Her er
jo hverken brød eller vand, og vi er lede ved den
elendige føde." Men Herren sendte slanger, som bed
folket, og mange israelitter døde. Da kom folket til
Moses og sagde: "Vi har syndet, for vi har talt mod
Herren og mod dig. Bed til Herren om, at han skal fjerne
slangerne fra os!" Moses bad for folket, og Herren sagde
til Moses: "Lav en slange og sæt den på en stang!
Enhver, der er blevet bidt, og som ser på den, skal
beholde livet." |
|
|
|
|
|
|
er Det Gamle
Testamentes
tre
patriarker/stamfædre. |
|
Abraham
(omkr.
1813 f.Kr.- omkr. 1638 f.Kr.), opr.
Abram, af Gud givet navnet Abraham, er troens
fader, den første jøde, stamfader til det jødiske
folk. Han blev 175 år gammel og er den første af
Det Gamle Testamentes tre patriarker. Der står om ham i
Første Mosebog 12-25. |
|
Abrams
udvandring til Kana'an. Første Mosebog 12,1-9.
Gud siger til Abraham at han skal udvandre fra sit land, dvs. fra
byen Karan til Kanaaens land, landet der flyder med mælk og honning,
det forjættede land vest for Jordanfloden (Israel). Da han ankommer siger
Gud til ham "Jeg vil give dine efterkommere dette land".
|
Guds pagt med Abraham.
Abraham skulle blive far til mange folkeslag, hans efterkommere talrige
og kaldes Guds udvalgte folk. Omskærelsen er et tegn på pagten.
Herrens pagt med Abram,
Første Mosebog 15,1-21.
Omskærelsen,
Første Mosebog 17,1-27. Gud giver Abram
navnet Abraham. |
|
|
Abraham er far til Isak |
Abrahams hustru Sara kunne
ikke få børn, hvorfor
Abraham, i en alder af 86
år, på Saras opfordring fik
sønnen Ismael med Saras
trælkvinde Hagar. Men Gud
lovede Abraham, at han
skulle få en søn med Sara,
og i en alder af henholdsvis
100 år og over 90 år blev de
forældre
til Isak for "Intet
er umuligt for Herren!". |
|
I Grundtvigs salme
"Abraham sad i Mamre Lund", 1832, beskrives hvordan
Abraham og
hans hustru Sara fik Isak i deres alderdom.
|
|
4. Abraham sukked dog i
Løn:
"Til Graven brat vi stunder,
"Føder mig Sara nu en Søn,
"Det er et stort
Vidunder"!" |
|
8.
Herren da siger til sin ven,
alt som han bryder brødet:
"Når om et år vi ses igen,
har Sara søn på skødet!" |
|
|
Da Gud satte Abraham på
prøve og beordrede ham at ofre sin elskede søn fulgte han Guds ordre,
men blev stoppet i handlingen af Herrens engel
1. Mosebog
22,11-12:
"Men Herrens engel råbte til
ham fra himlen: "Abraham, Abraham!" Han svarede ja, og englen sagde: "Læg
ikke hånd på drengen, og gør ham ikke noget!
Nu ved jeg, at du frygter
Gud og end ikke vil nægte mig din eneste søn."
Abraham ofrede
i stedet en vædder. |
|
1. Mosebog
22,15-18:
Herrens engel råbte igen til
Abraham fra himlen: "Jeg
sværger ved mig selv, siger Herren:
Fordi du har handlet sådan
og ikke nægtet mig din
eneste søn, vil jeg velsigne
dig og gøre dine
efterkommere så talrige
som himlens stjerner og
som sandet ved havets bred.
Dine efterkommere skal
erobre deres fjenders porte.
Alle jordens
folk skal velsigne sig i dit
afkom, fordi du adlød mig." |
|
|
Isak. Han er
far til
Jakob. |
Jakob (af
Gud givet navnet
Israel). Jakob
får 12 sønner, som er stamfædre til Israels 12
stammer.
Chagalls glasmosaikvinduer,
1962, Israels Sønner er
Ruben, Simeon,
Levi, Juda, Issakar, Zebulon, Benjamin, Dan,
Naftali, Gad, Asher og Josef,
den foretrukne søn som solgtes til slave i Ægypten. |
|
|
|
|
|
|
er
en slags konfirmation for jødiske drenge,
der ved det fyldte 13. år er er "sønner af
loven", hvilket vil sige, at de er
forpligtede til at overholde de jødiske
love. I synagogen skal den 13-årge læse et
afsnit af
Torahen.
|
|
|
den jødiske konfirmation for 12-årige piger. |
|
Brit-milah
pagten
mellem Gud og Israels stamfader Abraham |
|
er hebraisk for
omskærelsespagt.
Ved omskærelsen
otte dage efter
fødslen
indtræder
jødiske
drengebørn i den
pagt som
Abraham
sluttede med Gud
på vegne af sine
efterkommere.
Pagtstegnet var
at Abraham
omskar sig selv.
Første Mosebog
17,9-14:
"Og Gud sagde
til Abraham: "Du
og dine
efterkommere
skal holde
pagten i slægt
efter slægt.
Dette er min
pagt med dig og
dine
efterkommere,
som I skal
holde: Alle
af mandkøn hos
jer skal
omskæres.
I skal lade jeres forhud omskære, og
det skal være
tegn på pagten
mellem mig og
jer. Otte
dage gammel skal
hver dreng hos
jer omskæres,
slægt efter
slægt. Det
gælder såvel den
træl, der er
født i dit hus,
som enhver
fremmed, du har
købt, og som
ikke hører til
din slægt.
Både den, der er født i dit hus, og den, du har
købt, skal
omskæres.
Sådan skal I
bære min pagt på
kroppen som en
evig pagt. Men
en uomskåret
mand, en, hvis
forhud ikke er
omskåret, skal
udryddes fra sit
folk. Han har
brudt min pagt." |
|
|
rundt flettet
brød med sesam og birkes, der spises til sabbatmåltidet og symboliserer
årets gang. |
|
|
udlændighed, jøder bosat
uden for Israels land. Den
største diaspora findes i USA, hvor
protestantisme er flertalsreligion.
Diasporaen
begyndte med
det babyloniske
fangenskab/Det
jødiske eksil i
Babylon, 587-538
f.Kr. hvorfra
ikke alle israelitter vendte tilbage. Med
Jerusalems ødelæggelse og Salomos tempel/det andet tempels ødelæggelse af romerne i
70 e.Kr. og til oprettelsen af staten Israel
i 1948 eksisterede diasporaen. |
|
|
jødernes
fælles religiøse sprog. hebraisk er også officielt
sprog i Israel, efter at jødiske filologer konstruerede et moderne hebraisk,
eksempelvis ved at finde nye betydninger for ord, der optræder i den
hebraiske bibel. Stort set alle ord i nyhebraisk er eller har rødder i
bibelske ord. |
|
|
indenfor
jødedommen: Ortodoks jødedom. Konservativ
jødedom. Reformert jødedom. |
|
|
Sabbat
lovprisning af Guds skaberværk |
|
af det hebariske shabbat (= ophør/hvile) er en
ugentligt hviledag, der fejres fra solnedgang om fredagen til solnedgang om
lørdagen. Se "De ti bud".
Sabbatmåltidet indledes med at sabbatlysene (to stearinlys) tændes af
husmoderen. Sara, Abrahams hustru, var den første jødiske kvinde, der tændte sabbatlysene.
Kvinden/Eva, var skyld i at syndens mørke kom ind i verden, og hun skal
bringe lyset ind i verden igen. Lysene skal brænde ned. Husfaderen med
Kipa velsigner vin og
Challah, det/de (som regel to) runde flettede brød med sesam og birkes,
der symboliserer årets
gang og er en central del af sabbatmåltidet. Brødene symboliserer den
dobbelte portion manna som Gud befalede: Anden Mosebog 16,5: "Når
de på den sjette dag tilbereder det, de har bragt hjem, skal der være
dobbelt så meget, som de samler de andre dage."
På hviledagen arbejder jøder/ortodokse
jøder ikke - f.eks. tager man ikke sin telefon, kører ikke i bil, men går,
indtager kun mad, der er tilberedt før sabbaten.
Lørdag formiddag går man i synagogen.
Shabbat Shalom er et ønske om en fredfyldt sabbat. |
|
|
En
mindedag om frelsen fra jødeudryddelsen i Persien.
Esters Bog 3, Hamans plan om at lade
jøderne tilintetgøre. Haman var ansat ved Kong Ashaverus' hof og kongens
højre hånd og ifølge Ester en fjende, en modstander og den onde. |
|
Navnet "purim"
er fra
Esters Bog 3,7:
"I den første måned, måneden nisan, i kong Ahasverus' tolvte
regeringsår, kastede man i Hamans nærvær pur, det vil sige
lod, mellem de enkelte dage og måneder, og loddet faldt på den tolvte
måned, måneden adar. Der kastes altså lod
(pur) om tidspunktet for udryddelsen af jødefolket.
Esters Bog 9, 20-32,
Purimfesten.
Falder i februar. |
|
I Esters Bog fortælles om det jødiske folk i Perserriget, et folk
magthaverne/Haman ville udrydde fra Persien.
Den jødiske kvinde Ester bliver persisk dronning ved sit giftermål med
Kong Ashaverus af Persien,
der regerede fra
486-465 f.Kr.) og er identisk med Kong Xerxes 1. af Persien. |
|
|
|
|
Kong Ahasverus og Dronning Esther, tryk fra 1870. "Og Kongen elskede Esther fremfor alle Kvinderne, og hun fik Naade og Miskundhed for hans Ansigt fremfor alle Jomfruerne; og han satte den kongelige Krone paa hendes Hoved og gjorde hende til Dronning i Vasthi' Sted." Esters Bog 2,17 |
|
|
|
|
"Ahasverus og Haman til gilde hos Ester", scenen fra det måltid, hvor Ester fortæller hvad Mordokaj har sagt hende om Hamans planer om at tilintetgøre
det jødiske folk i Persien.
Maleri,1660, udført af Rembrandt, Pusjkinmuseet, Moskva. |
|
|
|
Den
handlekraftige Ester fejres ved purimfesten fordi hun afværgede udryddelsen
af det jødiske folk, ved at fortælle kongen om Hamans planer om
tilintetgørelse af folket, planer som hun var blevet fortalt af sin onkel
Mordokaj, der havde opdaget sammensværgelsen mod Ahasverus. Haman havde set
sig vred på Mordokaj, der ikke viste ham ærbødighed, hvorfor Haman ville
udslette ham og hele det jødiske folk. Da kong Ahaverus hørte om Hamans
planer skete der følgende,
Esters Bog 7,10:
"Så hængte de Haman i den galge, han havde rejst til
Mordokaj, og kongens vrede lagde sig." |
|
De tre valfartsfester: Pesach, shavuot og sukkot |
|
|
de usyrede brøds fest, til minde om
udvandringen fra Ægypten.
Pesach betyder "forbigang" og henviser til dødens engel, der i Ægypten gik
forbi (se "Tiende plage")
og det jødiske folk kunne påbegynde vandringen mod det forjættede land.
Pesach svarer til den kristne påske.
Usyret brød er brød uden hævemiddel. Udvandringen fra Ægypten gik så
hurtigt, at dejen ikke kunne nå at hæve.
Falder i marts/april. |
|
|
fejringen af modtagelsen af
De ti bud på Sinaibjerget.
Oprindeligt en høstfest, der markerede begyndelsen på hvedehøsten.
Shavuot svarer til den kristne pinse.
Falder i maj/juni. |
|
|
|
|
(hebraisk, årets begyndelse) jødisk nytår og bodsfest med selvransagelse
og anger og mindedag for verdens skabelse.
Der blæses i vædderhorn, hvilket refererer til dengang
Abraham
ville ofre Isak men i stedet ofrede en vædder. Tonerne fra vædderhornet
er en åndelig vækkelse af folket.
Æblebåde dyppet i honning er en
traditionel spise ved Rosh
Hashanah og symboliserer ønsket om et godt og sødt nytår.
Rosh Hashanah indleder de ti bodsdage som
afsluttes med Yom Kippur festen.
Falder i september/beg. oktober. |
|
|
Forsoningsdagen, den største af de jødiske højtidsdage, foregår i synagogen.
Det enkelte menneske faster og skal angre og bekende sine synder og rense sig overfor Gud og synden tilgives.
Falder i september/oktober |
|
|
løvhyttefesten,
fest til minde ørkenvandringen. Festen varer i syv dage, og nogle sover
i små løvhytter.
Tredje Mosebog, 23, 42-43:
"I skal bo i løvhytter syv dage; hver indfødt israelit skal bo i
løvhytte, for at de kommende slægter kan vide, at jeg lod israelitterne
bo i løvhytter, da jeg førte dem ud af Egypten. Jeg er Herren jeres
Gud!"
Falder i september/oktober |
|
Hanukkah/
Chanukah |
De Apokryfe Skrifter, Det Gamle Testamente, Første og anden Makkabæerbog. |
|
lysfest, der varer i otte dage til minde om
miraklet i templet i Jerusalem i 164 f.Kr.
Makkabæerne havde sejret over grækerne, der
havde vanhelliget Templet med opstilling af afgudsfigurer, og den syvarmede
Menorah (lysestage), der altid skulle lyse, var slukket. I templet fandt de
en krukke med hellig olie, men kun nok til en dags forbrug, men det viste
sig mirakuløst, at olien varede i otte dage, svarende til de dage, det ville
tage at fremstille en ny olie, og Menorahen kunne forblive tændt.
Falder i november/december. |
|
|
|
|
- |
Jakob,
får af Gud navnet Israel. |
- |
Israels land, det forjættede land,
Kanaans land, som Gud lovede Abraham og hans efterkommere. |
|
|
|
Israels gud.
Skrives JHVH.
Halleluja,
hebraisk for
"Lad os prise
Jahve". Navnet
måtte ikke
udtales, det var
helligt, og i
stedet brugtes
ordet "adonaj",
der betyder
"herre". "Adon
Olam" betyder
"evig
Herre/verdens
herre", en
jødisk salme har
samme navn,
tredje vers
lyder: |
Vhu
echad,
veyn
sheni
lhamshil
lo,
lhachbira.
Bli
reishit,
bli
tachlit,
vlo
haoz
vhamisrah. |
Og han
er én,
der er
ingen
anden,
at
sidestille
med ham
eller
gøre ham
følge.
Uden
begyndelse,
uden
ende
og til
Ham
hører al
magt. |
|
Anden Mosebog
3,13-15:
"Moses sagde til
Gud: "Når jeg
kommer til
israelitterne og
siger til dem,
at deres fædres
Gud har sendt
mig til dem, og
de spørger mig,
hvad hans navn
er, hvad skal
jeg så sige til
dem?" Gud
svarede Moses:
"Jeg er den, jeg
er!" Og han
sagde: "Sådan
skal du sige til
israelitterne:
Jeg Er
har sendt mig
til jer."
Gud sagde videre
til Moses:
"Sådan skal du
sige til
israelitterne:
Jahve,
jeres fædres
Gud, Abrahams
Gud, Isaks Gud
og Jakobs Gud,
har sendt mig
til jer. Det
er mit navn til
evig tid, og
sådan skal jeg
kaldes i slægt
efter slægt." |
|
Jerusalem og Templets ødelæggelse |
Eksilet i Babylon |
|
Kong
Nebukadnesar 2.
af Babylonien
indtog
i 587 f.Kr.
Jerusalem,
plyndrede byen
og brændte Kong
Salomos/Salomons tempel,
jødernes
helligdom, ned
og bortførte
israelitterne
fra deres land
til
Babylon. Salomos
tempel,
genopført 515
f.Kr som Det
Andet Tempel,
blev ødelagt af
romerne i 70
e.Kr. Grædemuren
(i dag
Vestmuren) er
det eneste
tilbageværende
af jødernes
tempel - navnet
henviser til at
jøderne sørger
ved muren over
tabet af
templet. |
|
|
Det babyloniske
fangenskab/Det
jødiske eksil i
Babylon, 587-538
f.Kr. |
|
|
|
|
|
Kong
Salomon indvier templet i
Jerusalem, ca. 1896-1902, tilskrevet James Tissot. |
|
|
|
|
en jøde er et
barn, der er
født af en
jødisk mor. Er
det kun faderen,
der er jøde, er
barnet ikke
jøde.
En person kan
via en
langvaring
proces,
tilrettelagt
sammen med en
rabbiner,
konvertere til
jødedommen.
Jødedommen er
ikke en
missionerende
religion,
hvilket betyder,
at der kun er et
lille antal
konvertitter.
Kristne har til
alle tider været
missionerende. |
|
|
anerkendt af
Kirkeministeriet i Danmark. |
Det Jødiske Samfund i Danmark |
|
hed til 2014 Det Mosaiske Troessamfund,
grundlagt 1684.
Det var Christian
4., der inviterede de første jøder til Danmark
i forbindelse med grundlæggelsen af Glückstadt i 1616, og han udstedte i
1619 et dokument, der gav portugisiske jøder (sefardiske jøder, efterkommere
af de jøder, som boede i Spanien og Portugal før uddrivelsen i 1492) ret til
at bosætte sig i Glückstadt. Jøderne havde ry for at være gode handelsfolk,
og det var kongens håb, at Glückstadt kunne udkonkurrere Hamborg. |
|
|
hebraisk for "Den der holder fast i troen". Københavns Ortodokse Jødiske Menighed. Grundlagt i beg. af 1900-tallet. |
|
Shir Hatzafon - Progressiv Jødedom i Danmark |
|
hebraisk for "Sang fra Norden". Godkendt af
kirkeministeriet i 2004. |
|
|
|
|
(nuværende
Israel/Palæstina)
det forjættede
land
som som flyder
med mælk og
honning og som
Gud lovede
Abraham og hans
efterkommere. |
|
|
|
|
som
jøderne
venter
på, kan
være en
person
eller en
idé. Det
er ikke
Jesus.
Messianske
tider
kan være
den
kommende
verden
med fred
og
retfærdighed,
denne
verdens
afslutning. |
|
|
religiøs leder
og lærer for en
jødisk menighed.
Rabbineren
vedligeholder
den jødiske
tradition og
afholder
gudstjenester i
synagogen. |
|
|
eller
Horebbjerget
på Sinaihalvøen
i Ægypten, hvor
det
israelittiske
folk indgik en
pagt med Jahve
efter af være
udfriet fra
trældom. |
|
|
|
|
|
|
|
kommenterende
og
fortolkende
skrifter,
der er
læresætninger
om
jødisk
lov og
tradition. |
|
|
|
|
|
|
|
Magen David, hebraisk for Davids skjold. Sekstakket stjerne. Symbol på jødedommen eller staten Israel, ses i flaget. Den gule Davidsstjerne, se nazisten Heydrich, Reinhard. |
|
|
en kalot som mændene skal bære i synagogen, og som symboliserer at mennesket står under Gud. |
|
|
syvarmet tempellysestage, der stod i jødernes helligdom, templet i Jerusalem, og som forsvandt da romerne ødelagde templet i 70 e.Kr. Stagen er formentlig et symbol på livets træ i Edens Have. Ifølge Talmud er det ikke tilladt af lave eller eje en lignede stage. På Titusbuen på Forum Romanum i Rom kan ses en syvarmet lysestage.
I Aarhus Domkirke er en syvarmet lysestage. Se Grundtvig. |
Gud befalede israelitterne at lave en syvarmet lysestage.
Anden Mosebog 25, 31-40:
"Du skal lave en lysestage af rent guld; som udhamret arbejde skal lysestagen laves, både dens fod og selve stagen; dens bægre, vulster og blomster skal gå i ét med den. Seks arme skal gå ud fra dens sider, tre arme fra lysestagens ene side og tre arme fra dens anden side. På den første arm skal der være tre bægre formede som mandelblomster med vulst og blomst, tre bægre formede som mandelblomster med vulst og blomst på den næste arm, og således med alle seks arme, der går ud fra lysestagen. På selve lysestagen skal der være fire bægre formede som mandelblomster med vulst og blomst. Der skal være en vulst under det første par arme på den, en vulst under det næste par arme på den, og en vulst under det sidste par arme på den, altså de seks arme, som går ud fra lysestagen. Vulsterne og armene skal gå i ét med selve stagen. Det hele skal være udhamret arbejde i ét stykke af rent guld. Du skal lave dens syv lamper, og lamperne skal sættes på, så de kan lyse foran den. Tænger og fyrbækkener til den skal være af rent guld. Af en talent rent guld skal du lave den og alle disse redskaber. Sørg for at lave det efter det forbillede, du fik at se på bjerget." |
|
|
slangekrøller hos ortodokse jøder.
Tredje Mosebog 19,27: "I må ikke klippe håret kort, og du må ikke studse skægget". |
|
|
pelshat til brug ved festlige lejligheder. |
|
|
|
|
bederemme til arm og hoved med en lille boks med pergamentruller med
shemabønnen (den jødiske trosbekendelse)
Femte Mosebog 6, 4-9: "Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke. Disse ord, som jeg i dag befaler dig, skal ligge dig på sinde, og du skal gentage dem for dine sønner; du skal fremsige dem, både når du er hjemme, og når du er ude, når du går i seng, og når du står op. Du skal binde dem om din hånd som et tegn, de skal sidde på din pande som et mærke, og du skal skrive dem på dørstolperne i dit hjem og i dine porte." |
Jesus fremsiger shema i Markusevangeliet 12,29-30, som svar på spørgsmålet
"Hvilket er det første af alle bud?" |
|
|
|
|
|
et bede- og
forsamlingshus.
Mænd og kvinder
sidder hver for
sig under
gudstjenesten. |
|
|
i ørkenen, den transportable
tæppedækket helligdom af træ som israelitterne havde med sig under
ørkenvandringen. Den indeholdt bl.a.
Pagtens Ark.
Anden Mosebog 36,8 Indretningen af
helligdommen. |
|
|
|
Den
Evige Jøde - Ahasverus |
Den Evige Jøde, Den vandrende Jøde, Jerusalems Skomager,
Ahasverus er en
jødisk handelsmand/skomager der, ifølge legenden, hånede og slog Jesus
på Via Dolorosa, smertens vej, i Jerusalem, den vej som Jesus gik til
Golgata og undervejs hvilede et øjeblik foran jødens hus. Som straf
herfor skulle jøden vandre
rundt på jorden til evig
tid. |
|
Ifølge folkeovertroen måtte Ahasverus på julenat
hvile ud ved at sætte sig på f.eks. en plov, og det, at han havde siddet
på en bondes markredskab, medførte misvækst af afgrøden,
så derfor skulle
markredskaber være under tag på julenat. |
|
Legenden om Den Evige Jøde
kan have sine rødder i evangelierne.
Matthæusevangeliet, 16,28:
"Sandelig siger jeg jer: Nogle af dem, der står her, skal ikke smage
døden, før de ser Menneskesønnen komme i sit rige."
Lukasevangeliet 22,63-64: Jesus
for rådet. "De
mænd, som bevogtede Jesus, hånede ham og slog ham, og de dækkede hans
ansigt til og sagde: "Profetér! Hvem var det, der slog dig?".
Johannesevangeliet 18,22-23: Jesus for ypperstepræsten. "Da
Jesus sagde det, var der en af tempelvagterne, som stod ved siden af,
der gav ham et slag i ansigtet og sagde til ham: "Er det en måde at
svare ypperstepræsten på?" Jesus svarede: "Har jeg sagt noget forkert,
så bevis, at det er forkert; men er det rigtigt, hvorfor slår du mig så?" |
|
I 1600-tallets
Tyskland blev historien om Den Evige Jøde populær da der i 1602 blev
fundet et skrift omhandlende en jøde ved navn Ahasverus, der var
skomager. |
|
"Sanddru Beskrivelse om en Jøde,
som var født og baaren til Jerusalem, ved Navn Ahasverus, hvilke
personligen haver været nærværende tilstede, da Christus blev
korsfæstet, og indtil denne Dag ved Livet er blevet opholden", pjece
trykt i København, 1631. |
|
Skillingsvise, 1705:
En Skoemager har jeg været, Boed i Jerusalem, Christus haver jeg
vanæret, Var en Gudsbespotter slem, Jeg ey Medynk spørge lod, Over det
uskyldig Blod, Derfor maa jeg nu omvandre, Mig til Straf, som Speyl for
andre. |
|
En sandfærdig Beretning om
Jerusalems Skomager, Hasverus kaldet som nu over atten hundrede
Aar har vandret af et Land i et andet, og efter Beretningen skal
være seet i Sverrig og med det første er forventedes til vore Lande.
Se tryk.
Trykt og udgivet i Hjørring af boghandler og bogtrykker Thøger Petersen
(1802-1873). |
|
|
|
Frederik Paludan-Müller,
"Tre Digte", 1857, hvoraf den ene af digtene er "Ahasverus, den evige
Jøde" (citat fra siderne 261-262): |
|
Den evige Jøde, som til
Verdens Ende
Paa Jorden vandrer rundt, og derfor sikkert
vil give Møde paa den sidste Dag.
Du hans Historie da kender vel?
Uhyre lang, den dog er snart fortalt.
Det var Langfredag Morgen da hans Skjæbne
Drev fra hans Værksted ham i Døren ud,
Hvor høit ad Veien hen lød Folkeraabet.
Og hvor paa samme Tid den Herre Christus,
Af Pontius Pilatus nys fordømt. |
|
I Følgeskab med Ven og
Fjende vandred
Sin Gang til Golgatha, og netop segned
Ved Byrden af det Kors, hans Skulder bar.
En Bænk for Døren Ahasverus havde,
Hvorpaa sig Herren nedlod, for at hvile;
Men Ahasverus ham med Haan bortstødte,
Slog med sin læst til Træet paa hans Skulder,
Og føied barsk sit Anathema* til. |
|
Da - i sin Eenfold taler
her Legenden -
Da vendte Herren sig mod Ahasverus,
Og sagde streng: Du jager bort den Trætte,
Og den, som søger Hvile, du forstøder;
Saa vær da selv nu hvileløs paa Jorden,
Og som den Døende du her forstøder,
Forstøde Døden dig! Bliv her i Verden,
Til selv, ved Verdens Ende, jeg dig kalder. |
|
|
*Anathema,
udstødelse, bandlysning. |
|
H.C. Andersens skriver om Jerusalems Skomager i
"Fodreise", 1829.
"Med et - jeg begreb ikke hvorledes - stod der en
gammel Mand med Stok i Haanden og Tornister paa
Ryggen, tæt foran mig. - Det saa ud til en Jøde, der
drog om med sit Kram; i hvor bange jeg blev for det
baseliskagtige Blik, hvormed han betragtede mig,
vovede jeg dog at bede ham om Hjælp. Med utrolig
Hurtighed aabnede han det ulykkelige Buur, og i
samme Nu fik jeg den Tanke, at det maaskee var
Fanden, der under en ny Skikkelse kom for at plage
mig. Dog ham var det ikke, men en anden lige saa
berømt overalt og ingensted. Paa mit Spørgsmaal om
hans Navn gjorte han en dyb østerlandsk Bøining.
"De Lærde kalde mig paa
Latin: judæus immortalis," svarede han, "i
Frankerig hedder jeg: le juif errant, og i
Danmark . . . . ."
"Jerusalems Skomager!" udbrød jeg og trykkede
begge hans Hænder i mine.
"Ja det er mig," svarede
han; "mit Døbe-Navn er ellers, som bekjendt,
Ahasverus."
"O søde velsignede Mand!" skreg jeg af Glæde, "De
kan aldrig troe, hvor det Møde glæder mig! Gud give
jeg havde truffet paa Dem noget før; hvad kunde De
ikke have været mig!" jeg fortalte ham nu hvorlunde
Forfatter-Djævlen var faret i mig, hvad jeg havde
seet og oplevet paa min Reise o.s.v." |
|
"O vær ikke taus!" udbrød jeg efter nogle Øieblikke;
"hvormeget Menneske-Kundskab kan jeg ikke vinde i
en halv Time i Deres Selskab. O, tal! vi ere jo
begge Vandringsmænd; snart er jeg ved mit Maal,
Deres kan ikke være langt borte."
Saaledes vedblev han et godt Qvarteer, jeg stirrede
imidlertid taus imod Jorden, men da nu mine Øine
hændelsesviis faldt paa Mandens Been og der opdagede
et Par Støvler der vare Idealer paa
menneskelig Elendighed, kunde jeg ikke andet end
være saa uforskammet at afbryde ham.
"Deres Fodtøi," begyndte jeg, "maa da koste Dem en
god Skilling mellem Aar og Dag, saaledes idelig at
marschere Verden rundt, i Regn og Slud at promenere
fra Syd til Nord, fra Øst til Vest . . . ."
"O!" afbrød han mig, "jeg er en stor Oekonom,
disse Støvler her har været benyttede i 600 Aar. Det
er de saa meget omtalte 100 Mile Støvler; for en
Deel Aar siden var jeg uforsigtig nok til at levere
dem til en Skomager, for at de kunde gjøres lidt i
Stand, men der blev de forbyttede og før jeg mærkede
Feiltagelsen var de allerede solgt til en Peter
Schlemil, hvis "vundersame Geschichte" Chamisso har
meddeelt Læseverdenen. Først i den senere Tid har
jeg været saa heldig at faae Fingre paa dem igjen,
men de have lidt betydelig og ere, som De seer,
endnu i en meget ynkelig Forfatning."
Idet han fortalte mig dette, paakom der mig en
brændende Lyst efter at prøve dem. Nu følte jeg
klart at jeg ikke var skabt til at vandre paa det
flade, ubetydelige Amager, blot een Time vilde jeg
laane dem for i denne med store Skridt at vandre
gjennem Verden og samle Stof til det interessanteste
Capitel i hele min Fodreise.
"Forlange hvad jeg vil?"
svarede han, "De har jo ingen Ting, uden det skulde
være Deres Skygge; men jeg siger noget, Deres Person
interesserer mig, jeg vil gjerne gjøre noget for
Dem; en halv Time maae De laane mine Støvler naar
jeg imidlertid beholder Deres Skygge som Pandt."
"nu maae vi
skilles; min Nytaarsdag tilbringer jeg altid i
Jerusalem, der vil jeg være endnu i denne
Morgen. Lev vel!" |
|
|
J. Chr. Hostrup,
"Gjenboerne", komedie, opført 1844.
Filmen "Genboerne", 1939,
Ahasverus fortæller at de galocher han syr på er "Lykkens galocher",
tager man dem på er man usynlig og man kan komme derhen, hvor man ønsker
sig. |
H.C. Andersen skrev i 1838 eventyret "Lykkens Kalosker". "Disse
Kalosker have den Egenskab, at Enhver, som faaer dem paa, øieblikkelig er
paa det Sted eller i den Tid, hvor han helst vil være, ethvert Ønske med
Hensyn til Tid, Sted eller Væren bliver strax opfyldt, og Mennesket saaledes
endelig engang lykkelig herneden!"
|
|
B.S. Ingemann, "Blade af Jerusalems Skomagers Lommebog" eller
"Ahasverus", 1833. |
|
Udtrykket "Den Evige Jøde" er anvendt i antisemitisk
propaganda f.eks. den tysk nazistiske film "Der ewige Jude" fra 1940. |
|
|
|
|
Indenfor
Murene
"Aldrig, aldrig. Det skal blive løgn. Min datter forlovet
med en Herming. Aldrig." |
|
Indenfor
Murene,
skuespil i fire akter, 1912, af den danske forfatter
Henri Nathansen.
Stykket blev uropført den 23. marts 1912 på Det Kongelige
Teater.
Indenfor Murene indgår i
Den danske kulturkanon. |
|
Gamle Levin,
vekseler
Sara Levin,
hans hustru
Esther,
Levins datter
Hugo, læge, Levins søn
Jacob, grosserer, Levins søn |
|
Dina,
Jacobs hustru
Sara, Jacobs datter
Dr. Jørgen Herming, Esthers forlovede
Etatsråd Herming, Jørgens far
Etatsrådinde Herming, Jørgens mor |
|
Meyer,
prokurist hos Levin
Marie, Levins tjenestepige
Jomfru Madsen, Hermings tjenestepige
Tjener hos Herming |
|
|
|
Handling:
Datteren Esther
i den borgerlige
jødiske
Københavnerfamilie
Levin har
forlovet sig med
den kristne Dr.
Herming, som hun
har gået til
universitetsforelæsninger
hos. Afsløringen
af kendskabet
til Dr. Herming
kommer på
Helligaften,
Sabbatten.
Da gamle Levin
hører navnet
Herming siger
han: "Jeg kender
en Herming ...
den gamle I.A.
Herming i
Horsens, fars
gode ven, jo
tak, og hans søn
etatsråden
direktør for
Lånebanken ...
Vi gik i skole
sammen, kom i
mine forældres
hus og vi var
dus, og da jeg
så efter fars
fallit kom
herover og i min
nød gik til ham
i banken, ved I
hvad han så
svarede mig? Vi
har ikke brug
for jøder her i
banken ...".
(citat fra
Optagelse på Det
Kgl. Teater,
1963,
Instruktion,
Torben Anton
Svendsen).
Esthers
forlovede er
netop søn af
denne etatsråd.
Afslaget på
ansættelse i
Hermings bank
fik Levin til at
sværge at navnet
Herming ville
han for evigt
hade og skade. |
|
Det kan næsten
ikke blive værre for gamle Levin, Esthers forlovede er ikke blot en Kemer
(jødisk betegnelse for en kristen), men også søn af den værste af slagsen.
Forlovelsen er ikke et ønskescenarie for hverken den jødiske familie Levin
eller den kristne familie Herming.
Levin kan ikke se sin datter gift i
Frue
Kirke med alle apostlene, og fru Herming kan ikke forestille sig
at parrets børn ikke skal døbes og således ikke optages i den kristne tro.
Gamle Levin havde foretrukket sin noget kedelige og tørre
prokurist Meyer som
svigersøn, ikke mindst af hensyn til sin forretning, men den relation er
hans hustru Sara totalt afvisende overfor. |
|
Esthers
forlovelse er der en vis forståelse for hos broderen Hugo, den
intellektuelle, og hos moderen Sara, der med hjertet forstår Esther. Hos
faderen og broderen Jacob er der ingen forståelse. Jacobs replik "Lad dog
barnet", bruger han om sin lille datter Sara, men den er også fra
forfatterens side henvendt til søsteren Esther - lad hende dog vælge hvem
hun vil. |
|
Levins besøger
Hermings hvor de bliver trakteret med det dyreste af det dyre lige
fra en femretters menu til en "kostal" (billede af guldaldermaleren
Johan Thomas Lundbye), men
de forlader det
herminske hjem i utide fordi Levin og Herming kom op at skændes om Esther.
Også Esther forlader det herminske hjem efter at have meddelt, at hun havde
lovet noget, hun ikke kunne holde. Hun beder grædende sin far om forladelse.
Hun kan ikke indfrie de kriste krav, som Hermings havde stillet om
kirkebryllup og barnedåb, hun kan ikke for kærligheden forlade sine rødder
og vender tilbage til "familiesuppen" og "Det Døde Hav".
Jørgen dukker i den sene aftentime op hos Levins. Til Esther siger han:
"...det som skete nu i aften, ja, det måtte jo komme engang". Henvendt til
forældrene siger Jørgen: "Jeg holder af Esther, jeg holder af hende også
fordi hun er jøde ...". Til Esther siger Jørgen: "Esther, jeg skal ikke tage
noget fra dig, det som er dit, det skal du have lov til at beholde, det du
holder af, det skal du have lov til at holde af, jeg skal være varsom, det
lover jeg dig ...".
Slutreplikken er Saras: "Herre, lad mit barn blive lykkeligt". |
|
Problematikkerne
er indlysende - konflikten mellem generationerne og Levins konflikt med
Herming. Men det det hele handler om er ægteskab mellem to personer af
forskellig religiøs overbevisning.
En stadig gyldig problematik er vel, at næppe nogen ønsker deres datter gift
med hvem som helst. Forældregenerationen kan ikke, vil måske ikke, forstå, at
der kan bygges broer, at mennesker med forskellige trosretninger kan blive
forenet i kærlighed og finde ud af livet sammen. |
|
Men hvordan går
det for Esther og Jørgen, svaret får vi ikke, men at det bliver problemfrit
er naivt at tro, fordi der er tale om et par, der begge er forankret i
stærke og stærkt troende familier, og sine dybe rødder kaster ingen vrag på
uden svære og alvorlige overvejelser.
At sige "Vores børn skal først og fremmest være mennesker", er (i dag) en
fortærsket kliche, og er det opnåeligt? Gid det var så vel!
Havde der f.eks. været tale om kulturjøder og kulturkristne eller
"firhjulskristne" (at bruge kirken ved store højtider, dåb, konfirmation,
bryllup, begravelse) ville buddet på Esther og Jørgens liv sammen være, at
det nok skulle komme til at gå for respekten for hinanden synes at være på
plads.
Indenfor Murene er der trygt, men at murene skulle stå for fald er måske
mere ønsketænkning end realitet. Henri Nathansen sætter spørgsmålstegn ved
hvordan danske jøder skulle agere i mødet med nye tider. |
|
|
Henri Nathansen
(1868-1944),
jurist og forfatter, af jødisk slægt, født i Hjørring, søn af købmand Herman Nathansen,
død i Lund i Sverige. Familien flyttede fra Hjørring til København i
beg. af 1880'erne. Under
Besættelsen måtte Nathansen flygte til
Sverige sammen med sin hustru. Han begik selvmord i juni 1944 ved at
kaste sig ud fra sit hotelværelse på Grand Hotel i Lund og døde kort
efter på hospitalet. Nazisternes folkedrab på Europas jøder, Holocaust,
havde forårsaget en dyb depression og ønsket om at gøre en ende på
livet. |
|
|
|
|
Lad mit folk gå/Go
Down Moses |
|
Go down, Moses |
|
When Israel was in Egypts land,
Let my people go,
Oppressed so hard they could not stand,
Let my people go. |
|
"Thus spoke the Lord", bold Moses said,
Let my people go,
"If not, Ill smite your first born dead",
Let my people go. |
|
Refrain
Go down, Moses,
Way down in Egypt's land,
Tell old Pharaoh
To let my people go. |
|
Det Gamle Testamente,
Anden Mosebog 5,1:
"Derefter gik Moses og Aron til Farao
og sagde: "Dette siger Herren, Israels Gud: Lad
mit folk gå, så de kan fejre min fest i ørkenen."
De ti plager. |
|
Go down Moses
er en afrikansk-amerikansk religiøs sang/spiritual, en frihedssang, af
ukendt dato, men kendes fra før december 1861, hvor den blev udgivet i
nodeform:
"The Song of the "Contrabands", "O Let my people Go" med tekst og musik af
præsten L.C. Lockwood. Den kan være skabt og sunget af
afrikansk-amerikanske slaver i Sydstaterne før Den Amerikanske Borgerkrig
(1861-65).
"Lad mit folk gå" er her slavernes ønske om frigørelse fra trældom og
Ægypten svarer til slavestaterne i syd. |
|
|
|
|
|