|
Adelsvældet,
klik på billedet for forstørrelse/Aristocratic
Rule, click on
image
for
enlargement. |
Fotografierne af
Christiansborggobelinerne er
anvendt
med tilladelse fra
Hofmarskallatet. Fotograf Adam
Rzepka
The photos of the tapestries are
used with permission of
the Lord
Chamberlain's Office.
Photographer Adam Rzepka |
|
|
|
|
Fjerde
Kristian
med det ene
øje,
som ved
masten stod
i røg og
damp,
tog det med
komforten ej
så nøje,
i hans lave
stuer er
lidt svamp,
men vi
elsker dog
de gule
længer,
hvor det
grønne mos
på taget
gror,
alle Holmens
folk med
hjertet
hænger
ved de gamle
huse i
Nybo'er. |
|
Komponist:
Niels
Clemmensen,
1954.
Tekst:
Sigfred
Pedersen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Allegori
over
slaget på Kolberger Heide, muskuløse mandsfigurer kaster sig i havet.
|
English |
Allegory of the Battle of Kolberger Heide, muscular male
figures throwing themselves into the sea. |
|
|
|
|
|
Til venstre for den sårede
konge ses
Christian 4. som renæssancebygger.
Kongen ses gengivet foran et bygningsværk/Babelstårnet.
Til venstre ses kongen holdende en tegning
(arkitekten), og til højre ses han holdende en
murske (bygherren). Omgivende de to fremstillinger
af kongen ses repræsentanter for forskellige
håndværk. Bag Babelstårnet ses
Rundetårn og
Børsen.
Se
Bjørn Nørgaards Babelstårn skulptur. |
English |
To the left of
the wounded king we see
Christian IV as a
Renaissance builder. The king i portrayed in
front of a work of architecture,
The Tower of
Babel. To the left we see the king holding a
drawing (as architect) and to the right he is
holding a trowel (as builder). Surrounding the two
depictions of the king we see representatives of
various crafts. Behind the Tower of Babel is two of
the king's actual buildings,
The Round Tower and the
Copenhagen Stock Exchange. |
|
|
|
|
|
Den russiske kunstner
Vladimir Tatlins tårn, 1919,
monument til Tredje Internationale
(Komintern, som arbejdede for at
oprette proletariatets
verdensdiktatur). En 1900-tals
pendant til
Babelstårnet. |
English |
The Russian artist
Vladimir Tatlin's Tower,
1919, a monument to the Third or
Communist International (Comintern),
which promoted the worldwide
dictatorship of the proletariat, and
a 20th-century pendant to
The Tower
of Babel. |
|
|
|
Øverst til venstre i gobelinens hovedfelt
ses den romerske jagtgudinde
Diana (gr. Artemis), datter
af Zeus og Leto og tvillingesøster til Apollo. Hun
er beskytter af unge dyr og en af hendes titler er
"Dyrenes herskerinde". Hun er vist med sin bue og
sin jagthund. Bag hende ses skovens vilde dyr. |
English |
At the top
left of the tapestry's main field
is
the Roman goddess of the hunt, Diana (Artemis
in Greek), daughter of Zeus and Leto and twin sister
of Apollo. She is the patroness of young animals,
and one of her titles is "Mistress of Animals". She
is shown with her bow and hunting dog. Behind her is
wild animals of the forest.
|
|
|
|
|
|
Til hest
Kong
Frederik 2. af
Danmark og Norge (regeringsperiode
1559-1588).
Se
Kong Frederiks 2.'s rigsvåben.
Hans regeringstid
blev stærkt præget af det voksende modsætningsforhold
til Sverige, kulminerende i
Den
Nordiske Syvårskrig 1563-70, der dog ikke bragte
nogen egentlig afklaring. Peder Oxe, der var kommet i unåde
og blev taget til nåde igen, var medvirkende til, at økonomien
kom på fode. Øresundstolden
blev tredoblet, den blev opkrævet ved
Kronborg,
der blev bygget af Frederik 2. |
Ud for kongens venstre hånd
ses Tycho Brahes observatorium
Uranienborg (1580) på øen
Hven i Øresund.
Kong Frederik 2. fandt at Hven var et
optimalt sted for astronomen Brahes virksomhed,
og han gav ham øen som len på yderst fordelagtige vilkår. |
Til
højre for Frederik 2.
ses en
hyrde med sin
stav og sin hjord, bag ham ses
Øresund og Kronborg
Slot. |
Til højre for hyrden ses
en allegori på
Øresundstolden,
som
Erik 7. af Pommern
indførte omkring 1427, og som betød at alle
udenlandske skibe, der passerede mellem Helsingør og
Helsingborg skulle betale en toldafgift. Skibene lå
ved Helsingør, mens de ventede på at betale told, og
det betød at byen blev kendt i hele Europa, og måske
blev Helsingør derfor det sted, hvor William
Shakespeares lod det meste afhandlingen i sit
drama
Hamlet (ca. 1600) foregå. Shakespeare har
næppe kendt til lokaliteten bl.a. fordi det slot han
beskriver har stejle skrænter ned til Øresund. Byen
er en af de få danske byer, der har et engelsk navn,
nemlig Elsinore. |
|
|
|
English |
On horseback
king
Frederik II of Denmark and Norway (ruled
1559-1588).
View king Frederik II's coat of arms.
His reign was marked by growing rivalry with
Sweden, culminating in the Nordic Seven
Years' War of 1563-70, which ended
inconclusively. Peder Oxe, a leading
aristocrat who had fallen into disfavor,
returned to power and largely helped reform
the finances. The Sound dues were trebled,
they were levied at Kronborg, built by
Frederik. |
At the king's left hand
we see
Tycho Brahe's observatory
Uranienborg
(1580), located on the island of Hven in the
Sound. King Frederik II found that Hven was
an ideal spot for the astronomer Brahe's
activities, and he gave him the island as a
fief on very favorable terms. |
At Frederik
II's left hand
we see a
shepherd with
staff and flock, behind him, Øresund
(the Sound) and
Kronborg
Castle. |
To the right of the shepherd
an allegory of
the Sound dues, introduced by Erik
VII of Pomerania around 1427, and which
required all foreign ships passing between
Elsinore and Helsingborg to pay a tax to the
king. The ships lay at Elsinore while
waiting to be assessed, which made the town
famous all across Europe. This may have been
the reason that William Shakespeare placed
most of the action in his tragedy
Hamlet
(c. 1600) at Elsinore. Shakespeare likely
did nok know the place by sight because the
castle he describes has steep cliffs leading
down to the Sound. The town is one of few to
have its own name in English namely Elsinore
(for Helsingør). |
|
|
|
Fredsslutningen
i Knærød (Knäred) i Halland 1613, der var
afslutningen på
Kalmarkrigen (1611-13), der blev udkæmpet
mellem Danmark og Sverige, og begyndte med Christian
4.'s angreb på byen Kalmar. Årsagen til krigen var, at
Sverige forsøgte at bryde det danske monopol på
handelen med Rusland samt uenigheder om den nordnorske
Finnmarks tilhørsforhold. Kalmarkrigen foregik på
flere fronter, men fik navn efter Kalmar, hvor de mest
afgørende slag fandt sted. Krigen endte stort set
uafgjort. Sverige fik Elfsborg (ved det nuværende Göteborg)
samt Kalmar tilbage mod at betale krigsskadeerstatning på
en million rigsdaler til Christian 4. Sveriges kong
Gustav 2. Adolf afstod sine krav på Finnmark og sin
modstand mod at lade Danmark føre tre kroner i sit
rigsvåben mod at få toldfrihed i Øresund (de tre
kroner ses mellem kongerne). I baggrunden Kalmar slot. |
English |
The Peace Treaty of
Knærød (Knäred)
in
Halland in 1613, which put an end to the Kalmar War
(1611-13) between Denmark and Sweden, and which
began with Christian IV's attack on the city and
fortress of Kalmar. The reason for the war was that Sweden tried to break the Danish monopoly of trade
with Russia and disagreements about the nationality
of the Finnmark (northernmost Norway). The Kalmar
War was fought on several
fronts, but was named for Kalmar, the Danish king's most
important triumph. The war largely ended in a draw. Sweden
got Elfsborg (at modern-day Gothenburg) and Kalmar back
against an indemnity of on million rix-dollars payable to
Christian IV. King Gustavus II Adolphus of Sweden renounced
his claim to Finnmark and his opposition to Denmark carrying
three crown in its coat of arms against obtaining freedom
from the Sound dues. The three crowns are seen between the
kings. In the background, Kalmar castle. |
|
|
|
|
|
Figurgruppen på 4 personer er fra
venstre mod højre:
|
1
Kong Christian 4.
(1577-1648), konge af Danmark og
Norge (konge fra 1588, kronet 1596).
Den længst regerende danske konge.
Gift med Anna Cathrine af
Brandenburg, der formentlig har
kendt til kongens mange
udenomsægteskabelige forhold. I 1615
giftede han sig til venstre hånd med
Kirsten Munk. Christian 4.'s
regeringstid var præget af de
europæiske konflikter, der
kulminerede i
Trediveårskrigen
1618-48. Nederlaget i slaget ved
byen Lutter am Barenberge i det
nordlige Midttyskland i 1626 til den
katolske feltherre Tilly, blev
begyndelsen til den nedgang og
krisestemning, der prægede resten af
Christian 4.'s regeringstid.
Kongen var den største
renæssancebygger i skandinavisk
historie.
Stilen
fik navnet
Christian 4.'s stil
(nederlandsk renæssancestil) som ses
i bl.a.
Rosenborg slot, 1634, kongens
sommerresidens, i dag museum, der
huser
Den Kongelige Malerisamling,
kronjuvelerne og Kong Christian 5.'s
gobeliner eller Rosenborgtapeterne,
der er kommet tilbage til Rosenborg
fra Christiansborg, hvor Dronningens
Gobeliner nu hænger.
Børsen og
Frederiksborg Slot,
1600-1620, Christian
4. byggede hovedparten af det
nuværende slot.
Storkorsriddernes våbenskjolde er
ophængt i Slotskirken. |
|
|
|
Under Christian 4. blev endvidere bygget
Nyboder, påbegyndt 1631, gule rækkehuse
bygget til sømænd i kongens flåde.
Tøjhuset
bag Christiansborg slot blev bygget sammen med
Proviantgården. Kongens Bryghus (nu
Kongernes Lapidarium).
Holmens
Kirke, en sømandskirke - det nuværende
regentpar blev viet i kirken i 1967. Trinitatis
Kirke med
Rundetårn,
påbegyndt 1637, tårnet er kirketårn og
astronomisk observatorium.
Kollegiet Regensen.
Nytorv med rådhus og Gammeltorv med
Caritasbrønden.
Karakteristisk er en enkel facadeopbygning med
skiftende trekantede og halvrunde frontispicer
over vinduerne og rustika ved hjørner og
portal. Logiske, klart aflæselige rum,
man ved, hvor man er. Formsproget er baseret på
den rationelle natur, derfor er kunsten baseret
på klare geometriske former. Kongen, der
var en stor beundrer af Nederlandene, grundlagde
Christianshavn kaldet Ny Amsterdam, og
arkitekten på byplanprojektet var hollænderen
Johan Semp. Christian 4. grundlagde også Christiania
(i dag Oslo), Christiansstad og Christianssand.
Christian 4. stil (nederlandsk renæssancestil).
|
2
Ove
Gedde (1594-1660), stod fra 1618-22 i
spidsen for Christian 4.'s Indien-ekspedition.
Kongen ønskede at
gøre Danmark til
en kolonimagt, og adelsmanden Gedde skulle
indlede de danske handelsforbindelser i
Ostindien. Ekspeditionen ankom til Ceylon (Sri
Lanka) med den forventning af få tildelt
eneretten over øens handel med europæerne,
hvilket de ikke fik. Gedde modtog besked fra
Roland Crappé, der opholdt sig i Trankebar og
også var Christian 4.'s udsending og formentlig
idémanden bag oprettelsen af Det
Dansk-Ostindiske Kompagni, at Danmark kunne opnå
handelsrettigheder i Sydindien, og Gedde rejste
til Naikens (fyrstens) palads i Tanjore i
Indien. Der blev grundlagt en handelsstation i
Trankebar, der var dansk handelskoloni fra
1620-1845. Gedde blev i 1645 udnævnt til
rigsadmiral, og i 1648 til lensmand på Kernen (Kärnan),
Helsingborg slot. Torben Abd-el Dayem: "Det
Ostindiske eventyr: Ove Geddes rejse til Ceylon
og Indien 1618-22", Fiskeri- og Søfartsmuseet,
2006. |
3
Johan Braem
(1595-1646), københavnsk storkøbmand, direktør
for Grønlandske Kompagni. |
4
Jens
Munk
(1579-1628), søfarer
og
opdagelsesrejsende. |
Bygningskomplekset bag de
fire personer viser
Fort
Dansborg,
Trankebar.
|
Den sorte figur til højre for
sejlskibet fremstiller
Naiken
af Tanjore,
som afstod en del af Ostindien til Danmark.
|
Til
venstre for trinnene op til Naikens palads ses
en bonde, der pløjer sin mark. |
English |
The group of four figures are
from left to right: |
1 King
Christian IV (1577-1648), king of Denmark and Norway (succeeded
1588, crowned 1596), the longest reigning Danish king.
Married to Anna Cathrina of Brandenburg, who probably knew
of the king's many extramarital relations. In 1625 he
morganatically married Kirsten Munk. Christian IV's reign
was marked by the European conflicts that culminated in the
Thirty Years' War 1618-48. Defeat at the battle of Lutter am
Barenberge in north-central Germany in 1626 at the hands of
the imperial field marshal Jan Tilly inaugurated the decline
and sense of crisis that put its stamp on the remainder of
Christian's reign. The king was the greatest Renaissance
builder in Scandinavia. The style was named after Christian
IV and derived from Dutch Renaissance style, as seen for
instance in Rosenborg (1634), the king's summer residence
and today a museum housing the Royal Picture Collection, the
crown jewels and king Christian V's tapestries, the
Rosenborg Tapestries, returned from Christiansborg, where
the Queen's Tapestries now hang; in the Stock Exhange and
Frederiksborg castle, 1600-20, largely built by Christian as
seen today. The coats of arms of members of the order of the
Grand Cross hang in the castle chapel. Also under Christian
IV was erected Nyboder, begun 1631, yellow row houses for
sailors in the king's navy. The Armory behind Christiansborg
castle was erected along with the Depot of Provisions, the
Royal Brewhouse, and Holmen's Church, the navy church, where
the current regents were married in 1967. Other structures
include Trinity Church with the Round Tower, begun 1637, the
tower is both a church tower and an observatory; the
students college Regensen; Nytorv with the old town hall,
and Gammeltorv with the
Caritas Fountain.
Characteristic traits of the style are a simple composition
of the facade, such as varying triangular and semi-circular
frontispieces above the windows and rustica at the corners
and gateways. The rooms are logical and easy to read, you
know where you are. The form language is based on the idea
of a rational nature, hence art i based on distinct
geometric forms. The king, who was a great admirer of the
Netherlands, founded Christianshavn, called New Amsterdam,
and the architect of this project of city planning was the
Dutchmann Johan Semp. Christian IV also refounded Oslo as
Christiania; Christiansstad, and Christianssand.
Christian IV Style (Dutch Renaissance Style). |
2 Ove Gedde
(1594-1660) led Christian IV's East India Expedition from
1618-22. The king wished to make Denmark a colonial power,
and Gedde, an aristocrat, was supposed to initiate Danish
trading relations with India. The expedition arrived at
Ceylon (Sri Lanka) with the expectation of receiving the
monoply of the island's trade with Europe, which it did not
get. Gedde was told by Roland Crappé, who was staying at
Tranquebar and was also an emissary of Christian IV - and
probably author of the idea of establishing the Danish East
India Company - that Denmark might obtain trading rights in
south-east India. Gedde traveled to the palace of the naik,
or prince, of Tanjore. A trading station was founded at
Tranquebar, which remained a Danish trading colony fra
1620-1845. In 1645, Gedde was made Admiral of the Realm and
in 1648 commandant of the castle of Helsingborg, Kernen. |
3 Johan
Braem (1595-1646), leading Copenhagen merchant and head of
the Greenland Company. |
4 Jens Munk
(1579-1628), sailor and explorer. |
The complex of buildings behind the four figures is
Fort
Dansborg
at Tranquebar. |
The black figure to the right of the
ship is the naik of Tanjore, who ceded part of East India to
Denmark. |
To the left of the steps leading up to the naik's
palace we see a peasant tilling his field. |
|
|
Til venstre
ses
Frederik 3., konge af
Danmark og Norge (regerede 1648-70),
uddrivende adelen, som Adam og Eva uddrives af
Edens Have inspireret af samme motiv i
Michelangelos loftsfreske i
Det Sixtinske Kapel
i Vatikanet (se
sammenlignende billeder). Med enevældens og
arvekongedømmets indførelse i 1660 afskaffedes
adelens magt og privilegier. Kongeloven af 1665
befæstede kongens enevældige magt. |
Under
Guds/kongens hævede hånd ses
adelen repræsenteret
ved
Corfitz Ulfeldt og
Leonora
Christina samt statholder
Hannibal
Sehested med
Christiane Sehested.
Leonora Christina og Christiane var døtre af
Christian 4. og Kirsten Munk. |
Over adelens repræsentanter
ses
Jakobsstigen, stigen til Paradiset.
"I drømme så han en stige, der stod på
jorden; den nåede helt op til himlen, og Guds
engle gik op og gik ned ad stigen.", 1.Mos.
28:12. Stigen symboliserer menneskets vej til
Himlen og Gud. |
Til højre for Jakobsstigen ses
Merkur,
handelens gud. |
Under Merkur ses
kæmpende mænd,
der symboliserer
Trediveårskrigen.
|
|
|
|
English |
To the
left is Frederik III, king of
Denmark and Norway from 1648-70,
expelling the
nobility as Adam and Eve were expelled from the
Garden of Eden, inspired by the samemotif in
Michelangelo's ceiling fresco in
the Sistine Chapel (see comparable pictures). With the
introduction of absolute and hereditary monarchy in 1660 the
privileges and power of the nobililty were annulled. The Act
of Royal Supremacy of 1665 confirmed the king's absolute
power.
|
Below the raised hand of God/the king were see the
nobility represented by Corfitz Ulfeldt and
Leonora Christine as well as by
Hannibal Sehested,
govenor of Norway, and Christiane Sehested. Leonora
Christine and Christiane were daughters of Christian IV and
Kirsten Munk.
|
Above the representatives of the nobility we
see the Ladder of Jacob leading to Paradise. "And he
dreamed, an behold a ladder set up on the earth, and the top
of it reached to heaven: and behold the angels of God
ascending and descending on it", Gen. 28,12. The ladder
symbolizes man's way to Heaven and God.
|
To the right of Jacob's Ladder we see
Mercury, the god of trade.
|
Below Mercury we se fighting men symbolizing the
Thirty Years' War. |
|
|
I
hovedfeltets højre nederste hjørne ses
Christian
4.'s drømmesyn af Kristus som smertensmand
som kongen så på Rothenburg i 1625 før nederlagene i
Trediveårskrigen. |
English |
In the right ower corner of the main field
is shown Christian IV's dream vision of the Suffering Christ, which
the king received in Rothenburg in 1625, before his defeats in the war. |
|
|
|
|
I
hovedfeltet nederst til venstre ses
Christian
4. med sin dronning
Anna
Cathrine af Brandenburg,
som han blev gift med i 1597.
Hun var datter af kurfyrst
Joachim Frederik af Brandenburg og grevinde
Cathrine af Küstrin. Hun
fødte seks børn, to var dødfødte. |
Over kongeparret
ses en
lille engel (putto), der
drysser stjernestøv, og til venstre for
dronningen endnu en putto. |
Til højre for Anna
Cathrine
ses Christian 4. igen her med sin anden hustru
Kirsten Munk, som han
blev gift med i 1615. Hun var datter af Ludvig
Munk og Ellen Marsvin. Sammen med kongen fik hun
tolv børn, fire døde. |
Til højre for
Rosenborg Slot ses en
kvindefigur, stående i en fjeldåbning,
hun symboliserer den jordiske kærlighed og sprøjter mælk ud over
Christian 4. og Kirsten Munk.
|
Til højre
ses en
nøgen Christian 4. omgivet af sine
elskerinder. |
|
|
|
English |
Bottom left of the main fiels
shows
Christian IV with his
queen Anna Cathrina of Brandenburg, whom he married in
1597. Se was the daughter of the elector Joachim Friedrich
of Brandenburg and countess Cathrina of Küstrin. She bore
six children of whom two were stillborn. |
Above the royal
couple a little angel or putto spreading stardust, and to
the queen's left another putto. |
To the right of Anna Cathrina we see
Christian IV with his other wife Kirsten
Munk, who he married in 1615. She was the daughter of
Ludvig Munk and Ellen Marsvin. By the king she had twelve
children of whom four stillborn. |
To the right of
Rosenborg castle
we see a female figure in an opening in a cliff symbolizing earthy love, spraying milk on Christian IV and
Kirsten Munk. |
To the right
we see a nude Christian IV
surrounded by his mistresses. |
|
|
Til venstre
ses
de tre
gratier, døtre af Zeus: Euphrosyne, Aglaea
og Thalia, symboliserende skønhed, ynde og glæde. |
Til højre herfor
ses
hofmusikanter,
landsbyspillemænd og
bondedans
samt Døden,
der leder en ung kvinde. |
English |
To
the left
is the three Graces,
daughters of Zeus: Euphrosyne, Aglaea and
Thalia, symbolizing beauty, grace, and joy. |
To the
right
of this is court musicians,
village musicians, a
peasant dance, and
Death
leading a young woman. |
|
|
|
|
|
|
Motiver i borduren
Border
Motifs |
|
|
Øverste venstre halvdel/Top left half |
|
1 |
Kong Frederik 2.'s rigsvåben/King
Frederik II's coat of arms. |
2 |
Miguel de Cervantes (1547-1616), spansk romanforfatter, digter og skuespilforfatter. Hans største værk var Don Quijote.
Miguel de Cervantes (1547-1616), Spanish novelist, poet, and playwright. His magnum opus was Don Quixote. |
3 |
Ugle, symbol på lærdom, visdom og årvågenhed/Owl,
symbolizes learning, wisdom and watchfulness. |
4 |
Johannes Kepler (1571-1630), tysk astronom og matematiker. Elev og assistent for Tycho Brahe i Prag. Udgav i 1627 "Tabulae Rudolphinae", som gjorde det muligt at beregne planetbaner med stor nøjagtighed.
Johannes Kepler (1571-1630), German astronomer and mathematician.
He served as Tycho Brahe's assistant
in Prague. Kepler published "Tabulae Rudolphinae" in 1627 -
planetary
tables and star catalog.
|
5 |
René Descartes (1596-1650), fransk filosof og matematiker. Kendt for citatet "Cogito, ergo sum" (Jeg tænker, altså er jeg).
René Descartes (1596-1650),
French
mathematician, scientist and philosopher. Known for the quotation "Cogito ergo sum" (I think, therefore I am).
|
6 |
William Shakespeare (1564-1616),
engelsk digter og skuespilforfatter af bl.a.
"Hamlet".
William
Shakespeare
(1564-1616),
English
poet and playwright including the tragedy of
"Hamlet",
Prince of Denmark.
|
7 |
Galileo Galilei (1564-1642),
italiensk fysiker, astronom og filosof. Han
forbedrede den hollandsk opfundne kikkert og
opdagede således bl.a. fire af Jupiters
måner, månens bjerge, solpletterne og vores
galakse Mælkevejen som værende et
stjernemylder. Og han opdagede lovene for
legemers fald.
Galileo Galilei
(1564-1642),
Italian
physicist, astronomer and philosopher. |
|
|
Øverste højre halvdel/Top right half |
|
1 |
Tycho Brahe
(1546-1601), dansk astronom, grundlæggeren
af den moderne observerende astronomi -
opnåede en præcision i observationer som
hidtil ikke havde været opnået, og som
gjorde det muligt for Kepler at finde de
geometriske love, der styrer planeternes
gang. Opdagede en eksploderende stjerne, en
supernova, i Cassiopeia. Udgav om sin
observationer bogen "De Nova Stella", 1573.
Brahe boede på Uranienborg på Hven, hvor han
lod opføre observatoriet Stjerneborg.
Han mistede
et stykke af sin næse i en duel og fik
en protese, ifølge overleveringen en
sølvprotese eller sølvnæse. Brahes grav blev
åbnet for anden gang i 2010 og det kunne
konstateres at hans næseprotese ikke var
fremstillet af ædelt metal, men af messing -
en legering
af kobber og zink. På borduren er han
fremstillet med en
sølvnæse.
Tycho Brahe
(1546-1601),
Danish
astronomer, father of modern astronomy. He
lived at the castle
Uranienborg
on the
Danish island of Hven, where he built
his observatory
Stjerneborg (Star
Castle). In the border portrait of Brahe he
is shown with a
silver nose.
He lost a part of his nose in a duel, and
according to the tradition he got a
prosthetic nose made of silver. Scientific
research in 2010 shows that the nose was
made of brass. |
2 |
Ugle,
symbol på lærdom, visdom og årvågenhed/Owl,
symbolizes
learning,
wisdom and watchfulness. |
3 |
Ole Worm
(1588-1654), læge og
runeforsker/Ole
Worm
(1588-1654),
Danish
physician
and runologist. |
4 |
Andersen Christensen Arrebo
(1587-1637), digter og tidligere biskop i
Trondheim og senere sognepræst i
Vordingborg.
Andersen
Christensen Arrebo
(1587-1637), writer and
former
Bishop
of
Trondheim
and later vicar of Vordingborg.
|
5 |
Arild Huitfeldt (1546-1609),
historiker og Christian 4.'s rigskansler.
Arild
Huitfeldt
(1546-1609), historian and
King
Christian IV's Chancellor. |
6 |
Thomas
Bartholin (1616-1680), læge,
matematiker og teolog, opdagede
lymfekarsystemet hos dyr og mennesker og
beskrev leverens funktion.
Thomas
Bartholin
(1616-1680), Danish physican, mathematician
and theologian.
He
discovered
the
lymphatic system
and determined its relation to the
circulatory system. |
7 |
Våbenskjold
med tre løver/Coat
of arms with three lions. |
|
|
Nederste venstre halvdel/Bottom left half |
|
1 |
Kong Christian 4.'s rigsvåben/King
Christian IV's coat of arms. |
2 |
Fernando Niño de Guevara (1541-1609),
spansk kardinal og storinkvisitor.
Fernando Niño de Guevara
(1541-1609), Spanish
cardinal and Grand Inquisitor of Spain. |
3 |
Symboler på religionskrigene/Symbols
of the religious wars. |
4 |
John Pym
(1564-1643), engelsk parlamentsmedlem/John
Pym
(1564-1643), member
of the
English Parliament. |
5 |
Axel Oxenstierna (1583-1654), svensk
rigskansler og statsmand/Axel
Oxenstierna (1583-1654),
Swedish
statesman. |
6 |
Armand de Richelieu (1585-1642),
fransk statsmand og kardinal/Armand
de Richelieu (1585-1642),
French statesman and cardinal.
|
7 |
Albrecht von Wallenstein
(1583-1634), tysk hertug, feltherre og
statsmand.
Albrecht
von Wallenstein
(1583-1634), German duke, commander and
statesman. |
|
|
Nederste højre halvdel/Bottom
right half |
|
1 |
Kansler
Niels Kaas (1534-1594)/Chancellor
Niels Kaas (1534-1594). |
2 |
Kansler
Christen Thomesen Sehested
(1590-1657)/Chancellor
Christen Thomesen Sehested
(1590-1657). |
3 |
Kansler
Christen Friis (1581-1639)/Chancellor
Christen Friis (1581-1639). |
4 |
Rigshofmester
Corfitz Ulfeldt
(1606-1664)/The
Danish statesman
Corfitz Ulfeldt
(1606-1664). |
5 |
Rentemester
og finansmand
Henrik Müller (1609-1692)/High
official and financier Henrik Müller
(1609-1692). |
6 |
Kong Christian 4.'s rigsvåben/King
Christian IV's coat of arms. |
|
|
|
|
Venstre side/to the left |
1 |
En bog og
et ris, måske Bibelen og fra
Ordsprogenes Bog, 23,13: "Spar ej Drengen
for Tugt; når du slår ham med Riset, undgår
han døden;".
A book and
twigs. |
2 |
Vandmølle/Water
mill. |
3 |
Bjergværksdrift/Mining. |
4 |
Benedictio latina (den latinske
velsignelse).
Benedictio
latina
(The Latin blessing).
|
5 |
Inkvisitionen
(pavelig domstol) til forfølgelse af kættere
-
heksebrænding, da hekse med deres
sortekunstnere/pagt med Fanden, blev
betragtet som en slags kættere.
The
Inquisition and
witch
burning. |
6 |
Sort kat/Black
cat. |
7 |
Kranium/A
skull. |
|
|
|
|
Højre side/To the right |
1 |
Skibsfart/Shipping.
|
2 |
Håndslag på handel, en sort og en hvid hånd - Trankebar som dansk handleskoloni fra 1620-1845.
Handshake, a white and
a black hand - Tranquebar was a Danish colony from 1620 to 1845. |
3 |
Vippefyr.
Tipping Lantern. |
4 |
Uterus og
Vagina. |
5 |
Figur fra
det store
guldhorn.
Guldhornene var drikke- eller offerhorn
af guld fra germansk jernalder (400-800).
Det længste, ca. 90 cm, blev fundet i 1639
af den unge kniplerske Kirsten Svendsdatter
i Gallehus nær Møgeltønder. Et kortere blev
fundet i 1734. Guldhornene blev i 1802
stjålet fra Kunstkammeret og smeltet om.
Kopier kan ses på Nationalmuseet. Der siges,
at hvis et tredje guldhorn findes, så
brænder
Schackenborg.
Figure from
the
Golden Horn,
the most famous finds from Danish
prehistory.
Once existed two golden
horns (Germanic Iron Age 400-800), used
as drinking horns or libation horns. The
longest golden horn was found in 1639 by the
young lace maker Kirsten Svendsdatter in
Gallehus in South Jutland. The shorter horn
was found in 1734. Both horns were in 1802
stolen and melted down. Copies of the golden
horns are exhibited at The National Museum
of Denmark, Copenhagen. |
6 |
Tycho Brahes instrument
Armillae Aequatoriae Maximae,
Sesquialtero Constantes circulo
- stor Ækvatoriale Armille-instrument med en hel og en halv ring.
Tycho Brahe's
pre-telescope observer. |
|
|
|
|
|
|
Gobelinernes placering i Riddersalen
De Kongelige
Repræsentationslokaler, beletage, Christiansborg Slot
The placement of
the Tapestries in the Knight's Hall
the Royal
Reception Rooms, Christiansborg Palace |
|
Den første gang
Bjørn Nørgaard anvendte
tekstiler og vævning, var da han designede
skitserne til de gobeliner, som H.M.
Dronning Margrethe 2. fik i gave fra dansk
erhvervsliv til sin 50-års fødselsdag den
16. april 1990. Gobelinerne, der blev vævet
hos Le Mobilier National et les Manufactures
Nationales des Gobelins et de Beauvais i
Paris, beskriver Danmarkshistorien fra
vikingetiden til moderne tid. De blev i 2000
ophængt i Riddersalen, De Kongelige
Repræsentationslokaler,
Christiansborg Slot. Ved indvielsen den
12. april overdrog H.M. Dronningen
gobelinerne til den danske stat.
Kartonerne til gobelinerne tilhører Køge
Skitsesamling. |
The first time
Bjørn Nørgaard had made use of textiles and
weaving was when he designed the sketches
for the Queen's tapestries given in honour
of HM Queen Margrethe II's 50th birthday on
April 16, 1990, by the Danish business
community. They were woven at the Beauvais
tapestry manufactory in Paris (Le Mobilier
National et les Manufactures Nationales des
Gobelins et de Beauvais). The tapestries
describing the period of Danish history from
the Viking Age to Modern time, were in 2000
placed in the Knight's Hall, the Royal
Reception Rooms,
Christiansborg Palace.
At the inauguration ceremony April 12 HM the
Queen donated the tapestries to the State.
The sketches belong to Køge
Skitsesamling (Sketch
Collection). |
|
|
|