|
|
|
Drop Down Menu
|
Kør musen
over billedet for at se tekst/Mouse
over the
image to view text |
|
|
|
|
|
Centralt i gobelinen
ses
Kong Valdemar 1. den Store (regeringsperiode
1157-1182) holdende en model af
Vordingborg borg. Han grundlagde ca. 1160 den første
borg i Vordingborg, der fungerede som flådebase, og han
samlede krigsflåden i Vordingborg før korstogene mod
venderne, der blev indledt på
opfordring af paven. Valdemar førte omkring tyve
korstog mod venderne,
der kulminerede med
Rügens erobring
i 1169, her indtog de borgen ved Arkona og afbrændte en
træfigur af
Svantevit,
gud i vendisk mytologi, som Valdemar står ovenpå.
På kong Valdemars dragt ses hans datter
Ingeborg
(ca. 1175-1237), gift med
den
franske kong Philip 2. August, der efter kroningen af
Ingeborg dagen efter brylluppet ønskede skilsmisse
af grunde, der aldrig er forklaret.
Til højre for Kong Valdemar
ses hans fosterbror
ærkebiskop Absalon
(1128-1201), der i sin venstre hånd
holder sin bispestav1,
og hans højre hånd hviler på et sværd
refererende til at Absalon var med til
at bekæmpe venderne.
Ud for Absalons skulder ses Københavns Segl fra 1296
(Sigillum Civitatis Hafniensis), der
viser
Absalons borg ved Havn fra ca. 1167 (hvor Christiansborg
ligger i dag), borgen skulle beskytte "Portus Mercatorum",
købmændenes havn.
Ved siden af Absalon ses
ærkebiskop Anders
Sunesen
(1160-1228), han fremviser sit latinske
skabelsesdigt fra ca. 1200 "Hexaëmeron". Sunesen
afviste den horoskopiske astrologi, idet han med teologiske
argumenter slog fast, at Gud har velsignet mennesket med
tænkningens gave, og mennesket derfor ikke skal adlyde en
"livløs og sanseløs stjerne"2.
Sunesen står på en rist (Skt. Laurentius led
martyrdøden ved at blive ristet over sagte ild). I gobelinen
refererer risten til: "Kong Valdemar 2. Sejr, af Guds nåde
de Danskes og Venders konge haver afskaffet
jernbyrden
som bevismiddel i retssager" (1216).
Lige over træet mellem Absalon og Sunesen ses papirark,
fjerpen
og blækhus refererende til
Danmarkskrøniken
Gesta Danorum
(ca. 1185-1200), skrevet af
Saxo Grammaticus på Absalons befaling.
Til højre for Sunesen ses
Kong Valdemar 2. Sejr
(1201-1241, fodlænkerne refererer
til at kongen under en
jagt på Lyø i
1223
blev taget til fange af "Sorte Henrik",
grev Henrik af Schwerin, han står med fødderne placeret på
Lyø.
Valdemar holder om sine hustruer, til højre hans første
hustru
Dronning
Dagmar af Bøhmen (d. 1212), til venstre hans anden
hustru Dronning
Berengaria
af Portugal (d. 1221).
Til venstre for Valdemar ses hans tre lovbøger, "LEX",
Skånske lov (1202-1216), Jyske Lov (1241) og
Sjællandske lov. |
|
|
|
|
Centrally placed in the
tapestry
is King
Valdemar I the Great
(ruled
1157-1182)
holding a scale
model of Vordingborg
Castle. About 1160 he
founded the first castle
in Vordingborg as a
naval base. Valdemar had
gathered
his
battle
fleet in Vordingborg
before the crusades
against the Wendish. The
Wend crusades (about
twenty) culminated in
1169 when the
last bastion of Wendish
paganism, the temple
of Svantevit
at Arkona on the
island
of
Rügen, fell to King Valdemar
I, who stands on the Wendish
god Svantevit.
On
King
Valdemars Court dress
is depicted his daughter Ingeborg
(c. 1175-1237). She was
married to the French
King Philip II August,
who after the coronation
of Ingeborg, on the day
after their wedding,
wanted a divorce for
reasons never explained.
To
the right of King
Valdemar is his
foster-brother
Absalon (1128-1201),
considered the founder
of Copenhagen
and archbishop of
Denmark, holding
his crosier in his left
hand, his
right hand resting on
his sword, symbolizing
Absalon's part in the
crusades
against
the
Wends.
Above
Absalon's
left
hand
is
the Seal
of Copenhagen
from 1296 (Sigillum
Civitatis Hafniensis)
showing Absalons
castle from c. 1167
the ruins of the castle
lie beneath the present Christiansborg
Palace,
which houses the Danish
Parliament.
Absalons
Castle
should protect "Portus
Mercatorum", the Merchant's
Harbour (Copenhagen, or in older
English Cheaping-Haven
from the word cheapen,
which originally meant
"to trade").
Next to Absalon is his
successor as archbishop
Anders Sunesen
(1160-1228) holding his
"Hexaëmeron",
a Latin poem describing
the creation of the
world according to
Christian doctrine and
written around 1200.
Sunesen stands on a gridiron
(symbol of Saint
Lawrence,
burned to death on a
gridiron
and patron of the
archbishop's cathedral
in Lund). In
the tapestry the
gridiron refers to the
abolition of the
"Ordeal
by Red-Hot Iron" a
form of trial used in
the Middle Ages believed
to show God's will in
determining guilt or
innocence. The accused
held a red-hot iron bar
and carried it a set
distance. If,
after three days, the
hand was healing and
not
festering,
the
accused
was set
free.
The
Church
forbade
trials
by
ordeal
in
Sunesen's
time.
Below
the
"Hexaëmeron"
are sheets of paper,
a
quill
pen
and
an
ink
well
referring to Gesta
Danorum (Story/Deeds
of the Danes), c.
1185-1200, written on
the orders of Absalon by
the Danish
historian Saxo
Grammaticus and, notably,
in Latin, not Old
Danish. The
cognomen "Grammaticus", meaning "learned
man", was probably
bestowed on Saxo after
his death.
To
Sunesen's right is King
Valdemar II aka
Valdemar
the Victorious
(1201-1241).
The leg irons refer the
King's kidnapping during
hunting on the island of
Lyø south of Funen by
"Black
Heinrich", count
Heinrich of
Schwerin, who had sworn
fealty to the king.
Valdemar's feet are
placed on Lyø.
Valdemar
has his arms round his
wives, to the right his
first wife Queen
Dagmar of Bohemia (d.
1211), to the left his
second wife Queen
Berengaria of
Portugal (d. 1221).
To the left of Valdemar
are his three Statute
Books, "LEX",
the Scanian Law
(1202-1216), the
Jutish Law
(1241)
and the Zealandic
Law. |
|
|
Drop Down Menu
|
Kør musen over billedet for at
se tekst
Mouse over the
image to view text |
|
|
|
|
|
Yderst til højre
ses ærkebiskop
Eskild af Lund
(ca. 1100-1181), ved siden af ham står
Kong
Niels (regeringsperiode
1104-1134),
han er anbragt ovenpå et vildsvin. I
middelalderen var kød/vildsvin kun de
rige forundt.
Foran kong Niels står
hans første hustru Dronning
Margrete Fredkulla (fredskvinde).
Bag Kong
Niels ses ærkebiskop Asser (d.
1137), Nordens første ærkebiskop.
Asser og kong Niels planlagde og påbegyndte
i 1104 byggeriet af den romanske
domkirke i Lund.
Foran Asser ses fire kirker
refererende til dom- og stiftskirkerne,
Roskilde,
Ribe,
Viborg og
Lund.
Til
venstre for Asser står
Kong
Knud 4. den Hellige
(regeringsperiode 1080-1086), han er
placeret på et helgenskrin, og i sin højre
hånd holder han det latinske kors. I
1085 indkaldte Knud hele den danske ledingsflåde
til angreb på England, hvilket ikke
blev til noget, fordi kongen var optaget
ved sydgrænsen, hvor en konflikt med
den tysk-romerske kejser Heinrich 4.
truede men udeblev. Kong Knud opkrævede
bøder af de ledingsmænd, der unddrog
sig, dette førte til oprør, Knud måtte
flygte fra kongsgården Børglum, da
opstanden brød ud i Vendsyssel, han
flygtede ned gennem Jylland og kom via
Sydslesvig til kongsgården i Odense,
beliggende tæt ved
Albani kirke, hvor
han søgte tilflugt og blev
myrdet i
1086 formentlig, da han bad ved alteret, blev
han ramt af et spyd, der dræbte ham, han
blev gravsat i
Sankt Knuds Kirke i
Odense. Knuds bror
Erik Ejegod undslap, han drog til paven
for at få Knud kanoniseret, i 1101
optog pave Paschalis 2. Knud blandt
kirkens helgener.
Til højre for Knud
den Hellige ses lodret tre små figurer,
hirdmændene
(livvagterne), der havde aflagt ed på
at tjene kongen og som belønning herfor
fik andele i plyndringsgodset og
skatterne eller jordlodder.
Yderst til venstre i hovedfeltet står
Kong
Svend 2. Estridsen (regeringsperiode
1047-1074), hans placering på et
vikingeskib refererer til, at han var
den sidste vikingekonge. Han fik to sønner
indenfor sine ægteskaber, og med sine
friller fik han 19 børn, fem blev
konger - Harald Hen, Knud den Hellige,
Oluf Hunger, Erik Ejegod og Niels.
De grønne
ansigter omkring kong Svend
symboliserer hans mange børn.
To the extreme right is
archbishop
Eskild
of
Lund
(c. 1100-1181), and next
to him King
Niels (ruled
1104-1134) placed on a
wild boar.
In front of
King Niels stands his
first wife Queen
Margrete Fredkulla (the
maiden bringer of peace).
Behind
King Niels is
archbishop
Asser
(d.
1137), who
became the first
archbishop of all
Scandinavia
in 1104. The Romanesque
cathedral in Lund
was begun after he took
office. In front of
Asser are four
churches referring
to the cathedrals
Roskilde,
Ribe,
Viborg
and
Lund. |
|
|
|
To the left of Asser
is King Canute IV aka
St Canute (ruled
1080-1086),
standing on a reliquary,
and in his right hand
holding the Latin cross.
In 1085 King Canute planned an invasion
of
England, and
assembled a fleet, but
it never set sail
because a peasant revolt
broke out in southern Jutland, and Canute
was killed by rebellious
peasants in
St Alban's
Church in
Odense
during a particularly
violent
period in Danish history. Canute was buried in
what became
St
Canute's Cathedral, where miracles
were recorded at his tomb, and at the request of King Eric III Evergood, he was canonized (1101) by Pope Paschal II.
To the right of St Canute
are three small figures,
the housecarles,
the
standing army of
Anglo-Saxon
England, made up of
professional soldiers of
the king.
To the left of King Canute
is
King
Sweyn
II Estridsen
(ruled
1047-1074),
the last Viking King
placed on a Viking ship.
The green
faces around him
symbolize his many
children (twenty-one). |
|
|
|
Øverst i gobelinens hovedfelt ses
et buehvælv med stjerner, der
symboliserer de døde sjæle, der er
kommet i himlen.
Centralt placeret over stjernebuen ses
Jomfru Maria i
solgissel (flammeglorie) siddende med
Jesu afsjælede legeme (Pietà).
Jomfru Maria motivet
er flankeret af
Lund Domkirkes to tårne. |
|
|
|
Yderst til venstre ses
ærkebiskop
Anders
Sunesen knælende i bøn
under
slaget ved Lyndanisse (i dag
Tallinn) i Estland. Når ærkebiskoppen
rakte armene mod himlen gik
danskerne sejrrigt frem, når han sænkede
armene havde venderne krigslykken med sig. Ærkebiskoppen bad Gud
om hjælp til sejr, sejrstegnet fra Gud var et rødt flag med
hvidt kors, der faldt ned fra himlen, en engel
rækker Dannebrog til ærkebiskoppen.
Til højre i feltet ses grundlæggeren
af Franciskanerordenen
Frans
af Assisi
(1181-1226), han
velsigner tre munke, en fjerde munk
opholder sig på kro drikkende øl.
Bag
munkene ses håndværkere i gang med
kirkebyggeri.
Yderst til højre ses et
sygeleje og munken som den, der plejer
og tilser den syge.
In the top of the tapestry's main field
is an
arched
vault with stars symbolizing
souls in heaven.
Centrally placed on the
star arch is
Virgin
Mary holding the Christ
Child surrounded
by an aureola and the
two towers of
Lund
Cathedral.
At the
extreme left is
archbishop
Anders Sunesen kneeling
in prayer
during the
Battle
of
Lyndanisse
(near
modern Tallinn,
Estonia)
which took place on June
15, 1219. When the
archbishop raised his
arms to heaven to
solicit God's
assistance, the Danes
advanced, and when he
lowered his arms, the
fortunes of battle favoured
the Ests. According to
the legends the Danish
flag, the Dannebrog, the
oldest state flag in use
today,
fell
from the sky that day
and gave renewed hope. An
Angel gives the
Dannebrog to the
archbishop.
To the
right is
St
Francis
of Assisi
(1181-1226),
founder
of the Franciscan
Order, blessing three
monks, one monk
is sitting in an inn drinking beer.
Behind
the monks are workmen
building a church.
At
the extreme right is a
sickbed and, a monk
tending the sick. |
|
|
|
Nederst i hovedfeltet ses
en blå bue med bølgeformationer og
flaskeposter, den første
registrerede forsendelse af en besked i
en flaske går tilbage til 310 f.Kr.,
hvor den græske filosof Theophrastus,
der som led i et eksperiment smed
flasker i havet for at bevise, at Middelhavet var opstået som en
indstrømning fra Atlanterhavet. Senere har denne meddelelsesform
været anvendt af krigsflåder for at give
besked om fjendens position. |
|
|
|
I buen ses træer,
som symboliserer Kristendommens
fremmarch.
Centralt i buen øverst ses
Kristi
Himmelfart:
"Da Herren
Jesus havde talt til dem [disciplene], blev han
taget op til himlen, og han satte sig ved Guds højre
hånd." (Markus 16,19). Det nederste af Kristus ses,
hans ben, klædedragt, en sky og omkring ham en
mandorla (mandelformet glorie),
som angiver at Kristus er i himlen.
Centralt i buen liggende ses
Knud Lavard hertug af Slesvig, der
i 1131 blev
myrdet med en lanse i
Haraldsted Skov af sin fætter Magnus
den Stærke, søn af kong Niels, der anså
ham som en konkurrent til tronen. Der
sprang en kilde på mordstedet og en et
stykke derfra. I 1169 blev Knud Lavard
helgenkåret, og den liggende engel
med stribede vinger
bag ham refererer til hans kanonisering,
og den siddende person er en sørgende.
Med bue og pil rettet mod en kronhjort
ses en jæger, måske Magnus den
Stærke i Haraldsted Skov.
I nederste
venstre hjørne ses en basilisk,
fabeldyret, der symboliserer
djævelen
og antikrist.
Se udsnit af fresken "Antikrists
gerninger", ca. 1501, af Luca
Signorelli i domkirken i Orvieto.
In lower part of the tapestry is
a blue arch with wave
formations and bottle
messages. The first
message in a bottle
dates back to 310 BC,
where the Greek
philosopher Theophrastus
released a message in a
bottle as an experiment
to show that the
inflowing Atlantic Ocean
is what formed the
Mediterranean Sea
.
In the arch are trees
symbolizing the
advance
of Christianity.
Centrally in the arch is
the Ascension
of
Christ:
"So
then the Lord Jesus,
after he had spoken to
them, was taken up into
heaven and sat down at
the right hand of God"
(Mark 16,19).
The lying
person is
Canute
Lavard Duke of Schleswig,
who
was assassinated during
the Christmas season in
January 1131
in
the
forest
of
Haraldsted
near Ringsted in
Zealand. His murderer was perhaps
Magnus the Strong,
the
bow and arrow hunter
to
the left.
When
Canute's son, Valdemar
I, became king of
Denmark
he requested his
father's canonization in
Rome. A
lying angle behind
him refers to his
canonization.
In the
lower left corner is a basilisk,
the fabulous monster
symbolizing
the devil
and Antichrist
(detail of a fresco by
Luca Signorelli, Orvieto Cathedral). |
|
|
|
1) Bispestav (krumstav).
Staven kan afsluttes øverst med
en krumning, med en spiralform
eller med et kors. Krumningen på
(hyrde-)staven symboliserer at
biskoppen kan trække/tiltrække
mennesket til Gud, biskoppen er
en gejstlig hyrde. Imidlertid
kan staven være tænkt som en
vandrestav, som en støtte på
rejser, og som en stav for
biskoppen at støtte sig til
under lange kirkelige handlinger
før stolesæderne blev
almindeligt inventar. Om alle
omstændigheder blev staven
tidligt biskoppens
værdighedstegn under liturgiske
handlinger, den er et symbol på
autoritet og jurisdiktion
(retten til at udøve officiel
myndighed). Øvrige
værdighedstegn er mitraen,
brystkorset og bisperingen. Når
biskoppen bærer staven, vender
krumningen fremad, men hvis en
katolsk abbed bærer bispestav,
skal krumningen vende bagud.
Staven er for biskoppen, hvad
sceptret er for kongen, symboler
på magt.
Der har eksisteret tre former
af bispestaven, den ældste
form, pedum, er en stav
af træ med krum top og spids
nederst. Den yngre, ferula,
er ikke nogen krumstav, men den
afsluttes af en kugleform på
hvilken, der ofte er anbragt et
kors, denne stav blev nogle
gange båret af paven. På den
trejde og yngste form er
stavtoppen et Crux decussata (Andreaskors,
X-formet kors) eller T-korset,
korsarmene kan være forvrængede,
og slanger kan indgå i formen.
Stavene var oprindeligt udført i
cyprestræ med indlagt guld eller
sølv eller beklædt med
metallerne. Senere blev stavene
fremstillet af elfenben, guld,
sølv og emaljeret metal.
Fra kirkers bevarede eksemplarer
af bispestave, såvel som fra
fremstillinger af dem i
portrætskulpturer, malerier og
miniaturer, kan man få et
indtryk af stavens kunstneriske
udvikling og perfektion. I
Brügge i Belgien er bevaret den
bispestav, der tilhørte
Skt. Malo (Skt.
Machutus f. ca. 520) der var
biskop i 500-tallet. Staven
består af elfenbensstykker og
kobberindlæg, volutten, det
spiralrullede ornament, er
dekoreret med en organisk
formation. Fra 1000-1100-tallet
findes stave med udsøgte
stavhovedornamenteringer,
volutten sluttes ofte med en
drage omgivet af et kors eller
med nogle allegoriske figurer og
et væld af blomsterdekorationer
udfylder rundingen. I
1300-tallet blev stavens runding
fyldt ud med religiøse motiver,
statuer af helgener og scener
fra dyre- og planteriget, på de
senere stave ses på stavtoppen
ædelstene, og den er udsmykket
med spiraler af allegorisk
ornamentation. Skt. Peters stav
siges at være opbevaret i
domkirken i Trier i Tyskland.
2) Helge Kragh,
"Fra Middelalderlærdom til Den Nye
Videnskab", 1000-1730, Dansk
Naturvidenskabs Historie, bd. 1, Aarhus
Universitetsforlag, 2005.
|
|
|
|
Motiver i borduren/Border
Motifs |
|
|
|
Øverst/Top |
|
1 |
Valdemarernes
våbenskjold, tre løver og tretten hjerter der
varierer i størrelse, hjerterne kaldes også søblade.
Våbenskjoldet gentages i højre hjørne.
The coat of arms of the Valdemar kings with
the three lions and thirteen hearts is placed in each of
the four corners of the tapestry. |
2 |
En romansk
ornamentikborg ses som baggrund for
kongemagtens værdighedstegn, rigsæblet
og sceptret. Øverst ses Guds hånd
visende den latinske velsignelse (Benedictio
latina) som modtages af kongen, kongens
hånd ses nederst.
Romanesque ornament as background for the
coronation regalia, orb and sword. At the
top is the blessing hand af God. At the bottom is
the king's hand receiving God's
blessing. |
3 |
Vilhelm
Erobreren (1027-1087), normannisk hertug
og Kong William 1. af England
(regeringsperiode 1066-1087). Se
Bayeuxtapetet.
William the Conqueror (1027-1087), Duke of
Normandy and King William I of England (ruled
1066-1087). See
the Bayeux Tapestry. |
4 |
Friedrich
1. Barbarossa (1152-1190) kejser af det
tysk-romerske rige/Friedrick I Barbarossa
(1152-1190) German-Roman emperor. |
5 |
Kong
Knud
4. den Hellige (1080-1086)/King Canute IV aka
St Canute (ruled
1080-1086). |
|
|
Nederst/Bottom |
|
1 |
Valdemarernes våbenskjold, tre løver og
tretten hjerter der varierer i størrelse,
hjerterne kaldes også søblade. Våbenskjoldet
gentages i højre hjørne.
The coat of arms of the Valdemar kings
with the three lions and thirteen hearts is
placed in each of the four corners of the
tapestry. |
2 |
H.M.
Dronning Margrethe 2.'s monogram/Monogram
of
HM
Queen Margrethe II. |
3 |
Frans
af Assisi (1181-1226)/St Francis of Assisi
(1181-1226), the founder of the Franciscan
Order. |
4 |
Dekorativ
drapering. I de øverste folder er
alterkalken og hostien placeret.
I selve draperingen ses den latinske
velsignelse omgivet af lammet (Agnus
Dei, Kristussymbol, Kristi offerdød), og
løven (Jesu opstandelse, Markussymbol),
herunder det omvendte latinske kors
og de tre bølger, der kan symbolisere
vand, dåbsvand og således fornyelse og
renselse.
Draperies and Christian symbols such as a
chalice and a host, the Latin Benediction,
the lamb (Agnus Dei), a reverse cross,
three
waves referring to the baptismal water, holy
water, a symbol of renewal and purification. |
5 |
Pave Gregor
7. (ca. 1020-1085) blev valgt til pave i
1073. Gregor var en effektiv reformist, og
han bekæmpede korruption i kirken. Han var i
strid med den tysk-romerske kejser Heinrich
4., den såkaldte
investiturstrid. Den
tyske kejser havde hidtil stået for
udnævnelsen af biskopper. Gregor forsøgte at
monopolisere bispeudnævnelserne og overdrage
det til kardinalerne at vælge paven. Han
indførte cølibat med det formål at gøre
fyrsterne til pavens lensmænd og gøre kirken
uafhængig af fyrsterne. Kejser Heinrich 4.
erklærede paven for afsat, og Gregor
udelukkede kejseren fra kirkefællesskabet
ved bandlysning. Heinrich 4. blev betragtet
som uværdig til at bære kejserkronen, han
opsøgte pave Gregor for at få tilgivelse,
hvilket han fik, men i 1084 sendte Heinrich
4. pave Gregor i eksil og indsatte en pave
han kunne kontrollere. Investiturstriden
sluttede med Konkordatet i Worms i 1122.
Pope Gregory VII (c. 1020-1085) elected pope
on April 22, 1073. |
6 |
Ærkebiskop
Anders Sunesen (ca. 1160-1228)/Archbishop
Anders Sunesen (c. 1160-1228). |
|
|
|
|
Venstre side
to the left |
1 |
En
skrivende munk. Øverst ses
Helligåndsduen, og nederst et kranium,
symboliserende henholdsvis inspiration og
"Memento mori" (husk du skal dø/er dødelig).
Munken er omsluttet af en formation, der
indeholder masker og snoninger. Bordurens
baggrund er en slyngornamentik.
A monk working at his writing desk.
At the top is a dove representing The
Holy Spirit. At the bottom is a skull
symbolizing inspiration and "Memento mori"
resepctively. |
2 |
Pløjning
med hjulplov forspændt to okser.
I den omgivende scene ses øverst solen
og nederst en stjerne og en
aftagende måne.
Peasants cultivating their land,
one of them is using an ox-drawn plough.
The peasants are surrounded by the sun,
a star and the
decreasing moon. |
|
|
|
|
Højre side
To the right |
1 |
Det feudale
møntvæsen. Det første organiserede
møntvæsen blev skabt af Knud den Store
omkring år 1020. Lund var
hoved-udmøntningssted. Skibet er et
symbol på handel.
The feudal coinage. The first
organized coinage was begun by King Canute
the Great around 1020. The ship is a
symbol of trade. |
2 |
Rytterriets
indførelse visende en ridder.
Danish Cavalry. |
|
|
|
|
|
|
Gobelinernes placering i Riddersalen
De Kongelige
Repræsentationslokaler, beletage, Christiansborg Slot
The placement of
the Tapestries in the Knight's Hall
the Royal
Reception Rooms, Christiansborg Palace |
|
Den første gang
Bjørn Nørgaard anvendte
tekstiler og vævning, var da han designede
skitserne til de gobeliner, som H.M.
Dronning Margrethe 2. fik i gave fra dansk
erhvervsliv til sin 50-års fødselsdag den
16. april 1990. Gobelinerne, der blev vævet
hos Le Mobilier National et les Manufactures
Nationales des Gobelins et de Beauvais i
Paris, beskriver Danmarkshistorien fra
vikingetiden til moderne tid. De blev i 2000
ophængt i Riddersalen, De Kongelige
Repræsentationslokaler,
Christiansborg Slot. Ved indvielsen den
12. april overdrog H.M. Dronningen
gobelinerne til den danske stat.
Kartonerne til gobelinerne tilhører Køge
Skitsesamling. |
The first time
Bjørn Nørgaard had made use of textiles and
weaving was when he designed the sketches
for the Queen's tapestries given in honour
of HM Queen Margrethe II's 50th birthday on
April 16, 1990, by the Danish business
community. They were woven at the Beauvais
tapestry manufactory in Paris (Le Mobilier
National et les Manufactures Nationales des
Gobelins et de Beauvais). The tapestries
describing the period of Danish history from
the Viking Age to Modern time, were in 2000
placed in the Knight's Hall, the Royal
Reception Rooms,
Christiansborg Palace.
At the inauguration ceremony April 12 HM the
Queen donated the tapestries to the State.
The sketches belong to Køge
Skitsesamling (Sketch
Collection). |
|
|
|
|