|
|
Åbykrucifikset,
1050-1100,
Nationalmuseet.
Krucifikset, der
er fra Åby kirke
ved Århus, er af
træ beslået med
forgyldte
kobberplader.
Den kronede
majestætiske
Kristus kendes
kun fra
Vesteuropa og
Skandinavien.
Figuren, der
mangler sit
oprindelige
korstræ, er
formodentlig
vort ældste
stykke
kirkeinventar.
The Åby
Crucifix,
1050-1100, The
National Museum
of Denmark,
Copenhagen. The
wooden crucifix
is covered with
gilt copper
plates. The
crowned Christ
in majesty is
known only from
western Europe
and Scandinavia.
The figure,
which is missing
its original
cross, is
probably the
oldest piece of
church furniture
in Denmark. |
|
|
|
Døbefont af Gotlandsk
kalksten, 1225-50,
Nationalmuseet. Døbefonten
er fra Skt. Olai kirke i
Hjørring. Blandt den
gotlandske stenhuggerkunst
fra 1100- og 1200-årene
finder man en række fornemme
døbefonte. Der er dog også
tale om en seriefremstilling
af fonte bl.a. som denne
type, der kendes i stort tal
fra hele Østersø-området.
Baptismal
font of Limestone from
Gotland, 1225-1250,
The National
Museum of Denmark,
Copenhagen.
In Gotland was a large font
industry in the Middle Ages.
Numerous fonts of this type
were exported to the
countries around the Baltic
Sea. |
|
|
|
Det gyldne alter,
omkring 1140. Oprindeligt
fra Lisbjerg kirke
ved Århus, nu på
Nationalmuseet.
The Golden Altar of Lisbjerg,
about 1140, The
National Museum of Denmark,
Copenhagen. |
|
|
Den
romanske kunst var først og
fremmest kirkearkitektur og
religiøs kunst |
Stilen kom til Danmark over
England og Tyskland og var
inspireret af byzantinsk stil,
den såkaldte folkevandringskunst
og romersk stil. Ordet
romansk kommer af Romania, som
var navnet på det gamle romerske
rige. |
|
Igangsættere af romansk
kirkebyggeri har været konger,
gejstlige og stormænd bl.a.
Hvideslægten, en rig sjællandsk
godsejerslægt.
Den danske befolkning betalte
til kirkebyggeriet via kirkeskat
og tog del i selve byggeriet,
det var bøndernes opgave at
slæbe sten fra markerne til
byggepladsen.
Kirkerne blev formentlig bygget
af munke eller bygmestre, der
kom til Danmark fra udlandet. |
|
De store
Munkeordener
manifesterede sig i tiden og
blev et væsentligt våben i
kampen for den kristne tro.
Den hellige
Bernhard af Clairvaux
(1090-1153)
grundlagde cistercienserordenen.
Han hævede at skulpturelle
kirkeudsmykninger kunne friste
kirkegængerne til at "læse i
marmoret i stedet for i
Bibelen". |
|
Kirkerne placeredes højt i
landskabet dels for at være
synlige for menigheden og
vejfarende og i nogle egne for
søfarende, men først og fremmest
var placeringen ophøjet til Guds
ære. |
|
Tårne var i
middelalderens kirkearkitektur
symbol på styrke, magt og
autoritet. En kirkebygning har
ofte to eller flere tårne.
En romansk bygning fremtræder massiv og tung.
Kirkerne er langskibskirker, og det
latinske kors er kirkernes grundplan.
|
|
I arkitekturen kendes stilen på de runde
buer og betegnelsen
"rundbuestil" er synonym med den
romanske stil, og ses især i kirke-, katedral-
og klosterarkitektur. |
|
De runde buer kan ses i en kirkes eksteriør over
vinduespartier og over indgangspartier. Over
indgange kan være tympanonrelieffer (et
halvrundt felt), og et indgangsparti kan være
fremhævet med halvsøjler og pilastre (flade
søjler), der kan være dekoreret med lave
relieffer.
Rundbueformen gentages i kirkens interiør i
korrundingen og over den række af søjler, der
kan danne adskillelse mellem hovedskib og
sideskibe i treskibede kirker. |
|
Den klassiske romanske arkitektur er hvælv,
buer, søjler, pilastre, som fremtræder som
en helhed. Maleri og skulpturer var underordnet
arkitekturen. |
|
Inspirationen og forbillederne
for
den romanske malemåde
går tilbage til 400-500-tallet
til den byzantinsk-italienske
mosaikkunst (Ravenna,
Emilia-Romagna).
Her afbildede man kejseren på
sin trone omgivet af hoffets
folk, og på tilsvarende måde
fremstillede man i romansk tid
Kristus omgivet af engle eller
apostle.
Billedudtrykket er forenklet.
Figurerne ses i
rangperspektiv eller hierarkisk
perspektiv, det vil sige, at de
højeste rangerende personer ses
tættest på Kristusfiguren,
personerne står side om side
uden kontakt til hinanden og
uden dybdevirkning. Klædedragten
er bestemt af de italienske
forbilleder og er normalt en
fodlang kjortel. Figurerne
er stive uden individualitet.
Menneskeværdien er lav.
Figurernes øjne og hænder
forstørres i forhold til resten
af kroppen.
|
|
Kalkmalerierne
skulle udsmykke kirkerummet og
belære om Bibelen, om det onde
kontra det gode. |
Kalkmalerierne blev
kalket over i 1600- og
1700-tallet,
da
reformationstiden
medførte en afstandtagen
fra udsmykninger, men
fra omkring 1850'erne og
fremefter blev
billederne afdækket. |
|
|
I Danmark
bruges
al secco-teknikken
i kalkmaleriet, det vil
sige, man maler på den
tørre kalk.
I
al fresco-teknikken,
der især anvendes i
Italien, males på den
våde kalk. |
|
Der gøres meget ud af
dekorationer som à la
grecque-borter også kaldet
mæanderborter og
planteornamentik. |
|
Det er sjældent, at der er navne
på de romanske malere, men de må
have været knyttet til kirken
som professionelle kirkemalere,
og i Danmark har man
sandsynligvis hentet udenlandske
malere til landet. |
|
Church- cathedral- and monastery
architecture and religious art
influenced by Byzantine art, art
from the period of the great
migrations and Roman style. The
term Romanesque came from
"Romania", the name of The Old
Roman Empire.
The style of architecture was
developed in Italy and Western
Europe.
The Romanesque church was
characterized by a use of
round arches, heavy
barrel vaults, massive walls and
piers, columns and pilasters.
The early church-building was a
simple building with usually a
long, high and narrow nave, the
ground plan was that of a
Latin cross.
The church towers were a symbol
on strength, power and authority. |
|
The great monastic orders
manifest itself in the period
and became an
important weapon in the struggle
for Christianity.
Saint
Bernhard of Clairvaux (1090-1153),
the Abbot of Clairvaux, founded
the
Cistercian order.
He
dominated Church and state from
his
Cistercian monastery and
became the advisor of popes and
kings. He stated in an opinion
that the sculptural decorations of the
churches
could tempt the churchgoers
"to read in the marble in stead
of reading the books". His
"Sermons on the Song of Songs",
was begun in 1136. |
|
In paintings and sculptors forms
and shapes were simplified.
Hierarchical perspective was
used, most important
historic persons were placed
closest to the figure of Christ.
The stiff, unnatural figures
without individuality posed side
by side without contact with
each other. The worth of human
beings were low, the eyes and
hands were enlarged compared
with the rest of the
body. Frescoes and
sculptors were subordinated to
architecture. |
|
Majestas
Domini-motivet
(Herrens
herlighed)
blev
ofte anvendt i perioden. Motivet forestiller
Kristus som verdenshersker/verdensdommer
frontalt siddende på en trone/regnbuen med
jordkuglen som fodskammel. Jordkuglen kan
være inddelt i de 3 verdensdele (Europa,
Afrika, Asien), man dengang kendte til og
være delt af Middelhavet horisontalt og
Nilen vertikalt. Kristus er omgivet af en
mandorla (mandelformet glorie), som angiver
at Kristus er i himlen. Kristi højre hånd er
hævet til velsignelse og i venstre hånd
holdes livets bog. Uden for mandorlaen kan
være
de fire evangelistsymboler
(Markusløven,
Johannesørnen,
Lukasoksen,
Matthæusenglen).
Motivet
er
et
hovedmotiv
i
både
byzantinsk,
romansk
og
gotisk
kirkekunst. |
|
Maiestas
Domini
(the
glory
of
God).
The
Motif
shows
Christ
as
heavenly
judge
frontal
seated
on a
throne
or
rainbow
with
the
sphere
as
footstool.
Christ
sits
within
a
mandorla
(an
almond-shaped
halo),
that
symbolizes
that
Christ
has
ascended
into
heaven.
He
holds
The
Book
of
Life
and
raises
his
right
hand
in
blessing,
representing
his
Second
Coming
at
the
end
of
time.
Christ
can
be
surrounded
by
symbols
of
the
four
evangelists,
St
Mark's
Lion,
St
John's
eagle,
St
Luke's
ox
and
St
Matthew's
angel.
Maiestas
Domini
is a
chief
motif
in
both
Byzantine,
Romanesque
and
Gothic
Church
Art. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kirkearkitektur i Danmark
Church
architecture in Denmark |
|
|
|
|
Landsbykirke
og
grundplan.
Village church
and floor
plan. |
|
|
|
|
Grundplan
for
katedral.
Cathedral
floor plan. |
|
|
|
De
fleste danske landsbykirker er romanske kirker og bygget under
tysk indflydelse. Landsbykirkerne er enskibede med skib, kor,
apsis. Apsis i øst
og tårn i vest. |
|
De store romanske kirker kan være
basilikaformede med tværskib, apsis og kor. Basilikaformen
betyder at kirkens midtskib er hævet over sideskibene så
kirkerummet kan få lys fra midtskibets vinduer. |
|
Basilika (gr. basilike
(stoa): kongelig
søjlehal,
kirke
der
består
af et
midterskib
og
mindst
to
sideskibe.
Hovedskibet
er
højere
og
bredere
end
sideskibene
og kan
have et
apsis
(korrunding)
eller to
apsider,
et i øst
og et i
vest.
Hoved-
og
sideskibene
er
adskilt
ved
kolonnader
eller
buer, og
herover
kan være
et
klerestorium
(et
galleri)
og
vinduer.
Oprindeligt
havde
basilikaen
fladt
loft
eller
åben
tagstol
(tømmerkonstruktion,
der
bærer
taget).
Basilikaen
kan have
et
narthex
(smal
enetages
forhal
ved
hovedindgangen). |
|
|
|
De tidlige kirker havde træ- eller bjælkeloft
eller tøndehvælv, senere i perioden indføres krydshvælvet
med runde buer. Byggematerialet var hovedsageligt
markens kampesten/marksten. Når kampestenene er tilhuggede kaldes de
kvadresten, et stort antal kvadrestenskirker ses i
Jylland, men
også frådsten, kridtsten og munkesten (teglsten) blev anvendt. |
|
På kirkegulvene var
stampet ler,
frådstensflager
eller fliser af
brændt tegl.
Teglbrændingsteknikken
lærte man af
lombardiske
teglbrændere, og
teglen gav flere
muligheder i
kirkeudsmykningen,
f.eks.
rundbuefriser. |
|
Oprindeligt var der ikke stolerækker i kirkerne, og menigheden
sad på en muret
forhøjning langs væggene.
Der var to
indgangsdøre i
skibets vestende, en dør til mænd og en til kvinder. |
|
Kvadre- eller stenaltre var samtidig med kirkebygningen
og af samme materiale.
Fra 1100-tallet og begyndelsen af 1200-tallet kom de
kobberforgyldte altre (alterborde) ind i de danske
kirker f.eks. i Sahl ved Skive og i Stadil ses rester
af et gyldent alter. På Nationalmuseet kan ses et
gyldent alter fra Lisbjerg. |
|
Granitdøbefonte ses især i de jyske kirker med menneske- og dyrefremstillinger i
relief, f.eks. løvefonte. Døbefontene var malet i kraftige
farver. |
|
|
|
Hjerl Hedes museumskirke |
|
|
Museumskirke på
Hjerl Hede
har som forbillede Tjørring
Kirke nord for Herning.
Kirken har en mandsdør mod
syd og en kvindedør mod
nord. Kalkmaleriernes
motiver er fra Råsted Kirke.
Krucifikset er en kopi af
Åbykrucifikset.
Alterbordet er en kopi fra
Tømmerby, stagerne er fra
Visby. Klokken er en afstøbning
af den ældste bevarede
danske kirkeklokke fra
1100-tallet, den
bikubeformede klokke i
Mollerup kirke. |
|
|
|
|
|
|
Østerlars
Rundkirke |
|
|
Østerlars Rundkirke.
Akvarel, 1821/Østerlars Round
Church. Watercolor,
1821, |
|
|
Østerlars Rundkirke på Bornholm,
ca. 1160. Kampestenskirken blev anvendt
til både gudsdyrkelse og som forsvar mod
fjender, der nærmede sig fra søsiden.
Kirken, der er den største af de fire bornholmske rundkirker, består af
tre
stokværk, skibet er 17 m i diameter,
hertil kommer kor og apsis. Øverste
stokværk var oprindelig en åben
vægter- og skyttegang, det er i dag
lukket af taget. I 1500-1600-tallet fik
kirken sine syv stræbepiller, da væggene
begyndte at hælde. Adgangen til de øvre
stokværk foregår via en snæver trappe i
de tykke vægge. Kirken har et
fritstående klokketårn. Omkring
den centrale murpille blev i slutningen af
1300-tallet malet
en af de mest
interessante fresker i dansk
middelaldermaleri, den blev afdækket i
1890. Alteret fra 1605 og malerierne i
kirken blev udført af den lokale kunstner
Poul Høm.
Kirken blev indviet til Skt.
Laurentius, skytshelgenen for bibliotekarer, og en af de syv
ærkediakoner i Rom, hans attributter er en Bibel og en rist, han
led martyrdøden ved at blive ristet til døde den 10. august 258
e.Kr., Skt. Laurentius' dag, hvor der kan ses et utal af
stjerneskud kaldet Skt. Laurentius' tårer. Det menes dog at være
mere sandsynligt, at Laurentius blev halshugget. |
|
Østerlars Round
Church, c. 1160, on the
Isle of Bornholm, Denmark. The church was
used both as a place of
worship and for protection against enemies
from the sea. The three storey church
is 17 meters in diameter. Access to the upper floors
is by
a narrow staircase in the thick wall of granite boulder. The
buttresses was added later when the walls begun to lean
because of the huge weight. All around the center pier is a
great fresco made in the late 1300's, the most important
fresco in Danish medieval painting, it was uncovered in
1890. The altar is from 1605, and the paintings by the
local artist Poul Høm. Østerlars was dedicated
to Saint Lawrence, the patron saint of librarians - one
of the seven deacons of Rome, where he was martyred in 258.
According to legend, he was roasted to death on a grid, but
it is more likely that he was beheaded. His feast day is
August 10 and his symbol is a gridiron. The church is
the most famous and largest of the four round churches of
Bornholm. |
|
|
|
|
|
|
Jelling
Kirke |
|
Frådstenskirken
i Jelling |
- en kongegravskirke
|
|
Før den nuværende romanske
frådstenskirke opført o. 1100,
har
der
på
stedet
ligget
tre
trækirker
opført
af
egetræ |
|
Se
Jelling
monumenterne,
klik
her |
|
|
|
|
|
Knebel Kirke |
|
|
Tveje Merløse Kirke |
|
|
Tveje Merløse Kirke,
beliggende i byen Tveje Merløse få km syd for Holbæk,
er opført 1125-50 og
indviet til
Skt. Laurentius.
Den er Sjællands ældste
kirke og den eneste med fuldt bevarede tvillingetårne,
der
krones af bikubeformede stenkupler med en
frådstensknap øverst. Kirkens to tårne har
formentlig givet Merløse fornavnet "tveje" =
"tvende" = "to".
Det var formentlig
Asser Rig (d. ca. 1148), søn af Hvideslægtens stamfar
Skjalm Hvide, der lod
bygningen opføre i kampe- og frådsten med
den nye katedral i Roskilde (Svend Nordmands
frådstenskatedral) fra o. 1080 som
forbillede.
Hvideslægten opførte andre kirker med
tvillingetårne, bl.a. opførte Asser Rig
Fjenneslev kirke (se
Absalon, legenden om de to tårne).
Tveje Merløses apsis, kor, skib og
tvillingtårne står efter H.B. Storcks
restaurering, påbegyndt 1893, i opr. skikkelse bortset
fra det tilføjede våbenhus mod nord
fra
1893-95, opført i tegl og udvendigt beklædt
med frådsten, det erstattede et våbenhus fra
o. 1400.
Interiøret er af Storck forsøgt skabt i
romansk stil.
Tveje Merløse Kirke er lokation i filmen
"Slottet" fra 1964. |
|
Sagn: |
- |
Kirken
blev opført af to af Esbern Snares
døtre, og da de ikke kunne blive
enige om hvem, der skulle bygge
tårnet, byggede de hver sit tårn,
hvilket skulle forklare en lille
forskel på tårnene. |
- |
En
lindorm (hurtigvoksende
menneskeædende
fabeldyr/slange/drage) slyngede sig
rundt om kirken og forhindrede
kirkegængere adgang. Voksede den sig
stor nok til at bide sig selv i
halen ville kirken styrte i grus. |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Klokkehus/klokkestabel, opført 1895, indeholder (i stedet for tårnene) kirkens to klokker fra henholdsvis 1621 og 1862 (omstøbt fra formentlig en klokke fra 1500-tallet). |
2-3 |
Kirkeskibet. |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Majestas Domini,
romansk kalkmaleri i apsishvælvet, o. 1150-75. |
2 |
Jomfru Maria og ærkebispehelgener i korbuen, o. 1150-75. |
|
|
|
|
1-2 |
Fragmenter af romansk kalkmaleri
og
ornamentbort,
o. 1150-75. "Den vantro Thomas". |
|
|
|
|
1 |
Prædikestol,
som den så ud i 1571. De barokke
udskæringer, som i 1600-tallet dekorerede
storfelterne, anvendtes på en dørfløj (se
nedenfor). Lydhimlen er fra o. 1600.
Opgangen er fra 1894. |
2 |
Dørfløj, 1894, med relieffer fra 1625-50, der indtil restaureringen var anbragt på prædikestolen. |
3 |
Døbefont, 1894, som stod foran stiftsbiblioteket i Roskilde. Originalen, der var revnet, er på Roskilde Museum. |
4 |
Degnestol, stolen i hvilken kordegnen/kirkesangerens sad, når han ikke stod op og sang. |
5 |
Krucifiks på triumfvæggen (væggen mellem kor og skib), fra o. 1500. |
|
|
|
|
1-2 |
Stolestader,
1894. |
4 |
Den tidligere barokaltertavle, ophængt på skibets sydvæg, udført 1650-75 på Lorentz Jørgensens værksted i Holbæk. |
|
|
|
1-2 |
Herskabspulpitur. På væggen romanske
kalkmalerier, udført o. 1175-1200. |
3 |
Trappe til pulpitur. |
|
|
|
1 |
Pengeblok,
1600-tallet,
anvendt til indsamling af offergaver.
Pengeblokke skulle opstilles i alle kirker
efter påbud givet af Pave Innocens 3. i
1213. |
2 |
Romansk
bjælkeloft. |
|
|
|
Brøns Kirke |
|
|
Brøns kirke består af:
romansk apsis, kor
(1200-1225),
skib (c. 1250),
sengotisk tårn.
Apsis og
kor opførtes omkring 1200 af
tufsten (porøs stenart).
Apsis har en
blændingsdekoration på fem
felter mellem lisener og
halvsøjler. I midterfeltet
og yderfelterne har der
været vinduer, som nu er
blændede. På korets nordside
er en nu lukket præstedør. Skibets
kor og korets nordmur har
bevaret murdekorationerne
(en blænding, lisener,
rundbuefrise). Tagrytteren
blev fornyet 1651, men hører formentlig til det
oprindelige anlæg. Alt
tagværk er oprindeligt.
Det sengotiske tårn er af Tørninglen-typen,
som er et pyramideformet
spir og lavere gavle pegende
mod verdenshjørnerne.
Kirken blev restaureret i
1961 af arkitekt Rolf Graae
(1916-1996). |
|
|
1-4 |
Brøns kirke ligger
syd for Ribe. Landsbyen Brøns kan dateres
tilbage til 1231. Byen kaldtes da Brytyernes
(Godsforvalterens Næs).
Brøns har fra gammel tid været tingsted - det sted,
hvor en domstol holder ret dvs. i vikingetiden og
middelalderen en folkeforsamling hvor folket udøvede
dømmende og lovgivende magt. Selve tingstedet bestod
af en cirkel af sten, hvor tingmændene sad og
centralt stod en stor sten beregnet til forbryderen. |
5 |
Stolestaderne er fra 1730 og udført
af snedker Niels Christensen.
Bænke og ryglæn blev fornyet i 1855.
|
|
|
|
|
|
1 |
Glasmaleri udført 1931 af
J.Th. Skovgaard
(1888-1977), søn af
Joakim Skovgaard. I 1930'erne og
1940'erne udførte Johan Thomas Skovgaard
kirkeudsmykninger så som altertavler, glasmalerier
og fresker. I bl.a. Linderup Kirke dekorerede han i
1924 triumfvæggen og i
Jelling Kirke udførte han
kalkmalerier.
På glasmaleriet står: "LADER DE SMAA BØRN KOMME TIL
MIG" MINDE OM LYDIK JACOBSEN BRØNS MØLLE OPSAT 1931
AF HANS HUSTRU NICOLINE FØDT ELLUNG.
|
2-3 |
Romansk døbefont
fra formentlig 1100-tallet hidhørende fra en
tidligere kirke på stedet. Ornamentering og fem
mandshoveder dekorerer fonten.
Fontehimlen i bruskbarok
er fra 1651. Øverst på himlen ses et krucifiks og
herunder et dødningehoved. Figurer ses bærende
Kristi marterredskaber. På himlen står: "Hvo som troe og bliver døbt, Hand skal blive salig. Hvo som
icke troer, Hand skal fordømmis". Under himlen
svæver Helligåndsduen. Over korbuen ses den ene af
de to svævende engle, som er udført af
August Wilckens. |
4 |
Prædikestolen
i renæssancestil
er fra 1605. På stolen ses hvidmalede relieffer med
scener fra NT: Bebudelsen, Besøgelsen,
Hyrdernes tilbedelse, Omskærelsen, Kongernes
tilbedelse, Jesu dåb, Golgata og Opstandelsen. |
5 |
Senrenæssance altertavle
fra omkring 1630 udført på
Jens Olufsens
værksted i Varde. Den centrale scene er Den sidste
nadver. I venstre sidefelt ses Johannes Døberen døbe
Jesus i Jordanfloden. I højre sidefelt ses Kristus
på korset. I topfeltet ses Opstandelsen. |
|
|
|
|
1-2 |
Korbuekrucifiks i sengotisk stil
fra slutningen af 1400-tallet. Til venstre for
Kristus på korset ses Jomfru Maria og til højre
evangelisten Johannes. Korset er fra 1908. Til
venstre i korbuen ses en bispefigur fra 1400-tallet. Korbue
og triumfvæg er dekoreret af
August Wilckens. |
3-4 |
Orglet fra 1699
er udført i Hamborg. På pulpituret ses "Anno 1698"
skrevet på dets søjler. I felterne herover er 12
apostelfigurer som stammer fra en sengotisk
fløjaltertavle. |
5 |
Det flade loft
er dekoreret med akantusranker. |
|
|
|
|
På skibets nordvæg
er kalkmalerier fra omkring 1530
Nederst ses en passionsfrise, der
fortsættes i næste freske.
|
Kalkmaleriet til venstre (set fra indgangen) viser følgende
fremstillinger:
|
|
|
Kristusbæreren,
Skt. Kristoffer og Jesusbarnet.
Legenden fortæller at kæmpen Reprobus levede
i Kanaans land, han ville tjene den største
konge, som han fandt. Kongen jog Djævelen
bort ved at korse sig, hvorfor Reprobus
konkluderede, at Djævelen var større end
kongen og ønskede at tjene ham i stedet. Han
drog ud og fandt sin nye herre i ørkenen.
Djævelen viste sig at være bange for korset,
fordi det var på et kors Kristus døde.
Således måtte Kristus være mægtigere en
Djævelen, og Reprobus ville nu tjene ham og
gav sig igen på vandring. Han mødte en
eneboer, der fortalte ham om en farlig flod,
der havde taget mange mennesker og sagde til
Reprobus, at han kunne tjene Kristus ved på
sine skuldre at bære rejsende over floden.
En nat var der en dreng, der bad om at blive
båret over. Reprobus tog drengen på
skuldrende og med sin stav i hånden gik han
ud i floden. Drengen blev tungere og tungere
og Reprobus følte han bar alverdens byrder
på sine skuldre, og han bar den, der selv
havde båret alverdens synder på sine
skuldre, Kristus, og hans navn blev nu
Kristusbæreren/Kristoforus. Skt. Kristoffer
er de rejsendes helgen.
Fra 1903-07 blev
kalkmalerierne restaureret af August
Wilckens. |
|
|
Kristus
i persekarret. Kristus tynges ned i
karret af sit kors, et symbol på hvordan
menneskets synder tynger ham. Blodet presses
af Kristi legene svarende til vinen, der
presses ud af druerne. Over Kristus bærer to
engle en baldakin af form som en pavekrone.
GT, Esajas' Bog, 63, 2-3:
"Hvorfor er din
dragt så rød, dine klæder som en, der træder
persen? Vinpersen trådte jeg alene, ingen
fra folkene var med mig. Jeg trådte dem ned
i vrede og trampede på dem i harme, så deres
blod sprøjtede på mine klæder, og jeg sølede
min dragt helt til." |
|
|
Skt.
Jørgen og Dragen. Dragen der
terroriserede folk ved at spy giftig ånde
boede i et hav foran en by i Libyen. Den
krævede menneskeofre hver dag. En dag kom
turen til prinsessen fra byen, hun skulle
føres til dragen og ofres og accepterede sin
skæbne, og klædt som brud blev hun sendt til
dragen. Ridder Jørgen greb ind og besejrede
dragen ved hjælp af korsets tegn, hvorefter
han gennemborede den med sin lanse.
Prinsessen kunne nu lægge sit bælte om
halsen på dragen og trække den med sig ind i
byen, hvor ridder Jørgen dræbte den med et
sværd efter at kongen og alle hans folk
havde ladet sig døbe.
Dragen skal i kristen symbolik forstås som
djævelen. I senmiddelalderen udstyredes
personer med samtidsdragter. Med korstogene
bringes Skt. Jørgenlegenden nordpå - en af
middelalderens populære helgener og Englands
skytshelgen (St George).
Skt. Jørgen er skytshelgen for
riddere, soldater og
drengespejdere. |
|
|
Reformationsbillederne
Pavebullen og
Himmelborgen (nedenfor) er begge lutheranske indlæg i
striden om kirkens reform. (Om
Reformationen).
Pavebullen (pavebrevet). Meningen med
fresken er at håne den katolske kirke.
Omkring et dokument er samlet paven,
kardinaler, bisper og andre gejstlige af
forskellig rang og orden.
Dokumentet er tomt og kan referere til, at
den katolske kirke ikke har noget at sige.
Har der været en tekst ville det formentlig
være en
fordømmelse
af Luthers lære. Der er næppe tale om et
afladsbrev, da et sådan ikke var forsynet
med segl men omrullet med et bånd og meget
mindre. Til venstre og højre for dokumentet
er placeret narre med æselører, der peger på
dokumentet. Narren til højre rækker et par
briller op mod de gejstlige, måske en
hentydning til at de vil give Romerkirken
det manglende klarsyn.
Under seglene ses to persongrupper. Til
venstre står en gruppe velklædte personer
bag en munk, der formentlig er
afladskræmmer. Personen lige bag ham holder
i hans kappe. Denne gruppe skal formentlig
opfattes som godtroende katolske fjolser,
der fromt og naivt i både overført og
faktisk betydning står bag munken og hans
budskab. Gruppen til højre er aktive noget
forhutlede personer. Den forreste person
går i clinch med munken. Personerne på
denne side har hørt om Martin Luther og hans
teser om aflad fra 1517, og at de således
ikke kan købe sig til kortere ophold i
skærsilden, men at frelsen alene
beror på troen på Jesus Kristus.
|
|
|
|
Kalkmaleriet til højre (set fra
indgangen) viser
Himmelborgen
Passionsfrisen er fortsat fra
fresken til venstre. |
|
Himmelborgen
ses centralt i billedet. Teksten øverst på
borgen lyder: "Bonus
pastor animam suam dat pro ovie(r)bus suis"
(den gode hyrde giver sit liv for sine får). På
borgens venstre side ses gejstlige på vej til
borgen, en pave er til hest. På højre side ses
nonner og yderst til højre Jomfru Maria som
vender sig bort. Foran borgporten står Kristus.
I
Johannesevangeliet,
10,1 står:
"Sandelig,
sandelig siger jeg jer: Den, der ikke går ind i
fårefolden gennem døren, men klatrer over et
andet sted, han er en tyv og en røver."
Det er lige
det, der sker på billedet, en indtrængen i
himmelborgen, men ikke gennem døren.
|
|
Passionsfrise
i freskerne i Brøns |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Møgeltønder kirke
-
se separat side |
|
|
Odden
Kirke |
|
|
Odden
Kirke
er
beliggende i Overby på
Sjællands Odde. Kirken er fra 1300-tallet.
Oprindeligt stod kirken i rå
munkesten, senere blev den
kalket hvid og i slutningen
af 1800-tallet fik den sin
røde farve. |
|
|
|
|
|
1-6 |
Monumentet over
Peter Willemoes. Han fødtes i Assens
11. maj 1783 og døde 22. marts 1808 i Slaget
ved Sjællands Odde. |
2 |
På gravstenen står:
HER UNDER HVILE LIEUTENANTERNE WILLEMOES OG
DAHLERUP AF SØETATEN OG LIEUTENANT SOLAND AF LANDETATEN OMGIVNE AF 29 MAND, ALLE AF LINIESKIBET PRINDS CHRISTIANS BESÆTNING. FALDNE I KAMPEN VED SJÆLLANDS ODDE
D. 22 MARTS 1808.
DETTE MINDE REISTES AF SØLIEUTENANTS SELSKABET D. 11 MAI 1883, HUNDREDAARSDAGEN EFTER AT
PETER WILLEMOES FØDTES. |
6 |
|
|
|
|
Ørridslev
Kirke |
|
|
|
|
|
|
Ørridslev Kirke nord for Horsens. Det romanske kor og skib
opført omkring 1100 hører til en af Danmarks
første frådstenskirker. I det regelmæssige murværk ses mod syd den
oprindelige dør og tre vinduer der alle er tilmurede.
I vinduerne
er fundet rester af trærammer. I slutning af det 15.
århundrede fik kirken hvælv. Noget senere opførtes et
stort våbenhus mod syd i to stokværk og med
blædningsgavl. Tårnet er skalmuret med små sten. Altertavlen
er i nygotisk stil med maleri fra 1867. Den romanske
døbefont har en firsidet
arkadeprydet kumme. Prædikestolen er fra
1619. I Kirken ses en mindetavle for slaget ved Kalmar 1611 opsat af
lensmanden Lavers Ebbesøn. I korbuen ses et kalkmaleri fra
omkring 1100 visende Kain og Abels ofring til
Gud. Centralt i buen ses Kristus på
regnbuen. Kain og Abel er placeret på hver sin
side af Kristus. Abel frembærer sit offerlam. Malerierne
blev restaurerede i 1902 af E.
Rothe. |
|
|
|
|
Kattrup
Kirke |
|
|
Kattrup Kirke nord
for Horsens. Den romanske
kirke, der er opført omkr.
1200, er præget af
omfattende omdannelser. I
1766 blev tårnets øverste
del nymuret. I 1850-52 blev
apsis, kor og skib ombygget.
Før
Reformationen blev det
treetagers tårn og våbenhus
tilføjet. |
|
|
|
|
Hørdum
Kirke |
|
|
Den romanske
granitkvaderkirke (apsis, kor, skib) er opført
omkr. 1170. I kirkens våbenhus står
Hørdumstenen/Thorstenen,
800-1250, der viser Thors fiskefangst.
Kirkens tårn, inspireret af et forsvarstårn, er
opført i 1955. |
|
|
Asnæs
Kirke |
|
Den hvidkalkede
kampestenskirke i Asnæs i Odsherred er indviet til Sankt Olaf - "Kirken,
modtog 1. juli 1466 et af danske bisper udstedt afladsbrev for besøgende og
givere og kaldes ved denne lejlighed S. Olafs kirke" (Fra Danmarks kirker -
Nationalmuseet). I 1100-tallet
opførtes kirkens skib og kor - gavlene er kamtakkede. I
sengotisk tid blev tilføjet våbenhuse mod
syd og nord, skibet blev forlænget, kirken fik et tårn og kirkerummets vægge
blev udsmykket med
vievandskors.
Kirkens altertavle i
bruskbarok er fra 1635, tavlens centrale
motiv er en fremstilling af "Den
sidste nadver", og på topgesimsen ses
Christian 4.'s kronede monogram. Rester af kalkmalerier blev afdækket i
begyndelsen af 1900-tallet. |
|
|
|
|
|
Ranum
Kirke |
Ranum Kirke
i Vesthimmerland, 1909,
arkitekt C.M. Smidt. Kirken er opført i
nyromansk
stil inspireret af cisterciensermunkenes byggestil
og forbinder sig dermed til det nærliggende
Vitskøl kloster. Kirken blev opført med et spir og
uden indvendig udsmykning. Spiret forfaldt, og der
besluttedes at opføre et tårn, og der var ønsker
om at tilføje et kapel, et dåbsventeværelse og en
sal, og løsningen med de to tårne fra 1931
dækkede disse behov.
Niels Larsen Stevns
har
i 1921
udført fresken over alteret "Kristi
genkomst over Ranum". Den svævende Kristus
er omgivet af basunblæsende engle og
herunder ses motiver i
luftperspektiv fra Ranum og omegn:
Trend storskov, Vitskøl kloster,
Malle kirke med gravhøjene og
Limfjorden anes. |
Ranum
Church,
Denmark, 1909, designed by the architect
C.M. Smidt. The style is Neo-Romanesque
influenced by Cistercian buildings and
connects the church with the nearby Vitskøl
monastery.
The Danish symbolist painter
Niels
Larsen Stevns
had executed the fresco above the altar
"The Second Coming over Ranum",
1921. |
|
|
|
Danske
domkirker/stiftskirker/bykirker |
|
En domkirke er
hovedkirken i et stift. I Danmark er der 11 stifter, de 10 i
Danmark. Kirken i Grønland er et stift i Den Danske
Folkekirke, men hører under Grønlands Selvstyre, hvad angår
lovgivning og finansiering. Hvert stift er inddelt i et
antal provstier, der igen er inddelt i et antal sogne. Til
hvert stift hører en domkirke: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ålborg
Domkirke
Skt. Budolfi Kirke.
Aalborg
Cathedral
St Botolph's Church. |
|
|
|
Haderslev
Domkirke
Vor Frue Kirke.
Haderslev
Cathedral
The
Church of Our Lady. |
|
|
|
|
Helsingør
Domkirke
Skt. Olai Kirke.
Elsinore
Cathedral
St Olav's Church. |
|
|
|
|
Ribe
Domkirke
- se separat side/see
separate page |
|
|
Ribe
Domkirke, ca. 1130-60/Ribe
Cathedral, Denmark, c. 1130-60. |
|
|
Roskilde
Domkirke
- se separat side/see
separate page |
|
|
Roskilde Domkirke
ca. 1170-1280/Roskilde
Cathedral, Zealand, Denmark, c. 1170-1280. |
|
|
Viborg
Domkirke |
|
|
Domkirken,
der er opført 1864-76 i
nyromansk stil, er inspireret af
Domkirken i Lund.
I kirken
findes fresker af
Joakim Skovgaard og
Niels Larsen
Stevns. |
|
Kun krypten er bevaret fra den oprindelige
romanske kirke, der
blev opført i
1100-1200-tallet og
revet ned i 1863. En
rekonstruktion blev
foretaget, da kirken
var blev ødelagt af
brande senest i
1726, hvor kun
murene stod tilbage.
Kirken blev genopbygget i barokstil, men murene havde taget
så megen skade, at de skred fra hinanden og slog revner,
hvorfor det blev besluttet at lukke kirken, rive den ned og
genopbygge den i romansk stil
efter tegninger af
arkitekten Niels
Sigfred Nebelong.
Ifølge Saxo
Grammaticus blev
Valdemar 1. den
Store i 1157
gift i Viborg med
Sophie af Novgorod.
Kong Erik 5. Klipping er
gravsat i domkirken. |
|
|
|
1 |
Bronzeport, 2012, af kunstneren
Maja Lisa Engelhardt,
et "forhæng" i bronze. |
|
|
|
1 |
Det gyldne alter,
tegnet af arkitekten H.B. Storch, modelleret i forgyldt metal på egetræ
af billedhuggeren C.C. Peters. Alteret er udført i forbindelse med
genopbygningen i 1870'erne og inspireret af de gyldne middelalderaltre,
se Lisbjergalteret. |
2 |
Prædikestol
udført i forbindelse med genopbygningen i 1870'erne af billedhuggeren
Carl Julius Rosenfalk (1815-1878). Prædikestolen i Bremersandsten
står på granitsøjler, der understøttes af liggende løver, der er udført
af H.W.
Bissen. |
3 |
Døbefont af granit fra den
oprindelige romanske kirke. |
4 |
Eksteriør. |
5 |
Krypten
fra den oprindelige romanske kirke. |
|
|
|
1-2 |
Ligsten for Erik Klipping
foran knæfaldet. De jordiske rester af Klipping blev nedsat i 1956. |
3-4 |
Joakim
Skovgaards udsmykning,
1901-06,
erstattede F.C. Lunds udsmykning.
Skovgaard
skabte en folkelig Billedbibel. Billederne fremstår
forenklede, fladebetonede og i primitivistisk stil.
En
stor del af freskerne i Domkirken er malet af assistenter efter Skovgaards anvisning,
en af dem var
Niels Larsen Stevns. De tekniske
vanskeligheder var betydelige og
Skovgaard og hans hjælpere rejste til
Italien for at studere
freskoteknik.
"Bibelske billedmeditationer over Joakim Skovgaards
billeder i Viborg
Domkirke", af Erik
Ågård og Johannes
Aagaard, 2001,
Religionspædagogisk
Forlag. |
|
|
|
1 |
Uddrivelsen af Paradis. |
2 |
Syndfloden og Abraham
der fører Isak til offerstedet på Moria
bjerg",
ca. 1905, udført af Skovgaard selv. |
3 |
Styrkeprøven på Karmels bjerg, hvor profeten Elias udfordrede Baalspræsterne, der dyrkede frugtbarhedsguden Baal. Et bål skulle tændes, men der kom ingen ild fra Baal, men Elias bad til Gud, og han sendte ild. |
4 |
Jesus helbreder den lamme mand. |
|
|
|
1 |
Scener i hovedskibets loft (oppefra og ned):
Englen Gabriel bebuder Jesu fødsel for Maria
- Maria
hos Elisabeth - Jesu fødsel - Josef og Maria i
templet, Jesusbarnet holdes af Simeon, der af
Helligånden havde modtaget åbenbaring om, at han
ikke skulle se døden, før han havde set Herrens
salvede. Ved siden af Simeon står profetinden Anna -
Jesu dåb. |
2 |
Indtoget i Jerusalem. |
3-4 |
Den sidste
nadver,
1901. Lammet er spist. Judas forræderen er på vej væk.
Tallet 12 symboliserer harmoni, f.eks. at være 12 til bords. I den
sidste nadver var der 13 til bords, Jesus og
de 12 disciple. Under nadveren
afsløres det, at Judas vil forråde Jesus "en
der dypper i samme fad som jeg". I
Skovgaards freske forlader Judas bordet. Efter Judas' forræderi vælges
en ny tolvtemand. 13 er én for mange ved bordet, og ifølge gammel tro
eller overtro vil én dø inden året er omme, hvis der er 13 til bords. |
|
|
|
1 |
Kristus i stråleglans (mandorla = oval/mandelformet glorie). |
2 |
Dommedag. |
3 |
De 12 apostle ses i cirkelformen, i hjørnerne
ses de fire evangelister med deres symboler. |
4 |
Poul S. Christiansen, "Joakim
Skovgaard maler al fresco i Viborg Domkirke", 1906, Skovgaard Museet,
Viborg. |
|
|
Vor Frue Kirke i
Kalundborg |
|
|
|
Vor
Frue Kirke i Kalundborg
1170-90/Church
of Our Lady, Kalundborg,
Denmark, 1170-90. |
|
|
Vor
Frue Kirke i Kalundborg
1170-90.
Den femtårnede kirke skulle være blevet bygget af Ingeborg,
datteren af Kalundborgs grundlægger Esbern Snare Hvide (1127-1204),
der før kirkebyggeriet havde anlagt Kalundborg Slot, kirken har
formentlig været en del af et større fæstningsanlæg omkring
borgen. Kirkens slotsagtige fremtræden skulle
lede tankerne hen på det himmelske Jerusalem - i middelalderen havde
mennesket den forestilling, at det himmelske Jerusalem var en befæstet
by med fem tårne. Kirkens mure er af munkesten og hviler på en
granitsokkel. Vinduerne er rundbuede og
sidder højt. Kirkens
grundplan er det græske kors med lige lange
arme, hver arm afsluttes med et ottekantet
tårn. Det centralt placerede firkantede tårn
er 41 m høj
ca. 10 m højere end de andre tårne.
Midtertårnet er opkaldt efter
Jomfru Maria, de andre efter
helgeninderne Skt. Anne,
Skt. Gertrud,
Skt. Maria Magdalene og Skt. Katharina.
Granitdøbefonten fra 1200-tallet var formentlig udført af
adelsfamilien Hvides stenmester.
Altertavlen blev udført i barokstil i 1650
af den
danske billedskærer Lorentz Jørgensen og
doneret til kirken af
Christian 4.
og
Kirsten Munks datter, Elisabeth
Augusta og hendes mand Hans Lindenov (1616-1659), der var lensmand på
Kalundborg slot. Altertavlen viser i
relieffer fortællinger fra Bibelen: Jesu
fødsel, Den Sidste Nadver, Korsfæstelsen
Opstandelsen og Kristi Himmelfart, samt de 4
evangelister og andre fritstående figurer og
et utal af ornamenter.
Hans Lindenov skulle have været et
julespøgelse, der kørte
gennem Skibbrogade i Kalundborg med sit hoved under armen.
Prædikestolen fra 1879 har fem felter med malerier af A. Dorph. I
1827 styrtede midtertårnet sammen, selve tårnet
knuste kirkens midterhvælving, prædikestol,
altergitter og nogle af granitsøjlerne i skibet,
spiret faldt uden for kirken uden at skade
korsarmenes tårne. Tårnets sammenstyrtning
skyldtes formentlig at søjlefundamenterne var
svækket ved udgravninger til begravelser under
kirkens gulv. |
|
Kalundborg,
Church of Our Lady
1170-90,
Zealand, Denmark.
The unique five-towered church was, according to tradition,
built by Ingeborg, the daughter of Kalundborg's founder Esbern
Snare Hvide
(1127-1204).
The ground plan of the red brick church
was the Greek cross with four arms of equal length, in the
end of the four crossarms towers were built, the fifth tower
was centrally placed. The church's castle-like appearance
should suggest the heavenly Jerusalem - the people of the
Middle Ages imagined that the heavenly Jerusalem was a
fortified town with five towers.
The altarpiece, originally unpainted, was executed in
Baroque style in 1650 by the Danish carver Lorentz
Jørgensen and donated to the church by the daughter of king
Christian IV Elisabeth Augusta and her husband Hans Lindenov
(1616-1659), who was vassal of Kalundborg Castle. The
altarpiece showed a series of Bible stories e.g.: the Birth
of Christ, the Last Supper, the Crucifixion of Christ and
the Ascension of Christ.
Hans Lindenov was said to be a Christmas Ghost, who drove
through the streets of Kalundborg with his head under his
arm.
The granite font from the 13th century was probably executed
by the stonemaster of the noble family Hvide. |
|
|
Lund
Domkirke |
|
|
|
Lund
Domkirke, Skåne/Lund
Cathedral, Scania. |
Jætten
Finn,
kryptkirken/Finn,
the Giant,
the crypt. |
|
|
|
|
Dommedag, 1925-27, stiftmosaik i apsis
udført af
Joakim
Skovgaard. |
|
Lund
Domkirke, indviet til
Skt.
Laurentius, er den fornemste
nordiske
romanske kirke.
Den er en
treskibet basilika bygget i sandsten.
Bispedømmet i
Lund blev
indstiftet i
1060 af
Kong
Svend 2.
Estridsen. I
Kong Knud 4. den
Helliges
gavebrev til
Lund fra 1085,
hvor kirken blev
tildelt
en del jord, nævnes en kirke bygget i 1080'erne, men formentlig ikke den
nuværende Lund Domkirke.
Byggeriet af Lund Domkirke menes
påbegyndt omkring 1103 over den
oprindelige kirke fra omkring
1080'erne.
Stenhuggere
fra
Rhinlandet og Italien ledede
kirkebyggeriet. Den første ærkebiskop
Asser
indviede kryptens højalter i 1123, og i 1145 indviede
ærkebiskop Eskil højalteret.
Krypten,
hvis korshvælvinger hviler på
uensartede søjler, indeholder sarkofager og mindetavler, og den
har stort set været uberørt
siden indvielsen i 1123.
Hovedalteret blev indviet til
Johannes Døberen. |
|
Den mest
berømte søjle i krypten er den, hvor
Jætten Finn er udhugget og om
hvem legenden fortæller, at han
byggede kirken. Han står oprejst
og holder om søjlen med sin
højre arm og ser ud i
kryptrummet. Finn skulle have
haft et væddemål med en munk,
der gik ud på, at hvis munken
ikke kunne finde ud af, hvad
Finn hed før kirkebyggeriet var
afsluttet, skulle Finn have
munkens
øjne. Munken fik kendskab til
navnet lige inden den sidste
byggesten skulle placeres, da
han havde hørt en jættekvinde synge for
sine børn, og i sangen indgik jættens
navn. I sin vrede
over at have tabt væddemålet gik
Finn ned i krypten og tog fat om
en søjle for at rive kirken ned
og i samme nu blev han
forvandlet til sten.
Finns hustru ses på en anden af
søjlerne i krypten, hun sidder
på hug og holder i sine arme et
barn, hun er bundet fast til
søjlen med et bælte og synes i
færd med at kravle op ad den.
|
|
|
Det er uvist, hvem
søjlefigurerne i virkeligheden
repræsenterer.
Finn kunne være
den
gammeltestamentlige
figur,
den jødiske dommer Samson (en frelser og et
billede på Kristus), der skal befri Israel fra filistrenes undertrykkelse.
Dommerbogen 16,29-30:
"Samson satte hænderne mod de to søjler i midten, som
bar taget, og stemmede imod den
ene med sin højre hånd og imod den anden
med sin venstre og sagde: "Lad mig dø sammen med
filistrene!" Så rettede han sig ud med
en sådan kraft, at huset
styrtede sammen over fyrsterne og alle de folk, der
var der. Sådan dræbte han ved sin død flere, end han havde
dræbt, mens han levede."
Finns kone kunne måske være
filisteren Dalila? "Hun dyssede ham [Samson] i søvn i sit skød" (Dommerbogen 16,
se
nederfor). Eller Abraham,
der sidder med Lazarus i sit skød (symboliserende
Paradis), "Så døde den fattige,
og han blev af englene båret
hen i Abrahams skød." (Lukas
16, se nedenfor).
|
|
|
|
1-4 |
Jætten Finn. Legenden fortæller, at han byggede
kirken. Finn skulle have
haft et væddemål med en munk,
der gik ud på, at hvis munken
ikke kunne finde ud af, hvad
Finn hed før kirkebyggeriet var
afsluttet, skulle Finn have
munkens
øjne. Munken fik kendskab til
navnet lige inden den sidste
byggesten skulle placeres, da
han havde hørt en jættekvinde synge for sine børn, og i sangen indgik
jættens navn. I sin vrede
over at have tabt væddemålet gik
Finn ned i krypten og tog fat om
en søjle for at rive kirken ned
og i samme nu blev han
forvandlet til sten. |
5 |
Finns hustru sidder på hug og holder i sine arme et
barn, hun er bundet fast til søjlen med et bælte og synes i færd med at
kravle op ad den.
Det er uvist hvem de to søjlefigurer i virkeligheden repræsenterer.
|
6 |
Krypten.
|
|
|
Ved en
brand i 1234 blev store dele af
kirken ødelagt.
I 1370 fik kirken sine gotiske korstole og i
1398 den gotiske fløjaltertavle.
Den syvarmede lysestage i
koret er sandsynligvis
fremstillet i Hamburg i
slutningen af 1400-tallet. På
den sydlige væg findes et
stenrelief fra ca. 1510
forestillende domkirkens
beskyttere, blandt andet
Knud 4.
den Hellige.
I begyndelsen af
1500-tallet kom den
tyske arkitekt og billedhugger
Adam van Düren til Lund for
at forestå en større renovering af
domkirken.
I krypten udførte van
Düren
den reliefdekorerede brønd og en
sarkofag for den sidste
retmæssigt viede ærkebiskop af
Lund, Birger Gunnersen.
Lund var et væsentlig kulturelt
centrum i middelalderen
dokumenteret ved dens store
antal af kirker og klostre.
Reformationen i 1536 betød, at
kirkens indflydelse mindskedes.
Med Roskildefreden i 1658 afstod
Danmark Skåne, Halland og
Blekinge. Den danske biskop i
Lund
Peder Winstrup (biskop fra 1638-79, hans sarkofag står i krypten)
virkede under to danske konger
og to svenske konger. Karl 10.
Gustav adlede ham under navnet
Himmelstierna. Ifølge
Roskildetraktaten skulle kirkens
ordning forblive dansk, de
kirkelige handlinger skulle
foregå på dansk, men der skulle
bedes for den svenske konge.
I 1675 erklærede
Christian 5.
Sverige krig, Den
Skånske krig (1675-79), med det
formål at vinde de
provinser
tilbage som
Frederik 3.
mistede ved Roskildefreden.
Forsøget på generobringen
mislykkedes. Den Skånske Krig
medførte, at de danske præster
efterhånden blev skiftet ud med
svenske præster og det danske
sprog forbudt og erstattet med
det svenske. |
|
I 1800-tallet renoveredes
kirken omfattende, først af
Carl Georg Brunius, derefter af Helgo Zettervall,
og de to tårne fik deres nuværende udseende med pyramidale
tage. Fra 1925-27 udførte
Joakim
Skovgaard mosaikdekorationen i
apsis.
Den seneste renovering,
1954-1963, blev ledet af arkitekten Eiler
Græbe.
Kirken har 5 orgler, det største
blev bygget mellem 1932-34 af
Marcussen & Søn, Orgelbyggeri i
Åbenrå. Det mindste orgel er det
astronomiske ur. De tre øvrige
orgler er i krypten,
dåbskapellet og koret. Det nye
alter, 1990, blev udført af professor i arkitektur ved Lunds Universitet Janne Ahlin. |
|
Dommerbogen 16: 17-22:
"Der er aldrig kommet en ragekniv på mit hoved, for jeg har lige fra
moders liv været en Guds
nasiræer," sagde han [Samson].
"Hvis mit hår bliver skåret af,
mister jeg mine kræfter og
bliver svag som ethvert andet
menneske." Dalila var nu klar
over, at han havde fortalt hende
sandheden, og hun sendte bud
efter filisterfyrsterne og
sagde: "Kom, for denne gang har
han fortalt mig sandheden."
Filisterfyrsterne kom op til
hende, og de havde pengene med.
Hun dyssede ham i søvn i sit
skød, og hun tilkaldte en
mand, som skar hans syv
hårfletninger af. Fra da af var
han uskadeliggjort og havde
mistet sine kræfter. Så sagde
hun: "Filistrene er over dig,
Samson!" Han vågnede og tænkte:
"Jeg skal nok slippe fra det og
ryste mig fri ligesom de andre
gange." Han vidste nemlig ikke,
at Herren havde forladt ham. Men filistrene greb ham og stak
øjnene ud på ham og førte ham ned til Gaza, hvor de lagde
ham i lænker, og i fængslet blev han sat til at dreje
kværnen. Men hans hår, der var blevet skåret af, begyndte at
vokse ud igen." |
|
Lukas 16:
19-31.
Lignelsen om den rige mand og
Lazarus: "Der var en rig mand,
som klædte sig i purpur og fint
linned og hver dag levede i fest
og pragt. Men en fattig mand ved
navn Lazarus lå ved hans port,
fuld af sår, og ønskede kun at
spise sig mæt i det, der faldt
fra den riges bord, og hundene
kom tilmed og slikkede hans sår.
Så døde den fattige, og han blev af englene båret hen i Abrahams skød.
Også den rige døde og blev
begravet. Da han slog øjnene op
i dødsriget, hvor han pintes,
ser han Abraham langt borte og
Lazarus i hans skød. Fader
Abraham! råbte han, forbarm dig
over mig og send Lazarus, så
han kan dyppe spidsen af sin
finger i vand og læske min
tunge, for jeg pines i disse
luer. Men Abraham svarede: Barn,
husk på, at du fik dit gode,
mens du levede, og Lazarus på
samme måde det onde; nu trøstes
han her, mens du pines. Desuden
er der lagt en dyb kløft mellem
os og jer, for at de, som vil
herfra over til jer, ikke skal
kunne det, og de heller ikke
skal komme over til os
derovrefra. Da sagde han: Så
beder jeg dig, fader, at du vil
sende ham til min fars hus, for
jeg har fem brødre, for at han
kan advare dem, så ikke også de
kommer til dette pinested. Men
Abraham svarede: De har Moses og
profeterne, dem kan de høre.
Nej, fader Abraham! sagde han,
men kommer der en til dem fra
de døde, vil de omvende sig.
Abraham svarede: Hvis de ikke
hører Moses og profeterne, vil
de heller ikke lade sig
overbevise, selv om en står op
fra de døde." |
|
|
|
1-2 |
Ærkebiskop
Birger Gunnersens (ca. 1445-1519) sarkofag udført af
Adam van Düren. |
3 |
Domkirkens tre beskyttere, Skt.
Laurentius (med risten), Jomfru Maria og
Knud 4. den Hellige,
stenrelief fra ca. 1510, tilskrevet
Adam van Düren. |
4 |
Mindesten over
ærkebiskop
Anders Sunesen (ca. 1167-1228). Her placeres Dannebrog på
Valdemarsdag, 15. juni. Det var
Sunesen der knælede i bøn
i 1219 under slaget ved Lyndanise (i dag Tallinn) i Estland.
Når ærkebiskoppen rakte armene
mod himlen gik danskerne
sejrrigt frem, når han sænkede
armene havde esterne krigslykken
med sig. Ærkebiskoppen bad Gud
om hjælp til sejr, sejrstegnet
fra Gud var et rødt flag med
hvidt kors, der faldt ned fra
himlen og blevet grebet af
Sunesen. |
5 |
Det astronomiske ur,
Horologium Mirabile Lundense, blev placeret i skibet
omkring 1424.
Når uret spiller den tysk-latinske julesang
"In
dulci jubilo" (I dejlig glæde),
træder
De Hellige Tre Konger
frem og priser Jesusbarnet, som
Jomfru Maria holder i sin favn.
Urets øverste tavle viser
blandt andet månefaserne.
Den
nederste tavle er en kalender,
og den centrale figur er
Skt.
Laurentius (Hellig Lars), som er
kirkens skytshelgen og har givet
den navn. Kalenderen er
omgivet af
evangelistsymbolerne. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1-2 |
Liberiet,
domkapitlets bibliotek, opført i slutningen af 1400-tallet. I 1600-tallet
anvendtes biblioteket som auditorium for det nyopførte Lund Universitet. I
dag anvendes liberiet af pilgrimme. |
3 |
Statue af den svenske
præst Henric Schartou (1757-1825), fra 1785 præst i Lund. Statuen er
udført af Peter Linde i 2003. |
|
|
|
|
Munkeordener i
den romanske periode
Benediktinerordenen. Cluniacenserordenen.
Augustinerordenen,
tiggermunke.
Cistercienserordenen.
Karteuserordenen.
Johanniterordenen.
Antoniterordenen.
Præmonstratenserordenen.
Senere munkeordener:
Helligåndsordenen.
Karmeliterordenen,
tiggermunke.
Franciskanerordenen,
tiggermunke, gråbrødre.
Dominikanerordenen, tiggermunke.
Birgittinerordenen
(Den Hellige
Frelsers Orden),
Ordo. Motto:
"Amor Meus Crucifixus
est" (min kærlighed er korsfæstet eller min
kærlighed er Den Korsfæstede).
Jesuitterordenen,
"Societas Jesu" (Jesus selskab).
Tiggermunkeordener er
opstået i 1200-tallet. Munkene
har aflagt løfte om fattigdom og
givet afkald på personlig
ejendom. |
|
|
|
|
|
|
|
Sct. Bendts Kirke |
|
|
Sct. Bendts Kirke i Ringsted,
1160-1170.
En frådstenskirke, indviet
til Jomfru Maria/Vor Frue, var den
første kirke på stedet, der omkr. 1080 blev grundlagt af Svend Nordmand
biskop i Roskilde fra 1073-88.
Klostret blev formentlig stiftet
af Nordmand, men det er muligt,
at det først blev et egentligt
kloster efter en donation i
1135
fra
Erik Emune, der stiftede
klostret til ære for sin
halvbror
Hertug Knud Lavard
(ca. 1096-1131),
der blev myrdet i Haraldsted
Skov og gravsat i kirken.
Den nuværende teglstenskirke
opførte
Valdemar 1. den Store som
monument over sin far Knud
Lavard, og kirken blev
indviet i 1170 til Den
hellige Knud Lavard og blev
en valfartskirke.
Også
en dyrkelse af Erik Plovpenning,
der aldrig blev helgenkåret,
fandt sted.
Senere
fik kirken navnet Sct. Bendts
Kirke efter Benedikt af
Nursia (ca. 480-ca. 547),
grundlægger af
Benediktinerordenen, hvis motto
var
"Ora et Labora" (bed og arbejd). Kirken udgjorde
nordfløjen i
Benediktinerklostret.
Ved Reformationen blev Ringsted
Kloster nedlagt og bl.a. brugt
som lensmandsbolig. Resterne af
klostret nedbrændte i 1806. |
|
|
|
1 |
Sct. Bendts Kirke
i Ringsted,
1160-1170.
I alt 20 kongelig personer
fik deres hvilested i
kirken, heraf 5 konger og 4
dronninger af Valdemarernes
slægt. |
2 |
Statue af
Valdemar 1. den Store foran
Sct. Bendts Kirke, som han byggede. Statuen er udført af
billedhuggeren Johannes Bjerg og blev indviet 25. juni 1937 af
H.M. Kong
Christian 10. |
3 |
Ligsten
over Knud Lavard (ca. 1096-1131),
Hertug over Slesvig og Holsten,
søn af
Erik Ejegod og far til
Valdemar 1. den Store.
På
stenen står: "Sanctus Canutus Dux" (hellig Knud
hertug). Knud Lavard blev
myrdet med en lanse i Haraldsted Skov af sin fætter Magnus den Stærke,
søn af kong Niels, der anså ham som en konkurrent til tronen. Der sprang
en kilde på mordstedet og en et stykke derfra. Knud Lavard blev dyrket
som korstogshelgen og blev helgenkåret i 1170. |
4 |
Blyplade med latinsk indskrift fra
Valdemar 1. den Stores grav,
der blev fundet da graven i 1855 blev udgravet under ledelse af
Frederik 7.
Se kort over kongelige grave
Forside, ca. 1202: Her hviler Danernes konge Valdemar den første,
hellig Knuds søn, vendernes betvinger, det undertrykte fædrelands
genopretter og bevarer. Han betvang lykkeligt ryboerne [beboerne på øen
Rügen] og omvendte dem først til Kristi tro efter at afgudsbillederne
var ødelagt. Ogsaa en mur til hele rigets værn, hvilken almindelig
kaldes Danewerch [Valdemarsmuren er en del af voldkomplekset
Dannevirke],
opførte han først af brændte sten og han opførte en borg paa Sprogø. Men
han døde i aaret efter Herrens kødspaatagelse [efter Kristi fødsel, hvor
Gud bliver menneske i Jesus Kristus] 1182, i sin regerings 26. aar. den
12. maj.Bagside, ca. 1183:
Her hviler Danernes konge Valdemar, vendernes første betvinger og
behersker, fædrelandets befrier, fredens bevarer, der som søn af Hellig
Knud betvang ryboerne og først omvendte dem til
Kristi tro. Men han døde i aaret efter Herrens kødspaatagelse 1182, i
sin regerings 26. aar. den 12. maj. |
|
|
|
1 |
Ligsten over
Knud 6. På stenen står: CANUTUS REX DANIÆ FILIUS WALDEMARI
PRIMI (Knud danernes konge søn af Waldemar den første). |
2 |
Ligsten over
Valdemar 2. Sejr og hans hustruer Dagmar og Bengerd. |
3 |
Ligsten over
Valdemar den Unge (1209 - 28.
november 1231), søn af Valdemar
2. Sejr. Som barn blev
han sin fars medkonge. Han døde af
et vådeskud under en jagt på
Refsnæs. |
4 |
Valdemarsdag 15. juni 1919 var det 700
år siden Dannebrog faldt ned fra himlen i Estland. Til minde om
denne begivenhed blev der i 1919 kastet et flag ud fra en flyvemaskine
over Ringsted. Det blev samlet op og bragt til Sct. Bendts Kirke, hvor
det blev ophængt på vestvæggen i det sydlige kirkeskib. I 1997 blev
flaget efter en rensning på Nationalmuseet i Brede anbragt i denne
montre i kirken. |
5 |
Mindetavle over
Dronning Dagmar,
udført 1916 af
Joakim Skovgaard. |
6 |
Dagmarkorset blev i 1683
fundet nær
Dronning Dagmars
grav tæt
ved kirkens alter, og når en
brud går over Dagmars grav bærer
hun ofte et Dagmarkors.
Dagmarkorset kan ses på
Nationalmuseet. Det er et
byzantinsk relikviekors
(indeholder et relikviegemme)
fra 1000-tallet udført i guld og
emalje og farvelagt. På korsets
forside ses Kristus på korset.
På bagsiden ses medaljoner.
Centralt Kristus Pantokrator
(verdenshersker), der med højre
hånd gør velsignelsens tegn og
den venstre hånd holdes på
Bibelen. Kristus er omgivet af
Jomfru Maria og Johannes
Døberen. Over og under Kristus
ses de græske kirkefædre
Basilios og Johannes
Chrysostomos (= Gyldenmund, på
grund af sin veltalenhed). |
|
|
|
|
|
|
1 |
Centralhvælvet i Sct.
Bendts Kirke. |
2 |
Erik Plovpenning på
sin trone med krone og
scepter. Omkring
hans krone er en glorie.
Den latinske tekst:
ERICUS REX DEI CARUS
AMICUS = Kong Erik, Guds
kære ven. |
3 |
I hvælvkappen
ses: |
Til venstre:
|
Erik
Plovpenning
sænkes i Slien,
1290. Den
latinske tekst
(utydelig): HIC
NECATUR = Her
dræbes han. |
Til højre:
|
Kongens lig
findes, det
dukker op i
nogle fiskers
garn, hvilket
ikke fremgår af
motivet, men
noget af
formentlig et
fiskenet kan
anes, det holdes
af den siddende
fisker. Den
latinske tekst:
TOLLUNT HIC
REGIA MEMBRA =
her løfter de
det kongelige
legeme. |
Centralt:
|
Enkedronning
Agnes
(1257-1304),
enke efter
Erik Klipping,
der var søn af
Christoffer 1.
og nevø til Erik
Plovpenning.
Den latinske
tekst: DOMINA
AGNES QUONDAM
REGINA DANORUM =
Fru Agnes
danernes fordums
dronning.
Når Dronning
Agnes ses
tronende omgivet
af motiver af
mordet på Erik
Plovpenning, kan
det skyldes, at
hun arbejdede på
at få
Christofferlinjen
fremmet på
bekostning af
Abellinjen.
Agnes, der er
begravet i Sct.
Bendts Kirke,
har formentlig
bekostet den
store
senromanske
hvælvfreske fra
1290. |
|
4 |
Øverste del af Erik
Plovpennings oprindelige
grav. |
5 |
Gravplade med
indskrift til Erik
Plovpennings grav.
Hans jordiske rester er
i et skrin i en
korpille. |
|
|
|
|
|
1 |
Kong Erik Menved og Dronning Ingeborgs grav udført af sort
kalksten med graveret messingplade. Parrets ansigter er udført i alabast,
og de er iført kroningsdragter. Erik Menved og Ingeborg var det sidste
danske kongepar, der blev stedt til hvile i Ringsted. |
2-4 |
Altertavle,
1699, bruskbarok. Alterbilledet viser Jesu sidste måltid (nadver), hvor
Jesus på Skærtorsdag sidder til bords med sine disciple og indstifter
nadveren. Matthæusevangeliet 26, 26-28:
"Mens
de spiste, tog Jesus et brød, velsignede og brød det, gav sine disciple
det og sagde: "Tag det og spis det; dette er mit legeme." Og han tog et
bæger, takkede, gav dem det og sagde: "Drik alle heraf; dette er mit
blod, pagtens blod, som udgydes for mange til syndernes forladelse."
Alterbilledet flankeres af snoede søjler og figurer af
henholdsvis Johannes Døberen og Moses, der holder
tavlerne med de ti bud. Centralt over alterbilledet er en kartouche med
indskriften "C5" for Christian 5.
og herover, i den brudte gavl, en kartouche med en fremstilling af
Kristi dåb, og øverst krones tavlen af en strålesol i hvilken Guds navn
"JHVH" er skrevet på hebraisk. På tavlens fodstykke er en oval
ramme med indskrift fra Paulus' Første Brev til Korintherne 10,16:
"Velsignelsens
bæger, som vi velsigner, er det ikke fællesskab med Kristi blod? Brødet,
som vi bryder, er det ikke fællesskab med Kristi legeme?" og
Paulus' Første Brev til Korintherne 11,28:
"Enhver
skal prøve sig selv, og så spise af brødet og drikke af bægeret."
Alterklædet er
i rødt fløjl med et broderi med initialerne "JM" for Juliane Marie,
Frederik 5.'s hustru og en
datering "D. 4. September Anno 1775". Teksten om omkranset af laurbær og
herover er en krone. |
5 |
Lystræ. |
|
|
|
1-2 |
Døbefont,
midten af 1100-tallet, af gotlandsk sandsten. På kummens sider er
rundbuede relieffer af bl.a. Bebudelsen, Kristi Fødsel, De hellige tre
Konger, Flugten til Ægypten og Indtoget i Jerusalem. Dåbsfadet er fra
omkr. 1650 og hovedmotivet viser Adam og Eva ved Kundskabens Træ.
|
3 |
Jørgen
Roed, 1850, "Haven med den gamle døbefont", Statens
Museum for Kunst. Her ses den kasserede døbefont fra Sct. Bendts Kirke
anvendt som blomsterkumme i en have. Døbefonten blev i 1850 igen skænket
til kirken. |
4-5 |
Prædikestol,
1609, højrenæssance. I stolens felter ses relieffer af de fire elementer
Ignis (ild), Terra (jord), Aer (luft), Aqua (vand) og
evangelisterne med
deres symboler.
|
|
|
|
1 |
Christian 1. og
Dorothea,
tidl. anvendt som dørfyldninger i skriftestol. |
2 |
Ligsten, omkr.
1547, over Torben
Oxe til Gisselfeld (d. 1547). |
3-4 |
Ligsten, 1553, over den
skånske adelsmand Mourits Olufsen Krognos (d. 1550), hans mor
Anne Gyldenstierne (d. 1545) og hans hustru Eline Gøye (d.
1563). |
5 |
Ligstenene fra venstre mod højre:
Abbed Nicolaus Johannis
(Niels Hansen, d. 1540).
Abbed Johannes Laurentii
(Hans Lauridsen, d. 1561).
Abbed Peder Nielsen
(d.
1540). |
|
|
|
1 |
Ligsten (til
højre) over
sognepræst Christian Blichfeld (1633-1717) og hans to hustruer
Christine Christiansdatter og Johanna Munchgard. |
2 |
Ligsten over Preben Urne
(1620-1621). |
3 |
Ligsten,
omkr. 1500, "Her hviler Hr. Johannes [Jens] Skawe, ridder, med sin
hustru Fru Christina og sin søn Hr. Nicolaus [Niels] Skawe, ridder, ...". |
4 |
Gravmonument,
1791, over Jens Bruun Neergaard til Svenstrup, etatsraad og
landsdommer og Anna Maria Neergaard født Møller. Monumentet
er udført af Johannes Wiedewelt, der har udført relieffer til
Frihedsstøtten. |
|
|
|
1 |
Epitafium,
1683, over
Mads Lauridtzsøn og hans hustru Kirsten Jacobsdatter, der er
portrætteret knælende og sammen med to døde småbørn.
|
2 |
Epitafium,
1575, over Oluf Mouritzen (d. 1573) og Anna Hardenberg.
Over
epitafiet ses en dronningefrise. |
3 |
Epitafium
over by- og rådstueskriver Jørgen Nielsen Rothenburg (d. 1737)
og hans hustruer. Til siderne for maleriets barokramme ses figurerne
tro (med kors) og håb (med anker). |
4 |
Freske visende
Dronning Dagmar og herover et epitafium fra 1681, over magister Christian Blichfeld,
der ses sammen med sin hustru og søn. |
5 |
Kongefrise, omkr. 1300-50. Fra venstre
mod højre: Valdemar 1. den Store, Knud 6., Valdemar 2. Sejr og Valdemar
den Unge. |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Korstolerelief visende Den hellige
Gertrud af Nivelles (626-659), abbedisse for
benediktinerklostret i Nivelles i Belgien. Hun står med en model af en
kirke, da hun bl.a. var kirkebygger. Hun er de dødsmærkedes helgen og
vogter gravene. Hun spinder livets tråd og på den er mus, for i musene
bor sjæle, der gnaver tråden over når timen er inde. Endvidere er hun
skytshelgen for bl.a. rejsende og pilgrimme. |
2 |
Gotisk træskåret
alterrelief fra et nu forsvundet alter. Anden halvdel af 1400-tallet. |
3 |
Freske af Kristus,
omkr. 1400, der med sin højre hånd gør velsignelsens tegn og i sin
venstre hånd holder en jordkugle kronet af et kors. Den latinske
inskription "hic est altitudo salvatoris" betyder "her er Frelserens
højde", en overtro knyttede sig til Frelserens mål. |
4 |
Eggert Christopher Knuths våbenskjold,
1776. |
5 |
Peder Skrumpens våbenskjold.
Kalkmaleri, ca. 1420, er en del af de få fremstillinger af våbenskjolde
fra kirkens oprindelige malede skjoldfrise. |
6 |
Mindetavle for
faldne krigere fra aarene 1848-49-50 og 64. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Erik Plovpenning, kalkmaleri i
korrundingen ca. 1270. |
2 |
Jomfru Maria med Jesusbarnet,
kalkmaleri i korrundingen ca. 1270. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Dalby
Helligkorskirke og
kloster |
|
|
|
|
|
Dalby
kirke og kloster, Skåne/Dalby
Church and Monastery, Scania. |
|
|
Dalby
Helligkorskirke og kloster
er beliggende i
den tidligere
danske provins
Skåne og er den
ældste stenkirke
i Norden,
Danmarks første
stenkirke.
Den kirkelige
inddeling i Danmark går tilbage
til 1060, hvor landet inddeltes
i ni stifter, herunder Skåne,
som fra 1060 havde to stifter
Dalby og Lund, der i 1066 blev
lagt sammen til et stift, Lund.
Dalby kirke er opført i 1060 af
Kong
Svend 2. Estridsen.
Da Dalby ophørte med at være
bispesæde
oprettedes et augustinerkloster indviet til Det hellige Kors.
Klosterarkivet er gået tabt med
undtagelse af
Dalbybogen, den
ældste evangeliebog skrevet i
Norden. Kirken fik sit nuværende
udseende i 1758, men oprindeligt
var der ikke noget tårn og
heller ikke noget alter. Først i
1400-tallet fik kirken et tårn.
Våbenhuset føjedes til i
1400-tallet. Tidligere fra
1200-tallet var der indgang
gennem krypten. Kirkens krypt
indeholder en brønd med en kilde
og har formentlig været anvendt
ved de tidlige dåbshandlinger.
Døbefonten af sandsten er fra
omkring 1150, den er udført af
stenmester Bysanthius fra
Gotland. I fonten indgår blandt
andet motiver fra Jesu dåb. På
latin står der på fontens
øverste kant: "Her fortælles
hvad der engang
forkyndtes ved
det blødende sår på den
korsfæstede Kristus".
Svend Estridsen ældste søn
Harald
3. Hen (Regeringsperiode
1076-1080) blev
formentlig gravsat i Dalby
Kirke.
Lidt vest for kirken er rester
af en kongsgård, hvorfra der
skulle være en underjordisk gang
til Lund Domkirke, men
formentlig er der tale om en
passage mellem kongsgården og
kirken.
Kirken fik sit nuværende
udseende ved restaureringer i
1759 og 1936.
|
|
|
|
|
|
Dalbybogen 1050-1100.
Den ældste bevarede komplette bog
fra Norden.
Illustreret middelalderhåndskrift på pergament
med de fire evangelier på latin fra Dalby kloster i
Skåne. Bogen er opbevaret i håndskriftsamlingerne på Det
Kongelige Bibliotek. Klosterarkivet i Dalby er gået tabt på
nær denne evangeliebog.
På frimærket ses evangelisten
Markus.
The
Dalby Gospel Book
1050-1100.
The oldest preserved complete
manuscript with a medieval
Scandinavian provenance.
Illuminated
medieval manuscript on parchment
with the four Gospels in Latin from
the Augustinian monastery Dalby in
Denmark.
The monastery archives in Dalby did
not exist any longer. The Book was
acquired by the Danish Royal Library
in 1785.
The
stamp shows the evangelist Mark. |
|
|
|
Skt. Martins kirke i Zillis/Church
of St Martin, Zillis |
|
|
Skt. Martins kirke - det dekorerede træloft kaldes "Alpernes Sixtinske Kapel"
Kirken ligger i landsbyen Zillis i kantonen Graubünden i Schweiz. Det berømte loftsmaleri, 1109-14, består af 153 kvadratiske paneler med fabelvæsener, bibelske scener og episoder fra Den hellige Martins liv. I Danmark kendes Martin som Morten bisp. Hans helgendag er den 11. november, og aftenen inden er Mortensaften, hvor der spises gås (eller and), som en hævn over de skræppende gæs, der afslørede hans gemmested.
Kirken er omtalt første gang i 831. Den er en romansk hallekirke (svarer til den tyske Saalkirche), og består af et enkelt halagtigt rum med få smalle højtplacerede vinduer. Kirken er optaget på den schweiziske nationalarvsliste.
Se hele loftet, klik her. |
|
Church of St Martin
-
the painted wooden ceiling
is called the "Sistine Chapel of the Alps"
The church is located in the village of Zillis in the canton
of Graubünden in Switzerland. The famous ceiling painting, 1109-14,
consists of 153 square
panels with mythical creatures, Biblical scenes and episodes from
the life of St Martin of Tours.
The church is mentioned for the first time in the year 831. It is a Romanesque aisleless church (Saalkirche in German), it consists of a single hall-like room with a few small windows placed high up on the walls of the nave.
The church is listed as Swiss heritage sites of national
significance.
Click
here to view the
ceiling. |
|
|
Skt. Michaels Kirke i
Hildesheim
St Michael's Church,
Hildesheim |
|
|
Skt. Michaels Kirke
(1031 e.Kr.)
i Hildesheim i
Niedersachsen. Romansk kirke
i det Hellige Romerske Rige.
Kirkens stil er præromansk =
ottonsk stil (950-1050) =
tysk kunst (saksisk
romansk), der påbegyndtes
under Kejser Otto 1. Den
Store (912-973) og
videreudviklede sig under de
følgende Otto-kejsere og
deres efterfølgere.
Kirken, der siden 1542 har
været
evangelisk-luthersk, blev i
1985 optaget på UNESCOs
Verdensarvsliste.
Skt. Michaels kirke
er en
basilika
(= et midterskib og sideskibe adskilt af søjler).
Kirken
har to tværskibe, der former et dobbeltkors og har
kor og apsis i øst og vest. Over korsskæringerne er
to massive tårne. Tværskibene afsluttes af fire
runde tårne
|
|
St Michael's Church
(1031 AD)
in Hildesheim,
Lower-Saxony, Germany. A
Romanesque church of the
Holy Roman Empire.
The church is
pre-Romanesque = Ottonian
architecture (950-1050) =
German art (Saxon Romanesque
architecture style) produced
during the reigns of the
German Ottonias emperors and
their first successors.
The church of St Michael,
since 1542 a Protestant
parish church, was in 1985
inscribed on UNESCO's World
Heritage List.
St Michael's Church is a
basilica, the pattern being
two transepts forming a double cross each, with a
choir and an apse (east and west). Two massive
towers crown the intersections, where the nave and
transepts intersect. The transepts end in four round
towers. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vinduer af
betonglas,
1966/1971, udført af den
tyske kunstner Gerhard
Hausmann.
Concrete
glass windows,
1966/1971, by the German
artist Gerhard Hausmann. |
|
|
|
|
Bernward (ca. 960-1022) var biskop i
Hildesheim fra 993-1022, og grundlagde i 996 et Benediktinerkloster
på Michaels Høj. Kejser Otto 3. (980-1002), som Bernward var ven af
og lærer for, præsenterede ham, i anledning af hans bispevielse, for
en splint af Kristi Kors. I 1010 lagdes grundstenen til kirken, og i
1022 indviede Bernward kirken "til ære for Vor Herre og Frelser
Jesus Kristus og Vor Hellige Guds moder, den evige Jomfru Maria og
splinten fra det ærværdige og livgivende Kors under særlig
beskyttelse af den Hellige Ærkeengel Michael og alle de himmelske
hærskarer". Splinten fra Kristi Kors var opbevaret i et
relikviekors
(Bernwardkorset), som i dag
er på Katedralmuseet i Hildesheim.
Skt. Michaels kirke blev
fuldført efter Bernwards død i 1022, og han er jordfæstet i kirkens
krypt. I 1192 blev han kanoniseret og skytshelgen for guldsmede.
I 1542 blev kirken
protestantisk. Benediktinerklostret blev ikke nedlagt og munkene
fortsatte deres tidebønner i krypten. Kirken var en simultankirke,
da den benyttedes både af protestanter og katolikker.
Klostret blev opløst i
1803 under sekulariseringen. Kirken blev lukket og tjente som bl.a.
hølager og som keglebane. I 1844 blev kirken, der var i dårlig
stand, igen sognekirke.
I årene 1855-57 og 1907-10
blev der foretaget omfattende renoveringer.
Under bombningen af
Hildesheim den 22. marts 1945 blev kirken fuldstændig ødelagt. I
1942-43 var det dekorerede træloft blevet taget ned og flyttet ud af
byen. Genopbygningen, der begyndte i 1945, fulgte nøje biskop
Bernward oprindelige udformning og blev afsluttet i 1960.
Bernward (ca. 960-1022)
was bishop of Hildesheim from 993-1022, and in 996 he founded a
Benedictine monastery on Michael's Hill. Emperor Otto III, whose
tutor and friend Bernward had been, presented him with a splinter
from the Cross of Christ on the occasion of his consecration. In
1010 the foundations of St Michael's Church were laid. In 1022
Bernward consecreated the church "in honour of our Lord and Redeemer
Jesus Christ and our most holy Mother, the eternal Virgin Mary, and
the beneficial wood from the venerable and life-giving Cross, under
the special protection of the holy Archangel Michael and all the
Celestial Hosts".
A
reliquary cross
(the Bernward-Cross) contains relics of the True Cross (today at The
Hildesheim Cathedral Museum).
St Michael's Church was completed after Bernward's death in 1022,
and he is buried in the crypt. In 1192 Bernward was
canonized and patron saint of goldsmiths.
In 1542 St Michael's became a Protestant parish church. The
Benedictine monastery, however, remained. The monks continued their
horary prayers in the crypt. St Michael was a simultaneous church,
public worship was conducted by Protestants and Catholics.
In course of secularization the monastery was dissolved in 1803. The
church was closed and amongst other things served as a store for hay
and straw and later as a skittle alley.
In 1844 the church, which was in poor condition, was returned to the
Protestant parish. In the years 1855-57 and 1907-10 comprehensive
renovations took place.
During the bombing on Hildesheim in World War II
(March 22, 1945) St Michael's church was completely destroyed.
Between 1942-43 the wooden ceiling has been dismantled and moved out
of town. In 1945 the reconstruction was begun and completed in 1960.
It closely followed the original design of Bishop Bernward. |
|
Det dekorerede træloft i
kirkens midterskib |
|
|
|
Det dekorerede træloft i kirkens midterskib (27,6 m x 8,7 m), opført
i første halvdel af 1200-tallet er konstrueret af 1300 egeplanker.
Loftets tema er Jesse rod (Jesu stamtræ). Jesse = Isaj.
Motivet Jesse rod er hentet fra Esajas' Bog, 11,1: "Men
der skyder en kvist fra Isajs stub, et skud gror frem fra hans rod"
og 11,10:
"På den dag skal Isajs rodskud stå som et banner for
folkeslagene; til ham skal folkene søge, og hans bolig skal være
herlighed."
De eneste bevarede trælofter fra middelalderen er ud over loftet i
Skt. Michael, lofterne i Zillis (se
ovenfor) og Dädesjö i Sverige.
The painted wooden ceiling in the church nave (27,6 m x 8,7 m),
dating back to the first half of the 13th century, has been built of
1300 oak planks. The ceiling's theme is "The Tree of Jesse"
(the ancestors of Christ) inspired by The Book of Isaiah, 11, 1:
"A
shoot will come up from the stump of Jesse; from his roots a Branch
will bear fruit." and 11,10:
"In that day the Root of Jesse will stand as a banner for the
peoples; the nations will rally to him, and his resting place will
be glorious."
The only preserved wooden ceilings from the Middle Ages are
the ceilings in St Michael, St Martin in Zillis (se
above) and Dädesjö in Sweden. |
|
Hovedpanelerne
viser:
|
The main panels
show: |
Adam og Eva i
Paradiset og
Syndefaldet. Den
sejrende Kristus
ses i trækronen. |
Adam and Eve in
Paradise and The
Fall. The
victorious
Christ is in the
crown of the
tree. |
Jesse/Isaj
= kong Davids
far. |
Jesse
(Yishai) = the
father of David. |
David,
fårehyrde fra
Bethlehem
og Isajs yngste
søn blev valgt
af Gud til at
være Israels
anden konge
(efter kong
Saul). Med sin
elskerinde og
senere hustru
Batseba,
soldaten Urias'
hustru, blev han
far til Salomon. |
David,
shepherd from
Bethlehem and
the youngest son
of Jesse, was
chosen by God to
be the second
King of Israel
(after King
Saul). His
mistress and
later wife,
Bathsheba, the
wife of Uriah,
gave birth to
their son
Solomon. |
Kong Salomon
var den yngste
søn af Kong
David, han var
rig og vis og
han byggede
templet i
Jerusalem og i
dets
allerhelligste
rum placeredes
Pagtens Ark
(akacietræskiste
med stentavlerne
med De Ti Bud,
Arons stav og
lidt manna). |
King Solomon.
The youngest son
of King David,
he was wealthy
and wise, and he
built the Temple
in Jerusalem,
and the Ark of
the Covenant of
the LORD was
placed in an
inner sanctuary. |
Profeten Ezekiel.
|
The Prophet
Ezekiel. |
Josva
Moses'
tjener og
Israels leder
efter Moses'
død. |
Joshua
was Moses'
assistent and
leader of the
israelite tribes
after the death
of Moses. |
Jomfru Maria.
|
Virgin
Mary.
|
Kristus
Pantokrator.
Kristus som
verdenshersker.
|
Christ
Pantocrator.
Christ as world
ruler. |
Til siderne for
midterfelterne
ses rektangler,
der viser
profeterne.
De runde felter
viser Jesu
forfædre.
I loftets
hjørner ses de
fire
evangelister
og deres
symboler. |
The rectangels
depict prophets.
The round fields show the
ancestors of Jesus.
The four
Evangelists and threir
symbols is in the corner
fields. |
|
|
|
|
1 |
Grundstenen
nedlagt af Bernward i 1010/Foundation Stone
of Bernward, 1010. |
2-4 |
Gravsten for biskop Bernward. Hans grav findes i kirkens krypt.
Gravestone of Bishop Bernward. His tomb is placed in the crypt. |
5 |
Kirken set fra vestkoret/The church seen from the western choir. |
|
|
|
1-2 |
Jomfru Marie alteret, 1520, vestkoret. Jomfru Marie med Jesusbarnet ses centralt i midtertavlen, til venstre ses evangelisten Johannes med en kalk og til højre Johannes Døberen med lammet, der symboliserer hans erkendelse af at Jesus er Guds søn. I Johannesevangeliet 1,29 siger Johannes Døberen: "Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd". På venstre sidefløj ses: Barbara og Jakob, på højre sidefløj ses Andreas og Elisabeth von Thüringen alias Elisabeth af Ungarn (1207-1231), ungarsk prinsesse og højt æret katolsk helgen.
The Blessed Virgin Mary Altar, 1520, the western choir. Central placed is Virgin Mary with in infant Jesus, to her left is John the Evangelist with a chalice, and to her right is Saint John the Baptist represented with a lamb to symbolize his recognition of Jesus as the Son of God. At the left altar wing is Barbara and Jacob, and at the right wing Andrew and Saint Elizabet of Thuringia aka St Elizabeth of Hungary, a princess and greatly venerated Catholic saint. |
3 |
Glasmosaikvinduerne i vestkoret er udført 1965 af den tyske maler Charles Crodel (1894-1973).
The stained glass windows in the western choir, executed in 1965, by the German painter Charles Crodel (1894-1973). |
4-5 |
Orglet fra 1999 er
udført af Gerald Woehl/The organ from 1999 is executed
by Gerald Woehl.
|
|
|
|
1-2 |
Døbefont i bronze udført 1618 af Dietrich Mente/Font in
bronze, 1618, executed by Dietrich Mente. |
3-5 |
Krucifiks, 2008,
i østkoret udført af den
tyske billedhugger Thomas Duttenhoefter (f. 1950).
Crucifix, 2008, by
the German sculptor
Thomas Duttenhoefter (b.
1950).
|
|
|
|
1-5 |
Midterskibets
12 søjler
symboliserer
de 12 apostle/The 12 pillars in the nave alludes to the 12
apostles. |
|
|
|
|
|
|
Julekrybben, en
katolsk skik, der der går tilbage til
Franciskanerordenens stifter
Frans
af Assisi (1181/82-1226). Han havde besøgt Det
hellige land, hvor han havde set, hvor Jesus blev
født, og det inspirerede ham til juleaften i 1223 at
skabe en krybbescene i en hule i bjergbyen Greccio i
Italien for at fejre Jesu fødsel. Frans af Assisis
ønske var at hjælpe mennesker til bedre at erindre
de fattige omgivelser, hvor Jesus var født, og at
gøre den vidunderlige begivenhed, inkarnationen,
hvor Jesus/Gud blev menneske, mere virkelig.
The Christmas Crib, a Catholic tradition,
dates back to
St
Francis of Assisi (1181/82-1226) the founder of
the Franciscan Order. He was inspired by a recent
visit to the Holy Land, where he had been shown Jesu
traditional birthplace. In 1223 on Christmas Eve, he
created the manger scene in a cave in the hilltown
Greccio in Italy, to celebrate the birth of Christ.
St Francis of Assisi's aim was to help people to
better call to mind the poor surrounding in which
Jesus was born, and to make the wondrous event of
the incarnation more real to the people of the time. |
|
|
|
|
Saint-Étienne
klosterkirke |
|
|
Saint-Étienne, Caen,
Normandiet, klosterkirke med 2 høje tårne, grundlagt
af Wilhelm Erobreren,
der
døde i 1087 nær Rouen i
Frankrig efter et fald fra
sin hest og er gravsat i
kirken. |
|
|
|
|
PERIODEN I ØVRIGT |
|
|
I
1060 er Danmark inddelt i 9 bispesæder:
Vestervig, Børglum,
Viborg, Århus, Ribe, Slesvig, Odense, Roskilde, Lund.
Kong Niels 1104-34,
indfører tiende, en tiendedel af høstudbyttet,
der anvendes til kirkeudsmykning, således fik kirken sin egen
formue.
1104 flyttede det politiske tyngdepunkt fra Bremen
til Lund, hvor Norden fik sit eget ærkebispesæde,
Asser
var første
ærkebisp i Lund.
Absalon
ærkebisp i Lund 1178.
Jyske Lov
udstedes i 1241
Kristendommen
havde sejret i Europa. Vikingerne havde bøjet sig for
katolicismen. Voksende religiøs vækkelse betød en
forøgelse af
pilgrimsrejser
til hellige steder.
Pilgrimsrejserne kulminerede i 1095.
Santiago de Compostela,
valfartssted i Nordvestspanien, pilgrimsveje i Sydvestfrankrig
og Nordspanien førte dertil.
Pave
Urban indleder
1. korstog 1095,
hvis mål var at befri det
hellige land fra muhamedanerne.
Efter 1100 voksede nye byer frem
overalt, og en bymiddelklasse af håndværkere og handlende
gjorde sig nu gældende med bønder på den ene side og landadelen på den anden.
Universiteterne
begynder omkring 1100 med medicin, jura og teologi.
1140 den første egentlig Danmarkshistorie, Roskilde-krøniken.
Bernhard af
Clairvaux
1090-1153 grundlægger cistercienserordenen, der nåede til
Norden i 1000-tallet. Bernhard mente at kirkens skulpturelle
udsmykning fristede til "At læse i marmoret i stedet for i
Bibelen". Klostervæsenet har stor betydning i hele
Europa.
|
|