|
|
"Prospekt fra
Lyngby",
1803-10, af
C.W. Eckersberg, Statens
Museum for Kunst. Udsigten
over Lyngby med kirken i
baggrunden er set fra
Sorgenfri Slotspark. Det
nyklassicistiske slot (1756)
har været beboet af
kongehusets medlemmer: Fra
1898 var slottet sommerbolig
for
Kong Christian 10. og
Dronning Alexandrine og
senere hjem for deres søn
Arveprins Knud (1900-1976)
og hans hustru Arveprinsesse
Caroline-Mathilde
(1912-1995), og for deres
søn Grev Christian af
Rosenborg (1942-2013) og
hans hustru Grevinde Anne
Dorte (1947-2014). Prinsesse
Elisabeth (1935-2018) boede
på slottet fra 2014 til sin
død. Slottet står til
rådighed for H.M. Dronning
Margrethe. Grev Christian og
Grevinde Anne Dorte er
begravet på Lyngby
Kirkegård. |
|
|
|
|
Den røde murstenskirke på den stejle kirkebakke
er i gotisk stil og fra o. 1500. Den ældste
romanske del af kirken (skibet) er fra o. 1150.
Kirkens tårn i tre etager, hvis nederste etage
er våbenhus, er fra begyndelsen af 1400-tallet,
og o. 1500 fik tårnet yderlige to etager. På
femte etage, der har glamhuller (lydhuller) på
alle tårnets sider, anbragtes kirkens klokker.
|
|
|
|
|
|
Alter,
krucifiks og
vindue,
2012, er
udført af
Christian
Lemmerz
og skænket af
Ny Carlsberg
fondet.
Krucifikset
er to
bronzerede
tornegrene
anbragt i en
lerklump.
Det
genåbnede
vindue, som
den
tidligere
altertavle
dækkede for,
er beklædt
med nye
sprosser i
bronze og
mundblæst
glas.
Alteret er
ét stort
draperet
hvidt klæde
af italiensk
statuario
marmor.
Marmoralterdugen
kan
symbolisere
Jesu
ligklæde. I
kirken
Santa Croce
in
Gerusalemme,
Rom, kan ses
en kopi af
ligklædet.
Med Lemmerz'
alter blev
en kulturarv
fjernet og
erstattet af
nutidsæstetik.
Den fjernede
altertavle
fra 1602
blev skænket
af
Christian 4.,
og bar hans
og Dronning
Anna
Cathrines
monogrammer
og
var
oprindelig
en
katekismustavle
(dvs. en
tavle med
citater fra
Luthers
lille
katekismus,
fordi i
tiden efter
Reformationen
blev der
lagt vægt på
ordet og
læren om
Jesus). I
1829
skænkede den
senere
Christian 8.
tavlens
maleri
"Den sidste
Nadver"
udført af
C.W.
Eckersberg.
Den gamle
altertavle
er
opmagasineret
og
Eckersbergs
maleri er i
magasin på
Statens
Museum for
Kunst.
Fotografierne af alteret er anvendt med
Christian
Lemmerz'
tilladelse. |
|
|
|
1 |
Kirkeskibet. |
2-3 |
Stolestader. På gavlene ses englehoveder i bruskbarok, 1646-56, udført på Morten Snedkers Værksted i København. Englehovederne på de fire stadepar mod alteret er større (med én undtagelse) end de øvrige. Dobbeltbænke, så man kunne vende sig mod prædikestolen under præstens prædiken, ses på stolestaderne mellem alter og prædikestol. |
|
|
|
1-2 |
Prædikestolen,
1598, højrenæssance. I kurvens hovedfelter
ses i nicher
de fire evangelister. I hjørnerne ses
hermer. Under lydhimlen ses i midtfeltet en
due i relief. På prædikestolens rygskjold
ses to malerier af dyder: kærlighed (kvinde
med barn) og tro (kvinde med kors, kalk,
oblat). På friserne ses latinske
indskrifter. På kurvens frise står "Verbum
Domini Manet in Æternum" (Herrens Ord bliver i
evighed). På lydhimlens frise står oversat
til dansk "Denne er min Søn, den
elskelige, i hvem jeg har Velbehag; hører
ham; i Herrens Aar 1598". |
3 |
Orglet er bygget i 1960 af Th. Frobenius & Sønner Orgelbyggeri. |
4 |
Lyngbyløven på kirkens østgavl, kalkstensrelief fra den romanske kirke. Originalen blev i 2015 erstattet med en kopi. |
|
|
1 |
Tolvkantet
granitdøbefont fra den romanske kirke. |
2 |
Epitafium for Johann Rosenmeier, ejer af Brede krudtværk og hans hustru Maren Olufsdatter, 1649. Mindetavlens centrale motiv i det ottekantede rammefelt med tysk inskription, hvor giverne anråber Gud om at sende sin himmelske vogn så de kan skue hans herlighed, er Profeten Elias' himmelfart. Profeten Elias bliver transporteret til himlen i brændende stridsvogn. GT, Anden Kongebog 2, 1-18 Elias' himmelfart, vers 1: "Dengang Herren tog Elias op til himlen i en storm..." og vers 11: "Mens de gik og talte sammen, kom der pludselig en ildvogn med ildheste. Den skilte de to [Elias og Elisa] fra hinanden, og Elias steg op til himlen i en storm".
Til siderne for det centrale billede ses Moses med tavlerne og Johannes Døberen.
I de runde hjørnefelter ses:
Ve. øverst: Tvillingebrødrene Esau og Jakob, der sidder ved det måltid (en skål linser), hvor Esau solgte sin førstefødselsret til Jakob.
Hø. øverst: Apostlen Peters vandring på søen, Matthæusevangeliet 14, 29-33: "Han sagde: "Kom!" Peter trådte ud af båden og gik på vandet hen til Jesus. Men da han så den stærke storm, blev han bange, og han begyndte at synke og råbte: "Herre, frels mig!" Straks rakte Jesus hånden ud, greb fat i ham og sagde: "Du lidettroende, hvorfor tvivlede du?" Da de kom op i båden, lagde vinden sig. Og mændene i båden kastede sig ned for ham og sagde: "Sandelig, du er Guds søn."
Ve. nederst: Den barmhjertige Samaritaner, Lukasevangeliet 10, 25-37.
Hø. nederst: Jakobs Kamp (Jakobs kamp med englen, kampen med Gud), Første Mosebog 32.
Øverst centralt i billedet ses en kartouche med Jahves navn i stråleglans omgivet af to kartoucher med tyske indskrifter fra Salmernes Bog. Indskriften til venstre Salmernes Bog 25,11: "For dit navns skyld, Herre, skal du tilgive min synd, for den er stor." Indskriften til højre Salmernes Bog 6,3: "Vær mig nådig, Herre, for jeg er svag, helbred mig, Herre, for min krop sygner hen".
De nederste tre kartoucher viser portrætter af giverne/de afdøde og en allegorisk fremstilling af en hane, der står på et kranie, herunder et timeglas og nederst en vinget kugle. "Anno 1649" er indskrevet til siderne for portrætterne. |
3 |
Mindetavle over Jørgen Borch (1737-1803), professor i teologi og præst ved Lyngby Kirke 1769-80 og hans hustru Karen Borch (1712-1800). |
4 |
Præstetavle med
navnene på alle kendte præster ved kirken siden
1397. |
5 |
Mindetavle over de faldne krigere i 1. slesvigske krig og 2. slesvigske krig. |
|
|
|
|
|
|
Kirkens
kalkmalerier,
som alle kirkens fem hvævl
er dekoreret med, er fra
slutningen af 1400-tallet, de blev overkalket efter
Reformationen og
afdækket i 1876 og 1914.
Kalkmalerierne er udført af
Brarupværkstedet, der bl.a.
også har udført
kalkmalerierne i
Hyllested Kirke.
Hvælvene er fyldt op af
bibelske historier,
personer og motiver, der er omgivet af rankeværk og rosetter,
inskriptioner, fabeldyr mv |
|
|
|
1 |
Skabelsen
af Adam og Eva. |
2 |
Adam og Evas jordiske gøremål. Eva i rødbrun kjortel er i færd med at spinde. Adam ses til højre, han står med en spade. Imellem dem ses tre drenge, en rider på en kæphest. |
3 |
Syndefaldet. Slangen, der er grøn med overkrop som et menneske og krone på hovedet, snor sig om kundskabens træ. Adam og Eva holder hver en frugt i hånden, og Adam holder også en sæk, som han måske skal bruge til at samle æbler i. |
4 |
De syv dødssynder, centralt dødssyndsmanden, og fra ham udspringer synderne - de 7 af middelalderens dødssynder eller laster er hovmod, misundelse, vrede, dovenskab, gerrighed, grådighed, utugt. At begå en dødssynd er den direkte vej til Helvede. |
|
|
|
1-2 |
Korsbæringen, Jesu vej til Golgata. En kriger i rustning og med pigkølle trækker Jesus i det tov som er bundet om hans kjortel. Bag Jesus se en dreng med en kølle og Simon af Kyrene, der hjælper Jesus med at bære korset, og bag ham ses to kvinder (Jomfru Maria med glorien). |
3 |
Korsfæstelsen. Longinus, den romerske soldat, ses med sin lanse, som han stikker ind i siden på Jesus. Korsene er T-formede. Nederst til hø. ses Kristi på korset og Den Hellige Frans af Assisi, der motager stigmata. |
4 |
Nadverunderet, fra Kristi fem vunder strømmer blodet ned i en kalk. Over Kristus se to enhjørninger. |
|
|
|
1 |
Pietá (Jomfru Maria med Jesu afsjælede
legeme) og en kvindelig helgen. |
2-3 |
Til venstre for pietá ses apostlene Matthæus og Matthias, dernæst apostlen den vantro Thomas, der stikker sin hånd ind i Kristi spydsår. I rankeværket ses Jesusmonogrammer "IHS" (Jesus hominum salvator, Jesus menneskets frelser). |
4 |
Nådestolen med Gud Fader og den korsfæstede Kristus, flankeret af fire helgeninder. |
|
|
|
|
|