Guldalder
er en kvalitetsbetegnelse
og ikke en betegnelse for en bestemt stil,
men betegnelsen for en periode, 1800-1850, der har haft
særlig betydning for eftertiden.
I litteraturen kan nævnes personer som
H.C.
Andersen, Sten Steensen Blicher, Adam Oehlenschläger, Poul
Møller, Emil Aarestrup, Jacob Paludan-Müller, B.S. Ingemann,
Carsten Hauch,
Christian Winther og Søren Aaby Kierkegaard.
Komponisterne i tiden var Kuhlau og Weyse.
Guldaldermalernes malestil
kunne være:
romantik, klassicisme,
realisme, naturalisme
Guldaldermalernes motiver var hovedsageligt
landskabsbilleder, dyrebilleder,
bybilleder, søstykker (marinebilleder),
interiørbilleder,
portrætter, blomsterbilleder,
opstillinger med frugt. Motiverne er rolige og
idylliske, og i menneskeskildringerne ses
sjælefred. I tiden rejste kunstnerne ud,
bl.a.
C.W. Eckersberg, der
var i Rom, og herfra har gengivet klassisk
arkitektur, og
han var på søen for at studere skibe og bølger, og
han malede motiver fra København. I portrætmaleriet
kom borgerskabet ind i billedet.
Dansk guldalder præges af Eckersberg
både som kunstner, teoretiker (perspektivskrifter)
og som lærer ved
Akademiet
i København.
Johan Vilhelm
Gertner,
"Portræt af C.W.
Eckersberg",
1850, Det Kongelige Danske Kunstakademi,
Akademiraadet.
Johan Vilhelm
Gertner,
"Portrait of C.W.
Eckersberg",
1850,
The
Royal Danish
Academy of Fine Arts, Copenhagen.
"Det russiske
linieskib "Asow" og en fregat til ankers på Helsingør rhed", 1828,
Statens Museum for
Kunst.
"The Russian ship of
the line "Asow" and a frigate lay at anchor at Elsinore roads",
1828,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
Eckersberg, Christoffer Wilhelm (1783-1853)
var dansk malerkunsts fader, fordi han dannede egentlig skole og
guldalderens fineste kunstværker skabtes af hans og kollegaens J.L. Lunds
elever i 1820'erne og 1830'erne.
Eckersberg blev født i Neder Blåkrog mellem Aabenraa og Sønderborg, og han
døde i København og er begravet på Assistens Kirkegård. Han kom i malerlære
i Aabenraa og Flensborg og som udlært i 1803 rejste han til København og
begyndte på
Akademiet, hvor en af hans lærere var
Abildgaard. I 1805 modtog han den lille
sølvmedalje og guldmedalje, og i 1809 fik han den store guldmedalje, der gav
ham et rejsestipendium. Fra 1811-13 var Eckersberg i Paris og elev hos
J.L. David, hvor han lærte om
nyklassicismen, om betydningen af naturstudiet og om den detaljerede
naturalisme. I 1812 malede han "Spartanske
drenge", Den Hirschsprungske Samling. I 1813 var han i Rom og
mødte
Bertel Thorvaldsen, og malede her det
kendte
portræt af Thorvaldsen. I 1818 blev
Eckersberg professor ved Kunstakademiet og var dets direktør fra 1827-29.
Eckersbergs motivkreds omfatter portrætter, marinemalerier, genrebilleder,
historiemalerier og arkitektur- og landskabsbilleder. Som teoretiker er han
kendt for sin
perspektivlære. I nogle af Eckersbergs
tidligere tegninger har han ikke styr på perspektivet og figurerne kan virke
både krampagtige og amatøragtige, men gennem sin kunstneriske udvikling og
perspektivlæren kom der orden i forholdene, og den udvikling kan ses som et
bevis på, at talent kombineret med teori kan føre til mesterværker.
Eckersberg,Christoffer Wilhelm (1783-1853),the father of Danish
Golden Age Painting (1800-1850). The painting
styles of this period were Neoclassicism, Realism
or Naturalism,
and the motifs were mainly quiet
and idyllic such as landscapes, animal
paintings, seascapes (marine paintings),
interiors, portraits (humans with peace of
mind), still life with fruits and flower
paintings. Eckersberg developed an objective
Realism which he applied in portraits, seascapes
and classical architecture paintings. From
1811-13 he was a student
of the Neoclassical
painter
J.L.
David in Paris.
In 1813 he visited Rome, where
he met the leading Danish
Neoclassical sculptor
Bertel
Thorvaldsen. In
Rome Eckersberg painted the famous
portrait of
Thorvaldsen. In 1818 he became professor of The
Royal Danish Academy of Fine Arts in Copenhagen (Charlottenborg),
and from 1827-29 he was the director of the
Academy. Eckersberg was, besides being a
painter, a theorist and was known for his
theories of perspective.
1
"Prospekt af Lyngby", 1803/10,
Statens Museum for Kunst/"View Towards Lyngby", 1803/10,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2
"Alexander den Store på sygelejet", 1806, Statens Museum for Kunst. "Alexander the Great on his Sickbed", 1806,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3
"Christine Rebekka Eckersberg, f. Hyssing, kunstnerens
første hustru", 1809, Statens Museum for Kunst. "Christine Rebekka Eckersberg, née Hyssing", 1809,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen.
4
"Djævlekløften i Liselunds have på Møn", 1809, Statens Museum for Kunst. "View of the Park of Liselund Manor on the Island of Møn", 1809,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5
Udsnit af "Loke og Sigyn", 1810, Statens Museum for Kunst/Detail of "Loke and Sigyn", 1810, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
1
"Selvportræt", 1811,
Statens Museum for Kunst/"Self-Portrait", 1811,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2
"Odysseus' hjemkomst. Motiv fra Odysséen, XIX sang", 1812, Statens Museum for Kunst. "Scene from Homer's Odyssey", 1812,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3
"Udsigt ved Pont Royal fra Quai Voltaire i Paris", 1812, Statens Museum for Kunst. "Pont Royal seen from Quai Voltaire", 1812,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4
"Alkyones afskedshilsen til sin bortsejlende ægtefælle", 1813, Statens Museum for Kunst. "Alcyone by the Sea. Episode from Ovid: Metamorphoses", 1813,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5
"Porta Angelica og en del af Vatikanet", 1813, Statens Museum for Kunst. "Porta Angelica and Part of the Vatican", 1813,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
1
"Parti af kolonnaden omkring Peterspladsen",
1813-16,
Davids Samling, København.
"View of the Colonnade on St Peter's Square",
1813-16, The David Collection, Copenhagen.
2
"Peterspladsen i Rom i solskin", 1813-16/"St Peter's Square in Sunshine", 1813-16.
3
"Parti i Villa Borgheses have", 1814, Statens Museum for Kunst. "View of the Garden of the Villa Borghese in Rome", 1814,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4
"Portræt af Bertel Thorvaldsen", 1814, DET KONGELIGE DANSKE KUNSTAKADEMI, København. "Portrait of Bertel Thorvaldsen, 1814, The Royal Academy of Fine Arts, Copenhagen.
"Modellen Maddalena", ca. 1815, Den Hirschsprungske Samling.
"The Model Maddalena", c. 1815, The Hirschsprung Collection, Copenhagen.
4
"Ida Mariane Brockenhuus",
1817, Davids Samling, København/"Ida Mariane Brockenhuus", 1817, The David Collection, Copenhagen.
1
"Frederik von Lowzow", 1817,
Davids Samling, København/"Frederik von
Lowzow", 1817,
The David Collection, Copenhagen.
2
"Familien Nathanson", 1818, Statens Museum for Kunst/"The Nathanson Family", 1818, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3
"Mendel Levin Nathansons ældste døtre, Bella og Hanna", 1820, Statens Museum for Kunst. "Mendel Levin Nathanson's Elder Daughters, Bella and Hanna", 1820,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4
"Emilie Henriette Massmann, gift 1824 med kammerjunker Frederik Wilhelm Caspar von Benzon", 1820, Statens Museum for Kunst. "Portrait of Emilie Henriette Massmann, Betrothed of Wilhelm von Benzon", 1820,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5
"Frederik 6. med dronning Marie Sofie Frederikke og prinsesserne Caroline og Vilhelmine", 1821, Det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg Slot. "King Frederik VI with Queen Marie Sofie Frederikke and the Princesses Caroline and Vilhelmine", 1821, The Museum of National History, Frederiksborg Castle, Hillerød north of Copenhagen.
1
"Portræt af
kgl. kapelmusikus Magnus Foght", 1821,
ARoS
Aarhus Kunstmuseum. "Portrait
of Magnus Foght, Court Musician", 1821,
ARoS,
Aarhus Museum of Art, Denmark.
2
"Portræt af Madam Foght", 1821, ARoS Aarhus Kunstmuseum. "Portrait of Mrs Foght", 1821, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
3
"Portræt af
etatsraad Arentz",
ca. 1823, Randers Kunstmuseum. "Portrait
of Councillor of State Arentz", c. 1823,
Randers Museum of Art, Denmark.
4
"Portræt
af etatsraadinde Arentz", ca. 1823, Randers Kunstmuseum.
"Portrait of the Wife of Councillor of State Arentz", c. 1823,
Randers Museum of Art, Denmark.
5
"Sommerdag i Charlottenlund skov", 1825,
ARoS Aarhus Kunstmuseum. "Summer's Day in Charlottenlund Forest",
1825,
ARoS, Aarhus Museum of Art, Denmark.
"Klostret San Lorenzo uden for murene", 1824,
The Art Institute of Chicago. "The Cloisters, San Lorenzo fuori le mura", 1824,
The Art Institute of Chicago.
1
"Dronning Marie Sophie Frederikke af Danmark",
1826, Portrætsamlingen på Frederiksborg Slot.
"Marie Sophie Frederikke Queen of Denmark",
1826, The Museum of National History at
Frederiksborg Castle, Denmark.
2
"En russisk flåde til ankers på Helsingørs red", 1826, Statens Museum for Kunst. "A Russian Fleet at Anchor in the Roads of Elsinore", 1826,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3
"Det russiske linieskib "Asow" og en fregat til ankers på Helsingør rhed", 1828, Statens Museum for Kunst.
"The Russian ship of the line "Asow" and a frigate lay at anchor at Elsinore roads", 1828, National Gallery of Denmark.
4
"Teglværket Renbjærg ved Flensborg Fjord", 1830, Statens Museum for Kunst. "Renbjærg Tileworks by Flensburg Fiord", 1830,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5
"Politilæge Johan Frederik Rost. Kunstnerens huslæge og ven", 1831, Statens Museum for Kunst. "The Artist's Family Doctor and Friend", 1831,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
1
"En amerikansk orlogsbrig, der ligger for anker, mens
sejlene tørres", 1831-32, Statens Museum for
Kunst. "An American Naval Brig Laying at Anchor while Her
Sails Are Drying", 1831-32,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2
"Søstykke",
1833, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"Seascape", 1833,
ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
3
"Udsigt fra Kongevejen over Furesøen i nærheden af Rudersdal", 1833, Statens Museum for Kunst. "View of Lake Fure near Rudersdal, North Zealand", 1833,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4
"Udsigt fra søen mod den
sydøstlige del af Møens klint", 1835, ARoS Aarhus Kunstmuseum. "View from the Sea of the South-Eastern Part of the
Cliffs of Møen", 1835, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
5
"Langebro i måneskin med løbende figurer", 1836, Statens Museum for
Kunst. "Langebro, Copenhagen, in the Moonlight with Running
Figures", 1836,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
1
"Professor Georg Frederik Ursin", 1836,
Privateje/"Professor Georg Frederik Ursin",
1836, Private Collection.
2
"En hentydning til stavnsbåndets løsning under Chr. VII", 1837-39, Christiansborg Slot. Se også
Frihedsstøtten.
"A Reference to The Abolition of the Adscription during the reign of Chr. VII", Christiansborg Castle (houses the Danish Parliament).
See also The Liberty Memorial in Copenhagen.
3
"Kvinde foran et spejl", 1841, Den Hirschsprungske Samling/"Woman in front of a Mirror", 1841, The Hirschsprung Collection, Copenhagen.
4
"Portræt af billedhuggeren
Bertel Thorvaldsen", kopi efter maleri af Eckersberg, Nationalmuseet.
"Portrait of the sculptor
Bertel Thorvaldsen", copy after Eckersberg's painting, The National Museum of Denmark.
5
"Christian VIII med følge overværer på sit dampskib "Ægir" den 2. maj 1843 manøvreringen af en eskadre på Københavns ydre red", 1844, Statens Museum for Kunst.
(Ægir = havets gud i nordisk mytologi). "Christian VIII with Attendants Present on his Steamship "Ægir", the 2nd of May 1843 Overseeing Squadron Manoeuvres on Copenhagen's Outer Road",
1844, National Gallery
of
Denmark, Copenhagen.
"Udsigt over
havet fra Møens Klint", 1850, Skovgaard Museet, Viborg.
"View over the
Sea from the Cliffs of Møn", 1850, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
Skovgaard,
Peter Christian
(1817-1875). Dansk maler.
Født ved Ringsted, død i
København. Var elev af
Eckersberg og Lund på
Akademiet, hvor han gik fra
1831. Han udstillede på
Charlottenborg 38 gange fra
1836-75. I 1860 blev han titulær
professor. Skovgaard arbejdede i
de unge år bogstavelig talt side
om side med den jævnaldrende
J.Th. Lundby,
hovedsageligt i Nordsjælland,
hvor de begge var vokset op, og
enkelte billeder er et
samarbejde f.eks. Gåsetårnet i
Vordingborg, 1842, udført i olie
af Lundbye efter en akvarel af
Skovgaard.
Formentlig inspireret af den
norskfødte
J.C. Dahls danske
landskaber (1811-18) malede
Skovgaard i 1839 sit første
større billede "Udsigt
mod Frederiksværk fra Tisvilde Hegn", Statens Museum for Kunst. Lidt senere ca. 1844 blev
kunsthistorikeren N.L. Høyen
den, der gav hans kunst
retning med sit krav om en
national og monumental kunst,
der var umiddelbart begribelig
for almindelige mennesker, og
dette førte Skovgaard til at
vælge det store format, som han
herefter altid brugte i
gennemarbejdede
atelierbilleder,
og til at sammenfatte sine
naturindtryk i rolige simple formler.
Skovgaard skolede sig til sin periodes
landskabsfortolker, han studerede den
klassiske europæiske landskabskunst, f.eks.
Rubens,
Ruisdael og
Claude Lorrain,
og fandt frem til en form, der var helt hans egen og også specielt
dansk. I sine studier viste han ofte en stor frihed i behandlingen
og i koloritten som ikke genfindes i de monumentale billeder. Hans
landskabstegninger, kan have en lignende spontanitet i udførelsen.
Ud over landskaberne malede Skovgaard også portrætter og udførte
illustrationsopgaver. Skovgaards ungdomsværker hører til
guldalderkunsten.
1
"Skovsø i måneskin", 1838,
Skovgaard Museet, Viborg/"Forest Lake in Moonlight",
1838, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
"Udsigt fra Frederiksborg Slot",
1842, Ordrupgaard, København/"View from Frederiksborg Castle", 1842, Ordrupgaard, Copenhagen.
4
"Højerup Kirke på Stevns Klint", 1842, Statens Museum for
Kunst. "Højerup Church on the Cliffs of Stevns, Zealand", 1842,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5
"Bygevejr, Vejby",
1843,
ARoS
Aarhus Kunstmuseum/"Showery Weather, Vejby", 1843,
ARoS,
Aarhus Museum of Art, Denmark.
1
"I udkanten af landsbyen Vejby.
Lundbye sidder ved
vejkanten og tegner", 1843,
Statens Museum for Kunst. "The Outskirts of the Village of Vejby. By the
Roadside the Painter
J.Th. Lundbye Sketching",
1843,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2-3
"Parti fra udkanten af Tisvilde Skov", 1845,
Skovgaard Museet, Viborg. "View from the Outskirts of Tisvilde Forest", 1845,
Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
4
"Stuen i Vejby, kunstnerens barndomshjem",
1847,
Skovgaard Museet, Viborg. Kunstnerens mor Cathrine Elisabeth ses på
billedet sammen med to kvinder sysselsat med deres sytøj. Købmandshandelen i
Vejby anses for at være P.C. Skovgaards barndomshjem. Der var til tider
trange kår i hjemmet, men i sine ufærdige erindringer har Skovgaard skrevet,
at han og hans to søstre kun mærkede lidt til fattigdommen, at barndommen
var lykkelig, og de var omgivet af kærlige forældrene og gode venner herunder
skolelæreren Niels Jensen i Veiby, der sørgede for at Skovgaard fik friplads
på Kunstakademiet i en alder af 14 år. "The Living Room in Vejby, the Artist's
Childhood Home",
1847, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
5
"Parken ved Nysø",
1849, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"The Park at Nysø", 1849, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
1
"Udsigt over
havet fra Møens Klint",
1850,
Skovgaard Museet, Viborg.
"View over the
Sea from the Cliffs of Møn", 1850, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
2
"Taleren ved Møns klint set fra stranden",
1850,
Skovgaard Museet, Viborg. Navnet "Taleren" henviser til, at der tidligere
kunne høres et meget klart ekko ved den del af klinten. "Netop fra det landskab, der omgiver
Liselund, og fra den del af
Klinten, som behævnes Taleren, fortælles der i de gamle sagn fra Møn, at der
skulle ligge en have. Ifølge sagnene påstår mange at have set den, og gennem
tiderne er der blevet fortalt utrolige historier om den. Haven skulle være
ganske fortryllende, fyldt med frugttræer i blomst uanset årstiden.
Undertiden omtales den i sagnene om Den Fortryllede Have, Paradisets Have
eller Klintekongens Have. "Citat fra Bente Scavenius, "Liselund. Den
fortryllede have på Møn", Gyldendal, 2010.
"Taleren at Møn seen from the Beach", 1850, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark. "Taleren" means the speaker, on account of a very clear echo which formerly was heard there.
3
"Sommerdag
ved Møns Klint", 1850,
Skovgaard Museet, Viborg/"Summer Day at the Cliffs of Møn
", 1850, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
4
"Møns Klint", 1850,
Skovgaard Museet, Viborg, lånt fra Statens
Museum for Kunst. "The Cliffs of the Island of Møn", 1850,
Skovgaard Museum, Viborg, Denmark, on loan from
National Gallery of Denmark,
Copenhagen.
1
"Parti fra Møns Klint",
1852, Fuglsang
Kunstmuseum/"View of the Cliffs of Møn",
1852, Fuglsang Museum of Art.
2
"Ung dame i lyserødt",
1855, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"Young Lady in Pink", 1855, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
3
"Strand ved Præstø", 1855,
Skovgaard Museet, Viborg, lånt fra Statens Museum for Kunst.
"Beach at Præstø", 1855,
Skovgaard Museum, Viborg, Denmark,
on loan from
National Gallery of Denmark,
Copenhagen.
1
"Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen", 1857, Statens Museum for
Kunst. "A Beech Wood in May near Iselingen Manor, Zealand", 1857,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2
"Bøgestamme med en stor afblæst gren",
1858,
Skovgaard Museet, Viborg. "Beech Trunk with a Large Broken Branch",
1858, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
3
"Studier af sten og træstubbe, Hellebæk, 7.
september 1858",
Skovgaard Museet, Viborg. "Studies of Stones and Tree Trunks, Hellebæk,
September 7, 1858", Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
4
"Blegeplads under store træer", 1858,
Statens Museum for Kunst. "Bleaching Linen in a Clearing", 1858,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5
"Ung bøgeskov",
Randers Kunstmuseum/"Young Beech Wood",
Randers Museum of Art, Denmark.
1
"Hassel og eg på et stengærde", 1860,
Skovgaard Museet, Viborg/"Hazel and Oak on a
Stone Fence", 1860,
Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
2
"Parti fra Dyrehaven - en bøgeskov i oktober",
u.å.,
Skovgaard Museet, Viborg. "Dyrehaven - a Beech Wood in October", s.a., Skovgaard Museum, Viborg,
Denmark.
3
"En skovsø. Badende drenge i Bondedammen",
1867,
Skovgaard Museet, Viborg. De fire drenge er P.C.
Skovgaards to sønner Joakim og Niels i to forskellige aldre. "Forest Lake. Boys Bathing in a Pond",
1867,
Skovgaard Museum, Viborg, Denmark. The four boys are
the artist's sons Joakim and Niels in two different ages.
Constantin
Hansen,
"Interiør med Georgia Skovgaard og sønnerne Joakim med byggeklodser og Niels
stående på moderens skød", 1860,
Skovgaard Museet, Viborg.
Georgia
Skovgaard,
f. Schouw (1828-1868) giftede sig i 1851 med P.C. Skovgaard. Hun var datter
af botanikeren og politikeren J.K. Schouw og Susette Dalgas, der var søster
til baronessen
på Nysø
Christine Stampe (f. Dalgas), hvor Georgia opholdt sig om sommeren.
Herregården Nysø og den omkringliggende egn var et af P.C. Skovgaards
yndlingsmotiver, og efter sit ægteskab med Georgia besøgte han Nysø hver
sommer.
Georgia Skovgaard døde i barselsseng med sit fjerde barn.
Constantin
Hansen,"Interior
with Georgia Skovgaard and her Sons. Joakim with Building Blocks and Niels
Standing on His Mother's Lap", 1860,
Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
1
Wilhelm Marstrand, "Portræt af P.C. Skovgaard", 1866, Skovgaard Museet, Viborg. Wilhelm Marstrand, "Portrait
of P.C. Skovgaard", 1866,
Skovgaard Museum, Viborg,
Denmark.
2
P.C. Skovgaard, "Portræt af Joakim Frederik Skovgaard, 14 år gammel", 1871, Skovgaard Museet, Viborg. P.C. Skovgaard, "Portrait of Joakim Frederik Skovgaard, 14
Years Old", 1871, Skovgaard Museet, Viborg.
3
P.C. Skovgaard, "Portræt af Niels Kristian Skovgaard, 13 år
gammel", 1871, Skovgaard Museet,
Viborg. P.C. Skovgaard, "Portrait of Niels Kristian Skovgaard, 13 Years
Old", 1871, Skovgaard Museet,
Viborg.
4
P.C. Skovgaard, "Portræt af Susette
Cathrine Skovgaard, 7 år gammel", 1870, Skovgaard Museet, Viborg. P.C. Skovgaard, "Portrait of Susette Cathrine Skovgaard, 7
Years Old", 1870, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
"Broen og fjældene",
1913, Skovgaard Museet, Viborg. I det fjerne ses fjeldene i Rondane.
Brokonstruktionen er inspireret af
Leonardo da
Vincis tegning til en
selvbærende bro
fra 1502. Broen er i dag erstattet af en
hængebro. Se
træmodel af broen udstillet i kirken
Skt. Barnabas i Venedig. "The Bridge and the Mountains", 1913,
Skovgaard Museum, Viborg, Denmark. In the
distance is the mountains of Rondane. The
bridge structure is inspired by
Leonardo da
Vinci's design for a
self-supporting
bridge from 1502. Today the bridge is
replaced by a suspension bridge. See
wood
model of the bridge exhibited in
the
church of San Barnaba, Venice.
"Trata, kvindedansen i Megara", 1923,
Skovgaard Museet, Viborg/"Trata,
the Women's Dance in Megara", 1923,
Skovgaard Museet, Viborg.
Skovgaard, Niels
(1858-1938). Dansk maler, billedhugger, keramiker og
bogillustrator. Søn af
P.C. Skovgaard
og bror til
Joakim Skovgaard.
Han blev født i
København og døde i Kgs. Lyngby og begravet på Sorgenfri Kirkegård.
Skovgaard blev udlært som håndværksmaler og fik sin første skoling
som kunstmaler hos sin far. Han studerede ved
Akademiet fra 1874-79, men
tog ikke afgang. I 1880 debuterede Skovgaard på Charlottenborgs
Forårsudstilling, hvor han udstillede frem til 1890. I årene 1881-85
foretog han rejser til Skotland og England samt til Holland, Belgien
og Frankrig og 1887-89 til Sverige samt en længere rejse gennem
Italien til Grækenland. Skovgaard blev i 1891, sammen med sin bror
Joakim og sin søster Susette, en del af gruppen, der arbejdede for
at oprette et alternativ til Charlottenborg, og det resulterede i
1891 i kunstnersammenslutningen Den frie Udstilling, hvor han
udstillede næsten årligt til sin død i 1938. I 1894 giftede
Skovgaard sig med
Ingeborg f. Luplau Møller (1868-1957), og de tog på
en langvarig bryllupsrejse, der gik gennem Tyskland og Italien til
Grækenland, hvor deres første barn Ebbe blev født. I 1898 udførte
han "Magnusstenen",
en mindesten for Magnus den Godes sejr i
slaget ved
Lyrskov Hede i 1043. I 1904 rejste Skovgaard til Norge for
første gang, og fra 1908-09 opholdt han sig i Torre Pellice i
Piemonte, Italien. I 1922 rejste han til Norge for sidste gang samt
foretog en rejse over Tyskland og Schweiz til Italien. Da Skovgaard
i 1928 fyldte 70 år arrangerede Den frie Udstilling en stor
udstilling af hans værker. I det sidste årti af sit liv udførte han
flere illustrationsopgaver (så som eventyr) og kirkeudsmykninger.
Året før sin død modtog Skovgaard Thorvaldsens Medalje.
Skovgaard, Niels
(1858-1938). Danish painter, sculptor,
ceramic artist and book illustrator. His
father was
P.C. Skovgaard and
his elder brother
Joakim Skovgaard.
He was born in Copenhagen and died in
Kongens Lyngby. He became skilled house
painters, and began his art training with
his father and studied at the Royal Danish
Academy of Fine Arts from 1874-79.
"Landskab ved Damsmosegaard",
1877,
Skovgaard Museet, Viborg. Dette er et af Skovgaards tidligst kendte
malerier, der kompositorisk og maleteknisk er beslægtet med faderens P.C.
Skovgaards landskabsmalerier. "Landscape near Damsmosegaard", 1877, Skovgaard Museum, Viborg,
Denmark.
3
"Køer paa en bakke, Knabstrup",
1878, Skovgaard Museet, Viborg/"Cows on a Hill, Knabstrup",
1878,
Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
"Brændingen ved Jyllands Vestkyst",
1885,
De Buhlske Stuer, Museum Østjylland, Randers. "Breakers on the West Coast of Jutland", 1885,
Museum Østjylland - Museum of Cultural
History.
1
"Kvinderne ved Kristi grav påskemorgen",
1886, Skovgaard Museet, Viborg. Billedet er Niels
Skovgaards første religiøse motiv. Farveholdning og belysning er inspireret
af
Rembrandts værker, som Skovgaard havde set i Holland i 1883. "The Women at the Tomb of Christ Easter Morning", 1886, Skovgaard Museum,
Viborg, Denmark. Influenced by
Rembrandt's color
and lighting effects.
2
"Efterårsaften noget efter solnedgang,
Öströö, 1886, Den Hirschsprungske Samling,
København. Autum Evening some time after Sunset, Öströö, 1886, The Hirschsprung
Collection, Copenhagen.
3
"Æ hav. Solskin", 1888/1892,
Davids Samling, København. Billedet blev malet i 1888, men i 1892 valgte
Niels Skovgaard at arbejde videre på det. Sandkorn i farven tyder på, at
billedet er malet på stedet.
"The Sea. Sunshine",
1888/1892, The David Collection, Copenhagen.
4
"Kvindernes dans paa pladsen i Megara",
forstudie, 1889, Carl Nielsen Museet, Odense.
Dette er Niels Skovgaards første billede af kvindernes dans i Megara. Det
oprindelige billedformat har været for lille til at vise dansescenariet i
dets helhed, hvorfor der i højre side af billedet er gjort en åbenlys
tilføjelse. "Women Dancing on the Square in Megara", study, 1889, Carl Nielsen
Museum, Odense.
"Traner i klitterne, Kærgaard",
1894, Den Hirschsprungske Samling/"Cranes in the Dunes,
Kærgaard", 1894, The Hirschsprung Collection.
3
"Svære dønninger ved Jyllands vestkyst", 1894, Statens Museum for Kunst. "Heavy Swells at the West Coast of Jutland", 1894,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4
Vignet til Højskolesangbogen,
1894. I 1890'erne var Niels Skovgaard
en del af højskolebevægelsen og en del af kredsen omkring N.F.S. Grundtvig. Vignet for the Folk High School Song Book, 1894.
5
"Udsigt fra vor bolig paa Naxos. Tidlig
sommermorgen", 1895, Den Hirschsprungske Samling, København. I 1894 blev
Niels Skovgaard gift med Ingeborg, og de
tog på en langvarig bryllupsrejse og opholdt sig bl.a. i Grækenland på øen
Naxos i Kykladerne i sommeren 1895. På billedet ses Niels Skovgaard siddende ved sit
staffeli, og Ingeborg står ved siden af. "View from our House on Naxos. Early Summer Morning", 1895, The
Hirschsprung Collection, Copenhagen.
1
"Under lindeløv i Nysø Have",
1897,
Skovgaard Museet, Viborg. Niels Skovgaard tilbragte som barn flere somre på Nysø Gods
ved Præstø, da hans mors slægtninge ejede Nysø, og som voksen, da han blev
gift med Ingeborg, vendte han tilbage til godset. Kvinden på bænken under
lindetræet er Ingeborg, der ser på deres søn Ebbe, der leger. "Under a Lime Tree in the Garden at Nysø", 1897,
Skovgaard
Museum, Viborg, Denmark. The
artist's wife Ingeborg is sitting on the bench looking at their son Ebbe
playing .
2
"Studie til altertavle i Immanuelskirken"
(på Frederiksberg),
1898, privateje. "Study of the Alterpiece in the Church of Emmanuel"
(Frederiksberg, Copenhagen), 1898, private
collection.
3
"Pinsedåben",
1905,
Immanuelskirken,
Frederiksberg. I
1895 begyndte Niels
Skovgaard at male
kirkens altertavle,
som han selv anså
som sit hovedværk.
Kirken blev opført
af den første
grundtvigske
valgmenighed i
København. "Easter
Baptism", 1905,
the Church of
Emmanuel,
Frederiksberg,
Copenhagen. In 1895
Niels Skovgaard
began work on the
altarpiece, which he
regarded as his
masterpiece.
4
"Den gode hyrde", 1899, Skovgaard Museet, Viborg. Som en
del af udsmykningen til Immanuelskirken på Frederiksberg udførte Niels
Skovgaard en mosaik over en af kirkens sidedøre. Joakim Skovgaard udførte
mosaikker over de fire øvrige døre. Niels' hyrde forsvarer det sårede lam
mod ulven, og Joakims hyrde sidder roligt
blandt fårene. "The Good Shepherd", 1899, Skovgaard Museum, Viborg,
Denmark. Study for the mosaic
above a side portal of the Church of Emmanuel, Frederiksberg, Copenhagen.
1
"Eftermidddagssol over Vesterhavsdønninger i
stille vejr", 1904, Vardemuseerne. "Afternoon Sun over North Sea Swells in Quiet Weather",
1904, The Museums of Varde, Denmark.
2-4
Portrætbuste af
N.F.S. Grundtvig,
1907-13.
Indskriften med citat af Grundtvig lyder: "Kun i Ordet Jorderige fundet har
en Himmelstige, Slægten har et Levnedsløb!" Busten med tilhørende frise var
et bestillingsværk til
Grundtvigs hus i København.
I 1972 købte KAB (Københavns Almennyttige Boligselskab) bygningen og værket
blev skænket til Skovgaard Museet i Viborg.
Se værket på dets oprindelige plads.
Niels Skovgaard har lavet flere statuer og gipsmodeller af Grundtvig, som Skovgaard-familien,
der var grundtvigianere, havde en nær tilknytning til. Portrait Bust ofN.F.S. Grundtvig, 1907-13. Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
5
"Familiebillede",
1908, privateje.
Billedet viser Niels Skovgaards kone Ingeborg samt deres seks børn: Ebbe,
Ole, Hans Georg, Hjalte, Irene og Elise. "Family Portrait", 1908, private collection. The
painting shows the artist's wife Ingeborg with their six children: Ebbe,
Ole, Hans Georg, Hjalte, Irene og Elise.
1
"Kilden i Kastanjelunden. Torre Pellice",
1908, Skovgaard Museet, Viborg. "The Spring in the Chestnut Grove. Torre Pellice", 1908, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
2
"Kilden i Kastanjelunden. Torre Pellice",
1909, Skovgaard Museet, Viborg. "The Spring in the Chestnut Grove. Torre Pellice",
1909, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
3
"Italiensk landskab",
1909, Fuglsang Kunstmuseum, Toreby, Lolland.
Skitse til "Bjergsiden i den tidlige vaar". "Italian Landscape", 1909, Fuglsang Museum of Art, the island of
Lolland, Denmark. Study for the painting
"Mountainside in the Early Spring".
"Italiensk kostald",
1909, Statens Museum for Kunst/"An
Italian Cowshed", 1909,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen.
1
"Alpeglød ved Torre Pellice"
(italienske region Piemonte), 1909, Skovgaard Museet, Viborg. "The Glowing Alps near Torre Pellice" (Italian region
Piemonte), 1909,
Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
2
"Landskab ved Torre Pellice (Piemont)",
1909, Skovgaard Museet, Viborg/"Landscape in Torre Pellice (Piemont)", 1909,
Skovgaard Museet, Viborg.
3
"Bjerget Friolan i solopgang",
1909,
BRANDTS - Museum for kunst & visuel kultur, Odense. "Mount Friolan at Sunrise",
1909, BRANDTS - Museum of art and visual
culture, Odense, Denmark.
1
"Dansende kvinde. Megara",
1910, Statens Museum for Kunst/"Dancing Woman. Megara", 1910,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen.
2
"Højslette ved Gudbrandsdalen",
1911, Bornholms Kunstmuseum/"Plateau at the Gudbrand Valley",
1911, The Art Museum of Bornholm, Denmark.
3
"Landskabsparti med kvæg, der drives over en
bro", 1912, Skovgaard Museet, Viborg. "Norwegian Landscape with Cattle being Driven Across a Bridge",
1912, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
4
"Broen og fjældene",
1913, Skovgaard Museet, Viborg. I det fjerne ses fjeldene i Rondane.
Brokonstruktionen er inspireret af
Leonardo da
Vincis tegning til en
selvbærende bro
fra 1502. Broen er i dag erstattet af en
hængebro. Se
træmodel af broen udstillet i kirken
Skt. Barnabas i Venedig. "The Bridge and the Mountains", 1913,
Skovgaard Museum, Viborg, Denmark. In the
distance is the mountains of Rondane. The
bridge structure is inspired by
Leonardo da
Vinci's design for a
self-supporting
bridge from 1502. Today the bridge is
replaced by a suspension bridge. See
wood
model of the bridge exhibited in
the
church of San Barnaba, Venice.
1
"Granen i sætervangen",
1914, Statens Museum for Kunst/"Fir Tree in Sætervangen", 1914,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen.
"Julenat", 1921,
ROMU, museerne i Roskilde, Frederikssund og Lejre/"Christmas Eve", 1921,
ROMU, group of Zealandic museums, Denmark.
1
"Trata, kvindedansen i Megara",
1923,
Skovgaard Museet, Viborg. "Trata, the Women's Dance in Megara",
1923, Skovgaard Museum, Viborg,
Denmark.
2
"Den døde ask",
1927,
TRAPHOLT - Museum for
moderne billedkunst,
kunsthåndværk, design og møbeldesign. "The Dead Ash",
1927,
TRAPHOLT - Museum of Modern Art,
Applied Art, Design and
Architecture, Kolding, Denmark.
3
"Vandmøllen i Halland",
1930,
TRAPHOLT - Museum for moderne billedkunst,
kunsthåndværk, design og møbeldesign. "Water Mill in Halland", 1930,
TRAPHOLT - Museum of Modern Art,
Applied Art, Design and
Architecture, Kolding, Denmark.
4
"Grundtvig og livskilden. Præsten og
salmedigteren N.F.S. Grundtvig, knælende",
statuette, 1912-14, Statens Museum for Kunst. Statue i
Vartovs
Grønnegård, København. "Grundtvig andThe Well of Life",
statuette, 1912-14,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen. Statue,
Vartov, Copenhagen.
1
"Bjerglandskab. Sølen, Norge",
1935, Skovgaard Museet, Viborg. I de sidste år af sit liv havde Niels
Skovgaard så dårligt syn, at han havde svært ved at skelne mellem lyse røde
og blå farver, hvilket fremgår af dette billede. "Mountain Landscape, Sølen, Norway", 1935,
Skovgaard Museum, Viborg, Denmark. In the last
years of his life poor eyesight affected Skovgaard's vision, and his ability
to differentiate between colors (light red and blue) decreased, as can be
seen in this painting.
2
Fresker med motiver
fra Johannes' Åbenbaring, 1936, triumfvæggen, Ansgar Kirke, Odense. På
billedet ses Niels Skovgaard og sønnen Hjalte. Frescoes with motifs from the Book of Revelation,
1936, Ansgar Church, Odense.
The artist is with his son Hjalte.
3
"Helge Hundingsbane", ca.
1938, Skovgaard
Museet, Viborg. Ufuldent maleri med emne fra den nordiske mytologi.
Sagnkongen Hunding fældes af Helge Hundingsbane, og Jundings sønner forsøger
forgæves at hævne deres far. "Helge Hundingsbane", c. 1938, Skovgaard Museem, Viborg, Denmark.
4
Niels Skovgaards
Thorvaldsen Medalje, som
han modtog i 1937. Bertel Thorvaldsens Medalje er siden 1837 blevet tildelt talentfulde
kunstnere.
Thorvaldelsen's Medal. In 1937 Niels Skovgaard was awarded
Thorvaldsen's Medal, which since 1837 has been awarded to talented artists.
Hansen, Constantin
(1804-1880).
Dansk
maler. Elev af sin far Hans Hansen og præget af
Jens Juels malestil. Opholdt sig i Italien fra 1835-43 og malede
her landskaber og prospekter fra Rom, Napoli og Pæstum med antik
arkitektur og genrescener.
Hansen, Constantin
(1804-1880).
Danish painter. He
was apprenticed to his father Hans Hansen and
influenced by the painting style of
the
foremost Danish
portrait painterJens Juel.
From 1835-43 he stayed in Italy, where he
painted land- and cityscapes from Rome, Naples
and Paestum.
"Den grundlovgivende Rigsforsamling",
Det
Nationalhistoriske Museum
Frederiksborg
Slot.
Grundloven af 1849. The
fathers of the Danish constitution assembled in Copenhagen on October 23,
1848, The Museum
of National History,
Frederiksborg Castle, Hillerød.
Forarbejde til "Den grundlov-givende Rigsforsamling", Folketinget. Sketch for "The
fathers of the Danish constitution", the Sketch belongs to Folketinget
(The Danish Parliament).
De 4 stående personer
forrest fra venstre: TeologH.N.
Clausen,
nationalbankdirektør L.N.
Hvidt,
botaniker J.F. Schouw
og i uniform jurist P.D.
Bruun.
Fra venstre mod højre forrest: Officer C.C.G. Andræ
(med briller), jurist C.C. Hall (i
profil), stiftamtmand i OdenseC.E. Bardenfleth
(siddende i rød uniform),
rigsgreve W.C.E. Sponneck
(stående med korslagte
arme), jurist C.A. Blühme
(siddende med briller),
redaktør J.A. Hansen
(stående bag Blühme),
jurist Balth. Christensen
(stående med højre arm under
frakkens revers),
lensgreve og premierminister
A.W. Moltke
yderst til højre.
Fra venstre mod højre: Teolog D.G. Monrad,
officer A.F. Tscherning
(i mørkeblå uniform),
lensgreve F.M. Knuth (i
rød uniform), søofficer
C.C. Zahrtmann
(i profil og blå uniform),
jurist
Orla Lehmann
(gestus med højre hånd),
kaptajnløjtnantN.E. Tuxen (bag
Lenmann,
forstanderfor
Borgerdydskolen
M. Hammerich
(forklarende gestus med
højre hånd) og yderst til
højre journalist Carl
Ploug. Mellem Hammerich
og Ploug ses siddende
N.F.S. Grundtvig.
1
"Et
selskab af danske kunstnere i Rom",
1837, Statens Museum for Kunst.
Kunstnergruppen er samlet i Rom hos
arkitekten
Michael Gottlieb Bindesbøll
(1800-1856), der er iført fez. På stolen bag
Bindesbøll sidder
Constantin Hansen. Martinus Rørby
sidder i døråbningen til balkonen. På
balkonen fra venstre mod højre ses
WilhelmMarstrand, AlbertKüchler
og Ditlev Conrad Blunck.
JørgenSonne sidder på bordet. Til
højre for balkondøren ses øverst Constantin Hansens
skitse til "Vestatemplet med dets omgivelser" udført
i olie på lærred, 1837, tilhører Statens Museum for
Kunst. Bindesbølls grundplan til Thorvaldsens Museum
står på bordet.
"A Company
of Danish Artists in Rome",
1837, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2
"Vestatemplet med dets omgivelser", 1837, Statens Museum for Kunst. Templets faktiske navn er "Herkules den sejrendes tempel" og ligger påForum Boarium. "The temple of Vesta and surroundings", 1837,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. The actual name of the temple is "Temple of Hercules Victor", Forum Boarium.
3
"En gade i Rom. Vicolo Sterrato", ca, 1837, Statens Museum for Kunst.
"A street in Rome. Vicolo Sterrato", c. 1837,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4
"Scene på Molo'en ved Napoli", 1838-39, Statens Museum for Kunst. Folkemængden foran fyrtårnet på havnemolen i Napoli lytter til en mand der reciterer Ludovico Ariostos ridderdigt fra 1516 "Orlando Furioso" (Den rasende Roland). I baggrunden ses Vesuvs røgfane, der forsvandt efter det sidste udbrud i 1944.
"Scene on the Molo near Naples", 1838-39,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5
"Parti fra Villa Albanis have, Rom", 1841, Statens Museum for Kunst. "In the Gardens of the Villa Albani Rome", 1841,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
"En lille pige, Elise Købke, med en kop foran sig",
1850, Statens Museum for Kunst. "A Little Girl, Elise Købke, with a Cup in front of
her", 1850, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3
"Interiør med
Georgia Skovgaard og sønnerne Joakim med byggeklodser og Niels stående på
moderens skød", 1860,
Skovgaard Museet, Viborg. "Interior with
Georgia Skovgaard and her Sons. Joakim with Building Blocks and Niels Standing on His Mother's Lap", 1860,
Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
4
"N.F.S. Grundtvig",
1862, Det Nationalhistoriske Museum Frederiksborg Slot.
5
"Esaias Tegnér laurbærkranser Oehlenschläger i
Lunds Domkirke
1829",
1866, Det Nationalhistoriske Museum Frederiksborg Slot.
"Esaias Tegnér crowned Oehlenschläger with laurels in
Lund Cathedral
1829", 1866, The Museum of National History at Frederiksborg, Denmark.
1-3
Klassisk udsmykning af forhallen Københavns Universitet, Frue Plads. Udsmykning udført 1844-53 af
Georg
Hilker
(dekorationer), Constantin Hansen (fresker) og H.W.
Bissen
(statuer).
Vestibule decoration of the University of Copenhagen, 1844-53, executed by Georg Hilker (decorations),
Constantin Hansen (frescoes) og
H.W. Bissen
(statues).
4
"Pallas Athenes fødsel", 1850. Hefaistos har spaltet Zeus' hoved. Sammen med fødselsgudinden Eileithyia viger han tilbage for den nyfødte Athene,
der i ildrød dragt svinger sin lanse. Vestibulen, Københavns Universitet.
"The Birth of Pallas Athena", 1850, the Entrance Hall of the University of Copenhagen.
5
"Athene
fulgt af den vingede sejrsgudinde Nike i striden med
Posejdon om Attika",
1851-52. Athene peger på oliventræet som hun har plantet
og Posejdon på den kilde, der sprang af klippen, da han
stødte sin trefork mod den. Vestibulen, Københavns
Universitet. "Athena with her companion, Nike, the
winged goddess of victory, in her dispute with Poseidon
for possession of Attica", the Entrance Hall of the
University of Copenhagen.
Købke, Christen(1810-1848).
Dansk romantisk landskabs- og
portrætmaler. Købke
voksede op i Københavns Kastel,
hvor hans far var bagermester og
stod for brødforsyningen til
soldaterne. Købkes tegnetalent
viste sig tidligt, og da han som
11-årig fik gigtfeber og måtte
ligge til sengs i længere tid
tog han beslutningen om at blive
kunstmaler. Fra 1822-32 var
Købke elev på
Akademiet under
C.A. Lorentzen og senere
Eckersberg. I 1832 modtog
han Akademiets store
sølvmedalje. Eckersbergs særlige
interesse for
perspektivlære prægede Købke,
der anvendte den teoretiske
viden i sine naturstudier.
Senere i sin kunstneriske
udvikling gik Købke bort fra
Eckersbergs strenge regler
omkring perspektiv og
farveholdning, der kom en næsten
poetisk mysticisme over Købkes
farvevalg og den Eckersbergske
kompositoriske stivhed aftog.
Købkes første rejse gik til
Aarhus, hvor han malede "Parti
i Århus Domkirke"
(1830), et
billede helt efter
N.L. Høyens forskrifter. Fra
1838-40 rejste Købke sammen med
dekorationsmaleren Georg Hilker
(1807-1875) til Tyskland (Berlin
og Dresden) og videre til
Italien (Rom, Napoli, Sorrento
og Capri). Købke fandt først og
fremmest sine motiver i sine
nære omgivelser -
persongalleriet var familie og
venner, arkitekturen var fra
bl.a. Kastellet.
Ustillingen "Christen Købke:
Danish Master of Light" blev
vist i 2010 på The National
Gallery, London.
Købke, Christen
(1810-1848).
Danish romantic landscape- and portrait
painter. Købke showed a
talent for drawing in
boyhood, and at
the age of 11 he
suffered an attack of rheumatic fever
and had to stay in bed for a very long
time, and during this stay he
decide to become a painter.
From 1822-32 he studied under C.A.
Lorentzen and later Eckersberg
at
The Royal Danish Academy of Fine Arts
in Copenhagen. Eckersberg, known for his
theories of perspective,
made a great influence on Købke, but his
later artistic development
shows
declining interest
in Eckersberg's strict rules
of
perspective and
his colour scheme, and an almost poetic
mysticism was seen in Købke's
colour choice.
From 1838-40 Købke
was travelling together
with the
decorative painterGeorg Hilker to Germany (Berlin and
Dresden) and to Italy (Rome, Naples, Sorrento
and Capri).
"Parti af torvet i Kastellet med udsigt til Kastelvolden", 1830, National Gallery of Scotland, Edinburgh.
"A View of the Square in the Kastel Looking Towards the Ramparts", 1830, National Gallery of Scotland, Edinburgh.
3
"Fra Kunstakademiets afstøbningssamling
på Charlottenborg", 1830, Den Hirschsprungske
Samling.
"View of
the Cast Collection at the Royal Danish Academy of
Fine Arts, Charlottenborg Palace",
1830, Hirschsprung Collection.
4
"Udsigt fra loftet på Kornmagasinet ved bageriet i Kastellet",
1831, Statens Museum for Kunst. "View from the Loft of the Grain Store at the Bakery in the Citadel of Copenhagen", 1931,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5
"Landskabsmaleren F. Sødring", 1832, Den Hirschsprungske Samling. "Portrait of the Landscape Painter Frederik Sødring", 1832, Hirschsprung Collection.
6
"Ida Thiele, senere gift Wilde, som barn",
1832, Statens Museum for
Kunst. "Ida Thiele, the Future Mrs Wilde, as a Child",
1832,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
1
"Inger Margrethe Høyen, f. Schrøder. Kunsthistorikeren Niels Lauritz Høyens moder",
1832, Statens Museum for Kunst. "Portrait of Inger Margrethe Høyen, the Mother of the Art Historian N.L. Høyen", 1832,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2
"Selvportræt", ca.
1833, Statens Museum for Kunst/Self-Portrait, c. 1833, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3
"Udsigt fra et vindue på Toldbodvej til Kastellet",
ca.
1833, Statens Museum for Kunst. "View from a Window in Toldbodvej Looking towards the Citadel of Copenhagen", c. 1833, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4
"Parti uden for den nordre Kastelsport",
1834, Ny Carlsberg Glyptotek.
"View outside of the North Gate of the Citadel", 1834, Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen.
"Tagryggen over Frederiksborg med udsigt over
sø, by og skov", 1834-35, Designmuseum Danmark. "Roof
Ridge of
Frederiksborg
Castle with a view over the lake, city and forest",
1834-35, Design Museum Denmark.
2
"Et af
de små tårne på
Frederiksborg
Slot",
1834-35,
Designmuseum
Danmark. "One of
the Small Towers
on Frederiksborg
Castle",
1834-35, Design
Museum Denmark.
3
"Frederiksborg Slot ved aftenbelysning set fra Jægerbakken", 1835, Den Hirschsprungske Samling.
"Frederiksborg Castle in Evening Light", 1835, Hirschsprung Collection.
4-5
"Et af de små tårne på Frederiksborg Slot",
ca.
1835, Davids Samling, København. "One of the small towers on Frederiksborg Castle", c. 1835,
The David Collection, Copenhagen.
6
"Cecilie Margrethe Petersen, f. Købke, kunstnerens søster",
1835, Statens Museum for Kunst. "Cecilie Margrethe Petersen, née Købke, the Artist's Sister", 1835,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
1
"Frederiksborg Slot. Parti ved Møntbroen",
1836,
Statens Museum for Kunst. "Frederiksborg Castle seen from the Northwest",
1836,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2
"Parti af Østerbro i morgenbelysning",
1836, Statens Museum for Kunst. "Morning View of Østerbro outside Copenhagen", 1836,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3
"Parti af bugten ved Kalkbrænderiet set fra Strandpromenaden mod nord. Stille sommereftermiddag",
1837, Statens Museum for Kunst. "View of the Bay near the Copenhagen Limekiln. A Quiet Summer Afternoon", 1837,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4
"Parti af den nordre Kastelsbro. Studie", ca.
1837, Statens Museum for Kunst. "View of the North Bridge of the Citadel. Study", c. 1837,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5
"Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro",
1838, Statens Museum for Kunst. "A View from Dosseringen near the Sortedam Lake Looking Towards Nørrebro", 1838,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5
"Udsigt fra Dosseringen mod Østerbro",
1838,
Museum
Oskar Reinhart, Winterthur, Schweiz.
"View from Dosseringen Towards Østerbro", 1838,
Museum Oskar
Reinhart, Winterthur, Switzerland.
1
"Billedhuggeren H.E. Freund",
1838, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Akademiraadet.
"The Sculptor H.E. Freund", 1838, The Royal Danish Academy of Fine Arts.
"Parti af Marina Grande på Capri. I baggrunden forbjerget Massa. Eftermiddag. Optrukne både i mellemgrunden", 1839-40,
ARoS
Aarhus Kunstmuseum. "View of the Marina Grande on Capri. In the Background the Massa Cape. Afternoon. Beached Boats in the Middle Distance", 1839-40,
ARoS,
Aarhus Museum of Art, Denmark.
4
"Castel dell'Ovo i Napoli",
1839-40,
Statens Museum for Kunst/"Castell dell'Ovo in Naples",
1839-40,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5
"Havelågen ved bagermester Købkes gård på Blegdammen", ca.
1845, Statens Museum for Kunst. "The garden Gate at the Artist's Home at Blegdammen", c. 1845,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
6
"Havetrappen ved kunstnerens malestue på Blegdammen", ca.
1845, Statens Museum for Kunst. "The Carden Steps leading to the Artist's Studio on Blegdammen", c. 1845,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
"Gåsetårnet i
Vordingborg", 1842,
Statens Museum for Kunst.
Udført i olie af Lundbye
efter en akvarel af
P.C.
Skovgaard. "Goose Tower,
Vordingborg Castle",
1842, National Gallery of
Denmark.
"Vinterlandskab uden
sne. Motiv fra Julebæksbroen med udsigt mod Kullen og Höganäs", 1848,
Skovgaard Museet, Viborg. "Winter
Landscape with no
Snow. Motif from
Julebæk Bridge with
a View of Kullen and
Höganäs, Sweden",
1848, Skovgaard
Museum, Viborg,
Denmark.
Lundbye, Johan Thomas
(1818-1848).
Dansk romantisk landskabs- og dyremaler og
en af det
danske guldaldermaleris betydeligste malere. Lundbye
fulgte
Niels Laurits Høyens
ideer om en national kunst. Lundbye var på
Akademiet
elev
af
Eckersberg og
J.L. Lund.
De danske landskaber skildrede han i
store kompositioner. Han udførte
flere bogillustrationer, bl.a. til H.V. Kaalunds Fabler for børn (1843-45).
Lundbye omkom ved
et vådeskud som frivillig i
Treårskrigen (Den første
slesvigske krig 1848-50).
Lundbye, Johan Thomas
(1818-1848). Danish "Golden
Age Painter" of landscapes
and animal portraits. He
realized the ideas of the
national-liberal art historian and
professor
at The Royal Danish Academy of
Fine Arts Niels Laurits Høyen
(1798-1870), who argued for the
development of a Scandinavian tradition of national art based on Nordic mythology, the
history of the country, scenes
from everyday life and
landscapes. Lundby volunteered
for service in the Three Year
War (1848-50), and was killed by
a stray shot before he ever engaged
in battle.
"Vinderød kirke ved Frederiksværk",
1837, Statens Museum for Kunst. "Vinderød Church near Frederiksværk", 1837, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
"En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs", 1839, Thorvaldsens Museum, København. "Prehistoric Burial Mound at Raklev on Refsnæs", 1839, Thorvaldsens Museum, Copenhagen.
5
"Sjællandsk landskab. Åben egn i det nordlige Sjælland",
1842, Statens Museum
for Kunst. "Zealand Landscape. Open Country in North Zealand",
1842,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
"En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord", 1843, Statens Museum for Kunst. ""A Danish Coast. View from Kitnæs on Roskilde Fjord, Zealand", 1843,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3
"Udsigt over Arresø mod Tibirke bakker",
1843, ARoS Aarhus Kunstmuseum. "View across Arresø of Tibirke Downs", 1843, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
4
"Sortbroget tyr",
1844, Statens Museum for Kunst/"Piebald
Bull", 1844, National Gallery of
Denmark, Copenhagen.
5
"To kalve", 1844, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"Two Calves", 1844, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
1
"En kostald i en bondegård. Vejby",
1844,
Statens Museum for
Kunst. "A Cowshed on a Farm at Vejby, Zealand", 1844,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2
"Gadekær i Brofelde", 1844,
Statens Museum for Kunst/"Village Pond in Brofelde", 1844,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3
"To køer på en åben mark",
1845,
Statens Museum for Kunst/"Two Cows in an Open Field", 1845,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4
"Landskab med klippe i forgrunden. Civitella, Italien",
1845, Statens Museum
for Kunst. "Landscape with Rocks in the Foreground. Civitella, Italy", 1845.
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5
"Udsigt fra Tivoli", o.
1845,
Horsens Kunstmuseum/"View from Tivoli", c. 1845, Horsens Art Museum, Denmark.
1
"Kolås
Skov ved Vejrhøj",
1846, Statens Museum
for Kunst/"Kolås Forest near Vejrhøj", 1846,
National Gallery of Denmark.
2
"Et boelsted ved Lodskov nær Vognserup",
1847,
Statens Museum for
Kunst. "A Croft at Lodskov near Vognserup Manor, Zealand",
1847,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3
"Seksten-årig hingst af Knabstrup-racen",
1847, Statens Museum for Kunst. "Sixteen-year-old Knabstrupper
Stallion", 1847, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4
"Vinterlandskab uden
sne. Motiv fra Julebæksbroen med udsigt mod Kullen og Höganäs", 1848,
Skovgaard Museet, Viborg. "Winter Landscape with no Snow. Motif from Julebæk Bridge with a View
of Kullen and Höganäs, Sweden", 1848, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
"Møens Klint", 1842, Statens Museum for
Kunst. "The Cliffs on the Island of Møn", 1842,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
Gurlitt, Heinrich Louis Theodor
(1812-1897).
Dansk-tysk landskabsmaler født i
Altona og død i Naundorf nær
Schmiedeberg. Elev af
Eckersberg. Uddannet i Hamburg
under malerne Gunther Gensler og
Siegfried Detlev Bendixen.
I 1832 rejste han til København
og derfra til Norge for at tage
I.C. Dahls værker i øjesyn.
Samme år begyndte han på
Akademiet
i København, hvor han
knyttede venskab med
Wilhelm
Marstrand. I 1833 udstillede
Gurlitt sine første
landskabsmalerier på
Charlottenborg. I 1836 rejste
han til München, hvor han
opholdt sig de følgende år og
vendte tilbage til København
hvor han arbejdede til 1842, og
han rejste så til Düsseldorf og
videre til Italien, hvor han
boede
til 1846. I Rom sluttede Gurlitt
sig til den danske
kunstnerkoloni. Fra 1847 boede
han i Tyskland, hvor han kunne
udvikle sin kunst anderledes og
friere og ikke var underlagt det
strenge Eckersbergske
naturstudium.
Gurlitts billeder blev fjernet
fra Det Kongelige Billedgalleri
på Christiansborg, da han
støttede Slesvig-holstenerne i
Treårskrigen (1848-50) og
dermed blev anset for en
forræder.
Gurlitt hører hjemme under de
danske guldaldermalere, fordi
hans billeder af de danske
landskaber fik stor betydning
for udviklingen af det nationale
danske landskabsmaleri.
Louis Gurlitt var farfar til
Hildebrand Gurlitt
(1895-1956), den tyske
kunstsamler og kunsthistoriker,
der
opkøbte bl.a. "Entartete
Kunst" (vanskabt/degenereret
kunst) i Nazitiden og hvis
omfattende samling blev
konfiskeret i 2012 af de
bayerske myndigheder. Han var
Hitlers personlige samler af
kunst til et "Führermuseum", der
var planlagt til at skulle ligge
på Hitlers hjemegn i Linz i
Østrig.
"Parti af en gade i Roskilde med
domkirken i baggrunden. Vinterstykke", 1936,
ARoS. "A
Street in Roskilde with the Cathedral in the Background. Winter",
1936,
ARoS.
Roed,
Jørgen (1808-1888).
Dansk
maler.
Elev af
Eckersberg
og
Lund, inspireret af
Hammershøi, og i sin portrætkunst af
Marstrand.
Fik stor interesse for
Rafael
under
et ophold i Italien. Kopierede nogle af Rafaels malerier bl.a. Den Sixtinske
Madonna og Marias himmelkroning. Altertavlemalerier i Nødebo (1839) og Sct.
Catharinæ Kirke i Ribe (1853).
1
"Afskedsscene på Toldboden",
1834, privateje/"Departure from Toldboden", 1834, private collection.
Rørbye, Maritnus (1803-1848). Dansk maler, født i Norge, elev af
Eckersberg
og
C.A.
Lorentzen. Han malede folkelivsbilleder fra bl.a. Italien,
Grækenland og Danmark, og var blandt de første danske kunstnere, der
tog til Vestjylland for især at studere folkelivet, men også det
storladne landskab vakte hans interesse.
I Grækenland var det de
påbegyndte udgravninger, der interesserede ham. Hans store billeder
fra det halvt orientalske dagligliv var en slags impressionisme før
impressionismen, idet de besad en på det tidspunkt sjælden
umiddelbarhed og friskhed. I Italien yndede han kirkeinteriører som
motiv og formåede at gengive stemningen og atmosfæren af evighed og
uforanderlighed.
1
"Udsigt fra
kunstnerens
vindue",
ca.
1825.
Statens
Museum for
Kunst. "View
from the
Artist's
Window",
c. 1825,
National
Gallery of
Denmark,
Copenhagen.
2
"Vester
Egede Kirke. I baggrunden
Gisselfeld Kloster", 1832, Ny Carlsberg Glyptotek, København. "Vester Egede Church with
Gisselfeld Monastery in the Background", 1832, Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen.
3
"Scene af det offentlige liv i Orienten.
Motiv ved karavanebroen i nærheden af Smyrna",
1838, Det Kongelige Danske Kunstakademi,
Akademiraadet. "A Scene from Public Life in the
Orient. Motif by the Caravan Bridge near
Smyrna", 1838,
The Royal Danish Academy of Fine Arts,
Copenhagen.
4
"Brønden på pladsen St. Sophie ved Seraillets port i Constantinopel", 1846, ARoS Aarhus Kunstmuseum. "Well on St Sophie's Square near the Gate of the Seraglio in Constantinople", 1846, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
5
"Indgang til en kro ved præstegården i Hillested", 1844, LACMA, Los Angeles County Museum of Art. "Entrance to an Inn in the Praestegarden at Hillested", 1844, LACMA, Los Angeles County Museum of Art.
6
"Mænd af Skagen en sommeraften i godt vejr", "Men of the Skaw a Summer Evening in Fine Wheather",
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
Gertner, Johan
Vilhelm (1818-1871). Dansk
portrætmaler.
Gertner, Johan
Vilhelm
(1818-1871). Danish portrait painter.
1
"Et soveværelse på Bernstorff Slot nær
København", ca. 1845, Metropolitan Museum of Art, New York. "A Bedroom in Bernstorff Palace near Copenhagen", c. 1845,
Metropolitan Museum of Art, New York.
2
"Kong Christian VIII, 1786-1848",
1845/"King Christian VIII, 1786-1848",
1845.
3
"Adam Gottlob Oehlenschläger",
1846-47, Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot. "Adam Gottlob Oehlenschläger", 1846-47, The Museum of National
History at Frederiksborg Castle, Denmark.
4
"Portræt af
C.W. Eckersberg",
1850, Det Kongelige
Danske Kunstakademi, Akademiraadet. "Portrait of
C.W. Eckersberg", 1850,
The
Royal Danish Academy of Fine Arts, Copenhagen.
5
"Kong
Frederik VII, 1808-1863", 1861, Det Nationalhistoriske
Museum på Frederiksborg Slot. "King Frederik VII, 1808-1863", 1861, The Museum of National
History at Frederiksborg Castle, Denmark.
1
Rungstedgård, 1838/The Manor
Rungstedgård,
1838.
2
Rungstedgård,
2023, Hotel og Konferencecenter, Rungsted Kyst.
Gebauer,
Christian David (1777-1831). Dansk
maler, især kendt
som dyremaler. Gebauer, Christian David
(1777-1831). Danish painter, especially known
for
his animal paintings.
La Cour, Janus (1837-1909). Dansk landskabsmaler. Født på Timgård ved Ringkøbing og død i Odder.
Han blev uddannet på
Akademiet fra 1857-64. I 1856 mødte han
P.C. Skovgaard, som fik stor indflydelse på hans arbejder.
La Cour, Janus (1837-1909). Danish landscape painter. From 1857-64 he studied at The Royal Danish Academy of Fine Arts. In 1856 he met the painter
P.C. Skovgaard, who had a great influence on him.
"Oliventræer på en
skrænt", 1869, Skovgaard Museet, Viborg/"Olive Trees on a
Slope", 1869, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
3
"Regnvejr over stranden ved Kalø Vig",
1883, Statens Museum for Kunst. "Showery Weather over the Beach at Kalø Vig",
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4
"Udsigt fra
en Villa i Italien (Villa d'Este"),
ARoS Aarhus Kunstmuseum/"View
from a Villa in Italy (Villa d'Este)",
ARoS Aarhus Museum of Art.
5
"Moesgårds strand",
1890, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"The Beach at Moesgaard", 1890, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
Bissen, Herman Wilhelm (1798-1868).
Dansk
billedhugger, uddannet maler.
Relieffer, portrætbuster,
statuer. Fik den lille
guldmedalje i 1821 og den store
i 1823. Tog til Rom på
rejsestipendium. Professor ved
Akademiet
i 1840 og dets direktør
fra 1850-53.
Bissen,
Herman Wilhelm (1798-1868).
Danish sculptor.
"Den danske landsoldat efter sejren",
Prinsens Plads, Fredericia.
H.W. Bissen fik overdraget opgaven at udføre et monument for det sejrrige
udfald fra
Fredericia den 6. juli 1849. Efter nogen overvejelse valgte Bissen, at
monumentet skulle sættes over den menige landsoldat fra
Treårskrigen. Landsoldaten i
Fredericia blev derved det første monument i verden for den menige ukendte
soldat. En landsindsamling skaffede de nødvendige økonomiske midler, og den
6. juli 1858 kunne monumentet afsløres på Prinsens Plads i
Fredericia. Figuren er i næsten dobbelt naturlig størrelse. Granitfodstykket
er 2,5 meter og bronzefiguren 3,75 meter høj. Bissen lod sig inspirere af
antikkens formsprog. Men én bestemt landsoldat Christian Christiansen, som
deltog i alle tre krigsår, var kunstnerens model.
"A Victorious Danish Soldier",
bronze statue in Fredericia,
erected in memory of the Danish victory over the Schleswig-Holsteiner at
Fredericia on July 6, 1849.
Kvadrigaen på
Thorvaldsens Museum, 1845-48. Udført af Bissen og Stephan Ussing efter Thorvaldsens skitser. En kvadriga er en oldtidshestevogn, et firspand. Quadriga at
Thorvaldsen's Museum, Copenhagen, 1845-48. Executed by Bissen and Stephan Ussing after Thorvaldsen's sketches. A Quadriga is a four-in-hand, a four-horse chariot, raced in the Olympic Games and other games.
3
"Den danske landsoldat efter sejren",
1850-51, Statens Museum for Kunst/"Victorious Danish Soldier",
1850-51, National Gallery of Denmark.
4-5
Dronning Thyra Danebod.
Gipsstatue udført i 1853 til Dronningens trappe på
Christiansborg. Slottet brændte i 1884, men statuen
blev reddet og istandsat af
Vilhelm Bissen (søn
af H.W. Bissen). Placeret
i
Kongernes Jelling. The Danish Queen Thyra Danebod, 1853.
1
"Oehlenschläger", 1854-61, ved
Det Kgl. Teater. "Hr. Bissen har vist os som ung og smækker den siden så digre hr. Oehlenschläger". Sculpture of the Danish poet and playwright Adam Oehlenschläger,
1854-61,
the Royal Theatre, Copenhagen.
Christopher Ernst Frederik Weyse, 1866, Frue Plads, København. The Danish composer Christopher Ernst Frederik Weyse, 1866, Frue Plads, Copenhagen.
Istedløven/The Isted Lion
Istedløven
(til de danske krigergrave i
Flensborg) mens den endnu
stod ved
Tøjhusmuseet, Søren Kirkegårds-plads,
København.
"The
Isted Lion" when still in Copenhagen.
Istedløven, 1859-60,
udført af
H.W. Bissen,
monument over
Slaget ved Isted Hede
nord for
Slesvig, Danmarkshistoriens største slag, der
endte med dansk sejr over den slesvig-holstenske
hær i 1850. Monumentet blev i 1863 placeret på
Skt. Maria kirkegård i Flensborg. En af de
tilstedeværende ved indvielsen var
H.C.
Andersen. På soklen er 4 relieffer af
officerer. I forbindelse med krigen i 1864 blev
der øvet hærværk mod skulpturen, og i 1868
blev den flyttet til Berlin. I 1945 blev Istedløven
flyttet tilbage til Danmark efter over 80 år i
eksil, den blev placeret på Tøjhusmuseet.
At løven skulle vende tilbage til Flensborg har
været et tilbagevendende emne siden
2.
verdenskrig, imidlertid blev løven placeret på
Søren Kirkegårdsplads bag Tøjhusmuseet ved
Den Sorte Diamant, og den blev, på ny sokkel,
indvidet i 2000. Regeringen besluttede i
2009 at Istedløven skulle tilbage til Flensborg.
Den vendte tilbage i 2011.
Den 10. september 2011 vendte
Istedløven tilbage
til sin oprindelige plads på Flensborg
Gamle Kirkegård
Udenrigsminister: Istedløven skal
tilbage til Flensborg Et symbol på dansk krigslykke er
nu endelig på vej tilbage til
Tyskland, nærmere bestemt Flensborg.
Istedløven har ellers nærmest haft
karakter af et dansk Loch Ness-uhyre.
Den dukker op næsten hvert år, men der
er aldrig rigtig nogen afklaring i
sagen. Men det er der nu: Torsdag
besluttede Flensborg Byråd at bede den
danske regering om at få skulpturen,
som er skabt til minde om Slaget på
Isted Hede i 1850, tilbage. I 1864 tog
prøjserne den som krigsbytte med til
Berlin, og i 1945 blev den givet
tilbage til Danmark af det amerikanske
militær. Siden da har den stået i Tøjhusmuseets
gård, men udenrigsminister Per Stig
Møller, sagde i sin tale ved de danske
årsmøder i Sydslesvig søndag, at løven
skal tilbage til Flensborg: - Tiden er
moden nu, og det er derfor regeringen
en stor glæde at kunne tilkendegive,
at vi vil besvare henvendelsen fra
byrådet i Flensborg positivt. Istedløven vil vende tilbage og
symbolisere, at stridens tid er forbi,
sagde Per Stig Møller.
DR nyheder,
7. juni 2009.
På
mindepladen
står
nederst: "2011
wieder
errichtet
als
Zeichen
von
Freundschaft
und
Vertrauen
zwischen
Dänen
und
Deutschen"
(2011
genrejst som tegn
på
venskab
og
tillid
mellem
det
danske
og det
tyske
folk)
The Isted Lion,the Battle of Isted
Monument,
executed by
Herman Wilhelm
Bissen
1859-60, was in 1863 placed
at St Mary's cemetery in Flensburg, Germany. The
fairytale writer
H.C. Andersen was present at
the inauguration. In 1868 the momument was moved
to Berlin. In 1945 it returned to Denmark after
more than 80 years in exile. The Isted Lion will
now return to its rightful place in Flensburg, a
decision taken by the Danish Government in 2009.
In 2011 The Isted Lion was placed in Flensburg, Germany.
Istedløven på sin endelige placering på Flensborg
Gamle Kirkegård The
Isted Lion on its final placement of St
Mary's churchyard in
Flensburg, Germany
Fra
Berlin til København
Amerikanske tropper transporterede i
efteråret 1945 Istedløven fra
kasernegården i Lichterfelde, Berlin
til Tøjhusmuseet i København
23. oktober 1945 modtager
Christian 10. Istedløven.
Hjemkomsten fejres, Dannebrog og Stars and Stripes vajer
i Tøjhusmuseets gård, København. Kongens tale ved overrækkelsen:
"Mange Aar er gaaet, siden dette Monument sidst stod på dansk Jord. Jeg modtager Istedløven med Tak til dem, der bragte Monumentet herop, og med Tak til dem, der ofrede Livet, for at vi kunde blive fri. Naar man tænker tilbage paa Kong Frederik 7. og hans Generation, der skænkede denne Gave til Flensborg, synes jeg, at vi skal følge Traditionen. Naar Forholdene tillader det, bør den vende tilbage til Flensborg for der at staa som et Minde om de Tider, der er gaaet, og til Erindring om alle dem, der ofrede Livet i Treaarskrigen."
Istedløvens hjemkomst,
løven set fra oven liggende på
savsmuld i lastbil.
Foto fra Det Kgl. Biblioteks
Samling.
"Ungdommen".
Fra serien: De fire menneskealdre,
1840-45,
Statens Museum for Kunst. "Youth". From the series:
The Four Ages of Man, 1840-45,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen.
Blunck, Ditlev Conrad (1798-1854). Dansk maler, født i Holsten og død i Hamborg. Uddannet på
Akademiet i København. Han studerede i München fra 1818-20 og opholdt sig i Rom fra 1828-38, hvor han blev inspireret af
Nazarenerne. Bluncks foretrukne motiver var folkelivsscener og portrætter, og her ses inspirationen fra
Eckersberg.
Efter årene i Rom kom Blunck tilbage til Danmark, som han igen forlod for stedse i 1841, da han havde fået en dom for seksuel overtrædelse.
1
"Interiør med ung officer", ca. 1825-28,
ARoS
Aarhus Kunstmuseum. "Interior with Young Officer", c. 1825-28,
ARoS,
Aarhus Museum of Art, Denmark.
2
"En Bataillemaler,
Jørgen Sonne (1801-90) i sit arbejdsværelse", ca. 1826,
Statens Museum for Kunst. "A Battle-Painter,
Jørgen Sonne, in his Studio", c. 1826,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3
"Barndommen".
Fra serien: De fire menneskealdre,
1840-45,
Statens Museum for Kunst. "Childhood". From the
series: The Four Ages of Man, 1840-45,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen.
4
"Manddommen".
Fra serien: De fire menneskealdre,
1840-45,
Statens Museum for Kunst. "Manhood". From the
series: The Four Ages of Man, 1840-45,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen.
5
"Alderdommen".
Fra serien: De fire menneskealdre,
1840-45,
Statens Museum for Kunst. "Old Age". From the
series: The Four Ages of Man, 1840-45,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen.
(Johan
Ludvig).
Dansk
maler og lærer på
Akademiet.
født i Kiel. Altertavler,
portrætter og historiske
billeder. Uddannet sølvsmed
og elev af
N.A. Abildgaard
og hos
David i 1800-02.
Kollega til
Eckersberg. Mest
kendt er Akropolistæppet
på Det Kgl. Teaters gamle
scene.
"De tre norner", 1844.
Skæbnegudindernes navne står
skrevet med runer:
Urd (fortiden, holder
tavle), Verdande(nutiden,
holder vægt) og
Skuld
(fremtiden, holder sværd).
Nornerne spinder menneskets
skæbne, og hver gang en tråd
klippes dør et menneske.
(Christian Albrecht).
Dansk
portrætmaler.
Elev på
Akademiet 1810-16 under
C.A. Lorentzen og 1817-18 elev på
Akademiet i Dresden. Han modtog i 1818 et
rejselegat, som førte ham til Norditalien og
til et tre års ophold i Rom. Blev medlem af
Akademiet i 1824. Selvom han modtog
portrætbestillinger fra kongehuset og fra
højborgerskabet blev hans talent aldrig
rigtig anerkendt af tidens smagsdommere.
"Cathrine
Jensen, f. Lorenzen, kunstnerens
hustru med turban",
ca. 1842-44. Statens Museum for
Kunst.
Dansk
romantisk maler, elev af J.L. Lund og
Eckersberg.
En af Danmarks betydeligste landskabsmalere,
inspireret af
Lundbye og
P.C.
Skovgaard. Kendt for sine jyske
landskaber, ofte med et oldtidsminde/gravhøj centralt placeret. Udstillinger i
Paris og London.
"Munkemølle i Odense", ca. 1844. Statens Museum for Kunst.
Lukas Ahorn udhuggede Thorvaldsens løve
1820-21 i klippevæggen. Den er et
mindesmærke over Louis XVI's Schweizergarde,
der blev massakreret den 10. august 1792
under den franske revolution da de
forsvarede Tuilerierne, da de revolutionære
styrker stormede slottet.
G.C. (Georg Christian)
Freund
(1821-1900).
Dansk
billedhugger. Naturalisme. 1836 uddannet på
Akademiet, hvor han undervistes af sin onkel
H.E. Freund og H.W. Bissen. 1843-47 deltog han i
interiørudsmykningen af
Thorvaldsens Museum.