|
Basilica
di San Pietro
Peterskirken, 1506-1626/St
Peter's Basilica,
1506-1626 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konstantins basilika ... Peterskirken ...
Cirkus Nero
Constantine's
basilica ... St Peter's basilica
...
Circus of Nero |
|
|
|
|
|
Bramantes
grundplan,
1506.
Bramante's ground plan, 1506. |
|
|
|
I 1547 tegnede
Michelangelo
kuplen
og foretog ændringer af Bramantes plan.
In 1547 Michelangelo
designed the dome and altered some of the
original
plans. |
|
|
|
Carlo Maderno
gav
kirken dens latinske korsform.
Carlo Maderno changed the church
into the form of a Latin cross. |
|
|
|
Obelisk
Cirkus Nero. |
|
|
|
|
Peterskirken
(Basilica
di San Pietro),
1506-1626 er beliggende i Vatikanstaten.
Stato della
Città del Vaticano er en suveræn stat i Rom, og en høj mur
adskiller bystaten fra byen Rom. Statens areal er på
ca. en halv kvadratkilometer. Pave Pius XI indgik i
1929 et såkaldt konkordat (overenskomst mellem
stat og den katolske kirke), der fik navnet
Lateranforliget, med Italien/Il Duce (Mussolini)
hvorved Vatikanstaten blev oprettet, og den strid, der
i årevis havde været mellem Vatikanet og det nye
Italien ophørte. Vatikanet var som lilleputstat
afhængig af Italien på mange områder f.eks. med hensyn
til elektricitet og vandforsyning. Lateranforliget gav
Vatikanet ret til at slå mønt og til at udstede
frimærker til breve,
som herefter kunne
befordres videre af Italien inden for den
internationale postunion.
Lateranet, er et paveligt palads i Rom, som er opkaldt
efter de oprindelige ejere, familien Laterani.
Peterskirken er bygget som gravkirke over
apostelfyrsten
Peters grav, som findes under højalteret. Den
nuværende kirke afløste Konstantins Basilika.
Konstantins Basilika fra 329 var en langbygning
med et hovedskib, fire sideskibe og tværskib. Karl
den Store, frankisk konge fra 768, blev juleaften 800
kronet i basilikaen som romersk kejser i Rom.
Initiativet til at forny den gamle kirke, der havde
stået i over 1000 år, blev taget i 1450 af den første
store renæssancepave Nikolaus V efter råd fra
arkitekterne L.B.
Alberti og
Bernardo Rossellino.
Paven bad
Rossellino
om at tegne et nyt kirkekor udenfor apsis. I
begyndelsen af 1500-tallet måtte der træffes et valg
om enten af restaurere eller ombygge kirken
fuldstændig, hvorfor
Pave Julius II
(1443-1513),
der var blevet valgt til pave i 1503, i 1505
besluttede at overlade denne opgave til
Donato Bramante
(14441514),
en af tidens største arkitekter. Mange
af Bramantes tegninger til den nye Peterskirke kan ses
i Uffizi galleriet i Firenze. Fælles for udkastene er
en kvadratisk grundplan (det græske ligearmede kors)
fire apsider og centralt en halvkugleformet kuppel.
Den symbolske betydning: den kubusformede bygning =
Verden. De fire udstrakte arme = de fire
verdensdele Europa, Asien, Afrika og Amerika.
Kuplen = himlen. |
|
Den 18. april 1506 nedlagde pave Julius
II grundstenen til den ny kirke i den nuværende
Skt. Veronikapille i korsskæringen.
Adskillige andre forslag til kirken tog form over de
næste 40 år foranlediget af den ophedede debat omkring
hvorvidt den nye Peterskirke skulle have en centralplan (det græske
kors)
eller være en langhusbygning (det latinske
kors). Bramante og
andre renæssancearkitekter foretrak centralplanen, men
langhusplanen var mere i overensstemmelse med
traditionen og ville også dække hele arealet af den
antikke Konstantins basilika. Efter som de fire
centrale piller var opført foreslog Rafael og
Antonio da Sangallo en
langhusplan, mens Baldassarre
Peruzzi foretræk centralplanen. I
1547
overdrog
Pave Paul III
(1468-1549) til
Michelangelo
(1475-1564) at komme med
et nyt udkast. Han besluttede at bibeholde Bramantes
originale plan, og gøre pilastre og ydervæggene
tykkere samt skabe nicher og afsatser ved at mejsle i
væggene. En kæmpekuppel skulle dække det centrale
område, hvor Pavealteret skulle placeres. Ved
Michelangelos død i 1564 stod bygningen færdig, dog
var kuplen ikke færdiggjort. Hans elev Giacomo della Porta
færdiggjorde kuplen med nogle få ændringer som at hæve
kuglekalottens krumning.
Michelangelos kuppel er verdens største.
Dilemmaet omkring valget
mellem centralplan og langhusplan var ikke slut endnu.
Tridentinerkoncilet som sluttede i 1563 ønskede en
langhuskirke, hvorfor
Carlo Maderno (1556-1629) fik til
opgave at udvide Michelangelos originale plan. Ud over
at grundplanen nu blev det latinske kors stod Maderno
også for kirkens facade, opført 1607-1612, som næsten
skjulte Michelangelos kuppel, dog medførte Berninis
design for Peterspladsen en løsning med en optisk effekt, som trak kuplen
fremad.
Peterskirken blev indviet i 1626 og er den
romersk-katolske hovedkirke og verdens
største kirke. Den blev udtænkt og udført af
Donato Bramante,
Michelangelo Buonarrotti, Carlo Maderno og
Gian Lorenzo
Bernini.
I sin oprindelige idé var den nye Peterskirke i
renæssancestil, men da den stod færdig, var den en
barokkirke, og
barokkens
kirkearkitektur blev født med Peterskirken.
Kirkens
barokinteriør er stor set
Berninis værk,
ligesom Peterspladsen er det. Berninis
kolonnade, der rammer Peterspladsen ind, kan
symbolisere arme, der fanger mennesket ind i
kristenheden og tager det i favn.
Berninis Tabernakel,
højalteret, blev udført 1624-33. |
|
Skt.
Veronikapillen i korsskæringen og Berninis
tabernakel.
St Veronica's
Pillar and
Bernini's Tabernacle. |
|
|
|
|
|
|
|
St Peter's Basilica
in
Rome
(Basilica di San Pietro),
1506-1626. The cathedral was built in honor of St.
Peter and was placed where his grave thought to be (the chief apostle was buried in 64 AD).
The cross keys were a traditional symbol of St. Peter.
Jesus told the apostle Peter, that he would give him
the keys to the Kingdom of Heaven, he became the
holder of the key-power, the power to open and shut,
tie and loose.
The present church replaced Constantine's Basilica from
329. The initiative to renew the old
church was taken in
1450 by the first great
Renaissance Pope Nicolaus V (1447-1455) after advice
from L.B. Alberti and B. Rossellino, nothing happened
before Julius II became Pope.
Donato Bramante was chosen as
architect, and on April 18, 1506, the foundation stone
of the present church
was laid in the Veronica pillar
by Pope Julius II.
The church was planned and executed by
Donato Bramante,
Michelangelo Buonarrotti,
Carlo Maderno
and
Gian Lorenzo Bernini.
Originally the new church was in Renaissance Style,
when it was finished it was a Baroque church,
Baroque
church architecture was born with St. Peters Basilica.
Bernini
was
responsible for the majority of the Baroque interior
such as the tabernacle, the high altar, 1624-33, St.
Peter's Square
and the colonnade. St. Peters Basilica
was inaugurated in 1626, The Roman Catholic Church is
the world's largest Christian Church. |
|
|
1 |
Carlo Madernos
fontæne på Peterspladsen, 1613. Fontænen er
placeret hvor den tidligere Pave Innocent VIII's
fontæne fra 1490 stod. Under Pave Paul V's pontifikat
blev den gamle fontæne helt ændret af Maderno.
Fontænen er dekoreret med Pave Paul V's våbenskjold.
Carlo Maderno's Fountain
at St Peters Square, 1613.
The fountain is located on the site of the earlier
fountain from 1490
commissioned
by Pope Innocent VIII. During the pontificate
of Pope Paul V the fountain was redesigned by Maderno.
The fountain is decorated with Pope Paul V's coat of
arms. |
2 |
Carlo Fontanas fontæne
1677, opført for at skabe symmetri omkring obelisken/Carlo
Fontana's Fountain,
1677. |
|
|
|
1-2 |
Statue af
Apostelfyrsten Peter 1840, udført af
Guiseppe De Fabris.
I højre hånd holder St. Peter en nøgle, i den
venstre hånd holder han en skriftrulle. St. Peter er
forfatter til "Peters Første Brev" i Det Nye
Testamente, der er nogen tvivl om, han også er
forfatter til det andet Petersbrev. Markusevangeliet
gengiver St. Peters forkyndelse.
Statue of Peter, Prince of the Apostles, 1840,
by Guiseppe De Fabris. Peter is holding a key
in his right hand, in his left hand he is holding a
scroll. |
3 |
Statue af apostlen
Paulus 1838, udført af Adamo Tadolini/Statue of the Apostle Paul,
1838, by Adamo Tadolini. |
4 |
Scala Regia 1663-1666, udført af
Bernini, den monumentale paradetrappe, der
forbinder Peterskirken med Vatikanpaladset.
The Scala Regia at
the Vatican Palace, 1663-1666,
executed by
Bernini. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1-7 |
Berninis kolonnade der rammer Peterspladsen
ind, symboliserer moderkirkens favnende arme.
Kolonnaden blev opført
1656-67 og er 198 m lang. Den består af 4 rækker
doriske travertinsøjler (i alt 284) og krones af 140
kolossale helgenstatuer.
Bernini's
colonnade,
1656-67, framing St Peters Square, symbolizes the embraching
arms of the Mother Church of Christianity. |
8 |
Kolonnadens centrum
markeres af den bageste cirkelform. Den forreste er
en zodiac cirkel.
The upper circle marks the
center of the square. In the front is a
zodiac circle. |
|
|
|
|
Obelisken midt på
Peterspladsen blev hentet fra Ægypten af Kejser
Caligula i år 37 e.Kr. I kuglen
under korset på obeliskens top findes en
træsplint, som hævdes at stamme fra Kristi kors.
The Obelisk in the middle of St Peters Square
was brought from Egypt to Rome by Emperor
Caligula in
37 AD.
A
splinter from the True
Cross of Jesus
Christ is in the globe under the cross. |
|
|
|
|
|
|
|
også kaldet
Vatikanpaladset, Palazzo Vaticano eller Il Vaticano,
er en gruppe af bygninger der inkluderer pavens
officielle residens.
is a group of buildings including the official
Papal residence. |
|
|
|
|
|
|
|
Pave Benedict XVI
ser ud over Peterspladsen fra i vinduet i sin
lejlighed i det Apostolske Palads, 2011.
Pope Benedict XVI in the window of his
apartment in the
Apostolic Palace overlooking St. Peter's Square,
2011. |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Monument for Pave Leo
XII 1835, udført af Giuseppe de Fabris.
Monument to Pope Leo XII,
1835, by Giuseppe de Fabris. |
2 |
Statue af Pave Piius XII 1963, udført af
Francesco Messina.
Statue of Pope Pius XII,
1963, executed by Francesco Messina. |
3-4 |
Michelangelos Peterskirke-Pietà
1497-1500.
Se
Michelangelos Pietà-grupper
Michelangelo's Pietà, 1497-1500.
See
Michelangelo's Pietà groups |
5 |
Den hellige
Sebastians Kapel/Chapel
of St Sebastian. |
|
|
|
1 |
Monument for Pave
Gregor XIII 1723, udført af Camillo Rusconi.
Monument to Pope Gregory XIII,
1723, executed by Camillo Rusconi.
|
2 |
Peterskirkens centrale
bronzedør
1433-1445,
udført af Antonio di Pietro Averlino (Filarete).
Døren blev opsat i den nye Peterskirke i 1619.
The central bronze door,
1433-1445,
by Antonio di Pietro Averlino (Filarete). The
door was installed in the new St. Peters
Basilica in 1619. |
|
|
|
Filaretes centrale
bronzedør/Filarete's central bronze door |
|
|
|
1 |
Salvator Mundi
(Verdens Frelser).
Kristus holder en bog med teksten: "Ego sum lux mundi
et vie veritatis"
(Jeg er verdens lys og sandhedens vej).
Salvator Mundi
(Savior of the World). The book: "Ego sum lux mundi
et vie veritatis" (I
am the light of the world and
the
path to truth). |
2 |
Ave
Maria,
gratia plena, Dominus
tecum (Hil dig
Maria,
fuld af nåde, Herren er med dig/Hail Mary,
full of grace,
Our Lord is with thee). |
3 |
Apostlen Paulus. Se apostle/St
Paul. |
4 |
Skt. Peter betror
himmerigets nøgler til pave Eugenius IV.
St Peter
gives
the
keys
of the kingdom of
heaven to
Pope Eugenius IV. |
5 |
Paulus halshugges/The beheading of St Paul. |
6 |
Skt. Peters Martyrium.
Han korsfæstes med hovedet nedad/The Martyrdom
of St Peter. |
|
|
|
1 |
Den Hellige Jeronimus'
alter, "Jeronimus' sidste nadver"
kopi af Domenichinos billede af samme navn fra 1614.
Altar of St Jerome, "Communion
of St Jerome", copy of Domenichino's
painting of the same name
from 1614. |
2 |
Pave Pius XI's våbenskjold/Pope Pius XI's
coat of arms. |
3-4 |
Bertel Thorvaldsens gravmonument af Pave Pius VII
Alberto Thorvaldsen's sepulchral monument of Pope Pius VII. |
|
|
|
|
1 |
Alter for
Pave Gregor den Store
(590-604).
Gregoriansk kirkesang
var opkaldt efter og tilskrevet Pave Gregor.
The altar of Pope Gregory the Great (590-604).
Gregorian Chant was named for and attributed to
Pope Gregory. |
|
|
|
|
1 |
Gravmæle for
Pave Pius VIII
udført af Pietro Tenerani/Tomb of Pope Pius
VIII executed by Pietro Tenerani. |
2 |
"Forklarelsen på bjerget" efter
Rafaels original fra
1516-20/"Transfiguration"
after
Raphael's painting from 1516-20. |
3 |
Monument for Pave Innocent XI/Monument to Pope Innocent XI. |
|
|
|
|
1-2 |
Cappella del
Coro
(korkapellet) i hvilket der kan forrettes vielser
af par tilhørende den katolske kirke. Altertavlen
"Den ubesmittede
undfangelse" er en kopi af
Pietro Bianchis altertavle af samme navn i kirken
Santa Maria degli Angeli i Rom. Jomfru Maria er
omgivet af engle, Frans af Assisi,
Den hellige Antonius af Padova samt
Johannes
Chrysostomos (Gyldenmund). Den 8. december 1854
udstedte paven dogmet om Jomfru Maria ubesmittede
undfangelse og kronede Jomfru Maria. I forbindelse
med 50-året for dogmets udstedelse tilføjede Pave
Pius X endnu en krone bestående af tolv stjerner med
funklende brillianter skænket af forskellige
nationer. Under alteret af de jordiske rester af
Johannes Chrysostomos
og relikvier af Frans af Assisi og
Den hellige Antonius.
Påskelyset er placeret på en marmorsøjle.
Cappella del Coro (Choir Chapel), wedding
chapel. The altarpiece "the Immaculate Conception"
is a copy of Pietro Bianchi's altarpiece of the same
name in the church Santa Maria degli Angeli in Rome. |
3 |
De to nøgler på gulvet ved indgangen til Peterskirken Nøgler er Skt. Peters fornemste attribut, han kan ses fremstillet med en eller to nøgler. I Matthæusevangeliet 16,18-20 står: "Og jeg siger dig, at du er Peter, og på den klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrigets porte skal ikke få magt over den. Jeg vil give dig nøglerne til Himmeriget, og hvad du binder på jorden, skal være bundet i himlene, og hvad du løser på jorden, skal være løst i himlene."
De to nøgler symboliserer således syndsforladelse (døren til Guds rige lukkes op) og fordømmelse eller bandlysning (døren låses igen).
Ifølge Johannes' Åbenbaring 3,7 har den ophøjede Kristus fået overdraget Davids nøgle, det vil sige nøglen til Davids stad, som er Det Ny Jerusalem, som er Guds rige. Det er denne nøgle, han ifølge Matthæusevangeliet giver til Peter og de øvrige disciple.
I den romersk-katolske kirke har paven "nøglemagten". Kirken begrunder pavens enestående stilling med, at han som Peters efterfølger har arvet den nøglemagt, som Jesus specielt gav til Peter.
The two keys on the floor of the entry to Saint Peters Basilica.
St
Peter's primary
attribute is a pair of keys.
Matthew 16, 18-20: And I tell you, you are Peter, and on this rock I will build my church, and the powers of death shall not prevail against it. I will give you the keys of the kingdom of heaven, and whatever you bind on earth shall be bound in heaven, and whatever you loose on earth shall be loosed in heaven."
|
4 |
Skt. Peters trone udført af Bernini/The Throne of St Peter executed by
Bernini. |
|
|
Tabernaklet, 1624-33,
udført af
Bernini/The
Baldachin, 1624-33, executed by
Bernini. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Højalterer/The
High Altar. |
2-4 |
Skt. Peters Grav/St Peter's tomb.
|
5 |
Pave Urban VIII's våbenskjold med 3 bier/Coat of arms of Pope Urban VIII with 3 bees. |
|
|
|
1-4 |
Vatikanstaten/Città del Vaticano
er en suveræn stat i Rom, og en høj fæstningsmur
adskiller bystaten fra byen Rom. Statens areal er på
ca. en halv kvadratkilometer. Vatikanstaten blev
oprettet som en selvstændig stat ved
Lateranforliget i 1929 mellem den italienske
stat og pave Pius XI. Paven er statens overhoved.
The Vatican City
is surrounded by a fortress.
|
|
|
|
|
1-3 |
Schweizergarden
grundlagt i 1506, er et militærkorps af katolske
schweiziske soldater. Garden skal bevogte
Vatikanstatens porte og være pavens livvagter.
The Pontifical Swiss Guard, founded in 1506, is
a military corps
of Roman
Catholic men of
Swiss nationality. The Guard is posted at
the entrances to the Vatican City to provide
security and protect the Pope.
|
|
|
|
|
|
|
|
Apollon Belvedere
en romersk kopi af en græsk original fra det 4. århundrede f.Kr. Skulpturen blev genopdaget i renæssancen.
Fra midten af 1700-tallet blev den af nyklassicistiske kunstnere anset for den væsentligste antikke skulptur overhovedet og indbegrebet
af æstetisk perfektion
i den vestlige kultur.
The Apollo Belvedere, a Roman copy after a Greek original of 4th century BC. |
|
|
|
|
|
1-4 |
Vatikanets haver I
baggrunden (billederne 1-2) Vatikanets radiomast.
The Vatican
Gardens.
In the background (photos 1-2) the Vatican
Radio tower. |
|
|
|
|
1-4 |
Søjlebasen
til den ikke længere eksisterende søjle for den
romerske kejser Antoninus Pius, der regerede fra
138-161.
Base of the lost column of the Roman Emperor
Antoninus Pius, who reigned from 138-161. |
2 |
En vinget skytsånd bærer
Antoninus og hans hustru Faustina op til Himlen. Kejseren holder et scepter kronet med en ørn. Kejserparret er omgivet af to ørne. Ørnen var romerrigets symbol. Mandsfiguren til venstre holder en obelisk. Han symboliserer Campus Martius (Marsmarken i det antikke Rom), hvor obelisken stod og fungerede som solur. Det var på Marsmarken ritualet for den kejserlige guddommeliggørelse foregik. Kvindefiguren
til højre hilser kejserparret. Hun symboliserer Rom. På hendes skjold ses Roms legendariske grundlæggere tvillingerne
Romulus og Remus der dier en ulvinde.
A winged genius carries
Antoninus and his wife
Faustina to Heaven. The Emperor holds a sceptre crowned with an eagle. The imperial couple is surrounded by two eagles. The eagle was the symbol om the Roman Empire. The male figure to the left holds an oblisk. He symbolizes Campus Martius (Field of Mars in ancient Rome), where the obelisk was placed as a sundial.
The imperial deification took place in
the Field of Mars. The female figure to the right salutes the
imperial couple. She symbolizes Rome. At her shield is the legendary founders of Rome, Romulus and Remus, suckled by a she-wolf. |
5 |
"Base of the Column of Antoninus Pius. Discovered in 1703 at Piazza Montecitorio, Rome. On the front: the Apotheosis (deification) of Emperor Antoninus Pius (138-161) and his wife Faustina, carried by a winged youth (Aion, [Eternity] eternal time). On the sides: simulation of a cavalry battle during the emperor's funeral." |
|
|
|
1-4 |
Cortile della Pigna/Pinjepladsen/Cortile
della Pigna (Court
of the Pine). |
1-2 |
Stor pinjekogle i bronze Oprindeligt en romersk fontæne fra 1. eller 2. århundrede e.Kr. På pavens krumstav indgår en pinjekogle.
Giant bronze pine cone. Originally a Roman fountain dating from 1st or 2nd century AD. At the Pope's staff is a pine cone. |
5-6 |
"Klode inden
i klode",
1990, udført af
Arnaldo Pomodoro,
Cortile della Pigna
(Pinjepladsen).
Arnaldo Pomodoro har udført skulpturerne i
Amaliehaven i København.
"Sphere Within
a Sphere", 1990, by Arnaldo Pomodoro,
Cortile della Pigna (Court
of the Pine). |
|
|
|
1 |
PIUS VII P M FECIT AN XXII. |
2 |
Den hellige
Helenas porfyrsarkofag
ca. 4. århundrede e.Kr. Helena var mor til Kejser
Konstantin den Store, der indførte kristendommen
som statsreligion i romerriget
Porphyry sarcophagus of St Helena, c. 4th century
AD.
Helena was the
mother of
Constantine the Great,
the first Roman
emperor to profess Christianity. |
3 |
Brudstykke fra et sarkofaglåg fra det 26. dynasti, 664-525 f.Kr. Fundet i Memphis, dynastiets administrative hovedstad.
Fragment of the lid of a sarcophagus, Dynasty 26, 664-525 BC. From Memphis the administrative capital of the Dynasty. |
4 |
Sfinks/Sphinx. |
5 |
Gravstatuetter (ushabti)
Gravgods i Det det Nye Rige, 1450-1000
f.Kr., som afdøde fik med som stedfortrædere og som skulle udføre det arbejde afdøde blev pålagt hinsides.
Funerary figurines (ushabti). Grave goods of the New Kingdom, 1450-1000 BC. These figurines were thought to be able to substitue for the decreased in performing a number of tasks that were required of the dead in the hereafter. |
|
|
|
1 |
Ægyptiske statuer/Egyptian Statues. |
2 |
Begravelsesportræt fra Fayum
(Faiyum) af ung mand, 220-250 e.Kr. Den
malede maske blev sat på mumien. Fayumportrætterne
er de bedst bevarede antikke malerier.
Funeral
portrait from Fayum (Faiyum) of
a young man, 220-250 AD. The painted mask was placed
over the head of mummy.
Fayum portraits are the best preserved paintings of
Antiquity. |
3 |
Statue af den ægyptiske gud Anubis dødsguden/Statue of the Egyptian god
Anubis, god of the dead. |
4 |
Statue af
visdomsguden
Thoth afbildet som bavian
Statue of the
god of wisdom
Thoth represented as a baboon.
|
5 |
Cortile Ottagono, den ottekantede
gård/Cortile Ottagono,
Octagon Courtyard. |
|
|
|
1 |
Statue af
flodguden Tigris
Cortile Ottagono, den
ottekantede gård.
Statue of the
river god Tigris, Cortile Ottagono,
Octagon Courtyard.
|
2 |
Laokoongruppen
blev fundet i 1506 af Felice de Fredis i hans vingård nær Sette Sale på Esquilinhøjen.
Laokoon
var i græsk
og romersk
mytologi en profet og Apollonpræst i det antikke Troja. Han advarede trojanerne mod "Den trojanske hest", hvorfor guderne straffede ham ved at lade to slanger dræbe ham og hans sønner, Cortile Ottagono.
The Laocoon Group was discovered in 1506 by Felice de Fredis in his vineyard near Sette Sale on the Esquiline. Laocoon was in Greek and Roman mythology prophet and priest of the god Apollo in the ancient city of Troy. He was crushed with his sons by serpents sent to punish him for warning his fellow citizens of the danger of the Trojan Horse, Cortile Ottagono. |
3-4 |
Apollo Belvedere Cortile Ottagono. |
5 |
Statue af
Hermes
(romersk Merkur),
handelens, hyrdernes og kvægavlens
gud.
Romersk kopi af den græske originale skulptur fra 4.
århundrede f.Kr.,
Cortile Ottagono.
Statue of Hermes (Roman Mercury),
god of trade , protector of
shepherds.
Roman copy of a 4th century BC Greek original
sculpture, Cortile Ottagono. |
6 |
Statue af
Venus Felix
(den lykkelige Venus) - Venus og hendes søn Amor,
Cortile Ottagono.
Statue of Venus Felix (Lucky Venus) - Venus and her son Cupid, Cortile Ottagono. |
|
|
|
1 |
Belvedere
Torsoen/The
Belvedere Torso. |
2 |
Cæsars badekar
Bronzestatuen i baggrunden er Herkules/Caesar's Bath. The bronze statue in the background shows Hercules. |
3 |
Musernes hal/Hall of the Muses. |
4 |
Væddeløbsvogn
sammensat
af antikke elementer af Francesco Antonio
Franzoni i 1788.
Two-horse chariot
assembled
from antique elements by Francesco Antonio
Franzoni in 1788. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pave
Leo III's edsaflæggelse.
The Oath of Pope
Leo III. |
Borgos
brand/The Burning of the
Borgo. |
Slaget ved Ostia.
The Battle of
Ostia. |
|
|
|
Loftsfresker af Pietro Perugino.
Ceiling frescoes by Pietro Perugino. |
Karl den Stores
kroning.
The
Coronation of Charlemagne. |
Højt panel.
High
wainscot. |
|
|
|
Stanza della Segnatura, 1508-11
"Skolen i Athen" er den mest berømte
af de fire fresker
"The School of Athens" is the
most famous of the four frescoes |
|
|
|
|
Disputa
(teologi).
Disputa
(theology). |
Parnassus (poesi.
Parnassus
(poetry). |
Karinaldyderne
(retfærdighed.
Cardinal Virtues
(justice). |
Skolen i Athen (filosofi).
The School
of
Athens
(philosophy, showing Plato and
Aristotele
surrounded by philosophers). |
Skolen i Athen/The
School of
Athens
Klik på
billedet for
at se det i
fuld
størrelse/Click
on images to
view full
size. |
|
|
|
|
|
Skolen i Athen/The School
of
Athens. |
|
|
|
|
|
|
Heliodorus' uddrivelse af templet.
The Expulsion of
Heliodorus. |
Mødet mellem Leo den Store og Attila.
The meeting between Leo the Great and Attila. |
Messen i Bolsena.
The Mass at
Bolsena. |
St. Peters befrielse.
The Freeing of St.
Peter. |
|
|
Stanza
di Constantino
Denne
stanza er malet efter Rafaels død af hans elever
Giulio
Romano, Francesco Penni og Raffaello del Colle.
This stanza was
painted after Raphael's dead by his pupils
Giulio
Romano, Francesco Penni and Raffaello del
Colle. |
|
|
|
|
Konstantins dåb.
The Baptism of Constantine. |
Åbenbaringen af Korset.
The Vision of the Cross. |
Konstantins gavebrev.
The Donation of Constantine. |
Slaget ved Milvianbroen.
The Battle of Milvian Bridge. |
|
|
|
1 |
Adolfo Wildt
"Pio XI", 1926. |
2 |
"Skt. Morten og tiggeren"
Den Hellige
Morten har taget sin kappe af for at rive den over og
give den ene halvdel til tiggeren, som han i en drøm
oplevede var Kristus selv. Da han vågnede var kappen
hel igen.
"St Martin
and the Beggar". |
3 |
Ernst Barlach
"De lesenden Mönche III" (læsende munke),
1932/Reading monks, 1932. |
4 |
Jomfru Marias ansigt Michelangelos
Peterskirke Pietà/The Virgin's face,
Michelangelo's Pietà. |
5 |
Rafael,
"Forklarelsen på bjerget" 1516-20/Raphael,
"Transfiguration", 1516-20. |
6 |
Guido Reni, "Skt. Peters korsfæstelse"
1604-1605/Guido
Reni, "Crucifixion of St Peter",
1604-1605. |
|
|
|
|
|
|
1-4 |
Den tyske kirkegård
(Cimitero Teutonico/Campo Santo Teutonico).
The German cemetery (Cimitero Teutonico/Campo
Santo Teutonico). |
5 |
Den danske prinsesse
Charlotte Frederikke
er gravsat her. Charlotte
Frederikke af Mecklenburg-Schwerin (1784-1840) blev i
1806 gift med sin fætter prins Christian Frederik
(senere Kong Christian 8.). I 1810 blev parret skilt,
da prinsessen havde et forhold til komponisten Edouard
du Puy. Hun forvistes til Horsens og i 1929 rejste hun
til Rom.
The tomb of the Danish
Princess Charlotte Frederikke. |
|
|
|
|