|
|
|
|
Sct. Mariæ Kirkens vestgavl og klostrets
vestfløj. |
|
|
|
|
Omskærelsen
- pagten mellem Gud og Israels stamfader Abraham. |
|
Sct. Mariæ Kirke
er sydfløjen af
Vor Frue
Kloster,
karmeliterkloster,
der opførtes i
gotisk stil af
hvidebrødre fra
1430-1500. En
stor del af
klostret og
kirken brændte i
1450. Hele
anlægget stod
færdigbygget o.
1515.
Klostret blev
nedlagt efter
Reformationen
og overgik til
kronen.
Fra 1541 husede
vestfløjen
skoler, bl.a.
Latinskole.
Østfløjen blev
indrettet til
hospital. Kirken
blev anvendt til
bl.a. stald og
lagerplads.
Frederik 2.
besluttede at
kirken skulle
indrettes til
tysk kirke efter
ønske fra
tyskere og
hollændere bosat
i byen.
Til 1904 var
kirkerummet
hvidkalket, og
blev fra 1900-07
omfattende
restaureret
under ledelse af
arkitekt H.B.
Storck og
fremstår nu i
røde mursten. |
|
Karmeliterordenen er en katolsk munke- og nonneorden. Den er navngivet efter moderklostret "Stella Maris" (havets stjerne, for Jomfru Maria som sømændenes skytshelgen) fra slutningen af 1100-tallet, der lå på Karmelbjerget i Israel syd for Haifa, og som i 1291 blev ødelagt.
Grundlæggeren af ordenen var formentlig den italienske korsfarer Berthold af Calabrien, der ifølge overleveringen bosatte sig på Karmelbjerget som eneboer og blev leder for en gruppe af eneboer, hvis forbillede var profeten Elias, der troede på, at han talte i Guds navn. Der står om Elias i GT i Første og Anden Kongebog.
Ordensreglerne lagde vægt på asketisk livsform, fattigdom og faste, munkene levede i ensomhed, stilhed og bøn. I 1226 godkendtes ordenen af paven.
I 1200-tallet kom munkene til Vesteurope, hvor de blev tiggermunke, dvs. havde aflagt løfte om fattigdom og givet afkald på personlig ejendom. Karmelitermunkene kaldtes "de hvide brødre", hvilket ikke svarer helt til den brune ordensdragt, men på ældre malerier ses medlemmer af ordenen iført store hvide kapper.
I begyndelsen af 1400-tallet kom ordenen til Skandinavien og Danmark på initiativ af
Erik af Pommern.
Sankt Josefs Karmel, karmeliterkloster, lidt udenfor Hillerød blev grundlagt i 1999. |
|
"Portræt af en karmelitermunk",
ca. 1620, af Luis Tristán, Prado, Madrid. |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Ibsskal (= Skt. Jakobsskal) pilgrimsmærke, skal
af kammusling som i middelalderen blev givet til pilgrimme, der havde
valfartet til apostlen Jacobs grav
i Santiago de Compostela i Spanien. (Ib afledt af Jacob). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Kirkens hovedskib. |
2 |
Rokokopulpitur i sideskibet. |
|
|
|
1-3 |
Altertavle,
barok, 1637. Maleriet, der
viser Jesus i Getsemane Have, er inspireret af en tegning af
Hendrik Goltzius. Til siderne for alterbilledet er marmorerede
søjler (marmorimitationer hørte barokken til), der flankeres af profeterne
Ezekiel og Daniel. Over søjlerne ses våbenskjoldene for tavlens donatorer
lensmand/høvedsmand på Kronborg Frederik Urne (1601-1658) og hans hustru Karen Arenfeldt
(1598-1673), kusine til Kirsten Munk.
I topstykket ses centralt
den opstandne
Kristus med sejrsfanen og med venstre fod hvilende på et kranium. Kristus
flankeres af profeterne Esajas og Jeremias. Øverst er
Christian 4.'s kronede monogram.
|
4 |
Christian 2.'s altertavle, "Dommedag", 1514-15, Sct. Mariæ
Kirke, nu på Nationalmuseet.
Øverst i oliemaleriet ses
Den Hellige Treenige Gud. Kristus med tornekrone holder sit kors,
Helligåndsduen svæver, og den kronede Gud Fader løfter sin højre hånd i
velsignelse.
Centralt i billedet ses Kristus som
verdensdommer, han holder højre hånd op i velsignelse (herover ses en
lilje) og har jordkuglen under sine fødder. Han er omgivet af musicerende
engle, apostle, Jomfru Maria og Johannes Døberen. Bag Jomfru Maria ses
yderst til venstre i skyen en person med baret formentlig ham, der har
udført altertavlen.
De frelste, der bæres til Himlen af engle,
ses i billedets venstre side, bag kongen ses ærkeenglen Mikael/Mikael
Sjælevejer, der vejer sjælene på dommedag, men her støder han sin korsstav
ned i hovedet på en djævel. Herover ses idyl med svaner i en sø, en hest og
en bondegård.
De fordømte, der føres til Helvede, ses i billedets højre side, bl.a. en
siddende kvinde bag dronningen, der som halssmykke bærer en levende slange.
Herover en djævel djævel, der slæber af sted med en kvinde og holder fire
fordømte i en lænke. Herover igen en bygning på hvis tag der står en
helvedeshund, til venstre herfor en djævel og to hængte personer.
Nederst knæler ved bedepulte donatorerne
Christian 2. og hans hustru
Isabella/Elisabeth af Habsburg. Deres våbenskjolde ses mellem pultene. Ved
begge donatorer ses hunde. |
|
|
|
1 |
Mindesten foran alteret. |
2 |
Døbefont af sandsten, 1584. På
fontens kumme ses
buede pilastre med halvfigurer,
hermer, |
3 |
Prædikestol,
1597, højrenæssance, udført af snedker Tyge. |
4 |
Kongestol,
1653. På topstykket ses
Frederik
3. og Sophie Amalies monogrammer.
Herunder kongens valgsprog "Dominus
providebit" (Herren vil være mit forsyn). |
|
|
|
1-2 |
Stolestader, o. 1730, pilastre med
dobbelte muslingeskaller. |
|
|
|
1 |
Kirkeskibet "Sancta Maria". Herover i
cirkelblændingen en freske visende "Pietà",
Jomfru Maria med Kristi afsjælede legeme. Se
Michelangelos Pietà-grupper. |
2 |
Kirkeskibet "J. Dalsager",
navngivet efter kirkens præst fra 1932-56 Johannes Dalsager. |
|
|
|
1-2 |
Kirkens hovedorgel. Orglets facade er
fra det orgel, som Johan Lorentz d.æ. byggede o. 1641.
Komponisten Dietrich Buxtehude (1637-1707) virkede som organist ved kirken i
ca. otte år. Han rejste til Lübeck,
hvor han blev organist ved Mariakirken.
Hans far Johann Buxtehude (1602-1674) var organist ved Sct. Olai Kirke i
Helsingør. |
|
|
|
|
|
1 |
Gravsten
over Peder Pedersen, død 1618. |
|
|
|
1 |
Mindetavle over justitsråd Søren Dolmer
(d. 1785), stifter af Øresunds Toldkammers Friskole for fattige børn. Da
skolen ophørte i 1789 flyttedes mindetavlen til Sct. Mariæ Kirke. |
2 |
Vievandskors.
Ved en kirkeindvielse stænkede biskoppen vievand eller hellig olie
(chrisma) på 12 steder på kirkerummets murværk, og her var malet eller
blev malet et hjulkors. De 12 vievandsmærker svarer til de
12 apostle. |
|
|
|
1-2 |
Engel, på nordvæggen i nordre sideskib. |
|
|
|
|
Kirkens
kalkmalerier er
fra 1440-1500.
I slutningen af
middelalderen
har kirken været
dekoreret med
flere
kalkmalerier end
dem, der i dag
er bevaret. |
|
|
1 |
Bebudelsen
(til ve.). Englen Gabriel, der holder et
scepter og et skriftbånd henvender sig til
Jomfru Maria, der sidder
ved en læsepult og holder en bog og et
skriftbånd.
Maria hos Elisabeth,
Lukasevangeliet, 1,39-45.
Englen Gabriel bebuder både Jesu og Johannes
Døberens fødsel.
Maria besøger sin
slægtning Elisabeth da de begge er gravide.
Elisabeth
er gift med præsten
Zakarias, og i sin alderdom føder hun
Johannes Døberen "thi intet er umuligt for
Gud". |
2 |
Jesu fødsel
og forkyndelsen for hyrderne.
Jesusbarnet ligger på et klæde på jorden i
stalden hvor han blev født. Maria og Josef
knæler foran barnet. Til højre for Jomfru
Marie ses en fløjtespillende hyrde, og foran
ham ses en hund
siddende
på et
skriftbånd. Øverst i kappen anes en flyvende
engel med et skriftbånd. |
|
|
|
1 |
De vise
mænd fra Østerland, kongernes
tilbedelse. Jomfru Marie ses siddende og
holder det nøgne Jesusbarn.
Knælende foran Jesusbarnet ses den ældste
konge, han kysser barnets hånd. Bag ham står
en tjener og holder hans krone. De to andre
konger venter på, det bliver deres tur til
at tilbede barnet. Kongernes gaver til den
nyfødte var guld, røgelse og myrra.
Over Jomfru Maria ses
Betlehemsstjernen, der ledte de vise
mænd til jødernes nyfødte konge.
Da Jesus var født i Betlehem drog de vise
mænd til Jerusalem og spurgte "Hvor er
jødernes nyfødte konge? For vi har set hans
stjerne gå op og er kommet for at tilbede
ham". Da kong Herodes
hørte det, blev han forfærdet fordi
frelserens fødsel betød en trussel mod hans
kongemagt. Herodes fortalte de vise mænd, at
de skulle følge stjernen, de have set, den
ville lede dem til Jesusbarnet, og herefter
skulle de komme tilbage til Herodes og
fortælle, hvor barnet var, så han selv kunne
tilbede det, hvilket var usandt, han ville
finde Jesus og dræbe ham. De vise mænd fik i
drømme en åbenbaring, der fortalte, at de
ikke skulle tage tilbage til Herodes, og da
det gik op for Herodes,
at han var blevet narret, blev han rasende
og
befalede, at alle drenge på to år og
derunder under i og omkring Betlehem skulle
myrdes. En engel havde allerede fortalt
Josef at Herodes ville dræbe Jesus, hvorfor
Josef, Maria og Jesus var flygtet til
Ægypten. |
2 |
Omskærelsen
- pagten mellem Gud og Israels stamfader
Abraham. Jomfru Maria holder det nøgne
Jesusbarn, der står på alteret, bag hende
ses en tjernerinde med en kurv med to duer,
der skal ofres. Ypperstepræsten ses med en
kniv, bag ham står en tjener med et fad.
Lukasevangeliet, 2-21: "Da otte dage
var gået, og han skulle omskæres, fik han
navnet Jesus, som han var blevet kaldt af
englen, før han blev undfanget i moders
liv." |
|
|
|
1 |
Flugten til
Ægypten øverst i kappen
(Matthæusevangeliet 2,13-15). Josef trækker
det æsel som Jomfru Maria og Jesusbarnet,
der er i svøb, sidder på.
Barnemordet i
Betlehem. Herodes med krone og
scepter sidder på en trone og foran ham ses
tre soldater i rustninger, den ene har et
barn hængende på sit spyd. Foran Herodes og
soldaterne ses tre døde nøgne børn. Bag
soldaterne ses en figur, der kan være en
høstarbejder fra en tidligere fremstilling
af sædeunderet (en folkelig overlevering),
hvor en bonde oplyste soldaterne, der
forfulgte familien på flugten til Ægypten,
at de var kommet forbi, da kornet blev sået,
men Gud havde ladet det vokse op på en
enkelt nat, hvilket han ikke fortalte. |
2 |
Indtoget i
Jerusalem. Jesus ses ridende på et
æsel mod byens port. Bag ham ses apostlene.
I porten står en ung mand og breder en
kjortel ud. |
|
|
|
1 |
Nadveren.
Jesus sidder midt for bordet omgivet af sine
apostle.
Apostlen Johannes hviler i Jesu skød. På
bordet står et fad med et vildsvinehoved. |
2 |
Fodvaskningen.
Jesus er omgivet af apostlene, han knæler
foran Peter, der ses nøgen. Nederst til
højre ses
Skt. Barbara. |
|
|
|
1 |
Judaskysset.
Judas omfavner Jesus. Bag dem ses
soldater, en af den griber fat i Jesu arm.
Siddende bag Judas ses Malkus,
ypperstepræsten Kajfas tjener, med en lygte.
Simon Peter skar Malkus' højre øre af
(Johannesevangeliet 18,10).
I højre kappe anes Jesu i bøn i Getsemane.
Han knæler foran en klippe hvorpå, der står
en kalk i hvilken, der er et kors med en
tornekrans omkring. |
2 |
Jesus
for Pilatus.
Pilatus sidder på en tronstol. Jesus, med
bundne hænder, føres frem af tre personer.
|
|
|
|
1 |
Tornekroningen. Jesus sidder på en stol.
To bødler presser med stave tornekronen ned
over hans hoved. En mindre bøddel kækker en
palmegren op mod Jesus.
Tornekroningen, Matthæusevangeliet 27,27-31:
"Da tog statholderens soldater Jesus med sig
ind i borgen og samlede hele vagtstyrken om
ham. Og de klædte ham af og hængte en
skarlagenrød soldaterkappe om ham, flettede
en krone af torne og satte den på hans
hoved, gav ham en kæp i højre hånd og faldt
på knæ foran ham, hånede ham og sagde: "Hil
dig, jødekonge!" Og de spyttede på ham og
tog kæppen og slog ham i hovedet. Da de
havde hånet ham, tog de kappen af ham og gav
ham hans egne klæder på. Så førte de ham ud
for at korsfæste ham." |
2 |
Jesus på vejen til Golgata.
Korsbæringen.
Jesus bærer, hjulpet af
Simon af
Kyrene, et T-kors. Bag ham ses
Jomfru Maria og Johannes. En soldat i rustning trækker i tovet om Jesu liv.
Jesus spottes af en lille mand. |
|
|
|
|
|
1 |
Vrængemasker, fantasiblomster
og våbenskjold. Centralt i kappen
ses et våbenskjold. På selve skjoldet ses en potte med hank og
herover en hjelm med to fjer. Personen til højre i kappen holder et
skriftbånd med teksten "hans pothorst", og det er ham, våbenskjoldet
tilhører.
Hans Pothorst (o. 1440-1489) var
sørøver, kaper, admiral og søfarer,
der sammen med embedsmand
og søfarer
Didrik Pining (o. 1422-1491) i
1472 blev sendt på opdragelsesrejse i Nordatlanten af
Christian 1. Det
er omtalt, at de skulle have nået
Newfoundland og dermed have opdaget Amerika før Columbus.
Begge, der var i
kongens tjeneste, kom formentlig fra
Hildesheim, og drev med
kongens vidende sørøveri på engelske skibe. Pothorst, der muligvis boede
i Helsingør formodes at have doneret penge til nogle af kirkens
kalkmalerier hvorfor hans våbenskjold ses på
kirkeloftet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Esrum Kloster, indviet til Jomfru
Maria i 1151, cistercienserkloster (tidl.
benediktinerkloster), beliggende nord for Esrum
Sø og centralt i Nationalpark Kongernes
Nordsjælland. Klostret var et af middelalderens
største klostre Nordeuropa og største
jordbesidder i Nordsjælland og moderkloster til
bl.a.
Sorø Kloster.
Efter
Reformationen
fortsatte Esrum som kongeligt ejet
kloster. I 1559 blev klostret lukket og
de fleste af bygningerne revet ned bl.a. kirken,
der formentlig havde ligheder med
Sorø Klosterkirke.
Det der i dag betegnes Esrum Kloster er en
tidligere klosterfløj.
|
|
Cistercienserordenen, der kom til
Danmark i 1144, udsprang af og var en
protest mod Benediktinerordenens slaphed
og hang til luksus og ønsket om at vende
tilbage til en asketisk livsførelse.
Ordenen blev grundlagt af en gruppe
benediktinermunke i 1098, moderklostret
var klostret Cîteaux i Bourgogne i
Frankrig. Ordenen fik stor udbredelse
under Bernhard af Clairvaux (ca.
1090-1153). I 1113 kom Bernhard til
klostret
Cîteaux, og med ham fik det nyanlagte
kloster stor tilstrømning. I 1115 blev
Bernhard udsendt til at grundlægge
klostret i Clairvaux, der fik succes i
et sådant omfang, at der blev oprettet
omkring 70 datterklostre. Bernhard
regnes for cistercienserordenens
grunlægger selv om han ikke grundlagte
klostgret i Cîteaux, men fordi han var
den centrale person i udbredelsen af
ordenen.
Cisterciensermunkene levede efter
Benedikt af Nursias motto "Ora et
Labora" (bed og arbejd). Cistercienserne
bar hvide kutter med sort kappe og
kaldtes de hvide munke.
Klostrene blev nedlagt ved
Reformationen. |
|
|
|
|
1 |
Klosterhaven, urtehave med læge-
og reliktplanter, dvs.
planter der levede i fortiden og er bevaret som levende fortidsminder fra
dengang, der boede munke på klostret. |
2-4 |
Esrum
Møllegård ved Esrum Å. Den første
vandmølle blev bygget af munke. Efter
Reformationen
blev møllen ved klostret nedlagt
og flyttet til nuværende lokation (o.
1605). Den nuværende mølle blev opført i
1869.
Morten Korch tv-serien "Ved Stillebækken" fra 1999 er optaget på stedet, og det der i
serien betegnes Ringmøllen er Esrum Møllegård. |
|
|
|
1 |
Epitafium,
1683, over
Mads Lauridtzsøn og hans hustru Kirsten Jacobsdatter, der er
portrætteret knælende og sammen med to døde småbørn.
|
2 |
Epitafium,
1575, over Oluf Mouritzen (d. 1573) og Anna Hardenberg.
Over
epitafiet ses en dronningefrise. |
3 |
Epitafium
over by- og rådstueskriver Jørgen Nielsen Rothenburg (d. 1737)
og hans hustruer. Til siderne for maleriets barokramme ses figurerne
tro (med kors) og håb (med anker). |
4 |
Freske visende
Dronning Dagmar og herover et epitafium fra 1681, over magister Christian Blichfeld,
der ses sammen med sin hustru og søn. |
5 |
Kongefrise, omkr. 1300-50. Fra venstre
mod højre: Valdemar 1. den Store, Knud 6., Valdemar 2. Sejr og Valdemar
den Unge. |
|
|