|
|
|
Palazzo Te
ligger
lidt uden for
Mantova i
Norditalien er
et at de
fornemste
eksempler på
manierismens
arkitekturstil.
Det blev bygget
til Federico II,
Hertug af
Mantova.
Paladset skulle
oprindeligt have
været en
kæmpestald for
raceheste,
stutteri og
lystslot i et.
Det består af en
toetages bygning
omkring en
firkantet gård,
hver facade er
gennemtrængt af
en loggia,
bygningen har
således to
akser.
Bygningen
er ikke en rolig
form nærmest
en æstetisk
irritation,
ikke let at
aflæse.
Arkitekturudtrykket
er en ubekymret
uregelmæssighed,
et udtryk som er
tilladt i sub
urbana (paladser
udenfor byen),
men utænkeligt i
et bypalads selv
for Giulio
Romano.
Se Manierisme.
Palazzo Te,
a palace in the
suburbs of
Mantua, is one
of the finest
examples of the
mannerist style
of architecture.
The palace was
built by
Giulio Romano
for Federico II,
Duke of Mantua.
See Mannerism. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I Palazzo Te er
Sala dei Giganti, Giulio Romanos
freskoudsmykning, hvor Olympen åbner sig, og
en katastrofe åbenbarer sig.
Fra rummets
fire hjørner blæses blege spøgelseslignende
figurer ud i rummet, loft og væg går i et, rumgrænserne ophæves, alt
statisk er borte,
rummet falder ned over beskueren, det er et rent
kaos.
Gaia (jorden i græsk
mytologi) fødte giganterne. I senere tid
opfattede man giganterne som en fjern
fortids kæmper, og i myten er de ikke
guder som titanerne. Giganterne var ikke
individer, de var en vrimlende masse. De
var dødelige, vilde og utæmmelige. De
havde menneskeskikkelse, men deres krop
endte forneden i slanger. Under
Gigantomachien angreb giganterne
Olympien og de olympiske guder. Deres
kamp er lokaliseret på halvøen
Chalkidike, hvorfra de slyngede klipper
og egetræer i flammer mod Olympen. På
jorden rodede de rundt for at finde
livets urt, der kunne gøre dem
udødelige, men Zeus standsede
Helios'
solvogn, og giganterne fortsatte med at
rave i mørke. Guderne havde gennem en
spådom fået at vide, at de ikke ville
kunne overvinde giganterne uden hjælp af
en dødelig. Athene overtalte
Herakles
(halvgud, søn af Zeus) til at kæmpe på
gudernes side. Herakles gjorde det af
med Alkyoneus, den eneste af giganterne
der var udødelig, men kun på det sted af
jorden han var født, nemlig på halvøen
Pallene. Herakles slæbte ham bort fra
jordens skjulte kraft og styrtede ham
ned i Det Ægæiske Hav. Zeus ramte
Porfyrion med sit lyn. Apollon og
Herakles ramte Efialtes med hver sin pil
i gigantens øjne. Dionysos slog Eurytos
ihjel med sin thyrsosstav. Hekate
brændte Klytios til døde med sine
fakler. Hefaistos slyngde glødende jern
fra sin smedie mod sine modstandere.
Athene væltede hele Sicilien ned over
Enkelados. Poseidon væltede øen Nisyros
ned over Polybotes. Hermes havde lånt
Hades' usynlighedshat og sneg sig ind på
Hippolytos. De sidste giganter gjorde
Zeus og Herakles det af med. Olympierne
sejrede ved hjælp af delvis dødelige
hjælpere - Herakles og
Dionysos.
Grækerne har opfattet kampen som et
sidste vidnesbyrd om en urtids kaotiske
tilstand og dens overvindelse gennem et
nyt gudedynasti, der repræsenterede
orden og system. Gigantomachien
symboliserer kulturens sejr over
barbari. |
|
|
|
|
|
|
Interiør, Palazzo Te/The interior
of Palazzo Te |
|
|
|
|
|
"Cupido og Psykes
bryllupsfest", 1528/"The Wedding Feast of Cupid
and Psyche",
1528 |
|
|
|
|
|