contactarslonga@gmail.com
 © Kirsten Gress. All Rights Reserved

arslonga.dk

 

Drop Down Menu
 
Italien/Italy
Drop Down Menu

 

Palazzo Te, 1526-34, af Giulio Romano
ligger lidt uden for Mantova i Norditalien er et at de fornemste eksempler på manierismens arkitekturstil. Det blev bygget til Federico II, Hertug af Mantova. Paladset skulle oprindeligt have været en kæmpestald for raceheste, stutteri og lystslot i et. Det består af en toetages bygning omkring en firkantet gård, hver facade er gennemtrængt af en loggia, bygningen har således to akser.
Bygningen
er ikke en rolig form nærmest en æstetisk irritation, ikke let at aflæse. Arkitekturudtrykket er en ubekymret uregelmæssighed, et udtryk som er tilladt i sub urbana (paladser udenfor byen), men utænkeligt i et bypalads selv for Giulio Romano.
Se Manierisme.

Palazzo Te, a palace in the suburbs of Mantua, is one of the finest examples of the mannerist style of architecture. The palace was built by Giulio Romano for Federico II, Duke of Mantua. See Mannerism.
 
 
 
 
 

"Giganternes fald", 1532-34
"Fall of the Giants", 1532-34

Palazzo Te, Mantova/Mantua

I Palazzo Te er Sala dei Giganti, Giulio Romanos freskoudsmykning, hvor Olympen åbner sig, og en katastrofe åbenbarer sig.
Fra rummets fire hjørner blæses blege spøgelseslignende figurer ud i rummet, loft og væg går i et, rumgrænserne ophæves, alt
statisk er borte, rummet falder ned over beskueren, det er et rent kaos.

 
Gaia (jorden i græsk mytologi) fødte giganterne. I senere tid opfattede man giganterne som en fjern fortids kæmper, og i myten er de ikke guder som titanerne. Giganterne var ikke individer, de var en vrimlende masse. De var dødelige, vilde og utæmmelige. De havde menneskeskikkelse, men deres krop endte forneden i slanger. Under Gigantomachien angreb giganterne Olympien og de olympiske guder. Deres kamp er lokaliseret på halvøen Chalkidike, hvorfra de slyngede klipper og egetræer i flammer mod Olympen. På jorden rodede de rundt for at finde livets urt, der kunne gøre dem udødelige, men Zeus standsede Helios' solvogn, og giganterne fortsatte med at rave i mørke. Guderne havde gennem en spådom fået at vide, at de ikke ville kunne overvinde giganterne uden hjælp af en dødelig. Athene overtalte Herakles (halvgud, søn af Zeus) til at kæmpe på gudernes side. Herakles gjorde det af med Alkyoneus, den eneste af giganterne der var udødelig, men kun på det sted af jorden han var født, nemlig på halvøen Pallene. Herakles slæbte ham bort fra jordens skjulte kraft og styrtede ham ned i Det Ægæiske Hav. Zeus ramte Porfyrion med sit lyn. Apollon og Herakles ramte Efialtes med hver sin pil i gigantens øjne. Dionysos slog Eurytos ihjel med sin thyrsosstav. Hekate brændte Klytios til døde med sine fakler. Hefaistos slyngde glødende jern fra sin smedie mod sine modstandere. Athene væltede hele Sicilien ned over Enkelados. Poseidon væltede øen Nisyros ned over Polybotes. Hermes havde lånt Hades' usynlighedshat og sneg sig ind på Hippolytos. De sidste giganter gjorde Zeus og Herakles det af med. Olympierne sejrede ved hjælp af delvis dødelige hjælpere - Herakles og Dionysos. Grækerne har opfattet kampen som et sidste vidnesbyrd om en urtids kaotiske tilstand og dens overvindelse gennem et nyt gudedynasti, der repræsenterede orden og system. Gigantomachien symboliserer kulturens sejr over barbari.  
 
 
Interiør, Palazzo Te/The interior of Palazzo Te
 
Il Giardino Incantato
Palazzo Te, udstillingen "Il Giardino Incantato" (Den fortryllede have), 7.3.-6.6.2015, består af værker af tre kinesiske kunstnere
Ai
Wei Wei,
Li Zhanyang
og Meng Huang
 Palazzo Te, the exhibition "Il Giardino Incantato" (The Enchanted Garden), 7.3.-6.6.2015, consists of the works by three Chinese artists
Ai Wei Wei, Li Zhanyang
and Meng Huang
1 Ai Wei Wei (1957), "Blå hest", 2014/Ai Wei Wei (1957), "Blue Horse", 2014.
2 Ai Wei Wei, "Violetrød Hest", 2014/Ai Wei Wei, "Pink Horse", 2014.
3
Ai Wei Wei, "Stenstøtter", 2014/Ai Wei Wei, "Stone Pillar", 2014.
4 Li Zhanyang (1969), "Jesus Kristus i Huangjueping", 2006/Li Zhanyang (1969), "The Jesus Christ in Huangjueping", 2006.
 
1-2 Li Zhanyang, "Blå og grøn hest", 2014/Li Zhanyang, "Blue and green horse", 2014.
3-4
Li Zhanyang, "Hest", 2014/Li Zhanyang, "Horse", 2014.
 
1-2 Li Zhanyang, "Monster", 2007.
3 Li Zhanyang, "Frøen", 2008/Li Zhanyang, "The Frog", 2008.
4 Li Zhanyang, "Nattescene i Chongqing", 2001-2007/Li Zhanyang, "Night Scene in Chongqing", 2001-2007.
 
1 Li Zhanyang, "Wuson dræber sin storebrors kone", 2004/Li Zhanyang, "Wuson’s killing his elder brother’s wife", 2004.
2 Meng Huang (1966), "Tabt paradis", 2000/Meng Huang (1966), "Lost Paradise", 2000.
3 Meng Huang, "Vejen", 2000/Meng Huang, "The Road", 2000.
4 Meng Huang, "Svømmebassin", 2008/Meng Huang, "Swimming Pool", 2008.
 
1 Meng Huang, "Små træer", 2008/Meng Huang, "Little Woods", 2008.
2 Meng Huang.
3 Meng Huang, "Vinduet", 2010/Meng Huang, "The Window", 2010.
4 Meng Huang, "Kød nr.3", 1992/Meng Huang, "Meat No.3", 1992.
 
Drop Down Menu
 
Se også/See Also
Dronningens gobeliner
Tapestries for HM The Queen
Historiske krige
Kristne
højtider
Regenter
Skagensmalerne
The Skaw Painters
Jelling
Monumenterne
Reformationen
The Reformation
Bayeux tapetet
Danske julemærker
Danish

Christmas Seals
Dansk guldalder
Danish Golden
Age
Kongelige portrætter
PAS DE DEUX
ROYAL
Aarhus
Marselisborg
Slot
Marselisborg
Palace
Sculpture by the Sea Aarhus
2009, 2011 2013,
2015
København Copenhagen
Den danske kulturkanon
Barcelona

Jugendstil i Riga, Letland
Art Nouveau in Riga, Latvia
Kongelige på frimærker
Royals on Stamps
Neoplatonisme
Dante
Alighieri
Firenze
Florence
Rom
Rome
Venedig
Venice
Glasmuseet
på Murano
Domkirken i
Pisa
The Field of Miracles Pisa
Schweiz
Switzerland
Rafael/Raphael
Michelangelo
Leonardo da Vinci
Berlin
Guareschi &
Don Camillo
Amsterdam
Jeff Koons
Frank O. Gehry Guggenheim
Bilbao
 
Drop Down Menu