|
|
|
|
|
|
KI-genereret billede/AI-generated
image. |
Billede skabt uden brug af KI/Image
created without the use of AI. |
|
|
|
|
Digital kunst/Digital
Art |
|
Digital kunst eller computerkunst er
mangfoldig (eksempelvis digitalt maleri, interaktive
installationer, video kunst, animationer, illustrationer) og kan
defineres som enhver kreativ praksis, der anvender digital
teknologi som en væsentlig del af den kunstneriske proces på
vejen mod slutproduktet. Nye kunstneriske veje åbnes ved
digital teknologi, kunstnerens værktøjskasse øges hastigt.
At skabe et kunstværk digitalt eller på traditionel vis
forudsætter talent, originalitet, hårdt arbejde samt at være
i stand til at mestre sine værktøjer. |
|
Kan digitale billeder betragtes som værende kunstværker på
lige fod med de traditionelle billeder eller oliemalerier
som er udstillet på museer eller i gallerier? Ja, måske.
Om kunstneren har siddet ude i den natur
han/hun ville male og malet det sete, eller om kunstneren
har anvendt et fotografi som forlæg og ved hjælp af en
projektor overført det til et lærred, eller om kunstneren i
et computerprogram har skabt et billede med eller uden KI/AI er
underordnet - resultatet,
det færdige
billede,
og ikke processen, er det afgørende, og det
som den billedvante beskuer,
der har opøvet en
billedvanthed ved
"at se og sammenligne" og dermed har skabt sig et
sammenligningsgrundlag, ser og dømmer, med rette, som god
eller dårlig kunst. Den ikke billedvante beskuer kan opleves
som en arrogant afviser af kunstneriske discipliner eller
discipliner i det hele taget og er som sådan en uinteressant
provokatør. |
|
Den første digitale kunstner var
den britisk fødte Harold Cohen (1928-2016). Han
skabte computerprogrammet AARON, der var designet til
at skabe kunstværker på en kunstig måde og var den første
KI/AI-software. AARON påbegyndtes i 1968 og blev
videreudviklet frem til Cohens død. I begyndelsen kunne
robotmaskinen AARON kun skabe monokrome værker - store
tegninger på et ark papir placeret på gulvet. Tegningerne
farvelagde Cohen manuelt. Senere udvikledes programmet til
at kunne skabe abstrakt og figurativ kunst. Cohen betragtede
AARON som et værktøj i skabelsen af sine kunstværker.
|
|
|
|
Fotografiet
kan betegnes som datidens kunstige intelligens.
Fotografiet, der blev opfundet i 1800-tallet, var en mekanisk
reproduktion af virkeligheden, og skulle derfor ikke
beskyttes af ophavsret, det var ikke kreativt men mekanisk.
I dag er alle fotos beskyttet af ophavsret som enten et
fotografisk værk (70 år efter det blev fremstillet) eller
som et
fotografisk billede (50 år efter det blev
fremstillet, gælder ikke fotos fremstillet før 1.1.1970 med
mindre de indgår i kategorien fotografisk værk). |
|
Boris Eldagsen, tysk foto- og videokunstner, vandt med
værket "Pseudomnesia: The Electrician" fotokonkurrencen i
den åbne kreative kategori
ved
World Photography Organisation, Sony World Photography Awards
i 2023. Imidlertid takkede han nej til prisen og afslørede at
"fotografiet" han vandt med ikke var taget med et
kamera, men var et KI-genereret foto skabt ved hjælp af den
kunstige intelligens DALL-E 2 fra den amerikanske
teknologivirksomhed OpenAI, og var en provokation fra hans side mod
manglende accept af andre måder at skabe fotos på og skulle give
anledning til en diskussion om fotografiets fremtid og KI's
rolle.
Eldagsen mener, at udtrykket "IA-fotografi" skal afskaffes og
erstattes af et nyt udtryk for den ny måde at skabe billeder på
og hans forslag er "promtografi". |
|
KI-generede fotos kan give anledning til etiske bekymringer, til
f.eks. spredning af falske nyhedshistorier, konspirationsteorier
og propaganda. Redigering og manipulation af fotos har
eksisteret siden fotografiets barndom, og i modsætning til denne
traditionelle billedredigering står fotos skabt alene ved KI,
fordi der her er tale om en slags collage, der er skabt ud fra
en prompt og fantasi. |
|
|
|
|
Unikt digitalt kunstværk,
NFT,
sikres med blockchainteknologien
|
NFT
= non-fungible token (ikke ombytteligt,
uerstatteligt, unikt) bruges om et digitalt
kunstværk. |
|
Blockchain (blokkæde) er en database (egl.
udviklet til kryptovalutaer), hvor man kan sikre
information, og den er en kode/kvittering til
et digitalt værk, det er her digitale værker registreres. Blockchain er garanti
for at et kunstværk er unikt, at det sikres mod
kopiering og manipulering.
Rige mennesker betaler millioner for et værk de
ikke modtager fysisk, men som en non-fungible token
på en blockchain som alle kan kopiere, men værket
forbliver stadig en kopi for den, der ikke er
ejer. Køberen har på blockchain
bevis på at være indehaver af originalen, og alene
det er det specielle.
|
|
Non-fungible token i
virkelighedens
verden er f.eks.
P.S. Krøyers
"Sommeraften
på Skagen Sønderstrand",
fordi der kun findes dette ene maleri, det er unikt. |
|
Non-fungible token i Internettes
verden er også f.eks. kunst hvor der kun findes
et enkelt eksemplar, og for at det kan realiseres
anvendes blockchainteknologien. |
|
Det
er indlysende, at det digitale kunstværk er
forskelligt fra det traditionelle kunstværk som
f.eks. et maleri.
Det digitale værk er skabt på en computer, det er
ikke umiddelbart håndgribeligt med mindre det gøres
fysisk som ved f.eks. plakat- eller kunsttryk.
Det digitale NFT kunstværk er og bliver digitalt, og det
vil sige, at det værk ejeren ser svarer præcis til
det værk beskuerne ser. Ejerens særstatus er alene
at kunne kalde sig ejer af et originalværk, som kun
er det af navn, og vedkommende har ikke noget
særligt at vise frem, som indehaveren af et faktisk
kunstværk har.
At se originalen af et kunstværk i virkelighedens
verden, om det er i privateje eller museumseje,
kræver fysisk fremmøde af beskueren.
Gengivelser/kopier af faktiske kunstværker der ses
på Internettet vil altid adskille sig mere eller
mindre drastisk fra originalen.
Det digitale NFT
kunstværk (udover indehaverens) betegnes som værende
en kopi selv om
der ikke eksisterer en synlig forskel overhovedet. |
|
Hvad
enten der er tale om et NFT-kunstværk, der
skabes ved værktøjer som computer, mus og digitale
tegneprogrammer, eller et traditionelt kunstværk,
der skabes ved værktøjer som lærred, pensel og
maling, så er processen den samme, dvs. fra idéen
til motivet fostres til det færdige resultat
udgives/præsenteres. |
|
Auktionshusene Christie's og Sotherby's har solgt
NFT-kunstværker. NFT collagen "Everydays: the First
5000 Days" af den amerikanske kunstner Beeple
(Mike Winkelmann, f. 1981) blev solgt i 2021 for
69,3 millioner Dollars (489 millioner danske kroner)
hos Christie's i New York. |
|
På
Belvedere Museet
i Wien er
Gustav Klimts maleri
"Kysset" til salg i
digital version i 10.000 dele. |
|
En
artikel
i den engelske avis The Guardian
fra
27. september 2023 af
journalisten Joel Golby har
overskriften
"What were NFTs?
An understandable internet fad, and
the next one is just around the corner".
Ifølge Golby var
NFT en dille, et online
fællesskab under coronapandemiens sociale
isolation, en spænding ved at rigdom blot var et par
klik væk, et modelune, der nu er næsten værdiløs og
halv- eller hel død. |
|
|
|
Kunstig
intelligens (KI)/Artificial Intelligence
(AI)
anvendt i Photoshop |
|
|
1 |
Digitalt billede uden anvendelse af
generativ
udfyldning. |
2 |
Billede "1"
er baggrund, og herpå er anvendt Photoshop Generative Fill (generativ
udfyldning) - bil og fugl er indsat. På det eksisterende billede
markeres hvor objekterne ønskes indsat og i prompten i "Generativ
udfyldning" skrives navnene på de ønskede objekter, og der fremkommer tre
valgmuligheder, og er de ikke tilfredsstillende, kan der genereres yderlige
valgmuligheder. Det valgte objekt føjer sig for det meste naturligt ind i det eksisterende
billede og afmaskning/fritlægning er ikke nødvendigt. Ofte vil det være
nødvendigt at korrigere detaljer, som kan gøres ved at markere det, der skal
ændres og generere igen uden at angive nogen tekst i prompten.
Hvis et indsat billedelement ønskes flyttet og størrelsen og farven ændret kan det ikke
umiddelbart foretages, fordi det så vil skille sig ud fra baggrunden. Det
element der skal flyttes kan kopieres og indsættes på det ønskede sted og
tilpasses omgivelserne ved at generere til det føjer sig naturligt ind,
og brug af
Photoshops udtværingsværktøjer kan være en hjælp. Hvis et objekt kopieres og
flyttes skal det oprindelige element naturligvis slettes, og der gøres ved
at markere det og generere uden tekst i prompten.
Det KI-generede billedelement
der ønskes
flyttet kan også kopieres og gemmes i et
nyt dokument og dets baggrund fjernes, og derefter kan det genindsættes på
den valgte baggrund. At fjerne en baggrund ved Photoshops hjælp er kun
anvendeligt, hvis det element, der ønskes fjernet udskiller sig markant i
form og farve, og er det ikke tilfældet skal der fritlægges på "gammeldags"
vis så flytningen ikke er synlig. |
|
3-4 |
Billeder skabt alene ved hjælp af Photoshop Generativ Fill. Visse enkeltord godtages ikke i prompten f.eks. det danske ord "spækhugger" og det engelske ord "killer whale", men skrives "orca", af lat. (orcinus orca = spækhugger/killer whale) godtages det. Ligeledes godtages ordet kniv/knife heller ikke. "Killer" og "Knife" kan anvendes til at skabe billedindhold der viser drab og vold, og det er forståeligt nok i uoverensstemmelse med gældende retningslinjer. |
|
|
Eksempler på muligheder
med generativ udfyldning |
|
|
Et billede i
højformat kan ændres til bredformat. |
|
|
|
Baggrunden kan
gøres større. Bilen er en anden model end den på billedet ovenfor. |
|
|
|
|
Ønskede
billedelementer kan tilføjes og uønskede fjernes.
Modellen har fået tilføjet hoved, hestehale og sløjfe. |
|
|
KI-genereret
billede skabt ud fra teksten "Billede af landsby malet af
Cézanne". Billedet i de stærke farver kan ses som
inspireret af Cézanne, og det er det. Imidlertid er billedet
sit eget og dets kunstneriske kvaliteter kan diskuteres. |
|
|
|
En
KI-genereret version af
Whistler's
mor skabt ud fra teksten "A bare room with an elderly woman in profile
sitting on a chair. She is wearing
a black dress and a white bonnet.
On the wall behind her hangs on the right an etching of
the River Thames and to the left
is a one piece curtain. Painted by
James Abbott
McNeill Whistler". Billedet kan ikke genereres i et hug hvor præcis
teksten, der er hentet fra iagttagelse af Whistlers billede, end beskriver det
billedindhold man ønsker. Der kan fremkomme visse ligheder med originalen
efter diverse flytninger og tilføjelser.
Engelsk tekst giver de bedste resultater. Sætninger hvor f.eks. "naked room"
eller "nøgent rum" indgår bliver afvist. |
|
|
|
|
|
|
|
Digitale billeder/Digital
Art |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cappuccino
med egeblad.
Cappuccino
with Oak
Leaf. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tåspidsdans
i skyerne.
Toe
Dancing in
the Clouds. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Førerløs
bil på
klippekant.
Driverless
Car at Cliff
Edge. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Rullende
æbler.
Rolling Apples. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jorden
skælver.
The
Earth
Trembles. |
|
|
|
|
|
|
KI/AI og
ophavsret |
|
1. juli 2024
forventes det ifølge Kulturministeriets hjemmeside, at et nyt lovforslag, der skal
modernisere ophavsretsloven, træder i kraft. En
ekspertgruppe skal behandle ophavsret i forhold til KI. |
Overordnet
gælder følgende:
1. hvad angår
selve programmet, der anvendes,
er der ingen ophavsret. MEN i og med der er tale om
maskinskabte billeder, så kan der være kommet billeder ind i
programmet, som er behæftet med ophavsret, men måske kan der foretages så mange ændringer, at ophavsretten ophæves, fordi
det ændrede billede bliver forskellig fra det, der
var ophavsret på.
Nogle
billedkunstnere hævder at KI-skabere anvender deres
originale værker til at udvikle KI, og at det er ensbetydende
med tyveri. De er ikke imod KI, men ønsker ikke at blive
udnyttet af kunstig intelligens, og der er en frygt for, at
det fuldt ud menneskeskabte kunstværk udkonkurreres i en
sådan grad, at kunstnerne ikke kan brødføde sig selv ved at
skabe kunst, fordi det er uddelegeret til en maskine, og at
de må, i stedet for at skabe kunst, tage til takke med at
redigere KI-genererede billeder.
2. hvad angår de billeder der bliver skabt med KI gælder
følgende:
Billeder der fremstilles
kun ved brug af KI
er der ikke ophavsret på.
De billeder der fremstilles ved
at bruge både KI og egne
billeder eller fotos, er der ophavsret på, hvis de vurderes til at være mere
menneskeskabte end maskinskabte.
Problematikken i
KI-generede værker er at vurdere mængden af
menneskelig bidrag, og hvor meget det skal
fylde for at give bidragyderen ophavsret. |
|
KI-genererede fotos, se
ovenfor. |
|
|
Uden menneskelig handling ingen
kunst |
|
Den amerikanske spildesigner og digitale kunstner Jason
Michael Allen
vandt i 2022 førsteprisen på Colorado State Fairs digitale
kunstkonkurrence, der afholdes årligt i byen Pueblo,
Colorado, for sit værk "Théâtre
d'opéra spatial", der skildrer en mærkværdig
scene fra en rumopera og minder om et oliemaleri i
barokstil. Allens værk var det første prisbelønnede
KI-genererede værk.
På de sociale medier skrev Allen efterfølgende, at han havde
skabt billedet ved hjælp af KI-programmet Midjourney,
hvilket han også havde informeret om, da han indleverede sit
værk til bedømmelse.
I retningslinjerne for værker til kunstkonkurrencen i
Colorado var KI-generede værker ikke direkte nævnt, men
digital kunst defineret som en kunstnerisk praksis, der
bruger digital teknologi som en del af den kreative proces.
Allen anses ikke for at have brudt de givne regler.
Bredt kendskab til at det prisbelønnede værk hovedsageligt
er genereret af software, der har svaret på prompter fra
Allen, og er redigeret i Adobe Photoshop og fået større
opløsning i Gigapixel AI, medførte en debat om hvorvidt
KI-generede værker er kunst.
Allen udtalte, at han med sit værk havde til hensigt at lave
en erklæring, og at han havde nået sit mål, fordi det havde
ført til en livlig diskussion omkring værker skabt ved
kunstig intelligens. Allen mener at kritikken af hans værk
har afsæt i frygt, at kunstnere er bekymrede for at
teknologiens udvikling vil gøre dem arbejdsløse.
Allen hævder at have ophavsret til sit billede, men US
Copyright Office (det amerikanske kontor for ophavsret)
besluttede i september 2023 at Allens værk ikke er
beskyttet af ophavsretten fordi hans eneste biddrag var
en prompt, der skabte billedet, og han derefter foretog
visse ændringer. Ophavsretloven skal beskytte det menneske-
og ikke maskinskabte. |
Imidlertid kæmper Allen stadig for at få ophavsret til
sit billede - han anvendte Midjourney som et værktøj
(over 600 indtastede prompter). Allen ønskede ikke at
oplyse detaljer til US Copyright Office som bl.a.
teksten til den prompt, der skabte billedet. |
|
Det er
mest oplagt, at det er en ubegrundet frygt, at KI
erstatter menneskelig kreativitet og gør kunstnere
overflødige. Den kreative proces er en samskabelse
mellem mennesker og KI, kunstnerens rolle kan siges at
være instruktør eller dirigent, at informere prompten på
den mest præcise måde så de bedste billeder kan
genereres og yderligere ændres i prompten til der
fremkommer et resultat, der kan godkendes og arbejdes
videre på.
Kunst skaber ikke sig selv - en prompt kan ikke skabe et
værk, en pensel kan ikke skabe et værk. Uden
menneskelig handling ingen kunst. |
|
|