.jpg) |
Vikingetiden,
klik på billedet for forstørrelse/The
Viking Age, click on
image
for
enlargement. |
Fotografierne af
Christiansborggobelinerne er
anvendt
med tilladelse fra
Hofmarskallatet. Fotograf Adam
Rzepka
The photos of the tapestries are
used with permission of
the Lord
Chamberlain's Office.
Photographer Adam Rzepka |
|
|
 |
|
.jpg) |
Centralt i gobelinen
ses
Ask Yggdrasil,
livets træ, det allerhelligste træ.
Yggdrasils tre
rødder omslutter nornerne, den ene rod strækker sig
under Asgård, den anden under Jotunheim og den tredje
strækker sig hen over dødsriget Niflheim. Træets grene
breder sig ud over hele verden og når op over himlen og
holder den på plads. |
Centrally placed
in the tapestry is
Ash Yggdrasil aka
The Tree of Life. In Nordic mythology the
greatest of all trees.
The Norns are surrounded by the three roots of
Yggdrasil,
that reach into three distant, different lands:
Asgaard (home
of the gods),
Jotunheim (land
of the giants)
and
Niflheim (land
of the dead).
Yggdrasil's branches
overshadow the whole world and reach into heaven and hold it
up. |
|
|
.jpg) |
Ved askens rod ses
de tre
norner,
Urd,
Verdande og
Skuld,
fortids, nutids, og
fremtids gudinder,
der spinder
menneskets skæbne,
og hver gang en tråd
klippes dør et
menneske. |
By the root of the
ash tree are the
three Norns, Urd,
Verdande and Skuld,
goddesses of the
past, the present
and the future.
On their spinning
wheel they spin the
fate of man.
The length of the
string is the length
of the person's
life,
every time the
life thread
is cut a person
dies. |
|
|
|
|
 |
.jpg) |
I venstre billedhalvdel
ved askens rod ses
en liggende person
og ved siden af
personen er en
dolk. Her er
foregået en kongeofring. |
On the left half
of the tapestry
a
man is lying down
at the foot of
Yggdrasil and a
sheath knife
lies beside him. A
king-sacrifice has taken place. |
|
|
.jpg) |
Centralt i billedhalvdelen ses
en kvinde med nøgen overkrop, hun kan repræsentere en
præstinde eller en hellig kvinde. |
Centrally located is a woman nude from
the waist. She represents a priestess or
a holy woman. |
|
|
|
.jpg) |
Foran Hårik ved nederste bordure ses
Kong Harald Klak (der regerede
sammen med Reginfrid og Godfredssønnerne fra
henholdsvis 812-813 og 819-27). |
In front of Haarik by the lower border of
the tapestry is King Harald Klak (who
reigned together with Reginfrid and the sons
of Godfred from
812-813 and 819-27 respectively). |
|
|
.jpg) |
I billedhalvdelens venstre side, placeret
med front mod beskueren, ses
Kong Hemming
med hornet hjelm og spyd, han var nevø
til Kong Godfred og dennes efterfølger. |
To the left, facing the spectator, is
King Hemming
with horned helmet and spear. He was a
nephew of King Godfred and his successor. |
|
|
.jpg) |
Kong Godfred
(d. 810) sidder yderst til venstre, han har
snoet skæg. |
King Godfred
(died 810) is sitting at the far left with
braided beard. |
|
|
|
 |
.jpg) |
Øverst i venstre hjørne ses
torden- og frugtbarhedsguden
Thor/Tor holdende sin hammer
Mjølner i gribehandsken og i højre hånd
tre lyn.
Han kører hen over himlen i sin vogn, der
trækkes af gedebukkene Tanngrisner
og Tanngnjost. Bag Thor ses hans
tjener
Tjalfe. Til højre for bukkene ses
Frigg/Sigyn, henholdsvis
Odins og
Lokes
hustruer. |
In the
top left corner
is
Thor/Tor,
the god
of
thunder and fertility
holding his hammer Mjølner in a
catching-glove, and in his right hand
three lightning-bolts. He is driving his
goat-drawn
carriage
across the sky. The goats are named
Tanngrisner
and Tanngnjost. Behind Thor is his
servant
Tjalfe.
To the right of the
goats is
Frigg/Sigyn,
respectively
Odin's and Loke's wives. |
|
|
.jpg) |
Til højre herfor ses
Odin ridende
på sin ottebenede
hest
Sleipner. Ravnene Hugin
(tanke) og Munin
(erindring) sidder
på hans skuldre. |
Next
to them is Odin
riding on his
eight-legged horse
Sleipner
and with his ravens
Hugin
(thought) and
Munin (memory). |
|
|
.jpg) |
Til venstre øverst i
billedhalvdelen ses
tre hedenske ofre.
At the top to the
left are
three pagan
sacrificial victims. |
.jpg) |
Til højre i
askens top ses
Tyr
med sin hånd i gabet på Fenrisulven. Tyr
mistede sin hånd, da rebet Gleipner blev
strammet om den ustyrlige ulvs hals. |
|
To
the
right
in
the
top
of
Yggdrasil
is
Tyr
holding
his
hand
in
the
mouth
of
the
Fenris
Wolf,
who
bites
off
his
hand,
so
he
has
ever
since
remained
one-handed. |
|
|
|
 |
.jpg) |
I højre billedhalvdel rygvendte mod
Ask Yggdrasil ses siddende
Kong Knud den Store
(Knud 2., regeringsperiode
1018-1035), stående bag ham ses Dronning
Emma, som Kongen indgik
ægteskab med i 1017. |
On the right half of the tapestry,
seated with his back towards Ash Yggdrasil,
is
King Canute the Great (ruled
1018-1035), standing behind
him is
Queen Emma, whom Canute
married in 1017. |
|
|
.jpg) |
Støttende sig til en
hellebard, ses
Kong Svend 1. Tveskæg
(regeringsperiode ca.
986-1014), ved hans side
står hans hustru Dronning
Sigrid Storråde. |
Leaning on a halberd is
King Swein I Forkbeard
(ruled
c. 986-1014). By his side
stands his wife
Queen Sigrid Storråde. |
|
|
.jpg) |
Bag Svend Tveskæg og
Sigrid Storråde står
Kong Harald Blåtand
(d. ca. 987), ved hans side, med rødt hår,
ses hans første
hustru Dronning
Gunhild. |
Behind Swein
Forkbeard and his
wife is
King Harald
Bluetooth
(died c. 987), by
his side, his first
wife
Queen Gunhild
(with red hair).
|
|
|
.jpg) |
Bag Harald Blåtand ses
Kong Gorm den Gamle
(d. ca. 958). Han regerede fra Jelling og
var gift med Dronning
Thyra Danebod, der ses
stående lige bag ham.
|
Konger før Gorm den Gamle |
Behind Harald Bluetooth is
King Gorm the Old (died
c. 958), the last pagan king
of
Denmark,
who reigned from Jelling and
was married to
Thyra
Danebod,
who is standing just behind
him. |
|
|
|
 |
.jpg) |
I askens grene
ses en hjort spisende et skud, den er
en af de fire
hjorte, der i den mytologiske historie
springer rundt i træet. |
In the branches of Yggdrasil is a
deer
eating a
plant shoot. It is one of four deers in the
mythological history frolicking in the
ash-branches. |
|
|
.jpg) |
Til højre for
hjorten ses
Kristus på korset, om ham slynger sig
Midgårdsormen, der i mytologien slynger sig
om Midgård og bider sig selv i halen, og som
Thor uden held forsøgte at tilintetgøre. Motivet
har lighed med Kristusfiguren, indrammet af
båndslyngninger, på
den store Jellingsten.
Thors
fiskefangst, Hørdumstenen. |
To the right of the deer is
Christ on the Cross surrounded by the
Midgård's Worm, which in the myth lay
in the sea with its tail in its mouth,
encircling the lands of the world and
creating the oceans. The motif of Christ and
the Midgård's Worm is influenced by
King Harald's runic stone at
Jelling,
Jutland. |
|
|
|
.jpg) |
Til højre over Kristusfiguren ses liggende
den synske gud
Balder, der forudså sin egen skæbne,
at jætten Loke lokkede Høder, Balders blinde
bror, til at skyde efter Balder med en pil
af mistelten og dræbte ham. |
To the right, above the figure of Christ, is
the psychic god
Balder
laying down. He foresaw his own fate: the
giant Loke persuaded Høder/Hodur, Balder's
blind brother, to throw a dart of
mistletoe at him. |
.jpg) |
Til venstre for Balder ses elskovsgudinden
Freja. |
To the left of Balder is
Freja, the goddess of love. |
|
|
.jpg) |
På træets øverste gren sidder
Heimdal med sin lur Gjallerhornet,
som han vil blæse i ved
Ragnarok for at advare aserne om, at
jætterne kommer. |
At the top of the branch sits
Heimdal
holding his lure called the Gjallerhorn.
At Ragnarok (the twilight of the Gods), he
will blow the Gjallerhorn in warning, and it
will be heard throughout the nine worlds. |
|
|
.jpg) |
I træets top sidder
den vise Ørn, under den
høgen Vedrfolner. |
At the very top of Yggdrasil
sits
the wise Eagle
and below him the
hawk
Vedrfolner. |
|
|
|
 |
.jpg) |
På askens venstre
side ses egernet
Ratatosk, der piler op og ned af
træets stamme og bringer hadske ord mellem
fjenderne, som er ørnen i toppen af træet og
dragen Nidhug, der gnaver i Yggdrasils
rødder. |
At the left side of the ash
is the squirrel
Ratatosk,
who runs up and down the world-tree with
messages and spreads gossip between the
eagle at the top of the ash and the dragon
Nidhug beneath its roots. |
.jpg) |
Dværgene
Brok og
Sindre. De har bl.a. smedet Thors
hammer Mjølner. |
The dwarfs
Brok and Sindre,
who forged Mjølner, the hammer of Thor. |
|
|
.jpg) |
Dværgene bærende himlens
hvælving,
højre nederste hjørne. |
Dwarfs carrying the vault of
heaven,
bottom right corner. |
|
|
.jpg) |
Nederst fra venstre mod højre ses
Balder og
Høder hos Hel. |
Balder and Hørder with Hel. |
.jpg) |
Dværgene bærende himlens
hvælving,
venstre nederste hjørne. |
Dwarfs carrying the vault of
heaven,
bottom left corner. |
|
|
.jpg) |
På havet ses
ledingsflåden
eller krigsskibe som et herred eller
skibslaug på kongens befaling skulle stille
til hans rådighed udruste og bemande.
Fæstere og selvejere var ledingspligtige, de
skulle deltage i krigstogter uden for
landets grænser. Leding er den ældste
skandinaviske militære organisationsform. I
den sene vikingetid, måske før, havde
Danmark en folkelig leding. |
At sea
are warships. |
|
|
|
 |
Poppos
Jernbyrd |
|
 |
Ifølge historikeren Saxo Grammaticus (f.
ca. 1160 - d. efter 1208)
som på latin skrev Danmarkskrøniken Gesta Danorum
(ca. 1200), på opfordring fra
ærkebiskop
Absalon, blev jernbyrd (glødende jern)
som retsafgørelse indført.
Jernbyrd er en gudsdom.
Da missionæren og munken Poppo (som Saxo ikke
omtaler) på Isøre Ting (ca. år 960) ville overbevise
Harald
Blåtand
(d. ca. 987) om den kristne tro, lod kongen sig
omvende, da Poppo holdt sin hånd iført en handske
ind i ild til handsken blev glødende. Hånden viste
sig at være uskadt da Poppo tog handsken af, Harald
var dermed overbevist om, at den kristne gud var de
nordiske guder overlegen, og ikke bare kongen, men
hele folket var hermed blevet kristent.
Harald Blåtand (d. ca. 987) opførte den første
trækirke i
Jelling, og omkring
965 rejste han den store Jellingsten til minde om
sine forældre: "Harald konge bød gøre kumler disse
efter Gorm fader sin og efter Thyra moder sin, den
Harald som sig vandt Danmark al og Norge og danerne
gjorde kristne". Imidlertid om det var Harald
Blåtand, der gjorde danerne kristne, eller om det
var Ansgar som i 826 påbegyndte sin
missionsvirksomhed i Hedeby, kan der være tvivl om,
men Ansgars virksomhed blev afbrudt, så der er tvivl
om dens blivende betydning. Da Harald Blåtand
levede, eksisterede både asatroen og kristendommen,
der havde været på fremmarch i landet i mere end
hundrede år. Se
Harald Klak.
Anders Bøgh skriver i sin bog "Dansk
samfundshistorie fra istid til landboreformer", 1987,
at jernbyrd oftest bestod i at den anklagede skulle
bære et stykke glødende jern ni skridt, hvorefter
han kastede det fra sig. Hans hænder blev derefter
forseglet med vanter. Udfaldet afhang af, hvordan
hans hænder så ud, når vanterne nogle dage efter
blev taget af. Gik der betændelse i sårene anså man
manden for dømt af guderne. Modsat, hvis der ikke
var betændelse i sårene, var han frikendt. Kvinder
skulle tage en sten op fra en gryde med kogende vand
med samme afgørelse efter nogle dage.
Se motiv i borduren. |
Poppo (egl.
Folkmar) var
ærkebiskop i
Köln fra
965-969, udnævnt
af kejser
Otto den Store. |
|
|
|
 |
 |
Motiver i borduren
Border
Motifs |
|
 |
 |
Øverste
venstre halvdel/Top left half |
|
|
1 |
Regnar
Lodbrogs banner syet af hans døtre.
Motivet er Odins ravne. Banneret blev kendt
og frygtet af alle fartøjer på Østersøen og
det nordlige Atlanterhav.
The banner of Regnar Lodbrog made
by his daughters. The motif is the ravens of
Odin. The banner was well-knowned and struck
fear into the heart of seamen on the Baltic
and the North Atlantic Ocean. |
2 |
Hedenske
symboler: Odins hest
Sleipner, et
spyd og Odins guldring Draupner
udført af dværgene Brok og Sindre i
forbindelse med Lokes væddemål med dværgene.
Pagan symbols: Odin's horse
Sleipner, a spear, and Odin's
golden ring Draupner made by the dwarfs Brok and Sindre. |
3 |
Regnar
Lodbrog, vikinge- og sagnkonge og
søfarer, internationalt berygtet, faldt i kamp mod den britiske Kong Ella.
Regnar Lodbrog, Danish legendary
King, supposed to had been defeated in
battle against the British King Ella. |
4 |
Olof
Skötkonung, den første kristne konge af
Sverige (regeringsperiode ca. 995-1022), søn
af Sigrid Storråde.
Olof the Treasurer/Olof Skötkonung
(ruled c. 995-1022) son of Sigrid the
Haughty/Sigrid Storråde. Olof was baptised,
and he was the first Swedish king to remain
Christian until his death. |
5 |
Olaf 1.
Tryggvason, vikingehøvding, konge af
Norge, indførte kristendommen.
Olaf 1. Tryggvason, viking king of
Norway, imposed Christianity on the areas
under his control, the coast and the western
islands.
|
6 |
Olav 2.
Haraldsson, Olav den Hellige, konge af
Norge, fortsatte med at kristne det norske
folk.
Saint Olav II Haraldsson, King of
Norway, continued the Christianization of
the Norwegian people. |
|
 |
Øverste
højre halvdel/Top
right half |
|
|
1 |
Odinkar,
biskop i Ribe (d. 1043)/Odinkar, bishop of Ribe (died c.
1043). |
2 |
Erik
Blodøkse Haraldsson, kriger, hærmand og
konge af Norge (regeringsperiode ca.
931-933). Erik Bloodaxe Haraldsson, viking
leader and king of Norway (ruled c.
931-933). |
3 |
Rollo,
nordisk vikingehøvding/Rollo the Viking aka Robert of
Normandy. |
4 |
Erik den
Røde, opdagede Grønland i 985, gav
landet navn. Eric the Red, the viking warlord
that discovered Greenland in 985 and gave it
its name. |
5 |
Regnar
Lodbrogs banner syet af hans døtre.
Motivet er Odins ravne. Banneret blev kendt
og frygtet af alle fartøjer på Østersøen og
det nordlige Atlanterhav. The banner of Regnar Lodbrog, made
by his daughters. The motif is the ravens of
Odin. The banner was well-knowned and struck
fear into the heart of seamen on the Baltic
and the North Atlantic Ocean. |
|
 |
Nederste venstre
halvdel/Bottom
left half |
|
|
1 |
Kors og
slange fra
Jellingstenen/The
cross and the snake from the
Jelling runic stone. |
2 |
Den arabiske
købmand Al Hakam/The Arab merchant Al Hakam. |
3 |
Kristne
symboler: Øvest livstræet,
symboliserende opstandelse og evigt liv, det
er omgivet af bevingede løver, der
kan være et sindbillede på Kristus som
hedenskabets besejrer, herunder fisken,
der er et Kristussymbol. Skrives
begyndelsesbogstaverne for Jesus Kristus
Guds Søn Frelseren på græsk
Iēsous
Christos, Theou
Yios,
Sōtēr
fremkommer ordet ichthys, der betyder
fisk på græsk. Under fisken ses en
omvendt fugl, måske en due, symbol på
Helligånden, omkring fuglen ses et anker
(håb), et hjerte (kærlighed) og et
kors (tro), "Så bliver da tro, håb,
kærlighed, disse tre. Men størst af dem er
kærligheden." (1. Kor. 13,13). |
Christian symbols: Tree of Life,
symbolizing resurrection and eternal life.
Winged lions a symbol of Christ's
victory over paganism. A fish, symbol
of Christ, Ichtys (Greek for fish) is an
acronym for Jesus Christ God's Son Savior.
An upturned bird, symbol of the Holy
Spirit. An anchor (hope), a heart
(love) and a cross (fait). "So now
faith, hope, and lov abide, these three; but
the greatest of these is love." (1
Corinthians 13:13). |
|
4 |
Edmund 2.
Jernside, konge af England (regerede fra
april til november 1016), kaldet Jernside
for sit mod og sin styrke.
Edmund II Ironside, King of
England for only af few months in the year
of 1016. |
5 |
Ethelred 2.
den Rådvilde, lidet bemærkelsesværdig og
uduelig konge af England (regeringsperiode
978-1016), tvunget af de danske vikinger
flygtede han i sikkerhed i Normandiet.
Ethelred II The Unready, King of
England (ruled 978-1016).
|
6 |
Athelstan,
angelsaksisk konge/Athelstan,
Anglo-Saxon King. |
|
 |
Nederste
højre halvdel/Bottom
right half |
|
|
1 |
Knud den Store, konge af Danmark 1018-1035, af
England 1016-1035 og af Norge 1028-1035, søn af
Svend Tveskæg.
King Canute the Great, King of
Denmark 1018-1035, of England 1016-1035, and of
Norway 1028-1035, son of Swein Forkbeard. |
2 |
Lothar, frankisk konge/Lothar, Frankish King. |
3 |
Ansgar
(ca. 801-865), fransk adelsmand og missionær, kaldet nordens apostel, forsøgte at omvende de hedenske høvdinge til den kristne tro. I 826 begyndte han sin missionsvirksomhed i Hedeby. Af kongerne i Danmark og Sverige fik Ansgar tilladelse til at opføre kirkebygninger i henholdsvis Hedey,
Ribe og Birka. I 832 blev han indsat som ærkebiskop i Hamborg. Ærkebiskoppen af Hamborg-Bremen Rimberg skrev ca. 870 "Vita Anskarii", et skrift om Ansgars liv og gerninger. Ansgar er blevet
Helgenkåret.
Saint Ansgar (c. 801-865), French nobleman and missionary Archbishop of Hamburg (832), called "the Apostle of the North". "Vita Anskarii", ca. 870 by Rimbert, is a writing on Ansgar's life and works. |
4 |
Wulfstan, angelsaksisk købmand/Wulfstan, Anglo-Saxon merchant. |
5 |
Adam af Bremen (ca. 1040-1081) tysk historiskriver og
geograf
/Adam of Bremen (c. 1040-1081) German chronicler and
geographer. |
6 |
Kors og slange fra
Jellingstenen/The cross and the snake from the
Jelling runic stone. |
|
 |
.jpg) |
 |
Venstre side/to the left |
1 |
Vikingeskibet
Langskibet.
The Viking ship, the longship. |
2 |
Vikingeborgen
Trelleborg anlagt i 980-81.
The viking castle Trelleborg, built 980-81.
|
|
|
.jpg) |
 |
Højre side/To the right |
|
|
|
|
 |
Gobelinernes placering i Riddersalen
De Kongelige
Repræsentationslokaler, beletage, Christiansborg Slot
The placement of
the Tapestries in the Knight's Hall
the Royal
Reception Rooms, Christiansborg Palace |
 |
Den første gang
Bjørn Nørgaard anvendte
tekstiler og vævning, var da han designede
skitserne til de gobeliner, som H.M.
Dronning Margrethe 2. fik i gave fra dansk
erhvervsliv til sin 50-års fødselsdag den
16. april 1990. Gobelinerne, der blev vævet
hos Le Mobilier National et les Manufactures
Nationales des Gobelins et de Beauvais i
Paris, beskriver Danmarkshistorien fra
vikingetiden til moderne tid. De blev i 2000
ophængt i Riddersalen, De Kongelige
Repræsentationslokaler,
Christiansborg Slot. Ved indvielsen den
12. april overdrog H.M. Dronningen
gobelinerne til den danske stat.
Kartonerne til gobelinerne tilhører Køge
Skitsesamling. |
The first time
Bjørn Nørgaard had made use of textiles and
weaving was when he designed the sketches
for the Queen's tapestries given in honour
of HM Queen Margrethe II's 50th birthday on
April 16, 1990, by the Danish business
community. They were woven at the Beauvais
tapestry manufactory in Paris (Le Mobilier
National et les Manufactures Nationales des
Gobelins et de Beauvais). The tapestries
describing the period of Danish history from
the Viking Age to Modern time, were in 2000
placed in the Knight's Hall, the Royal
Reception Rooms,
Christiansborg Palace.
At the inauguration ceremony April 12 HM the
Queen donated the tapestries to the State.
The sketches belong to Køge
Skitsesamling (Sketch
Collection). |
|
|
 |
|
|
|
|
begyndende
med
vikingernes
plyndring i
793
af
Lindisfarne
kloster
på Holy
Island, en
tidevandsø
på Englands
nordøstkyst,
og sluttende
med
Slaget ved
Hastings
i 1066,
hvor England
blev
invaderet af
Wilhelm
Erobreren,
der var
tiptipoldebarn
af
vikingehøvdingen
Rollo.
Danmarks
forhistoriske
tid eller
oldtiden
slutter med
vikingetiden. |
|
|
Den gængse
opfattelse er at
ordet viking betyder
søkriger og sørøver.
Betegnelsen "at
drage i viking" kan
forstås som at drage
på plyndringstogt. |
|
|
Vikingerne var også
handelsfolk,
opdagelsesrejsende
og nybyggere. I
Skandinavien var de
væsentligste
handelspladser:
Kaupang i Norge,
Birka i Sverige
samt
Ribe og
Hedeby i
Danmark.
Handelspladserne var
placeret på steder,
hvor kongen eller
høvdingen var garant
for, at der ikke
skete røverier eller
pirateri.
|
Vikingerne bosatte
sig i England og Frankrig, men også i hidtil
næsten eller helt ubeboede områder som
Færøerne, Island og Grønland, hvorfra de
nåede Nordamerika (Canada) - Leif den
Lykkelige
Eriksen (søn
af den
norske
viking Erik
den Røde,
der fandt
Grønland)
sejlede til
den
canadiske ø
Newfoundland
omkr. år
1000.
Vikingerne
kaldte
Nordamerika
for Vinland. |
|
|
Ved vikingetidens begyndelse
herskede dyrkelsen af de
nordiske guder
som
overguden den enøjede
Odin og
hans søn tordenguden
Thor.
Betegnelsen "asatro" er af
nyere dato, fra 1800-tallet,
vikingerne betegnede deres
tro "den gamle skik" (Forn
Sidr).
Kong Hårik 1. (d. 854)
gav omkr. 850 missionæren Ansgar lov til
at bygge en kirke i Hedeby.
Se
Vikingekirken, Ansgars Kirke.
Ansgar i gobelinen.
Harald Blåtand indførte
den kristne tro som officiel
religion.
|
Den moderne asatro er en
nyfortolkning af vikingernes
tro og hvor ritualet blót er
centralt - guderne og de
øvrige magter hidkaldes og
hyldes typisk ved sommer- og
vintersolhverv og ved
forårs- og efterårsjævndøgn.
Det danske "Forn
Sidr" blev i 2003
statsanerkendt som
trossamfund. |
|
|
|
|
Jomsvikingerne |
 |
Palnatokes
mesterskud. |
 |
"Svend Tveskæg og Palnatoke",
1898,
af
Louis
Moe. |
|
var en vikingebande med en streng disciplin, et
kvindeløst krigersamfund som boede på fæstningen
Jomsborg (formentlig grundlagt af
Harald
Blåtand) på den vendiske kyst ved Østersøen.
Den polske ø
Wolin er
formentlig der,
hvor Jomsborg lå.
Jomsvikingerne menes at have hærget på Østersøen
og i Skandinavien i 900-tallet. |
Palnatoke = Toke Pallesen/Toke Palnesen,
hedning og
sagnhelt fra
Fyn,
grundlæggeren
af Jomsborg og den skytte der med et pileskud
sårede, måske dræbte, Harald Blåtand, der døde i
Jomsborg.
Palnatoke skulle have været ejer af Harridslevgaard syd for Bogense, slottet
der i 900-tallet var en borg. Harald Blåtands uægte søn, den senere
Svend 1. Tveskæg,
voksede op hos Palnatoke på Harridslevgaard. Palnatoke siges at være højsat
i den gravhøj/Palnatokes Høj, der ligger på slottets mark. |
I "Palnatoke et
sørgespil" af
Adam
Oehlenschläger,
Poetiske
Skrifter IV,
1926-1930, står
om Palnatoke,
der skød et æble af sin søns hoved på
opfordring fra
Harald
Blåtand.
Da
Palnatoke ankommer til kongens hal får han
fornærmet Kong
Harald Blåtand ved at kalde ham
"Kong Blaatand" - kongen vil kaldes "Harald
Gormsøn".
Ved festen i kongehallen minder Harald
Blåtand Palnatoke om, at han engang havde pralet
med, at han var en bedre bueskytte end
Dannerkongen, og at det kunne komme til en prøve
når fjenden kom, hvilket Harald ikke vil vente
på, og han
vil have Palnatoke til at gentage sit praleri,
men det nægter han. Harald lægger
et æble på hovedet af Palnatokes søn
Palnir, og det skal Palnatoke skyde af uden at
ramme Palnirs hoved, for at bevise, at han er
landets bedste skytte, og hvis Palnatoke nægter,
skal han, som den pralhals og løgner
Harald
mener han er, forvises fra landet. Palnir tror
på det kan lykkes for hans far at skyde æblet
bort uden at gøre ham skade, og indgår et
væddemål med
Harald
herom, og hans gevinst skal være den guldring
Harald
har om sin arm. Palnatoke tøver, men må gribe
til handling for ikke at kunne kaldes bedrager,
og han skyder sit mesterskud og hyldes som
Danmarks bedste skytte og får guldringen.
Palnatoke havde været klar til at skyde endnu en
pil,
hvis han havde dræbt sin søn, og denne pil
skulle ramme Dannerkongen. Læs om
Wilhelm
Tell. |
Jarl Sigvaldi/Sigvald Jarl,
jomsvikingernes høvding og Palnatokes
efterfølger. Sigvald tog
Svend 1. Tveskæg til fange, og han blev løskøbt
af danske kvinder, der ofrede deres smykker og
således tilvejebragte Svend Tveskægs tredobbelte
vægt i guld. Til gengæld fik kvinder halv
arveret mod manden. |
Thorkild den Høje, Jarl af East Anglia
(d. e.1023) vikingekriger og høvding, bror til
Sigvald Jarl. Han deltog angiveligt i søslaget ved
Hjørungavåg i Norge i 986. Senere blev han
jomsvikingernes leder. Thorkild
deltog i
Slaget ved Svold. Fra 1009-12 ledede han
vikingeinvasionen i England, hvor hans hær hærgede
den sydlige del af landet.
Herefter
var han i tjeneste hos Æthelred 2. den Rådløse og
deltog i forsvaret af England mod
Svend 1. Tveskæg.
Knud 2. den
Store, som han sluttede sig til i 1016, gjorde
ham til jarl af East Anglia. |
|
|
|
Borrestilen
ca.
850-975,
opkaldt
efter
en
bådgrav
i
Borre
i
Norge. |
|
Jellingstilen
slutn.
af
800-tallet
til
anden
halvdel
af
900-tallet.
Navngivet
efter
drikkebæger
af
sølv
fundet
i
Nordhøjen.
Dyreornamentik,
slyngede
båndformede
dyr
med
hoved
i
profil,
lang
nakketop
og
krølle
på
overlæben. |
|
|
Mammenstilen
ca. 950-1000.
Opkaldt efter den sølvdekorerede jernøkse fra gravhøjen Bjerringhøj i Mammen sogn øst for Viborg, også kaldet Mammengraven fra omkr. 970 e.Kr. Øksens
motiver kan tolkes som hedenske og kristne.
Stilens motiver er dyreornamentik (løver og slanger) og ansigtsmasker.
Den
store
Jellingsten
er
udsmykket
i
Mammenstil. |
Århusstenen eller Maskestenen, omkr. 970-1020, Moesgård Museum, er en runesten og har en indskrift som beretter, at den er en mindesten: "Gunulv og Øgot og Aslak og Rolf rejste denne sten efter deres fælle Ful. Han fandt døden ... da konger kæmpede". Stenen blev fundet i 1850 som hjørnegrundsten under den gamle nedbrændte vandmølle i Århus |
|
|
|
Ringerikestilen
ca.
1000-1050.
Navngivet
efter
runesten
med
dyre-
og
plantemotiver
fundet
omkring
Rinkerike
nord
for
Oslo. |
|
Urnesstilen
ca. 1050 til første
halvdel af 1100-tallet. Navngivet efter Urnes i Vestnorge. Store slanke
sammenflettede bølgende dyreformer. |
 |
Broche eller
fibel/fibula (spænde) i
Urnesstil fra Vilslev, nordvest for Ribe. |
Udsmykninger
kan
ses
på
bl.a.
dragter,
vægtæpper,
dragtspænder,
drikkebægre,
seletøjsbeslag,
våben
samt
på
bygninger
og
mindesten.
Motiverne
var
især
båndfletninger,
fabeldyr,
slanger,
masker
og
Thors
hammer. |
|
|
|
|
Fløjter
lavet
af
dyreknogler.
Mundharper. Rammetrommer.
Bjælder og andre rasleinstrumenter. |
En Skjald
var en
digter og
trubadur
(sanger), en
historiefortæller,
der i digte
eller vers
berettede om
stormænds/høvdinges
og kongers
(konge = den
øverste
stormand)
bedrifter. |
|
1 |
Harpe.
Heimer
spiller
harpe.
En
sådan
harpe
fandtes
kun
i
England. |
2 |
Horn.
Bayeuxtapetet.
Et
signalhorn.
I
kohornet
kunne
være
fingerhuller,
og
der
kunne
således
frembringes
melodier. |
3 |
Skalmeje,
træblæseinstrument,
(rørbladsinstrument),
med et mundstykke svt. oboens. Et instrument, der
kunne være en del af en skalmeje er fundet i 1985 ved
Fribrødre å nær
Stubbekøbing på
Falster
og betegnes "Falsterpiben", og er dateret til
o. 1050-1100. |
"Fløjtespilleren
(hyrdescene med
en
skalmejespiller)",
1646, af den
flamske maler
Jan Baptist
Wolfaerts,
Rijksmuseum
Amsterdam.
|
|
4 |
Panfløjte.
"Pan lærer en lille satyr at spille",
af Bertel
Thorvaldsen. |
|
|
|
1 |
"Heimdal med Gjallerhornet", udført af Lorenz Frølich. Gjallerhornet
var en enorm lur, et signalhorn, som
Heimdal
ville blæse i ved Ragnarok for at advare aserne om jætternes komme. |
2 |
Lur
fra bronzealderen
hvor lurerne af bronze var krumme eller snoede, og det snoede rør ender
i en cirkelformet udsmykket plade øverst, den såkaldte prydplade. Lurens
mundstykke minder om en trompets, og ved mundstykket ses vedhæng som
kaldes rasleblik - en pynt som rasler.
Vikingetidens lur var et lige rør af træ, og er i de islandske
sagaer beskrevet som en krigstrompet. |
3 |
"Heimdal
med Gjallerhornet",
udført af Lorenz Frølich, 1845. |
4 |
"Heimdal",
træsnit af Södergren e.
Constantin Hansen, Statens Museum for Kunst. |
|
|
|
|
|
Kanhavekanalen,
kanal på tværs af
Samsø. |
|
|
Dannevirke/Danevirke
(Danernes
værk),
beliggende
sydvest
for
Slesvig
by,
opførtes
af
ukendt
regent
og
er
Nordens
største
fortidsminde,
et
forsvarsanlæg
bestående
af
en
række
volde
og
mure.
Historikerne
Svend
Aggesen
og
Saxo
Grammaticus
var
enige
om,
at
det
var
Thyra
Danebod,
der
byggede
Dannevirke
i
900-tallet
og
dermed
forsvarede
riget
mod
den
tyske
kejser,
men
arkæologisk
er
det
bevist,
at
Dannevirke
blev
påbegyndt
før
Thyras
tid. |
Kovirke,
en
af
Dannevirkes
volde
og
en
alternativ
stilling,
beliggende
syd
for
hovedvolden,
er
formentlig
bygget
af
Svend
Tveskæg. |
Valdemarsmuren blev opført
af
Valdemar
1. den
Store
omkring 1165.
Den
indgik
i
forsvarsværket
Dannevirke.
Den
er ca.
4 km
lang,
5-7
m
høj,
ca.
2,5
m
bred og
opført
af
teglsten,
som formentlig
her
blev
anvendt
for
første
gang
i
Danmark.
Under
Krigen
i
1864
fungerede
Dannevirke
som
forsvarsværk.
Dannevirke
og
Hedeby
blev
i
2018
optaget
på
UNESCOs
Verdensarvsliste. |
 |
|
|
|
Hedeby.
Danmarks
største og
vigtigste by
i
vikingetiden.
Se nedenfor. |
|
|
Ravning Enge
broen.
Egetræsbro
tværs over
Vejle Ådal
syd for
Jelling.
Dens længde
var omkr. 760 m
og bredden
omkr. 5 m.
Opført af
Harald
Blåtand. Den
ældste
kendte bro i
Norden. |
|
970/980
Ringborge
som
forsvars-værker. |
|
|
Trelleborg
i
Skåne
(ikke
en
egl.
trelleborg,
den
er
opført
o.
800,
har
ikke
haft
den
præcise
cirkelform
og
heller
ingen
karrébebyggelse). |
Borgeby
i
Skåne.
Borganlæg
af
træ
bygget
i
midten
af
en
ringborg. |
|
|
|
|
en
stensætning af form som et skib og ramme om
en grav, eller den kan være et mindesmærke.
Skibsformen kan
symbolisere, at den døde skal sejles hinsides
eller betragtes
som en markering
af afdødes høje
position i
samfundet.
Skibssætninger
blev anvendt i bronzealderen, jernalderen og
vikingetiden.
Skibssætningen i Jelling er fra
vikingetiden.
Ved Gl. Lejre kan ses resterne af flere
skibssætninger fra vikingetiden. |
|
|
var vikingernes
transportmiddel.
Langskibet
var
en af skibstyperne,
det betegnes også
drageskibet. Det var
et smalt og hurtigt
skib med mast og
sejl og årehuller og
i stævnen kunne være
placeret et
dragehoved.
|
 |
|
Af
Bayeuxtapetet
fremgår
hvordan skibene var
bemandede, hvordan
krigerne var
udrustet samt at der
var heste om bord. |
Et af de
væsentligste
skibsfund
fra
vikingetiden
er de fem
Skuldelevskibe,
der blev
fundet ud
for
Skuldelev i
Roskilde
Fjord. De er
bygget i
perioden
1030-50. |
Det norske
vikingeskib
Osebergskibet
fra
år 820 blev
udgravet i
1904. Skibet
var højsat
og skibsgrav
for en
velhavende
kvinde måske
en dronning. |
|
|
|
|
|
hvor det lykkedes
Svend
Tveskæg at besejre den norske kong Olav 1. Tryggvason,
der ifølge de islandske sagaer deltog i slaget med skibet "Ormen
hin lange", herefter blev Svend den mægtigste hersker i
Norden. I folkemunde er årstallet for
Slaget blevet husket med rimet "Slaget ved Svold i
tusindogtolv".
Ifølge den islandske skjald Snorre og den danske
historieskriver Saxo Grammaticus var Svold en ø ud for
Rügen, og ifølge den tyske historiker Adam af Bremen
fandt slaget sted i Øresund ved Helsingborg.
Jomsvikingen Thorkild den Høje tog del i slaget ved Svold. |
 |
|
|
Plyndringstogter
af
danske,
norske
og
svenske
vikinger |
|
Vikingerne drog
til øer og kyster i Europa
og til Nordatlanten, de
plyndrede klostre og kirker,
voldtog kvinder og tog
trælle. De rige engelske
klostre og byer var yndede
mål for de første
vikingetogter.
De danske vikinger
er især kendt eller
berygtede for: |
- |
Plyndringen af Paris
i 845. |
- |
Bosættelserne i
England i slutningen af
800-tallet. |
- |
Bosættelserne
i
Normandiet i begyndelsen
af 900. |
- |
Erobringen af hele
England i 1013 og igen i
1016. |
|
|
|
(dansk lov, Danelaw) områder i det
nordlige og østlige England, der kom
under dansk herredømme og hvor dansk
lovgivning gjaldt. |
|
|
var den
skat eller tributbetaling som vikingerne
tiltvang sig i England mod at afstå fra at
plyndre og afbrænde. |
|
|
Vikingernes hjelme var uden horn. De
var barhovedet eller gik med simple
jernindrammede læderhjelme.
Den fornemme kriger bar
sværd, spyd, hjelm og måske
guldring.
De ledende hirdmænd
(kongens vagter og følgere) bar
sværd og hjelm. |
 |
|
Bersærker
og
valkyrier |
Odins
frygtløse
krigere
og
tjenerinder. |
|
Bersærker: en slags guder og Odins
krigere.
Bersærker på det lille
guldhorn,
drikke- eller offerhorn
af guld fra o. 400 e.Kr. Bersærkerne ses nøgne og med
skjold og sværd, de var de usårlige. En
bersærk ses med horn.
Bersærk = bar særk = kampform i
vikingetiden, hvor krigeren kæmpede
nøgen og frygtløs. At gå
bersærk/bersærkergang vil sige at
krigeren blev grebet af ustyrligt raseri
og angreb sanseløst og vildt. |
|
Valkyrie: en
slags gudinder i Odins tjeneste, der
bestemte hvem, der skulle henholdsvis
falde eller komme til gudernes verden
Asgård og Odins bolig Valhal, der var
krigernes paradis. |
|
|
Runeindskrifter
og
arkæologiske
fund |
|
Vikingernes egne
skriftlige
overleveringer
om deres tid var
runeindskrifter
(runealfabetet
futhark
med 16 tegn),
som kan ses på
runesten (bl.a.
Jellingstenene)
og på tømmer og
våben.
Væsentligste
kilde til
vikingetiden er
de arkæologiske
fund. |
Jellingmonumenterne |
|
|
|
|
Saxos
Danmarkshistorie
Gesta Danorum
fra o. 1200-tallet |
|
Gesta Danorum (Danernes
bedrifter) er skrevet af
historikeren,
krønikeskriveren Saxo
Grammaticus (den lærde)
(f. ca. 1160 - d. efter
1208). Værket, der er
skrevet på latin, omhandler
det danske riges historie
fra tidlig tid til
slutningen af 1100-tallet.
Opgaven at skrive Danmarks
historie blev givet til Saxo
af ærkebiskop
Absalon. |
|
"Saxo
Grammaticus Danmarks
Riges Krønike",
fordansket af
Nik. Fred. Sev.
Grundtvig,
Illustreret af
Gudmund Hentze.
Forlaget Danmark,
1924.
Grundtvigs
fordanskninger udkom
første gang 1819-23. |
Saxos Gesta Danorum
er også oversat fra
latin til dansk af:
Litteraturhistoriker
Frederik Winkel
Horn, (1845-1898) og
kulturhistoriker
Jørgen Olrik
(1875-1941). |
Saxo, 1898,
af Louis Moe
(1857-1945). |
Illustration til
Grundtvigs
fordanskning af Saxo,
1924, af
Gudmund Hentze,
(1875-1948). |
|
|
dansk historieskriver i
1100-tallet. Forfatter af
bl.a. Brevis historia
regum Dacie - kortfattet
historie om Danmarks konger
skrevet på latin. Krøniken
begynder med Kong Skjold. En
af Aggesens kilder
var
Roskildekrøniken. |
|
|
Roskildekrøniken,
Chronicon Roskildense, den
ældste Danmarkshistorie, er fra
o. 1140. De færre end 20
sider handler om Danmarks
historie begyndende med
kristendommens indførelse.
Det lille værk er skrevet på
latin af anonym forfatter
formentlig en gejstlig med
tilknytning til Roskilde
Domkirke pga. af, at
interessen for byens bisper
rangerer på niveau med
Danmarks konger. |
Lejrekrøniken,
Chronicon Lethrense, fra o.
1170, er på 10 sider.
Forfatteren kendes ikke, men
havde formentlig tilknytning
til Roskilde Domkirke. Han
skrev om kongeslægten
Skjoldungerne og deres
bedrifter og om byen
Roskilde og forklarer
stednavnes herkomst bl.a.
at Roskilde = Ros Kilde
efter grundlæggeren Kong
Ro/Roar.
Roskildes forgænger var
Høkækøping/Høgekøbing i
krøniken beskrevet som en
stor stad midt på Sjælland.
Byen og dens indbyggere blev
af Kong Ro/Roar flyttet til
det sted, hvor han
grundlagde Roskilde. I
Roskildes ældste segl fra
1286 ses en fugl, en høg
eller en ørn, som stadig
indgår i byens våben.
Imidlertid, hvor den ukendte
købstad lå vides ikke. |
|
|
er især baseret på mundtlige fortællinger
fra 900-tallet og er nedskrevet
fra 1200-1400-tallet på
oldnordisk/norrønt. Sagaerne
fortæller historier fra
landnamstiden ca.
870-930 (periode i
vikingetiden hvor Island
blev koloniseret af
nordboer) og fra
sagatiden (Islands
storhedstid) ca. 930-1030. |
|
|
er nedskrevet af islandske
historikere fra slutningen
af 1100-tallet til
1400-tallet. Sagaerne
beretter om danske og
nordiske sagnhelte og
vikingekonger, bl.a. Regnar
Lodbrog og Rolf Krake - om
vikingernes togter og
bedrifter.
Oldtidssagaerne udspiller
sig især i Danmark og er en
vigtig kilde til forståelse
af vikingetiden, og de var
en inspiration for Saxo.
Sagaerne i otte bind er
udkommet på dansk. |
|
|
er en
håndskriftsamling om Norden
i vikingetiden og
middelalderen og er samlet
af og
navngivet efter den islandske
filolog og historiker Árni
Magnússon (1663-1730) og af
ham overdraget til
Københavns Universitet. Omkring halvdelen af
håndskrifterne er senere
udleveret til Island.
De
fleste af de 3.000
håndskrifter er islandske,
de øvrige er især danske og
norske.
Den danske del af
Den Arnamagnæanske Samling
er
på Institut for Nordiske
Studier og Sprogvidenskab på
Københavns Universitet og er en
præsenssamling, dvs.
materialerne er ikke til
hjemlån. Den islandske del
af samlingen er på Árni
Magnússon-Instituttet for
Islandske Studier i
Reykjavík.
Håndskriftsamlingen blev i
2009 optaget i UNESCOs
Memory of the World
Register. |
|
|
ca. 1220, er en
genfortælling af de nordiske
myter og håndbog i
skjaldekunst/mundtligt
overleveret digtekunst. Den
er skrevet af Snorri
Sturluson (da. Snorre) (ca.
1178-1241), islandsk høvding
og forfatter. |
|
|
betyder "Jordens kreds" og
er kongesagaer om Norges konger
tilskrevet
Snorri
Sturluson og skrevet
o. 1230.
I Heimskringla indgår
bl.a. Olav Tryggvasons saga,
han var konge i Norge fra
995-1000 - han mistede livet
under
slaget ved Svold. |
|
Beowulf |
I 1820 udsendte N.F.S.
Grundtvig en fri dansk
gendigtning af kvadet om
Beowulf: "Bjowulfs Drape.
Et Gothisk Helte-Digt fra
forrige Aar-Tusinde af
Angel-Saxisk paa Danske
Riim".
Drape = digt om
kæmpebedrifter. |
|
Beowulf (da. Bjovulf) er
et epos/kvad/heltedigt
skrevet på oldengelsk
omkring år 500 eller år 700.
Beowulfmanuskriptet tilhører
British Library, London.
Det oprindelige og
formentlig mundtlige digt er
nedskrevet ca. år 1000 af en
anonym forfatter, og kendes fra manuskriptet
The Nowell Codex, der
indeholder fem værker på
oldengelsk, og er opkaldt
efter den engelske
oldtidsforsker Laurence
Nowell (1530-ca.1570), og er
en del af Cotton MS
Vitellius A XV-manuskriptet.
På grund af Beowulfs
berømmelse er The Nowell
Codex kendt som
Beowulfmanuskriptet.
Manuskriptets kanter blev i
1731 beskadiget af en brand
og restaureret i
1800-tallet.
Beowulfkvadet var en
væsentlig inspirationskilde
for J.R.R. Tolkien. |
Krigeren og helten Beowulf,
der boede i Götaland,
det nuværende Sydsverige,
blev danernes redningsmand.
Han drog til Lejre for at
komme den danske kong Roar/Hrothgar/Hrodgar
til undsætning i hans kamp
mod det usårlige uhyre
Grendel, som i årevis hærgede
i Roars mjødhal ved navn
Heorot, og det lykkedes
Beowulf at dræbe uhyret.
Dagen efter dukkede
Grendels mor op og hævnede
sin søn ved at dræbe en af
Roars mænd, hvorfor Beowulf
fulgte efter hende til den
søgrotte hvor hun boede og
kæmpede mod hende og
besejrede hende ved at hugge
hendes hoved af med et
sværd, som han fandt i
hendes skattekiste, og som
var så tungt at kun han
kunne løfte det. Beowulf
blev rigt belønnet af Kong
Roar for at have dræbt de to
uhyrer.
Beowulf tog herefter
til Götaland i Sverige,
hvor han blev göternes
konge.
Halvtreds år efter at være
vendt hjem plagedes Beowulfs
rige af en drage, der
ville hævne sig, fordi en skat
var blevet stjålet fra dens
hule. Det lykkedes Beowulf
at dræbe dragen, men selv
blev han dødeligt såret og
gravsat i en høj ved havet. |
 |
Beowulf er
klar til at
skære hovedet af
uhyret Grendel. |
|
|
|
(ca.1040-ca.1081) var en
tysk historiker og geograf,
der inviteret af Adalbert af
Bremen, ærkebiskop af
bispedømmet Hamburg-Bremen,
kom til Bremen i 1068, hvor
han blev magister scholarum
(leder af kirkeskole) ved
domkirken.
De danske kirker og
biskopper var underlagt
ærkebispesædet
Hamburg-Bremen, der af paven
havde fået til opgave at
udbrede den kristne tro i
Norden.
Efter ankomsten til Bremen
besøgte Adam
Kong Svend 2. Estridsen,
der havde ry for at være en
stor kender af historien og
nordens geografi og fra hvem
han fik værdifulde
oplysninger, som han gjorde
brug af i sin latinske
krønike Gesta
Hammaburgensis ecclesiae
pontificum (De
hamburgske ærkebispers
historie). Denne krønike er
en vigtig kilde til
Danmarks/Nordens historie i
vikingetiden - fra o.
800 til o.1072.
Ifølge Adam blev Danmark
kristent under Harald
Blåtand, ikke efter hans
eget ønske men efter tvang
fra den tyske Kong Otto 1.
den Store, som han have tabt
til i et slag. |
|
|
(d. efter 973), tysk
munk og
historieskriver.
Widukind skriver i
sin Sakserkrønike
"Res Gestae
Saxonicae" om
Poppos jernbyrd
og Harald Blåtands
dåb. Ifølge Widukind
blev Harald omvendt
til kristendommen af
en missionær, og han
forbød dyrkelsen af
de gamle guder.
"Widukinds
Sakserkrønike"
oversat af
historikeren J.P.
Jacobsen
(1869-1918),
1910/2022. |
|
|
er en uldbroderet
frise bestående af
58 scener, der i
detaljer beskriver
begivenhederne der
fører frem til
normannernes
erobring af England,
der kulminerer i
Slaget ved Hastings
den 14. oktober 1066
- Vilhelm Erobreren
fra Normandiet
(tiptipoldebarn af
vikingehøvdingen
Rollo) besejrede den
engelske kong Harold
Godvinson, og
grundlagde hermed
det normanniske
herredømme i
England. |
|
SAGNKONGER |
Sagnkonger er konger, der
som ordet siger, fortælles
om i sagn, og som der ikke
er noget sikkert historisk
belæg for har eksisteret,
men som alligevel har fået
en betydning fordi der er
fortalt, skrevet og digtet
om dem. De fleste af
sagnkongerne regerede ikke
over hele landet, men dele
af det, hvorfor der var
flere sagnkonger samtidig. |
Kongeriget Danmarks
første konge var Gorm den
Gamle - kongerækken begynder med ham, men at der var tidligere
konger er forskerne enige om.
Konger før Gorm den Gamle |
|
|
Dan. Danmarks
første konge, landet
er opkaldt efter
ham. |
|
|
|
Humble og Loter/Løder,
sønner af Kong Dan. |
|
Dan Mykillati/Dan hin Storladne |
|
|
Skiold/Skjold,
sønnesøn af Kong
Dan.
Stamfar til
kongeslægten,
Skjoldungerne. |
|
|
|
Gram, dræbtes
af den norske Kong
Svip-Dag, der
ved Grams fald var
blevet herre over
både Danmark og
Sverige. |
|
Frode Bravkarl/Frode hin
Frøkne |
|
Harald Hildetand.
Iflg. Saxo er
han konge i Lejre og
den sidste af
skjoldungerne. |
|
Hadding, søn
af kong Gram. |
|
|
Ole Bravkarl/Ole den Frøkne |
|
|
|
Omund, søn af
Ole
Bravkarl. |
|
Halvdan/Halfdan.
Slog sine brødre Ro
og Skate ihjel for
at beholde riget. |
|
|
|
Ro/Roar, søn
af Halvdan, konge på
landet. Roskildes
grundlægger. |
|
|
|
Helge, søn af
Halvdan, konge på
vandet. |
|
|
|
|
Frode
Eiegod/Frode
Fridlevsøn |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vermund, der
ejede sværdet Skræp. |
|
|
Gotrik eller
Gøtrik/Gøtrik den
gavmilde, søn af
Gorm. |
|
|
|
|
Skjoldungerne var danske sagnkonger
som var efterkommere af Skjold, den første konge i Lejre.
Der er ikke nogen endelig dokumentation for at landets første
kongeslægt havde sæde i Lejre, eller at de var historiske personer.
Arkæologiske udgravninger har vist, at der i Lejre eksisterede et
magtsæde fra ca. 500-1000. |
Ifølge
Lejrekrøniken: Dan. Ro. Halfdan. Helge.
Rolf Krake. Fridlev.
Frode. Ingjald. Olav. Åsa. Harald Hildetand. |
Ifølge
Beowulf:
Scyld Scefing/Skjold. Beov. Hoalfdeno/Halfdan. Hrodgar/Roar.
Helga/Helge. Hrodulf/Rolf Krake. |
|
Skjold
- |
gudesønnen der
blev danernes
konge |
|
|
Kong
Skjold var den første i
slægten af skjoldungerne og stamfar til den
danske kongerække.
Iflg. den islandske saga om
Skjoldungerne var Skjold søn
af
Odin og jættekvinden
Rind.
Ilfg. Saxo
var Skjold sønnesøn af Kong
Dan.
Skjold ankom som lille dreng
alene med skib til Sjællands
kyst, han lå og sov på et
skjold fyldt med kornneg,
rundt om ham var våben, guld
og sølv, han blev båret i
land og ført til tingstedet
og udråbt til konge og fik
navnet Skjold efter skjoldet
han lå på og fordi, han
skulle beskytte landet mod
fare.
Danernes bønner til Odin om
hjælp til udfrielse af nøden
i landet, der var hærget af
tyve og røvere, var med
Skjolds ankomst blevet hørt.
Skjold, der voksede sig
stor, stærk, modig, klog,
retfærdig og mild, var konge
over Sjælland og regerede
fra kongsgården i Lejre. |
 |
"Skjold kåres til konge",
1898, af Louis Moe. |
|
 |
"Skjolds kamp
med bjørnen"
af H.C.
Henneberg
(1826-1893),
Statens Museum
for Kunst. |
|
Om
hans styrke berettes, at han
besejrede en stor bjørn, der
ville angribe ham. I tvekamp
besejrede han kæmpen Skate,
som var Høvding i
Allemannien (Tyskland) og
vandt Alvilde
som de begge bejlede til.
Ilfg.
Snorre ægtede Skjold
Gefion.
Da Skjold døde blev han lagt
på skibet han ankom med og
våben og kostbarheder blev
lagt omkring ham, skibet
sejlede ud og forsvandt,
drog måske til Odin igen. |
|
|
I bl.a. "Den
yngre Edda"/"Snorres
Edda" berettes
om Rolf Krake,
der regerede i
400-500 årene.
Han er
beskrevet som en
udadlelig konge.
Han blev dræbt i
Lejre af sin
svoger Hjarvard. |
Rolf Krake
(krake = tynd
stang) var søn
af søkongen
Helge. Hans mor,
der også var
hans søster, hed
Urse/Yrsa, og hun var
således gift med
sin far, hvilket
ingen af dem var
klar over, da
hun var et
resultat af et
af den
kvindekære
Helges flygtige
bekendtskaber.
Yrsa blev senere
gift med den
svenske
sagnkonge
Atisle/Adils, der
havde en
guldarmring
kaldet
Sveagris -
navnet skyldtes
måske at
armringens ender
havde
dyrehoveder, der
lignede eller
var
grisehoveder.
Adils havde
lovet Rolf
Krake guldskatte for
indsatsen i
kampen mod en
anden svensk
konge, men holdt
ikke sit løfte
hvorfor Rolf
og hans
mænd selv ville
hente
guldskattene
herunder
Sveagris. Da de
kom til Adils i
den anledning
blev de budt på
et måltid, men
Adils havde ondt
i sinde, der
blev fyret så
godt op i
langilden
(langstrakt bål
inden døre til
opvarmning), at
ilden tog fat i
klæderne på Rolf
og hans mænd, og
de smed deres
skjolde i ilden
og løb uden for,
hvor Yrsa stod
og rakte et horn
fyldt med
kostbarheder til
sin søn.
Forfulgt af
Adils og hans
mænd smed Rolf
guldet for at
vinde tid, og
til Adils
kastede han
armringen
Sveagris, og
Adils måtte gøre
holdt for at
samle den op, og
det frydede
Rolf, at denne
mægtige mand
bøjede sig for
ham og derved
også gjorde det
muligt at
slippe væk. |
 |
Rolf
Krake og hans
stridsmænd baner
sig vej over et
bål antændt for
at trodse dem.
Kobberstik efter
maleri af Erik
Pauelsen. |
 |
"Rolf hos Adils", 1915, gobelin efter karton af Lorenz Frölich, Gobelinværelset Københavns Rådhus. Gobelinerne blev udført i Rådhusets egen vævestue, der eksisterede fra 1902-20. |
|
|
|
|
Frode Fredegod |
 |
"Frode Fredegod"
af kobberstikkeren Albert Haelwegh (1598-1673), Statens Museum for Kunst. |
|
Frode Fredegod. Der
herskede fred i riget da
Frode var konge, en fred der
betegnes "Frodefreden" -
landet var frugtbart og var
ikke plaget af tyve og
røvere. |
 |
"Frode Fredegod
hyldes af mange
konger",
1637-56, af
Gerard van
Honthorst,
Statens Museum
for Kunst. |
|
Iflg.
Grundtvigs oversættelse
af Saxos Danmarkshistorie:
"Da Kong Fridlev døde, var
de Danske enige om at sætte
Frode hans Søn paa Thronen,
uagtet han kun var syv Aar
gammel, thi saa dyrebar var
Fridlevs Ihukommelse for
alle Dannemænds Hjerter, at
selv et Barn af hans Blod
syndes dem Kronen værdigst,
men for at dog Riget ikke i
hans Barndom skulde
forfalde, udnævnedes der paa
en almindelig Herredag tolv
Mænd til hans Formyndere,
som udmærkede sig baade ved
udvortes Anseelse og ved
deres store Forstand." |
Iflg. Saxo led Frode døden
ved at et stort sødyr, en
forvandlet troldkvinde, jog
sine horn i hans side. Hans
mænd ville skjule hans
uværdige død for omverdenen:
"Saa førdes da det afsjælede
Legeme omkring, ei som et
Liig paa Baar, men i en
Kongelig Bærestol, som en
afmægtig Olding, hvis
Tjenere maatte komme hans
Skrøbelighed til Hjelp, og
det maa man vel kalde
kongelig Stort, end efter
Døden at behandles saa
hæderligt af sine Venner!
Endelig, der Liget dog
tilsidst gik i Forraadnelse,
og Opløsningen kunde ei
længer forsinkes, da stædte
man de Kongelige Levninger
til Jorde ved Være-Bro i
Siælland, under den
Forsikkring, at her, i
Hjertet af sit Rige, havde
Frode saa inderlig ønsket,
naar han døde, at hvile sine
Been!" |
Grottesangen i
Snorres Edda giver indtryk
af Frode som en guldbegærlig
konge. I sangen står om
jættekvinderne Fenja og
Menja, der var trælle
hos Frode Fredegod, som
ejede den magiske kværn
Grotte, der bl.a. kunne male
guld eller andet efter
ønske, og Fenja og Menja
måtte kværne uafbrudt for
Frode, og i vrede herover
knuste de kværnen eller
hævnede sig på Frode ved at
male en hær ledet af
søkongen Mysing, der slog
Frode ihjel. Mysing tog
herefter kværnen og Fenja og
Menja med ombord på sit skib
og tvang dem til at male
salt, hvilket de gjorde i et
sådant omfang at skibet sank
på grund af overvægt, og på
havets bund kværner Grotte
stadig og derfor er havet
salt. |
|
Harald Hildetand |
 |
"Harald Hildetand i
Braavallaslaget", 1898,
af
Louis Moe. |
I Lejre er "Harald
Hildetands høj" som iflg.
sagnet indeholder hans
jordiske rester, men
Hildetand er næppe gravsat
her. Stendyssen er dateret
til o. 3500 f.Kr, dvs. er
fra bondestenalderen
(3900-1700 f.Kr.).
Ifølge Saxo blev Hildetand
begravet i Lejre efter at
være faldet i Slaget ved
Bråvalla, en slette i
Östergötland i Sverige. |
|
Harald Hildetand er
omtalt af Saxo og i
islandske kilder. Navnet
Hildetand = hugtand,
kamptand. Tilnavnet skyldes
måske, at han havde
fremstående tænder. Iflg.
Saxo var han konge i Lejre
og den sidste af
skjoldungekongerne. |
Af Odin havde Hildetand lært
at opstille en svinefylking
(svinetryne, hæropstilling i
kileform), som skulle gøre
ham uovervindelig, og med
den vandt han mange krige.
Det var Odins frygt, da
Hildetand var blevet gammel
og blind, at han skulle lide
strådøden (ikke at dø i kamp
men i sin seng), og dermed
ende i Hel og ikke i Valhal
- Odin skulle bruge stærke
mænd ved
Ragnarok.
For at sikre at Hildetand
kom til Valhal satte Odin
splid mellem ham og den
svenske Kong
Sigurd Ring,
og i Bråvallaslaget (hvor
Stærkodder deltog på svensk
side) led Hildetand nederlag
fordi Odin havde lært
fjenden svinefylking og
dermed svigtet Hildetand.
Hildetand blev slået ihjel
af sin køresvend Bruno (=
Odin). Da Sigurd Ring hørte
om Hildetands død bad han
sine mænd søge efter liget,
da et kongelig skulle have
en værdig bålfærd, hvilket
han gav det, og Hildetands
urne blev bragt til Lejre.
Kong Sigurd Ring sikrede sig
popularitet i Danmark med
sin måde at håndtere de
kongelige jordiske rester
på. |
"Den gamle Harald sad blind
paa sin Strids-Vogn, men døv
var han ei, og der han af
Folkets Mumlen forstod, at
Skræk var iblandt dem, og
Lykken altsaa paa Fiendens
Side, da spurgde han
Bruno, som var paa
Skielmerie hans
Kiøresvend, hvorledes
Ring havde ordnet sin
Krigshær i Dag? Smilende
svarede Bruno: i hornet
Skikkelse gik Hæren frem.
Der Kongen det hørde, da
giøs det i ham, og høilig
forundret spurgde han
videre, hvem i al Verden
der havde lært Kong Ring den
Kunst, som Ingen forstod,
uden Odin selv, og som
han, sagde Harald, har intet
Moders Barn lært uden mig,
der annammede den som en
Kampens Hemmelighed!
Bruno tav, da slog det
Kongen, at han var Odin selv,
og at denne hans gamle
Skyts-Aand, det være sig nu
for hans Bedste eller hans
Værste, var her tilstæde i
forblommet Skikkelse. Han
tog da sin Tilflugt til
Bønner, og bad ham
indstændig, at han dog ikke
nu paa det Sidste vilde
fratage de Danske Naaden, de
hidtil nød, men skiænke dem
Seier, endnu i Dag, og
saaledes sætte Kronen paa de
mange Velgierninger, han fra
Arilds-Tid havde beviist
dem! Dig, sagde han, vier
jeg høitidelig Valen!
Dog, Harald bad som for døve
Øren, og Svaret var, at
Bruno kastede ham hovedkulds
ned af Vognen, rev ham
Kiølven af Haanden, og slog
ham ihjel med hans eget
Vaaben." |
"Brændt var nu Liget, Asken
opsamledes, lagdes i Urne,
og sendtes, paa Rings
Befaling, til Leire, for der
at begraves med Hest og med
Rustning paa kongelig
Viis!!" (Citater fra
Grundtvigs fordanskning Saxo). |
|
|
Regnar Lodbrog,
dansk vikinge-
og sagnkonge og
søfarer,
internationalt
berygtet, faldet
i kamp mod den
britiske Kong
Ella - han døde
i Ellas
ormegård, bidt
ihjel af
giftslangerne.
"Grynte ville
grisene, hvis
de
kendte galtens
lod", var Regnar
sidste ord. |
|
1 |
"Regnar Lodbrog i
ormegården",
1875, e. maleri af Hans Nikolaj Hansen.
Regnar
Lodbrog
i
gobelinerne. |
2 |
"Ragnar i Ormegaarden",
1898, illustration af Louis Moe.
|
3 |
"Regner
Lodbrogs frieri".
1855, træsnit af
Södergren, e.
Lorenz Frølich,
Statens Museum
for Kunst. |
|
|
 |
Lodbrog og Thora
Lodbrog (= lodne
bukser) var et
tilnavn Regnar
ifølge
Saxo fik,
da han bejlede
til den svenske
kongedatter
Thora
og besejrede lindormen
(fabeldyr) der
vogtede hende -
iført lodne
bukser undgik
han ormens gift,
da han stak den
ihjel med sit
spyd.
Thora/Tora
havde tilnavnet
Borgarhjort
(hinden i
borgen) fordi
hun i skønhed
overgik alle
andre kvinder
ligesom hjorten
alle andre dyr.
Hun var så højt
elsket af sin
far, at han hver
dag gav hende en
gave. En dag gav
han hende en køn
lille lindorm,
som hun synes
godt om og lagde den i sit
skrin og lagde
guld under den.
Ormen, og guldet
som den lå på,
voksede dag for
dag og blev til
sidst så stor,
at den lå om
hele Thoras hus,
og dens hoved og
hale nåede
sammen. Ingen
turde komme
ormen nær kun
han, som bragte
den føde, en
okse ad gangen.
Thoras far
lovede, at han ville
give sin datter til den
mand, som dræbte ormen, og
guldet som den lå på skulle
følge hende som medgift -
rygtet om løftet
kom Regnar for
øre, og han blev
lindormens
banemand. |
|
 |
"Tora
Borgarhjort og
Regnar",
1895, tegning af
Jenny Nyström. |
|
 |
"Regnar Lodbrog
befrier
Thora Borgarhjort", 1876-77,
e. maleri af Hans Nikolaj Hansen,
Statens Museum for Kunst. |
|
|
|
 |
Lodbrog og Kraka
Kraka var den fattige
pige fra
Spangereid i
Norge, der
blev
dronning af
Danmark.
Der
fortælles om
hende i
Regnar Lodbrogs
saga og
hos
Saxo.
Kraka hed
egl. Aslaug
Sigurdsdatter
og var
kongedatter,
hendes
forældre var
Sigurd
Fafnersbane
og
valkyrien
Brynhild.
Efter
forældrenes
død blev hun
sendt til
sin mors
fosterfar
Heimer, der for at beskytte hende skabte
en harpe,
der var så
stor at
Aslaug kunne
skjules i
den, og
flygtede,
som fattig
harpespiller,
med hende
til Norge. I
Spangereid
overnattede
de hos
bonden Åke
og hans
hustru
Grima, der
slog Heimer
ihjel for
at få de
kostbarheder,
som de
troede
harpen
indeholdt,
men fandt i
harpen
Aslaug, som
de opdrog
som deres
eget barn og
skjulte
hendes
skønhed ved
at gnide sod
i hendes
ansigt og
lod hende
bære
snavsede
lasede
klæder og
gav hende
navnet Kraka
(= krage)
fordi hun
var sort som
en krage.
Regnar Lodbrogs
skib lagde til ved
Spangereid i
Norge, og Regnar hørte om den smukke Kraka og
sendte bud efter hende. Han ville teste hendes
klogskab, som han blev
|
|
 |
Heimer og Aslaug (Kraka). |
|
 |
Regnar
Lodbrogs møde
med Kraka. |
|
|
overbevist om, da hun indfriede de betingelser,
han stillede til hende, som var følgende: Hun skulle komme hverken påklædt
eller nøgen, hverken mæt eller fastende, hverken alene eller ledsaget af et
menneske. Da hun kom var hun iført et fiskenet og hendes lange hår
dækkede hendes krop, hun havde bidt i et løg, og en hund
var hendes ledsager. Hunden bed Regnar og hans mænd dræbte den. Kraka forlod
senere, for at holde bryllup med
Regnar,
de
mennesker, der havde dræbt Heimer.
"Sagaen om Ragnar Lodbrog og hans Sønner"
fortalt af P.A. Gödecke, på dansk ved Fr. Winkel Horn, 1880. |
|
|
 |
Lodbrogsønnerne. Lodbrogs fem sønner
hærgede især i England, hvor de fangede Kong
Ella og ristede blodørn på deres fars banemands
ryg - en torturmetode, hvor ryggen blev flået op
og ribbenene gjort fri af rygsøjlen og lungerne
trukket ud og flagrede som ørnevinger.
"Lodbrogsønnernes hævn" af Lasse Holm,
Politikens Forlag, 2019.
|
|
Uffe hin Spage |
 |
"Uffe hin
Spage",
1898, af Louis
Moe. Uffe står
på en holm/lille ø i Ejderen, han holder sin far
Kong Vermunds sværd
Skræp,
med hvilket han har dræbt to saksere/tyskere,
den ene sakserkongens søn. I båden ses Kong
Vermund hæve sine arme i begejstring over
sønnens bedrift. |
Iflg. Saxo boede Vermund og Uffe hin Spage i
Jelling. |
|
Uffe hin
Spage (den
spagfærdige/stilfærdige)
var ifølge
Saxo
søn af den
blinde danske
Kong Vermund.
Uffe, der var
stille, doven og
stærk, vandt
Danmarks
uafhængighed i
tvekamp/holmgang
på en lille ø i
den tyske flod
Ejderen.
Tvekampen mellem
Uffe og den tyske prins var kommet i stand på opfordring af sakserkongen, og
den vindende skulle herske over begge lande. Udfordringen fik den ellers
sløve Uffe til at vågne op, og han var klar til at kæmpe mod sakserprinsen og
endda også hans bedste kriger. Uffe skulle gøres klar til kamp, og de sværd
Uffe fik stukket i hånden sprang i stykker som glas, når han svang dem,
hvorfor Vermund lod sit sværd Skræp, der forlængst var gravet ned, grave op
igen. Kong Vermund fulgte kampen besluttet på at hvis hans søn faldt ville
han kaste sig i floden.
I Grundtvigs
historiske sang
"Kong
Vermund den gamle"
fra 1848, en
gendigtning af Saxos kongesagn, står i vers 3 og 4:
|
Og
Uffe,
han stod
nu mod
tyskere
to
i
holmgang,
hvor
Ejderen
strømmer,
og
Vermund
den
gamle,
han græd
og han
lo
som
barnet,
der
underfuldt
drømmer. |
Den
gamle,
han sad
på den
yderste
kant
af
Danemarks
rige det
gæve,
og der
var hans
forsæt,
om
tyskerne
vandt,
han
ville
det ej
overleve. |
|
Når sværdet ramte
Uffes modstandere udbrød Vermund "Det var Skræp, der
klang". |
Han
hørte det fløjte i luften som stær,
han
hørte
det
knitre
som
lynet,
da
kendte
han
Skræp,
sit
opgravede
sværd,
trods
skaden, han havde på synet.
(Grundtvig, Vers 5) |
Nu
tyskerne begge lå døde som sild,
og Uffe
stak
sværdet
i skede,
og
rygtet
om
sejren,
det fór
som en
ild
fra
Ejder i
nør over
hede.
(Grundtvig, Vers 8) |
|
|
|
|
|
Stærkodder
(Starkad, oldnordisk/Starcatherus, lat.). Han omtales i de islandske sagaer og af Saxo.
Stærkodder var en nordisk
sagnhelt, der blev født i Uppsala og
var iflg. sagaerne af jætteslægt og havde haft otte arme, de seks havde Odin
rykket af. Som vikingekriger og skjald var han knyttet til kongerne i Lejre
- han var i Kong Frodes tjeneste. Han var
kendt for sin styrke og enorme størrelse, for at være retfærdig, for at være
uovervindelig og modig, for rejser, for at hjælpe guderne og for store
heltegerninger - han deltog i Bråvallaslaget.
Stærkodder
dræbte den norske Kong Vikar efter ønske fra Odin. Han var i Vikars tjeneste
og under en sørejse truede en storm sejladsen, og kun et menneskeoffer kunne
gøre den videre rejse mulig, efter lodtrækning og ved hængning og spydstik
ofredes Vikar til Odin. |
|
 |
"Stærkodder
og Kong Vidar",
af Louis Moe. |
|
 |
"Stærkodders
død", af
Louis Moe. |
|
|
Da Stærkodder var blevet gammel og
ikke længere magtede at deltage i krige arrangerede han sin egen død, for i
kamp kunne han ikke falde, da ingen ville kunne besejre ham, og han ville
ikke lide strådøden, han ville myrdes med sit eget sværd. Til formålet købte
han for guld en drabsmand ungersvenden Hader, der tilmed kunne hævne sig på
Stærkodder, der var hans fars banemand. Hader blev af Stærkodder lovet, at
hvis han kunne springe mellem hoved og krop inden de faldt til jorden ville
han blive usårlig, men det gjorde Hader ikke, for han mistænkte Stærkodder
for at have sagt det for at knuse ham under sit legemes vægt.
|
|
|
|
Eventyragtig
fortælling/røverroman/vikingedrama
med
historiske
elementer
af
den
svenske
forfatter
Frans
G.
Bengtsson.
"Røde
Orm"
er i
to
bind:
"Søfarer
i
Vesterled"
(1941)
og
"Hjemme
og i
Østerled"
(1945)
og
skildrer
vikingen
Orm
Tostesson/Røde
Orms
(pga.
hans
røde
hår)
eventyrlige
oplevelser
på
Harald
Blåtands
tid,
hans
kamp
for
kongens
smukke
datter
Ylva. |
|
|
 |
Kongehal fra vikingetiden
i
Sagnlandet Lejre |
|
Kongehallen, Sagnlandet Lejre er en
rekonstruktion af Lejrekongernes hovedsæde.
Hallen er opført af dansk egetømmer, den er
61 m lang, 12 m bred og 10 m høj. Ved
arkæologiske udgravninger i Gl. Lejre
foretaget af Roskilde
Museum i 2009 blev resterne af denne Danmarks
største vikingehal fra 700-tallet fundet.
Kongehallen blev indviet den 17. juni 2020
af H.M. Dronning Margrethe. Københavns Snedkerlaug
tildelte kongehallen Snedkerprisen 2020.
Sagnlandet Lejre er Historisk, Arkæologisk
Forsknings- og Formidlingscenter. I
Sagnlandet findes huse og miljøer fra bl.a.
stenalder, jernaler og vikingetid.
Sagnlandet ligger i "Nationalpark
Skjoldungernes land", Sjællands første
nationalpark, der blev indviet i 2015. |
Ribe VikingeCenter,
Historiske
krige,
Jellingmonumenterne. |
|
|
|
 |
Vikingeborgen
Trelleborg |
|
Trelleborg
ved
Slagelse.
Borgen blev opført
o.
970/980 i den tid
Harald
Blåtand (d. ca. 987) var konge. Tidsbestemmelsen er foretaget ud
fra
årringene
i
bevaret
tømmer, og udgravningen blev foretaget af Nationalmuseet i perioden
1934-42.
En
ringborg
var
en
cirkelformet vold, der omsluttede en række af huse. Trelleborgs inderborg eller hovedborg rummer spor af i alt
16
langhuse,
der
var
o.
30 m
i
længden, og som er bygget i karréer med fire huse i hver karré omkring
en fælles gård. I to af karréerne er mindre rektangulære huse. Ringvolden
omkring
borgpladsen var o. 136 m i diameter og
gennembrudt
af
en
porttunnel
i
hvert
af
de
fire
verdenshjørner, og inden for to af tunnelerne ses små kvadratiske bygninger. Lige
gader gik over
borgpladsen
og delte
den
op i
fire
dele,
og i
hver
del lå de
fire
ens
langhuse. Ringvolden var
omgivet
af
en
voldgrav,
der
var
o. 17 m
bred og 4 m dyb,
og
som
skulle
forhindre
fjender
i at
trænge
ind. En bro af tømmer har været placeret mellem to af porttunnelerne.
Uden for voldgraven lå forborgen med 15 langhuse side og side og omgivet af en jordvold og voldgrav, således var passagen til næsset, som hele anlægget lå på, befæstet og beskyttet. På forborgen var en gravplads.
Trelleborg
var
omgivet
af
vådområder,
og
der
var
via
åer
(Tude
Å og
Vårby
Å)
adgang
til
havet. |
 |
Det
har
været
diskuteret
om
disse
borge
først
og
fremmest
sigtede
mod
vikingetogterne, eller
om
de
var
en
magtdemonstration,
dvs.
skulle
benyttes
til
at
sikre
Kong
Harald
Blåtands
greb
om
den
nyvundne
enekongemagt
(valgt
til
både
jydernes,
sjællændernes
og
skåningenes
konge) - med Kong Harald blev Danmark ét kongerige. |
 |
Navnet
"Trelleborg"
kan
hentyde
til
de
småkonger
og
høvdinge,
der
blev
tvunget
i
trældom
af
Kong
Harald.
Mere
sandsynligt
er
nok
at
det
oldnordiske
ord
"trel",
der
betyder
"tømmer",
er
en
henvisning
til
borgens
trækonstruktioner. |
 |
Langhuset er rekonstrueret i 1942 af arkitekten C.G. Schultz og svarer ikke helt til borgens huse. Først var opfattelsen den, at stolperne langs væggen stammede fra en svalegang rundt om huset, men nu ved man, at stolperne var skrå støttestolper og således en væsentlig del af husets bærende konstruktion.
Indvendigt giver huset et indtryk af tidens indretning, det bestod af tre rum - to gavlrum og et stort midterrum. Centralt i huset var ildstedet. Husene har formentlig været malet. |
|
Ribe VikingeCenter,
Historiske
krige,
Jellingmonumenterne. |
|
 |
|
|
 |
Lejre Museum |
Landsbyen Gl. Lejre er et af
Danmarks ældste og vigtigste
magtcentre. I Vikingetiden var Gl.
Lejre hjemsted for sagnkongeslægten
Skjoldungerne. Arkæologiske fund og
historiske kilder beretter om Gl.
Lejre som enten stormandsresidens
eller kongesæde. Der er udgravet syv
kongehaller vest for Lejre Museum,
og hallerne er et afgørende bevis på
at Gl. Lejre har været et konge-
eller fyrstesæde fra omkr. år
500-1050 e.Kr. Imidlertid er der
ikke nogen endelig dokumentation for
at danernes første kongeslægt havde
sæde i Gl. Lejre.
Fund af Lejreskatten og andre
værdifulde guldskatte omkring Gl.
Lejre vidner om internationale
forbindelser og rigdom.
Lejreskatten, der blev fundet i
1850, bestod af bl.a. et sølvbæger,
et vægtlod og en perlekæde.
|
|
|
S.jpg) |
S.jpg) |
S.jpg) |
S.jpg) |
|
1 |
Lille Odinfigur i
sølv, ca. 950, fundet samme sted som kongehallen.
Odin, gudernes
konge, sidder på sin tronstol Lidskjalv, der giver ham magiske
kræfter, og herfra kan han skue ud over hele verden. På tronstolens
armlæn sidder ravnene Hugin og Munin, der hver dag bringer nyheder
fra verden til Odin. |
|
 |
Wikinger Museum Haithabu |
(Haithabu, oldnordisk for Hedeby) inderst i fjorden Slien ved byen Slesvig.
Hedeby var i vikingetiden ved siden af
Birka og
Ribe en af de vigtigste bosættelser i Nordeuropa. |
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Kamme. |
Perlekæde. |
Vogn
på
markedsplads. |
|
|
|
 |
|