Kontakt/Contact
© Kirsten Gress. All Rights Reserved.

arslonga.dk

 

Drop Down Menu
 
 
 
Dansk guldalder 1800-1850
Danish Golden Age 1800-1850
Guldalder er en kvalitetsbetegnelse og ikke en betegnelse for en bestemt stil,
men betegnelsen for en periode, 1800-1850, der har haft særlig betydning for eftertiden
.
I litteraturen kan nævnes personer som H.C. Andersen, Sten Steensen Blicher, Adam Oehlenschläger, Poul Møller, Emil Aarestrup, Jacob Paludan-Müller, B.S. Ingemann, Hauch,
Christian Winther og Søren Aaby Kierkegaard. 
Komponisterne i tiden var Kuhlau og Weyse. 
Guldaldermalernes malestil kunne være:
romantik, klassicisme, realisme, naturalisme

Guldaldermalernes motiver var hovedsageligt landskabsbilleder, dyrebilleder, bybilleder, søstykker (marinebilleder), interiørbilleder, portrætter, blomsterbilleder, opstillinger med frugt. Motiverne er rolige og idylliske, og i menneskeskildringerne ses sjælefred. I tiden rejste kunstnerne ud, f.eks. Eckersberg, der var i Rom, og herfra har gengivet klassisk arkitektur, og
han var på søen for at studere skibe og bølger, og han malede motiver fra København. I portrætmaleriet kom borgerskabet ind i billedet.
Dansk guldalder præges af C.W. Eckersberg både som kunstner, teoretiker (perspektivskrifter)
og som lærer ved Kunstakademiet i København.
 
 
 

Johan Vilhelm Gertner, "Portræt af C.W. Eckersberg", 1850, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Akademiraadet.
Johan Vilhelm Gertner, "Portrait of C.W. Eckersberg", 1850, The Royal Danish Academy of Fine Arts, Copenhagen.

 
Johan Vilhelm Gertner, "Portræt af C.W. Eckersberg", 1850
 
Kunstnere/Artists
 
Eckersberg, C.W.
Mendel Levin Nathansons ældste døtre, Bella og Hanna",  1820, Statens Museum for Kunst.
"Mendel Levin Nathanson's Elder Daughters, Bella and Hanna", 1820,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
  Eckersberg, C.W. (Christoffer Wilhelm) (1783-1853). Dansk malerkunsts fader. Eckersberg kom i malerlære i Åbenrå og Flensborg. Elev af Abildgaard. Fik lille sølvmedalje og guldmedalje i 1805. 1809 fik han den store guldmedalje, der gav har et rejsestipendium. 1811-13 var han i Paris og elev hos J. L. David, hvor han lærte om nyklassicismen, om betydningen af naturstudiet, om den detaljerede naturalisme. 1812 malede han "Spartanske drenge" Den Hirschsprungske Samling. 1813 var han i Rom og mødte Bertel Thorvaldsen, og malede her det kendte portræt af Thorvaldsen. 1818 professor ved Kunst-akademiet og direktør 1827-29. Eckersberg er kendt for sine portrætter og marinemalerier og som teoretiker for sin perspektivlære, så et billede kunne gengives i de rette proportioner. I nogle af Eckersbergs tidligere tegninger har han ikke styr på perspektivet og figurerne kan virke både krampagtige og amatøragtige, men gennem sin kunstneriske udvikling og perspektivlæren kom der "orden i forholdene" og den udvikling kan ses som et bevis på, at talent kombineret med teori kan føre til mesterværker.
De fineste kunstværker skabtes af hans og kollegaens J.L. Lunds elever fra 1820-erne og 1830-erne. 

 

Eckersberg, C.W. (Christoffer Wilhelm) (1783-1853), the father of Danish Golden Age Painting (1800-1850). The painting styles of this period were classicism, realism or naturalism, and the motifs were mainly quiet and idyllic such as landscapes, animal paintings, seascapes (marine paintings), interiors, portraits (humans with peace of mind), still life with fruits and flower paintings. Eckersberg developed an objective realism which he applied in portraits, seascapes and classical architecture paintings. From 1811-13 he was a  student of the neo-classicist painter J. L. David in Paris. In 1813 he visited Rome, where he met the Danish sculptor and leading neo-classicist Bertel Thorvaldsen. In Rome Eckersberg painted the famous portrait of Thorvaldsen. In 1818 he became professor of The Royal Danish Academy of Fine Arts in Copenhagen (Charlottenborg), and from 1827-29 he was the director of the Academy. Eckersberg was, besides being a painter, a theorist and was known for his theories of perspective.

 
1 "Prospekt af Lyngby", 1803/10, Statens Museum for Kunst/"View Towards Lyngby", 1803/10, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2 "Alexander den Store på sygelejet", 1806, Statens Museum for Kunst.
"Alexander the Great on his Sickbed", 1806,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3 "Christine Rebekka Eckersberg, f. Hyssing, kunstnerens første hustru", 1809, Statens Museum for Kunst.
"Christine Rebekka Eckersberg, née Hyssing", 1809,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "Djævlekløften i Liselunds have på Møn", 1809, Statens Museum for Kunst.
"View of the Park of Liselund Manor on the Island of Møn", 1809,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5 Udsnit af "Loke og Sigyn", 1810, Statens Museum for Kunst/Detail of "Loke og Sigyn", 1810, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
 
1 "Selvportræt", 1811, Statens Museum for Kunst/"Self-Portrait", 1811, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2 "Odysseus' hjemkomst. Motiv fra Odysséen, XIX sang", 1812, Statens Museum for Kunst.
"Scene from Homer's Odyssey", 1812,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3 "Udsigt ved Pont Royal fra Quai Voltaire i Paris", 1812, Statens Museum for Kunst.
"Pont Royal seen from Quai Voltaire", 1812,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "Alkyones afskedshilsen til sin bortsejlende ægtefælle", 1813, Statens Museum for Kunst.
"Alcyone by the Sea. Episode from Ovid: Metamorphoses", 1813,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5 "Porta Angelica og en del af Vatikanet", 1813, Statens Museum for Kunst.
"Porta Angelica and Part of the Vatican", 1813,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
 
1 "Parti af kolonnaden omkring Peterspladsen", 1813-16, Davids Samling, København.
"View of the Colonnade on St. Peter's Square", 1813-16, The David Collection, Copenhagen.
2 "Peterspladsen i Rom i solskin", 1813-16/"St. Peter's Square in Sunshine", 1813-16.
3 "Parti i Villa Borgheses have", 1814, Statens Museum for Kunst.
"View of the Garden of the Villa Borghese in Rome", 1814,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4-5 "Portræt af Bertel Thorvaldsen", 1814, DET KONGELIGE DANSKE KUNSTAKADEMI, København.
"Portrait of Bertel Thorvaldsen, 1814, The Royal Academy of Fine Arts, Copenhagen.
6 Bertel Thorvaldsens portrætbuste af Eckersberg. Thorvaldsens Museum.

Bertel Thorvaldsen's Portrait Bust of Eckersberg. Thorvaldsen's Museum, Copenhagen.

 
1 "Udsigt over Forum i Rom", 1814, The National Gallery, London/"View of the Forum in Rome", 1814, The National Gallery, London.
2 "Marmortrappen, som fører op til Santa Maria in Aracoeli i Rom", 1814-16, Statens Museum for Kunst.
"The Marble Steps Leading to the Church of Santa Maria in Aracoeli in Rome"
, 1814-16,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3 "Modellen Maddalena", ca. 1815, Den Hirschsprungske Samling.
"The Model Maddalena", c. 1815, The Hirschsprung Collection, Copenhagen.
4

"Udsigt gennem tre buer i Colosseums tredje stokværk", 1815-16, Statens Museum for Kunst.
"A View through Three Arches of the Third Storey of the Colosseum", 1815-16, National Gallery of Denmark.
Represented in the Danish Cultural Canon.
5 "Ida Mariane Brockenhuus", 1817, Davids Samling, København/"Ida Mariane Brockenhuus", 1817, The David Collection, Copenhagen.
 
1 "Frederik von Lowzow", 1817, Davids Samling, København/"Frederik von Lowzow", 1817, The David Collection, Copenhagen.
2 "Familien Nathanson", 1818, Statens Museum for Kunst/"The Nathanson Family", 1818, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3 "Mendel Levin Nathansons ældste døtre, Bella og Hanna",  1820, Statens Museum for Kunst.
"Mendel Levin Nathanson's Elder Daughters, Bella and Hanna", 1820,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "Emilie Henriette Massmann, gift 1824 med kammerjunker Frederik Wilhelm Caspar von Benzon", 1820, Statens Museum for Kunst.
"Portrait of Emilie Henriette Massmann, Betrothed of Wilhelm von Benzon", 1820,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5 Frederik 6. med dronning Marie Sofie Frederikke og prinsesserne Caroline og Vilhelmine, 1821, Det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg Slot.
"King Frederik VI with Queen
Marie Sofie Frederikke and the Princesses Caroline and Vilhelmine", 1821, The Museum of National History, Frederiksborg Castle, Hillerød north of Copenhagen.
 
1 "Portræt af kgl. kapelmusikus Magnus Foght", 1821, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"Portrait of Magnus Foght, Court Musician", 1821, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
2 "Portræt af Madam Foght", 1821, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"Portrait of Mrs. Foght", 1821, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
3 "Klostergården i Santa Maria in Aracoeli i Rom", 1824, Galleria nazionale d'arte moderna, Rom.
"The Cloister Garth of
Santa Maria in Aracoeli in Rome", 1824, Galleria nazionale d'arte moderna, Rome.
4 "Klostret San Lorenzo uden for murene", 1824, The Art Institute of Chicago.
"The Cloisters, San Lorenzo fuori le mura", 1824,
The Art Institute of Chicago.
5 "Sommerdag i Charlottenlund skov", 1825, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"Summer's Day in Charlottenlund Forest",
1825, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
 
1 "Dronning Marie Sophie Frederikke af Danmark", 1826, Portrætsamlingen på Frederiksborg Slot.
"Marie Sophie Frederikke Queen of Denmark", 1826, The Museum of National History at Frederiksborg Castle, Denmark.
2 "En russisk flåde til ankers på Helsingørs red", 1826, Statens Museum for Kunst.
"A Russian Fleet at Anchor in the Roads of Elsinore", 1826,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3 "Det russiske linieskib "Asow" og en fregat til ankers på Helsingør rhed", 1828, Statens Museum for Kunst.
"The Russian ship of the line "Asow" and a frigate lay at anchor at Elsinore roads", 1828, National Gallery of Denmark.
4 "Teglværket Renbjærg ved Flensborg Fjord", 1830, Statens Museum for Kunst.
"Renbjærg Tileworks by Flensburg Fiord", 1830,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5 "Politilæge Johan Frederik Rost. Kunstnerens huslæge og ven", 1831, Statens Museum for Kunst.
"The Artist's Family Doctor and Friend", 1831,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
 
1 "En amerikansk orlogsbrig, der ligger for anker, mens sejlene tørres", 1831-32, Statens Museum for Kunst.
"An American Naval Brig Laying at Anchor while Her Sails Are Drying", 1831-32,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2 "Søstykke", 1833, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"Seascape", 1833, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
3 "Udsigt fra Kongevejen over Furesøen i nærheden af Rudersdal", 1833, Statens Museum for Kunst.
"View of Lake Fure near Rudersdal, North Zealand", 1833,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "Udsigt fra søen mod den sydøstlige del af Møens klint", 1835, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"View from the Sea of the South-Eastern Part of the Cliffs of Møen", 1835, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
5 "Langebro i måneskin med løbende figurer", 1836, Statens Museum for Kunst.
"Langebro, Copenhagen, in the Moonlight with Running Figures", 1836,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
 
1 "Professor Georg Frederik Ursin", 1836, Privateje/"Professor Georg Frederik Ursin", 1836, Private Collection.
2 "En hentydning til stavnsbåndets løsning under Chr. VII", 1837-39, Christiansborg Slot. Se også Frihedsstøtten.

"A Reference to The Abolition of the Adscription during the reign of Chr. VII", Christiansborg Castle (houses the Danish Parliament).
See also
The Liberty Memorial in Copenhagen.

3 "Kvinde foran et spejl", 1841, Den Hirschsprungske Samling.
"Woman in front of a Mirror", 1841, The Hirschsprung Collection, Copenhagen.
4 "Portræt af billedhuggeren Bertel Thorvaldsen", kopi efter maleri af Eckersberg, Nationalmuseet.
"Portrait of the sculptor Bertel Thorvaldsen", copy after Eckersberg's painting, The National Museum of Denmark.
5 "Christian VIII med følge overværer på sit dampskib "Ægir" den 2. maj 1843 manøvreringen af en eskadre på Københavns ydre red", 1844, Statens Museum for Kunst. (Ægir = havets gud i nordisk mytologi).
"Christian VIII with Attendants Present on his Steamship "Ægir", the 2nd of May 1843 Overseeing Squadron Manoeuvres on Copenhagen's Outer Road",
1844, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
6 Eckersberg som tegner og teoretiker, til højre figurer fra hans perspektivskrifter. Frimærket blev udgivet i 1983, 200-året for Eckersbergs fødsel.
Eckersberg's theories of perspective.
 

Skovgaard, P.C.

"Udsigt over havet fra Møens Klint", 1850, Skovgaard Museet, Viborg.
"View over the Sea from the Cliffs of Moen", 1850, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
  Skovgaard, P.C. (Peter Christian) (1817-1875). Dansk maler. Født ved Ringsted, død i København. Var elev af Eckersberg og Lund på Akademiet, hvor han gik fra 1831. Han udstillede på Charlottenborg 38 gange fra 1836-75. I 1860 blev han titulær professor. Skovgaard arbejdede i de unge år bogstavelig talt side om side med den jævnaldrende J.Th. Lundby, hovedsageligt i Nordsjælland, hvor de begge var vokset op, og enkelte billeder er et samarbejde f.eks. Gåsetårnet i Vordingborg, 1842, udført i olie af Lundbye efter en akvarel af Skovgaard. Formentlig inspireret af den norskfødte J.C. Dahls danske landskaber (1811-18) malede Skovgaard i 1839 sit første større billede "Udsigt mod Frederiksværk fra Tisvilde Hegn". Lidt senere ca. 1844 blev kunsthistorikeren N. L. Høyen den, der gav hans kunst retning med sit krav om en national og monumental kunst, der var umiddelbart begribelig for almindelige mennesker, og dette førte Skovgaard til at vælge det store format - som han herefter altid brugte i gennemarbejdede
atelierbilleder, og til at sammenfatte sine naturindtryk i rolige simple formler. Skovgaard skolede sig til sin periodes landskabsfortolker, han studerede den klassiske europæiske landskabskunst, f.eks. Rubens, Ruisdael og Claude Lorrain, og fandt frem til en form, der var helt hans egen og også specielt dansk. I sine studier viste han ofte en stor frihed i behandlingen og i koloritten, som ikke genfindes i de monumentale billeder. Hans landskabstegninger, kan have en lignende spontanitet i udførelsen. Ud over landskaberne malede Skovgaard også portrætter og udførte illustrationsopgaver. Skovgaards ungdomsværker hører til guldalderkunsten.
 
1 "Frederiksborg Slot set fra Jægerbakken", 1841, Det nationalhistoriske Museum Frederiksborg Slot.
"Frederiksborg Palace seen from Jægerbakken"
, 1841, The Museum of National History at Frederiksborg Castle, Denmark.
2 "Udsigt fra Frederiksborg Slot", 1842, Ordrupgaard, København/"View from Frederiksborg Castle", 1842, Ordrupgaard, Copenhagen.
3 "Højerup Kirke på Stevns Klint", 1842, Statens Museum for Kunst.
"Højerup Church on the Cliffs of Stevns, Zealand", 1842,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "Bygevejr, Vejby", 1843, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"Showery Weather, Vejby", 1843, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
 
1 "I udkanten af landsbyen Vejby. Lundbye sidder ved vejkanten og tegner", 1843, Statens Museum for Kunst.
"The Outskirts of the Village of Vejby. By the Roadside the Painter J.Th. Lundbye Sketching", 1843,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2 "Parti fra udkanten af Tisvilde skov", 1845, Skovgaard Museet, Viborg.
"A view from the edge of Tisvilde Forest"
, 1845, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
3 "Parken ved Nysø", 1849, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"The Park at Nysø", 1849, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
4 "Taleren på Møn set fra stranden", 1850, Skovgaard Museet, Viborg.
"Taleren at Moen seen from the Beach"
, 1850, Skovgaard Museet, Viborg. "Taleren" means the speaker on account of a very clear echo was heard there.
 
1 "Parti fra Møns Klint", 1852, Fuglsang Kunstmuseum/"View of the Cliff of Møn", 1852, Fuglsang Museum of Art.
2 "Ung dame i lyserødt", 1855, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"Young Lady in Pink", 1855, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
3 "Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen", 1857, Statens Museum for Kunst.
"A Beech Wood in May near Iselingen Manor, Zealand", 1857,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "Blegeplads under store træer", 1858, Statens Museum for Kunst/"Bleaching Linen in a Clearing", 1858, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
 
Skovgaard, Niels
(1858-1938)
. Dansk maler, billedhugger, keramiker og bogillustrator. Søn af
P.C. Skovgaard og bror til Joakim Skovgaard. Han blev født i København og døde i Kgs. Lyngby. Skovgaard blev udlært som håndværksmaler og fik sin første skoling som kunstmaler hos sin far. Han studerede ved Akademiet fra 1874-79. Han var inspireret af Courbets realisme. Malede bl.a. folkelivsbilleder fra Grækenland, som han besøgte flere gange. Han illustrerede eventyr og eksperimenterede med keramiske arbejder. Han modtog Thorvaldsens Medalje i 1937.

 

Skovgaard, Niels (1858-1938). Danish painter, sculptor, ceramic artist and book illustrator. His father was P.C. Skovgaard and his elder brother Joakim Skovgaard. He was born in Copenhagen and died in Kongens Lyngby. He became skilled house painters, and began his art training with his father and studied at the Royal Danish Academy of Fine Arts from 1874-79. He was influenced by Courbet's Realisme.

 
1 "Æ hav. Solskin", 1888 og 1892, Davids Samling, København/"The Sea. Sunshine", 1888 and 1892, The David Collection, Copenhagen.
2 "Svære dønninger ved Jyllands vestkyst", 1894, Statens Museum for Kunst.
"Heavy Swells at the West Coast of Jutland", 1894,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3 Portrætbuste af N.F.S. Grundtvig, 1907-08. Oprindelig udsmykning i Grundtvigs hus i København. Under en renovering af indgangspartiet, fandt man ikke længere plads til busten. Skovgaard Museet modtog den som gave i 1972. Niels Skovgaard har lavet flere staturer og gipsmodeller af Grundtvig, som Skovgaard-familien havde en nær tilknytning til. 
Portrait Bust of N.F.S. Grundtvig, 1907-08. Skovgaard Museum, Viborg, Denmark.
4 "Grundtvig og livskilden", 1931, Vartovs Grønnegård, København/"Grundtvig and The Well of Life", 1931, Vartov, Copenhagen.
 
Hansen, Constantin
(1804-1880)
. Dansk maler. Elev af sin far Hans Hansen og præget af Jens Juels malestil. Opholdt sig i Italien fra 1835-43 og malede her landskaber og prospekter fra Rom, Napoli og Pæstum med antik arkitektur og genrescener.

Hansen, Constantin (1804-1880). Danish painter. He was apprenticed to his father Hans Hansen and influenced by the painting style of the foremost Danish portrait painter Jens Juel. From 1835-43 he stayed in Italy, where he painted land- and cityscapes from Rome, Naples and Paestum.
 

Den grundlovgivende Rigsforsamling
The fathers of the Danish constitution

"Den grundlovgivende Rigsforsamling", Det Nationalhistoriske Museum Frederiksborg Slot. Grundloven af 1849.
The fathers of the Danish constitution assembled in Copenhagen on October 23, 1848, The Museum of National History, Frederiksborg Castle, Hillerød.
 
Forarbejde til "Den grundlov-givende Rigsforsamling". Folketinget.
Sketch
for
"The fathers of the Danish constitution". The Sketch belongs to Folketinget (The Danish Parliament).
 
1 P.G. Bang 14 A.S. Ørsted 27 J.A. Hansen 40 David
2 J.E. Larsen 15 J.P. Mynster 28 ? 41 F.M. Knuth
3 J.N. Maadvig 16 A.F. Krieger 29 Balth. Christensen 42 C.C. Zahrtmann
4 H.N. Clausen 17 Brinck-Seidelin 30 A.W. Moltke 43 Orla Lehmann
5 M.P. Bruun 18 Mich. Dreusen/Drewsen ? 31 Ole Kirk 44 N.E. Tuxen
6 C.M. Jespersen 19 C.C.G. Andræ 32 ? 45 M. Hammerich
7 Bregendahl 20 C.C. Hall 33 Gleerup 46 Flor
8 Dahl 21 C.E. Bardenfleth 34 Corn. Pedersen 47 Frederik Barfod
9 L.N. Hvidt 22 ? 35 Jens Jørgensen 48 P. Boisen
10 J.F. Schouw 23 V. Bjerring 36 D.G. Monrad 49 N.F.S. Grundtvig
11 Wegener ? 24 W.C.E. Sponneck 37 Westergaard 50 Carl Ploug
12 P.D. Bruun 25 Schytte 38 A.F. Tscherning 51 Georg Aagaard
13 ? 26 C.A. Blühme 39 Sidenius 52 Hother Hage
 
  De 4 stående personer forrest fra venstre:
Teolog H.N. Clausen, nationalbankdirektør L.N. Hvidt, botaniker J.F. Schouw og i uniform jurist P.D. Bruun.
 
  Fra venstre mod højre forrest:
Officer C.C.G. Andræ (med briller), jurist C.C. Hall (i profil), stiftamtmand i Odense C.E. Bardenfleth (siddende i rød uniform), rigsgreve W.C.E. Sponneck (stående med korslagte arme), jurist C.A. Blühme (siddende med briller), redaktør J.A. Hansen (stående bag Blühme), jurist Balth. Christensen (stående med højre arm under frakken revers), lensgreve og premierminister A.W. Moltke yderst til højre.
 
  Fra venstre mod højre:
Teolog D.G. Monrad, officer A.F. Tscherning (i mørkeblå uniform), lensgreve F.M. Knuth (i rød uniform), søofficer C.C. Zahrtmann (i profil og blå uniform), jurist Orla Lehmann (gestus med højre hånd), kaptajnløjtnant N.E. Tuxen (bag Lenmann, forstander for Borgerdydskolen
M. Hammerich
(forklarende gestus med højre hånd) og yderst til højre journalist Carl Ploug. Mellem Hammerich og Ploug ses siddende N.F.S. Grundtvig.
 
1 "Et selskab af danske kunstnere i Rom", 1837, Statens Museum for Kunst.
Kunstnergruppen er samlet i Rom hos arkitekten Michael Gottlieb Bindesbøll (1800-1856), der er iført fez. På stolen bag Bindesbøll sidder Constantin Hansen. Martinus Rørby sidder i døråbningen til balkonen. På balkonen fra venstre mod højre ses Wilhelm Marstrand, Albert Küchler og Ditlev Conrad Blunck. Jørgen Sonne sidder på bordet. Til højre for balkondøren ses øverst Constantin Hansens skitse til "Vestatemplet med dets omgivelser" udført i olie på lærred, 1837, tilhører Statens Museum for Kunst. Bindesbølls grundplan til Thorvaldsens Museum står på bordet.
"A Company of Danish Artists in Rome", 1837, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2 "Vestatemplet med dets omgivelser", 1837, Statens Museum for Kunst.
"The temple of Vesta and surroundings", 1837,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3 "En gade i Rom. Vicolo Sterrato", ca, 1837, Statens Museum for Kunst.

"A street in Rome. Vicolo Sterrato", c. 1837, National Gallery of Denmark, Copenhagen.

4 "Scene på Molo'en ved Napoli", 1838-39, Statens Museum for Kunst.
"Scene on the Molo near Naples", 1838-39,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5 "Parti fra Villa Albanis have, Rom", 1841, Statens Museum for Kunst.
"In the Gardens of the Villa Albani Rome", 1841,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
 
1 "Parti af Forum Romanum med Concordia-Templet og Septimius Severus' Triumphbue, set fra Foden af Capitol", 1846.
"View of the Roman Forum with the Temple of Concordia and the Arch of Septimius Severus seen from the foot of the Capitoline Hill", 1846.
2 "En lille pige, Elise Købke, med en kop foran sig", 1850, Statens Museum for Kunst.
"A Little Girl, Elise Købke, with a Cup in front of her", 1850, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3 "N.F.S. Grundtvig", 1862, Det Nationalhistoriske Museum Frederiksborg Slot.
4 "Esaias Tegnér laurbærkranser Oehlenschläger i Lunds Domkirke 1829", 1866, Det Nationalhistoriske Museum Frederiksborg Slot.
"Esaias Tegnér crowned Oehlenschläger with laurels in Lund Cathedral 1829", 1866, The Museum of National History at Frederiksborg, Denmark.
5 Klassisk udsmykning af forhallen Københavns Universitet, Frue Plads. Udsmykning udført 1844-53 af Georg Hilker (dekorationer), Constantin Hansen (fresker) og H.W. Bissen (statuer).
Vestibule decoration of the University of Copenhagen, 1844-53, executed by Georg Hilker (decorations), Constantin Hansen (frescoes) og H.W. Bissen (statues).
 
1-2 Vestibulen, Københavns Universitet/The Entrance Hall of the University of Copenhagen.
3-4 "Pallas Athenes fødsel", 1850. Hefaistos har spaltet Zeus' hoved. Sammen med fødselsgudinden Eileithyia viger han tilbage for den nyfødte Athene,
der i ildrød dragt svinger sin lanse. Vestibulen, Københavns Universitet.
"The Birth of Pallas Athena", 1850, the Entrance Hall of the University of Copenhagen.
 
1-2 "Athene fulgt af den vingede sejrsgudinde Nike i striden med Posejdon om Attika", 1851-52. Athene peger på oliventræet som hun har plantet og Posejdon på den kilde, der sprang af klippen, da han stødte sin trefork mod den. Vestibulen, Københavns Universitet. 
"Athena with her companion, Nike, the winged goddess of victory, in her dispute with Poseidon for possession of Attica", the Entrance Hall of the University of Copenhagen.
 

Købke, Christen

"Et af de små tårne på Frederiksborg Slot", 1834-35, Designmuseum Danmark.
"One of the Small Towers on Frederiksborg Castle", 1834-35, Design Museum Denmark.
  Købke, Christen (1810-1848). Dansk romantisk landskabs- og portrætmaler. Købke voksede op i Københavns Kastel, hvor hans far var bagermester og stod for brødforsyningen til soldaterne. Købkes tegnetalent viste sig tidligt, og da han som 11-årig fik gigtfeber og måtte ligge til sengs i længere tid tog han beslutningen om at blive kunstmaler. Fra 1822-32 var Købke elev på Akademiet under C.A. Lorentzen og senere Eckersberg. I 1832 modtog han Akademiets store sølvmedalje. Eckersbergs særlige interesse for perspektivlære prægede Købke, der anvendte den teoretiske viden i sine naturstudier. Senere i sin kunstneriske udvikling gik Købke bort fra Eckersbergs strenge regler omkring perspektiv og farveholdning, der kom en næsten poetisk mysticisme over Købkes farvevalg og den Eckersbergske kompositoriske stivhed aftog. Købkes første rejse gik til Aarhus, hvor malede "Parti i Århus Domkirke", 1830. Statens Museum for Kunst, et billede helt efter N.L. Høyens forskrifter. Fra 1838-40 rejste Købke sammen med dekorationsmaleren Georg Hilker (1807-1875) til Tyskland (Berlin og Dresden) og videre til Italien (Rom, Napoli, Sorrento og Capri). Købke fandt først og fremmest sine motiver i sine nære omgivelser - persongalleriet var familie og venner, arkitekturen var fra bl.a. Kastellet.
Ustillingen "Christen Købke: Danish Master of Light" blev vist i 2010 på The National Gallery, London.

Købke, Christen (1810-1848). Danish romantic landscape- and portrait painter. Købke showed a talent for drawing in boyhood, and at the age of 11 he suffered an attack of rheumatic fever and had to stay in bed for a very long time, and during this stay he decide to become a painter.
From 1822-32 he studied under C.A. Lorentzen and later Eckersberg at The Royal Danish Academy of Fine Arts in Copenhagen. Eckersberg, known for his theories of perspective, made a great influence on Købke, but his later artistic development shows declining interest in Eckersberg's strict rules of perspective and his colour scheme, and an almost poetic mysticism was seen in Købke's color choice. From 1838-40 Købke was travelling together with the decorative painter Georg Hilker to Germany (Berlin and Dresden) and to Italy (Rome, Naples, Sorrento and Capri).
 
1 "Fra Kunstakademiets afstøbningssamling på Charlottenborg", 1830. Den Hirschsprungske Samling.
"View of the Cast Collection at the Royal Danish Academy of Fine Arts, Charlottenborg Palace", 1830. Hirschsprung Collection.
2 "Parti af torvet i Kastellet med udsigt til Kastelvolden", 1830, National Gallery of Scotland, Edinburgh.
"A View of the Square in the Kastel Looking Towards the Ramparts", 1830, National Gallery of Scotland, Edinburgh.
3 "Parti i Aarhus Domkirke", 1830, Statens Museum for Kunst/"The Transept of Aarhus Cathedral", 1830, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "Udsigt fra loftet på Kornmagasinet ved bageriet i Kastellet", 1831, Statens Museum for Kunst.
"View from the Loft of the Grain Store at the Bakery in the Citadel of Copenhagen", 1931,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5 "Landskabsmaleren F. Sødring", 1832. Den Hirschsprungske Samling.
"Portrait of the Landscape Painter Frederik Soedring", 1832, Hirschsprung Collection.
 
1 "Ida Thiele, senere gift Wilde, som barn", 1832, Statens Museum for Kunst.
"Ida Thiele, the Future Mrs. Wilde, as a Child", 1832,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2 "Inger Margrethe Høyen, f. Schrøder. Kunsthistorikeren Niels Lauritz Høyens moder", 1832, Statens Museum for Kunst.
"Portrait of Inger Margrethe Høyen, the Mother of the Art Historian N.L. Høyen", 1832,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3 "Selvportræt", ca. 1833, Statens Museum for Kunst/Self-Portrait, c. 1833, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "Udsigt fra et vindue på Toldbodvej til Kastellet", ca. 1833, Statens Museum for Kunst.
"View from a Window in Toldbodvej Looking towards the Citadel of Copenhagen",
c. 1833, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5 "Parti uden for den nordre Kastelsport", 1834, Ny Carlsberg Glyptotek.
"View outside of the North Gate of the Citadel", 1834, Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen.
 
1 "Tagryggen over Frederiksborg med udsigt over sø, by og skov", 1834-35, Designmuseum Danmark.
"Roof Ridge of Frederiksborg Castle with a view over the lake, city and forest", 1834-35, Design Museum Denmark.
2 "Frederiksborg Slot ved aftenbelysning set fra Jægerbakken", 1835, Den Hirschsprungske Samling.
"Frederiksborg Castle in Evening Light", 1835, Hirschsprung Collection.
3 "Cecilie Margrethe Petersen, f. Købke, kunstnerens søster", 1835, Statens Museum for Kunst.
"Cecilie Margrethe Petersen, née Købke, the Artist's Sister", 1835,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4-5 "Et af de små tårne på Frederiksborg Slot", ca. 1835, Davids Samling, København.
"One of the small towers on Frederiksborg Castle", c. 1835, The David Collection, Copenhagen.
 
1 "Frederiksborg Slot. Parti ved Møntbroen", 1836, Statens Museum for Kunst.
"Frederiksborg Castle seen from the Northwest", 1836,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2 "Parti af Østerbro i morgenbelysning", 1836, Statens Museum for Kunst.
"Morning View of Østerbro outside Copenhagen", 1836,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3 "Parti af bugten ved Kalkbrænderiet set fra Strandpromenaden mod nord. Stille sommereftermiddag", 1837, Statens Museum for Kunst.
"View of the Bay near the Copenhagen Limekiln. A Quiet Summer Afternoon", 1837,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "Parti af den nordre Kastelsbro. Studie", ca. 1837, Statens Museum for Kunst.
"View of the North Bridge of the Citadel. Study", c. 1837,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5 "Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro", 1838, Statens Museum for Kunst.
"A View from Dosseringen near the Sortedam Lake Looking Towards Nørrebro", 1838,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
 
1 "Udsigt fra Dosseringen mod Østerbro", 1838, Museum Oskar Reinhart, Winterthur, Schweiz.
"View from Dosseringen Towards Østerbro"
, 1838
, Museum Oskar Reinhart, Winterthur, Switzerland.
2

Indgår i den danske kulturkanon/Represented in the Danish Cultural Canon

"Efterårsmorgen ved Sortedamssøen", 1838, Ny Carlsberg Glyptotek.
"Autumn Morning on Lake Sortedam", 1838, Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen.
3 "Billedhuggeren H.E. Freund", 1838, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Akademiraadet.
"The Sculptor H.E. Freund", 1838, The Royal Danish Academy of Fine Arts.
4 "Valdemar Hjartvar Købke (1813–1893), kunstnerens bror", ca. 1838, Metropolitan Museum of Art, New York.
"Valdemar Hjartvar Købke (1813–1893), the Artist's Brother", c. 1838, Metropolitan Museum of Art, New York.
5 "Parti af Marina Grande på Capri. I baggrunden forbjerget Massa. Eftermiddag. Optrukne både i mellemgrunden", 1839-40, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"View of the Marina Grande on Capri. In the Background the Massa Cape. Afternoon. Beached Boats in the Middle Distance", 1839-40, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
 
1 "Castel dell'Ovo i Napoli", 1839-40, Statens Museum for Kunst/"Castell dell'Ovo in Naples", 1839-40, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2 "Havelågen ved bagermester Købkes gård på Blegdammen", ca. 1845, Statens Museum for Kunst.
"The garden Gate at the Artist's Home at Blegdammen", c. 1845,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
3 "Parti af bager Købkes gård på Blegdammen", ca. 1845, Statens Museum for Kunst.
"A Corner of the Artist's Father's House", c. 1845,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "Havetrappen ved kunstnerens malestue på Blegdammen", ca. 1845, Statens Museum for Kunst.
"The Carden Steps leading to the Artist's Studio on Blegdammen", c. 1845,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.

 

Marstrand, Wilhelm

  Marstrand, Wilhelm (1810-1873). Dansk maler. Ungdomsværkerne hører med til guldalderkunsten. Miljøskildringer, familiebilleder, portrætter. Professor ved Kunstakademiet 1848 og direktør 1853-59 og 1863-73. Elev af Eckersberg der også kom i hans barndomshjem og så den unge Marstrands tegninger og opfordrede til, at han kom på Akademiet. 1836-40 var han i Rom. Hans romerske billeder/italienske genrebilleder fik international anerkendelse.
 

"Det Waagepetersenske familiebillede", 1836, viste hans store evne for figurfremstillinger. Humor og fortællelyst viser han i Holberg-fremstillingerne, f.eks. skitsen til Holberg i kaffeselskab hos madame NN. 1859-60 udsmykkede han Christian 4.'s kapel i Roskilde Domkirke, og i samarbejde med Heinrich Hansen udførte han "Dommen over Christoffer Rosenkrantz og Christian 4. på Trefoldigheden". 1870-71 udsmykkede han festsalen på Københavns Universitet, og "Indvielsen af Københavns Universitet i Frue Kirke 1479", var højdepunktet af hans monumentale historiebilleder.

   
  "Familien Waagepetersen", 1836,
Statens Museum for Kunst.
"The Waagepetersen Family"
, 1836, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
 
 
Kong Kristian stod ved højen mast i røg og damp
 
"Christian IV på Trefoldigheden", 1866, Det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg Slot. Kongen mistede sit højre øje under søslaget i 1644 på Kolberger Heide, og det var her "gotens hjelm og hjerne brast" (Johannes Ewald, "Kong Christian stod ved højen mast", 1779). 

King Christian IV on
the flagship Trefoldigheden/The Trinity, The Museum of National History, Frederiksborg Castle, Denmark.
The king lost his right eye during the battle against Swedish troops on Kolberger Heide, a Swedish bullet hit a cannon on the Danish flagship. The battle began in 1644 and ended in a Danish victory after ten years.
 
1 "Romerske borgere forsamlede til lystighed ved et osteri", 1839, Nivaagaards Malerisamling.
"Roman citizens gathered for festivities at an Osteria", 1839, Nivaagaard, Copenhagen.
2 "Studie af italienerinde og sovende barn", 1841, Ny Carlsberg Glyptotek.
"Study of an Italian Woman and a Sleeping Child", 1841, Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen.
3 "Scene af Erasmus Montanus", ca. 1843, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"Scene from Erasmus Montanus", c. 1843, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
4 "Kong Christian 8.", 1843, Rosenborg Slot/"King Christian VIII", 1843, Rosenborg Castle, Copenhagen.
 
1 "En englænder forfulgt af tiggere i Rom", 1848, The Ambassador John L. Loeb Jr. Danish Art Collection.
"An Englishman pursued by Beggars in Rome", 1848.
2 "Ernst Meyer", 1848, Det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg Slot.
"Ernst Meyer", 1848, The Museum of National History, Frederiksborg Castle, Denmark.
3 "Eggert Christopher Tryde" (provst i København og kongelig konfessionarius), 1858.
"Eggert Christopher Tryde" (rural dean in Copenhagen and royal confessor), 1858.
4 "Johanne Luise Heiberg", gravering efter Marstrands billede af Johanne Louise Heiberg, 1858-59, Det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg Slot.
"Johanne Luise Heiberg", an engraving after Marstrand's portrait of Johanne Louise Heiberg, 1858-59, The Museum of National History, Frederiksborg Castle, Denmark.
5 "Don Quixote betragter sin hjelm efter at have givet den et sværdhug", ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"Don Quixote Contemplating His Helmet after Chewing it with His Sword", ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
 
"Scene af Erasmus Montanus. 3. akt, 3. scene", 1865, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"Scene from Erasmus Montanus. Act 3, Scene 3", 1865, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
 
Ludvig Holbergs komedie, "Erasmus Montanus Eller Rasmus Berg. COMOEDIE udi Fem ACTER", blev trykt i 1731.
Rasmus Berg, der har studeret i København, kommer tilbage til sin barndoms landsby for at gifte sig med sin forlovede Lisbed. Han kalder sig nu Erasmus Montanus. Han fører sig frem overfor alt og alle, han er arrogant og bedrevidende. Under studieårene i hovedstaden har Rasmus skrevet breve til sin far Jeppe Berg, der har tyet til degnen Per Degn, der anses for "en brav studeret Mand", for at få ham til at oversætte det, der var skrevet på latin. Per Degns latinkundskaber er kun remser eller bøjninger, men de rækker til at imponere Jeppe og de andre landsbybeboere, men ikke Erasmus, der kalder hans latin for klosterlatin (dårlig latin). Per Degn ser Erasmus som en trussel mod sin autoritet og må få ham til at fremstå som et fjols. Forældrene er stolte af deres "latinske" søn Erasmus, men broderen Jakob er ikke imponeret over hans lærdom, der bl.a. går ud på at hævde, at jorden er rund og ikke flad, en tese som får folk i landsbyen og ikke mindst Lisbeds far Jeronimus til at anse ham for en tosse og ikke værdig som svigersøn. Komedien ender dog med, at Erasmus må sige: "Min kiære Svigerfar, Jorden er saa flack, som en Pandekage, er han nu fornøyet."

I 3. akt, 3. scene diskuterer Erasmus med Per Degn og angriber hans latinske tågesnak: "Latin! om I kom i Skolen nu, kunde I ikke komme høyere end i Sinke-Lectien." ... "Jeg kand ikke svare dertil, det er lutter Pølse-Snak. Lad os tale Dansk sammen, som de andre kand forstaa, saa skal man strax faa at høre, hvilken Karl det er."
Bag Erasmus står hans mor Nille og græder fordi "Jeg har saa ont deraf, at min Søn skal give sig tabt i Latinen."
 

Lundbye, J.Th.

"Gåsetårnet i Vordingborg", 1842, Statens Museum for Kunst.
"Goose Tower, Vordingborg Castle"
, 1842, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
  Lundbye, Johan Thomas (1818-1848). Dansk romantisk maler. Elev af Eckersberg og J.L. Lund. uddannet på Kunstakademiet. Lundby malede enkelte portrætter, men arbejdede især som landskabs- og dyremaler. Skildrede de danske landskaber i store kompositioner. Omkom ved et vådeskud som frivillig i Treårskrigen (Den første slesvigske krig 1848-50). Placerer sig som en af det danske guldaldermaleris betydeligste malere. Udførte flere bogillustrationer, bl.a. til H. V. Kaalunds Fabler for børn (1843-45). Rejsedagbøger 1845-46 (1976).  

Lundbye, Johan Thomas (1818-1848). Danish "Golden Age Painter", his motifs was particular landscapes. He realized the ideas of the first Danish art historian and professor
at The Royal Danish Academi of Art Niels Laurits Høyen (1798-1870) on painting national, Nordic mythology, the history of the country, scenes from everyday life and landscapes. Lundby volunteered for service in the Three Year War (1848-50, and was killed by a stray shot before he ever engaged in battle.
 
1 "Oberstinde Cathrine Lundbye, f. Bonnevie, kunstnerens moder", 1836, Statens Museum for Kunst.
"Mrs Cathrine Lundbye, née Bonnevie, the Artist's Mother", 1836, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2 "Vinderød kirke ved Frederiksværk", 1837, Statens Museum for Kunst. 
"Vinderoed Church near Frederiksvaerk", 1837, National Gallery of Denmark, Copenhagen. 
3 "Kalundborg Kirke", 1837, Statens Museum for Kunst/"Kalundborg Cathedral", 1837, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs", 1839, Thorvaldsens Museum, København.
"Prehistoric Burial Mound at Raklev on Refsnæs", 1839, Thorvaldsens Museum, Copenhagen.
 
1 "Sjællandsk landskab. Åben egn i det nordlige Sjælland", 1842, Statens Museum for Kunst.
"Zealand Landscape. Open Country in North Zealand", 1842,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2 "Kostald i en bondegård med to køer", studie, 1842, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"Cowshed and Two Cows", Study, 1842, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
3 "En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord", 1843. Statens Museum for Kunst.
""A Danish Coast. View from Kitnæs on Roskilde Fjord, Zealand", 1843,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "Udsigt over Arresø mod Tibirke bakker", 1843, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"View across Arresø of Tibirke Downs", 1843, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
 
1 "Sortbroget tyr", 1844, Statens Museum for Kunst.
"Piebald bull", 1844, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2 "To kalve", 1844, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"Two Calves", 1844, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
3 "En kostald i en bondegård. Vejby", 1844, Statens Museum for Kunst.
"A Cowshed on a Farm at Vejby, Zealand", 1844,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "Gadekær i Brofelde", 1844, Statens Museum for Kunst.
"Village Pond in Brofelde", 1844, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5 "To køer på en åben mark", 1845, Statens Museum for Kunst.
"Two Cows in an Open Field", 1845,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
 
1 "Landskab med klippe i forgrunden. Civitella, Italien", 1845, Statens Museum for Kunst.
"Foreround. Civitella, Italy", 1845.
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2 "Udsigt fra Tivoli", o. 1845, Horsens Kunstmuseum.
"
View from Tivoli", c. 1845, Horsens Art Museum, Denmark.
3 "Kolås Skov ved Vejrhøj", 1846, Statens Museum for Kunst.
"Kolås Forest near Vejrhøj", 1846, National Gallery of Denmark.
4 "Et boelsted ved Lodskov nær Vognserup", 1847, Statens Museum for Kunst.
"A Croft at Lodskov near Vognserup Manor, Zealand", 1847,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
5 "Seksten-årig hingst af Knabstrup-racen", 1847, Statens Museum for Kunst.
"Sixteen-year-old Knabstrupper stallion", 1847, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
 

Gurlitt, Louis

"Møens Klint", 1842, Statens Museum for Kunst.
"The Cliffs on the Island of Møn", 1842,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
  Gurlitt, Heinrich Louis Theodor (1812-1897). Dansk-tysk landskabsmaler født i Altona og død i Naundorf nær Schmiedeberg. Elev af Eckersberg. Uddannet i Hamburg under malerne Gunther Gensler og Siegfried Detlev Bendixen.
I 1832 rejste han til København og derfra til Norge for at tage I.C. Dahls værker i øjesyn. Samme år begyndte han på Akademiet i København, hvor han knyttede venskab med Wilhelm Marstrand. I 1833 udstillede Gurlitt sine første landskabsmalerier på Charlottenborg. I 1836 rejste han til München, hvor han opholdt sig de følgende år og vendte tilbage til København hvor han arbejdede til 1842, og han rejste så til Düsseldorf og videre til Italien, hvor han boede
til 1846. I Rom sluttede Gurlitt sig til den danske kunstnerkoloni. Fra 1847 boede han i Tyskland, hvor han kunne udvikle sin kunst anderledes og friere og ikke var underlagt det strenge Eckersbergske naturstudium.
Gurlitts billeder blev fjernet fra Det Kongelige Billedgalleri på Christiansborg, da han støttede Slesvig-holstenerne i Treårskrigen (1848-50) og dermed blev anset for en forræder.
Gurlitt hører hjemme under de danske guldaldermalere, fordi hans billeder af de danske landskaber fik stor betydning for udviklingen af det nationale danske landskabsmaleri.

Louis Gurlitt var farfar til Hildebrand Gurlitt (1895-1956), den tyske kunstsamler og kunsthistoriker, der
opkøbte bl.a. "Entartete Kunst" (vanskabt/degenereret kunst) i Nazitiden og hvis omfattende samling blev konfiskeret i 2012 af de bayerske myndigheder. Han var Hitlers personlige samler af kunst til et "Führermuseum", der var planlagt til at skulle ligge på Hitlers hjemegn i Linz i Østrig.
 

Roed, Jørgen

  Roed, Jørgen (1808-1888). Dansk maler. Elev af Eckersberg og Lund, inspireret af Hammershøi, og i sin portrætkunst af Marstrand. Fik stor interesse for Rafael under et ophold i Italien. Kopierede nogle af Rafaels malerier bl.a. Den Sixtinske Madonna og Marias himmelkroning. Altertavle-malerier i Nødebo (1839) og Skt. Catharina i Ribe (1853).
   
 
"Afskedsscene på Toldboden", 1834. Privateje.
"Departure from Toldboden", 1834, Private collection.
   
 
"Ludvig Holberg", 1847. Nasjonal-galleriet, Oslo.
 
  "Parti af en gade i Roskilde med domkirken i baggrunden. Vinterstykke", 1936, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"A Street in Roskilde with the Cathedral
in the Background. Winter"
, 1936, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
 
 

Rørbye, Martinus
(1803-1848). Dansk maler, født i Norge, elev af Eckersberg og C. A. Lorentzen. Han malede folkelivsbilleder fra bl.a. Italien, Grækenland og Danmark, og var blandt de første danske kunstnere, der tog til Vestjylland for især at studere folkelivet, men også det storladne landskab vakte hans interesse. I Grækenland var det de påbegyndte udgravninger, der interesserede ham. Hans store billeder fra det halvt orientalske dagligliv var en slags impressionisme før impressionismen, idet de besad en på det tidspunkt sjælden umiddelbarhed og friskhed. I Italien yndede han kirkeinteriører som motiv og formåede at gengive stemningen og atmosfæren af evighed og uforanderlighed.

 
1 "Udsigt fra kunstnerens vindue", ca. 1825. Statens Museum for Kunst.
"View from the Artist's Window", c. 1825, National Gallery of Denmark, Copenhagen.
2 "Kirurgen Fenger m/Familie", 1829, Ribe Kunstmuseum/"The surgeon Fenger with Family", 1829, Ribe Art Museum.
3 "Arrestbygningen ved råd- og domhuset", 1831, Statens Museum for Kunst.
"
The Prison of Copenhagen", National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "Vester Egede  Kirke. I baggrunden Gisselfeld Kloster", 1832, Ny Carlsberg Glyptotek, København.
"Vester Egede Church with Gisselfeld Monastery in the Background", 1832, Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen.
 
1 "Scene af det offentlige liv i Orienten. Motiv ved karavanebroen i nærheden af Smyrna", 1838, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Akademiraadet.
"A Scene from Public Life in the Orient. Motif by the Caravan Bridge near Smyrna", 1838, The Royal Danish Academy of Fine Arts, Copenhagen.
2 "Brønden ved Serailets Port i Konstantinopel", 1840, Akvarel. H.M. Dronningens Håndbibliotek, Amalienborg.
"The Well by Serailet Gate in Constantinople", 1840, Watercolour. HM The Queen's Reference Library
, Amalienborg Palace.
3 "Brønden på pladsen St. Sophie ved Seraillets port i Constantinopel", 1846, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"Well on St Sophie's Square near the Gate of the Seraglio in Constantinople", 1846, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
4 "Mænd af Skagen en sommeraften i godt vejr", "Men of the Skaw a Summer Evening in Fine Wheather", National Gallery of Denmark, Copenhagen.
 
Gertner, Johan Vilhelm
(1818-1871)
. Dansk portrætmaler.
Gertner, Johan Vilhelm (1818-1871). Danish portrait painter.
 
1 "Kong Christian VIII, 1786-1848", 1845.
"King Christian VIII, 1786-1848", 1845.
2 "Adam Gottlob Oehlenschläger", 1846-47, Det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg.
"Adam Gottlob Oehlenschläger", 1846-47, The Museum of National History, Frederiksborg, Denmark.
3 "Portræt af C.W. Eckersberg", 1850, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Akademiraadet.
"Portrait of C.W. Eckersberg", 1850, The Royal Danish Academy of Fine Arts, Copenhagen.
 
 
Gebauer, Christian David
(1777-1831). Dansk maler, især kendt som dyremaler.

Gebauer, Christian David (1777-1831). Danish painter, especially known for his animal paintings.
1 "Det vilde stutteri", 1831, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"The Wild Stud Farm", 1838,
ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
 
"Vinterlandskab med Brabrand kirke", 1831, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"Winter Landscape with Brabrand Church", 1831,
ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
 
La Cour, Janus
(1837-1909). Dansk landskabsmaler. Født på Timgård ved Ringkøbing og død i Odder. han blev uddannet på Akademiet fra 1857-64. I 1856 mødte han P.C. Skovgaard, som fik stor indflydelse på hans arbejder.
 

La Cour, Janus (1837-1909). Danish landscape painter. From 1857-64 he studied at The Royal Danish Academy of Fine Arts. In 1856 he met the painter P.C. Skovgaard, who had a great influence on him.

 
1 "Udsigt fra en Villa i Italien (Villa d'Este"), ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"View from a Villa in Italy  (Villa d'Este)", ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
2 "Moesgårds strand", 1890, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"The Beach at Moesgaard", 1890, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
 

Bissen, H.W.

  Bissen, H.W. (Herman Wilhelm) (1798-1868). Dansk billedhugger, uddannet maler. Relieffer, portrætbuster, statuer. Fik den lille guldmedalje i 1821 og den store i 1823. Tog til Rom på rejsestipendium. Professor ved Kunstakademiet 1840 og direktør 1850-53.

Bissen, H.W. (Herman Wilhelm) (1798-1868). Danish sculptor.
 
1 Forhallen Københavns Universitet, Frue Plads. Udsmykning udført 1844-53 af Georg Hilker (dekorationer), Constantin Hansen (fresker) og H.W. Bissen (statuer). Se ovenfor.
Vestibule decoration of the University of Copenhagen, 1844-53, executed by Georg Hilker (decorations), Constantin Hansen (frescoes) og H.W. Bissen (statues). See above.
2 Kvadrigaen på Thorvaldsens Museum, 1845-48. Udført af Bissen og Stephan Ussing efter Thorvaldsens skitser. En kvadriga er en oldtidshestevogn, et firspand.
Quadriga at Thorvaldsen's Museum, Copenhagen, 1845-48. Executed by Bissen and Stephan Ussing after Thorvaldsen's sketches. A Quadriga is a four-in-hand, a four-horse chariot, raced in the Olympic Games and other games.
3 "Den danske landsoldat efter sejren", 1850-51, Statens Museum for Kunst.
"A Victorious Danish Soldier", 1850-51,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.
4 "Oehlenschläger", 1854-61, ved Det Kgl. Teater. "Hr. Bissen har vist os som ung og smækker den siden så digre hr. Oehlenschläger".
Sculpture of the Danish poet and playwright Adam Oehlenschläger, 1854-61, the Royal Theatre, Copenhagen. 
5 "Moses", 1858, Vor Frue Kirke, København/"Moses", 1858, Our Lady's Church, Copenhagen.
 
1 "Istedløven", 1859-60, (til de danske krigergrave i Flensborg) mens den endnu stod ved Tøjhusmuseet, Søren Kirkegårdsplads, København.
"The Isted Lion", 1859-60, when still in Copenhagen.
2 "Istedløven" på Flensborg Gamle Kirkegård, se nedenfor/"The Isted Lion" at the Old cemetery in Flensburg, Germany, see below.
3 "Frederik d. 7.", 1863-73, Christiansborg Slotsplads/"King Frederik VII", 1863-73, Christiansborg Palace Square, Copenhagen.
4 Christopher Ernst Frederik Weyse, 1866, Frue Plads, København.
The Danish composer Christopher Ernst Frederik Weyse, 1866, Frue Plads, Copenhagen.
 
  Den 10. september 2011 vendte Istedløven tilbage til sin oprindelige plads på Flensborg Gamle Kirkegård  
  Udenrigsminister: Istedløven skal tilbage til Flensborg
Et symbol på dansk krigslykke er nu endelig på vej tilbage til Tyskland, nærmere bestemt Flensborg.
Istedløven har ellers nærmest haft karakter af et dansk Loch Ness-uhyre. Den dukker op næsten hvert år, men der er aldrig rigtig nogen afklaring i sagen. Men det er der nu: Torsdag besluttede Flensborg Byråd at bede den danske regering om at få skulpturen, som er skabt til minde om Slaget på Isted Hede i 1850, tilbage. I 1864 tog prøjserne den som krigsbytte med til Berlin, og i 1945 blev den givet tilbage til Danmark af det amerikanske militær. Siden da har den stået i Tøjhusmuseets gård, men udenrigsminister Per Stig Møller, sagde i sin tale ved de danske årsmøder i Sydslesvig søndag, at løven skal tilbage til Flensborg: - Tiden er moden nu, og det er derfor regeringen en stor glæde at kunne tilkendegive, at vi vil besvare henvendelsen fra byrådet i Flensborg positivt. Istedløven vil vende tilbage og symbolisere, at stridens tid er fordi, sagde Per Stig Møller.
DR nyheder, 7. juni 2009.
 
  Istedløven 1859-60, monument over Slaget ved Isted Hede nord for Slesvig, Danmarkshistoriens største slag, der endte med dansk sejr over den slesvig-holstenske hær i 1850. Monumentet blev i 1863 placeret på St. Maria kirkegård i Flensborg. En af de tilstedeværende ved indvielsen var H.C. Andersen. På soklen er 4 relieffer af officerer. I forbindelse med krigen i 1864 blev der øvet hærværk mod skulpturen, og i 1868 blev den flyttet til Berlin. I 1945 blev Istedløven flyttet tilbage til Danmark efter over 80 år i "eksil", den blev placeret på Tøjhusmuseet. At løven skulle vende tilbage til Flensborg har været et tilbagevendende emne siden 2. verdenskrig, imidlertid blev løven placeret på Søren Kirkegårdsplads bag Tøjhusmuseet ved Den Sorte Diamant, og den blev, på ny sokkel, indvidet i 2000. Regeringen besluttede i 2009 at Istedløven skal tilbage til Flensborg. Den vendte tilbage i 2011.

 

The Isted Lion, 1859-60, the Battle of Isted Monument, was in 1863 placed at St Maria cemetery in Flensburg, Germany. The fairytale writer H.C. Andersen was present at the inauguration. In 1868 the momument was moved to Berlin. In 1945 it returned to Denmark after more than 80 years in exile. The Isted Lion will now return to its rightful place in Flensburg, a decision taken by the Danish Government in 2009. In 2011 The Isted Lion was placed in Flensburg, Germany.

 
På mindepladen står nederst: "2011 wieder errichtet als Zeichen von Freundschaft und Vertrauen zwischen Dänen und Deutschen" (2011 genrejst som tegn på venskab og tillid mellem det danske og det tyske folk).
 

Istedløven på sin endelige placering på Flensborg Gamle Kirkegård
The Isted Lion on its final placement of St. Mary's churchyard in Flensburg, Germany

Se Axel Bundsens nyklassicistiske kapel på Flensborg Gamle Kirkegård, klik her.
 


F
ra Berlin til København
Amerikanske tropper transporterede i efteråret 1945 Istedløven fra
kasernegården i Lichterfelde, Berlin til Tøjhusmuseet i København

1 Amerikansk militær gør klar til at flytte Istedløven hjem til Danmark, Berlin, 1945. Fotos fra Det Kgl. Biblioteks Samling.
2 Amerikanske ingeniører følger nedtagning af Istedløven i kasernegården, Lichterfelde, Berlin.
3 Lastbil med Istedløven forlader Berlin.
4 Amerikansk militærlastvogn på vej gennem Berlin med Istedløven på ladet, 1945.
5 Istedløvens hjemkomst til Danmark.
 
1 Istedløvens hjemkomst, løven set fra oven liggende på savsmuld i lastbil.
2 Istedløven reetableres i Tøjhusmuseets gård, i baggrunden Det kongelige Bibliotek og Christians Brygge, København.
3 Istedløven anbragt på ny sokkel i Tøjhusmuseets gård, København.
4 23. oktober 1945. Christian 10. modtager Istedløven, Tøjhusmuseet, København.
Kongens tale ved overrækkelsen:
"Mange Aar er gaaet, siden dette Monument sidst stod på dansk Jord. Jeg modtager Istedløven med Tak til dem, der bragte Monumentet herop, og med Tak til dem, der ofrede Livet, for at vi kunde blive fri. Naar man tænker tilbage paa Kong Frederik 7. og hans Generation, der skænkede denne Gave til Flensborg, synes jeg, at vi skal følge Traditionen. Naar Forholdene tillader det, bør den vende tilbage til Flensborg for der at staa som et Minde om de Tider, der er gaaet, og til Erindring om alle dem, der ofrede Livet i Treaarskrigen."
5 Istedløvens hjemkomst fejres, Christmas Møller taler, Dannebrog og Stars and Stripes vajer, Tøjhusmuseets gård, København.
 
Dronning Thyra Danebod
Gipsstatue udført i 1853 til Dronningens trappe på Christiansborg. Slottet brændte i 1884, men statuen blev reddet og istandsat af Vilhelm Bissen. Placeret i Kongernes Jelling.

 

 
Øvrige kunstnere/Other Arists
 
Blunck, Ditlev Conrad (1798-1854). Dansk maler, født i Holsten og død i Hamborg. Uddannet på Akademiet i København. Han studerede i München fra 1818-20 og opholdt sig i Rom fra 1828-38, hvor han blev inspireret af Nazarenerne. Bluncks foretrukne motiver var folkelivsscener og portrætter, og her ses inspirationen fra Eckersberg.
Efter årene i Rom kom Blunck tilbage til Danmark, som han igen forlod for stedse i 1841, da han havde fået en dom for seksuel overtrædelse.
1 "Interiør med ung officer", ca. 1825-28, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"Interior with Young Officer", c. 1825-28,
ARoS Aarhus Art Museum, Denmark.
2 "En Bataillemaler, Jørgen Sonne (1801-90) i sit arbejdsværelse", ca. 1826, Statens Museum for Kunst.
"A Battle-Painter, Jørgen Sonne, in his Studio", c. 1826,
National Gallery of Denmark, Copenhagen.

 
1 Lund, J.L. (Johan Ludvig) (1777-1867). Dansk maler og lærer på Akademiet. født i Kiel. Altertavler, portrætter og historiske billeder. Uddannet sølvsmed og elev af N. A. Abildgaard og hos David i 1800-02. Kollega til Eckersberg. Mest kendt er Akropolistæppet på Det Kgl. Teaters gamle scene. 
Billedtitel: "De tre norner", 1844.
Skæbnegudindernes navne står skrevet med runer: Urd (fortiden, holder tavle), Verdande (nutiden, holder vægt) og Skuld (fremtiden, holder sværd). Nornerne spinder menneskets skæbne, og hver gang en tråd klippes dør et menneske.
2 Jensen, C.A. (Christian Albrecht) (1792-1870). Dansk portrætmaler.
Billedtitel: "Cathrine Jensen, f. Lorenzen, kunstnerens hustru med turban", ca. 1842-44. Statens Museum for Kunst.
3 Dreyer, Dankvart  (1816-1852). Dansk maler. Elev af Eckersberg og Lund. Landskabsmalerier inspireret af Lundbye og Skovgaard. Kendt for jyske landskaber med gravhøje.
Billedtitel: "Munkemølle i Odense", ca. 1844. Statens Museum for Kunst.
4 Hansen, Heinrich (1821-1890). Dansk arkitekturmaler.
Billedtitel: "Sorø kirke", 1855, ARoS Aarhus Kunstmuseum.

G.C. (Georg Christian) Freund (1821-1900). Dansk billedhugger. Naturalisme. 1836 uddannet på Akademiet, hvor han undervistes af sin onkel H. E. Freund og H. W. Bissen. 1843-47 deltog han i interiørudsmykningen af Thorvaldsens Museum.
Bertel Thorvaldsen (1770-1844). Dansk billedhugger (se under nyklassicismen).

 
  Dronningens gobeliner
Tapestries for HM The Queen
  Regenter
  PAS DE DEUX
ROYAL
  Kongelige portrætter
  Historiske krige
  Aarhus
  Marselisborg
Slot
Marselisborg
Palace
  Kongelige på frimærker
Royals on Stamps
  Bayeux tapetet
  København Copenhagen
  Sculpture by the Sea Aarhus
2009, 2011 2013, 2015
  Jelling
Monumenterne
  Kristne
højtider
  Danske julemærker
Danish

Christmas Seals
  Hjerl Hede
Hjerl Hede
Open Air
Museum
  Søby
Brunkulsmuseum
  Neoplatonisme
  Firenze
Florence
  Domkirken i
Pisa
The Field of Miracles Pisa
  Siena
  Dante
Alighieri
  Guareschi &
Don Camillo
  Rom
Rome
  Vittoriale
degli Italiani
  Milano
Milan
  Padova
Padua
  Palazzo Te
  Arquà Petrarca
  Schweiz
Switzerland
  Venedig
Venice
  Glasmuseet
på Murano
  Glasmuseet
Ebeltoft
  Berlin
  Jeff Koons
  New York
  Praglia abbedi
Praglia Abbey
  Barcelona
  Colonia Güell
  Madrid
  Victor Vasarely
  Frank O. Gehry Guggenheim
Bilbao
  Burgos  &  Pamplona
  Budapest
  Ægypten
Egypt
  Sans Souci, Potsdam
  Den danske kulturkanon
  Rosenholm Slot
Rosenholm Castle
  Kronborg Slot
Kronborg Castle
  Rafael/Raphael
  Rembrandt
  Vatikanstatens frimærker
  Prospektkort
  Leonardo da Vinci
  J.F. Willumsen
  Skagensmalerne
The Skaw Painters
  Glansbilleder
Scraps
  Michelangelo
  Dansk guldalder
Danish Golden
Age
  Den Gamle By
The Old Town, Aarhus
  Den Moderne By
The Modern
Town, Aarhus
 
Drop Down Menu