|
|
|
Colonia Güell,
(planlagt omkring 1890), var
en arbejderkoloni i Santa
Coloma de Cervelló
beliggende
20 km
syd for Barcelona. Det
var industrimagnaten Eusebí
Güell i Bacigalupi
(1846-1918), der fik ideen
til byggeriet.
Colonia Güell indeholder et
fabriks- og beboelsesområde,
kulturelle og religiøse
faciliteter udført af tidens
el modernisme
arkitekter.
Antoni Gaudís assistenter,
de catalanske Art Nouveau
arkitekter Francesc
Berenguer i Mestres
(1866-1914) og
Joan Rubió i Bellever
(1870-1952) stod for
byggeriet af arbejderhusene,
skolen, direktørens og
lærerens huse. Bygningerne,
der er i to etager, er
særprægede og har en ydre
skønhed skabt af enkle
former. De er forskellige af
udseende, indeholdende
mønstre og strukturer
baseret på maurisk
arkitektur, som var en
islamisk arkitektur i
Nordafrika og dele af
Spanien og Portugal, hvor
maurerne herskede fra
711-1492 (Alhambra,
der var maurernes sidste
bastion i Spanien, blev
opført 1248-1354).
Kryptkirken
(opført i perioden
1908-1915), er tegnet af
Antoni Gaudí
(1852-1926)
og er ét af hans ufuldførte
værker. I 1898 fik Gaudí en
anmodning fra Eusebi Güell
om at fremkomme med planer
for en kirke til hans
hurtigt voksende
arbejderkoloni. I opførelsen
af kryptkirken afprøvede
Gaudí forskellige
arkitektoniske løsninger,
som han senere anvendte i
La Sagrada Familia.
Der havde været planer for
en kryptkirke og en
overkirke, men Güells midler
rakte
kun til
opførelsen af
kryptkirken, der har
et overdækket indgangsparti,
er opført i mursten og
dekoreret i både eksteriør
og interiør med kulørte
mosaiksten. Dens ruder
består af runde og
dråbeformede glasmosaikker.
Klokketårnet er åbent med
romanske buer. Ovenpå
kryptkirken er vist, hvordan
planen for overkirken
var tænkt. Krypten har fem
skibe, et hovedskib og to
sideskibe på hver side af
hovedskibet.
I interiøret ses rå
murstenssøjler. På nogle af
søjlerne er søjleskafterne
pudset, så de fremstår grå
betonagtige. Andre søjler
fremstår i skakternlignende
mønstre. De organiske søjler
er uensartede og krummer
svagt samt danner, som i
Sagrada Familia, en
søjleskov i mindre format. I
krypten ses vievandsfade ved
indgangen, de består af
store skaller fra
Seychellerne.
Over et alterbord ses en
kopi af "Den
Sorte Madonna" (La
Moreneta) fra Montserrat,
som pilgrimme har valfartet
til siden 1100-tallet.
Legenden fortæller at
statuen blev skåret af
evangelisten Lukas ca. 50
e.Kr. og bragt til Spanien.
Den blev gemt bort for at
undgå at maurerne
(muslimerne) ødelagde den,
og ca. 880 e.Kr. ledte et
klart lys og himmelsk musik
fårehyrder til hulen, hvor
statuen var gemt. Biskoppen
i Manresa i Catalonien
ønskede statuen flyttet til
Manresa, men den lille
statue var så tung, at den
ikke kunne løftes, tolket
som Jomfruens tegn på, at
hun ville forblive i
Montserrat og æres der. I
1881 blev "Den Sorte
Madonna" erklæret for
Cataloniens skytshelgen af
pave Leo 13. |
|
|
|
De 3 aer |
Kolonien havde til formål at være et lille samfund nær
storbyen, men befriet for storbyens negative sider som vold og
visse sygdomme samt alkoholens forbandelser (Catalonien var det
største cognacproducerende område i verden). Tekstilmagnaten Charles
Kolb-Bernard i Lille i Frankrig kæmpede mod de 3 aer alkohol,
ateisme og anarkisme,
en kamp mod fristelser, som også kom til at gælde for Colonia
Güell.
|
|
|
|
|
Arbejderkolonierne i Europa i tiden var socioøkonomiske
organisationer, der havde industriel produktion som deres
hovedopgave. Arbejdet på fabrikkerne, som optog den største
del af tiden for koloniens indbyggere, gav i en periode med økonomisk
instabilitet de ansatte/borgerne mulighed for et sted at bo og
en beskeden eller slet ingen indtægt. Güell skabte i sin
koloni bedre betingelser for de ansatte end tilfældet var i
andre catalanske kolonier.
Med udbruddet af Den Spanske Borgerkrig i 1936 blev fabrikken i
Colonia Güell kollektiviseret. I 1939 kom den tilbage til Güell-familien,
som solgte den til Bertrand i Serra-familien i 1945. Den
industrielle produktion fortsatte. I 1973 måtte fabrikken lukke
som konsekvens af krise i tekstilindustrien, hvilket fik
betydning økonomisk og socialt for beboerne. Fabrikken og
beboelseshusene blev solgt fra i de følgende år, nogle af
indbyggerne købte deres eget hus. Faciliteterne og jorden i det
omgivende område solgtes til offentlige institutioner. I
begyndelsen af 2000 påbegyndtes en restaurering af kolonien.
Gaudi besøgte Colonia Güell i 1910. |
|
|
Colonia Güell
(planned about 1890) was a worker's
colony in Santa Coloma de
Cervelló situated 20 kilometres from Barcelona. The
industrialist and textile magnate Eusebi Güell i Bacigalupi
(1846-1918) was the originator of the idea for the colony.
Colonia Güell consists of a factory area, a residential area,
cultural and religious facilities designed by el
modernisme architects
of the time.
Antoni Gaudí's assistents, the Catalan Art Nouveau architects Francesc
Berenguer i Mestres (1866-1914)
and Joan Rubió i
Bellever (1870-1952) were
responsible for buildings such as the workers' houses, the
school, the manager's house and the teacher's house. The
residential properties are two storey houses, all individual
with an outer beauty created of simple forms. The exteriors
display patterns and structures based on Moorish architecture,
which was an Islamic architecture in North Africa and parts
of Spain and Portugal, where the Moors ruled from 711-1492 (Alhambra,
built between 1248-1354, was the Moors' last bastion in Spain).
The crypt
(1908-1915) is designed by Antoni
Gaudí (1852-1926)
and is one of his unfinished works. In 1898, by request of Güell,
Gaudí put forward plans for a church for Güell's rapidly
growing colony. In the construction process Gaudí tried out
several architectonical solutions later used in La
Sagrada Familia. Güell's wanted a crypt and a
church, however his financial situation allowed only the crypt
to be built. On the top of the crypt is shown the plan for the
church.
Colonies in general were intended to be small societies close to
large cities liberated from the cities' negative aspects such as
violence, diseases and the curse of alcohol (Catalonia was at
the time the world's largest brandy-producing
district). The French textile magnate Charles Kolb-Bernard
fought against the three a's, alcoholism, atheism
and anarchism, a fight against temptations, which also
became the keywords for Colonia Güell.
The workers' colonies in Europe were
socioeconomic organisations whose main task was to supply the
needs of workers in industrial production. The work on the
factories occupied most of the time for the inhabitants and
offered in a period with economical instability the employees
a place to live and a modest income. Güell created better
conditions for his employees than was the case in other Catalan
colonies.
With the outbreak of The Spanish Civil War in 1936 the factory
in Colonia Güell became collectivized. In 1939 it was
returned to the Güell Family, who sold it to the Bertrand
i Serra family in 1945. The industrial production continued. In
1973 the factory closed as consequence of crisis in the
textile industry. The factory and the residential properties
were sold in the following years. Some inhabitants bought their
own houses. The facilities and the land in the surrounding area
were bought by public institutions. A restoration of the colony
began in 2000.
Gaudí visited Colonia Güell in 1910.
|
|
|