|
opr.
Abram, af Gud givet navnet Abraham. Abraham
er troens fader. Der står om ham i 1.
Mosebog. Han blev 175 år gammel og er den
første af GT's tre patriarker.
Abraham var far til Isak, og da Gud satte
ham på prøve og beordrede ham at ofre sin
elskede søn fulgte han Guds ordre, men blev
stoppet i handlingen af Herrens engel
1. Mosebog 22, 11-12: "Men
Herrens engel råbte til ham fra himlen:
"Abraham, Abraham!" Han svarede ja, og
englen sagde: "Læg ikke hånd på drengen, og
gør ham ikke noget! Nu ved jeg, at du
frygter Gud og end ikke vil nægte mig din
eneste søn." Abraham ofrede i stedet en
vædder.
1. Mosebog 22, 15-18: Herrens
engel råbte igen til Abraham fra himlen:
"Jeg sværger ved mig selv, siger Herren:
Fordi du har handlet sådan og ikke nægtet
mig din eneste søn, vil jeg velsigne dig og
gøre dine efterkommere så talrige som
himlens stjerner og som sandet ved havets
bred. Dine efterkommere skal erobre
deres fjenders porte. Alle jordens folk skal
velsigne sig i dit afkom, fordi du adlød
mig." |
Abrahams hustru Sara kunne ikke få børn, hvorfor Abraham, i en alder af 86 år, på Saras opfordring fik sønnen Ismael med Saras trælkvinde Hagar. Men Gud lovede Abraham, at han skulle få en søn med Sara, og i en alder af henholdsvis 100 år og over 90 år blev de forældre til Isak for "Intet er umuligt for Herren!" |
I Grundtvigs salme "Abraham sad
i Mamre Lund", 1832, beskrives hvordan Abraham og hans
hustru Sara fik Isak i deres alderdom. |
"Abraham sukked dog i Løn:
"Til Graven brat vi stunder,
"Føder mig Sara nu en Søn,
"Det er et stort Vidunder"!"
|
|
|
kunstnersammenslutningen (1931-36) dannet i Paris af
den franske kunstner Auguste Herbin og den belgiske
kunstner
Georges Vantongerloo,
der var sammenslutningens ledere samt
Jean Arp, Georges
Valmier, Albert Gleizes, Jean Hélion og Frantisek Kupka.
Abstraction-Création bestod af abstrakte malere og
billedhuggere, der udtrykte sig strengt nonfigurativt,
gruppen blev i 1945 til Réalités Nouvelles. |
An International artist group founded in Paris by the
French artist Auguste Herbin and the Belgian artist
Georges Vantongerloo - the leaders of the
group, and
Jean Arp, Georges
Valmier, Albert Gleizes, Jean Hélion and Frantisek
Kupka. The group consisted of abstract painters and
sculptors. |
|
|
lat. Anno Domini, i det Herrens år. År efter Kristus, e.Kr. |
Ifølge traditionen blev Jesus født natten mellem den 24. og 25. december i år 1. År 0 eksisterer ikke.
Imidlertid er der blandt forskere ikke enighed om hverken Jesu fødselsdato eller fødselsår.
Fastsættelsen af Jesu fødselsdag kan måske skyldes at kirken ønskede at udkonkurrere vikingernes vintersolhvervsfest i slutningen af december, hvor man fejrede at dagene nu blev lysere og man drak jól, skålede for guderne og et godt nyt år (ordet "jul" stammer formentlig fra "jól" = drejning). Romerne havde en tilsvarende midvinterfest i slutningen af december.
|
A.D. = Anno Domini/Anno Domini Nostri Jesu Christi, in the year of the Lord/in the year of our Lord Jesus Christ.
1 A.D. = the year Christ was born. |
|
Adam og Eva |
De 2 træer i Edens have
(Paradisets have):
Livets træ = træets frugter giver evigt liv.
Kundskabens træ
= træet som mennesket spiste af og
kom til at kende forskel på godt og
ondt. |
|
Jomfru Maria
(Gudsfødersken) = den 2. Eva, hun blev født uden arvesynd
og hendes søn
Jesus =
den 2. Adam.
Adam og Eva syndede i Edens Have. Jomfru Maria og Jesus ophævede denne synd. |
|
Adam og Eva er de første mennesker, skabt af Gud.
Adam = menneske. Eva = den livgivende, mor til alle mennesker.
Da Gud fordrev Adam og Eva fra Edens Have begyndte deres liv i
virkelighedens verden, og det første der står om deres liv det er, at de får sønnerne Kain og Abel. |
Arvesynd:
den første synd begået af Adam og Eva i Edens Have, da de
lyttede til slangen/Djævelen
og spiste den forbudte frugt. De handlede mod Guds
vilje, og det er synd.
Deres synd er nedarvet i alle mennesker.
Med syndefaldet kommer synden og døden ind i verden.
Eva og
Jomfru Maria fik muligheden
for at adlyde eller ikke adlyde Gud. Evas valg bragte
synden ind i verden. Marias valg bragte Jesus ind i
verden. Både Jomfru Maria og Jesus ophævede arvesynden -
Maria sonede Evas synd ved
at føde Jesus, Guds udvalgte, Frelseren, der ved sin død
på korset tog alle mennerskers synder på sig og ved sin
opstandelse overvandt døden.
Jomfru Maria er
for protestanter og ortodokse ikke født uden arvesynd,
men har som andre arvet den synd, som kom med Adam og Eva.
I 1854 forkyndte Pave Pius IX for den katolske
kirke dogmet om Jomfru Marias ubesmittede undfangelse (conceptio
immaculata).
For katolikker var Jomfru Maria således fra sin undfangelse
befriet for arvesynd. |
1. Mosebog, 1, 27-28: |
"Gud
skabte mennesket i sit billede;
i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte
han dem. Og
Gud velsignede dem og sagde til dem: "Bliv frugtbare og
talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over
havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på
jorden!" |
1. Mosebog, 2,7-9: |
"Da
formede Gud Herren mennesket
[Adam]
af jord og blæste livsånde i hans næsebor,
så mennesket blev et levende væsen. Gud Herren plantede
en have i Eden ude mod øst, og der satte han det
menneske, han havde formet. Gud Herren lod alle slags
træer, der var dejlige at se på og gode at spise af,
vokse frem af jorden, også
livets træ
midt i haven og
træet til kundskab om godt og ondt." |
1. Mosebog, 2,15-17: |
"Gud
Herren tog mennesket og satte ham i Edens have,
for at han skulle dyrke og vogte den. Men
Gud Herren gav mennesket den befaling: "Du må spise af
alle træerne i haven. Men
træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af,
for den dag, du spiser af det, skal du dø!".
Da Gud således havde skabt Adam sagde han
"Det
er ikke godt, at mennesket er alene. Jeg vil skabe en
hjælper, der svarer til ham." |
1. Mosebog, 2,21-25: |
"Da lod Gud Herren en tung søvn falde over Adam, og mens
han sov, tog han et af hans ribben og lukkede til
med kød. Af det ribben, Gud Herren havde taget fra Adam,
byggede han en kvinde og førte hende til Adam. Da
sagde Adam: "Nu er det ben af mine ben og kød af mit
kød. Hun skal kaldes kvinde,
for af manden er hun taget." Derfor forlader en mand sin
far og mor og binder sig til sin hustru, og de bliver ét
kød. Adam og hans kvinde var nøgne, men de skammede sig
ikke." |
1. Mosebog, 3 |
handler om syndefaldet og uddrivelsen af Edens have. Det
snedigste af alle dyr, slangen, lokkede kvinden til at
spise frugter af Kundskabens træ. Slangen mente at vide
at Adam og kvinden ikke skulle dø, hvis de spiste
frugten, men at de skulle blive som Gud og kunne kende
godt og ondt. Kvinden tog af træets frugter og spiste
den [et æble nævnes ikke] og gav frugten til Adam,
der også spiste af den, og de så at de var nøgne og
syede figenblade sammen og bandt dem om livet. Gud
opdagede, at de havde spist af træets frugter. Gud
forbandede slangen (Djævelen), og kvindens svangerskab
gjorde han plagsomt og pinefuldt. Adams straf blev, at
Gud forbandede agerjorden, "I dit ansigts sved skal du
spise dit brød, indtil du vender tilbage til jorden, for
af den er du taget. Ja, jord er du, og til jord skal du
blive." |
1. Mosebog, 3,20-24: |
"Adam gav sin kvinde navnet Eva, for hun blev mor til alle
mennesker. Gud Herren lavede skindtøj til Adam og
hans kvinde og gav dem det på. Og Gud Herren sagde: "Nu
er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og
ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af
livets træ og spiser og lever evigt!" Så sendte Gud
Herren dem ud af Edens have til at dyrke agerjorden, som
de var taget af. Han jog mennesket ud, og øst
for Edens have anbragte han keruberne og det lynende
flammesværd til at vogte vejen til livets træ." |
|
|
|
kaldes også for bodstiden (tidlige fastetiden). Det er
en periode hvor mennesket kan bekende sine synder, faste
og forberede sig til juleevangeliets budskab om Herrens
komme. Advent (lat.
adventus, ankomsten. Lat. Adventus Domini, Herrens
komme) er de fire
søndage op til jul. Den 1. søndag i advent begynder det
nye kirkeår og dagen er kirkeårets nytårsdag.
Se
kristne højtider. |
|
|
futuristisk skole, der
fremstillede tidens teknologi i bl.a. "luftmalerier" med
flyvemaskiner over italienske landskaber. |
Futurist School
depicting air paintings or airplane paintings such as an
airplane high above an Italian landscape. |
|
|
den katolke
kirkes afladshandel
var de penge man betalte til kirken for at undgå
Skærsilden,
der i løbet af middelalderen blev en del
af den katolske kirkes lære, og her fik man straf for
den synd, som endnu ikke var blevet tilgivet. Et
afladsbrev var et klargjort dokument med et tomt felt
til køberens navn.
Luther og Reformationen. |
|
|
Guds lam, korslammet = Jesus Kristus.
Guds lam blev slagtet for menneskets synder. I
billedlige fremstillinger ses et lam kronet med en
glorie (symbol på guddommelighed) holdende det kristne
kors eller det latinske kors (symbol på kristendommen).
Tympanon over
præstedøren i
Vestervig Kirke. |
|
Johannes Døberen ses ofte med et lam, der symboliserer hans
anerkendelse af Jesus som Guds søn.
Johannes 1,29: "Næste dag så han Jesus
komme hen imod sig og sagde:"Se, der er Guds lam, som
bærer verdens synd". Johannes 1,35-36: "Næste dag
stod Johannes der igen med to af sine disciple. Han ser
Jesus komme gående og siger: "Se, der er Guds lam." |
|
Latin: Lamb of God, Jesus Christ is the Lamb of God -
a lamb crowned with a halo (symbol of divinity) bearing
the Christian cross or Latin cross (the main symbol of
Christianity). |
|
|
|
|
Akademiet
Det Kongelige Danske Kunstakademi |
& |
Kunstnernes Frie
Studieskoler |
|
|
Charlottenborg palæet
på Kongens Nytorv blev opført 1672-83 af
Ulrik Frederik Gyldenløve, søn af
Frederik 3.
og hans elskerinde Margrethe Pape.
En del af Charlottenborg blev
i 1753 overdraget af
Frederik 5.
til kunstakademi under navnet "Det
Kongelige Danske Skildre-, Billedhugger- og
Bygnings-Academie", indviet 1754. Navnet
ændredes i 1771 til "Maler-,
Billedhugger- og Bygnings-Academie", og
i 1814 til "Det Kongelige Academie for de
skjønne Kunster", og i 1968 til det
nuværende navn "Det Kongelige Danske
Kunstakademi". |
På Akademiet uddannedes arkitekter, billedhuggere og malere.
Kunstnere kunne vinde lille og store sølvmedalje og lille og store guldmedalje. Store guldmedalje medførte gerne en studierejse, der oftest gik til Rom, i visse perioder også til Paris. |
Historiemaleri er motiver fra menneskehedens historie både i fortid og samtid. Også emner fra litterære forlæg og Bibelen regnes under historiemaleri. Historiemaleriet var det højest rangerende, herefter kom portrætmaleri og landskabsmaleri. |
Kvinder havde
ikke adgang til Akademiet før
1888. En
skole for tegning og kunsthåndværk for kvinder åbnede i
København i 1875 og blev i 1888 lagt sammen med
Akademiet, og fra det år kunne kvinder deltage i
Akademiets undervisning på "Den
med Akademiet forbundne Kunstskole for Kvinder"
(nedlagt 1908). Kvinderne måtte ikke tegne eller male efter
nøgenmodel, det kunne pirre upassende lidenskaber,
hvorimod blomstermotiver fandtes passende.
Indtil 1833 var Akademiets nøgenmodeller kun mænd.
I 1908 kunne
kvinder optages som elever på Akademiet, men klasserne
var kønsopdelte. Først i 1924 kunne
de deltage i Akademiets undervisning på lige fod med
mændene. |
Charlottenborg
huser ud over Det Kongelige Danske Kunstakademi
også Udstillingsbygningen.
I udstillingsbygningen bag kunstakademiet, opført
1883, afholdes hvert år den censurerede udstilling "Charlottenborg
Fondens Forårsudstilling" og "Charlottenborgs
Efterårsudstilling", hvor kunstnere inviteres til at
deltage. Herudover udstiller kunstnersammenslutningerne
"Grønningen", "Corner" og "Den Gyldne", og der er
skiftende udstillinger i bygningen. I 1800-tallet var
Charlottenborgudstillingerne stort set det eneste sted
kunstnerne kunne udstille. |
I slutningen af 1800-tallet blev der oprettet
alternative kunstskoler i
protest mod
"Det Kongelige Academie
for de skjønne Kunster"
såsom
Kunstnernes Frie Studieskoler
(1882-1912)
hvis første leder var
Skagensmaleren
Laurits Tuxen og blandt
lærerstaben var Skagensmaleren
P.S. Krøyer.
I 1884 oprettedes en Forberedelsesklasse til
Kunstnernes Frie Studieskoler
ledet af Frans Schwartz, men
fra 1885-1908
var maleren
Kristian Zahrtmann
leder af skolen, der gik under navnet Zahrtmanns Skole,
og under hans ledelse blev en selvstændig enhed. Fra
1908-12 var lederen
Johan Rohde. |
|
|
en stilretning i perioden 1700-40, der ses i især
kirkeinventar.
Akantus
= planteornamentik med inspiration fra middelhavsplanten
akantus' fligede og takkede blade.
Christian 5.'s orgelfacade i Vor Frelsers Kirkes,
Christianshavn, 1698, taget i brug i 1700, udført af den sachsiske billedhugger Christian Nerger. Centralt
ses en portrætbuste af
Christian 5. |
|
Orglet i
Vor Frelsers Kirke,
foto: Mogens Falk-Sørensen,
Stadsarkivets fotografiske Atelier.
|
|
|
freskomaleri/kalkmaleri/vægmaleri malet på våd kalk
(modsat "al secco"). |
al fresco technique. The art of painting on fresh,
moist plaster with pigments dissolved in water (the
opposite technique is called "al secco"). |
|
|
billedlig fremstilling af
et begreb, billedet tolkes symbolsk. Eksempler: I den
kristne kunst, hvor en kvindefigur med korsstav og
alterkalk symboliserer kirken/den katolske kirke.
Botticellis "La Primavera" er en allegori
over foråret (den engelske titel er også "The Allegory
of Spring"), og det mytologiske billede er tolket som en
neoplatonisk allegori, det skal føre sjælen
via sanserne til beskuelse af en højere skønhed. Det
guddommelige fra ideernes immaterielle verden skulle
gives videre til beskueren gennem kunstnerens værk, der
kan forene Platons to verdener (den immaterielle og den
sanselige) fordi kunstneren var i stand til at
abstrahere fra den sanselige verden og nærme sig den
ideale ideernes verden. Det skønne i kunsten er udtryk
for en guddommelig skønhed. |
a visible symbol
representing an abstract idea, e.g. Botticelli's
"La Primavera" or "Allegory of Spring",
1477-78, Galleria degli Uffizi, Florence. |
|
|
male på tør kalk (modsat
"al fresco"). |
al secco technique. The
art of painting on dry plaster with the pigments in a
binding medium, e.g. egg (the opposite technique is
called " al fresco"). |
|
|
(lat. Sancta Anna
mettertia) er en fremstilling af Den hellige Anna med
sin datter Jomfru Maria og Jesusbarnet. Motivet er
opstået i 1300-tallet. Ofte ses Den hellige Anna
siddende med Jomfru Maria på skødet, der igen har
Jesusbarnet på skødet. Se
Masaccios billede. Den
hellige Anna er sat i tredje position, bagerst, for
først kommer Jesus, så Jomfru Maria og som den tredje
Anna. Se også
Bernt Notkes altertavle
i
Aarhus Domkirke. |
|
|
|
|
|
|
eller Audio-Animatronics er mekaniske
livagtige dukker eller figurer som f.eks.
Spinosaurus fra "Jurassic Park III". |
or Audio-Animatronics are
lifelike mechanical puppets or figures e.g. Spinosaurus
from "Jurassic Park III". |
|
|
en falsk Jesus, modstander
af Jesus, som skulle vise sig før Kristi genkomst og
udgive sig for at være Jesus for at lokke de troende
bort fra troen på Jesus, Antikrist skulle blive besejret
af Kristus. |
a false Christ, an
adversary to Christ, being in opposition to all that is
pertaining to Christ, this will be manifested during the
tribulation period. |
|
|
er en betegnelse, der for det meste
er anvendt om en række
manieristiske
kunstnere, der boede i Antwerpen i
1550'erne og i 1600-tallet. |
|
|
Johannes' Åbenbaring, den sidste
af det Ny Testamentes bøger. Her
beskriver evangelisten Johannes de
visioner, han havde på øen Patmos af
himlen, menneskehedens fremtid og
dommedag. |
|
|
er
skrifter, der er tillæg til GT og
NT, da de ikke anerkendes som en del
af GT og NT altså af de
kanoniske
skrifter. De
nytestamentlige apokryfer er ofte
gnostiske
skrifter.
Apokryf (gr. skjult). |
|
Apostle, De 12 |
Apostlene er de 12 disciple, som
Jesus valgte som ledsagere i sit liv
på jorden og til at udbrede
evangeliet efter sin død.
De blev kaldt apostle, der
betyder udsending på græsk. |
De 12 apostle svarer til
Israels 12
stammer.
Matthæus 19, 28: "Jesus
sagde til dem: "Sandelig siger jeg
jer: Ved verdens genfødelse, når
Menneskesønnen tager sæde på sin
herligheds trone, skal også I, som
har fulgt mig, sidde på tolv troner
og dømme Israels tolv stammer." |
Valget af de
tolv,
Lukas 6, 12-16: "I de dage gik
han engang op på bjerget for at
bede, og han tilbragte natten i
bøn til Gud. Da det blev dag,
kaldte han sine disciple til
sig, og blandt dem udvalgte han
tolv, som han også kaldte
apostle: Simon, som han også gav
navnet Peter, og hans bror
Andreas og Jakob og Johannes og
Filip og Bartholomæus og
Matthæus og Thomas og Jakob,
Alfæus' søn, og Simon, som
kaldtes zeloten, og Judas,
Jakobs søn, og Judas Iskariot,
som blev forræder." |
Se
korstyper. |
Apostelfigurer i
Jelling Kirkes tårnrum.
Klik på billedet for
forstørrelse. |
|
|
|
Apostlene og deres Attributter
(efter 1200) |
1. |
Simon Peter
som Jesus kaldte
Peter
(på aramæisk
Kefas) |
|
|
nøgler (Himmerigets nøgler). Viser tre fingre, der symboliserer, at han forrådte Jesus tre gange (Peters fornægtelse, Lukasevangeliet 22, 54-62). Se Kristne højtider, Skærtorsdag. |
|
Jesus kaldte Simon for Peter:
Matthæus, 16, 15-19: "Så spurgte han dem: "Men I, hvem siger I, at jeg er?" Simon Peter svarede: "Du er Kristus, den levende Guds søn." Og Jesus sagde til ham: "Salig er du, Simon, Jonas' søn, for det har kød og blod ikke åbenbaret dig, men min fader i himlene. Og jeg siger dig,
at
du er Peter, og på den klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrigets porte skal ikke få magt over den. Jeg vil give dig nøglerne til Himmeriget, og hvad du binder på jorden, skal være bundet i himlene, og hvad du løser på jorden, skal være løst i himlene."
Simon fik således navnet Peter (gr. petros = klippe) og er en oversættelse af det aramæiske ord for klippe: Kefas. |
|
Peter blev korsfæstet med hovedet nedad, da han ikke følte sig værdig til at dø på samme måde som sin Herre. Et
Peterskors vender omvendt. Han er begravet i
Peterskirken i Rom. |
|
Sankt Peter står ifølge folketroen og tager mod de døde ved Himmerigets port, som han har nøglerne til, og således kan låse op for de rette. |
|
Se også "Domine,
quo vadis?". |
|
|
|
To nøgler på gulvet ved indgangen til Peterskirken i Rom. I den romersk-katolske kirke har paven "nøglemagten". Kirken begrunder pavens enestående stilling med, at han som Peters efterfølger har arvet den nøglemagt, som Jesus specielt gav til Peter. |
|
|
|
|
|
|
pilgrimsstav og i hatten
en
ibsskal
(skal fra kammusling).
Som den første apostel led Jakob
d.æ. martyrdøden. Han blev
formentlig halshugget med et
svær. En legende fra 800-tallet
fortæller at Jakob efter Jesu
død var missionær i Spanien og
efter sin død på mirakuløs vis
ombord på en båd af strømmen
blev ført til Santiago de
Compostela og begravet der.
Der skete store miraker ved hans
grav, hvorfor pilgrimme
valfartede til katedralen.
Jakobsvejen/Ibsvejen/Caminoen er
en pilgrimsrute, der fører til
katedralen Santiago de
Compostela. Santiago = Sankt
Jakob. Jakob er Spaniens
skytshelgen. |
|
|
|
Jakobsvejen,
Nordspanien. |
|
|
|
|
|
|
skægløs og med kalk. Johannes er i Bibelen beskrevet som den discipel Jesus elskede (Johs. 19, 26-27 og 21. 20-21). Han nævnes aldrig ved navn. Det er således evangelisten Johannes der omtaler sig selv som Jesu foretrukne discipel. |
|
Regnes for at være forfatter til Johannesevangeliet.
Hans symbol ørnen, fuglenes konge, der kan se direkte ind i solen og symboliserer de højder han når i sit evangelium, der afviger i opbygning og sprog fra
de tre synoptiske evangelier. |
|
Johannes var på grund af sin
agitation for kristendommen forvist til den græske ø Patmos,
hvor han fik sin
åbenbaring.
Johannes' Åbenbaring 1, 9-11: "Jeg, Johannes, jeres broder,
fælles med jer om trængslen og Riget og udholdenheden i Jesus,
var på den ø, der hedder Patmos, for Guds ords og Jesu
vidnesbyrds skyld. På Herrens dag blev jeg grebet af Ånden og
hørte bag mig en høj røst som af en basun sige: "Skriv det, du
ser, ned i en bog, og send den til de syv menigheder, til Efesos
og til Smyrna og til Pergamon og til Thyatira og til Sardes og
til Filadelfia og til Laodikea." |
|
|
|
|
"Skt. Johannes på Patmos", udført af Rubens, ca. 1611, Pradomuseet, Madrid. |
|
|
|
|
|
|
|
T-korsstav.
Blev korsfæstet på et T-kors, et
Filipkors (liggende latinsk
kors)
eller et
patriarkkors (kors
med to tværarme, hvor den
øverste arm er kortest). Han
blev stenet til døde.
Se
korstyper. |
|
|
|
|
|
|
|
pung, sværd, økse, lanse.
Matthæus var
tolder/skatteopkræver og hed
Levi før han mødte Jesus. Levi
kaldes til discipel, Markus, 2,
14. Han skulle være blevet
stukket ihjel med et sværd. |
|
Regnes for at være
forfatter til
Matthæusevangeliet. |
|
|
|
|
|
|
bygmestervinkel, lanse, sværd,
sten. Han betegnes som "Himmelens
bygmester" på grund af en
legende: Den indiske konge havde
sendt en budbringer til
Jerusalen, som skulle finde en
dygtig bygmester til at opføre
et overdådigt palads til kongen,
og Thomas fik opgaven og rejste
til Indien. Kongen gav ham penge
til at udføre opgaven for, men
Thomas gav straks pengene videre
til de fattige og syge.
Kongen blev vred og satte Thomas
i fængsel, men et mirakel skete.
Kongens bror blev pludseligt
helbredt for en alvorlig lidelse
og så i et syn et smukt himmelsk
palads. Kongen forstod at Thomas
ikke havde skabt en jordisk men
himmelsk bolig ved sin
velgørenhed. Kongens brors
omvendte sig til kristendommen. |
|
Thomas
døde måske ved at blive stukket
ihjel med en lanse eller et
sværd eller stenet og
gennemboret af et spyd. |
|
Betegnelsen "Den vantro
Thomas"
skyldes, at Thomas ikke ville
tro på Jesu opstandelse fra de
døde før, han havde set det med
egne øjne. Johannes, 20, 25:
"De andre disciple
sagde til ham: "Vi har set
Herren." Men Thomas sagde til
dem: "Hvis jeg ikke ser
naglemærkerne i hans hænder og
stikker min finger i
naglemærkerne og stikker min
hånd i hans side, tror jeg det
ikke."
Thomas
også kaldet Didymos
(gr. tvilling), dette navn kan
symbolisere hans tvesind, hans
tro og tvivl på Jesus. Tvivlen
er troens tvilling. |
|
|
|
|
|
Hendrick ter Brugghen,
"Den
vantro Thomas", ca.
1622,
Rijksmuseum,
Amsterdam. |
|
|
|
|
|
valkestok eller kølle.
Han blev ifølge en legende
stenet eller slået til døde med
en valkestok eller kølle. |
|
|
|
|
|
|
kølle,
stok, en hellebard eller økse og
et skib.
Han var missionær. Et skib
symboliserer hans missionsrejse.
Formentlig blev han slået ihjel
med en kølle. |
|
|
|
|
|
|
sav. Simon "som kaldtes
zeloten" (Lukas, 6, 16), da han
havde været medlem af Zeloternes
revolutionære parti, en jødisk
gruppe, der ville drive romerne
ud med magt. Han blev formentlig
savet ihjel. |
|
|
|
|
|
|
en pung, pengepose.
Forrådte Jesus til de romerske soldater
og begik herefter selvmord. |
|
Judas' forræderi,
Matthæus 26, 14-16: "Da
gik en af de tolv, han, som hed
Judas Iskariot, til
ypperstepræsterne og sagde:
"Hvad vil I give mig for at
forråde ham til jer?" De talte
tredive sølvpenge op til ham. Og
fra da af søgte han en lejlighed
til at forråde ham." |
|
Skærtorsdag forudsiger Jesus, at
en af hans disciple vil forråde
ham
og Judas forlader bordet.
Markus 14,18-20:
Og mens de sad
til bords og spiste, sagde
Jesus: "Sandelig siger jeg jer:
En af jer vil forråde mig, en,
der spiser sammen med mig." De
blev bedrøvede og begyndte én
efter én at spørge ham: "Det er
vel ikke mig?" Han sagde til
dem: "Det er en af de tolv, en,
der dypper i samme fad som jeg." |
|
Efter måltidet går Jesus og
disciplene til Getsemane Have
og hertil fører Judas
ypperstepræsternes soldater, så
de kan pågribe Jesus, og Judas
afslører hvem han er ved at give
ham et kys.
Matthæus 26, 48-50:
"Han, som forrådte ham, havde
aftalt et tegn med dem og sagt:
Det er ham, som jeg kysser; grib
ham!
Han gik straks
hen til Jesus, hilste ham med et
"Rabbi!" og kyssede ham. Jesus
sagde til ham: "Min ven, nu har
du gjort dit. "Da kom de hen og
lagde hånd på Jesus og greb
ham." |
|
Judas fortrød sit
forræderi og ville give
pengene, der var
blodpenge,
tilbage til
ypperstepræsterne, men
det interesserede dem
ikke.
Matthæus 27, 5:
"Så
kastede han sølvpengene ind i
templet, forlod stedet og gik
hen og hængte sig." |
|
|
|
|
|
|
Efter Judas' forræderi og død
blev Matthias valgt som den 12.
apostel. |
|
Attributter:
åben Bibel og
tveægget økse
eller lanse. Han er
formentlig blevet halshugget med
en økse. |
|
|
|
|
|
|
betragtes nogle gange
som den 12. apostel
efter Judas' forræderi. |
|
Paulus kaldes også for
Saul eller Saulus.
Apostlenes gerninger:
9, 4-5: "Han
faldt til jorden og
hørte en røst sige:
"Saul,
Saul,
hvorfor forfølger du
mig?"
Han svarede: "Hvem er
du, herre?" Han sagde:
"Jeg er Jesus, som du
forfølger".
13, 9:
Saulus, som også hedder
Paulus
..." |
|
Attributter:
bog og sværd,
evt. ulv og lam.
Paulus var en omvendt
kristenforfølger.
Bogen symboliserer hans
breve (de ældste kendte kristne
skrifter). Sværdet at han
blev halshugget. Ulven er
symbol på hans tid som jøde og
farisæer.
Lammet,
Agnus Dei,
symboliserer hans omvendelse til
kristendommen, han blev
jødekristen og var den tidlige
kristendoms væsentligste
missionær. Han betegnes
hedningeapostel dvs. han
forkyndte kristendommen for
ikke-jøder, og de der omvendte
sig betegnes hedningekristne. |
|
Paulus' Brev til Galaterne
1,13-24:
"I har jo hørt om, hvordan jeg
tidligere levede i jødedommen,
at jeg til overmål forfulgte
Guds kirke og ville udrydde den.
Jeg gik videre i jødedommen end
mange jævnaldrende i mit folk og
brændte mere af iver for mine
fædrene overleveringer. Men da
Gud, der havde udset mig fra
moders liv og kaldet mig ved sin
nåde, besluttede at åbenbare sin
søn for mig, for at jeg skulle
forkynde evangeliet om ham
blandt hedningerne, rådførte
jeg mig ikke først med nogen af
kød og blod, og jeg drog heller
ikke op til Jerusalem til dem,
der var apostle før mig, men
drog til Arabien og vendte siden
tilbage til Damaskus. Dernæst,
efter tre års forløb, drog jeg
op til Jerusalem for at træffe
Kefas [apostlen
Peter], og jeg
blev hos ham i fjorten dage; men
andre af apostlene så jeg ikke,
kun Jakob, Herrens bror. Jeg
tager Gud til vidne på, at hvad
jeg skriver her, ikke er løgn!
Dernæst tog jeg til Syrien og
Kilikien. Jeg var personlig
ukendt for Kristi menigheder i
Judæa; de havde bare hørt om, at
han, der før forfulgte os, nu
forkynder den tro, han tidligere
ville udrydde, og de priste Gud
for mig." |
|
|
|
|
|
|
et
uddøende sprog som har eksisteret i
3000 år, og som Jesus formentlig
talte, i og med han voksede op
Nazaret i Galilæa, et område i det
nordlige Israel. Hebraisk var
formentlig i det første århundrede
talesproget i og omkring Jerusalem.
Hovedparten af GT er skrevet på
bibelsk/klassisk hebraisk. Gennem
århundreder har hebraisk fungeret
som jødernes fælles religiøse sprog.
Moderne/israelsk hebraisk er i dag
et officielt sprog i Israel tillige
med arabisk. |
|
|
fra/siden arilds tid = fra/siden
tidernes morgen.
Arild = den tidlige tid, og har ikke
noget med drengenavnet Arild at
gøre. |
|
|
ars longa, vita brevis, occasio
praeceps, experimentum periculosum,
iudicium difficile.
Kunsten er lang, livet er kort,
øjeblikket flygtigt, eksperimentet
farefuldt, dommen vanskelig.
Hippokrates, 460-375 f.Kr. |
ars longa, vita brevis, occasio
praeceps, experimentum periculosum,
iudicium difficile.
Art is long, life is short, fleeting
opportunity, perilous experiment,
difficult judgment.
Hippocrates, 460-375 B.C. |
|
|
en
sammenslutning/bevægelse
af
kunsthåndværkere
og
formgivere,
der opstod
England i
den
senvictorianske
periode
(1880-1820)
som reaktion
mod den
fremadskridende
industrialisering
og
masseproduktion
af billige
varer, som
foregik i
usunde
bymiljøer.
Arbejdsmiljø,
godt
håndværk og
æstetik var
i højsædet,
alle skulle
have gode
forbrugsvarer.
Bevægelsen,
der kom til
at
repræsentere
begyndelsen
på en ny
forståelse
af den
dekorative
kunst i hele
Europa, var
inspireret
af
kunstkritikeren
John Ruskins
skrifter om
kunst og
arkitektur
og hans idé
om at
håndværkeren
skulle være
stolt af og
æres for sit
håndværk
samt af
den
ornamentik
og
dekoration,
som den
engelske
kunsthåndværker,
maler,
forfatter William
Morris (1834-1896) var
kendt for i
bl.a. sine
vægtæpper og
tapeter.
Bevægelsen
fik stor
betydning
for bl.a.
Jugendstilen
og for
Bauhausskolen. |
|
|
en fransk betegnelse, der blev opfundet
af
Jean Dubuffet, om kunst skabt af
bl.a. fanger og patienter på
psykiatriske hospitaler eller ikke
professionelle kunstnere. Den
engelske betegnelse er Outsider Art. |
invented by
Jean Dubuffet, used
about art made by e.g. prisoners and
psychiatric patients or
non-professional artists. |
|
|
er den første onsdag efter Fastelavns søndag og
er ikke dagen før Skærtorsdag. Askeonsdag
er begyndelsen på de 40 dages faste op til påske (minus
søndage fordi det er Jesu opstandelsesdag, og der er
nadver ved Gudstjenesterne). Fra Askeonsdag til
Påskelørdag er der 40 hverdage, Jesus fastede 40 dage og
nætter. I den katolske kirke bliver dagen fejret med en
Askeonsdagsmesse. Menigheden får tegnet korsets tegn for
panden med aske, der symboliserer menneskets
forgængelighed, og præsten siger: "Memento, homo,
quia pulvis es, et in pulverem reverteris" (Husk,
menneske, at du er støv, og til støv skal du vende
tilbage).
I folkekirken er man for begyndt at tage skikken op. I
den katolske kirke er den et fast element. |
|
|
kunstværker af sammensatte
genstande, en collage i tre dimensioner. |
Three-dimensional collages
constructed from combined materials. |
|
|
en malemåde anvendt af
surrealisterne
bl.a.
Miro, tanken dikterer
billedet, der er ikke tale om en bevidst billedskabelse,
svarer til de kruseduller, man kan lave på papir når man
f.eks. keder sig eller mens man taler i telefon. |
creating a work of art without
the use of thought or the conscious mind, used by the
Surrealists, e.g.
Miro. |
|
|