|
|
|
|
|
Rudolph Tegners Museum og
Statuepark i
naturområdet Rusland ved
Dronningmølle. |
|
|
Tegner, Rudolph
(1873-1950),
dansk billedhugger.
Uddannet på
Akademiet
1890-93 og herefter
bosat i Paris til
1897. Under
Parisopholdet blev
Tegner optaget af
symbolismen samt
af værker af
Michelangelo,
Rodin og
Emile-Antoine Bourdelle
(1861-1929),
hvis værker har stor
lighed med Tegners.
Fra 1926-40 boede
Tegner og hans
hustru maleren Elna
Jørgensen
(1889-1976) i Meudon
uden for Paris.
I 1937-38 opførte
Tegner sit eget
museum "Rudolph
Tegners Museum og
Statuepark", en
bunkerslignende
bygningskolos, i
naturområdet Rusland
ved Dronningmølle,
som han købte i
1916, navnet skyldes
områdets afsides
beliggenhed. Tegner
er gravsat under
museets gulv.
Tegners yndede store
formater og hans
skulpturer kan
beskrives som
værende dramatiske,
dynamiske, voldsomme
og forvirrende.
Tegner opnåede
aldrig anerkendelse
i Danmark, hans
værker var ikke
comme il faut i
tiden, den danske
kunstverden lod sig
provokere af de
store formater og
det kunstneriske
udtryk, der var så
langt fra det
accepterede, fra
arven fra
Bertel Thorvaldsen.
I Frankrig til
gengæld fik Tegners
værker stor
anerkendelse, "Herakles
og Hydraen" gav
ham i 1933
guldmedalje på
Salonen i Paris.
At Tegner opførte et
museum/mausoleum til
sig selv og sin
hustru har næppe
heller gjort noget
godt for hans
anseelse i tiden - i
1938 blev Aksel
Sandemoses roman "En
flygtning krydser
sit spor" udgivet på
dansk, og hermed
blev sat ord på den
lov, der eksisterede
før Sandemoses
Jantelov. Ingen skal
føre sig frem, men
for lighed og
fællesskabets skyld
være tilhængere af
den
medmenneskekærlige
(jante-)lov og kende
til ydmyghed, og
brydes loven skal
man kanøfles - det
blev Tegner, han
passede ikke ind,
han var for meget,
for storslået. |
|
Vitalisme -
datidens
selvdyrkelse
Vitalisme,
1890-1940'erne,
tendens/tænkemåde
indenfor
bl.a.
billedkunsten
i dyrkelsen
af natur og
menneskekroppen
- den
livskraft
som alt
organisk liv
rummer.
Afsættet er
bl.a. de
gamle
grækers
olympiske
idealer (de
første
moderne
olympiske
lege fandt
sted i
1896),
antikkens
figurskildringer,
formuleringer
af den tyske
filosof
Friedrich
Nietzsche
(1844-1900)
om det
kraftfulde
intense liv
samt
folkesundhed
ført an af
tidens
sundhedsapostel,
gymnastiklæreren,
J.P. Müller
(1866-1938).
I kunsten
ses f.eks.
den nøgne
stærke
perfekte
sportstrænede
mandekrop,
den
maskuline
helt
(mens sana in corpore sano, en sund sjæl i et sundt legeme)
- i det hele
taget det
sunde liv,
den smukke
nøgne krop,
naturen,
livslysten,
lyset (lægen
Niels Finsen
fik i 1903
Nobelprisen
i medicin
for sin
opdagelse af
lysets
virkning på
menneskekroppen),
se Tegners "Mod
Lyset".
Visse
genrebilleder
kan betegnes
vitalisme,
hvor de
skildrer en
struttende
sundhed og
styrke
blandt
landbefolkningen.
Billedhuggerne
Rudolph
Tegner og
Kai Nielsen
var
eksponenter
for
vitalismen. |
|
|
|
|
|
1 |
"Kvindetorso", 1912,
placeret udenfor museet. |
2 |
"Kunstnerens hustru",
statue af Elna Tegner, 1917,
placeret til højre for
indgangen til museet. |
3-4 |
"Kærlighedens Mysterium",
opstillet i statueparken i
1924. |
5 |
"Toner", 1897. |
|
|
|
1 |
"De Tørstige Børn",
1914. |
2 |
"Reden", 1916-17. |
3 |
"I Mulmets Skød",
1917. |
4 |
"Kong
Ødipus og Antigone",
1908. |
|
|
|
1-2 |
"Sejren", 1921. |
3 |
Kvindefiguren fra "Rivalerne",
1919. |
4 |
"Selvportræt", 1921. |
5 |
"Elna Tegner", 1912,
maleren Elna Tegner, f.
Jørgensen, (1889-1976) var
Rudolph Tegners hustru. |
|
|
|
1-2 |
"Apollon", 1930-33.
Elna Tegners urne er anbragt
i skulpturens sokkel. |
3 |
"Hamlet", 1937. |
4-5 |
"Den store Mand",
1895-96, en del af
triologien "Mennesket og
Guddommen", udstillet på
Salonen i Paris, Société
National des Beaux Art,
Champ-de-Mars, 1896. |
|
|
|
1 |
"Sankt
Peter med Nøglen",
1935. Der er portrætlighed
med kunstneren. |
2 |
Pallas Athenes Fødsel/Zeus
føder
Athene, 1921-22. |
3 |
"Frigjort", 1900-01. |
4-5 |
"Herakles og Hydraen"
(Hydraen = nihovedet
kæmpe søuhyre), 1918.
Skulpturen i bronze er
opstillet på havnen i
Helsingør. |
|
|
|
1 |
"Livets Port" eller
"Søjleporten", 1915, en
hymne over menneskelivet,
som Tegner tænkte opstillet
ved Trianglen i København
som indgang til
Fællesparken, hvilket ikke
blev virkelighed. |
2 |
"Livets port", udkast
til søjleportal, 1915,
Københavns Rådhus.
|
3 |
"Pan", 1925. |
4 |
"De Tørstige Børn",
1914. |
5 |
"Kærlighedens Byrde",
1922-23 (til ve.).
Gravmæle over Kunstneres Mor,
1899, (til hø.). Rudolph
Tegners mor var Signe
Elisabeth Tegner
(1847-1899), f. Puggaard.
Monumentet i bronze står på
Helsingør Kirkegård.
|
|
|
|
1 |
"Diana paa Maanebuen",
1933. |
2 |
"Poseidons Datter",
1933. |
3-5 |
"Billedhuggeren",
1944. |
|
|
|
1 |
"Rivalerne", 1918-19. |
2 |
"Afrodite", 1939. |
3 |
"Mod Lyset", 1904.
"Mod Lyset", Finsenmonumentet,
1909, Amorparken, København.
Til minde om lægen,
lysforskeren og
Nobelpristageren Niels
Finsen (1860-1904). |
|
|
|
1 |
"Danserindebrønden",
1910. Tegner om
"Danserindebrønden" i bogen
"Mod
lyset": "Først byggede
jeg de tre danserinde
Figurer op i Ler. De blev
udført paa samme Tid, for at
Stillinger og Linjer kunne
harmonere og gribe rytmisk
ind i hinanden, saa de
dannede en Kreds eller
Guirlande over Brønden."
"Efter at de tre glade Piger
var støbt i gibs, opstillede
jeg dem paa den for dem
konstruerede Kumme som
derefter blev udført efter
min Mæcens forslag.
Da Brønden var støbt i
Bronce lod Bryggeren den
uden videre, paa egen Hånd,
transportere i den lille,
afspærrede Have, der omgiver
Rosenborg Slot, skønt jeg
bad ham indtrængende om at
finde en anden mere egnet
Plads til den." |
2 |
"Danserindebrønden" i Helsingør,
1911-12, monument for Den
Kongelige Ballet, doneret af
brygger Carl Jacobsen.
Bassinet er tegnet af
Hack Kampmann. De tre
dansere er Emilie Smith,
Grethe Ditlevsen og Elna
Jørgen-Jensen. |
3 |
"Herakles danser med
Omfale", 1927. |
4 |
"Børn med Skildpadde",
1916. I baggrunden "Fru
Lizzie Tegner med sine Børn"
(Isaac, Vilhelm og
Kirsten), 1906. Alice
Elisabeth Tegner, f. Hansen,
kaldet Lizzie (1880-1949)
var gift med Rudolph Tegners
fætter Poul Martin Tegner. |
5 |
"Eros paa Løven",
1933. |
|
|
1 |
"Hamlets Stedfader Kong
Claudius", 1943. |
2 |
"To Mennesker", 1912. |
3 |
"Afskeden", 1934. |
4 |
"Min Hustru Elna",
1912.
Opstillet foran museet
i bronze. |
5 |
"Carl Jacobsen",
1903,
kunstmæcen og
brygger. |
6 |
"Georg Brandes", 1922,
dansk litteraturkritiker og
samfundsdebattør. |
7 |
"Grundtvig Monument",
1912. |
|
|
|
|
|
|
|
|