|
Jugendstil
kaldes også
Art Nouveau,
Modern Style,
Arts and Crafts
eller
skønvirke |
|
|
|
William Morris
akantus, tapet.
William Morris, Acanthus,
wallpaper. |
|
|
|
Aubrey Beardsley,
"Mavedans", 1894.
Aubrey Beardsley,
"The Belly
Dance", 1894. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jugendstilen
er en international retning
inden for maleri, arkitektur, interiør,
reklame, mode, typografi, kunsthåndværk og
kunstindustri.
Skønvirke er en dansk form for jugendstil opkaldt efter tidsskriftet "Skønvirke", der begyndte at udkomme i
1914. Skønvirkestilen hentede inspiration i
den samtidige europæiske jugendstil og i
vikingestilen.
Den ornamentik og dekoration, som den
engelske kunsthåndværker, maler,
forfatter
William
Morris
(1834-1896)
var kendt for i bl.a. sine vægtæpper og tapeter var
stilens inspirationskilde først og
fremmest, men Jugend er også beslægtet med
malemåden hos
Paul Gauguin og Aubrey
Beardsley.
Stilens grundlag var den japanske kunst, især
træsnittenes fladeornament.
Stilen blev opkaldt efter "Die Jugend",
som var et tidsskrift, der udkom i München
fra 1896. Stilens formsprog og dens ideer
udvikledes i slutningen af 1800-tallet i
Bruxelles af arkitekten
Henry van de Velde.
Jugend (tysk for ungdom) angiver, at der er
tale om en ny og ung stil. Jugendstilen var
imod historicismen og dens
efterligninger, den ville forene
arkitektur og dekorativ kunst, og lægger
vægt på god udførelse, ægte
materialevirkninger og former og dekoration
baseret på
slyngede stiliserede dekorative
stregmønstre inspireret af
naturens former som f.eks.
tulipaner og åkander. Man ville
genindføre håndværksmæssig og kunstnerisk
kvalitet i brugsting,
genopdage de traditioner for
håndværk, der kendtes fra
middelalderen, og lægge afstand til
industrialismens
massefremstilling. Kunsthåndværket og kleinkunsten er bl.a. møbler,
smedejernsarbejder, smykker og glas, der er
udført i organiske former. Glas har
flere farver
og blomsterdekorationer. Smykker ses i
forskellige materialer og kan være udformet som
blomster og insekter.
Jugendstilplakater sælges i dag som Vintage
Art. |
|
Art Nouveau, Jugend Style or Modern Style
was an International style within painting,
architecture, interiors, posters, fashion,
typography,
handicraft and applied art which flourished in the late
19th Century and early 20th Century. The name "Art Nouveau"
derived from the "Maison de
l'Art Nouveau", an interior design gallery which opened in
Paris in 1896. In Italy the style was named "Liberty", in
Germany and Austria "Jugend" (Youth) after the magazine "Die
Jugend" (München 1896), and in Denmark "Skønvirke" (beautiful
work) named after the magazine "Skønvirke" (1914). The
German name Jugend (Youth) stated, that the style was new
and young. The idiom of the style and its ideas were developed
in the late 19th in Brussels by the architect
Henry van de Velde. The style was against imitations and products
of industrialism. The purpose of Jugendstyle was to unite
architecture and decorative art, to create high quality,
genuine effects of materials and forms, and decorations
based on writhing plants forms.
Sources of inspirations were the English graphic artist
Aubrey Beardsley, in architecture the Scottish architect
Charles Rennie Mackintosh, the Catalan architect
Antoni Gaudí and the English craftsman, painter and
writer William Morris known for his tapestries. |
|
Gaudí,
Antoni |
|
|
Gaudí,
Antoni
(1852-1926),
catalansk el modernisme
arkitekt, primært
aktiv i Barcelona. Gaudí blev født i Reus syd for Barcelona som det yngste
af fem børn af kobbersmed Francesc Gaudí i
Serra og Antònia Cornet i Bertran. Hele sit
liv led Gaudi af betændelse i leddene, en
lidelse der betød, at han som barn
havde vanskeligt ved at koncentrere sig om
det stillesiddende skolearbejde og foretrak
at opholde og bevæge sig i naturen og gøre
iagttagelser. I 1863-64 figurerer Gaudí for
første gang i den officielle protokol for
Instituto Colegio de las Escuelas Pías de
Reus. Skolen havde til huse i et gammelt
franciskanerkloster. Udover de egentlige
skolefag lærte eleverne den katolske messes
liturgi at kende. Kristne doktriner,
religion, moral og religionshistorie prægede
i væsentlig grad Gaudís skoletid sammen med
græsk, latin, historie, retorik, poesi og
geometri, der var det eneste fag han
udmærkede sig i. I 1867 i en alder af 15 år
skabte han designet til magasinet El
Arlequin, der blev publiceret af Eduard Toda
i Güell (1855-1941) og José Ribera Sans
(1852-1912). I
1869 begyndte han sin
universitetsuddannelse i
Barcelona med et
forberedelseskursus til det
videnskabelige fakultet. Sammen
med Ribera og Toda i
Güell planlagde han
restaureringen af
cistercienserklostret
El Reial Monestir de Santa Maria
de Poblet.
... læs fortsættelsen, klik
her |
|
Gaudí,
Antoni
(1852-1926),
was a Catalan
el modernisme
architect primarily active in Barcelona.
Gaudí was the youngest of five children born to coppersmith
Francesc Gaudí i Serra and Antònia Cornet i Bertran. He
suffered from arthritis in childhood, a suffering which made
it difficult for him to concentrate on sedentary school
work, he preferred outdoor life and contact with nature. In
1863-64 Gaudí for the first time figures in the official
register of Instituto Colegio de las Escuelas Pías de Reus.
The school was housed in an old Franciscan Monastery. In
addition to the basic school subject the pupils were taught
the liturgies of the Latin rite of the Catholic Church.
Christian doctrines, religion, moral and history of religion
influenced materially Gaudí's school life together with
Greek, Latin, history, rhetoric, poetry and geometry - his
best subject. In 1867, at the age of 15, he created the
design for the El Arlequin magazine published by Eduard Toda
i Güell (1855-1941) and José
Ribera
Sans (1852-1912).
In 1869 he
began his university education in Barcelona.
Together with Ribera and Toda
i Güell he created a plan for
the restoration of the Cistercian monastery
El Reial Monestir de
Santa Maria de Poblet.
...
Click
here to continue reading
|
|
|
|
|
Toulouse-Lautrec, Henri de |
|
|
|
|
Toulouse-Lautrec, Henri de
(1864-1901).
Fransk plakatkunstner, maler og grafiker. Han
blev født i Albi i Sydfrankrig. Faderen var
excentrikeren og greven Alphonse-Charles
de Toulouse og moderen den omsorgsfulde person
for sit eneste barn, der
ofte var syg og svag. Tidligt begyndte
Toulouse-Lautrec at male og tegne, og han fik
undervisning hos kunstneren Rene
Princeteau. Som 12-årig brækkede han sit ene
ben, to år senere det andet, frakturerene helede
ikke som de skulle, og det betød at væksten af
hans ben stoppede. I voksenalderen havde han en
krop af naturlig størrelse men abnormt korte
ben, hans højde var 150 cm, og dette handicap
definerede hans liv. Han levede for sin kunst og
blev alkoholiker, formentlig for at glemme, at
handicappet forhindrede ham i at leve et
almindeligt liv i forhold til kvinder, og hans
jævnaldrende gjorde grin med hans fysiske
fremtræden. I
1882 rejste han til Paris hvor han studerede
kunst hos kunstneren
Fernand Cormon,
hvis atelier lå på Montmartre,
kvarteret med kabareter og bohemeliv. I Paris mødte han
kunstnerne Emil Bernard og
Vincent van Gogh, og blev fascineret
af impressionisterne bl.a.
Degas
og japanske træsnit. Efter studietiden hos
Fernand Cormon overgav Toulouse-Lautrec sig
fuldt ud til bohemelivet, han brugte det meste
af sin tid på at drikke og svire og samtidig
tegnede han i kabareterne, på væddeløbsbanerne og i bordellerne. Han
blev berømt som bohemekunstneren i Moulin Rouge, han fangede
ånden og følelserne i "Belle époque" i Paris i
sine plakater og tryk. Blandt hans mest kendte
billeder er Moulin Rouge danserne Jane Avril og
Louise Weber (= La Goulue) og
sangeren Aristide Bruant. Moulin Rouge, den Røde Mølle, var vartegnet og
symbolet for livsglæde i Paris på den tid, det
var et teater og en koncert- og dansehal.
Toulouse-Lautrec sad der hver nat ved det samme
bord, drak og lavede skitser.
Indenfor plakatkunsten skabte Toulouse-Lautrec i et enkelt
formsprog og med en psykologisk indlevelse et udtryk, der
var nyt i tiden, og som blev en inspiration for senere
plakatkunstnere. Berømmelsen voksede og dermed
hans forbrug af alkohol, men han klarede at
vedligeholde sin lidenskab for maleri og
grafik. I 1890'erne begyndte hans drikkeri at påvirke
hans helbred, han kom på et sanatorieophold, og
hans mor tog sig af ham, imidlertid kunne han
ikke holde sig fra alkohol. Han døde på
familiegodset i
Malromé.
|
|
Toulouse-Lautrec, Henri de
(1864-1901). French poster artist, painter
and graphics artist. He was born in Albi in the South of
France. His father count Alphonse-Charles de
Toulouse
was an excentric person, his mother a considerate person to her only child, who often was sick and
weak. Early in life Toulouse-Lautrec began painting and
drawing, and he took art lessons from Rene Princeteau.
Before his was full-grown
he broke both of his legs, the fractures did not healed as
normal, and the growth of his legs stopped, his handicap -
abnormal short legs, a trunk of normal size, came to define
his life, he lived his dreams through his art, and he became
an alcoholic, presumably to forget, that his handicap
prevented him from living a normal life, and the fact that
people around him made fun of his physical appearance. In
1882 he went to Paris, where he studied under the academic
painter Fernand Cormon in his studio at Montmartre, the
quarter with cabarets and bohemian life. In Paris he met the
artists Emil Bernard and
Vincent van Gogh,
and became fascinated by the Impressionists e.g.
Degas
and Japanese woodcuts. After finishing his degree, he lived
a bohemian life, and spent most of his time boozing and creating
rough sketches in the cabarets, at the racing tracks and in
the brothels. He became famous as the bohemian artist of the
Moulin Rouge in "La Belle Époque". He is best known for his
Moulin Rouge lithographs/posters of the dancers Jane Avril
and Louise Weber (= La Goulue)
and the singer Aristide Bruant. Moulin
Rouge, the Red Mill, was the landmark and symbol for joie de
vivre in Paris at that time, it was a theatre and a concert-
and dancehall - Toulouse-Lautrec sat at a the same table
every night drinking and drawing.
Within poster art Toulouse-Lautrec created a simple idiom
including psychological insight, a new way of expression,
and he got great influence on poster artists. His
fame grew and with it his abuse of alcohol, however drinking
never affected his work, but it impaired his health. He
died at the family estate in
Malromé. |
|
|
1 |
Toulouse-Lautrec,
1894. |
2 |
"Klovn",
ca. 1886-87, Alte Nationalgalerie,
Berlin/"Clown", c. 1886-87, Alte Nationalgalerie,
Berlin. |
3 |
"Equestrienne (at the cirque fernando)",
1888,
The Art Institute of Chicago. |
4 |
"Carmen Gaudin i kunstnerens atelier", 1888, Museum of Fine Arts, Boston.
Toulouse-Lautrec mødte den rødhårede Carmen Gaudin på Montmartre i 1884, og hun blev hans foretrukne model. Livet som professionel model var vanskeligt, og afhængig af om modellens udseende passede til kunstnerens forestillinger. Da Gaudin ændrede hårfarve fra rød til brun hyrede Toulouse-Lautrec hende ikke mere."Carmen Gaudin in the Artist's Studio", 1888, Museum of Fine Arts, Boston.
Toulouse-Lautrec met the red-haired Carmen Gaudin in Montmartre i 1884, and she became his favorite model. The life of a professsional model was difficult, and her employment dependent on whether her look fit an artist's vision. When Gaudin changed her hair colour from red to brown, Toulouse-Lautrec no longer hired her. |
5-6 |
"Divan Japonais", 1892, var en sangerindepavillon på Montmartre. Den "japanske divan", der var indrettet i japansk stil, blev fra 1883-92 drevet af digteren Jehan Sarrazin. I plakatens forgrund ses cancan danseren Jane Avril og bag hende forfatteren og journalisten Edouard Dujardin. I baggrundens ses en hovedløs kvindefigur med sorte handsker, det er sangerinden Yvette Guilbert.
"Divan Japonais", 1892, was at the time a café-chantant (singing café) at Montmartre. "The Japanese divan", furnished in Japanese style, was from 1883-92 run by the poet Jehan Sarrazin. In the foreground of the poster is the cancan dancer Jane Avril and behind her the writer and journalist Edouard Dujardin. In the background is a headless female figure with black gloves, it is the singer Yvette Guilbert. |
|
|
|
1 |
"Eldorado: Aristide Bruant dans son
Cabaret", 1892. |
2 |
"Aristide Bruant på Ambassadeurs",
1892, litografi i 6 farver.
Litografiet/plakaten reklamerer for
sangeren Aristide Bruants debut på
Ambassadeurs på
Champs-Elysées.
"Aristide Bruant at
Ambassadeurs",
1892. The poster advertised for the
debut of the singer Aristide Bruant at
Ambassadeurs, Champs-Elysées, Paris. |
3 |
"Reine
de Joie", 1892, Musée
Toulouse-Lautrec, Albi, Sydfrankrig. |
4 |
"Moulin Rouge - La Goulue",
1892. Louise Weber, fransk cancan danser, stjerne på Moulin Rouge = La
Goulue (slughals, drak af gæsternes drinks mens hun optrådte).
"Moulin Rouge - La Goulue",
1892. La Goulue = Louise Weber, French cancan dancer, a star of
Moulin Rouge. |
5 |
"På Moulin
Rouge", 1892-95,
The Art Institute of Chicago/"At
the Moulin Rouge", 1892-95,
The Art Institute of Chicago. |
6 |
"L'estampe originale publiée par le
Journal des artistes", 1893.
L'Estampe originale var et fransk tidsskrift, der publiserede mapper med
originale tryk, af bl.a. Toulouse-Lautrecs arbejder.
"L'estampe originale publiée par le
Journal des artistes", 1893. L'Estampe originale was a French
periodical publishing portfolios of original prints.
|
|
|
|
1 |
"Logen med den gyldne maske", 1893,
teaterprogram for Le Missionnaire/"The Loge with the Gilt Mask",
1893, theatre program for Le Missionnaire. |
2 |
Mary
Cassatt, "I logen", 1878, Museum of Fine Arts,
Boston/Mary
Cassatt, "In the Loge", 1878, Museum of Fine Arts,
Boston.
|
3 |
"Jardin de Paris:
Jane Avrilová",
1893. |
4 |
"Salon in the Rue des Moulins",
1894, Musée Toulouse-Lautrec, Albi,
Sydfrankrig. |
5 |
"La revue blanche",
1895, fransk avantgarde tidsskrift/"La
revue blanche", 1895,
French avantgarde magazine. |
6 |
"May Milton", 1895, engelsk danser
på Moulin Rouge/"May Milton", 1895, English dancer at Moulin
Rouge. |
|
|
|
1 |
"May Belfort", 1895, irsk sanger,
skuespiller og komiker/"May
Belfort", 1895, Irish singer, actress and comedian.
|
2 |
Kvinde hælder vand fra en kande i et
lavt bad, 1896, fra en serie af 10 litografier.
Woman pouring water from a jug into
a shallow bath, 1896, from a series of ten lithographs. |
3 |
"Maxime Dethomas: til bal i operaen",
1896,
National Gallery of Art, Washington D.C.
"Maxime
Dethomas: At the Ball of the Opera",
1896,
National Gallery of Art, Washington D.C. |
4 |
"La Châine Simpson"
(cykelkæde),
1896. Plakaten er en reklame for Simpsonkæden, en engelsk opfindelse fra
1895 af
William Spears Simpson,
som skulle øge cykelhastigheden.
"La Châine Simpson", 1896.
This poster advertises the "Simpson chain", an English-made bicycle
chain invented by William Spears Simpson in 1895, that claimed to
improve cycling speed. |
5 |
"Troupe
de Mlle Églantine", 1896. |
6 |
"Moulin Rouge",
den Røde Mølle, Montmartre,
Paris, hvor
Toulouse-Lautrec malede et utal af
skitser til sine billeder.
"Moulin Rouge",
the Red Mill, Montmartre,
Paris, where
Toulouse-Lautrec made lots of drawings
and sketches for his paintings. |
|
|
Barbizet,
Achille |
|
|
Platte, ca. 1876,
Philadelphia Museum of Art/Plaque,
c. 1876, Philadelphia Museum of Art. |
|
Barbizet, Achille, fransk, omkr. 1825-1890/Barbizet,
Achille, French, around
1825-1890. |
|
|
Steinlen,
Théophile Alexandre |
|
|
|
"Tournée du
Chat Noir de
Rodolptte Salis",
1896.
Kunstnerkabareten
"Chat Noir" blev
grundlagt i 1881
på Montmartre i
Paris
af
Rodolphe Salis
(1851-1897).
The cabaret
"Chat Noir" was
established in
1881 at
Montmartre in
Paris
by
Rodolphe Salis
(1851-1897).
|
"Mothu
et Doria - Scènes impressionnistes",
1896-1900.
Plakat for
sangerne Mothu og Doria.
Poster for the two singers Mothu and
Doria. |
|
Steinlen,
Théophile Alexandre (1859-1923),
født
i Lausanne i Schweiz og død i Paris. Efter at have studeret
teologi i to år i Lausanne flyttede han til Mulhouse i
Alsace i det nordøstlige Frankrig
og kom i designerlære på en tekstilfabrik. I 1881 flyttede
han til Paris, hvor han i et års tid arbejdede som designer
inden for tekstilindustrien, hvilket han opgav og begyndte
som dagbladsillustrator.
I 1882 blev Steinlen introduceret for Rodolphe Salis, ejeren
af kabareten Le Chat Noir og udgiver af bladet af samme
navn, og blev en del af kunstnerkredsen omkring kabareten og
bl.a. Toulouse-Lautrecs arbejder blev en væsentlig
inspirationskilde for ham. |
|
Steinlen, Théophile
Alexandre
(1859-1923),
born in Lausanne,
Switzerland, and died i Paris. After studying theology in
Lausanne, Steinlen moved to Mulhouse in
Alsace
in north-eastern France,
and became a designer trainee at a textile factory in
Mulhouse. In 1881 he moved to Paris, where he worked as
designer in the textile industry, which he gave up to become
an illustrator. In 1882 he became a member of the artistic
circle at the cabaret Le Chat Noir, owned by
Rodolphe Salis,
and was
strongly influenced by
the works of
Toulouse-Lautrecs.
|
|
|
|
|
1 |
"Compagnie Francaise des Chocolats
et des Thès", 1895. Steinlen har anvendt sin hustru Emilie og datter
Colette som modeller. Steinlen
has used his wife Emilie and daughter
Colette
as models. |
2 |
"Lait pur Sterilisé" (ren
stiliseret mælk fra Vingeanne), 1896/"Lait pur Sterilisé"
(pure sterilized milk from Vingeanne), 1896. |
3 |
"Collection du Chat Noir - Rodolphe
Salis", 1898. Plakaten reklamerer for salg af Rodolphe Salis'
samling.
The poster advertises the sale of
the collection of Rodolphe Salis. |
4 |
"Cocorico" (kykkeliky),
fransk kunstmagasin, 1899/"Cocorico"
(cock-a-doodle-doo), French art magazine, 1899. |
5 |
"25 Juin 1916 Journée Serbe",
25. juni 1916 Serbien-dag, plakat 1. Verdenskrig/25 June 1916, Serbia Day, French World War I poster. |
|
|
Mucha,
Alphonse |
|
|
|
|
Sarah
Bernhardt som
Hamlet,
1899.
Sarah
Bernhardt as
Hamlet, 1899.
|
Plakat
for bogtrykker og forlægger F.
Champenois, 1897.
Poster for the printer and
publisher F. Champenois,
1897. |
|
|
|
|
Budapest Museum of Fine Arts
- Exhibition of works by the
Czech Art Nouveau printmaker
Alphonse Mucha (1860-1939)
entitled "In Praise of
Women" displays outstanding
works from Mucha's oeuvre |
|
Mucha,
Alphonse
(1860-1939). Tjekkisk
maler, plakatkunstner og designer. Født i Ivancice i Sydmähren, død i Prag. I 1879
flyttede han til Wien, hvor han arbejdede som
teatermaler. I 1885 begyndte han at studere på
Kunstakademiet i München. Hans mæcen var greve
Khuen-Belassi, for hvem han to år tidligere
havde udført dekorationsarbejder på hans slot i
Emmahof i Østrig. I 1887 flyttede Mucha til Paris,
hvor han studerede kunst på Académie Julian.
I
1894
tegnede han sin første plakat for den franske
skuespillerinde
Sarah Bernhardt,
Den guddommelig Sarah, (1844-1923), der
medvirkede i stykket Gismonda af Victor Sardou,
og det medførte øjeblikkelig berømmelse og førte
til, at han fik en kontrakt på seks år med den i
tiden feterede skuespillerinde - han skulle
tegne plakater, scenedekorationer og kostumer.
To år senere udførte hans sit første dekorative
panel "De fire årstider".
I 1897 blev Muchas første soloudstilling
holdt på
Galleri Bodiniére i Paris. Fra 1900-01
udsmykkede han Georges Fouquets juvelerforretning i Paris, en dekoration der blev en af de
mest fremtrædende Jugend-interiører (nu nedrevet) - Fouquet producerede Art
Nouveau smykker designet af Mucha. I 1906 flyttede Mucha til
USA hvor han underviste og malede. I 1910 rejste han til
Prag for at arbejde på en serie historiebilleder, der skulle
skildre hans hjemlands historie fra forhistorisk tid til
1800-tallet. I 1928 blev 20 store billeder officielt skænket
til byen Prag. I 1911 færddiggjorde han vægmalerier for
Rådhuset i Prag, det sidste større interiør i Jugendstil. I
1918 blev den uafhængige stat Tjekkoslovakiet skabt,
Mucha designede frimærker og pengesedler. I 1921 udstillede
han på Brooklyn Museum i New York. I 1931 blev han bestilt
til at designe glasmosaikvinduer til Skt. Vitus katedralen i
Prag.
Muchas stil forblev den samme, den var populær men ikke
nyskabende, imidlertid blev han stadig betragtet som en
indflydelsesrig person, indflydelsesrig nok til at blive en
af de første, der blev arresteret, da tyskerne invaderede
Tjekkoslovakiet i 1939, han døde kort efter at Gestapo havde
afhørt ham.
Verdens første Mucha Museum findes i Prag i barokpaladset
Kaunicky. |
|
Mucha,
Alphonse
(1860-1939). Czech painter, poster artist
and designer. He was born in
Ivancice in South Moravia, and he died in
Prague. At
the age of 19 he moved to
Vienna,
where he worked as scene painter, and at the age
of 25 he began studying art at the Academy of Fine Arts in Munich, his patron was
count Khuen-Belassi, for whom he two years
earlier had executed decorations at his
palace at Emmahof in Austria. In 1887 Mucha
moved to Paris, where he studied art at
Académie Julian. In 1894 he created his first
poster for the French actress Sarah Bernhardt,
The Divine Sarah (1844-1923), which brought him
immediate fame and resulted in a six-year
contract with the much-admired actress at that time - he was commissioned to create
posters, costumes and set designs. In 1897 his
first solo exhibition was held at the
Bodiniére Gallery in Paris. From 1900-01 Mucha
created the
interior of the French jeweller
Georges Fouquet's shop - Fouquet also produced
jewellery designed by Mucha.
In Prague in 1910 Mucha began his series of large
sized history paintings, The Slav Epic, illustrating the
history of his homeland from prehistoric time till the
19th century - 20 paintings were presented to the city
of Prague in 1928. In 1918 Czechoslovakia was founded
after the dissolution of the Austro-Hungarian Empire -
Mucha designed stamps and bank notes. In 1921 he
exhibited at Brooklyn Museum in New York. In 1931 he was
commissioned to design stained glass windows for the St
Vitus Cathedral in Prague. Mucha's style was popular although not an innovative
style, however he was considered to be a influential
person, influential enough to be one of the first to be
arrested, when the German Army invaded Czechoslovakia in
1939, he died shortly after being questioned by the
Gestapo.
The world's first Mucha Museum is housed in the
Baroque palace Kaunicky in Prague. |
|
|
|
1 |
Plakat for
"Gismonda", 1894,
Théâtre de la
Renaissance i Paris/Poster
for
"Gismonda", 1894,
the Théâtre de la Renaissance in Paris. |
2 |
"Hyldest til kvinderne",
Budapest Museum of Fine Arts/"In Praise of Women",
Budapest Museum of Fine Arts. |
|
|
|
Velde,
Henry van de |
|
Velde,
Henry van de (1863-1957). Belgisk kunstner og arkitekt
og den catalanske arkitekt
Antoni Gaudis
modpol
inden for Art noveau. Inspireret af William
Morris udførte Velde plakater, sølvtøj, møbler
og glas. Han var stilens foregangsmand. I
Tyskland grundlagde han Kunstgewerbeschule
Weimar, det senere
Bauhaus. Han
tegnede et teater til en udstilling arrangeret
af kunsthåndværkerforeningen i 1914, en stram
arkitektonisk bygning.
En anden art noveau-arkitekt var
Charles Mackintosh, hvis
arkitektur (Glasgow
Kunstakademi) mest af alt ligner en
funktionalistisk bygning med jugendelementer,
blev kendt via tidsskrifter, og gjorde et stort
indtryk på Henry van de Velde. |
|
Velde,
Henry van de
(1863-1957). Belgian artist and architect
and a complete contrast to the Catalan architect
Antoni Gaudí. |
|
|
Udvalgte
værker/Selected works |
|
Villa Esche, Chemnitz, Sachsen,
Tyskland/Villa Esche,
Chemnitz, Saxony, Germany. |
Villa Hohenhof
i Hagen, Westfalen, Tyskland/Villa
Hohenhof
in Hagen, Westphalia, Germany. |
Henry van de Veldes eneste
plakat
var for fødevarekoncentrat
firmaet Tropon: L'Aliment le plus
concentré, 1898. |
Villa Schulenburg, 1913-1914, Gera,
Thüringen, Tyskland. Museum for Henry van de
Velde.
Villa Schulenburg, 1913-1914, Gera,
Thuringia, Germany. Private museum
dedicated
to Henry van der Velde. |
Skrivebord, ca.
1898, udstillet 2012 på Germanisches Nationalmuseum,
Nürnberg.
Writing table, c. 1898, exhibited 2012 at
Germanisches Nationalmuseum,
Nuremberg |
|
|
|
Hodler,
Ferdinand |
|
|
"De valgte",
1893-94, Kunstmuseum
Bern/"The
Chosen One",
1893-94,
Museum of
Fine Arts
Bern. |
|
Hodler, Ferdinand
(1853-1918), schweizisk maler, født i Gürzelen i kanton Bern, og død i Geneve. Han var en af de væsentligste schweiziske malere i slutningen af 1800-tallet og i begyndelsen af 1900-tallet sammen med
Giovanni Giacometti og Cuno Amiet.
Hodlers
første værker var realisme (portrætter, landskaber og genremalerier), og inspireret af symbolismen og Jugendstilen udviklede han sin egen stil, en personlig udgave af symbolismen, som han kaldte
parallelisme.
Se symbolisme. |
|
Hodler, Ferdinand
(1853-1918), Swiss painter, born in Gürzelen in
the canton of Bern, and he died in Geneva. He was one of the most important Swiss painters of the late 19th and early 20th century along with Giovanni Giacometti and Cuno Amiet.
Hodler's early paintings
were realistic portraits,
landscapes and
genre paintings, and
influenced by Symbolism and
Jugend Style he
developed his own style, a
personal version of
Symbolism, which he called
Parallelism.
See Symbolism. |
|
|
Hotel Bristol Palace |
|
|
|
|
Hotel Bristol Palace,
Genova/Hotel
Bristol Palace,
Genoa |
|
|
Tiffany, Louis
Comfort |
|
|
Lampeskærm
med guldsmede, omkr.
1905-10,
MFA Museum of Fine Arts,
Boston.
Hanging Head Dragonfly,
about 1905-10,
MFA Museum of Fine Arts,
Boston. |
|
Tiffany,
Louis Comfort
(1848-1933).
Amerikansk glasmosaikkunstner/Tiffany,
Louis Comfort
(1848-1933). American
stained glass artist. |
|
|
|
1 |
"Efterårsblade", ca.
1885,
Baltimore Museum of Art BMA/"Autumn Leaves",
c. 1885,
Baltimore Museum of Art BMA. |
2-3 |
Mosaiksøjler,
1905.
Glasmosaikruder:
1)
"Fad med frugt og
blomster",
ca. 1885.
2)
"Blomster, fisk og
frugt",
ca. 1885.
3)
"Vase med blomster",
ca. 1885,
Baltimore Museum of Art BMA.
Frank Brangwyn,
"Jesu dåb", ca. 1897.
Tiffany
Glass & Decorating. |
|
Mosaic Columns,
1905.
Stained glass windows:
1)
"Bowl with Fruit and Flowers",
c. 1885.
2)
"Flower, Fish and Fruit",
c. 1885.
3)
"Vase with Flowers", c.
1885,
Baltimore Museum of Art BMA.
Frank Brangwyn,
"Baptism of Christ", c.
1897.
Tiffany
Glass & Decorating. |
|
|
|
|
|
|
1 |
"Pige og blomstrende kirsebærtræ",
ca. 1890, Tiffany Glass & Decorating Company.
"Girl with Cherry Blossoms",
c. 1890, Tiffany Glass &
Decorating Company. |
2 |
"Vindruepaneler",
1905-15,
Metropolitan Museum of
Art,
New York.
"Grapevine panels",
1905-15,
Metropolitan Museum of
Art,
New York. |
3 |
Blomsterformet vase, ca.
1906,
Baltimore Museum of Art BMA.
Flower-Form Vase, c. 1906,
Baltimore Museum of Art BMA. |
|
|
|
ØVRIGE KUNSTNERE/OTHER
ARTISTS |
|
|
Charles Rennie
Mackintosh
(1868-1928), skotsk arkitekt. Har tegnet Glasgows
kunstakademi. Hans arkitekturudtryk ligner funktionalismens.
V.
Horta
- Belgien.
Gustav Klimt (1862-1918), østrigsk maler og designer.
keramikdekorationer. Symbolistiske kompositioner inspireret
af østeuropæisk folkekunst og Jugendstilen. Hector
Guimard
(1867-1942), fransk arkitekt. Foregangsmand for art nouveau.
Metrostationer. J.
Hoffmann,
Østrig.
A.
Beardsley
(1872-98),
engelsk tegner og bogillustrator. |
|
|
Skønvirkestilen i Danmark |
|
|
Bindesbøll,
Thorvald |
|
|
|
|
Vase,
udstillet på TRAPHOLT.
Vase, exhibited at Museum
TRAPHOLT, Kolding, Denmark. |
|
|
|
|
Bindesbøll,
Thorvald
(1846-1908),
kaldet Bølle.
Dansk arkitekt, designer og
keramiker, hans kunsthåndværk
foregriber skønvirkestilen. Han
blev født i København, faderen
var arkitekten Michael Gottlieb
Bindesbøll, der tegnede
Thorvaldsens Museum.
Bindesbøll blev uddannet som
arkitekt på
Akademiet
i
København og tog senere en
eksamen i kemi. Som arkitekt
tegnede han bl.a. de gavlvendte
fiskepakhuse
i Skagen, 1905-07.
Omkring 1880 fik han interesse
for keramik. Hans keramiske
arbejder blev til i samarbejde
med
bl.a. Københavns Lervarefabrik i
Valby, hvor han fra
1891-1904 arbejdede som keramisk
designer.
I 1887 dannede Bindesbøll sammen
med andre kunsthåndværkere
"Dekorationsforeningen".
Medlemmerne var imod
masseproduktion, det handlede om
et samspil mellem kunst og
håndværk, om at fremstille
unikke ting.
Fra 1900 tegnede han sølv til
hofjuveler Peter Hertz i
København samt smykker til
Holger Kyster i Kolding. Bindesbøll
blev især kendt som keramiker og
designer af broderimønstre,
bogbind, møbler, sølvsmykker og
etiketten til Carlsberg øl. I
1880'erne udarbejdede Bindesbøll
udstillingskataloger,
jubilæumsskrifter og etiketter
for Gamle Carlsberg og Ny
Carlsberg. Bindesbølls
Carlsberg-logo har siden været
Carlsbergs varemærke, og i 2000
fik logoet Dansk Design Centers
klassikerpris.
Bindesbølls
dekorative design med en
organisk ornamentik inspireret
af japansk kunst fik stor
indflydelse på danske kunstnere
som
Joakim
Skovgaard,
Niels Skovgaard,
Elise Konstantin Hansen,
August
Jerndorff og
Theodor Philipsen. |
|
Bindesbøll, Thorvald
(1846-1908).
Danish architect, designer and
ceramic artist. His decorative
style
anticipated
Art Nouveau.
He was born in Copenhagen, his
father Michael Gottlieb
Bindesbøll
was
the
architect, who
created the design for
Thorvaldsens Museum.
Thorvald
Bindesbøll
was
educated as an architect at
The Royal Danish Academy of Fine
Arts in Copenhagen,
and furthermore he pass an
examination in chemistry.
As architect he is best known
for designing the
fish warehouses in
the Skaw,
1905-07. About
1880 he became interested in
ceramics. His ceramic works were
a cooperation with e.g.
Copenhagen Pottery
in Valby, where he worked as a
ceramic designer from
1891-1904. I 1887, together with
other craftsmen, he founded the
"Decoration Society" - the
members were against mass
production, and strong
proponents of unique forms, an
interaction between art and
handicraft. From 1900 he
designed silver for the court
jeweller Peter Hertz in
Copenhagen and pieces of
jewellery for Holger Kyster
in Kolding, Jutland.
Bindesbøll
became particularly known
as ceramic artist and designer
of e.g. embroidery patterns, bindings, silver
jewelry and the logo for
Carlsberg lager, less
successful was his
furniture design.
In the 1880s
Bindesbøll
executed
exhibition catalogues,
jubilee publications and beer labels for Old Carlsberg
Brewery and New Carlsberg
Brewery. Bindesbøll's Carlsberg logo from 1904 has been
Carlsberg's distinctive mark for over one hundred years, the
logo received the Danish Design Prize 2000. The organic
ornamentation of his decorative design was influenced by
Japanese art.
Bindesbøll
greatly influenced Danish artists such as
Joakim Skovgaard,
Niels Skovgaard, Elise Konstantin Hansen,
August
Jerndorff
and
Theodor Philipsen. |
|
|
1 |
Vase, udstillet på TRAPHOLT/Vase,
exhibited at Museum TRAPHOLT, Kolding, Denmark. |
2 |
Tv: Krukke, 1892, ARoS Aarhus Kunstmuseum/Left: Vase, 1892, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark.
Th: Krukke, 1896, ARoS Aarhus Kunstmuseum/Right: Vase, 1896, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark. |
3 |
Vase af brændt
ler, 1893, Skovgaard Museet, Viborg/Baked clay vase, 1893,
Skovgaard Museum, Viborg. |
4 |
Fad med
ornamenter i sort, brun og gul, 1901, Skovgaard Museet, deponeret af
Designmuseum Danmark.
Dish with ornaments in black, brown and yellow, 1901, Skovgaard
Museum, Viborg, on loan from Designmuseum Danmark. |
5 |
Krukke af brændt
ler, 1908, Skovgaard Museet/Baked clay vase, 1908, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark. |
6 |
Vase,
Randers Kunstmuseum. |
7 |
"Dragespringvandet",
1923, Rådhuspladsen,
København, i samarbejde med
Joakim Skovgaard.
"Dragon
Fountain",
1923, the Town Hall Square, Copenhagen,
together with
Joakim Skovgaard. |
|
|
|
|
1-3 |
De gavlvendte fiskepakhuse
i Skagen, 1905-07/The fish warehouses in
the Skaw,
1905-07. |
4 |
Fiskepakhusene i LEGO/The fish warehouses in
LEGO. |
5-6 |
Interiør og udsmykning i Skagen Kirke (Ulrik Plesners kirke indviet 1910). Fritstående stole af egetræ og træudskæringerne på kirkebænkenes høje gavle.
Interior and decoration in the Skaw Kirke (The
church,
inaugurated
1910, was rebuilt by
the
architect Ulrik Plesner). Freestanding oak chairs and the wood carvings on the church pews. |
|
|
|
|
|
1 |
Thorvald Bindesbøll, buste
udført af Kai Nielsen. Placeret foran
Skagens Museum.
Thorvald Bindesbøll, bust executed by Kai Nielsen.
Placed in front of
The Skaw Museum. |
2 |
"Thorvald Bindesbøll.
Studie", december 1907, udført af
Julius
Paulsen/"Thorvald Bindesbøll. Study", December
1907, executed by
Julius
Paulsen. |
3 |
Ludvig Find, "Arkitekten Thorvald
Bindesbøll i sin arbejdsstue", 1891, Statens Museum for Kunst.
Ludvig Find, "The Architect
Thorvald Bindesbøll in His Study", 1891, National Gallery of
Denmark. |
4 |
Etiket for Gamle Carlsberg, 1897.
Etiketterne er anvendt med tilladelse
fra Flemming Birck.
Old Carlsberg lager, 1897. The beer
labels are reproduced with permission of
Flemming Birck. |
5 |
Lys Skattefri fra Carlsberg, 1902-1919.
Svastika eller hagekorset er et gammel
universelt lykkebringende symbol. Det er
senere blevet erstattet med et ligearmet
kors, fordi hagekorset skabte associationer til Hitler-Tyskland.
Light
tax-free from Carlsberg, 1902-1919. The swastika, an old universal symbol of
fortune, is later replaced by a cross
with arms of equal length, which did not
call attention to Hitler's Nazi Germany. |
6 |
Carlsberg Pilsner, 1904/Carlsberg
Lager, 1904. |
|
|
Bindesbøll på Skagens
Museum/Bindesbøll at The Skaw Museum |
|
Særudstilling af Bindesbølls
keramik på
Skagens Museum
i perioden
13.2.2016-29.12.2017.
Værkerne er fra museets egen
samling.
Special exhibition of
Bindesbøll's ceramics works
at
The Skaw Museum Denmark,
from February 13, 2016 until
December 29, 2017.
The works
are from the museum's own
collection. |
|
|
Anna og Michael Ancher
modtog i slutningen af 1892
tre krukker lavet af
Bindesbøll. De skrev bl.a.
følgende efter modtagelsen
(citater fra planche på
Skagens Museum): |
|
"Krukkerne kom altsaa i god
Behold, den brune er smuk de to andre vil du neppe faa nogen
Præmie for, vi har fordømt dem til Syltekrukker. Det ser ud
som Du har taget noget "merde" og smurt paa og tørret rundt
med et Stykke Papir og bagefter tørret nogle beskidte Fingre
af paa forskjellige Steder. Lidt fornemmere kunde vi nok
have bedt dem. Det er en daarlig Tak Du faar men jeg vil
ikke sige, hvad jeg ikke mener. Derfor faar du ligegodt TAK
for din Venlighed". Michael Ancher, 22. dec. 1892. |
|
"Kjære Bølle". Mange tusind
Tak for dine Breve, de vare
svært forfriskende ... Saa
har vi gjort en Opdagelse.
Krukkerne slaar alt andet
her i Stuen ihjel, de see
saa humoristiske ud, de
andre Ting spidse og tørre,
ja vi ere jo alle syndige
Mennesker, tilgiv hvis vi
har været slemme, men vi
skriver altid lige som det
falder os ind." Anna Ancher,
udateret. |
|
"Kære Bølle! Ja det var dog
nogle storartede Krukker,
nok er Du gal genial, men
saa originale som disse,
havde jeg dog ikke ventet
dem; vi sætter os om Aftenen
hver paa sin o.s.v. de ere
udmærkede Tabouretter. Ja nu
har vi f.. squ [?] faaet
Krukker og Du har faaet paa
Krukken ... Mange Tak for
Krukkerne og den den smukke
Tanke; vi opdager nok
efterhaanden Deres Skjønhed
..." A.M. Ancher, udateret. |
|
"Kære Fnatføs [?] Naar jeg
gaar ud paa Jagt, kommer der
altid Klarhed i mine
Begreber i al Fald relativ
Klarhed, saaledes ogsaa i
gaar. Jeg indsaa at have
gjort Dig og Dine Krukker
Uret, og vil derfor æde mine
egne Ord, der jo altid kan
smage ligesaa godt som
Schandorf's haarede Hale;
Krukkerne ere gode, de slaar
i Grunden Alting ihjel; det
var maaske derfor jeg strax
var ved at uglesee dem. Da
jeg altsaa nu er kommen til
Sanheds Erkendelse, saa er
det dog bedre end om jeg
slet ikke var det, nu maa Du
ikke blive Gnaven fordi jeg
ikke strax var et
"Rosebæst." Michael Ancher,
udateret. |
|
|
|
|
|
Kampmann, Hack |
|
|
1-2 |
Hack Kampmann
(1856-1920). Dansk arkitekt
(nationalromantik,
Jugendstil,
nyklassicisme) og maler (et stort
antal akvareller). Uddannet på
Akademiet
1873-78. Fra 1882-83 studerede han ved École des
Beaux-Arts i Paris. Han rejste i Europa og
studerede arkitektur i Tyskland,
Italien og Frankrig. I 1887 rejste
han til Grækenland med bryggeren,
kunstsamleren, kunstmæcenen og
grundlæggeren af Glyptoteket Carl
Jakobsen. I 1897 var han i Spanien. Hans senere
arkitektur
var inspireret af de skitser af huse, bygninger
og natur som han lavede på rejserne. Han havde
flest opgaver i Jylland, først og fremmest i
Aarhus. Han flyttede til København i 1908 for at
blive professor ved Akademiet, hvor han var
ansat til 1918.
Efter 1908 blev
hans stil mere
dansk. I ornamentikken var
han en af sin tids
bedste
repræsentanter for
naturalismen, i de
senere år
tilsluttede han sig
nyklassicismen.
Kampmann fik stor indflydelse på
den danske
nationalromantiske
arkitektur. |
|
Udvalgte øvrige arbejder:
Villa
Miramare, Vedbæk, 1888.
Carl Jacobsen villa i Valby,
1891-92.
Kalø Jagthus,
1898. "Det ny Frederiksbjerg", 1898, byplan i Århus, en
milepæl i dansk byplanlægning.
Monument for Ottilia Jacobsen på Ny
Carlsberg, ca. 1904.
Udvidelserne af Glyptoteket i
København, 1906
(til oldtidssamlingerne). Godset
Rye
Nørskov, 1907.
Frederiksberg
Politistation, 1918.
Viborg Katedralskole, 1922-26, tegninger af Hack
Kampmann, fuldført af hans søn Christian Kampmann og
Johannes Frederiksen. |
|
Hack Kampmann
(1856-1920). Danish architect (National
Romanticism, Jugend
Style, Neoclassicism) and painter
(numerous of watercolors). Kampmann was educated
at The Royal Danish Academy of Fine Arts,
1873-78. In 1882-83 he studied at the École des
Beaux-Arts in Paris. He traveled through Europe,
studying architecture in Germany, Italy and
France. In 1887 he went to Greece with the
brewer, art collector, patron of the arts and
founder of the museum "Glyptoteket" Carl
Jacobsen. In 1897 he
visited Spain. His later
buildings were
influenced by the
sketches of houses,
buildings and nature
which he made during his
journeys. He was
primarily active in
Jutland and first and
foremost in Aarhus.
Kampmann went to
Copenhagen in 1908 and
became professor at The
Royal Danish Academy of
Fine Arts, 1908-18. |
|
3-6 |
Århus
Teater i
Jugendstil,
1900/The Theatre of
Aarhus,
Jugend Style, 1900.
Pedimentudsmykning
med scene fra Ludvig
Holbergs
"Maskerade",
herunder Ørnefrisen,
og
glasmosaikvinduer. Over
pedimentudsmykningen sidder en bronzeskulptur af et væsen (djævel).
The Theatre of
Aarhus, 1900.
The
pediment is
decorated with a
scene from the play
"Maskerade"
written by Ludvig
Holberg. Below the
pediment is the
Eagle-frieze and
stained glass
windows.
A bronze devil is sitting above the pediment. |
|
|
|
1-4 |
Aarhus
Teater,
1900/The Theatre of
Aarhus, 1900.
|
4 |
Aarhus
Teaters restaurant
med Karl
Hansen-Reistrups
løve-tiger frise
1900.
Restauranten blev
ombygget til scene
ca. 1948, og blev
senere
skuespilskole. I dag
Café Hack efter arkitekten.
Tigeren er den eneste tilbageværende del af Hansen-Reistrups frise.
Reistrup er også kendt
for udsmykningen i
Logebygningen
i Århus.
The Theatre
Restaurant with
the remaining part of the lion-tiger frieze by Karl
Hansen-Reistrup, 1900.
The original restaurant
was converted into a stage c. 1948 and
became later theatre school. Today
Café Hack
named after the architect. |
|
|
|
1-5 |
Marselisborg Slot,
1902,
var en folkegave til Kronprins Christian (senere Kong Christian
10.)
og Prinsesse Alexandrine. H.M. Dronning
Margrethe 2. benytter slottet som sommerresidens samt opholder sig der i
julen og i påsken.
Marselisborg Palace, 1902, royal summer residence. The Palace was
given by the people of Denmark as a
wedding gift to the Crown Prince
Christian (later King Christian X) and
Princess Alexandrine. |
5 |
Rosenporten
er et af Kampmanns
berømteste dekorative arbejder/The
Rose Gate
is one of Kampmann's
famous decorative works. |
|
|
|
1-4 |
Den
Jydske Handelshøjskole,
Hans Broges Gade,
Aarhus,
1905/Aarhus
School of Business,
1905. |
5-6 |
Statsbiblioteket,
Aarhus, 1902. Erhvervsarkiv fra 1963-2015. Bygningen,
der kaldes "Smykkeskrinet", blev i 2016 overtaget af Retten i Aarhus.
The
State library, Aarhus, 1902. From 1963-2015 Business Archives and since 2016 a
part of Aarhus Courthouse. The building is called "The Jewel Box". |
|
|
|
|
|
|
1 |
Skt.
Johannes Kirke,
Aarhus,
1902-05/St
John's Church,
Aarhus,
1902-05. |
2 |
Toldbygningen,
Aarhus, 1897/The Royal Custom House,
Aarhus, 1897. |
3 |
Hack
Kampmanns
egen
"Villa
Kampen",
1901-02,
Strandvejen
104,
Aarhus.
Foto anvendt
med
tilladelse
fra John
Thierry
Andersen, Combinvest
Århus
A/S,
Strandvejen
104.
"Villa
Kampen",
Strandvejen
104,
Aarhus,
1901-02,
the
villa
was designed
by the
architect
Hack
Kampmann
for
himself.
Photo
used
with
permission
of John
Thierry
Andersen,
Combinvest
Århus
A/S,
Strandvejen
104. |
4-5 |
Det gamle
Carlsberg Museum på Valby Langgade 1
blev opført 1882-95 af Hack Kampmann og
Vilhelm Dahlerup.
|
6 |
Frederiksberg Domhus,
1919-21, fuldendt af Kaj Gottlob/Frederiksberg Court Building,
1919-21, completed by Kaj Gottlob. |
|
|
|
Politigården
i København, 1920-34. Bygningen er
tegnet i nyklassicistisk stil. Da
Kampmann døde i 1920 blev byggeriet
overtaget af arkitekterne Holger Alfred
Jacobsen, Hans Jørgen Kampmann og Aage
Rafn. Sidstnævnte fik ideen til den
runde gård bestående af doriske
søjlepar. Inspirationskilden var
Roms
Pantheon. Mod gaden fremstår bygningen
bombastisk og lukket. Se
Fotos fra København.
The police
headquarters in Copenhagen,
1920-34. Designed in Neoclassical style.
When Kampmann died in 1920, the building
was completed by the architects Holger
Alfred Jacobsen, Hans Jørgen Kampmann
and Aage Rafn. The Dorian order
colonnade was designed by Rafn,
influenced by the
Pantheon in Rome. See
Copenhagen Photos. |
|
|
|
1 |
Landsarkivet i Viborg, 1889/Regional
archives in Viborg, Denmark, 1889. |
2 |
Viborg Teater er tegnet af arkitekten
Søren Vig-Nielsen, der var elev af
Kampmann.
Viborg
Theatre, Denmark, designed by the
architect Søren Vig-Nielsen, pupil
of Kampmann. |
3-5 |
Toldboden i Ebeltoft, 1920, færdiggjort af
sønnerne Hans Jørgen og Christian Kampmann, i dag har "Glasmuseet Ebeltoft" til huse i bygningen.
Custom house in Ebeltoft, 1920, completed by Hack Kampmann's sons Hans Jørgen and Christian Kampmann. Today Ebeltoft Glass Museum. |
|
|
ØVRIGE KUNSTNERE/OTHER
ARTISTS |
|
|
Svend Hammershøi
(1873-1948), dansk maler og kunsthåndværker, udførte
bl.a.
keramiske arbejder, bogbind, rammer og sølvarbejder, han var
bror til maleren
Vilhelm Hammershøi, som inspirerede ham,
samt de danske malere
J. F. Willumsen
og Johan Rohde.
|
|
|
|
|
"Det er
almindeligt
anerkendt at
Riga har den
fornemste
samling af
Jugendstilbygninger
i Europa" (citat
fra UNESCOs
hjemmeside).
Rigas historiske
centrum blev
optaget på
UNESCO's
Verdensarvsliste
i 1997.
Jugendstilarkitekturen
udgør omkring en
tredjedel af
alle bygninger i
det centrale
Riga, et antal
på over 800. De
imponerende
bygningsfacader
er dekoreret med
blomster, løver,
skræmmende
ansigter, drager
og sfinxer.
Se fotos fra
Riga. |
|
"It is
generally
recognized that
Riga has the
finest
collection of
art nouveau
buildings in
Europe"
(quotation from
UNESCO's website).
The Historic
Centre of Riga
has been a
UNESCO World
Heritage Site
sine 1997. The
Art Nouveau
architecture
makes up about a
third of all
buildings in
central Riga,
more than 800 in
total. The
impressive
building facades
are decorated
with flowers,
lions, scary
faces, dragons
and sphinxes.
See photos from Riga. |
|
|
Rigas
Jugendstil
er
inddelt
i 4
hovedkategorier/The
Riga
Art
Nouveau
is
divided
into
4
main
categories |
1 |
Eklektisk
(udvælgende,
dekorativ)
kombinerer
elementer
eller
stilarter
fra
forskellige
tidsperioder
og
forskellige
oprindelser,
ses
i de
tidligste
Jugendstilbygninger
(Mikhail
Eisenstein).
Eclectic
(decorative)
combines
elements
or
styles
from
different
time
periods
and
different
origins,
represented
in
the
earliest
Art
Nouveau
buildings
(Mikhail
Eisenstein). |
2
|
Perpendikulær
(lodret),
husfacaden
er
opdelt
af
vandrette
linjer
snarere
end
horisontale
og
geometriske
ornamenter
er
integreret
i
arkitekturen.
Bygningerne
har
i
nogen
grad
lighed
med
amerikanske
skyskrabere
men
er i
betydelig
mindre
målestok.
Perpendicular
(vertical),
the
facades
are
divided
by
vertical
rather
than
horizontal
lines,
and
geometric
ornaments
are
integrated
in
the
architecture.
The
buildings
were
somewhat
similar
to
American
skyscrapers
but
in
radically
smaller
scale. |
3 |
Nationalromantik
er i
lettisk
arkitektur
en
variant
af
Art
Nouveau,
og
ikke
en
selvstændig
stil,
i
perioden
1905-11.
Stilens
væsentligste
karakteristika
er
en
behersket
dekoration
inspireret
af
den
lokale
folklore
og
mytologiske
figurer,
gavlfacader
og
facader
uden
horisontale
og
vertikale
linjer
samt
brug
af
naturlige
bygningsmaterialer.
National
Romantic
is
in
Latvian
architecture
a
variant
of
Art
Nouveau,
and
not
an
independent
style,
during
the
period
between
1905
and
1911.
The
main
characteristics
of
the
style
are
restrained
decoration
influenced
by
local
folk
art
and
mythological
figures,
gabled
roofs,
facades
without
horizontal
or
vertical
lines,
and
use
of
natural
building
materials. |
4
|
Nyklassicistisk,
inspireret
af
den
klassiske
arkitektur.
Neoclassical,
influenced
by
the
Classical
architecture. |
|
|
Førende
lettiske
Jugendstil
arkitekter/Leading
Latvian
Art
Nouveau
architects |
Konstantīns
Pēkēns
(1859-1928).
Har
tegnet
over
250
bygninger
i
Riga.
Konstantīns
Pēkēns
(1859-1928).
Has
designed
more
than
250
buildings
in
Riga. |
Jānis Alksnis (1869-1939).
Han
tegnede
mere
end
130
private
og
offentlige
bygninger
i
Riga,
de
fleste
i
Jugendstil.
Jānis Alksnis (1869-1939).
He
designed
more
than
130
private
and
public
builldings
in
Riga,
most
of
them
i
Art
Nouveau
style. |
Eiens
Laube (1880-1967).
Tegnede
mere
end
200
bygninger
i
Riga.
Som
ung
var
han
ansat
på
Konstantīns
Pēkēns
tegnestue
og
var
en
af
pionererne
indenfor
Rigas
Jugendstilbevægelse.
Han
tegnede
især
i
den
nationalromantiske
stil,
og
var
i
sine
senere
værker
inspireret
af
nyklassicismen.
Under
2.
Verdenskrig
tog
han
til
Tyskland,
hvor
han
var
professor
i
arkitektur
ved
det
Baltiske
Eksiluniversitet
i
Pinneberg.
I
1950
flyttede
han
til
USA.
Eiens
Laube (1880-1967).
Designed
more
than
200
buildings
in
Riga.
As
newly
educated
architect
he
worked
at
the
drawing
office
of
Konstantīns
Pēkēns
and
was
one
of
the
pioneers
of
Art
Nouveau
in
Riga.
He
designed
particularly
buildings
in
National
Romantic
style,
and
his
later
works
was
influenced
by
Neoclassicism.
During
World
War
II
he
moved
to
Germany
and
worked
as a
professor
in
architecture
at
the
Baltic
University
in
Exile
in
Pinneberg.
In
1950
he
moved
to
the
US. |
Aleksandrs Vanags (1873-1919).
Færdiggjorde
aldrig
sin
arkitektuddannelse.
Fra
1895-1905
var
han
ansat
på
Konstantīns
Pēkēns
tegnestue
og
åbnede
derefter
sin
egen
tegnestue.
I
Riga
tegnede
han kirker
og
omkring
70
etageejendomme
i en
nationalromantisk
udgave
af
Jugendstilen.
Aleksandrs Vanags (1873-1919).
He
never
earned
an
architecture
degree.
From
1895-1905
he
worked
at
the
drawing
office
of
Konstantīns
Pēkēns
and
afterwards
he
established
his
own
drawing
office.
In
Riga
he
designed
churches
and
about
70
apartment
buildings
in
National
Romantic
style. |
Paul
Mandeltams
(1872-1941).
Han
har
har
tegnet
over
70
etageejendomme
i
Jugendstil
(Kalējugade
23),
nyklassicisme
og
funktionalisme.
Paul
Mandeltams
(1872-1941).
He
has
designed
more
then
70
apartment
buildings
in
Art
Nouveau
style
(Kalēju
Street
23),
Neoclassicism
and
Functionalism. |
Bernhards
Bīlenteins
(1877-1959).
Han
har
tegnet
omkring
30
bygninger
i
Riga
i
nationalromantisk
stil.
Bernhards
Bīlenteins
(1877-1959).
He
has
designed
about
30
buildings
i
Riga
in
National
Romantic
style. |
Mārtiņ
Nuka (1878-1942).
Han
arbejdede
som
arkitekt
i
Riga
under
Jugendstilens
storhedstid.
Mārtiņ
Nuka (1878-1942).
He
worked
as
architect
in
Riga
during
the
heyday
of
Art
Nouveau. |
Fridrihs
efels
(1865-1913). |
Rūdolfs
Heinrihs fon Cirkvics
(1857-1926). |
Mikhail
Eisenstein
(1867-1920),
russisk
arkitekt
og
bygningsingeniør
af
baltisk-tysk
slægt.
I
perioden
1901-06
tegnede
han
nogle
af
de
mest
berømte
Jugendstilbygninger
i
Riga.
Mikhail
Eisenstein
(1867-1920),
Russian
architect
and
civil
engineer
of
Baltic
German
descent.
During
the
period
between
1901
and
1906
he
designed
some
of
the
most
famous
Art
Nouveau
buildings
in
Riga. |
|
|
|
|
|
1-4 |
Elizabetsgade 10b, tegnet af
Mikhail Eisenstein, opført 1903/Elizabets Street 10b, designed by
Mikhail Eisenstein, built 1903. |
5 |
Riga Art Nouveau Museum, Albertsgade 12. Museet, der åbnede i
2009, har til huse i den lejlighed, hvor den
fremtrædende lettiske arkitekt
Konstantīns Pēkēns (1859-1928) boede til 1907. Bygningen, der er opført i 1903, er tegnet af
Konstantīns
Pēkēns og
Eiens Laube.
Riga Art Nouveau Museum, Albert Street 12,
opened to the public in 2009, and is located in the
apartment where one of the most prominent Latvian
architects
Konstantīns Pēkēns
(1859-1928) lived until 1907. The house, built in 1903, is designed by
Konstantīns
Pēkēns and
Eiens Laube. |
6 |
Albertsgade
11, Nationalromantik, arkitekt
Eiens
Laube,
opført 1908/Albert Street
11, National Romantic, architect
Eiens
Laube,
built 1908.
|
|
|
|
1-4 |
Albertsgade
11, Nationalromantik, arkitekt
Eiens
Laube,
opført 1908/Albert Street
11, National Romantic, architect
Eiens
Laube,
built 1908.
|
5-6 |
Albertsgade 13,
tegnet af Mikhail
Eisenstein,
opført 1904.
Gaden er kendt for sine Jugendstilbygninger og
opkaldt efter Albert af Riga, biskop som i 1201 grundlagde
byen.
Albert Street 13. The street is known for
its Art Nouveau buildings and is named after Bishop
Albert, who founded Riga in 1201. |
|
|
|
1-3 |
Albertsgade 13,
tegnet af Mikhail
Eisenstein,
opført 1904.
Gaden er kendt for sine Jugendstilbygninger og
opkaldt efter Albert af Riga, biskop som i 1201 grundlagde
byen.
Albert Street 13. The street is known for
its Art Nouveau buildings and is named after Bishop
Albert, who founded Riga in 1201. |
4-6 |
Strelniekugade 4a, tegnet af Mikhail
Eisenstein, opført 1905/Strelnieku Street 4a, designed by Mikhail Eisenstein, built 1905. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1-2 |
Albertsgade 8, tegnet af Mikhail
Eisenstein,
opført 1903.
Albert Street 8, designed by Mikhail Eisenstein, built 1903. |
3-5 |
Albertsgade 4, tegnet af Mikhail Eisenstein, opført 1904.
Albert Street 4, designed by Mikhail Eisenstein, built 1904. |
6 |
Albertsgade
1, af arkitekterne August Friedrich Scheffel og Heinrich Schell, opført 1901.
Albert Street
1, by the architects August Friedrich Scheffel and Heinrich Schell,
built 1901. |
7-9 |
Albertsgade 2a,
tegnet af
Mikhail
Eisenstein, opført 1906.
Albert
Street 2a,
designed by
Mikhail
Eisenstein, built 1906. |
|
|
|
|
|
Riga Art Nouveau Museum |
|
|
Riga Art Nouveau Museum,
Albertsgade 12. Museet, der åbnede i
2009, har til huse i den lejlighed, hvor den
fremtrædende lettiske arkitekt
Konstantīns Pēkēns
(1859-1928) boede til 1907. Bygningen, der er opført
i 1903, er tegnet af
Konstantīns
Pēkēns
og
Eiens Laube. |
|
Riga Art Nouveau Museum,
Albert Street 12,
opened to the public in 2009, and is located in the
apartment where one of the most prominent Latvian
architects
Konstantīns Pēkēns
(1859-1928) lived until 1907. The house, built in
1903, is designed by
Konstantīns
Pēkēns
and
Eiens Laube. |
|
|
|
|
Den
gottorpske Jugendstilsamling -
Gottorp Slot i
Slesvig |
|
|