|
 |
|
|
|
1-2 |
Olaf Stæhr Nielsen: "Ole
Rømer, født i Aarhus 1644, død i
København 1710"
relief på
Rådhusmuren afsløret den 25. september 1965.
Forlægget til relieffet
viser Rømers observatorium i hjemmet i
Kannikegade i København, han observerer med
et passageinstrument, som han har opfundet,
og som bruges til positionsbestemmelser af
stjerner, sol, måne og planeter samt til
tidsbestemmelse.
Relieffet er stærkt
forenklet i forhold til originalen. Til
venstre er et par ure, og til højre et
sigteinstrument, som ikke er med på
originalbilledet. Forlægget til relieffet er
anvendt med tilladelse fra
Det Kongelige Bibliotek.
The Danish astronomer
Ole Rømer, born 1644 in Aarhus, died
1710 in Copenhagen. Relief executed by the
Danish sculptor Olaf Stæhr Nielsen,
1965. The photo shows Rømer's observatory
in his Copenhagen residence in Kannikegade,
the relief was inspired by this photo. |
3-4 |
Johannes C. Bjerg, "Agnete
og Havmanden",
1941. Inspireret af folkevisen af samme
navn: "Agnete hun ganger paa Højelands Bro,
da kom der en Havmand fra Bunden op, haa haa
haa, da kom der en Havmand fra Bunden op."
... "Han stopped hendes Øren, han stopped
hendes Mund, saa førte han hende til Havsens
Bund.", eller af
H.C. Andersens dramatiske
digt fra 1834.
"Agnete and the
Merman", executed 1941 by the sculptor
Johannes C. Bjerg. Influenced by a
ballad or by
H.C. Andersen's dramatic poem
"Agnete and the Merman", 1834. |
5 |
Kai Nielsen,
"Vaagnende kvinde" (Århuspigen),
1920, Rådhusparken. Skulpturen er udført hos
kgl.
hofbronzestøber Lauritz Rasmussen og
en gave til Århus by fra Frede Skaarup, der
var direktør på Scala Teatret i København. Oprindeligt stod skulpturen
foran Stadion, der brændte i 1943,
skulpturen blev reddet og i 1948 opstillet i
Rådhusparken. Skulpturen er støbt i flere
udgaver i bronze og cement.
Kai Nielsen er måske mest
kendt for skulpturerne "Vandmoderen på Glyptoteket i København",
"Ymerbrønden i Faaborg"
og "Leda
med Svanen, Statens Museum for Kunst".
Kai Nielsen
(1882-1924), "The
Awakening Woman" aka "Aarhus Girl",
1920. |
6 |
Svend Rathsack,
"Pigen af 1940",
placeret i Rådhusparken i 1941.
Svend Rathsack
(1885-1941), "The
Girl of 1940",
placed in the
City
Hall Park in 1941. |
7 |
Anker Hoffmann,
kalkstensrelieffer
i Rådhusets forhal/Limestone
Reliefs by Anker Hoffmann, Aarhus
City Hall. |
|
|
|
1-2 |
Johannes C. Bjerg,
"Den Svangre"
opstillet i
Rådhusparken i 1955.
"Pregnant Woman"
by the sculptor
Johannes C. Bjerg, the sculpture was set
up in the City
Hall Park in 1955. |
3 |
Mogens
Bøggild
"Grisebrønden"
eller "Ceres Brønden",
Rådhuspladsen, kopi i bronze 1992,
originalen i granit fra 1941 står foran
Landbrugets Rådgivningscenter i Århus.
"Well of Pigs" the
City
Hall Square, by Mogens Bøggild,
bronze copy 1992 of the original granite
sculpture from 1941. The original is placed
in front of Danish Agricultural Advisory
Service, Aarhus. |
4 |
Thyge Thomasen og Bettina
Winkelmann-udstilling, forhallen Århus Rådhus.
Thyge
Thomasen and Bettina
Winkelmann Exhibition,
Aarhus City
Hall Vestibule. |
5-6 |
Rådhushallen/The
City Hall Vestibule. |
|
|
|
1 |
Niels Strøbæk,
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II,
1998, skænket af Per Aarsleff A/S. Udstillet
på TRAPHOLT 2012-13.
Se fotos fra udstillingerne "En
Dronning og hendes familie" og
Regentparrets udstilling
på ARoS.
Niels Strøbæk,
HM Queen Margrethe
II, 1998. The painting was
donated to the City
Hall by Per Aarsleff
A/S. |
2-4 |
Thorvald
Hagedorn-Olsen, "Et menneskesamfund", Rådhusets
forhal, 1946.
Thorvald
Hagedorn-Olsen,
"A Human Society",
Aarhus
City
Hall , 1946. |
5 |
Andreas Fritz, "Udsigt fra
Thorskoven",
1874, Århus Rådhus. Udsigt fra Thorskoven, der er en del af Marselisborg Skovene og hvor Marselisborg Dyrehave ligger, ned over Varna Mølle og Aarhus Bugt. Nederst på billedet ses vejen, som førte fra Varna Mølle mod syd gennem den nuværende Dyrepark. Vejsporet fremtræder nu som en hulvej på stedet.
Andreas Fritz, "View from Thorskoven" (Marselisborg Deer Park), 1874, Aarhus City Hall. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
Musikhuset
Aarhus/Aarhus
Music House |
|
 |
 |
|
 |
|
|
1 |
Musikhuset
Aarhus/Aarhus
Music House. |
2-3 |
Ejler Bille,
"Øgle", 1998, opstillet foran
Musikhuset. Bronzeafstøbning af cementskulptur fra 1936.
Ejler Bille's
sculpture "Saurian Beast", 1998, Aarhus Music House. |
4 |
Anker
Hoffmann, "Etude" 975,
1904, Musikhusets park. Gave til borgmester
Orla Hyllested fra Sparekassen SDS.
"Etude" 975, the
Musics House's park, by Anker Hoffmann,
1904. |
5 |
Musikhusets arkitekt
Johan Richter,
buste udført af
Jette Vohlert
1994.
Bust
of the architect Johan Richter, the
designer of Aarhus Music House, executed by
the artist Jette Vohlert, 1994. |
|
|
|
|
|
|
1 |
Pierre
Soulages,
udsmykning
fra 1982, foyeren i Musikhuset/Decoration
by Pierre Soulages, 1982, Aarhus
Music House. |
2 |
Robert Jacobsen, "Uden titel", 1990, glasmaleri i Musikhuset.
Stained-glass painting
"Untitled", 1990 by
Robert Jacobsen, Aarhus Music House. |
3 |
Sonny
Tronborg, vægdekoration
i Musikhuset /Mural for Aarhus Music
House executed by Sonny Tronborg. |
4-6 |
PH-udstilling
i Musikhuset, 2005.
PH's flygel
fra 1931, glas, stål og læder.
Poul Henningsen (aka PH) exhibition, Aarhus Music House, 2005.
PH's grand piano, 1931, glass, steel and leather. |
|
|
|
1-4 |
PH-udstilling
i Musikhuset, 2005/Poul Henningsen (aka PH) exhibition, Aarhus Music House, 2005. |
3-4 |
Slængstolen og slangestolen, slangetaburet og Cafébordet, PH-udstilling, Musikhuset, 2005.
PH's skærmsystem indgår i den danske kulturkanon.
Lounge Chair and Snake Chair, Snake Stool and Cafe Table, PH exhibition,
2005, Aarhus Music House.
|
5-6 |
RADISSON BLU
SCANDINAVIA HOTEL
Scandinavian Congress
Center. |
|
 |
|
|
1-4 |
Aulaen
og Olaf Stæhr-Nielsens "Videnskabernes
Træ",
1949, over døren til universitetets aula.
Ved træets rod ses universitetets originale
segl (delfiner og et anker) fra 1934 af
Gudmund Holme. Den latinske indskrift
lyder: Solidum petit in profundis (søger i
dybet den faste grund) Universitas
Arhusiensis. I træets grene hænger symboler
for fakulteterne (det humanistiske, det
samfundsvidenskabelige, det teologiske, det
naturvidenskabelige).
The University's Assembly Hall and
"The Tree of Science",
1949, by the ceramic artist Olaf
Stæhr-Nielsen. At the trees root is the
University's seal: Solidum petit in
profundis (Seek a firm foothing in the
depths). The faculties symbols hanging down
from the branches. |
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
. |
S.jpg) |
|
|
1-3 |
Statsbibliotekets bogtårn.
Siden 2017, hvor Statsbiblioteket
fusionerede med Det Kongelig Bibliotek er
navnet nu "Det Kgl. Bibliotek".
The
State Library's Book Tower. Since 2017
"The Royal Danish Library". |
4 |
Erik Heide, "Den
store stav",
2003/"The Big Stick" by Erik Heide,
2003. |
5-6 |
Erik Heide, "Det
store horn,
1979. Se Heides "Fugle, sejl og vind", 1991, foran Rådhuset i
Nordby på Fanø.
"The Big Horn" by Erik Heide,
1979. |
|
|
|
1-4 |
Aarhus Universitet, Nordre
Ringgade 1. |
3-4 |
Universitetets aula
med soluret/The University's
Assembly Hall with the sundial. |
|
|
|
1 |
Aulaen set fra Universitetsparken/The University's
Assembly Hall seen from
the University Park. |
2-3 |
Antikmuseet,
Universitetsparken/The Antique Museum,
University Park. |
4-5 |
Studenternes hus/The students house. |
|
|
|
1 |
Studenternes hus,
relief over indgangen/The students house,
relief over its entrance. |
2-3 |
Stakladen/Stakladen
(the Dutch barn), canteen and the students house. |
4-5 |
Gert Nielsen, "Den akademiske frihed",
1991, skænket af Statens Kunstfond 1992,
placeret ved Stakladen.
Gert Nielsen,
"The Academic Freedom",
1991, donated by The Danish State Art
Foundation, 1992, placed in front of
Stakladen. |
|
|
|
1 |
Studenternes hus/The students house. |
2-5 |
Konferencecenter/Conference center. |
|
|
|
1-3 |
Konferencecenter/Conference center. |
2-3 |
Kai
Nielsen,
"Vinden kysser vandspejlet",
1919-20. Skulptur i konferencecentrets hall.
Skulpturen er en afstøbning af originalen,
der er udført i bronze, 1917. Andre titler
på skulpturen er "Venus og Paris" og "Zeus
og Jo".
Faculty Club. "The Wind Kisses the
Water Mirror"
executed by the Danish
sculptor Kai Nielsen, 1919-20. |
4 |
Søauditorierne,
Aarhus Universitet/Lakeside Lecture
Theatres, Aarhus University. |
|
|
|
1-2 |
Steno Museet,
Danmarks videnskabshistoriske museum/The
Steno Museum
for the History of Science
and Medicine. |
3 |
Naturhistorisk Museum.
En læderskildpadde er ophængt over
museets hovedindgang.
Museum of Natural
History. A Leatherback Sea Turtle is
placed over the main entrance to the museum. |
|
|
|
|
|
1-2 |
Nobelparken,
opført på den gamle Barnowgrund 1997-2004,
tegnet af arkitekt Mads Møller fra C.F.
Møllers Tegnestue.
Aarhus University's
Nobel Park, 1997-2004, designed by the
architect Mads Møller, the architect firm
C.F. Møller. |
3 |
Niels Winkel,
"Pro Utilitate Humani Generis"
(Til menneskehedens gavn),
glasudsmykning, 2003, Psykologisk Institut,
Aarhus Universitet, Nobelparken. Kunstværket
viser portrætter af de til nu 13 danske
Nobelprismodtagere herunder
aarhusianeren Jens Christian Skou
(1918-2018), der i 1997 fik Nobelprisen i
kemi.
I kunstværket ses
en gengivelse af Leonardo da Vincis
Homo Vitruvianus.
Niels Winkel, 2003, "Pro
Utilitate Humani Generis" (For the
Benefit of Mankind), Psychological
Institute, Aarhus University's Nobel Park.
The glass decoration shows the Thirteen
Danish Nobel laureates and a reproduction of
Leonardo da Vinci's
Homo Vitruvianus. |
|
 |
|
1-4 |
Niels Winkel,
"Pro Utilitate Humani Generis"
(Til menneskehedens gavn),
glasudsmykning, 2003, Psykologisk Institut,
Aarhus Universitet, Nobelparken. Kunstværket
viser portrætter af de til nu 13 danske
Nobelprismodtagere herunder aarhusianeren
Jens Christian Skou (1918-2018), der i 1997
fik Nobelprisen i kemi.
I kunstværket ses
en gengivelse af Leonardo da Vincis
Homo Vitruvianus.
Niels Winkel, 2003, "Pro
Utilitate Humani Generis" (For the
Benefit of Mankind), Psychological
Institute, Aarhus University's Nobel Park.
The glass decoration shows the Thirteen
Danish Nobel laureates and a reproduction of
Leonardo da Vinci's
Homo Vitruvianus. |
|
|
|
1-3 |
KUNSTHAL AARHUS
J.M. Mørks Gade, tidl.
"Kunstbygningen", 1916-17, tegnet af arkitekt Axel Høeg-Hansen.
Dansk Plakatmuseum havde, før det i 2006 blev en del af Den Gamle By, til huse her.
KUNSTHAL AARHUS
(exhibition halls), J.M. Mørks Gade, designed 1916-17 by the architect Axel
Høeg-Hansen. |
3 |
Willy
Ørskov,
skulptur i sort granit fra Congo, foran KUNSTHAL AARHUS,
J.M. Mørks Gade.
Granite sculpture created by Willy
Ørskov, KUNSTHAL AARHUS, J.M. Mørks Gade. |
4 |
Bymuseet/Aarhus
City Museum. |
5 |
Arhus
Godsbanegård,
Skovgaardsgade 3. Siden 2012
kulturcenter "Godsbanen".
Godsbanegården er opført 1920-23
af DSB's hovedarkitekt
Heinrich Wenck (1850-1936),
der har opført stationsbygninger
over hele landet. Han er kendt
for sin
nationalromantiske
stil, som ses i bl.a. Esbjerg
Banegård. Andre væsentlige
byggerier af Wenck er bl.a.
Københavns
Hovedbanegård,
Centralpostbygningen i
Tietgensgade, København,
Østerport Station, København,
Helsingør
Banegård og Aarhus
Hammelbanegård (det nuværende
bymuseum i Aarhus).
Aarhus Railway Goods Yard,
built 1920-23 by the architect
of the Danish railway company
(DSB) Heinrich Wenck
(1850-1936). Since 2012 the
building has been the cultural
center "Godsbanen". |
6 |
"Den
Grønne Pavillon"
skulptur foran Musikhuset og ARoS. I 2010 blev
kompositskulpturen afsløret af Borgmester Nicolaj
Wammen og direktøren i Skykon Jesper Øhlenschlæger.
Skulpturen består af nedbrydeligt biologisk
materiale som kork, hørfibre, majsstivelse og
søjabønner.
Pavillonen blev skabt til udstillingen
"Fremtidens arkitektur er grøn", der blev vist
på Louisiana til og med klimatopmødet i december
2009.
Pavillonen er hædret med JEC
Innovation Award 2010 for sin kombination af
bæredygtige og intelligente materialer.
JEC Innovation Award
er den største internationale pris indenfor
kompositter.
Den Grønne Pavillon skulle i 2014 have været flyttet
til det nye Hovedbibliotek på Aarhus havn, men var
til salg på Skykon A/S konkursauktion 29. januar
2011.
"Det tunge, grønne kunstværk står placeret foran
Musikhuset og kostede to millioner kroner at
fremstille. I dag har en ukendt køber erhvervet sig
det for 100.000 kroner." Aarhus Stiftstidende 30.
januar 2011. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
ARoS Aarhus Kunstmuseum/ARoS,
Aarhus Museum of Art |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
1-5 |
ARoS Aarhus Kunstmuseum. Aros er
det gamle navn for Aarhus, det betyder "Åens
Munding"/ARoS, Aarhus Museum of
Art. |
5 |
Thyra Hilden og Pio Diaz "ARoS
on Fire",
totalinstallation af den dansk-argentinske
kunstnerduo Thyra Hilden og Pio Diaz, januar
2007. |
|
|
|
|
|
|
1-5 |
ARoS Aarhus Kunstmuseum/ARoS, Aarhus Museum of
Art. |
|
|
|
1 |
Shinkichi Tajiri, "Kællingeknuden",
1968,
ARoS Aarhus Kunstmuseum.
Shinkichi
Tajiri, "Granny's Knot",
1968,
ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark. |
2-3 |
Per Kirkeby,
"FRAM"
bronzeskulptur placeret foran ARoS.
Skulpturen er en donation fra Ny
Carlsbergfondet, 2008. Fram, 1892, er navnet
på det skib, som blev bygget til brug for
Fridtjof Nansens
(1861-1930)
nordpolsekspedition.
Se Frammuseets hjemmeside.
"FRAM"
bronze sculpture by the
Danish multiartist
Per Kirkeby,
placed in front of
ARoS, Aarhus Museum of Art.
The polar ship "Fram", 1892,
The Fram Museum's website. |
4-6 |
ARoS Aarhus Kunstmuseum/ARoS, Aarhus Museum of
Art. |
|
|
|
1-2 |
Rory Macbeths
"Statue (Flora)",
2003. Macbeth er født i Skotland i 1965. Han
bor og arbejder i London. Statuen er købt af
ARoS i 2008.
"Statue (Flora)",
2003, by Rory Macbeth, born in
Scotland in 1965. He lives and works in
London. ARoS, Aarhus Museum of Art, has
acquired the statue in 2008. |
3 |
Gudrun Steen-Andersen, "Dronning
Margrethe II",
2003, ARoS.
Gudrun
Steen-Andersen, "Queen
Margrethe II", 2003, ARoS. |
4 |
Lars
Nørgaard,
ARoS. |
5-6 |
Mariko Mori,
"Wave UFO", 2003, fra udstillingen "oneness"
(enhed, harmoni)
på ARoS. Mori, der er født i
1967 i Tokyo, er japansk
video- og fotokunstner. Hun
bor og arbejder i Tokyo og
New York. I sin kunst
stræber hun efter at kombinere
de visuelle muligheder i den
nye teknologi med
spiritualiten i Fjernøstens
filosofi og religion i troen
på at denne kombination kan
garantere et mere harmonisk
fremtidigt samfund.
Da Mori studerede ved det
prestigefyldte japanske
Bunka Fashion College,
arbejdede hun som
fotomodel, hvilket
inspirerede hendes tidlige
værker så som Play with Me,
hvor hun fremstiller sig
selv som et eksotisk
rumvæsen i en hverdagsscene.
I 1988 rejste hun til London
for at studere ved Chelsea
College of Art and Design. I
1992 deltog hun i et
kursusforløb på
Whitney Museum of
Contemporary Art i New York.
Hun begyndte at udstille i
1993. I 1997 deltog hun i
biennalerne i
Istanbul og
Venedig.
Soloudstilllinger af hendes
arbejder er blevet vist i
bl.a.
Paris i Centre Georges
Pompidou, the Brooklyn
Museum of Art, the Prada
Foundation i
Milano, the Los
Angeles County Museum of
Art. En retrospektiv
udstilling af hendes
arbejder er blevet vist i
2002 på Museum of
Contemporary Art i Tokyo.

Mariko Mori,
"Wave UFO", 2003, the
exhibition "oneness"
at ARoS. Mori, who is born
in 1967 in Tokyo, is a
Japanese video-
and photographic artist.
In her work she endeavors to
combine the visualistic
potentiality of new
technologies
with the spirituality of Far
East philosophy and religion with the belief
that such a combination could guarantee
a more harmonious society in
the future. While
studying at Bunka Fashion
College, a prestigious
Japanese college specialized
for
teaching of fashion
designs, she worked as a
fashion model. This strongly
influenced her early works,
such as Play with Me, in
which she takes control of
her role in the image,
becoming an exotic, alien
creature in everyday scenes.
In 1988 she
went to London to study Fine
Arts at the Chelsea College
of Art, while in 1992 she
attended a course of studies
at the
Whitney Museum of
Contemporary Art in New
York. She started exhibiting
in 1993. In 1997 she
participated in the
Instanbul Biennale as well
as the
Venice Biennale.
Solo exhibitions of her work
have been shown at e.g. the
Centre Georges Pompidou in
Paris, the Brooklyn Museum
of Art, the Prada Foundation
in Milan, the Los Angeles
County Museum of Art. A
retrospective of her work
was held in 2002 at the
Museum of Contemporary Art
in Tokyo. |
|
|
|
1-3 |
Udsigt fra ARoS/View
over Aarhus from the roof of ARoS. |
4 |
Janus la Cour, "Moesgårds strand",
1890, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
"The Beach at Moesgaard", 1890, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark. |
5 |
Jørgen Sonne, "Rytterkampen ved Århus
den 31. maj 1849",
1853, ARoS Aarhus Kunstmuseum. Preussiske
husarer og danske dragoner er skildret i
kamp under den 1. Slesvigske Krig. Billedet
viser en dramatisk situation i høj fart.
Trods et højt dødstal er der intet spor af
blod i billedet. Yderst til højre ses
Aarhus
Domkirke, og i bugten sejler dampkrigsskibe.
"Cavalry Engagement at Aarhus 31 May 1849",
1853, ARoS Aarhus Museum of Art. |
|
|
 |
 |
 |
 |
Kavalerifægtningen ved
Aarhus den 31. Maj 1849. "Til højre angribe fynske
Dragoner under Løjtnant Castenschiold og Ritmester Heramb de
preussiske Husarer, der jages paa Flugt, medens til venstre
Ritmester Barth og Løjtnant Cetti med jydske Dragoner hugge
ind i Flanken. I Baggrunden ses Byen og Bugten samt Egnen om
Marselisborg". |
 |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ron
Mueck
(1958).
Australsk billedhugger, bor
og arbejder i England. Mueck
blev født i Melbourne, hans
forældre var
legetøjsfabrikanter. Før han
etablerede sig som skulptør
i London i midten af
1990'erne, havde han en
karriere som professionel
dukkemager og dukkefører i
Australien. Han skabte
figurer og specielle
effekter til børne-tv og
film, bl.a. til filmen
"Labyrint" fra 1986 af den
verdensberømte amerikanske
dukkefører Jim Henson
(skaberen af
Muppetfigurerne), hvor
Mueck også lagde stemme til
figuren Ludo.
Mueck etablerede sit eget firma i London, hvor han
lavede rekvisitter til teatre, og til reklamer
fremstillede han animatronics (animatronics er
mekaniske dukker og figurer som f.eks. Spinosaurus fra
"Jurassic Park III"). Muecks rekvisitter blev
sædvanligvis designet til at blive fotograferet fra
en bestemt vinkel så opbygningen af figuren kunne
skjules, men Mueck blev mere og mere optaget af at
skabe realistiske skulpturer, der var perfekte set
fra alle vinkler. En skulptur er en tredimensionel
form skabt som et kunstnerisk udtryk, den kan
være
udskåret i træ,
hugget i
marmor, støbt i bronze eller andre materialer, den
kan være konstrueret af skrot eller bestå af
genstande sat sammen til en udtryksfuld helhed, den
har ikke nogen bagside (som et relief har), den skal
kunne ses fra alle sider og vinkler.
I
begyndelsen af 1990'erne, mens han stadig var
selvstændig, fik han bestillinger på realistiske
objekter, og han gjorde sig overvejser omkring
hvilket materiale, der kunne skabe den højeste grad
af realisme. Latex var det oftest andvendte, men han
ønskede et hårdere materiale, og i en modesalon så
han en vægdekoration og forhørte sig om det anvendte
materiale, det var fiberglas, et materiale Mueck
siden har anvendt. I 1996 indgik Mueck et samarbejde
med sin svigermor, den portugisiske maler Paula
Rego, om at producere små figurer som en del af et
tableau som hun udstillede på Hayward Gallery i
London. Rego introducerede ham til Charles Saatchi,
der var imponeret over Muecks arbejder, og året
efter deltog han i "Sensation: Works from the
Saatchi Collection", her var "Dead
Dad", 1996-97, silicone og acrylmaling,
udstillet. "Dead Dad" forestiller liget af Muecks
far, skulpturen er recuderet til 2/3 af normal
størrelse.
Muecks
skulpturer er nøjagtige gengivelser af
menneskekroppen ned til mindste detalje men i et
ofte overdimensioneret størrelsesforhold. Hans
næsten fem meter høje bemalede glasfiberskulptur
"Boy",
1999, var udstillet i Millennium Dome, der blev
bygget af den britiske regering for at markere
årtusindskiftet, og derefter på Biennalen i Venedig
i 2001. "Boy" kan i dag ses på
ARoS
og er
museets vartegn. ARoS blev indviet af H.M. Dronning
Margrethe
den 7. april 2004.

Placeringen
af "Boy" på ARoS kan kritiseres på et punkt, at den
er trængt så meget op i et hjørne, at den ikke kan
betragtes ordentligt fra alle vinkler, en skulptur
af det format kræver plads, også plads til
beskueren.

Ron
Mueck (1958).
Australian sculptor, he now lives and works
in London. Mueck was born in Melbourne,
Victoria, his parents were both toy makers.
Before he in London in the mid 1990s
established as a sculptor, he had a career
as professional puppet-maker and puppeteer
for children's television programme and film
such as the film "Labyrinth", 1986, where Mueck
was the voice of Ludo. "Labyrinth" was made
by the world famous American puppeteer Jim
Henson (he created the muppets in 1969).
Mueck established his own firm in London,
where he created props and animatronics, the
props were designed to be photographed from
a specific angle to hide the structure,
however Mueck became more and more engaged
in creating realistic sculptures. A
sculpture is any three-dimensional form
created as an artistic expression, it is
carved, modeled or constructed, it has
no reverse side (like a relief has), it
can be viewed from all sides and angles.
Mueck turned to art full time in 1996 at the
instigation of his mother-in-law, the
Portuguese painter Paula Rego, she
introduced him to Charles Saatchi, and Mueck
made his name at the exhibition "Sensation:
Works from the Saatchi Collection" with his
"Dead Dad", (his father's corpse), 1996-97,
silicone and acrylic paint. Later Mueck
preferred to use fibre-glass.
Mueck's sculptures are accurate
representations of the human body often
oversized ("Dead Dad" is undersized). His
almost five metres high sculpture "Boy",
2000, belongs to ARoS Aarhus Museum of
Art. "Boy" is the landmark of ARoS.
The sculpture was exhibited in 2000 in
London's Millennium Dome, and Mueck
participated with "Boy" at the Venice
Biennale 2001. The Art Museum ARoS was
inaugurated May 7th 2004 by HM Queen
Margrethe II. |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
Aarhus Europæisk
Kulturhovedstad 2017 |
 |
, |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
Udsmykninger af
Asger Jorn
&
Pierre Wemaëre
Aarhus
Statsgymnasium
 |
 |
 |
Pierre
Wemaëre
og
Asger
Jorn "Le
Long
Voyage"
("Den
lange
rejse")
1.
vævning,
1960,
museum
jorn,
Silkeborg.
Værket
hænger i et lyssvagt rum for at
undgå at farverne falmer yderligt. Se
hele værket.
Pierre
Wemaëre
and
Asger
Jorn "Le
Long
Voyage"
("The
Long
Journey"),
first
weaving,
1960,
museum
jorn,
Silkeborg.
|
Pierre
Wemaëre
og
Asger
Jorn
"Le
Long
Voyage"
("Den
lange
rejse")
2.
vævning,
2000,
Festsalen, Århus Statsgymnasium.
Se
hele værket
Pierre
Wemaëre
and
Asger
Jorn "Le
Long
Voyage"
("The
Long
Journey"),
second
weaving,
2000,
Aarhus upper secondary
school. |
|
|
|
 |
|
|
1-4 |
Asger Jorns keramiske relief,
1959, forhallen Århus Statsgymnasium.
Ceramic
relief executed by Asger Jorn, 1959,
Aarhus upper secondary school. |
5 |
Tegninger af Asger
Jorn,
forhallen Århus Statsgymnasium/Drawings
by Asger Jorn,
Aarhus upper secondary school. |
|
|
|
1 |
Asger
Jorn, relief. |
2 |
Mosaikker af
Michel
Schmidt-Chevalier,
1968-77, Århus Statsgymnasium. De
fire mosaikker viser de fire elementer Jord, Luft, Ild, Vand.
Mosaics by
Michel Schmidt-Chevalier, 1968-77,
Aarhus upper secondary school.
la suite Bachelard" / "Terre - Les 4 éléments
- Bachelard ".
"la suite
Bachelard"/"Feu
- Les 4 éléments -
Bachelard ".
"la suite
Bachelard"/"Eau
- Les 4 éléments -
Bachelard ".
"la suite
Bachelard"/"Air
- Les 4 éléments -
Bachelard ". |
3 |
Århus
Statsgymnasium,
Fenrisvej 33, tegnet af Arne Gravers
og
Johan Richter, 1958. I 2004
besluttede Kulturarvsstyrelsen at frede
Århus Statsgymnasium, fredningen omfatter
også udsmykninger af
Jorn
og Jorn/Wemaëre.
Aarhus upper
secondary school
(Statsgymnasium),
Fenrisvej 33, designed by Arne Gravers and
Johan Richter, 1958. The school was listed
in 2004.
Jørgen
Haugen Sørensen "Mindesvupperen", 1964/Sculpture executed by Jørgen Haugen Sørensen, 1964. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Vanddragen/The
Water Dragon |
 |
 |
Elisabeth Toubros
skulptur
"Vanddragen" eller "Torvenes Brøndsløjfe",
Store Torv.
Elisabeth Toubro's
sculpture "Water Dragon", placed
in front of the main entrance of
Aarhus
Cathedral.
|
|

Elisabeth
Toubro
(1956).
Billededhugger født i Nuuk, kom til Danmark
som 17-årig. Uddannet ved Kunstakademiet
1982-86 under Hein Heinsen. Lektor ved
Akademiet fra 1992-94. Fra 1995 Forsker ved
Center for Urbanitet og Æstetik ved
Københavns Universitet. Billedhuggerne i
1980'erne var optaget af filosofiske
debatter om det postmoderne samfund og
interesserede sig for formen og det
æstetiske element i kunsten (modsat de
samtidige Unge Vilde). Skulpturen skulle
læses som en fortælling. Kunsten var kunst
for kunsten egen skyld.
Eksempler på Toubro's
arbejder:
Vandkunsten "Torvenes
Brøndsløjfe" kaldet "Vanddragen" på
Store Torv i Århus, er en af de lange
skulpturer, som kunstneren er kendt for. Hun
arbejder i træ, jern, glasfiber, stål, gips
og granit.
"Hyldest til Donald Judd",
(1986).
"Apollo
og Daphne" (1992), 6 m lang.
"Konstruktion
af en mulig om end løsagtig skulptur", 19 m
lang.
"By-Fraktal", skulptur på
Søren Kierkegaard Plads ved "Den Sorte
Diamant" i København. Skulpturinstallationen
"Golems øer"
i
Kunsthallen på
Brandts Klædefabrik.
Toubros skulptur "Vanddragen"
er blevet debatteret heftigt i Aarhus. Nogle
byrådspolitikere har ønsket den fjernet fra
Store Torv, det samme har været ønsket fra
hundrede århusianere eller andre, der kommer
i byen. Der er bl.a. blevet sagt om
skulpturen:" Den kan være vejspærrer, der
hvor jeg bor", "Den skal stå i kunstnerens
egen baghave". (Citater fra Østjyllands
Radio 17.11. og 18.11.2004).
"Den er så grim, at den næsten ligner et
pissoir" (Erik Meistrup, kunstkritiker, tv2
Østjylland, 18.11.2004).
"Vanddragen hører til
på Store Torv, og der skal den blive. Det
fastslår hovedsponsoren Statens Kunstfond og
kunstneren Elisabeth Toubro, efter at byens
politikere nu har foreslået at
flytte Vanddragen til ARoS".
Elisabeth Toubro kalder
Århus Stiftstidendes dækning af sagen for en
hetz. "Den skulptur er lavet til Store Torv,
den hører til på Store Torv, og det er en
fantastisk god skulptur på Store Torv. Jeg
har ikke mere at sige til det overhovedet.
Resten må I diskutere ovre i Århus, siger
hun, der påpeger, at vandkunsten blev valgt
af 24 ud af 27 stemmer i byrådet". (Citater
fra Århus Stiftstidende, 18.11.2004).
I
september 2005 besluttede Byrådspolitikerne
at flytte Vanddragen, en flytning der vil
koste 5-7 millioner, skulpturen kostede 4,5
millioner, hvoraf Statens Kunstfond bidrog
med 3,7 millioner. Oplysninger om prisen for
flytningen har betydet, at et flertal nu
ønsker at Vanddragen skal blive på Store
Torv, ifølge Epinions måling. Rådmand
Flemming Knudsen har udtalt "...
og træer kan plantes
for at give Store Torv et bedre indtryk",
Knudsen har hele tiden ment, at Vanddragen
skal blive på Store Torv (Århus
Stiftstidendes Netavis, 10. september 2005).
I 2019 ser det ud til, at der omsider er en
beslutning omkring skulpturen, da rådmand
Bünyamin Simsek ønsker Vanddragen flyttet
fra Store Torv. En mulighed kunne være at
placere den i Aarhus Ø, eller måske et helt
andet sted i byen. Simsek har sat sin
forvaltning til at regne på prisen for en
flytning af den, efter hans ytring,
skæmmende skulptur. |
|
 |
|
 |
|
I maj 2020 blev Vanddragen
fjernet fra Store Torv. |
|
|
|
|
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
Bjørn
Nørgaard,
"Apokalypsen" |

Bjørn
Nørgaard,
"Apokalypsen",
2002,
Handelsgymnasiet,
Århus
Købmandsskole,
Risskov.
"Apokalypsen"
står
i
vandtrappens
øverste
bassin.
Vandkunsten
er
udført
af
Hanne
Keis
i
1994.
Motiverne på den
syvsidede skulptur er inspireret af Johannes'
Åbenbaring - de syv sider eller måske de syv menigheder
i Asien: Efesos, Smyrna, Pergamon, Thyatira, Sardes,
Filadelfia, Laodekea. |
 |
Bjørn
Nørgaard
"Apocalypse",
2002, Aarhus Business College, Risskov. The seven sided sculpture is influenced by The Book of Revelation. The water basin is executed in 1994 by
Hanne
Keis. |
 |
|
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
|
1-2 |
Hans Peder
Pedersen-Dan,
"Ismael",
opstillet på Klostertorv i
1938, i baggrunden ses
Vor Frue Kloster. Ismael var søn af Abraham og hans hustru Saras trælkvinde Hagar, som fødte Abraham det barn, Sara ikke kunne give ham.
"Ismael", by Hans
Peder Pedersen-Dan, placed at
Klostertorv in 1938, in the background
the Monastery of Our Lady. |
3-7 |
Christian
Lemmerz,
"Adam-Kadmon",
2000, Pustervig. Adam-Kadmon er et hebr.
sindbillede på menneskeheden/urtypisk
menneske, det himmelske ikke-syndige
menneske. Lemmerz, billedhugger, grafiker og
performancekunstner, blev født i 1959 i
Karlsruhe, han blev uddannet på
Kunstakademiet i Carrara fra 1978-82 og på
Det Kgl. Danske Kunstakademi fra 1983-88.
Han var en af "De
unge vilde" kunstnere. I sin kunst er
Lemmerz optaget af livets forgængelighed.
Han debuterede på "Der Ring des
Niebelungen", værkstedet Værst, København i
1982. Han blev landskendt i 1994, da han på
Esbjerg Kunstmuseum udstillede
sammensyede grisekroppe
anbragt i glasmontre. På
ARoS' udstilling "Fairytales Forever", 2005,
udstillede han en forrådnet havfrue i
marmor. På udstillingen "God" på Galleri
Faurschou, 2006, var hovedværket en
sønderbombet model af København. I parken
ved Horsens Kunstmuseum Lunden står hans
skulptur "Todesfigur"
(1987-88).
Christian Lemmerz,
2000, Pustervig, "Adam-Kadmon", the
Primordial Man. |
|
|
|
1 |
Journalisthøjskolen, i dag Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Jørgen Haugen Sørensens skulpturer
på pladsen foran indgangen, 1971-73.
Denmarks School of Journalism. Sculptures executed by
Jørgen Haugen Sørensen, 1971-73. |
2 |
Johannes C. Bjerg, "Elskovskampen",
Hovedbiblioteket
i Mølleparken, skulpturen er
skænket af Ny Carlsbergfondet i 1929.
I 2015 flyttede Hovedbiblioteket til Dokk 1 på Hack Kampmanns Plads 2.
Aarhus Main Library,
the sculpture, fight between two lovers,
1929, is executed by Johannes
C. Bjerg. In 2015 the Main Library moved to Dokk 1, Hack Kampmanns Plads 2. |
3 |
Huset,
Vester Allé, kulturcenter, nyklassistisk
bygning fra 1877, tidligere Århus
Kunstmuseum, der i 1960'erne flyttede til
Vennelystparken og til ARoS i 2004.
Culture Centre,
former Aarhus Museum of Art. |
4 |
Regina-bygningen,
tegnet af arkitekt
Axel Høgh-Hansen, opført 1919-21,
Strøget/Reginakrydset, tidligere hotel og biograf. Høgh Hansen tegnede også
karréen på hjørnet af Ingerslevs Boulevard og Harald Jensens Plads,
KUNSTHAL AARHUS,
Århus Stadion, Banegårdspladsen og
flere af de tilstødende bygninger samt
administrationsbygningen på Århus Havn.
The Regina-building,
1919-21, by the architect Axel
Høgh-Hansen, former hotel and cinema,
the shopping street, Søndergade.
Erik
Heide, "Fuglen",
1973,
Søndergade/Reginakrydset/Erik Heide,
"The Bird", 1973, the
shopping street, Søndergade. |
|
|
|
1-3 |
Pavillonen,
Ferdinands Plads, Risskov/The pavilion, Ferdinands
Plads, Risskov. |
4 |
Atletion,
Århus Stadion, 1920. Nu "Ceres Park & Arena"/Atletion,
Aarhus Stadium, 1920. Today "Ceres Park &
Arena".
Jean
Gauguin,
søn af
Paul Gauguin
og Mette Gad, "Urkraften",
Ceres Park & Arena.
Tilsvarende skulptur af Jean Gauguin på Statens Museum for Kunst, København. Se også
fotos fra København.
Jean Gauguin, the
son of
Paul Gauguin and Mette Gad,
"The Primitive Force",
Ceres Park & Arena.
A
corresponding sculpture at The
Danish National Gallery, Copenhagen. Se also
Copenhagen Photos.
Jean
Gauguin, "Fodboldspillere", 1936/Jean
Gauguin, "The Football Players", 1936.
Viggo
Jarl, "Maratonmanden", 1920/"The
Marathon Man" by Viggo Jarl, 1920. |
|
|
|
1 |
Eggert
Achen,
logebygning/Eggert Achen,
Lodge building. |
2-3 |
Eggert Achen,
Varna
Palæ,
1908, Marselisborg Skov.
Arkitekten Eggert Achen tegnede også
skovpavillionen Ørnereden, 1909, der
nedbrændte i 1980, logebygningen i
Christiansgade og Hotel Royals facade.
The Varna Palace,
1909, Marselisborg Forest, designed by the
architect Eggert Achen. |
3 |
Skulpturen
"Big A" af
Mindaugas Navakas foran Varnapalæet, "Sculpture
by the Sea 2015". |
4-5 |
Jørn
Rønnau, "Porten"
ved Tangkrogen udført af
afbarkede elmetræer.
"The Gate", barked elms with a fish, a heart and a house,
at Tangkrogen, created by
the Aarhus sculptor Jørn Rønnau. |
6 |
Marselisborg
Dyrehave/Marselisborg
Deer Park. |
|
|
|
1-3 |
Elias Ølsgaard, "Pan",
skovgud der lærer en fulg at synge, placeret
på Kongevejen tæt ved Marselisborg slot.
"Pan", the god of
nature in Greek mythology, created by
Elias Ølsgaard, Kongevejen close to
Marselisborg Palace. |
4 |
Rømerhaven,
Mindeparken/The
Rømer Garden in the Memorial Park.
Johannes C. Bjerg, "Danaide", 1919-23,
Rømerhaven, Mindeparken.
Johannes C. Berg,
"Danaide", The Rømer
Garden in
the Memorial Park. |
|
|
|
1-4 |
Eventyrlige
blomster,
Mindeparken/Fantastic Flowers, the
Memorial Park. |
5 |
Det ene af de to
Donbækhuse
ved Donbækken i Mindeparken,
tidligere tjenesteboliger ved Marselisborg
Gods oprindeligt fra 1828, nedbrændte i 1997
og blev genopført.
The Donbæk House in the Memorial Park.
Mindeparken/The
Memorial Park. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
 |
Langfredag
2006 ankom H.K.H. Prins Henrik for at
indvie Frihedens nye rutschebane Tyfonen.
Umiddelbart efter start standsede Prinsens
vogn, et fyrværkeri havde påvirket banens
sikkerhedssensorer. I
Prinsens vogn ventes der stadig.
Frihedens direktør (til højre for prinsen)
synes at more sig behersket over episoden,
der af publikum blev døbt en
"Århus-historie". Prinsens vogn blev skubbet tilbage til
udgangspunktet. Efter
det udramatiske ophold konstaterede Prinsen,
at det var en noget lang tur.
Borgmester Nicolai Wammen, der også var
strandet i Tyfonen, kunne forlade den en
halv times tid efter Prinsen. Aarhus
Pigegarde spillede for publikum og
den i Tyfonen tålmodigt ventende Prins
Henrik.

Good Friday 2006 HRH
the Prince Consort, Henrik, visited
Tivoli Friheden to open the roller coaster
"TYFONEN". After just a few minutes the
roller coaster stopped, a fireworks had
activated its security sensors, the Prince
Consort and the VIP Guests got stuck in
their wagons. The prince waited with
patience, the director of Tivoli (to
the right of the Prince) seemed not very
satisfied with the episode.
The wagon was pushed back
to its starting point. After
the undramatic episode the Prince left the
roller coaster. The Mayor of
Aarhus Nicolai Wammen (to
the right), hopefully enjoyed the view. While
waiting Aarhus drum majorettes entertained the audience with music. |
 |
|
 |
|
|
|
|
1-5 |
Keramikskulpturer
af Louis
Rosen Schmidt.
Tivoli Friheden/Ceramic
sculptures by Louis Rosen
Schmidt. Tivoli Friheden. |
4 |
"Totempæl",
keramikskulptur af Louis Rosen Schmidt.
Tivoli Friheden/"Totem Pole",
ceramic sculpture by
Louis Rosen Schmidt. Tivoli
Friheden. |
|
|
|
|