|
La Pedrera/Casa Milà, 1906–12.
Beboelsesejendommen
eller den beboelige skulptur
Casa
Milà,
der figurerer på UNESCOs Verdensarvsliste,
blev
bygget for ægteparret Rosario Segimon og Pere
Milà i Camps. Den er beliggende på hjørnet af
Passeig de Gràcia og Calle de Provença i
Eixample kvarteret. Casa Milà kaldes for La
Pedrera (stenbruddet), der oprindeligt var et øgenavn
for en bizar arkitektur, der vakte forbløffelse
hos datidens betragterne. I dag anvendes begge
navne i flæng. At der er noget stenbrudsagtigt
over bygningen er i 2008 mere oplagt end
tidligere, fordi snart hundrede års forurening
har givet huset dets nuværende elefantgrå
farve. Da huset stod færdigt, var det
sandfarvet, et gigantisk sandslot. Den bølgende
facade giver associationer til natur frem for
kultur, fordi kulturens lige linjer ikke
eksisterer, men det gør i stedet naturens
former, den kan opleves som en klippeskrænt,
som sandklitter skabt af vinden, som en
bikagestruktur og meget mere. |
|
|
|
|
Gaudí i spejlet?
Gaudí in the
Mirror?
|
|
|
|
Casa
Milà er ikke, som man kan fristes til at tro, bygget af armeret
jernbeton, som var de senere funktionalisters foretrukne materiale.
Gaudí anvendte traditionelle lokale materialer. Huset er opført af sten,
der er udhamret, så de fremstår i en rå struktur. Der er ikke anvendt
bærende vægge i huset, men søjler som bærende elementer. Husets
gulvareal er 926 m2. Etageindretningen varierer fra etage til
etage. Gaudí havde planlagt, at en figurgruppe bestående af Jomfru Maria
med Jesusbarnet og to engle skulle indgå i facaden, hvilket ikke blev
til noget, fordi en antiklerikal opstand i Barcelona i juli 1909 havde
medført nedbrænding af klostre og klosterskoler, hvorfor Pere Milà
nægtede at lade figurgruppen indgå i facaden - at bekende sin tro ville
skabe problemer. Gaudí måtte føje sig for bygherrens ønske, men var ikke
enig med ham, hvilket betød, at forholdet til Milà kølnedes.
Indgangsportalerne er omgivet af søjler eller
udefinerbare bueformationer. Hovedportalen er det bedste eksempel på
Gaudís beherskelse af smedejern. Intetsteds ses mere tydeligt hvordan
han mestrede den frie udformning. De vilkårlige linjer understøtter de
organiske kvaliteter, der er så karakteristisk for Gaudís modne
arbejder. Det uregelmæssige mønster tjener også som bebuder for
irregulariteten i grundplanen, de kurvede linjer gentages. Vinduerne
minder om vinduer i romansk kirkebyggeri - rundbueformen og tykke mure.
Balkonerne er uensartede. Nærbilleder viser det kunstneriske og
originaliteten i designet. Ikke to balkoner er ens, de er ved at briste
af vitalitet, de er sprængfyldt af energi. Inde i bygningen er to
lysskakter. Oprindeligt var lysskakternes vægge freskomalede, men
farverne fremstår nu falmede. Lysskakterne åbner sig op mod det flade
tag og bliver bredere mod toppen, hvilket betyder, at lyset kan komme
ned i skakten. Som på
Casa Batlló er tagetagen udsmykket med
skulpturer, der camouflerer skorstene og ventilationsskakter.
Tagskulpturerne kan forekomme uhyggelige. Måske kan Gaudí have ønsket,
at de skulle have den samme funktion som
gargoils mentes at have i de middelalderlige
kirker, at skræmme onde ånder væk. Set i lyset af Gaudís fanatiske
fromhed kan dette være sandsynligt, eller de kunne repræsentere væsener
fra hans underbevidsthed, som spøgte i hans drømme.
Casa Milà er fantasi, magi, eventyr,
spiritualitet, kreativitet og teori, professionel og praktisk kunnen og
viden om bygningskonstruktion. Gaudí ønskede en stil, der passede til
tiden og var uafhængig af fortiden.
Casa Milà, 1906-12,
is a residential property, a sort of livable sculpture.
Straight lines or plain flat surfaces cannot be found in this house -
its lines and surfaces wind in and out as if by chance. The doorways are
surrounded with columns or indefinable arch-likes formations.
The window-shapes are mainly in Romanesque style. The balconies are
displaced. The formation of the roof is sinuous and the chimneys are
twisted sculptures. Casa Milà is fantasy, magic, adventure,
spirituality, creativity and the realization of theoretical,
professional and practical training and knowledge of building
constructions. Gaudí held to a style which fell into step with its time
and was independent of the past. Casa Milà got the nickname "La Pedrera",
the quarry, because the stone facade made the building look like a steep
rock with cave openings. |
|
I Casa Milà udviklede Gaudí
en unik og ekstrem arkitektur
In
Casa Milà Gaudí developed a unique and extreme
architecture |
|
|
Det arkitektoniske udtryk som demonstreret i Casa Milà er ikke en stil, der kan videreudvikles eller imiteres. Imidlertid har den biomorfe arkitektur, organisk arkitektur, inspireret arkitekter som bl.a. Erich Mendelsohn,
Le Corbusier,
Frank Lloyd Wright,
Friedensreich Hundertwasser
og Frank O. Gehry.
I John Silbers bog
"Architecture of the Absurd: How "Genius" Disfigured a Practical Art" omtales Gaudís arbejder. |
|
The exciting architectural expression as demonstrated
in Casa Milà is not a style which could be imitated or
developed. However, organic architecture has inspired architects
such as Erich
Mendelsohn, Le
Corbusier,
Frank Lloyd
Wright, Friedensreich Hundertwasser
and Frank O. Gehry.
John Silber mentions
Gaudí's works in his book "Architecture
of the Absurd: How "Genius" Disfigured a Practical
Art". |
|
|
|
|
Le Corbusier.
Kirken Notre Dame du Haut, 1950-55, Ronchamp,
i det nordøstlige
Frankrig.
Chapelle Notre Dame
du Haut, 1950-55, Ronchamp,
in the northeast of France. |
|
|
|
|
|
|
|
Erich Mendelsohn. Einsteintårnet,
1921,
observatorium,
Potsdam.
Einstein Tower, 1921,
an astrophysical observatory in the Albert Einstein Science
Park in Potsdam, Germany. |
|
Frank
O. Gehry.
-
Guggenheim Museum, Bilbao.
-
Det dansende hus, 1996,
Prag,
Tjekkiet/The Dancing House,
1996,
Prague, Czech Republic.
-
Walt
Disney Koncertsal,
2003,
Los Angeles.
Walt Disney Concert Hall,
2003.
Los Angeles.
|
|
|
|
|
|
1-6 |
Casa
Milàs/La Pedreras buede facade med de uensartede
smedejernsbalkoner.
Casa Milà's/La Pedrera's curved facade with wrought
iron balconies, each of which is different from the
others. |
7 |
Smedejernsbalkoner
på huset bagside/Wrought iron balconies on
the back of the house. |
8 |
Smedejernsportal/Wrought-iron portal. |
|
|
|
|
1-2 |
Slangeskelettets
organiske form kan ses som inspiration for halvtaget
over lysskaktens trappe.
The snake skeleton's organic form can be seen as
inspiration for the porch roof above the staircase in
the light shaft. |
3 |
I
lysskakten ses freskomalede vægge hvis pragt er falmet
af tidens tand.
In the light shaft are fresco
painted walls whose splendour has faded in the ravages
of time. |
4 |
Taget, et surreelt rum, hvor syv skorstene og to ventilationsskakter er skulpturelt tildækket med mosaiksten fra Ulldecona, marmor og keramik.
The roof, a surreal space, where seven chimneys and two ventilation shafts are sculptural covered in mosaics made up of stone from Ulldecona, in the south of
Catalonia, marble and ceramics.
|
|
|
|
|
1-4 |
Taget, et surreelt rum, hvor syv skorstene og to
ventilationsskakter er skulpturelt tildækket med
mosaiksten fra Ulldecona, marmor og keramik.
The roof, a surreal space, where seven chimneys and
two ventilation shafts are sculptural covered in
mosaics made up of stone from Ulldecona, in the
south of
Catalonia, marble and ceramics.
|
|
|
|
1-2 |
Plan over komplekset/Plan of the complex. |
3 |
Tagetagen og paraboliske buer/The attic and
catenary
arches. |
|
|
|
1-4 |
Badeværelset. Gaudí i spejlet?/The Bathroom. Gaudí in the Mirror?
|
|
|
|
|
|