Drop Down Menu
Barcelona
Casa Batlló/
Casa dels ossos

Drop Down Menu

Casa Batlló/Casa dels ossos beliggende på Passeig de Gràcia (Paseo de Gracia) i Eixample kvarteret blev bygget mellem 1875-77 og i 1900 købt af fabrikanten Josep Battlló i Casanovas, som gav Antoni Gaudí (1852-1926) til opgave at rive det gamle hus ned og opføre et nyt. Imidlertid overbeviste Gaudí sin bygherrre om at omskabe den eksisterende bygning, et projekt der stod på fra 1905-07 og blev udført i samarbejde med Josep Maria Jujol (1879-1949). Som Casa Milà fik øgenavnet La Pedrera, blev Casa Batlló kaldt "Casa dels ossos" (knoglehuset), fordi det indeholder skeletlignende former som bl.a. kan ses på husets facade, hvor balkonerne giver associationer til kranieskaller og hvor søjlerne foran førstesalens vinduespartier ligner lårben og skinneben. Samtidig ses på søjlerne/knoglerne nogle blade, der symboliserer livets stadige fornyelse. De slanke søjler er fremstillet af sandsten fra Montjuïc.
Ved siden af Casa Battllò ligger Casa Amatller, bygget af Josep Puig i Cadafalch (1867-1956) i 1900, og på samme side af Passeig de Gràcia ligger også Casa Lleò Morera, fuldført af Lluís Domènech i Montaner (1850-1923) i 1905. Disse tre unikke bygninger af modernismens berømteste arkitekter har slægtskab i tid og rum og betegnes "stridens æble" - det spanske ord manzana betyder både stridens æble og en boligblok. I den græske myte Paris' Dom er Olympens guder samlet til bryllupsfest for Thetis og
Peleus. Stridens gudinde Eris er ikke inviteret, og i fornærmelse herover kaster hun stridens æble/det gyldne æble med teksten "Til den skønneste gudinde" ind blandt bryllupsgæsterne. Pallas Athene, Afrodite og Hera mente hver især, at hun var den skønneste. Kong Priamos af Trojas søn prins Paris (Alexandros) fik til opgave at afgøre striden. Paris gav æblet til Afrodite, der lovede at give ham verdens skønneste kvinde til hustru. Paris drog til Sparta, hvor kong Menelaos herskede med sin hustru, den skønne Helene, datter af Zeus og Leda. Prins Paris bortførte Helene, dette blev begyndelsen på den trojanske krig, som skildres af Homer i "Iliaden og Odysseen". Hvilket af de tre bygningsværker på Passeig de Gràcia, der er det skønneste, kan der være strid om, men modsat myten bliver det næppe afgjort.

Casa Lleo Morera
Stridens æble

The Apple of Discord

la manzana de la discordia

1 Casa Batlló, Antoni Gaudí, 1905-07.
2 Casa Amatller, Puig i Cadafalch, 1900.
3 Casa Lleò Morera, Lluís Domènech i Montaner, 1905.
Casa Batllós facades fornemste etage førstesalen (beletage) er fremhævet med et masværk, et sprossesystem i lighed med gotiske kirkevinduer. Der ses irregulære ovale vinduer og flydende skulptureret murværk. I facaden er lige linjer bevidst undgået. Størstedelen af facaden er dekoreret med mosaikker skabt af knuste kakler. Kakkelmønstret er påsat runde keramiske former/keramiktallerkener i varierende størrelser. Baggrundsfarven i vægmosaikken er mosaiksten i en lys grålig farvetone. Kulørte mosaikfelter i sarte farver indgår heri. Farvestyrken accentueres opefter, tydeligst ses det for den blå farves vedkommende, der fra en lys sart blå farve går over i indigo. Af andre farvenuancer indgår grønblå, grøn, gul, orange og gyldenbrun. Facadens farver kan sammenlignes med et hav. Det er ikke bare vandets farver som blålig og grønlig, der indgår, mosaikkerne har også vandets klarhed og bølgernes bevægelser. Facadens mosaikbeklædning kan også give associationer til et svagt bølgende kæmpe molgardin og konfetti, der drysser ned. Balkonerne er fremstillet af sten fra Montjuïc, de ligner kranier eller masker. 
Casa Batllós bagside har en svungen facade, hvor balkonerne følger husets bevægelser. De nederste balkoner har gitterfletværk af smedejern. Gitrene er føjet sammen med snoede smedejernsformer. Under altanerne ses mosaikdekorationer. Den øverste balkon svarer i sin form til balkonerne nedenfor, men her er gitterværket erstattet af en muret mosaikbeklædt bølgende form. Centralt over øverste balkon ses en vinduesåbning med et jerngitter i parabolisk form. Til venstre og højre for balkonerne er lodrette mosaikfriser. Facadens farve er lys gullig. Foran husets bagside er en indre gårdsplads, hvortil der er udgang fra dagligstuen. Gårdspladsen er belagt med fliser i farverne beige, okker, grå og rødbrun. Blomsterkrukkerne er dækket af hvide keramiske fliser med blåt mønster. Gårdens endevæg er en lys gul bølgeform, hvis afslutning er dekoreret med mosaikker. På endevæggen er en parabolisk mosaikdekoration med runde og ovale kakler.
En privat egetræstrappe leder op til Batlló-familiens lejlighed på førstesalen. Det snoede gelænders stolper er fæstnet i en formation, der fremstår som et gigantisk forhistorisk dyrs rygsøjle. Ryghvirvlerne følger trappens bølgebevægelser. Boligens fællestrappe leder op til de forskellige lejligheder, to på hver etage, og går rundt om elevatoren. Elevatorens indgangsparti er en tredelt hvidmalet jernkonstruktion isat glas, hvis struktur minder om et frosset vandfald. Døren og sidefløjene er i nederste halvdel påsat buede træhåndtag, hvis funktion er dekorativ og for dørens vedkommende måske også praktisk funktionel. Det egentlige dørgreb er af messing. Batlló-familiens lejlighed var inddelt i to. I den ene del former rummene facaden mod Passeig de Gràcia. Søjlerne/knoglerne uden for vinduet refererer som sagt til den konstante regeneration af alt skabt, de er en slags perpetuum mobile. I den centrale del af lejligheden var et kapel, der i dag er demonteret. Mod gården var de mere private rum og spisestuen, til hvilken Gaudí designede møblementet.
Den øverste etage har paraboliske murstensvægge pudset og malet hvide. Den øverste etage var anvendt som lagerrum og baderum, og der kunne hænges tøj til tørre. En spiraltrappe leder op til det flade tag.
Taget
ud mod facaden er buet og fremstiller ryggen af fabeldyret dragen og er dekoreret med mosaikker. Dragetaget refererer til Cataloniens skytshelgen Skt. Jørgen. Kulminationen i tagudsmykningen ses i det hvidløgsformede tårn, der er kronet af et firarmet kors. Tårnet er skabt af keramik fra Manacor på Mallorca. Skorstenene skaber et landskab i varierede former og farver. De rejser sig i kompakte grupper fra deres baser, hver udstrækker sin stamme dækket af keramikkakler og glas. Gulvet var også oprindeligt farvet, skabt af vilkårlig spredte mosaikstykker fra Reus. Dette uderum er nærmest himlen, og her ses Gaudís fantasi for fuld udblæsning.
Casa Batlló located at Passeig de Gràcia (Paseo de Gracia) in the Eixample district was built in 1877 and transformed from 1905-07 by Antoni Gaudí (1852-1926) and Josep Maria Jujol (1879-1949) for the industrialist Josep Battlló i Casanovas. Casa Batlló got the nickname "Casa dels ossos" (the House of Bones) because it contains skeletal-like design such as the street facade's balconies that are shaped as skulls, and the slender tibia-like columns made of sandstone from Montjuic.
Located next to
Casa Battllò is Casa Amatller, 1900, by Josep Puig i Cadafalch (1867-1956) and on the same side of Passeig de Gràcia is Casa Lleò Morera situated. It was completed ind 1905 by Lluís Domènech i Montaner (1850-1923). These three unique buildings, which have relationship in time and space, are nicknamed "la manzana de la discordia" (The Apple of Discord). The Spanish word manzana means both apple and block of flats. The Apple of Discord is a reference to the Golden Apple of Discord in the story of the Judgement of Paris from The Iliad by Homer. Paris (Alexandros), was asked at the wedding of Thetis and Peleus to determine who was the fairest of the goddesses Pallas Athena, Aphrodite and Hera. Paris decided in favour of Aphrodite, as she promised him the love of the most beautiful woman, Helen of Troy. His choice led to the Trojan War as described in Homer's Iliad and Odyssey. 
The street facade of Casa Batlló
. The first floor (beletage) contains irregular oval windows and sculptural masonry. The main part of the facade are decorated with mosaics made of broken tiles. The tiles' pattern is fixed with ceramic forms in varying sizes. The background colour consists of a light greyish tone and coloured mosaic squares form a part of it. The colour strength increases upwards, the blue colour is most visibly distinctive - the colour shifts from a light delicate blue into indigo. Other colour nuances are green blue, green, yellow, orange and golden brown. The colours of the facade can be compared with colours of the sea and the motion of the waves, a moving curtain or as if confetti was being sprinkled down the facade. The balconies are made of stone from Montjuïc and resemble skulls or masks.
The balconies of Casa Batllo's rear facade follow the movements of the house. To the left and to the right of the balconies are vertical mosaic friezes. The colour of the facade is light yellowish. The yard is paved with beige, ochre, gray and reddish brown flagstones, and the flowerpots with Delft blue and white tiles. The back wall of the yard is decorated with a parabolic-shaped mosaic.
A private oak staircase lead to the Batlló family apartment. The curved banister is supported by a number of upright posts fixed in a gigantic spinal column of a prehistoric animal or a fabulous monster. Gaudí gave special attention to the first floor which also included Gaudí-designed furniture.
On
the roof of Casa Batlló is a back of a dragon
decorated with polychrome ceramics of brilliant colours. The roof is crowned by a garlic-shaped tower with a four-armed cross. The dragon roof refers to St George, the patron saint of Catalonia.
1-3 Facaden/The front facade of Casa Batlló. At the gallery level, the central windows are of sculpted sandstone.
1-2 Bagsiden af Casa Batlló/The rear facade of Casa Batlló.
3 Parabolisk mosaikvæg/Parabolic mosaic wall on the terrace.  
Taget med de camouflerede skorstene, ventilationsskakter og vandreservoiret skjult under drageryggen samt det karakteristiske hvidløgsformede tårn med det firarmede kors.
The roof with the spectacular chimneys, the dragon back which camouflages the resevoir and the garlic-shaped tower with a four-armed cross.
1-4 Den private trappe, der fører til Batlló-familiens lejlighed på førstesalen/The grand stair leading to the Batlló family apartment.
1-4 Lysskakten og elevatoren/The light shaft and the lift.
1 Lysskakten/The light shaft.
2 Kamin i forstuen med indbyggede bænke/The anteroom fireplace with built-in benches.
3 Dagligstuen/The living room.
1-4 Dagligstuen med detaljer fra loftets spiraldesign/The living room with details of the spiral design on the ceiling.
1-3 Rum på øverste etage og rummets lille balkon/Top floor room with a small balcony.
1-4 Øverste etage/The top floor.
1 Paraboliske buer/Parabolic arches.
2 Fliser som Gaudí designede til Casa Batlló, men som blev kasseret af Josep Batlló, og senere anvendt i Casa Milá. I 1970'erne blev Gaudís flisedesign anvendt på Passeig de Gràcia.
Paving tiles which Gaudí designed for Casa Batlló. The design was rejected by Josep Batlló and was finally installed in Casa Milà. The tiles were in the 1970s adapted for use on the Passeig de Gràcia.
 
3-4 Badeværelser/Bathrooms.

Drop Down Menu

Se også/See Also
Dronningens gobeliner
Tapestries for
HM The Queen
Historiske krige
Roskilde
Domkirke
Roskilde
Cathedral
Regenter
Jelling-
monumenterne
Guder og helte
i græsk og romersk
mytologi
Nordisk mytologi
Skagensmalerne
The Skaw Painters
Digital kunst

KI
Digital Art

AI

Schweiz
Switzerland
Tyskland
Germany
 
Bayeux tapetet
Rafael/Raphael
Michelangelo
Leonardo
da Vinci
Dante
Alighieri
Kristne højtider
Avignon
Firenze
Florence
Wien
Vienna
Drop Down Menu
arslonga.dk  v/ Kirsten Gress   kontakt