Casa
Batlló/Casa dels
ossos
beliggende på Passeig de Gràcia (Paseo de
Gracia) i Eixample kvarteret blev bygget mellem
1875-77 og i 1900 købt af fabrikanten Josep
Battlló i Casanovas, som gav
Antoni
Gaudí (1852-1926)
til opgave at rive det gamle hus ned og opføre
et nyt. Imidlertid overbeviste Gaudí sin
bygherrre om at omskabe den eksisterende
bygning, et projekt der stod på fra 1905-07 og
blev udført i samarbejde med Josep
Maria Jujol
(1879-1949). Som
Casa Milà fik øgenavnet La
Pedrera, blev Casa Batlló kaldt "Casa dels
ossos" (knoglehuset), fordi det indeholder
skeletlignende former som bl.a. kan ses på husets
facade, hvor balkonerne giver associationer til
kranieskaller og hvor
søjlerne
foran førstesalens vinduespartier ligner lårben
og skinneben. Samtidig ses på søjlerne/knoglerne
nogle blade, der symboliserer livets stadige
fornyelse. De slanke søjler er fremstillet af
sandsten fra Montjuïc.
Ved siden af Casa
Battllò ligger Casa
Amatller, bygget
af Josep
Puig i Cadafalch (1867-1956)
i 1900, og på samme side af Passeig de Gràcia
ligger også Casa
Lleò Morera,
fuldført af Lluís
Domènech i Montaner
(1850-1923) i 1905.
Disse
tre
unikke
bygninger
af
modernismens
berømteste arkitekter
har
slægtskab
i tid og
rum og
betegnes
"stridens
æble" -
det
spanske
ord manzana betyder både stridens
æble og en boligblok. I den græske myte
Paris'
Dom er Olympens guder samlet til bryllupsfest
for Thetis og Peleus.
Stridens gudinde Eris er ikke inviteret, og i fornærmelse
herover kaster hun stridens æble/det gyldne æble med teksten
"Til den skønneste gudinde" ind blandt bryllupsgæsterne.
Pallas Athene,
Afrodite og
Hera mente hver især, at hun var den
skønneste. Kong Priamos af Trojas søn
prins
Paris (Alexandros) fik til
opgave at afgøre striden. Paris gav æblet til Afrodite, der
lovede at give ham verdens skønneste kvinde til hustru. Paris
drog til Sparta, hvor kong Menelaos herskede med sin hustru, den
skønne Helene, datter af Zeus og Leda. Prins Paris bortførte
Helene, dette blev begyndelsen på
den trojanske krig, som
skildres af Homer i
"Iliaden
og
Odysseen".
Hvilket af de tre bygningsværker på Passeig de
Gràcia, der er det skønneste, kan der være strid
om, men modsat myten bliver det næppe afgjort.
|
|
|
|
|
|
|
Stridens æble |
The Apple of Discord |
la manzana de la discordia |
|
1 |
Casa
Batlló,
Antoni
Gaudí, 1905-07. |
2 |
Casa
Amatller, Puig i
Cadafalch, 1900. |
3 |
Casa
Lleò Morera, Lluís Domènech
i Montaner, 1905. |
|
|
|
Casa
Batllós facades
fornemste etage førstesalen
(beletage) er fremhævet med et masværk, et sprossesystem i
lighed med gotiske kirkevinduer. Der ses irregulære ovale
vinduer og flydende skulptureret murværk. I facaden er lige
linjer bevidst undgået. Størstedelen af facaden er dekoreret
med mosaikker skabt af knuste kakler. Kakkelmønstret er påsat
runde keramiske former/keramiktallerkener i varierende størrelser.
Baggrundsfarven i vægmosaikken er mosaiksten i en lys grålig
farvetone. Kulørte mosaikfelter i sarte farver indgår heri.
Farvestyrken accentueres opefter, tydeligst ses det for den blå
farves vedkommende, der fra en lys sart blå farve går over i
indigo. Af andre farvenuancer indgår grønblå, grøn, gul,
orange og gyldenbrun. Facadens farver kan sammenlignes med et
hav. Det er ikke bare vandets farver som blålig og grønlig,
der indgår, mosaikkerne har også vandets klarhed og bølgernes
bevægelser. Facadens mosaikbeklædning kan også give
associationer til et svagt bølgende kæmpe molgardin og
konfetti, der drysser ned. Balkonerne er fremstillet af sten fra
Montjuïc, de ligner kranier eller masker.
Casa Batllós bagside har
en svungen
facade, hvor balkonerne følger
husets bevægelser. De nederste balkoner har gitterfletværk af
smedejern. Gitrene er føjet sammen med snoede smedejernsformer.
Under altanerne ses mosaikdekorationer. Den øverste balkon
svarer i sin form til balkonerne nedenfor, men her er gitterværket
erstattet af en muret mosaikbeklædt bølgende form. Centralt
over øverste balkon ses en vinduesåbning med et jerngitter i
parabolisk form. Til venstre og højre for balkonerne er
lodrette mosaikfriser. Facadens farve er lys gullig. Foran husets
bagside er en indre gårdsplads, hvortil der er udgang fra
dagligstuen. Gårdspladsen er belagt med fliser i farverne beige, okker, grå og rødbrun.
Blomsterkrukkerne er dækket af hvide keramiske fliser med blåt
mønster. Gårdens endevæg er en lys gul bølgeform, hvis
afslutning er dekoreret med mosaikker. På endevæggen er en
parabolisk mosaikdekoration med runde og ovale kakler.
En privat
egetræstrappe
leder op til Batlló-familiens lejlighed på
førstesalen. Det snoede gelænders
stolper er fæstnet i en formation, der fremstår som et
gigantisk forhistorisk dyrs rygsøjle. Ryghvirvlerne følger
trappens bølgebevægelser. Boligens fællestrappe leder op til
de forskellige lejligheder, to på hver etage, og går rundt om
elevatoren. Elevatorens indgangsparti er
en tredelt hvidmalet jernkonstruktion isat glas, hvis struktur
minder om et frosset vandfald. Døren og sidefløjene er i
nederste halvdel påsat buede træhåndtag, hvis funktion er
dekorativ og for dørens vedkommende måske også praktisk
funktionel. Det egentlige dørgreb er af messing.
Batlló-familiens
lejlighed var inddelt
i to. I den ene del former rummene facaden mod Passeig de Gràcia.
Søjlerne/knoglerne uden for vinduet refererer som sagt til den
konstante regeneration af alt skabt, de er en slags perpetuum
mobile. I den centrale del af lejligheden var et kapel, der i
dag er demonteret. Mod gården var de mere private rum og
spisestuen, til hvilken Gaudí designede møblementet.
Den øverste etage har
paraboliske
murstensvægge pudset og malet hvide. Den øverste etage var
anvendt som lagerrum og baderum, og der kunne hænges tøj til tørre.
En spiraltrappe leder op til det flade tag.
Taget
ud mod facaden er buet og fremstiller ryggen af fabeldyret
dragen og er dekoreret med mosaikker. Dragetaget refererer til
Cataloniens skytshelgen Skt. Jørgen. Kulminationen i
tagudsmykningen ses i det hvidløgsformede tårn, der er kronet
af et firarmet kors. Tårnet er skabt af keramik fra Manacor på
Mallorca. Skorstenene skaber et landskab i varierede former og
farver. De rejser sig i kompakte grupper fra deres baser, hver
udstrækker sin stamme dækket af keramikkakler og glas. Gulvet
var også oprindeligt farvet, skabt af vilkårlig spredte
mosaikstykker fra Reus. Dette uderum er nærmest himlen, og her
ses Gaudís fantasi for fuld udblæsning. |
Casa Batlló
located at Passeig de Gràcia (Paseo de Gracia) in the
Eixample
district was built in 1877 and transformed
from 1905-07 by
Antoni Gaudí
(1852-1926) and
Josep Maria Jujol
(1879-1949)
for the industrialist Josep Battlló i Casanovas. Casa Batlló got
the nickname "Casa dels ossos" (the House of Bones)
because it contains skeletal-like design such as
the street facade's balconies that are shaped as skulls, and the slender
tibia-like columns made of sandstone from Montjuic.
Located next to
Casa Battllò
is
Casa Amatller, 1900,
by Josep Puig i
Cadafalch
(1867-1956) and on the same side of Passeig de Gràcia is
Casa Lleò Morera
situated.
It was completed
ind
1905 by Lluís
Domènech i Montaner
(1850-1923). These three unique
buildings, which have relationship in time and space, are nicknamed
"la manzana de la discordia" (The
Apple
of Discord). The Spanish word manzana means both apple and block
of flats. The Apple of Discord is a reference to the Golden Apple of
Discord in the story of the Judgement of Paris from The Iliad by
Homer.
Paris
(Alexandros),
was asked at the wedding of Thetis and Peleus to determine who was the
fairest of the goddesses Pallas Athena, Aphrodite and Hera. Paris
decided in favour of Aphrodite, as she promised him the love of the most
beautiful woman, Helen of
Troy. His choice led to the Trojan War as
described in Homer's Iliad and Odyssey.
The street facade of Casa Batlló.
The first floor (beletage) contains irregular oval windows and
sculptural masonry. The main part of the facade are decorated
with mosaics made of broken tiles. The tiles' pattern is fixed with
ceramic forms in varying sizes. The background colour consists of a
light greyish tone and coloured mosaic squares form a part of it. The
colour strength increases upwards, the blue colour is most visibly
distinctive - the colour shifts from a light delicate blue into indigo.
Other colour nuances are green blue, green, yellow, orange and golden
brown. The colours of the facade can be compared with colours of the sea
and the motion of the waves, a moving curtain or as if confetti was
being sprinkled down the facade. The balconies are made of stone from
Montjuïc and resemble skulls or masks.
The balconies of
Casa Batllo's rear facade
follow the movements of the house. To the left and to the
right of the balconies are vertical mosaic friezes. The colour of the
facade is light yellowish. The yard is paved with beige, ochre, gray and
reddish brown flagstones, and the flowerpots with
Delft
blue and white tiles. The back wall of the yard is decorated
with a parabolic-shaped mosaic.
A private oak staircase lead to
the Batlló family apartment. The curved banister is supported by a
number of upright posts fixed in a gigantic spinal column of a
prehistoric animal or a fabulous monster. Gaudí gave special attention
to the first floor which also included Gaudí-designed furniture.
On the
roof of Casa Batlló is a back of a dragon
decorated with polychrome ceramics of brilliant colours. The roof is
crowned by a garlic-shaped tower with a four-armed cross. The dragon
roof refers to St
George, the patron saint of Catalonia. |
|
|
|
|
|
1-3 |
Facaden/The
front facade of Casa Batlló. At
the gallery level, the central windows are of sculpted
sandstone. |
|
|
|
1-2 |
Bagsiden
af Casa Batlló/The rear facade of Casa
Batlló. |
3 |
Parabolisk
mosaikvæg/Parabolic
mosaic wall on the terrace. |
|
|
|
Taget
med de
camouflerede skorstene,
ventilationsskakter og
vandreservoiret skjult
under drageryggen samt
det karakteristiske
hvidløgsformede tårn med det firarmede kors.
The roof with the
spectacular chimneys,
the dragon back which
camouflages the resevoir
and the garlic-shaped
tower with a four-armed cross. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1-4 |
Den
private trappe, der fører til Batlló-familiens
lejlighed på førstesalen/The
grand stair leading to the Batlló family apartment. |
|
|
|
1-4 |
Lysskakten
og elevatoren/The
light shaft and the lift. |
|
|
|
1 |
Lysskakten/The
light shaft. |
2 |
Kamin
i forstuen med indbyggede bænke/The anteroom fireplace with
built-in benches. |
3 |
Dagligstuen/The living room. |
|
|
|
1-4 |
Dagligstuen
med detaljer fra loftets spiraldesign/The living room with details
of the spiral design on the ceiling. |
|
|
|
1-3 |
Rum på øverste etage og rummets lille balkon/Top
floor room with a small balcony. |
|
|
|
1-4 |
Øverste
etage/The
top floor. |
1 |
Paraboliske
buer/Parabolic
arches. |
2 |
Fliser
som Gaudí designede til Casa Batlló,
men
som blev kasseret af Josep Batlló, og
senere
anvendt i Casa Milá. I 1970'erne blev
Gaudís flisedesign
anvendt på Passeig
de Gràcia.
Paving tiles which Gaudí designed
for Casa Batlló.
The design was rejected by Josep Batlló
and was
finally installed in Casa Milà. The
tiles were in the
1970s adapted for use on the Passeig de
Gràcia. |
3-4 |
Badeværelser/Bathrooms. |
|
|
|