|
Yngre enevælde,
klik på billedet for forstørrelse/Late
Absolute Monarchy, click on
image
for
enlargement. |
Fotografierne af
Christiansborggobelinerne er
anvendt
med tilladelse fra
Hofmarskallatet. Fotograf Adam
Rzepka
The photos of the tapestries are
used with permission of
the Lord
Chamberlain's Office.
Photographer Adam Rzepka |
|
|
|
|
|
Til venstre i gobelinens hovedfelt ses
træer symboliserende oplysningstiden (1700-tallet),
rousseauismen opkaldt efter den schweizisk-franske oplysningsfilosof
Jean Jacques Rousseau (1712-1778) og romantikken (1800-1870). Johann
Friedrich Struensee (1737-1772), forestod opdragelsen af Kronprins Frederik
(senere Frederik 6.), og metoden var
baseret på Rousseaus tanker om naturlig fri opdragelse fra 1762, som er
nedfældet i værket "Émile, ou De léducation" (Emil, eller om Opdragelsen),
hvor det handler om at finde den naturlige godhed som civilisationen
(prügelknaben) har fordærvet. Børnene er nær naturen og er endnu
ufordærvede. Følelserne er naturlige, fornuft tillært. Erkendelse skabes via
læring. Kronprinsen skulle lære at klare sig selv og ikke indprentes lærdom,
han skulle erfare. Eksempelvis for at afhjælpe hans fobi for trapper, blev
hans mad serveret for ham øverst på en trappe. |
Foran træstammerne ses
"Den
dræbte Marat",
1793,
efter den franske nyklassicist
Jacques
Louis Davids billede
på
Musées Royaux des Beaux-Arts de
Belgique, Bruxelles. |
Mellem de
to stammer til venstre ses
Næsseslottet,
1782-83,
ved Furesøen opført af storkøbmanden
Frédéric de Coninck. |
Ved træernes
rod er en stendysse. |
Nedenfor stendyssen ved borduren ses
den
engelske matematiker, fysiker og
astronom Isaac
Newton (1643-1727) i
kunstnerens fortolkning af den engelske digter og kunstner
William Blakes "Newton",
1795. |
Til højre for Newton foran træet
står
Herkules
med løveskind og kølle
inspireret af
Thorvaldsens Herkulesskulptur. En af
sagnhelten
Herkules' (gr. Herakles)
tolv prøvelser var den nemeiske løve
med det usårlige skind, som Herkules
nedlagde med sin kølle og flåede. |
English |
In the
left in the tapestry's main field trees
symbolizing The Age of Enlightenment (the
18th century), Rousseauism named for the
Genevan Enlightenment philosopher Jean-Jacques
Rousseau (1712-1778), and Romanticism
(1800-1870). Johann Friedrich Struensee (1737-1772)
directed the upbringing of Crown Prince Frederik
(later Frederik VI), and his method was based on
Rousseau's idea of natural, free upbringing,
formulated in 1762 in the work "Émile, ou de
l'Éducation" (Émile or on Education), where the
point is to reach the natural goodness, that
civilization (the scapegoat) has corrupted. Children
are close to nature and still uncorrupted. Emotions
are natural, reason learned. Cognition is developed
through teaching.
The Crown Prince was to learn to fend for himself
and not be indoctrinated with learning, he was to
experience. In order, for instance, to remedy his
fear of stairs his food was served to him at the top
of a staircase. |
In front of
the trunks we see "The
Death of Marat", 1793, after the painting by
the French Neoclassical painter
Jacques Louis David in the
Musées Royaux des Beaux-Arts de
Belgique, Brussels. |
Between the
two trunks of the left we see Næsseslottet,
1782-83,
a country house north of Copenhagen, erected by the
leading merchant
Frédéric de Coninck. |
At the root of the trees is a stone dolmen. |
Below the dolmen next to the border is the
English mathematician, physicist and astronomer
Isaac
Newton (1643-1727) in the artist's
rendering of the English poet and artist William
Blake's "Newton",
1795. |
To the right of Newton, in front of the tree is
Hercules with a
lion's skin and club inspired by
Thorvaldsen's sculpture Hercules, one of the twelve
trials of the legendary hero Hercules (Heracles in
Greek) was the Nemean Lion with his invulnerable
skin, killed an skinned by Hercules. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Centralt i billedet
ses i skibet
Kong
Frederik 5. (regeringsperiode
1746-1766) konge af Danmark og
Norge. Gift med Louise af
Storbritannien (d. 1751) og fra 1752
med Juliane Marie af
Braunschweig-Wolfenbüttel. Regeringen blev, på grund af kongens
alkoholmisbrug overladt til
Adam Gottlob Moltke og Johan Hartvig Ernst Bernstorff. Kunst og videnskab fik høj
prioritet i Frederik 5.'s
regeringsperiode. I 1748 åbnedes
Nicolai Eigtveds Komediehus på
Kongens Nytorv. Samme år
blev anlæggelsen af Frederiksstaden påbegyndt,
centralt placeret er
Frederikskirken
og
Amalienborg palæerne. Da
Christiansborg brændte i 1794 blev
Amalienborg kongelig residens
(på slotspladsen står
J.F.J.
Salys rytterstatue af Kong Frederik
5.). I 1753 oprettedes Det Kongelige
Opfostringshus. I 1754 indviedes det
"Det Kongelige Danske Skildre-,
Billedhugger- og Bygnings-Academie".
I 1757 åbnedes "Det
kongelige Frederiks Hospital"
i Bredgade, tegnet af Nicolai Eigtved. Kongen
blev gravsat i Roskilde Domkirke.
|
Ved
Kong Frederik 5.'s højre side står
Dronning
Louise (1724-1751), mor til
Christian 7. |
Ved kongens venstre
side ses
Dronning
Juliane Marie (1729-1796), mor til
arveprins Frederik.
Som enkedronning
spillede Juliane Marie en væsentlig
rolle i kuppet mod Kong Christian
7.'s livlæge den magtbegærlige
Johann Friedrich Struense, hvorefter
hun sammen med Ove Høegh-Guldberg
uformelt havde magten. |
Over den
kongelige familie ses fra venstre mod
højre:
Otto
Thott til Gavnø (1703-1785),
adels- og embedsmand.
Johan
Ludvig Holstein-Ledreborg
(1694-1763), lensgreve og
statsminister under Kong Christian
6. og Kong Frederik 5.
Adam
Gottlob Moltke (1710-1792),
lensgreve, Kong Frederik 5.'s
overhofmarskal.
Johan
Hartvig Ernst Bernstorff
(1712-1772,) greve og statsmand.
Johan
Sigismund Schulin (1694-1750),
lensgreve og udenrigsminister. |
|
|
|
|
Ved
skibets venstre side ses
Athene,
gudinden for de skønne kunstner, med
palet (maleri) og buste (billedhuggerkunsten). |
Foran Athene er
teatrets
masker "Ej blot til lyst". |
Bag
Athene
ses Lægekunstens symbol,
æskulapstaven,
efter den græske gud Asklepios (stav
om hvilken en slange snor sig, slangen
mentes at kunne helbrede de syge).
|
Under kongens hånd er en putti. |
Lige ovenfor englen ses vinens gud
Bacchus
med drueklase. Han får overrakt en
krans (til modvirkning af vinens
virkning/symbol på udødelighed) af
den græske gudinde for fred og
velstand
Irene,
der slænger sig i et
overflødighedshorn. |
English |
Centrally in the
main field,
in the ship, Frederik V
(reigned 1746-1766), king of
Denmark and Norway. Married
to Louise of Great Britain
(died 1751) and from 1752 to
Juliane Marie of
Brunswick-Wolfenbüttel. Because
of the king's alcoholism,
the government was entrusted
to Adam Gottlob Moltke and
Johan Hartvig Ernst
Bernstorff. Art and science
were highly prioritized in
Frederik V's reign. In 1748,
Nicolai Eigtved's House of
Comedy opened in Kongens
Nytorv. That same year began
the laying out of
Frederiksstaden,
in which
the
Frederik's Church aka The Marble Church and the
Amalienborg palaces are
central. When
Christiansborg
burned in 1794, Amalienborg
became the royal residence,
on the palace square stands
J.F.J. Saly's equestrian
statue of King Frederik V. In
1753, the Royal Orphanage
was established. In 1754,
the Royal Danish Academy of
Painting, Sculpture, and
Architecture was
inaugurated. In 1757, the
Royal King Frederik Hospital
in Bredgade, designed by
Nicolai Eigtved, opened. The
King was buried in Roskilde
Cathedral. |
At King Frederik V's right
stands Queen Louise
(1724-1751), mother of
Christian VII. |
At the king's left, Queen
Juliane Marie
(1729-1796), mother of the
heir presumptive, Prince
Frederik. As queen dowager, Juliane
Marie played an important
part in the coup against
King Christian VII's
personal physician, the
power-hungry Johann
Friedrich Struensee,
after which she informally
held power with Ove
Høegh-Guldberg. |
Above the
royal family we see, from left to right:
Otto Thott of Gavnø (1703-1785), an
aristocrat and high official.
Johan Ludvig Holstein-Ledreborg
(1694-1763), count and prime minister under King
Christian VI and King Frederik V.
Adam Gottlob Moltke (1710-1792), count
and lord chamberlain to King Frederik V.
Johan Hartvig Ernst Bernstorff
(1712-1772), count and statesman.
Johan Sigismund Schulin (1694-1750),
count and foreign minister. |
At the ship's left,
Athena, goddess of the
fine arts, holding a
palet (painting) and a
bust (sculpture).
|
Before Athena the
theatrical masks and the
device "Ei blot til lyst",
not just for pleasure. |
Behind Athena
the symbol of medicine, The Staff of
Aesculapius after the Greek god
Asclepius (a staff entwined by a snake, the
snake was believed to have healing powers). |
Under the king's hand a
putto. |
Just above the little angel
is the god of wine,
Bacchus, holding a cluster of grapes. He
is being handed a wreath (to counteract the
effects of wine/symbolizing immortality) by
the Greek goddess of peace and prosperity
Irene, reclining in a cornucopia. |
|
|
|
|
Til højre for
gudinden
Irene
ses
Kong
Christian 7. (regeringsperiode
1766-1808) konge af Danmark og Norge.
Gift med og skilt fra Caroline
Mathilde af Storbritannien, da hun
vedgik sit forhold til Johann
Friedrich Struensee (1737-1772).
Kongen led af skizofreni, og det var
Struensee og senere
geheimestatsminister Ove
Høegh-Guldberg,
der regerede. Kongen fordrev tiden med
at ture rundt i byen sammen med den
prostituerede Anna Cathrine Benthagen
kaldet
"Støvlet-Cathrine".
Kong Christian 7. døde på Rendsburg
slot i Schleswig-Holstein, han blev
gravsat i Roskilde Domkirke.
|
|
Foran
kongen ses hans hustru
Dronning Caroline Mathilde
(1751-1775).
Til højre for Dronningen
ses
Johan Friedrich Struensee og hans ven og
allierede greven og hofmanden
Enevold Brandt
på
hjul og stejle. |
|
Arkitekturen bag Kong Christian 7. er Nørgaards fortolkning af
den italienske kunstner
Giovanni
Battista
Piranesis serie "Fængsler"
fra 1745.
|
English |
To the right of the goddess Irene is
King Christian VII (reigned
1766-1808), king of Denmark and Norway.
Married to Caroline Mathilda of Great
Britain and divorced from her when she
admitted her affair with Johann Friedrich
Struensee. The King suffered from
schizophrenia and the real rulers were
Struensee and later the prime minister Ove
Høegh-Guldberg. The King spent his time
touring the city's less dignified quarters
in the company of the prostitute Anna
Cathrine Benthagen, known as "Bootlet
Cathrine". King Christian VII died af
Rendsburg Castle in Schleswig-Holstein and
was entombed
in Roskilde
Cathedral. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Til
venstre øverst ses de sammensværgede
mod Struensee:
Kabinetssekretær
Ove
Høegh-Guldberg.
Enkedronning
Juliane Marie.
Arveprins
Frederik.
Christian
7. siddende ved bordet.
|
Struensee
kunne ikke dømmes efter Kongeloven af
1665 for at regere egenhændigt, da
der i loven ikke var taget højde for
en situation hvor den enevældige
konge var sindssyg og ikke i stand til
at påtage sig rollen som regent,
hvorfor Struensee blev dømt for sit
forhold til Dronning Caroline
Mathilde, som han vedgik samt for
majestætsfornærmelse. Kong
Christian 7. underskrev hans dødsdom
ved halshugning. Samme skæbne led Struensees sammensvorne lensgreven og
hofmanden
Enevold Brandt
(1738-1772). |
Til venstre ses
Johan
Friedrich Struensee
og
Enevold
Brandts dødsstraf på
hjul og stejle og afhuggede højrehænder.
Hovederne blev sat på en pæl (stejle) og den ituskårne krop på et
vognhjul, der var påsat pælen.
|
Under
Brandt
på hjul og stejle ses pen,
ark og lænke, symboliserende
loven om trykkefriheden som Struensee
gennemførte i 1771. |
Ved bordbenet
ses
en
persongruppe symboliserende
"Loven
om indfødsretten (1776)".
"Indfødsretten, hvorefter
adgang til embeder i hans majestæts
riger og lande forbeholdes alene de
indfødte undersåtter og dem, som
derved lige agtes." Publiceret den 29.
januar 1776 "givet på vort slot
Christiansborg udi vores kongelige
residensstad
København,
den 15. januar anno 1776.
Under vor kongelige hånd og signet
Christian, R." (Christian 7.) |
|
|
|
|
Til højre for den siddende konge
ses
Kronprinsen,
der helt ude til højre vises som
Kong
Frederik 6. (regeringsperiode
1808-1839) konge af Danmark og af
Norge 1808-14, søn af Kong Christian
7. Kronprinsregent fra 1784. Han
indledte landboreformerne, der førte
til Stavnsbåndets ophævelse i 1788.
Frederiks regeringsperiode var præget
af uro -
1801
"Slaget
på Rheden",
1807 Københavns
bombardement, 1813 statsbankerotten,
1814
tabet af Norge. Kongen gav
byggegrunden til
Thorvaldsens
Museum, der er tegnet af arkitekten
Michael Gottlieb Bindesbøll. Museet,
der var Danmarks første, blev indviet
i 1848. Kongen døde på
Amalienborg,
han blev gravsat i Roskilde. Frederik
6. efterlod sig ingen sønner, den nærmeste
arving var arveprins Frederiks søn
Christian Frederik (Christian 8.).
|
Til højre ses
Kong Frederik 6.
er omgivet af sin Dronning
Marie Sofie Frederikke af Hessen-Kassel
(1767-1852) og
Oberstinde Frederikke Dannemand
alias Bente Rafsted (1790-1862),
Frederik 6.'s elskerinde og den sidste
officielle kongelige elskerinde.
|
Øverst til højre ses fire portrætter forestillende
mændene bag de nye landboreformer 1787-88, fra
venstre mod højre:
Andreas
Peter Bernstorff (1735-1797)
godsejer og politiker og
udenrigsminister under Kong Christian
7.
Christian
Colbiørnsen (1749-1814), jurist
og sekretær for landbokommissionen.
Brødrene
Christian
Ditlev
Frederik Reventlow (1748-1827),
lensgreve og politiker og
Ludvig
Reventlow (1751-1801), greve og
politiker. |
English |
To the top left we see the
conspirators against
Struensee:
The king's principal
secretary, as he then was,
Ove Høegh-Guldberg.
The Queen Dowager, Juliane
Marie.
The Heir Presumptive
Frederik.
Christian VII seated at
the table. |
Johann
Friedrich Struensee (1737-1772)
could not be
sentenced according
to the Royal Act of
Supremacy of 1665
for ruling
independently of the
king, because the
Act did not foresee
a situation in which
the absolute monarch
was insane and
incapable of acting
as regent. Struensee
was therefore
sentenced for his
affair with Queen
Caroline Mathilde,
which he admitted,
and for
lèse-majesté, for
which Christian VII
signed the warrant
for his execution by
decapitation.
The same fate
overtook Struensee's
co-conspirator,
count and courtier
Enevold Brandt
(1738-1772). |
To the left,
the penalty meted
out to Johan
Friedrich Struensee
and Enevold
Brandt,
namely to be
broken on the wheel
and their right
hands cut off.
Their heads were
placed on poles and
the quartered bodies
on a wagon wheel
attached to the
pole. |
Under Brandt on the wheel
a pen, an ark, and a chain,
symbolizing the Free
Press Ordinance passed
by Struensee in 1771. |
At the table leg
a group of
persons symbolizing the
Act of National Right
(1776): "The right of
nationality, whereby access
to offices in His Majesty's
realms and lands is reserved
solely for native subjects
and those held equal to
them." Promulgated 29
January 1776 and "given at
our castle of Christiansborg
in our royal residential
city of Copenhagen on 15
January 1776. By our royal
hand and seal, Christian R."
(Christian VII). |
To the right of the seated
king the Crown Prince,
seen to the right as King
Frederik VI (reigned
1808-1839), king of Denmark
and of Norway 1808-1814, son
of Christian VII, and prince
regent from 1784. He
initiated the agricultural
reforms leading to the
abolition of Stavnsbåndet,
the law forbidding
copyholders (the majority of
peasants) from leaving the
estate on which they were
born, in 1788. Frederik's
reign was marked by
troubles; the Battle of
Copenhagen in 1801 against
Lord Nelson; the bombardment
of Copenhagen in 1807 by the
British under Arthur
Wellesley, later Lord
Wellington; in 1813, the
state bankruptcy; in 1814,
the loss of Norway. The King
granted the land for
building the
Thorvaldsen
Museum designed by the
architect Michael Gottlieb Bindesbøll. This museum,
the first in Denmark, was
inaugurated in 1848. The
King died at
Amalienborg
and
buried in
Roskilde
Cathedral. Frederik
left no sons, and the
nearest heir was the son of
the Heir Presumptive,
Christian Frederik
(Christian VIII). |
To the right is King
Frederik VI surrounded
by his Queen Marie Sofie
Frederikke of Hesse-Kassel
(1767-1852) and Madam
Colonel Frederikke Dannemand,
real name Bente Rafsted
(1790-1862), Frederik VI's
mistress and the last
official royal mistress. |
At the top right is four
portraits representing the
men behind the new
agricultural reforms of
1787-88, from left to right:
Andreas Peter Bernstorff
(1735-1797), landowner,
politician, and foreign
minister under Christian
VII.
Christian Colbiørnsen
(1749-1814), a lawyer and
secretary of the
Agricultural Commission.
The brothers
Christian Ditlev Frederik
Reventlow (1748-1827),
count and politician, and
Ludvig Reventlow
(1751-1801), count and
politician. |
|
|
|
|
Øverst til højre
ses en bonde
holdende et kornneg i sin højre hånd
og hvilende vestre hånd på en plov. |
Under kornneget ses handelens gud i græsk
mytologi
Hermes'
vingede stav omslynget af slanger. |
Til højre for Hermes
ses en
allegorisk figur som kendes fra
Frihedsstøtten (1792-97)
ved Vesterport i København,
tegnet af
N.A. Abildgaard.
Figuren
holder i venstre hånd et vaterpas,
hvis lod er i balance, den højre arm
hviler på det romerske
autoritetssymbol en fasces
(risknippe) der er omviklet med bånd,
og en økse
er stukket ind i knippet (se "Retfærdigheden",
det ene af fodstykkets to relieffer).
Højre hånd peger på åget, båndet
er nu løst. En hund
(symbol på troskab) står med poterne
på figurens knæ (hunden ses på
Frihedsstøtten liggende ved foden af
figuren "Troskaben").
Til højre for figuren ses symbolet på
velstand, overflødighedshornet
(kendes fra "Bondefliden"). |
|
|
|
English |
Top right
is a farmer holding a sheaf of grain in
his right hand and resting his left on a plow.
|
Below the sheaf of grain, the winged staff encircled by
snakes of the god of commerce in Greek mythology, Hermes. |
To the right of Hermes
an
allegorical figure known from
the
The Liberty
Memorial in Copenhagen
(1792-97), designed by
N.A. Abildgaard.
The figure holds in its left hand a
level whose plumb bob is in
balance; its right hand rests on the
Roman symbol of authority, the
fasces (a bundle of rods), tied
with a ribbon and with an
axe thrust into the bundle (see
"Justice,"
one of the two reliefs in the
pedestal). The figure's right hand
is pointing to the yoke; the bond
has been loosed. A dog,
symbolizing fidelity, stands with
its paws on the figure's knee (on
the Liberty Pillar, the dog is seen
lying at the foot of the figure "Fidelity"). To
the right of the figure, the symbol
of prosperity, the cornucopia
(known from "Hard
Work"). |
|
|
|
|
I gobelinens højre side
er Doriske
søjler, symboliserende
nyklassicismen, en stilart som ses i
bl.a.
Davids,
Abildgaards og
Thorvaldsens arbejder.
|
|
Foran søjlerne
er en gruppe af personer, det er
Norges grundlov
Eidsvollforfatningen der vedtages. Efter at Frederik 6. i 1814
havde afstået Norge til Sverige, mødtes
en norsk rigsforsamling til hævdelse
af Norges selvstændighed i
Eidsvoll-bygningen og vedtog den 17.
maj 1814 Norges første frie
forfatning. Kronprins Christian
Frederik (senere Christian 8.) var
konstitutionel konge i et selvstændigt
Norge fra maj til august 1814, men
vendte hjem til Danmark som kronprins,
da Norge samme år gik i personalunion
med Sverige. |
English |
In the
right side of the tapestry we see Doric
columns symbolizing
Neoclassicism, a style seen inter alia in the works
of
David,
Abildgaard and
Thorvaldsen. |
|
In
front of the columns a group of persons: the
constitution of Norway, known as the Eidsvoll
Constitution, is being ratified. When Frederik VI had
ceded Norway to Sweden in 1814, a Norwegian national
assembly met to maintain Norwegian independence in the
Eidsvoll building and on 17 May 1814 approved Norway's
free constitution. The Crown Prince, Christian Frederik,
later Christian VIII, was the constitutionally appointed
king in independent Norway from May to August 1814, but
returned to Denmark as crown prince when Norway entered
a personal union with Sweden that same year. |
|
|
|
|
|
|
Øverst til
venstre
ses
"Thorvaldsens
"Achilleus
og Penthesilea",
1801. Se
Achilleus. |
Nederst til
venstre ses
N.A.
Abildgaards "Den
sårede filoktet",
1774-75,
Statens Museum for Kunst.
Billedet er malet under et
studieophold i Rom, således refererer
skibet på figurens ryg til dets
hjemtransport. |
Nederst til højre ses
Johann
Heinrich Füsslis
(1741-1825) tegning
"Thetis sørger
over
Achilleus'
død"
i krigen mod Troja, hvor han blev ramt
ved akillessenen, som ikke blev dyppet
i floden Styx. |
English |
Top left is
Thorvaldsen's "Achilles and Penthesilea",
(1801). |
Bottom left is
N. A. Abildgaard's "Philoctetes
Wounded", (1774-75), in the Danish National Gallery. The
painting was executed during a study visit to Rome; the ship
on the figure's back thus refers to its
transport home. |
In the bottom right corner,
Johann Heinrich Füssli's
(1741-1825) drawing "Thetis Mourning the Death of Achilles"
in the Trojan War, when he was hit in his Achilles tendon, which
had not been dipped in the River Styx. |
|
|
|
|
|
|
Korresponderende med Filoktet
ses Achilleus'
fortvivlelse i Nørgaards
fortolkning af den svenske
nyklassicistiske skulptør Johan Tobias
Sergels (1740-1814) "Achilleus ved havet", ca. 1775-76. |
Søjlefragmenterne
symboliserer Trojas fald, som
beskrives af Vergil i
Æneiden. |
Bag Achilleus
ses udsnit af den
franske rokokomaler
François
Bouchers (1703-1770) maleri(er)
"Diana
efter jagten" og/eller
"Diana
efter badet", begge
1742,
tilhørende henholdsvis
Musée
Cognacq-Jay, Paris og Musée du Louvre,
Paris. |
|
|
|
|
Mellem søjlefragmenterne ses en
stående kvindefigur
frit efter modelbillede af dansk malerkunst
fader guldaldermaleren
C.W. Eckersberg
(1783-1853). |
Yderst til højre øverst ses en metafor på
den danske forfatter og
samfundskritier
P.A.
Heiberg (1758-1841) der
dømtes
juleaftensdag 1799 til landsforvisning
for sin kritik af det enevældige
styre og ikke mindst kongen. I
"Sprog-Grandskning"
definerer han
"Majestæt"
som "Et Skiermbret, bag hvilket
Skielmere drive deres Spil
ustraffet". |
English |
Corresponding to
Philoctetes,
The
Desperation of Achilles
in Nørgaard's interpretation
of the Swedish Neoclassical
sculptor Johann Tobias
Sergel's (1740-1814)
sculpture "Achilles by the Sea", c. 1775-76. |
The fragments
of columns symbolizing
the Fall of Troy, recounted
by Virgil in the Aeneid. |
Behind Achilles, a
fragment of
"Diana
after the Hunt"
and/or
"Diana
after Her Bath" by
the French Rococo painter
François Boucher
(1703-1770), both 1742 and
belonging to the Musée
Cognacq-Jay in Paris and the
Musée du Louvre, Paris. |
Among the column
fragments, a standing
female figure, a free
copy of a painting of a
model by the father of
Danish "Golden Age" art,
C. W. Eckersberg
(1783-1853). |
Top right is a metaphor
for the fate of the Danish
writer and social critic
P. A. Heiberg
(1758-1841), sentenced on 24
December 1799 to banishment
for his criticism of the
absolute monarchy, not least
the king. In his
"Sprog-Grandskning," a sort
of "Devil's Dictionary," he
defined "majesty" as "a
screen behind which villains
play their games with
impunity." |
|
|
|
Centralt i gobelinens hovedfelt
ses
Slaget på Rheden
der 2. april 1801 udkæmpedes ud for
København mellem Danmark-Norge og
Storbritannien. Den britiske flåde
var under admiral Hyde Parkers
kommando. Selve angrebet anførtes af
admiral Horatio Nelson. På få timer
var slaget afgjort med engelsk sejr.
En red/rhed er en ankerplads. |
På
landjorden ved anløbsbroen ses Frederik
6. forhandle med en engelsk
udsending om
våbenhvile.
En
ordonnans/militær
budbringer til hest underrettes om
slagets gang og
Admiral
Nelson med følge (blå uniformer)
modtages ved anløbsbroen, da de
ankommer for at diskutere
betingelserne for våbenhvile.
|
Til højre
for anløbsbroen ses
linjeskibet
"Prinds Christian Frederik"
om bord på hvilket
løjtnant
Peter Willemoes
(1783-1808)
faldt 22. marts 1808 ved Sjællands
Odde i kamp mod en engelsk flådeenhed. |
English |
Centrally in the tapestry's main field,
The Battle of Copenhagen,
in Danish Slaget på
Rheden, the "Battle of
the Roads," fought on 2 April 1801 off Copenhagen and between Denmark-Norway
and Great Britain. The British fleet was under the command of Admiral Sir
Hyde Parker. The attack was led by Vice-Admiral Horatio Nelson. After
several hours, the battle ended in a British victory. |
On land, on the jetty,
we see Frederik VII
negotiating with a
British officer about a
truce; an
orderly/military messenger
on horseback is informed
about the course of battle,
and Admiral Lord Nelson
with attendants (in blue
uniforms) are being received
on the jetty when arriving
to discuss the terms of
truce. |
To the right of the jetty,
the ship of the line
"Prince Christian Frederik,"
aboard whom Lieutenant
Peter Willemoes
(1783-1808) fell on 22 March
1808 off Sjællands Odde (the
north-west tongue of
Zealand) in battle with a
British naval squadron. |
|
|
|
|
|
|
Motiver i borduren
Border
Motifs |
|
|
|
Øverste
venstre halvdel/Top left half |
|
|
1 |
Kong Frederik
5.'s og Kong Christian 7.'s våbenskjold/King
Frederik V's and King Christian VII's
coat of arms. |
2 |
James Watt
(1736-1819), skotsk opfinder som i 1769 tog
patent på den mobile dampmaskine,
forudsætningen for den industrielle
revolution.
James Watt
(1736-1819),
Scottish inventor who in 1769
took out a
patent for the mobile steam engine that
ushered in the
Industrial Revolution. |
3 |
Benjamin
Franklin (1706-1790), amerikansk fysiker
og politiker, en af lederne af den
amerikanske uafhængighedskrig.
Benjamin
Franklin (1706-1790), American physicist
and politican, one of the leaders of
the American War of Independance. |
4 |
Johann
Wolfgang Goethe (1749-1778), tysk
forfatter og filosof.
Johann
Wolfgang Goethe (1749-1778), German
writer and philosopher. |
5 |
Jean-Jaques
Rousseau (1712-1778),
schweizisk-fransk
oplysningsfilosof.
Jean-Jaques
Rousseau (1712-1778), Swiss-French
Enlightenment philosopher. |
|
|
Øverste
højre halvdel/Top
right half |
|
|
1 |
Adam
Oehlenschläger (1779-1851), romantisk
digter og skuespilforfatter/Adam
Oehlenschläger (1779-1851),
Danish poet and
playwright. |
2 |
Mellem portrætterne
ses: Kronhjortegevir
(natur), antik tempel (klassicisme),
samt symboler på balance:
pendul (i lod, lodret) og vaterpas
(i vater, vandret).
Between the portraits we see: stag
antlers
(nature),
antique temple
(classicism)
and a pendulum and a spirit
level, symbols of balance. |
3 |
Hans
Christian Ørsted (1777-1851), fysiker.
Han opdagede elektromagnetismen i 1820.
Hans
Christian Ørsted (1777-1851),
Danish
physicist.
He was the scientist
that discovered
electromagnetism in 1820. |
4 |
Rasmus Rask
(1787-1832), sprogforsker/Rasmus Rask
(1787-1832), Danish linguist. |
5 |
Kong Frederik
5.'s og Kong Christian 7.'s våbenskjold/King
Frederik V's and King Christian VII's
coat of arms. |
|
|
Nederste venstre
halvdel/Bottom
left half |
|
|
|
|
Nederste
højre halvdel/Bottom
right half |
|
|
1 |
Ørnen med
udbredte vinger, antikt ørnesymbol for
styrke. Skibet, symbol på søfart og
et kristent symbol på kirken. To
gedebukkehoveder, kan symbolisere Kristi
opstandelse og sejr og døden.
Faklen, symbol på evighed.
Hermes'
vingede stav, symbol på handel.
The eagle a symbol
of
strength.
The
ship, symbol of the Church. The
billy-goat heads, symbols of our victory
over death through
Christ's Resurrection. The
torch is a symbol of eternity. The
winged staff of Hermes
is a symbol of trade. |
2 |
Andreas
Peter Bernstorff (1735-1797), godsejer
og politiker, udenrigsminister under Kong
Christian 7.
Andreas
Peter Bernstorff (1735-1797), landowner
and politican, minister for foreign affairs
during the reign of King Christian VII. |
3 |
Christian
Ditlev Frederik Reventlow (1748-1827),
lensgreve og politiker.
Christian
Ditlev Frederik Reventlow (1748-1827),
count and politican. |
4 |
Adam
Gottlob Moltke (1710-1792), lensgreve,
Kong Frederik 5.'s overhofmarskal.
Adam
Gottlob Moltke (1710-1792), count and
Lord Chamberlain during the reign of King
Frederik V. |
5 |
Kong Frederik
6.'s våbenskjold/King Frederik
VI's coat of arms. |
|
|
|
|
Venstre side/to the left |
1 |
Klassicistisk søjleportal.
Classicistic column entrance. |
2 |
I portalen ses
"Stormen på Bastillen", 14. juli
1789, borgfængslet som blev symbolet på den
franske revolution.
"The Storming of the Bastille" 14
July 1789. |
3 |
Frygisk hue
med en kokarde i Tricolorens farver,
hovedbeklædning for medlemmer af den
politiske bevægelse Jakobinerne.
Phrygian cap. |
4 |
Guillotine. |
5 |
Revolutionslederen Robespierres
afhuggede hoved.
Robespierre's
cut-off head. |
6 |
Indramningen
er identisk med den ovenfor, men omvendt, og
indeholder et af de tidligste skriftsprog
kileskriften.
Tilsvarende indramninger ses i højre
bordure.
Cuneiform writing. |
|
|
|
|
Højre side/To the right |
1 |
Magnetnål
symboliserende H.C. Ørsteds opdagelse af
elektromagnetismen.
Magnetic needle symbolizing H.C.
Ørsted
discovery of
electromagnetism.
|
2 |
Thomas Newcomens
dampmaskine fra 1712.
Thomas Newcomen's
steam engine
from 1712. |
3 |
Dobbeltmonarkiet Østrig-Ungarns rigsvåben.
The coat of arms of
the
dual monarchy of
Austria-Hungary. |
4 |
Europakort
symboliserende fredskongressen i Wien
1814-15, stormagtsmødet, der skulle skabe
orden efter den franske revolution.
Map of Europe symbolizing the
The Congress of
Vienna 1814-15. |
5 |
Frederik 6.
kyssende oberstinde Frederikke Dannemands
hånd. Hun var den sidste officielle
kongelige elskerinde.
Frederik VI kissing the hand of
Frederikke Dannemand,
the last official royal mistress. |
|
|
|
|
|
|
Gobelinernes placering i Riddersalen
De Kongelige
Repræsentationslokaler, beletage, Christiansborg Slot
The placement of
the Tapestries in the Knight's Hall
the Royal
Reception Rooms, Christiansborg Palace |
|
Den første gang
Bjørn Nørgaard anvendte
tekstiler og vævning, var da han designede
skitserne til de gobeliner, som H.M.
Dronning Margrethe 2. fik i gave fra dansk
erhvervsliv til sin 50-års fødselsdag den
16. april 1990. Gobelinerne, der blev vævet
hos Le Mobilier National et les Manufactures
Nationales des Gobelins et de Beauvais i
Paris, beskriver Danmarkshistorien fra
vikingetiden til moderne tid. De blev i 2000
ophængt i Riddersalen, De Kongelige
Repræsentationslokaler,
Christiansborg Slot. Ved indvielsen den
12. april overdrog H.M. Dronningen
gobelinerne til den danske stat.
Kartonerne til gobelinerne tilhører Køge
Skitsesamling. |
The first time
Bjørn Nørgaard had made use of textiles and
weaving was when he designed the sketches
for the Queen's tapestries given in honour
of HM Queen Margrethe II's 50th birthday on
April 16, 1990, by the Danish business
community. They were woven at the Beauvais
tapestry manufactory in Paris (Le Mobilier
National et les Manufactures Nationales des
Gobelins et de Beauvais). The tapestries
describing the period of Danish history from
the Viking Age to Modern time, were in 2000
placed in the Knight's Hall, the Royal
Reception Rooms,
Christiansborg Palace.
At the inauguration ceremony April 12 HM the
Queen donated the tapestries to the State.
The sketches belong to Køge
Skitsesamling (Sketch
Collection). |
|
|
|
|