|
Caspar
David Friedrich,
"Egetræ i sneen",
1829, Alte Nationalgalerie, Berlin.
Caspar
David Friedrich,
"Oak Tree in the Snow",
1829, Alte Nationalgalerie, Berlin. |
|
Skovensomheden, landsbystilheden og
storslåede bjerge |
Romantikken
sættes ofte i modsætning til nyklassicismen, men i årene før 1800 er
det vanskeligt at skelne mellem disse to retninger. De har mange idealer fælles
og nyklassicismens antikbegejstring i de første år viser de store følelser.
Betegnelsen romantik kan dække flere perioders kunst, når det drejer
sig om et stærkt følelsesmæssigt engagement, en nostalgi, en
søgen tilbage til en tid man mente var bedre. |
Romantikken var
en åndelig retning, der kom fra Frankrig og
Tyskland,
den var en
reaktion mod det nøgterne, og er blevet kaldt en virkelighedsflugt. Der kan
være en tendens til overdreven
sentimentalitet i billederne.
Romantikken stræbte efter et indhold, der kunne bevæge sindene,
en mystik, en sværmerisk følelse og i maleriet kan det
ses udtrykt i motiver, der viser
skovensomheden,
landsbystilheden
og
storslåede bjerge.
Malerne forenkler og idealiserer den natur, som de afbilder, og
billederne holdes i få mættede farver. |
Betegnelsen romantik anvendes især efter 1800 om malerkunsten i Tyskland,
Frankrig og England. |
Tyskland
her ses især landskabskunst med en naturmystik
(Caspar David Friedrich).
Nazarenerne var en tysk kunstnergruppe, grundlagt i 1809 af
kunstneren F. Overbeck som et "Lukas-broderskab" i Wien, hvorfra det 1810
blev flyttet til
klosteret San Isodoro i Rom. De øvrige medlemmer var bl.a. Schadow,
brødrene Veit
og Schnoor von Carolsfeld.
Nazarenerne stod for en religiøs romantisk retning, og havde det mål
af ville forny den religiøse kunst, så den blev intens og enkel, og
de søgte deres forbilleder i middelalder- og renæssancekunst. |
Frankrig her ses især en heroisk
billedstil med motiver fra samtiden og historien (Gericault
og
Delacroix),
der bruges stærke farver i bevægede kompositioner. |
England her ses en
landskabskunst, naturiagttagelse (John
Constable), eller fantasifuld
naturoplevelse som bl.a. hos J.M.W. Turner. |
Nordamerika
her er den
ledende romantiske bevægelse "Hudson River skolen". Mange af
skolens kunstnere var inspireret af Archibald Alisons
"Essay on the Nature and Principles of
Taste", hvor forfatteren
hævder at det
skønne og storslåede ved den uspolerede natur kan fremme en
god moral. Blandt
landskabskunstnerne er
Thomas Cole, Asher Brown Durand, John
William Casilear, Thomas Moran, Jasper Francis Cropsey,
Frederick Edwin Church og
Albert
Bierstadt. |
|
|
|
|
BIEDERMEIER 1815-1850 |
Biedermeier
også kaldet Christian 8.-stil, dansk for senempire og omfatter især møbelkunst og interiørdekorationer fra 1820-40. Anvendt som en nedsættende betegnelse for den
borgerlige livsførelse og stil der prægede Tyskland og
Østrig 1815-48. I Tyskland og Østrig kan visse aspekter af
malerkunsten også betegnes som Biedermeier, det gælder især
skildringer af dagligdagen, genrescener og portrætter (K. Spitzweg, F.G. Waldmüller).
Biedermeier
var
oprindeligt
navnet på en
naiv tysk
landsbyskolemester,
der sås som
komisk figur
i "Fliegende
Blätter", et
illustreret
humoristisk
ugeblad.
Biedermeier
kan forstås
som en
snæversynet
småborgerlig
person, en
spidsborger. |
1 |
Leopold Zielcke,
"Stueinteriør",
ca. 1825, The Royal
Collection UK.
Leopold Zielcke,
"Chamber
Painting", c.
1825, The Royal
Collection UK.
|
2 |
Taffelur
med Christian 8.
udført af A.W.
Jacobsen, Kongernes
Samling
Rosenborg.
Mantel Clock
with King Christian
VIII executed by
A.W. Jacobsen. The
Royal Danish
Collection
Rosenborg Castle. |
|
|
|
NATIONALROMANTIK
fra beg. 1800-tallet
|
Nationalromantik skildrer et lands nationale særpræg, natur og
bondebefolkning, historie, myter, sagn. I Danmark ses den hos bl.a. genremalerne
Jørgen Sonne,
Julius Exner,
Christen Dalsgaard
og
Frederik Vermehren.
I arkitekturen hos
bl.a.
Martin Nyrop. |
1 |
Frederik Vermehren,
"En jysk fårehyrde på heden", 1855, Statens Museum for Kunst.
Frederik Vermehren, "A Jutlandic Shepherd on the Moor", 1855, National Gallery of Denmark. |
2 |
Martin
Nyrop, Københavns Rådhus,
1892-1905.
Martin
Nyrop, Town Hall, 1892-1905.
See Copenhagen Photos. |
|
|
|
Wilhelm Marstrand, "Kunsthistorikeren
professor Niels Lauritz Høyen", 1868,
Statens Museum for Kunst.
Wilhelm Marstrand,
"The Art Historian
Niels Lauritz Høyen", 1868, National Gallery of Denmark. |
"Hør blot, han
begynder alt at tale, førend han er kommet i
ro. Og se så dette udtryk! Kalotten bagad.
Et par himmelglade stikøjne, der ser durch
ud i verden, med et efterhæng af muntre
spillevende rynker. Derunder en rød
fordundret lille opnæse, ovenover et vældigt
mundstykke." Citat af historikeren Troels
Troels-Lund om Høyen som foredragsholder fra
bogen "Dansk kunst: tusind års
kunsthistorie" af Hans Edvard
Nørregård-Nielsen. |
|
Nationalkunstens agitator
NIELS
LAURITZ HØYEN
(1798-1870) |
Kunstnerne
skulle male landskaber og nationale monumenter i Danmark og ikke rejse til
udlandet og gengive eksotiske motiver. |
Høyen, der var Danmarks første
kunsthistoriker, blev en indflydelsesrig
person i kunstlivet. Han fik sin
uddannelse i udlandet. Fra 1826 blev han
lærer og forsker ved kunstakademiet og
Københavns Universitet.
Høyen mente, at kunsten skulle skildre
det nationale og det nordiske,
fædrelandets historie, folkelivet og
landskabet.
I 1844
holdt Høyen foredraget "Om
Betingelserne for en skandinavisk
Nationalkunsts Udvikling" i Det
Skandinaviske selskab, hvor han bl.a.
sagde at kunstnerne skulle betragte
"hele Norden som sit Fødeland, og hele
Nordens Historie som sit eget Folks
Historie" samt at de skulle "kæmpe for
sit Fødeland, for hele den nordiske
Natur, for Folkelivet". Der
skulle udvikles et nordisk billedsprog.
Mange fulgte Høyens opfattelse, andre
fulgte kun delvist hans program bl.a.
Christen Købke, der sprængte de
formalistiske krav som Høyen og
Eckersberg stod for i landskabs- og
arkitekturbilleder.
Høyen var medstifter af Kunstforeningen
1825. Han begyndte i 1826 at holde
offentlige forelæsninger ved
Kunstakademiet, og 1829 blev han
professor ved Akademiet. Fra 1939
inspektør og senere direktør ved Den
kgl. Malerisamling. I 1847 stiftede
Høyen "Selskab for Nordisk Kunst". |
"Der er et vigtigt middel til at skaffe kunstværker frem, det er
foreningsmidlet; vel at mærke når foreningen ikke går ud på igen at adsplitte,
men på at samle for i fællesskab at nyde. Vi har begyndt på flere måder at virke
således; vi har fået Landsoldaten rejst i Fredericia,
Løven i Flensborg [Istedløven],
vi ser at bønder har skudt sammen og rejst en herremand, som de holdt meget af,
en smuk broncestatue ude på hans gods. De ser altså, hvad foreningen formår i
sådanne snævre kredse. Det er sådanne foreninger, der alle vegne skal danne sig
for at fremme enkelte bestemte formål. Derved vil der ikke alene i København,
men rundt om i landet komme monumenter frem som vil tiltale den nationale
følelse."
Uddrag af "N.L. Høyen: Om national kunst (1863)", fra Tidsskriftet
NOMOS. |
|
|
Romanticism
in painting arose in France and Germany as a reaction
against Neoclassicism. Romanticism most often had been
described as a spiritual sentimental style, an escapism,
which emphasized the emotional, the mysterious, the weird,
the romantic dramatic, the exotic, the occult, the remote.
The Romantic art-movement often manifested itself in
landscape painting, worshiped nature as wild, unbounded and
ever-changing. Particularly the term "Romanticism" was used to
refer to German, French and English painting after 1800. |
|
The style's practitioners
include |
|
|
Caspar David
Friedrich, Carl Blechen. "The
Nazarens": Wilhelm Schadow, Philipp Veit and
Schnoor von Carolsfeld.
"The Nazarens"
were a German religious romantic art movement
founded in 1809. |
|
|
Camille
Corot, Antoine-Jean Gros, Theodore Gericault,
Theodore Chasseriau, Eugène Fromentin. |
|
|
|
|
the leading Romantic movement was "The Hudson
River School". Many painters of this school
were influenced by Archibald Alison's book"
"Essay on the Nature and Principles of
Taste", where the author claimed that the
beauty and magnificence of unspoiled nature could
inspire good moral qualities. The American landscape
artists were for example Thomas Cole, Asher
Brown Durand, John William Casilear, Thomas
Moran, Jasper Francis Cropsey, Frederick
Edwin Church,
Albert
Bierstadt. |
|
|
|
KUNSTNERE/ARTISTS |
|
|
Goya,
Francisco |
|
"Den nøgne Maja, ca. 1797-1798,
Prado Museet, Madrid/"The Naked
Maja,
c. 1797-1798, Prado Museum, Madrid. |
|
Goya,
Francisco (Francisco
José de Goya
y Lucientes)
(1746-1828).
Spansk rokokomaler og romantisk portræt- og
hofmaler samt gravør
og krønikeskriver.
Anses både for at være den sidste af de store mestre
(europæiske malere fra omkring 1200-1800) og den første af
de moderne. Han var inspireret af
Caravaggios
dramatiske lys i sine malerier og af Johann Heinrich Füssli
i sin grafik.
Goya blev født i Fuendetodos sydøst for Zaragoza, hvor
familien senere flyttede til og hvor Goya arbejdede som forgylder. Da Goya var omkring 14 år gammel blev han elev hos den lokale
kunstner barokmaleren José Luzán (1710-1785). I 1770
rejste han til Italien for at fortsætte sine kunststudier. I
1771 var han tilbage i Zaragoza, hvor han udførte
fresker til katedralen. I 1773 giftede han sig med
søsteren til den neoklassicistiske kunstner Francisco Bayeu
y Subias
Josefa Bayeu y Subias som han kaldte "Pepa", hun
fødte ham syv børn, seks af dem døde i barnealderen.
|
Goya,
Francisco
(Francisco
José de Goya
y Lucientes)
(1746-1828). Spanish
court
painter, graphic artist and chronicler. |
|
|
Fra
1775-91
udførte
Goya 63 store Gobelinkartoner
for den kongelige
gobelinfabrik i Madrid.
Motiverne var
folkelivsscener til Kong
Karl 3. og Kong Karl 4. af
Spanien til udsmykning på
El Escorial og El Pardo paladset. |
|
1 |
"Skovtur", 1776, Prado Museet, Madrid/"The Picnic", 1776, Prado Museum, Madrid. |
2 |
"Drenge
med mastiffer", 1786-87,
Prado Museet, Madrid/"Children
with Mastiffs", 1786-87,
Prado Museum, Madrid. |
Goya
udførte bestillingsarbejder for den spanske adel, og
i 1786
blev han udnævnt til hofmaler.
Omkring 1793
fik han en lidelse af ukendt art, der medførte døvhed
og gjorde ham indadvendt, og hans arbejder ændredes til mørke
besynderlige udtryk. Han blev mere og mere optaget af det fantastiske
og dæmoniske og af kritisk og satirisk
observation af mennesker. Han udviklede en dristig ny
stil, der nærmede sig karikaturen. I sine religiøse fresker
anvendte han en frisindet stil og en jordbunden
realisme, som ikke tidligere var set i religiøs kunst.
Fra 1795-1797
underviste Goya i Madrid på San Fernando Kongelige Akademi
for de Skønne Kunstner (Real Academia de Bellas Artes de San
Fernando).
|
|
Fra
1797-98 udførte Goya "Los Caprichos"
(de uberegnelige), udgivet i bogform
1799. Serien bestod af 80 raderinger, hvor han
satiriserede over menneskets tåbelighed og
svaghed. |
|
|
3 |
"Omsider fandt de en siddeplads" ("Ya
tienen asiento"), (nr. 26)/"At Last They
Have a Place to Sit" ("Ya tienen asiento"),
(no. 26). |
4 |
"Sikken køn lærerinde" ("Linda
maestra"),
(nr. 68). En
gammel heks ("køn" lærerinde) transporterer en prostitueret på et
kosteskaft. Den flaksende ugle hentyder til
kunstnerens budskab. Det spanske ord for ugle er "búho"
og var slang for prostitueret. Se
flyvende
heks.
"Pretty Teacher" ("Linda
maestra"),
(no. 68). |
|
|
|
Under krigen 1807-14 på den Pyrenæiske halvø/Iberiske halvø (Spanien, Portugal og Andorra), der var en del af Napoleonskrigene (1800-15), blev Goya i Madrid, hvor han portrætterede Josef Bonaparte, Napoleons ældre bror, (Kong Josef 1. af Spanien fra 1808-13) og tjente således som hofmaler for franskmændene og var førstehåndsvidne til den franske besættelse af Spanien i 1808, hvor Napoleon 1. tvang Ferdinand 7. fra tronen, besatte størstedelen af landet og indsatte Josef som konge. Landet blev delt i modstandere og tilhængere af Napoleon. |
Fra
1810-20 udførte Goya "Los Desastres de la Guerra"
(krigens katastrofer) som var en serie på 82 raderinger hvor han i en stærke realismeskildringer dokumenterede krigens vold og vanvid, Napoleons styrkers hærgen i Spanien og hungersnøden i Madrid 1811-12. Serien blev først offentliggjort længe efter hans død. |
|
|
1 |
"Den
samme" (Lo mismo), (nr. 3). En mand med en økse er i færd med at
hugge hovedet af en soldat/"The same" (Lo mismo), (no. 3). |
2 |
"På
grund af en kniv"
(Por una navaja) (no. 34). En præst bundet til en
pæl holder et kors mellem sine foldede hænder.
Hæftet på hans bryst er beskrivelsen af hans
kriminelle handling, som var at være i besiddelse af
en kniv.
"On
Account of a Knife" (Por
una navaja) (no. 34).
|
Goyas historiske malerier fra den spanske
frihedskrig er nationale manifester.
I 1814, fik Goya tilgivelse
for at have arbejdet for franskmændene, men hans
arbejder fik ikke den store anerkendelse af Ferdinand 7., der havde
besteget tronen for anden gang og indført et konservativt,
absolutistisk styre. |
|
3 |
"Den 2. maj 1808 i Madrid"
eller
"Kampen mod mamelukkerne", 1814, Prado Museet Madrid.
Under Napoleonskrigene var der et mamelukkorps i den
franske hær, der var beordret til at nedkæmpe
oprørere. Mamelukkerne kan betegnes som
slavesoldater.
"The 2nd of May 1808 in Madrid" or "The
Fight against the Mamelukes", 1814, Prado
Museeum Madrid. |
4 |
"3.
maj 1808 i Madrid: henrettelse på Príncipe Pío
bjerget"
1814, af
Francisco Goya,
Prado Museet. Kejser Napoleon 1. invaderede
Spanien i 1808. Spanierne var utilfredse med
kongen, Napoleons bror Josef Bonaparte, derfor
udbrød der oprør overalt i Spanien, og i maj kom
oprøret i Madrid. Spanske oprørere dræbte mange
franske soldater, og franskmændenes reaktion herpå
var, den 3. maj, at henrette tusinder af spanske
civile og oprørere. Mange spaniere, herunder Goya,
havde håbet på at franskmændenes tilstedeværelse
ville have medført liberale reformer og ikke
terrorkrig, og i sin skuffelse herover malede Goya
dette billede, hvor fokus er på det politiske
tyranni. I billedet ses henrettelsen af en spansk
oprørsgruppe. Han har portrætteret sine landsmænd
som martyrer. |
"Goyas maleri viser én
blandt talrige scener, hvor endnu
flere hundrede indfødte blev mejet
ned på den blotte mistanke om ikke
at være franskvenlig".
Citat fra David Gress'
artikel "Tres de mayo". Læs
hele artiklen klik
her. |
|
|
"The 3rd of May 1808 in Madrid: the
executions on Príncipe Pío hill", 1814,
by Francisco Goya.
Prado Museum. Napoleon I of France invaded
Spain in 1808. The Spanish people were
discontented with the new king, Napoleon's brother
Joseph Bonaparte, so everywhere in Spain
rebellions broke out. In May the people of Madrid
rose up against the French occupation. Many French
soldiers were killed by the Spanish rebels, and
the French army's reaction to this was to execute
thousands of Spanish civilians and rebels. Many
Spaniards, including Goya, had hoped that the
French invasion would bring liberal reforms to the
country and not terror. In disappointment at this
Goya painted "The 3rd of May 1808"
focusing on political tyranny. The motif shows the
execution of Spanish rebels. He has portrayed his
countrymen as martyrs. |
|
|
|
|
I 1815 blev Goya truet med retsforfølgelse på grund af sit portræt af den nøgne Maja, der blev anset for at lede til moralsk fordærv.
Maleriet er berømt for den ligefremme og skamløse måde som modellen ser mod beskueren på. Det var, før Goyas billede, almindeligt at nøgenmodeller fremstod generte og blufærdige med bortvendte blikke. Med dette billede provokerede Goya ikke kun de gejstlige, men pirrede også offentligheden og udvidede kunstbegrebet.
Malerierne af Maja viser den samme kvinde nøgen og påklædt. Modellens identitet og hvorfor billedet er blevet udført er ukendt. Begge malerier blev først registreret i 1800 i inventarielisten for den spanske premierminister Manuel de Godoy, hertug af Alcúdia. Billederne hængte i et rum forbeholdt nøgenmalerier. I 1808 blev maleriet opsporet af inkvisitionen sammen med andre af Godoys tvivlsomme billeder. Godoy og den tilsynsførende med hans samling Don Francisco de Garivay blev slæbt for en domstol og tvunget til at oplyse om kunstnerne bag de konfiskerede værker, som ansås for usømmelig og skadelige. Goya blev således afsløret og måtte ophøre som hofmaler. |
|
1 |
"Den nøgne Maja/La Maja Desnuda", ca. 1797-1798,
Prado Museet, Madrid.
"The Naked
Maja/La Maja Desnuda",
c. 1797-1798, Prado Museum, Madrid. |
2 |
"Den påklædte Maja/La Maja Vestida", ca. 1803, Prado Museet, Madrid/"The Clothed Maja/La Maja Vestida", c. 1803, Prado Museum, Madrid. |
I 1816 udgav Goya "Tauromaquia", der var en serie på 33 raderinger af tyrefægtning.
In 1816 Goya executed
"La Tauromaquia", a series of 33 prints depicting bullfight scenes.
|
|
3 |
"Måden hvorpå gamle spaniolere på
hesteryg jagtede tyre i åbent landskab", (nr. 1).
"The Way in which the Ancient Spaniards Hunted
Bulls on Horseback in the Open Country", (no. 1). |
4 |
"Juanito
Apinanis
adræthed og dristighed i ringen i Madrid",
(nr. 20).
"The
Agility and Audacity of Juanito Apinani in the Ring
at Madrid",
(no. 20). |
|
|
|
Fra 1819, 72
år gammel, flyttede Goya ind i et
hus udenfor Madrid, som hed "Quinta
del Sordo" (døv mands hus), navngivet efter dets
tidligere ejer, som var døv. Her boede Goya afsondret, og var
befriet for de
begrænsninger han havde som
hofmaler. Det var her han begyndte på
en mere og mere personlig
stil.
|
|
"Pinturas negras"
(14 sorte
billeder), der blev udført som vægmalerier på hans hus og
overført til lærred i 1874.
"Pinturas negras"
(black paintings) is a group
of 14 paintings originally
painted as murals and in
1874 transferred onto canvas. |
|
|
1 |
"Saturn
fortærer den ene af sine sønner",
omkring
1819-23,
Pradomuseet, Madrid. Saturn (Kronos, gr.) er gud for korn og høst i
romersk mytologi. I Hesiods digt Theogonien (7. årh.
f.Kr.), en mytologisk beretning om universets skabelse
og Zeus' vej til magten, er Titanen Kronos
(gr.)/Saturn (rom.) omtalt som søn af Uranus (himmel)
og Gaia (jord) og far til Zeus, Hades og Poseidon.
Kronos omstyrter sin far og overtager magten - det var
blevet forudsagt, at en dag ville Kronos selv blive
styrtet af sin egen søn, hvorfor han slugte sine
nyfødte børn for at undgå denne skæbne. Da hans
hustru Rhea (gr)/Ops (rom.) fødte Zeus gemte hun ham
i en hule i Ida-bjerget på Kreta. Kronos troede, han
havde slugt Zeus, men narret af Rhea havde han slugt
en stor sten svøbt i et klæde. Zeus befriede sine
søskende og fordrev Kronos - Zeus styrede verden fra
Olympen.
"Saturn
Devouring one of His Sons",
about 1819-23,
Prado
Museum, Madrid. |
2 |
"Tío Paquete", ca. 1820, Thyssen-Bornemisza Museum,
Madrid.
I Madrid var Tío Paquete en mand folk vidste hvem var. Han var blind, han opholdt
sig i området omkring kirken San Felipe el Real. Han ernærede sig ved sang og guitarspil.
"Tío
Paquete", c, 1820,
Thyssen-Bornemisza Museum, Madrid.
Tío Paquete was in Madrid a well known blind man and a singer and guitarist. |
3 |
Goya
udførte en del af kuppelfresken i
katedralen i Zaragoza/Vor Frue af Søjlen
katedralen.
Goya painted a part
of the cupola of the
Cathedral-Basilica of
Our
Lady of the Pillar, Zaragoza. |
4 |
Monument for Goya udført 1908 af Frederic Marés, Zaragoza. Goya,
5 cent frimærke Spanien 1930
Goya monument executed 1908 by Frederic Marés, Zaragoza. Goya, 5c stamp Spain 1930. |
|
|
|
1 |
"María
Teresa de Borbón y Vallabriga,
senere Grevinde de Chinchón", 1783,
National Gallery of Art,
Washington D.C.
"María
Teresa de Borbón y Vallabriga,
later Countess of Chinchón", 1783,
National Gallery of Art,
Washington D.C. |
2 |
"Markisinden af Pontejos",
ca. 1786,
National Gallery of Art,
Washington D.C.
"The
marchioness of Pontejos", c. 1786,
National Gallery of Art,
Washington D.C. |
3 |
"Bartolomé Sureda y Miserol", ca. 1803-04,
National Gallery of Art,
Washington D.C. |
4 |
"Thérèse Louise de Sureda", ca. 1803-04,
National Gallery of Art,
Washington D.C. |
5 |
"Josefa de
Castilla Portugal y van Asbrock de Garcini
(1775-1850)", 1804,
Metropolitan Museum of Art,
New York. |
6 |
"Arkitekten Tiburcio
Pérez y Cuervo (1785/86-1841)", 1820,
Metropolitan Museum of Art,
New York.
"Tiburcio
Pérez y Cuervo (1785/86-1841), the Architect", 1820,
Metropolitan Museum of Art,
New York. |
|
|
Friedrich,
Caspar David |
|
"Kloster
blandt egetræer", 1809/10,
Alte Nationalgalerie, Berlin/"Abbey
among Oak Trees", 1809/10,
Alte Nationalgalerie, Berlin. |
|
Friedrich,
Caspar David
(1774-1840). Tysk
maler. Født i Greifswald og død i Dresden. Han var elev ved Kunstakademiet i København
1794-98, derefter
bosat i Dresden. Friedrich var den tyske romantiks største landskabsmaler.
I hans billeder ses en stærk, dyster og vemodig
natur i hvilken mennesket fremstår lille. Friedrich inspirerede symbolisterne
og surrealisterne. |
Friedrich,
Caspar David
(1774-1840).
Considered the most important
German Romantic painter. He was born in
Greifswald, and he died in Dresden. He studied
in Copenhagen until 1798 before settling in
Dresden.
He described nature as rough,
gloomy and melancholic
- small human beings vs a great nature. Symbolist
and Surrealist artists
were influenced by Friedrich. |
|
|
|
|
|
1 |
"Måneopgang over havet",
1800, Alte Nationalgalerie, Berlin.
"Moonrise over
the Sea", 1800, Alte Nationalgalerie, Berlin. |
2 |
"Munk ved havet",
1809/10, Alte Nationalgalerie, Berlin/"Monk by the
Sea",
1809/10, Alte Nationalgalerie, Berlin. |
3 |
"Munk ved havet",
1809/10, Alte Nationalgalerie, Berlin/"Monk by the
Sea",
1809/10, Alte Nationalgalerie, Berlin.
"Kloster
blandt egetræer", 1809/10, Alte Nationalgalerie, Berlin.
"Abbey
among Oak Trees", 1809/10,
Alte Nationalgalerie, Berlin.
|
4 |
"To mænd ved havet",
1817, Alte Nationalgalerie, Berlin/"Two Men by the
Sea",
1817, Alte Nationalgalerie, Berlin. |
5 |
"To mænd betragter månen", ca. 1825-30, Metropolitan Museum of Art, New York.
"Two Men Contemplating the Moon", c. 1825-30, Metropolitan Museum of Art, New York. |
|
|
|
|
|
1 |
"Vandringsmand
over et tågehav", ca.
1818,
Hamburger Kunsthalle/"Wanderer
Above the Sea of Fog", c. 1818,
Hamburger Kunsthalle. |
2 |
"Kridtklint
på Rügen", 1818,
Museum
Oskar Reinhart am Stadtgarten, Winterthur, Schweiz.
"Chalk
Cliffs on Rügen",
1818,
Museum
Oskar Reinhart am Stadtgarten, Winterthur,
Switzerland. |
3 |
"Kvinde på strand ved Rügen", ca. 1818, Museum
Oskar Reinhart am Stadtgarten, Winterthur, Schweiz.
"Woman on the Beach of Rügen", ca. 1818,
Museum
Oskar Reinhart am Stadtgarten, Winterthur,
Switzerland. |
4 |
"Havnen i Greifswald",
ca. 1818-20, Alte Nationalgalerie, Berlin/"Greifswald
Harbour", c. 1818-20, Alte Nationalgalerie, Berlin. |
5 |
"Aftenen",
1820-1821, Niedersächsisches
Landesmuseum, Hannover/"The Evening",
1820-1821, Niedersächsisches
Landesmuseum, Hannover. |
|
|
|
|
1 |
"Det ensomme træ",
1822, Alte Nationalgalerie, Berlin/"The Solitary
Tree",
1822, Alte Nationalgalerie, Berlin. |
2 |
"Kvinden
ved vinduet",
1822,
Alte Nationalgalerie,
Berlin/"Woman
at a Window", 1822, Alte Nationalgalerie,
Berlin. |
3 |
"Dybt inde i skoven i
måneskin", omkr. 1823, Alte Nationalgalerie, Berlin.
"Deep in the Forest by Moonlight",
about 1823, Alte Nationalgalerie, Berlin. |
4 |
"En
mand og en kvinde betragter
månen", ca.
1824,
Alte Nationalgalerie,
Berlin.
"Man
and Woman Contemplating the Moon",
c. 1824, Alte Nationalgalerie,
Berlin. |
|
|
|
|
1 |
"Ruiner af Eldena
klosterkirke nær Greifswald",
1824-25, Alte Nationalgalerie, Berlin.
"Ruins of Eldena Abbey
near Greifswald"
1824-25, Alte Nationalgalerie, Berlin. |
2 |
"Watzmann
bjerget",
1824-1825,
Alte Nationalgalerie,
Berlin/"The
Watzmann Mountain",
1824-1825,
Alte Nationalgalerie,
Berlin. |
3 |
"Bjælkehytte dækket af
sne", 1827, Alte Nationalgalerie, Berlin/"Cabin
Covered in Snow", 1827, Alte Nationalgalerie,
Berlin. |
4 |
"Egetræ i sneen",
1829, Alte Nationalgalerie, Berlin/"Oak Tree in
the Snow", 1829, Alte Nationalgalerie, Berlin. |
|
|
|
|
1 |
"Riesengebirge",
ca. 1830-35, Alte Nationalgalerie, Berlin/"The
Riesengebirge Mountains", ca. 1830-35, Alte
Nationalgalerie, Berlin. |
2 |
"Livsstadier",
ca. 1835, Museum der Bildenden Künste,
Leipzig.
Et
allegorisk billede, en meditation over
dødelighed og livets flygtighed. En
gammel mand, Friedrich selv, går frem
mod to voksne og to børn, den lille
dreng er hans søn Gustav Adolf der
holder en svensk vimpel (Friedrichs
hjemby Greifswald tilhørte fra
1648-1815 Svensk-Vorpommern), den
lille pige er hans datter Agnes Adelheid, den unge pige hans datter
Emma og manden med den høje hat hans
nevø Johann Heinrich. De fem figurer
korresponderer med de fem skibe.
Scenen er en havneby ved det Baltiske
hav i skumringstiden.
"The
Stages of Life",
c. 1835, Museum der Bildenden Künste,
Leipzig.
An
allegorical painting, a meditation on mortality
and on the transience of life. An aged
man, Friedrich himself, walking
towards two adults and two children,
the small boy holding up a Swedish
pennant is his son Gustav Adolf
(Friedrich's native town the Swedish
Pomeranian town of Greifswald belonged
to the crown of Sweden between
1648-1831) and the small girl his
daughter Agnes Adelheid, the young
girl his daughter Emma, and the man
wearing af top hat his nephew Johann
Heinrich. The five figures are echoed
by five ships. The scene is a Baltic
Sea port in the dusk. |
3 |
"Klippehule i Harzen", ca. 1837/"Rock Cave in the Harz", c. 1837. |
4 |
"Oldtidsgrav
ved Gützkow", ca. 1837. H.M. Dronningens Håndbibliotek,
Amalienborg.
"Prehistoric Grave at Gützkow", c. 1837. HM The Queen's Reference Library, Amalienborg Palace, Copenhagen. |
|
|
|
Delacroix,
Eugène |
|
"Friheden
fører folket på barrikaderne", 1830, Louvre,
Paris/"Liberty
Leading the People", 1830, Musée
du Louvre, Paris. |
|
Delacroix,
Eugène
(1798-1863). Fransk nybarok romantisk maler og rubenist. En af fransk romantiks største kunstnere. Kendt
som farvens mester. I hans værker ses dramatisk bevægelse i
farve, komposition og motiv. Delacroix var
orientalist. I 1800-tallet begyndte franske og
engelske kunstnere at male motiver fra
Nærorienten og Nordafrika. Delacroixs dagbøger fra 1893-95 indeholder
kunstfilosofiske betragtninger. |
Delacroix,
Eugène
(1798-1863). French Neo-Baroque Romantic
painter and Rubenist. The most important of
the French Romantic painters. Known as
"master of color". |
1600-tals
striden
mellem tegningen
og farven |
I 1671 opstod en
strid på Det
Kongelige
Akademi for
Maleri og
Skulptur i Paris
(Académie Royale
de Peinture et
de Sculpture) om
hvorvidt det
væsentligste i
malerkunsten var
tegningen eller
farven. På den
ene side stod
poussinisterne,
opkaldt efter
den franske
barokmaler
Nicolas Poussin,
der anså tegning
som værende
væsentligst.
Poussinisterne
støttede sig den
platoniske
forestilling om
at den ideale
genstand fra
ideernes verden,
som man alene
kan se med
sjælens øje,
kunne genskabes
i konkret form
(ved tegning som
formskabende) og
ses med legemets
øje i den
sanselige
fænomenernes
verden.
På den anden
side stod
rubenisterne,
opkaldt efter
den flamske
barokmaler
Peter Paul
Rubens, der
var forkæmpere
for farvens
suverænitet.
Striden rasede i
mange år før
rubenisterne
sejrede.
Formålet med at
male var ifølge
rubinisterne at
bedrage øjet ved
at skabe en
efterligning af
liv eller af
natur og
manipulere med
farven. |
|
|
|
|
|
1 |
"Dantes
bark", 1822, Louvre, Paris. Delacroixs første store værk, der
signalerer et stilskifte fra
nyklassicisme til romantik. Billedet
beskriver en episode i Dantes
"Inferno". Dante og Virgil
udholder en farefuld overfart over
floden Styx. På Dantes rejse til
frelse er den romerske poet Virgil
hans ledsager til himlens port. Om
Dante se
her.
"The
Barque of Dante",
1822, Musée du Louvre, Paris.
Delacroix's first major painting
signaling a change of direction in
his style from Neo-Classicism towards
Romanticism. It depicts an episode
from Dante's "Inferno".
Dante and Virgil endures a fearful
crossing of the River Styx. On Dante's
journey to salvation the Roman poet
Virgil is his guide to the gates of
heaven. |
2 |
"Forældreløs
pige på kirkegård",
1924,
Louvre, Paris/"Orphan
Girl at the Cemetery", 1924, Musée
du Louvre, Paris. |
3 |
"Grækenland drager sit sidste suk på ruinerne af Messolonghi",
1826, Musée des Beaux-Arts, Bordeaux.
"Greece
Expiring on the Ruins of Messolonghi",
1826, Musée des Beaux-Arts, Bordeaux. |
4 |
"Sardanapalus'
død",
1827-1828,
Louvre, Paris/"The
Death of Sardanapalus",
1827-1828, Musée du Louvre, Paris. |
|
|
|
|
1 |
"Fanatikerne i Tanger",
1837-1838, Minneapolis Institute of
Arts/"Fanatics of Tangier",
1837-1838, Minneapolis Institute of Arts. |
2 |
"George
Sand og Frédéric Chopin",
1838.
George Sand (1804-1876) var pseudonym
for den franske forfatter
Amandine-Aurore-Lucile Dupin.
"George
Sand and Frédéric Chopin",
1838.
George Sand (1804-1876) was a pseudonym
for the French novelist
Amandine-Aurore-Lucile Dupin. |
3 |
"Jacobs kamp med
englen",
1857-1861, freske, Saint-Sulpice, Paris/"Jacob Wrestling with the
Angel", 1857-1861, mural,
Saint-Sulpice, Paris. |
4 |
"Heliodorus'
uddrivelse af templet",
1857-1861, freske, Saint-Sulpice, Paris.
"The
Expulsion of Heliodorus from the Temple", 1857-1861, mural,
Saint-Sulpice, Paris.
|
5 |
Delacroixs
atelier
i Paris/Delacroix's
Studio, Paris. |
|
|
Turner, William |
|
"Fiskerbåde
med høkere der pranger om fisk",
1837-38, Art
Institute of Chicago.
"Fishing Boats with Hucksters
Bargaining for Fish", 1837-38,
Art Institute of
Chicago. |
|
Turner,
Joseph Mallord William
(1775-1851). Engelsk lysmaler,
impressionismens far.
Karakteristisk er hans atmosfæriske landskaber og
søstykker. Turner blev født i London som søn af en barber. I 1789, 14
år gammel, blev han optaget på Det Kongelige Kunstakademi
(Royal Academy Schools). 17 år gammel lavede han
topografiske tegninger til magasiner. Han var inspireret af
bl.a. den hollandske maler Villem van der Velde. I 1790 og de følgende 10 år udstillede han akvareller på
Royal Academy, og han udstillede oliemalerier fra 1796. I
1802 rejste han til Paris, hvor
Lorrain og
Poussin blev vigtige inspirationskilder for
hans teknik og motivvalg. Ud over Frankrig rejste han
i Skotland, Irland, Schweiz, Belgien, Holland,
Tyskland og Italien. I 1807 blev han professor i
perspektiv på Royal Academy. I 1840 mødte han
kritikeren John Ruskin, som fik stor betydning som
fortaler for hans kunst.
Turner testamenterede de fleste af sine værker til
England. Hovedparten tilhører Tate Britain i London.
En særlig afdeling for Turners kunst blev åbnet i
1987, "The Clore Gallery for
the Turner Collection at the Tate Gallery", Clore
Gallery er bygget sammen med Tate Gallery i London. |
Turner,
Joseph Mallord William
(1775-1851). The British painter of light,
the father of Impressionism - atmospheric
paintings - landscapes and seascapes. He was
born in London as son of a barber. In 1789, 14
years old, he entered the Royal
Academy Schools, and at the age of 17 he made
topographical drawings for magazines. He
was influenced by e.g. the Dutch painter Willem
van der Velde. In 1790 and the following
10 years, he exhibited watercolous at the
Royal Academy, and he exhibited oil paintings
from 1796.
In 1802 he went to Paris in France, where
Lorrain
and
Poussin
became important for his technique and his
choice of motifs. Besides France he travelled in
Scotland, Ireland, Switzerland, Belgium, the
Netherlands, Germany and Italy. In 1807 he
became professor at the Royal Academy. In 1840
he met the critic John Ruskin, who became the
great spokesman for his works.
Turner bequeathed much of his works to his
native country. The majority of his works belong
to Tate Britain in London. The Clore Gallery for
the Turner Collection at the Tate Gallery,
London, opened its doors to visitors in 1987. |
|
|
|
1 |
"Den
gamle London Bridge", ca.
1796,
British Museum, London/"Old
London Bridge",
c. 1796, British Museum, London. |
2 |
"Færge i Saltash, Cornwall", ca. 1811,
Metropolitan
Museum of Art,
New York.
"Saltash with the Water Ferry, Cornwall", c. 1811,
Metropolitan
Museum of Art,
New York. |
3 |
"Venedig: Punta della
Dogana og kirken San
Giorgio Maggiore", 1834,
National Gallery of Art,
Washington D.C.
"Venice: The Dogana and San
Giorgio Maggiore", 1834, National Gallery of Art,
Washington D.C. |
4 |
"Prammænd læsser kul i
måneskin", 1835,
National Gallery of Art,
Washington D.C.
"Keelmen Heaving in Coals by
Moonlight", 1835,
National Gallery of Art,
Washington D.C. |
5 |
"Venedig, set fra kirken Santa Maria della
Salute", ca. 1835,
Metropolitan Museum of Art,
New York.
"Venice, from the Porch of Madonna della Salute", c. 1835,
Metropolitan
Museum of Art,
New York. |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
"Aostadalen
snestorm, lavine og tordenvejr",
1836-37, Art
Institute of Chicago.
"Valley of Aosta Snowstorm, Avalanche, and
Thunderstorm", 1836-37,
Art Institute of
Chicago. |
2 |
"Den
tapre Temeraire bliver slæbt til sin
sidste ankerplads for at ophugges",
1838,
National Gallery, London.
"The
Fighting Temeraire tugged to her last
Berth to be broken up",
1838, National Gallery, London. |
3 |
"Snestorm,
dampbåd ved en havnemunding ",
1842, Tate Gallery,
London.
"Snow
Storm, Steam-Boat off a Harbour's
Mouth",
1842, Tate Gallery, London. |
4 |
"Begravelse
på havet",
1842,
Clore Gallery for the Turner Collection, London.
"Burial
at Sea",
1842, Clore Gallery for the Turner
Collection, London. |
5 |
"Indsejlingen til Venedig", 1844,
National Gallery of Art,
Washington D.C..
"Approach to Venice",
1844,
National Gallery of Art,
Washington D.C. |
6 |
"Hvalfangere", ca. 1845,
Metropolitan
Museum of Art,
New York.
"Whalers", c. 1845,
Metropolitan
Museum of Art,
New York. |
|
|
|
|
|
Constable,
John |
|
"Høvognen",
1821, The National Gallery,
London/"The
Hay Wain", 1821, The National
Gallery, London. |
|
Constable,
John (1776-1837). Engelsk
landskabsmaler, født i Suffolk, død i London. Han var
søn af en velhavende møller, der ikke var særlig
begejstret for sønnens kunstnerdrømme - en manglende
begejstring mødte Constable også senere i livet
bl.a. da han i 1829 blev medlem af akademiet i
London, hvor han blev mindet om,
at medlemskabet var en særlig ære, fordi landskabsbilleder ikke
havde særlig høj status (historiemaleriet rangerede
højest), og hans malerier vakte modvilje i England. Der var en uvant spontanitet og dristighed i hans
malemåde, imidlertid blev hans udtryksform skelsættende
i den europæiske kunst. Det eneste af hans billeder,
der i tiden fik særlig interesse var
"Høstvognen", der blev udstillet på salonen
i Paris i 1824 - Delacroix gav udtryk for, at
Constables malemåde fik ham til at
ændre sin stil. Constable blev en af det moderne
landskabsmaleris grundlæggere og fik betydning for
Barbizonskolen og de franske impressionister. Han var inspireret af Ruisdael og
Lorrain, men modstander af fantasiflugt, han viste stor
interesse for himlen og udførte en række luftstudier. Constable undgik pittoreske motiver
(modsat andre romantiske malere) og så det som sin opgave at
male den ydmyge og helt anonyme natur.
Han malede to udgaver af "Høstvognen" begge
fra 1821, "Høstvognen
I", 1821, tilhører Victoria and Albert Museum,
London. |
Constable,
John
(1776-1837). English landscape painter. He was born in
Suffolk, he died in London. His father, a wealthy miller,
was not very enthusiastic about his son's dreams of being an
artist - a lacking enthusiasm Constable met later in life,
e.g. when he in 1828 became a member of the Royal Academy in
London, where he had been reminded that his membership was a
special honour because landscape painting was not considered
high status (history painting ranked highest), and his
paintings were unpopular in his native country - there was
an unaccustomed spontaneity and boldness in his way of
painting, however his mode of expression became epoch-making
in the European art. One painting, "The Hay Wain",
shown at the Paris Salon in 1824, attracted special
attention. He became one of the founders of modern landscape
painting, he influenced the Barbizon School and the French
Impressionists, he himself was influenced by Ruisdael and
Lorrain
- Constable was against fantasy flight, he showed great interest
in painting the sky and executed a number of air studies -
he worked in the open air. Constable avoided picturesque
motifs (contrary to other romantic painters) and saw it as
his task to paint the humble and anonymous nature. |
|
|
1 |
"Bådebyggeri
nær Flatford Mill",
1815,
Victoria and Albert Museum, London.
"Boat-building
near Flatford Mill",
1815, Victoria and Albert Museum,
London. |
2 |
"Den hvide hest", 1818-19,
National Gallery of Art,
Washington D.C./"The White Horse", 1818-19,
National Gallery of Art,
Washington D.C. |
3 |
"Salisbury
katedralen set fra biskoppens
jorde",
1823, Victoria and Albert Museum, London. John Fisher, biskoppen af Salisbury, bestilte billedet. Biskoppen og hans hustru ses til venstre i billedet.
"Salisbury
Cathedral from the Bishop's Ground",
1823, Victoria and Albert Museum,
London. John Fisher, the bishop of
Salisbury, commisioned the painting.
The bishop and his wife can be seen at
the bottom left of the painting. |
4 |
"Salisbury
katedralen set fra biskoppens
jorde",
ca. 1825,
Metropolitan Museum of Art,
New York.
"Salisbury Cathedral from
the Bishop's Grounds", c.
1825,
Metropolitan Museum of Art,
New York.
|
5 |
"Kornmarken",
1826, The National
Gallery, London/"The Cornfield",
1826, The National Gallery, London. |
6 |
"Stonehenge",
1836, Victoria and Albert Museum, London. |
|
|
Schinkel,
Karl
Friedrich |
|
Det
nye vagthus (Neue Wache),
Nyklassicisme, 1816, Unter
den Linden, Berlin.
New
Watchhouse (Neue Wache),
Neoclassicism, 1816, Unter
den Linden, Berlin. |
|
|
"Middelalderby ved
vandet", efter 1813,
Neue
Pinakothek, München.
"Medieval
Town by Water",
after 1813,
Neue Pinakothek, Munich. |
|
|
|
Schinkel,
Karl Friedrich
(1781-1841)
Født i Neuruppin i Preussen, død i
Berlin. Tysk romantisk maler og
nyklassicistisk arkitekt. Schinkel
studerede på Bauakademie i Berlin under
Friedrich Gilley. Fra 1803-05 rejste han i
Italien og Frankrig.
Som
arkitekt opførte han i Berlin: Schauspielhaus,
Altes Museum og Neue Wache. |
Schinkel,
Karl Friedrich
(1781-1841).
Born in Neuruppin,
Prussia, he died in Berlin. German
romantic painter and
neoclassical
architect. He studied under Friedrich Gilley at the
Bauakademie in Berlin. From 1803-05 he
travelled through Italy and France.
As architect he built in Berlin: Schauspielhaus,
Altes Museum and Neue Wache. |
|
|
1 |
"Morgen",
1813, Alte Nationalgalerie, Berlin/"Morning",
1813, Alte Nationalgalerie, Berlin. |
2 |
"Udsigt til Mont Blanc",
1813, Alte Nationalgalerie, Berlin/"View of Mont
Blanc", 1813, Alte Nationalgalerie, Berlin. |
3 |
"Gotisk kirke på en
klippe ved havet", 1815, Alte Nationalgalerie, Berlin/"Gothic Church on a Rock by the Sea",
1815, Alte Nationalgalerie, Berlin. |
4 |
"Gotisk
katedral med kejserpalads",
1815,
Alte Nationalgalerie, Berlin/"Gothic
Cathedral with Imperial Palace",
1815,
Alte Nationalgalerie, Berlin. |
|
|
|
|
1 |
"Udsigt over italiensk
landskab", 1817, Alte Nationalgalerie, Berlin/"View
of an Italian Landscape", 1817, Alte Nationalgalerie,
Berlin. |
2 |
"Klippebue", 1820, Alte Nationalgalerie, Berlin/"Rock
Arch", 1820, Alte
Nationalgalerie, Berlin. |
3 |
"Slot ved floden", 1820, Alte Nationalgalerie, Berlin/"Castle by the
River", 1820, Alte
Nationalgalerie, Berlin. |
4 |
"Rugard på øen Rügen", 1821, Alte Nationalgalerie, Berlin/"The Rugard at
the Rügen Island", Alte Nationalgalerie, Berlin. |
5 |
"Høstfestoptog",
1826, Alte Nationalgalerie, Berlin/"Harvest
Festival Procession", 1826, Alte Nationalgalerie,
Berlin. |
|
|
|
Schinkels nyklassicistiske
arkitektur i Berlin/Schinkel's
Neoclassical architecture in
Berlin |
|
|
|
|
1 |
Det
nye vagthus (Neue Wache),
nyklassicisme, 1816, Unter den Linden,
Berlin.
Oprindeligt vagtbygning for den deling, der skulle
beskytte den preussiske kronprins. Siden 1931
mindesmærke for alle tyske krigsofre.
New
Watchhouse (Neue Wache),
Neoclassicism, 1816, Unter den Linden,
Berlin.
Originally a guardhouse for the troops of the Crown
Prince of
Prussia. Since 1931 war memorial.
|
2 |
Skulpturen i Neue Wache
"Moder med sin døde søn" er udført af Käthe Kollwitz.
The sculpture "Mother with her
Dead Son" in New Watchhouse is executed by
Käthe Kollwitz. |
3 |
Eduard Gaertner, "Neue
Wache i Berlin", 1833, Alte Nationalgalerie, Berlin.
Eduard Gaertner, "The Neue Wache in Berlin",
1833, Alte Nationalgalerie, Berlin. |
4 |
Altes
Museum, Berlin, 1825-28/Altes
Museum (Old Museum), Berlin,
1825-28. |
5 |
Skuespilhuset
i Berlin, ca. 1825, maleri udført af tysk kunstner/Schauspielhaus
(drama theatre) in Berlin,
c. 1825, painting by German artist. |
|
|
|
Corot,
Jean-Baptiste Camille |
|
"Færgemand mellem siv", ca. 1865,
Metropolitan Museum of Art,
New York/"Boatman among the Reeds",
c. 1865,
Metropolitan Museum of Art,
New York. |
|
Corot,
Jean-Baptiste Camille
(1796-1875). Fransk maler
af landskaber, figurbilleder og portrætter.
Romantisk, men reagerede på romantikkens manglende kontakt
med samtiden. |
Corot,
Jean-Baptiste Camille
(1796-1875). French painter of landscapes,
figure paintings and portraits. Romantic painter
who reacts against the style's lack of contact
with its age. |
|
|
1 |
"Broen
ved Narni", 1826,
Louvre, Paris/"The
Bridge at Narni", 1826, Musée du
Louvre, Paris. |
2 |
"Selvportræt
med palet", 1834, Galleria degli Uffizi, Firenze/"Self-portrait
with Palette", 1834, Galleria
degli Uffizi, Florence. |
3 |
"Udsigt
over Venedig: Den lille plads set fra
Riva degli Schiavoni",
1835-1845, The Norton Simon Foundation,
CA, USA.
"View
of Venice: The Piazzetta Seen from the
Riva degli Schiavoni",
1835-1845, The Norton Simon Foundation,
CA, USA. |
4 |
"Château
de Rosny",
1840, Musée du Louvre, Paris. |
5 |
"Udsigt
over la Rochelle",
1851,
G. Renand Samlingen, Paris/"View
of La Rochelle",
1851, G. Renand Collection, Paris. |
|
|
|
1 |
"Vejen
til Sèvres", 1855-1865,
Louvre, Paris/"Road
to Sèvres", 1855-1865, Musée
du Louvre, Paris |
2 |
"Stråtækt landsby (Flesselles
ved Amiens)",
1864,
Baltimore Museum of Art BMA.
"Thatched Village (Flesselles
near Amiens)", 1864,
Baltimore Museum of Art BMA. |
3 |
"Minder
fra Montefontaine ", 1864, Louvre,
Paris/"Memory
of Montefontaine", 1864, Musée
du Louvre, Paris. |
4 |
"Katedralen
i Mantes",
1865-69,
Musée des Beaux-Arts de Reims/"The
Cathedral of Mantes", 1865-69,
Musée des Beaux-Arts de Reims. |
5 |
"Blomsterkrans", ca.
1865-70,
Baltimore Museum of Art BMA/"The Crown of Flowers",
c. 1865-70,
Baltimore Museum of Art BMA. |
|
|
|
|
|
|
1 |
"Kirken
i Marissel nær Beauvais",
1866, Louvre, Paris.
"Church
at Marissel, near Beauvais",
1866, Musée du Louvre, Paris. |
2 |
"Ville
dAvray",
1867, National Gallery of Art,
Washington. |
3 |
"Broen
i Mantes",
ca. 18681870/"The
Bridge at Mantes", c.
18681870. |
4 |
"Kvinden
med perlen", 1868-70, Louvre, Paris. Kvindens hovedpryd, et blomsterblad, blev tidligere antaget for at være en perle. Corots fortolkning af Leonardo da Vincis Mona Lisa.
"Woman
with the Pearl", 1868-70, Musée du Louvre,
Paris. The posture is identical to that of Mona Lisa by Leonardo da Vinci. |
|
|
|
|
Dahl, J.C. |
|
"Vinterlandskab ved Vordingborg", 1829, Statens Museum for
Kunst.
"Winter Landscape near Vordingborg, Denmark",
1829,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
|
Dahl,
J.C. (Johan Christian) (1788-1857).
Norsk maler født i Bergen og død i Dresden. Han
kom i malerlære i Bergen og rejste senere til
København, hvor han opholdt sig fra 1811-18 og
uddannede sig på Kunstakademiet, hvor især
Eckersberg
var en stor inspiration for ham. Han studerede den
Kgl. Malerisamlings ældre nederlandske landskaber.
Eckersbergs præcise naturstudium og de
nederlandske maleres stemningsbetonede landskaber
blev bestemmende for Dahls kunst, som dog først
fandt sit endelige udtryk efter, at han i Dresden
for alvor var blevet bekendt med den tyske
romantiks landskabsmaleri især
Caspar
David Friedrichs kunst. Dahl var
romantiker og dramatiker, og detaljerne i hans
maleri var baseret på indgående naturstudier. I
1824 efter en rejse til Italien, bosatte han sig i
Dresden og blev professor ved Dresden Kunstakademi.
Dahl fik stor betydning
for dansk og norsk landskabsmaleri. |
Dahl,
J.C. (Johan Christian) (1788-1857). Norwegian painter. He was born in Bergen,
Norway
and died in Dresden, Germany. From 1811-18
he lived
in Copenhagen and was educated at The
Royal Danish Academy of Fine Arts, at the
same time he
studied Dutch landscape paintings at the Royal Collection of
Paintings. He was influenced by
Eckersberg's
paintings and the Dutch painters impressive landscapes,
however it was in Dresden, he found his final expression -
in Dresden he made acquaintance with German Romantic
Painting (Caspar
David Friedrich).
Dahl was romanticist and dramatist, and the details in his
paintings were based on accurate nature studies. In 1824,
after a journey to Italy, Dahl settled down in Dresden, and
he was appointed professor at the Dresden Academy of Fine
Arts. Dahl got great influence on the Danish and Norwegian
landscape painters. |
|
|
1 |
Broen over Tryggevælde å med udsigt til Køge", ca.
1815, Statens Museum for
Kunst.
"The Bridge across Tryggevælde River with a View of
Køge, Zealand", c. 1815,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
2 |
"Vesuvs udbrud", 1820, Statens Museum for Kunst/"The Eruption of
Vesuvius", 1820,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
3 |
"To mænd set bagfra foran et vandfald",
1823, Metropolitan Museum of Art, New York.
"Two Men Seen from behind before a Waterfall", 1823,
Metropolitan Museum of Art, New York. |
4 |
"Vesuv i udbrud",
1824,
Metropolitan Museum of Art,
New York/"The Eruption of
Vesuvius",
1824,
Metropolitan Museum of Art,
New York. |
|
|
|
1 |
"Etschdalen ved Roveredo", 1824, Statens Museum for Kunst/"The Etsch Valley near Roverede", 1824,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
2 |
"Slindebirken,
vinter", 1838, Ny Carlsberg Glyptotek, København/"The Slinde Birch, Winter", 1838,
Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen. |
3 |
"Københavns Havn i måneskin", 1846,
Metropolitan Museum of Art, New York.
"Copenhagen Harbour by Moonlight", 1846, Metropolitan Museum
of Art, New York. |
|
|
Füssli, Johann Heinrich |
Füssli, Johann Heinrich
(1741-1825).
Efter 1779 Henry Fuseli.
Schweizisk maler og
forfatter. Religiøse,
mytologiske, litterære
motiver. Mareridt.
Inspireret af
Michelangelo og
manieristerne og
Rembrandts belysning.
Opholdt sig i Rom 1770-78
senere arbejdede han i
England. |
|
|
|
1 |
"Mareridtet", 1781, Detroit Institute of Arts/"The Nightmare", 1781,
Detroit Institute of Arts. |
2 |
"De tre troldkvinder", 1783, Kunsthaus Zürich/"The Three Witches", 1783, The Museum of Modern Art, Zurich. |
3 |
"Titania kærtegner Bottom med æselhoved",
1793-94, Kunsthaus Zürich.
"Titania Caresses Bottom with the Donkey's Head",
1793-94, The Museum of Modern Art, Zurich. |
4 |
"Oberon drypper saften fra kærlighedsblomsten i øjnene på den sovende Titania", 1793-94, Kunsthaus Zürich. Scene fra Shakespeares "En skærsommernatsdrøm".
"Oberon drops the liquid from the flower in Titania's eyes while she is sleeping", 1793-94, The Museum of Modern Art, Zurich. Scene from Shakespeare's "A Midsummer Night's Dream". |
|
|
|
1 |
"Ensomhed ved daggry", 1794-96, Kunsthaus Zürich/"Solitude at Dawn", 1794-96, The Museum of Modern Art, Zurich. |
2 |
"Ensomhed i morgenskumringen",
1797-99/"Loneliness in the Morning Twilight",
1797-99. |
3 |
"Kvinderne fra Hastings", 1798-1800, Kunsthaus Zürich/"The Ladies of Hastings", 1798-1800, The Museum of Modern Art, Zurich. |
4 |
"Stilhed", omkr. 1799-1801, Kunsthaus Zürich/"Silence", about 1799-1801, The Museum of Modern Art, Zurich. |
|
|
|
|
1 |
Leberecht Lortet,
"Matterhorn", 1866. |
2 |
Leberecht Lortet, "Alpelandskab" eller "Bjergrigt landskab"/Leberecht Lortet, "Alpine Landscape" or "Mountainous Landscape". |
3 |
Carl Georg Enslen, "Parti af katedralen i Köln, set fra vest", 1839/Carl Georg Enslen, "View of Cologne Cathedral, seen from the West", 1839. |
4 |
Otto Frölicher, "Alpelandskab"/Otto Frölicher, "Alpine Landscape". |
|
|
|
1 |
Kaspar Kässli,
"Rhône-gletsjeren", 1878/Kaspar Kässli,
"The Rhône Glacier", 1878. |
2 |
Jean-Antoine Linck, "Udsigt over Alperne set hvælvingen, kaldet huen", 1799.
Jean-Antoine Linck, "View of the Alps Seen From the Arch, Called the Cap", 1799. |
3 |
Anton Winterlin, "Lauterbrunnen dalen og Jungfrau massivet", 1865/Anton Winterlin, "Lauterbrunnen Valley and the Jungfrau Massif", 1865. |
4 |
Francois Diday, "Pissevache vandfaldet", 1852/Francois Diday, "The Pissevache Waterfall ", 1852. |
|
|
|
1 |
Francis Danby,
"Afgrunden", ca. 1827/Francis Danby,
"The Precipice", ca. 1827. |
2 |
Gustave Dorè, "Skotsk landskab", 1875-80/Gustave Dorè, "Scottish Landscape", 1875-80. |
3 |
Caspar Wolf, "Stenhvælving ved St. Beatus grotten", 1776/Caspar Wolf, "Stone Vault at St Beatus Cave", 1776. |
4 |
Caspar Wolf, "Bjørnehule i Welschenrohr", 1778/Caspar Wolf, "Bear Cave at Welschenrohr", 1778. |
5 |
Carl Friedrich Lessing, "Bjerglandskab: Kløft med ruiner", 1850/Carl Friedrich Lessing, "Rock Landscape: Gorge with Ruins", 1850. |
|
|
|
1 |
Johann Heinrich
Füssli, "Ensomhed i morgenskumringen",
1797-99/Johann Heinrich
Füssli, "Loneliness in the Morning
Twilight", 1797-99. |
2 |
Anton Graff, "Portræt af gravøren Adrian Zingg", 1796-99/Anton Graff, "Portrait of the Engraver Adrian Zingg", 1796-99. |
3 |
Fleury Epinat, "Vulkanudbrud" eller "Vesuv i udbrud", 1810/Fleury Epinat, "Volcanic Eruption" or "Vesuvius in Eruption", 1810. |
4 |
Charles Hugo, "Victor Hugo på eksilklippen", 1853/Charles Hugo, "Victor Hugo on the Rock of the Exiles", 1853. |
5 |
Victor Hugo, "Klokketårnet i Gent", 1864/Victor Hugo, "The Belfry of Ghent", 1864. |
|
|
|
1 |
Ernst Ferdinand Oehme,
"Stenbrud i det Saksiske Schweiz",
1860/Ernst Ferdinand Oehme,
"Quarry
in Saxon Switzerland", 1860. |
2 |
Charles Marie Bouton, "Bedende munk i en gotisk kirkeruin", 1824/Charles Marie Bouton, "Praying Monk in the Ruins of a Gothic Church", 1824. |
3 |
Charles Caïus Renoux, "Munke foran et gravmæle", 1828/Charles Caïus Renoux, "Monks in front of a Tomb", 1828. |
4 |
Charles Marie Bouton, "Karl 6.'s vanvid", eller "Parti" fra 1300-tals rummet i Musée des Monuments français, ca. 1815.
Charles Marie Bouton, "The madness of Charles VI", or "View of the 14th-century room in the Musée des Monuments français", ca. 1815. |
|
|
|
1 |
Carl Gustav Carus,
"Højt bjerg", 1822/Carl Gustav Carus,
"High Mountain", 1822. |
2 |
Carl Gustav Carus, "Tintern klostret" eller "Måneskin"/Carl Gustav Carus, "Tintern Abbey" or "Moonlight". |
3 |
Carl Gustav Carus, "Colosseum i Rom", efter 1828/Carl Gustav Carus, "The Colosseum in Rome", after 1828. |
4 |
Carl Gustav Carus, "Visionen om en imaginær by", ca. 1840/Carl Gustav Carus, "The Vision of an Imaginary City", c. 1840. |
|
|
ØVRIGE KUNSTNERE/OTHER
ARTISTS |
|
Cappelen, August Herman
(1827-1852) |
Norsk maler. Romantiske naturbilleder, hovedsageligt skovmotiver fra Telemark. |
|
"Uddøende urskov", 1852,
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og
design, Oslo.
"Decaying forest",
1852, The National Museum of Art,
Architecture and Design, Oslo. |
|
Runge, Philipp Otto
(1777-1810) |
Tysk maler og tegner. Anses
for at være en af de bedste
tyske romantiske malere til
trods for, at han begyndte
at male sent og døde ung.
|
|
"Hülsenbeck
børnene", 1805, Hamburger Kunsthalle.
"The
Hülsenbeck Children",1805, Hamburger
Kunsthalle. |
|
Gericault, Theodore
(1791-1824) |
Fransk maler. Romantik,
realisme og nybarokstil. En
af de tidligste
repræsentanter for det
franske romantiske maleri.
Uhyggelige og makabre
motiver, "Medusas
redningsflåde", og studier
af sindssyge personer.
Malede hestevæddeløbsscener
og kavaleribilleder. |
|
"Heroisk
landskab med fiskere", 1818, Neue
Pinakothek, München.
"Heroic Landscape with Fishermen",
1818, Neue Pinakothek, Munich, Germany.
|
|
|
|
Gros, Antoine-Jean
(1771-1835) |
Fransk maler, romantiker,
barokkens farver og drama.
Som 14-årig elev af J. L.
David. Han mødte Napoleon i
Italien og malede "Bonaparte
på broen ved Arcole" (1799),
billedet er på
Versaillesslottet. Store
billeder med skildringer fra
Napoleons liv, "Napoleon
besøger de pestbefængte i
Jaffa" (1804) på Louvre, og
"Slaget ved Aboukir" (1806)
på Versaillesslottet.
Dekorerede kuplen i Panthéon
i Paris 1811-24.
Hans kontakt med og
inspiration fra Orienten fik
betydning for franske
romantiske malere som
Ingres
og
Delacroix. Han afsluttede
sit liv ved at drukne sig i
Seinen. |
|
"Napoleon
Bonaparte på broen ved Arcole", 1796-97,
Eremitagemuseet, Skt. Petersborg, Rusland.
"Napoleon Bonaparte on the Bridge at
Arcole", 1796-97, The State Herimitage
Museum, Saint Petersburg, Russia. |
|
Stubbs, George
(1724-1806) |
England. Dyrebilleder.
Romantiske følelser overfor
naturens storhed og
voldsomhed. |
|
"En løve
angriber en hest", 1770, Yale University
Art Gallery.
"A Lion Attacking a Horse", 1770,
Yale University Art Gallery. |
|
West, Benjamin
(1738-1820) |
Amerikansk-engelsk historie- og portrætmaler.
Romantisk-klassicistisk stil, barokkens lysopfattelse. Præsident for Londons
kunstakademi.
Hovedværket er seks store billeder af Edward 3.'s
historie, og var oprindelig malet til Windsor Castle, men nu på
Hampton Court. |
|
"To
officerer og en brudgom i et landskab",
1777, Princeton University Art Museum.
"Two Officers and a Groom in a
Landscape", 1777, Princeton University
Art Museum.
|
|
|
|
Blake, William
(1757-1825) |
Engelsk digter, maler og
grafiker. Førrenæssance formsprog,
Michelangelos
symbolik. Udgav en række digtsamlinger med egne
kobberstik bl.a. "Sange om uskyld og erfaring" (1789 og 1794),
"Thels bog" (1789), "Ægteskabet mellem himmel og
helvede" (1790). Illustrerede Jobs Bog, Miltons "Paradise
Lost", Dantes "Divina
commedia". |
|
"Oberon,
Titania og Puk danser med feer", ca.
1786, (fra Shakespeares "En
skærsommernatsdrøm", TATE BRITAIN.
"Oberon, Titania and Puck with Fairies
Dancing", c. 1786, (From Shakespeare's
"A Midsummer Night's Dream", TATE BRITAIN. |
|
Cozens, Alexander
(1717-1786) |
England. Landskaber,
fri fantasi. |
|
"Dal nær
Matlock, Derbyshire", 1756.
"Vale
near Matlock, Derbyshire", 1756.
|
|
Copley, John Singleton
(1738-1815) |
Amerikansk maler. Anvendte
barokkens lyseffekter.
Skildrede i talrige portræt-
og gruppebilleder New Englands overklasse. |
|
"En dreng
med et flyveegern, (Henry Pelham)",
1765, Museum of Fine Arts, Boston.
"A Boy with a Flying Squirrel (Henry
Pelham)", 1765, Museum of Fine Arts,
Boston. |
|
|
|
|
|
Lorentzen, C.A. |
|
"Den
rædsomste Nat i Kiøbenhavn imellem den 4de
og 5te Septr. 1807",
Københavns
bombardement
set fra Kongens
Nytorv,
1807-08, Statens Museum for Kunst. |
|
|
"Dannebrog falder
ned fra Himlen under
Volmerslaget ved
Lyndanisse (Tallin)
i Estland den 15.
juni 1219",
1809, Statens Museum
for Kunst. |
|
|
"Julestuen, 13.
scene", 1814,
Statens Museum for
Kunst. Ludvig
Holberg skrev
komedien
"Juele-Stue" i 1724,
handlingen foregår
hos borgmester
Jeronimus i
Ebeltoft, der ansås
for et ringe og
komisk sted.
På billedet ses
husbonden Jeronimus,
der er imod
afholdelse af den
uanstændige
julestue, gå
blindebuk.
Leonora, Jeronimus'
hustru, er forelsket
i naboen Leander,
som hun skriver med,
men ikke har været
nær, men det kan ske
i julestuen,
forudsat at
Jeronimus vil
afholde en sådan, og
det bliver han
overbevist om at
ville af
skolemesteren, der
argumenterer for
julestuer. Mens
Jeronimus går
blindebuk ser man
hans hustru og
Leander i
døråbningen på vej
til at forsvinde fra
julestuen.
Julestue og julelege
hørte julen til i
16-1700-tallets
bondesamfund, der
blev spist og
drukket og man
morede sig med lege
så som sanglege
(f.eks. Bro, Bro,
Brille) og blindebuk
og knap så
anstændige lege som
at "Trille
julekage", dvs. at
ælte på en karl og
pige, der lå ovenpå
hinanden på et bord.
I 1735 kom en
lovgivning mod
julestuer. |
|
|
Lorentzen, Christian
August (1746-1828). Født
i Sønderborg og død i
København. Dansk maler af
historiemalerier,
genrebilleder, portrætter,
landskaber og illustrator af
Holbergs komedier. Omkring
1771 var Lorentzen i
København og tog
undervisning på
Akademiet,
men om han tog afgang er
uvist. Fra 1779-82 foretog
han rejser til Holland,
Belgien og Frankrig (Paris),
og i 1792 rejste han til
Norge for at male
prospekter. Fra 1803-28 var
Lorentzen professor ved
Akademiet og dets direktør fra 1809-10. |
|
|
|
Sødring, Frederik |
Sødring, Frederik (1809-1862).
Dansk landskabsmaler,
inspireret af den norske
maler
J.C. Dahl. |
Sødring, Frederik
(1809-1862).
Danish landscape painter
influenced by the
Norwegian painter
J.C.
Dahl. |
|
|
"Sommerspiret på Møns Klint. Måneskin", 1831, Statens Museum for
Kunst.
"The Summer Spire on the Chalk Cliffs of the Island
Møn. Moonlight", 1831,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
|
|
"Ruinerne af Brahehus ved Jönköping i Sverige", 1832, Statens Museum for
Kunst.
"The Ruins of Brahehus near Jönköping, Sweden",
1832,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
|
|
"Ung kvinde siddende i et norsk landskab", 1834, Statens Museum for
Kunst.
"Young Woman Sitting in a Norwegian Landscape", 1834,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
|
|
"Parti af Marmorpladsen med ruinerne af den
ufuldførte Frederikskirke", 1835, Statens Museum
for Kunst.
"View of the Marble Square with the Ruins of
the Uncompleted Frederik's Church", 1835,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
|
|
|
Kyhn, Vilhelm |
|
Kyhn, Vilhelm
(1819-1903),
dansk nationalromantisk
maler. Uddannet på
Kunstakademiet i København
1836-40, elev af
Eckersberg. Skildrede næsten udelukkende landskaber, især i Jylland, fortsatte
traditionen fra Købke,
P.C. Skovgaard,
Lundbye og
Dreyer. |
|
1 |
"Forsommer. Landskab i den
romerske Campagne. I baggrunden ses Monte Soracte", 1851, Randers Kunstmuseum.
"Early Summer. Landscape in
the Roman Campagna. In the background is Monte Soracte",
1851, Randers Museum of Art, Denmark. |
2 |
"Vinteraften i en skov", 1853, Statens
Museum for Kunst/"Winter Night in a Forest", 1853,
National Gallery of Denmark. |
3 |
"Indsejlingen til Vejle
Fjord", 1862, Randers Kunstmuseum/"The Approach to the Port,
Vejle Fjord", 1862, Randers Museum of
Art, Denmark. |
4 |
"Parti ved Vejle Fjord", 1862, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"View at Vejle Fjord", 1862,
ARoS
Aarhus Art Museum, Denmark. |
5 |
"Fra egnen ved
Himmelbjerget", 1882, Randers Kunstmuseum/"From the Area around
Himmelbjerget", 1882, Randers Museum of Art, Denmark. |
|
|
Sonne, Jørgen
(1801-1890) |
Dansk
maler. Elev af
Eckersberg.
Malede 1818-20 hovedsagelig
dyrestudier og 1820-28
fortrinsvis slagscener.
Efter studieophold i München
og ophold i Rom malede han
italienske billeder samt
romantiske billeder fra
Nordsjælland. Sonnes hovedværk er
frisen på Thorvaldsens
Museum i København:
Thorvaldsens hjemkomst
(1846- 48), restaureret af
Axel Salto 1951-59.
De slesvigske Krige
inspirerede
ham igen til slagscener,
f.eks. Slaget ved Fredericia
(1849), I Dybbøl skanser i
april 1864 (1871) samt
Danske husarer på heden uden
for Dannevirke 1850 (1872).
I disse billeder skinner
hans nationale begejstring
igennem, idet han kun
skildrede de danske troppers
fremgang, hans historiske
billeder er dog prisværdig
nøjagtige. |
|
"Skt. Hansnat. De syges søvn på
Helenegraven ved Tisvilde", 1847,
Statens Museum for Kunst.
"Midsummer's Eve. Sick People Asleep
upon the Grave of St Helena at Tisvilde",
1847,
National Gallery of Denmark. |
|
Dreyer, Dankvart
(1816-1852) |
Dansk
romantisk maler, elev af
J.L. Lund og
Eckersberg.
En af Danmarks betydeligste
landskabsmalere, inspireret
af
Lundbye og
P.C. Skovgaard. Kendt
for sine jyske landskaber,
ofte med et oldtidsminde
centralt placeret.
Udstillinger i Paris og
London. |
|
"Udsigt mod
Assens", ca. 1835, Statens Museum for
Kunst.
"View towards Assens", c. 1835,
National Gallery of Denmark. |
|
"Stensætning på øen Brandsø med udsigt til
Grønninghoved og Anslet Skov i Slesvig",
e. 1842, BRANDTS, Odense.
"Stone Circle on the island of Brandsø
with a view of Grønninghoved and
Anslet Forest in Schleswig, after 1842,
BRANDTS, Odense. |
|
Skovgaard. P.C.
(1817-1875) |
Dansk
maler. Var tilknyttet den
folkelige danske
landskabstradition. Hans
landskabsbilleder, i klare,
lyse farver, er bygget over
et simpelt
kompositionsskema.
Karakte-ristisk for hans
billeder er det monumentale
format, det rene
landskabelige motiv, hvor
figurerne, hvis der er
nogen, altid kun er
staffage, samt den
overvejende lyse
farveholdning.
Fra
hans såkaldte store periode
fra ca. 1845 til ca. 1860 stammer de
af hans landskabsbilleder,
der tydeligst adskiller sig
fra andre landes
landskabskunst. Hans talent
hvilede først og fremmest på
evnen til at iscenesætte et
motiv uden at blive
teatralsk.
Se Dansk Guldalder. |
|
"Parti
fra udkanten af Tisvilde skov", 1845,
Skovgaard Museet, Viborg.
"A view from the edge of Tisvilde Forest",
1845, Skovgaard Museum, Viborg, Denmark. |
|
|
|
|
Nationalromantisk arkitektur
fra
o. 1850 - o. 1930
håndværkertraditioner
og den nationale baggrund |
Betegnes også
"nordisk
historicisme",
dvs. at i stilen stræbes efter et nordisk formsprog.
Inspirationen er hentet fra vikingetidens ornamentik og
middelalderens arkitektur. Bygningsmaterialerne er mursten,
sandsten, tegl og træ. Dekorationerne er beherskede.
Facaderne er enkle og i mursten eller især hvidkalkede, evt.
med bindingsværk, og tegltagene er stejle og ofte med
kviste. Der ses gavlfacader og kamtakkede gavle. Vinduerne
er småsprossede. |
|
|
|
Nyrop, Martin |
|
|
1 |
Folketeatret i
København, 1876/The theatre "Folketeatret"
in Copenhagen, 1876. |
2 |
Østre Gasværk,
København, 1883/Eastern
Gasworks, Copenhagen, 1883. |
3 |
Provinsarkivet på Jagtvej i København, 1891-92/Regional archives, Jagtvej in Copenhagen, 1891-92. |
4 |
Eliaskirken,
Vesterbro, København,
1905-08. Inspireret af Fjenneslev Kirke. Elias
Church, Copenhagen,
1905-08. Influenced by Fjenneslev
Church. |
5 |
Fraterbrønden, 1912,
Sorø Akademi. |
|
|
Klint,
P.V. Jensen |
|
Peder
Vilhelm Jensen Klint (1853-1930). Klints
hovedværk er Grundtvigskirken (opr.
Grundtvigs Mindekirke), den gule
murstenskirke, på Bispebjerg Bakke, der blev
opført i perioden 1921-1940 til minde om
præsten og salmedigteren m.m.
N.F.S. Grundtvig (1783-1872) -
grundstenen blev lagt på Grundtvigs
fødselsdag den 8. september 1921.
Tårnet blev indviet i 1927 og anvendtes som
kirke (Tårnkirken) frem til byggeriets
færdiggørelse. Arkitekten og sønnen
Kaare Klint (1888-1954) tog over
efter faderens død i 1930 og byggeriet
fortsattes efter hans tegninger.
P.V. Jensen Klint og hans hustru Mathilde
Caroline Pedersdatter Klints (1846-1933)
urner er indmuret i kirkens våbenhus. |
|
|
|
1-2 |
Det gule murstensalter og den
syvarmede messingstage er tegnet af
Kaare Klint efter faderens tegninger.
Tinstagerne er designet af Kaare Klint
og Mogens Koch. |
3 |
Dåbsfad i messing. Omkring fadets centrale Kristusmonogram IHS Jesus Hominum Salvator (Jesus menneskets frelser) lyder indskriften "Lad de smaa børn komme til mig. Formen dem det ikke. Thi Guds rige hører saadanne til" (Markusevangeliet 10,14) - efter "til" i inskriptionen ses et Chi-Rho kors, også kaldet XP-korset, der er dannet af de to første bogstaver i navnet Kristus på græsk X (Chi) P (Rho). |
|
|
|
|
1 |
Døbefont
af P.V. Jensen Klint. |
2 |
Prædikestol tegnet af
Kaare Klint. |
3 |
Kirkestolen
med salmebogshylde er tegnet i
1930'erne af Kaare Klint til
Grundtvigskirken og
Bethlehemskirken på Nørrebro i
København, som han stod for
opførelsen af fra 1935-37.
Kirkestolen er en populær
møbelklassiker. |
4 |
Kororglet,
1940, tegnet af Kaare Klint. |
5 |
Vestorglet,
kirkens hovedorgel, 1965, og
kirkens lysekroner er
tegnet af Esben Klint
(1915-1969), søn af Kaare Klint. |
|
|
Øvrige nationalromantiske bygninger/National
Romantic buildings in Copenhagen |
|
|
Heinrich Wenck, DSB's chefarkitekt, Østerport
Station, 1896-97.
Heinrich Wenck, chief architect of the
Danish State Railways, Østerport
Station, 1896-97. |
|
|
Heinrich Wenck, Københavns Hovedbanegård, 1904-11.
Heinrich Wenck, Copenhagen Central Station, 1904-11. |
|
|
Hans J. Holm, Det Kongelige Bibliotek, København, 1898-1906.
Hans J. Holm, The Royal Library, Copenhagen, 1898-1906. |
|
|
|
|
|
1 |
Vandtårnet i
Esbjerg, opført 1896-97, tegnet af
arkitekten Christian Hjerrild
Clausen (1866-1941).
Tårnet er inspireret af det
middelalderlige boligtårn
Nassauer Haus i Nürnberg. |
2 |
Nassauer Haus i
Nürnberg. |
3 |
Sct. Jørgen Kirke/Holstebro
Kirke, opført 1906-1907, af
arkitekten Vilhelm Ahlmann
(1852-1928). Bl.a. altertavlen
fra den gamle kirke fra 1450,
der blev revet ned i 1905, er
bevaret.
|
4 |
Ting- og Arresthuset i
Fjerritslev, opført i 1909,
tegnet af arkitekten
Victor Nyebølle (1862-1933). |
5 |
Odd Fellow logen,
Holstebro, indviet 1936, tegnet
af arkitekt Niels Peter
Kristian Jensen,
(1883-1942). Jensen var
konduktør hos Ulrik Plesner. |
|
|
Plesner,
Ulrik |
|
Ulrik Plesners kirke
i Skagen, indviet 1910. I 1909-10 blev kirken ombygget af Plesner, som bl.a. gav kirken det nuværende tårn og den Skagengule farve.
Thorvald Bindesbøll medvirkede omkring kirkens indre udformning og udsmykning.
Se forgængerne for den nuværende kirke.
|
The
Skaw church was rebuilt by Ulrik Plesner
and inaugurated 1910. Plesner added the
tower, and the church was painted yellow, "Skagen yellow", similar to the characteristic yellow color known from the houses of the Skaw.
Thorvald Bindesbøll, the pioneer of Danish Art Nouveau, worked together with Plesner on the interior.
See the predecessors of the present church. |
|
Plesner,
Ulrik (1861-1933).
Dansk arkitekt født i Vedersø Præstegård
(hvor digterpræsten
Kaj Munk senere boede) og
død i Skagen og begravet på
Skagen Assistens Kirkegård. I slutningen
af 1870'erne stod han i murerlære, derefter
rejste han til København, hvor han gik på
Teknisk skole, og i 1880 blev han optaget på
Kunstakademiets Arkitektskole og tog
først afgang i 1893. Plesner var aktiv i
især København, hvor han tegnede adskillige
villaer herunder
P.S. Krøyers hus i Bergensgade 10,
og i Skagen, hvortil han kom første gang i
1891.
Plesner blev medlem af kunstnerkolonien (se
Skagensmalerne) og udførte bl.a.
følgende opgaver i Skagen: Udvidelse af
Brøndums Hotel 1897 og 1909.
Ombygning af
P.S. Krøyers Hus,
1801-09.
Hotel Plesner (tidl. købmandsgård),
1907. Tilbygninger til
Michael og Anna
Anchers hus, 1913-14. Klitgården
alias Kongevillaen, 1914, opført som
sommerresidens for
Kong
Christian 10. og Dronning Alexandrine.
Admiralgaarden, 1915, anneks til
Brøndums hotel, navngivet efter Degn
Brøndums bror, Johan Henrik Brøndum, der var
styrmand.
Skagen Sygehus, 1916. Den svenske sømandskirke
i Skagen, 1925, sammen med
Gustaf Ljungman. Skagens Museum, 1928. |
Plesner,
Ulrik (1861-1933). Danish architect,
buried at
the Skaw Assistens Cemetery. Plesner was
paricularly active in Copenhagen, where he
designed several villas, among these
P.S. Krøyer's house in Bergensgade
10, and in the Skaw which he visited for the
first time in 1891.
Plesner joined the artists' colony at the
Skaw (see the Skaw painters), and was the
architect behind buildings in the Skaw such
as: Extension to
Brøndum's Hotel 1897 and 1909.
Rebuilding and modernising of
P.S. Krøyer's House, 1801-09.
Hotel Plesner (a former merchant's
house), 1907. Extensions to
Michael and Anna Ancher's House,
1913-14. Klitgården a former summer
residence of King Christian X and Queen
Alexandrine. Admiralgaarden annexe to
Brøndum's Hotel, named after Degn Brøndum's
brother, Johan Henrik Brøndum, a ship's
mate, called "the Admiral". The Skaw
hospital, 1916. The Swedish Seamen's
Church in the Skaw, 1925, together with
Gustaf Ljungman. The Skaw Museum,
1928. |
|
|
1 |
Ombygning af
P.S. Krøyers Hus,
1801-09/Rebuilding
and modernising of
P.S. Krøyer's House,
1801-09. |
2 |
Tilbygninger til Michael og Anna Anchers hus, 1913-14.
Extensions to Michael and Anna Ancher's House,
1913-14. |
3 |
Klitgården alias Kongevillaen, 1914, opført som sommerresidens for Kong Christian 10. og Dronning Alexandrine.
Klitgården
a former summer residence of King Christian X and Queen Alexandrine. |
4 |
Skagens Museum, 1928/The Skaw Museum, 1928. |
5 |
P.S. Krøyers hus i Bergensgade 10, København/P.S. Krøyer's
house in Bergensgade 10, Copenhagen. |
|
|
Kampmann, Hack |
|
Statsbiblioteket,
Aarhus, 1902.
Erhvervsarkiv fra
1963-2015. Bygningen, der
kaldes "Smykkeskrinet", blev
i 2016 overtaget af Retten i
Aarhus.
The
State library,
Aarhus, 1902.
From 1963-2015 Business
Archives and since 2016 a
part of Aarhus Courthouse.
The building is called "The
Jewel Box". |
Om Hack Kampmann/About
Hack Kampmann |
|
|
|
Historicisme
1830-1890/Historicism
1830-1890 |
Historicisme ses i
1800-tallet og er retninger der
efterligner tidligere
tiders kunst.
Nygotik ca. 1750-1900
kom til at præge romantikken, også i Tyskland, hvor den
romantiske "Sturm und Drang" bevægelse
opstod omkring 1770.
Nyrenæssance.
Nybarok fra ca. 1840-1900.
Nyrokoko. |
Den
stilefterligning det enkelte land valgte var afhængig af
hvilken historisk periode, man betragtede som
væsentligst for landet. I England præges meget
victoriansk arkitektur af nygotikken. I Italien og
Frankrig var det især nyrenæssancen og nybarokken. I
Tyskland var det hovedsageligt den romanske stil man
genoptog, og i
Danmark var det
nederlandsk renæssance også kaldet Christian 4.
stil/Rosenborgstil.
Efterligninger af stilarter ses også i møbelkunsten og
brugsgenstande. |
|
|
|
KUNSTNERE/ARTISTS |
|
|
Dahlerup, Jens
Vilhelm |
|
Dahlerup,
Jens Vilhelm (1836-1907). Dansk
arkitekt, udtrykte sig i forskellige
stilretninger. Han blev uddannet ved
Akademiet
fra 1853-62 og var elev af arkitekterne G.F.
Hetsch og J.H. Nebelong.
Dahlerup, Jens Vilhelm (1836-1907),
Danish historicist architect. He attended
The Royal Danish Academy of Fine Arts from
1853-62 and was apprenticed to the
architects
G.F. Hetsch and J.H. Nebelong. |
|
|
1 |
Det Kongelige teater, 1872-74,
nyrenæssance stil,
i samarbejde med
arkitekten Ove Petersen.
Til 2005 var de tre kunstarter, skuespil,
ballet og opera samlet i huset. Operaen og
balletten har nu til huse i
Operahuset på
Dokøen.
The Royal Theatre, Copenhagen,
1872-74, designed in Neo-Renaissance style
together with the architect Ove Petersen. |
2 |
Hotel
d'Angleterre,
1874,
i samarbejde med
arkitekten
Georg E.W. Møller.
Hotel d'Angleterre on the
historic square Kongens Nytorv, Copenhagen,
1874,
designed
together with the architect Georg E.W. Møller. |
3 |
Pantomimeteatret i
Tivoli
i kinesisk stil, 1874.
The
Chinese Pantomime
Theatre,
Tivoli,
Copenhagen, 1874.
|
4 |
Ny Carlsberg Bryggeri,
Valby, 1882-95, i samarbejde med arkitekten
Hack
Kampmann.
Carlsberg Brewery,
Valby, 1882-95, together with the architect
Hack
Kampmann. |
5 |
Jesuskirken
i Valby, 1885-91, opført for brygger Carl
Jacobsen.
The Jesus Church, Valby, 1885-91,
commissioned by brewer Carl Jacobsen. |
|
|
|
1 |
Statens Museum for Kunst,
1888-95, i samarbejde med arkitekten Georg
E.W. Møller.
National Gallery of Denmark,
1888-95, together with the architect Georg
E.W. Møller. |
2 |
Søpavillonen, 1894/The
Lake Pavilion, Copenhagen, 1894. |
3 |
Elefanttårnet,
1900-01,
Carlsberg Bryggerierne i Valby. De fire elefanter
er udført af H.
P. Pedersen-Dan.
Den latinske tekst "Laboremus pro patria"
betyder "Lad os arbejde for fædrelandet".
The Elephant Gate, 1900-01,
Carlsberg Brewery, Valby. The four elephants
are executed by H.P.
Pedersen-Dan.
"Laboremus pro patria" means "Let us labour
for our fatherland". |
4 |
Ny
Carlsberg Glyptotek,
hovedfløj,
1897/The
Ny Carlsberg Glyptotek,
Copenhagen,
1897. |
5 |
Ny
Carlsberg Glyptotek,
kuppel og vinterhave, 1903-06/The
Ny Carlsberg Glyptotek, the dome
and the winter garden,
1903-06. |
|
|
|
Ferdinand
Meldahl
(1827-1908)
dansk
arkitekt og byplanlægger, direktør for
Kunstakademiet og kgl. bygningsinspektør.
Han var inspireret af adskillige af
tidligere tiders arkitekturstilarter. |
1 |
Stiftsbiblioteket i konventhuset beliggende bag
Roskilde Domkirke.
Den nye del af bygningen blev opført i 1858-1859 efter Meldahls
tegninger. Bygningens ældste del er fra o. slutningen 1400-tallet. |
2 |
Frederiksborg
Slot
i
Hillerød
brændte i 1859 og blev genopført af Meldahl
med
midler
fra
bl.a.
brygger
J.C.
Jacobsen. I 1878
blev
slottet
til
nationalhistorisk
museum. |
3 |
Råd-, Ting- og Arresthus, Fredericia, 1859-60. |
4 |
Charlottenborg udstillingsbygning,
1876-83, sammen med arkitekten Albert Jensen. |
5 |
Fuldførelsen af
Marmorkirken efter tegninger af Meldahl, indviet i 1894. |
6 |
"Portræt af arkitekten F. Meldahl", 1882, udført af
P.S. Krøyer, Statens Museum for Kunst. |
|
|
|
|
|
|
Johan Daniel Herholdt
(1818-1902), dansk arkitekt, lærer ved
Polyteknisk Læreanstalt, og kongelig
bygningsinspektør.
Herholdts
historicistiske arkitektur var en forløber
for
nationalromantikken. Bl.a. var
Rafaels
hus/atelier i Villa Borghese i Rom en
inspirationskilde for Herholdt. |
|
1 |
Herregården
Erholms hovedbygning, Aarup, Fyn,
1850-1854,
nygotisk stil. |
2 |
Grimmerhus,
Middelfart, opført
1856-57 i nygotisk stil,
som enkesæde for Hindsgavl Slot, der er
beliggende o. 3 derfra. CLAY Keramikmuseum
Danmark fik til huse i bygningen i 1994. |
3-4 |
Universitetsbiblioteket,
Fiolstræde, København, opført 1857-61,
nygotisk stil. |
5 |
Johanne Luise Heibergs villa,
1862, Rosenvænget på
Østerbro, København. |
|
|
|
1 |
Herregården
Gyldenholms hovedbygning, Slagelse,
opført
1863-1864
. |
2 |
|
3 |
Mosaikbelægning
på Amalienborg
slotsplads, 1886, inspireret af italienske mosaikgulve. |
4 |
Polyteknisk Læreanstalt,
Sølvgade, København, 1887-1890. |
5 |
Botanisk Laboratorium,
Gothersgade, København, 1888-1890. |
|
|
|
Villa Tårnborg, Gammel Kongevej,
Frederiksberg, o. 1847, nedrevet i
slutningen af 1950'erne. |
|
|
Justitsråd A.L. Casses villa, Carit Etlars Vej 3, Frederiksberg, opført 1851. Den danske kunst- og musiksamler Carl Claudius (1855-1931) flyttede ind i villaen i 1906, der har rummet Carl Claudius' musikhistoriske samling. |
|
Herholdts egen Villa, Ewaldsgade 9,
København, 1858. |
|
Levins Gård, Havnegade 29,
Gammelholm, København, 1866. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Øvrige
historicistiske bygninger |
|
|
|
1 |
Thorvaldsens Museum opført 1839-48 i
græsk tempelstil efter tegninger af Gottlieb
Bindesbøll (far til Thorvald
Bindesbøll). Bindesbøll repræsenterer et
stilskifte, dvs. fra klassicisme til
historicisme.
Byggegrunden
blev givet af Frederik 6. og museet opført
på fundamentet af Den kgl. Vogngård af C.F.
Hansen.
Museet var Danmarks første offentlige
museumsbygning. På taget er
en kvadriga, udført 1845-48, af H.W.
Bissen og Stephan Ussing efter Thorvaldsens
skitser. En kvadriga er en oldtidshestevogn,
et firspand. |
2 |
Horsens
gamle rådhus, 1854-55, tegnet af
arkitekten
Hans Christian Zeltner
(1826-1889) i nederlandsk renæssancestil/Christian
4. stil/Rosenborgstil.
Inskription
over indgangen lyder "Sub lege libertas"
(lat. frihed under loven). Rådhusene i
Skanderborg og Silkeborg er også tegnet af
Zeltner. Horsens gamle rådhus blev fredet i
1985. |
3-4 |
Ribe
Kunstmuseum,
oprindelig en
villa opført
1860-64 for
bomuldsfabrikant
Balthazar Giørtz
og tegnet af
arkitekten
Laurits Albert
Winstrup
(1815-1889) i nederlandsk
renæssancestil/Christian
4. stil/Rosenborgstil.
Ribe
Kunstmuseum, hvis samling
består af dansk kunst fra
1750-1950, fik til huse i
bygningen i 1891. |
5 |
Det gamle Rådhus i Ebeltoft, opført 1789, tegnet af arkitekten Anders
Kruuse (1745-1811) og erstattede det første rådhus på stedet fra 1576.
Kruuses rådhus var i
nyklassicistisk stil - det var pudset og kalket hvidt.
Rådhuset var i brug til 1840 og var privatbolig samt vagtlokale for vægtere
og brandmænd indtil restaureringen i 1906-09 i renæssancestil med
bindingsværk, hvor Ebeltoft Museum fik til huse i bygningen. |
|
|
Zahrtmann, Kristian |
|
"Dronning Kristina i
Palazzo Corsini", 1908,
Statens Museum for Kunst/"Queen
Christina in Palazzo
Corsini", 1908, National
Gallery of Denmark. |
Zahrtmann, Kristian (1843-1917)
var en dansk historiemaler (Leonora Christina især) og populær underviser
ved Kunstnernes Frie Studieskoler,
Zahrtmanns Skole. Han fik stor
betydning for
det modernistiske
gennembruds malere. |
|
1 |
"Leonora Christiana
i
Maribo Kloster", 1882, Statens Museum for
Kunst.
"Leonora Christina
in the Maribo Monastery", 1882,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
2 |
"Dronning Sophie Amalies død", 1882, Statens Museum for
Kunst.
"The Death of Queen Sophie Amalie", 1882,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
3 |
"Leonora Christina
i
Blåtårn",
1891, Statens Museum for Kunst.
"Leonora Christina
in the
Blue Tower",
1891,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
4 |
"Mit
frokostbord i Portofino", 1900, Ribe Kunstmuseum.
"My Lunch table
at Portofino", 1900, Ribe Art Museum. |
5 |
"Selvportræt.
Lampelys", 1914,
Statens Museum for Kunst.
"Self-portrait in Lamp
Light", 1914,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
6 |
"Gård i
klosteret S. Gregorius, Venedig", 1903,
privateje.
"Courtyard of S. Gregorio in Venice",
1903, private collection. |
7 |
"Den hellige Katharina af
Siena", 1913, Randers Kunstmuseum. |
|
|
|
|
|
|
klunkestil er en historicistisk stil, der er
navngivet efter de klunker (kugleformede
garnkvaster) også kaldet pomponer, som ses
på bl.a. gardiner, dørforhæng (portierer) og
møbler.
En stue i klunkestil er et rodsammen af
stilarter (bl.a.
renæssance, barok, rokoko) og fremstår mørk og tæt pakket med
overpolstrede møbler centralt placeret,
malerier (ofte nationalhistoriske eller
østerlandske motiver) og fotos på vægge
eller staffelier i kunstfærdigt udformede
rammer, pynt/nipsgenstande i en etagere
(hyldemøbel), planter (ofte
viftepalmer) og tunge gardiner og/eller
dørforhæng og mønstrede tæpper - tekstiler
var fremherskende i klunkehjemmet.
Klunkehjemmet skulle demonstrere, at her
boede mennesker med indsigt og udsyn, med
dannelse.
I tv-serien "Matador" skal man i Albert
Arnesens hjem "næsten kravle over møblerne",
som en replik lyder - samme mangel på
bevægelsesfrihed fandtes i klunkehjemmet,
hvor man skulle komme hinanden ved, vise
interesse for andre. |
|
|
|
|
PERIODEN I ØVRIGT |
|
|
I
Danmark var der liberale
bevægelser og nationalromantik.
Napoleonskrigene. Den industrielle revolution, jernbane i
England. Fotografiet 1830.
Dronning Victoria krones 1827. Hegel 1770-1831.
Marx og Engels, "Det kommunistiske manifest", 1848.
Byron
(1788-1824) - engelsk digter.
Charles Dickens
(1812-70)
-
britisk forfatter. "Pickwick Klubben
(1837-39). "Oliver Twist" (1837-38). "Nicholas Nickleby"
(1839). "David Copperfield" (1850).
Edgar Allan Poe (1809-49)
- amerikansk digter. Fik stor betydning for Baudelaire og
de franske symbolister.
Baudelaire
-
fransk digter. Kunstkritiker og Poe-oversætter. Digtsamlingen "Syndens blomster" (1857).
|
|