|
Bjørn Nørgaard (1947). Dansk multikunstner (billedhugger, tegner,
keramiker. Aktioner og happenings). Uddannet i
1964 på Den eksperimenterende kunstskole,
Eksskolen i København. Professor i skulptur på
Det Kongelige Danske Kunstakademi. Nørgaard
udtrykker sig gennem mange materialer og
teknikker. I
1960'erne og 1970'erne blev han kendt for
at
iscenesætte happenings som "Hesteofringen"
og "Nøgen
kvindelig Kristus". |
|
Den første gang Bjørn Nørgaard anvendte tekstiler og vævning, var da
han
designede skitserne
til de gobeliner,
som H.M. Dronning Margrethe 2. fik i gave fra dansk erhvervsliv til
sin 50-års fødselsdag den 16. april 1990. Gobelinerne, der blev
vævet hos Le Mobilier National et les Manufactures Nationales des
Gobelins et de Beauvais i Paris, beskriver Danmarkshistorien fra
vikingetiden til moderne tid. De blev i 2000 ophængt i Riddersalen,
De Kongelige Repræsentationslokaler, Christiansborg
Slot. Ved indvielsen den 12. april overdrog H.M. Dronningen
gobelinerne til den danske stat. Kartonerne til gobelinerne tilhører
Køge Skitsesamling. |
|
Koldinghusgobelinerne,
der forventes at
være klar til
ophængning i
Koldinghus'
Dansesal og
Riddersal i 2025, er
en gave fra Ny
Carlsbergfondet i
anledning af
Koldinghus' 750-års
jubilæum i 2018. I
de 17 gobeliner
bliver slottets
historie fortalt.
Gobelinerne væves i
Paris på Le Mobilier
National et les
Manufactures
Nationales des
Gobelins et de
Beauvais, hvor også
H.M. Dronningens
gobeliner blev
vævet. Kunstnerne
bag
Koldinghusgobelinerne
er Bjørn Nørgaard,
Tal R
(Rosenzweig),
Kirstine Roepstorff
og Alexander
Tovborg. |
|
Nørgaard har udført gravmælet til
H.M. Dronning Margrethe 2.,
som er
placeret i
Sankt Birgittas Kapel
i Roskilde
Domkirke, hvor Dronningen skal stedes til hvile
i kapellets gulv, når den tid kommer.
Gravmælet var planlagt til regentparret,
men Kongehuset
oplyste i august 2017, at H.K.H. Prins Henrik (1934-2018) ikke
ønskede at blive gravsat i Roskilde Domkirke, men ønskede at blive
kremeret og at hans aske skulle fordeles to steder, dels skulle en
urne nedsættes i den private have i
Fredensborg, og den
anden del spredes i
de danske farvande,
hvilket er sket
efter hans ønske. |
|
Fotografierne af værkerne er anvendt med
Bjørn
Nørgaards
tilladelse.
|
|
Bjørn
Nørgaard (1947). Danish multiartist (sculptor,
draughtsman, ceramic artist, happenings).
Educated in 1964 at The Experimental Artschool
in Copenhagen, the so-called Eks-school.
Professor of sculpture at
The Royal
Danish
Academy of Fine Arts
in Copenhagen. He expresses himself through many
materials and techniques. In the 1960s
he became known by the staging of art
happenings as "The Sacrifice of the Horse" and "Naked Female
Christ". |
|
The first time
Bjørn
Nørgaard had made use of textiles and weaving was when he designed
the sketches for the
Queen's tapestries
given in honour of HM Queen Margrethe II's 50th birthday on April
16, 1990, by the Danish business community. They were woven at the
Beauvais tapestry manufactory in Paris (Le Mobilier National et les
Manufactures Nationales des Gobelins et de Beauvais). The tapestries,
describing the period of Danish history from the Viking Age to
Modern time, were in 2000 placed in the Knight's Hall, the Royal
Reception Rooms, Christiansborg
Palace. At the inauguration ceremony April 12 HM the Queen
donated the tapestries to the State. The sketches belong to
Køge Skitsesamling (Sketch
Collection). |
|
HM
Queen Margrethe II of Denmark and Prince Consort Henrik have
commissioned Nørgaard to create
their sepulchral monument, which is now
set up in Saint
Bridget's Chapel in Roskilde
Cathedral. Only the Queen will be laid to rest in the Chapel. The Danish Royal House announced in
August 2017 that HRH Prince Henrik (1934-2018) has requested not to be buried in Roskilde Cathedral. Half of his ashes has been spread over the Danish waters and half has been placed in an urn in the private garden of Fredensborg Palace. |
|
The photos of the works are used with
Bjørn
Nørgaard's
permission. |
|
|
|
Nørgaard i Holstebro |
|
|
|
|
|
"Borgerne fra Holstebro",
2001-04, inspireret af
Rodins
skulptur "Borgerne
fra Calais",
der er et mindesmærke over
de seks borgere fra den
nordfranske by Calais, som i
1347 i begyndelsen af
hundredårskrigen (krige
mellem England og Frankrig
1337-1453) tilbød at ofre
livet for at redde
indbyggerne i den belejrede
by.
De seks kvinder og seks
mænd, som indgår i Nørgaards
skulpturgruppe er
afstøbninger af 12 borgere
fra Holstebro. Antallet 12
refererer til Jesu 12
disciple.
|
|
Tallet 12
er et helligt tal indenfor
jødedom og kristendom.
Tallet 12 er anvendt 187
steder i Bibelen, det
repræsenterer perfektion så
som
Israels 12 stammer
og
Jesu 12 disciple.
Johannes' Åbenbaring om Det
ny Jerusalem:
"Den har en stor og høj mur
med
tolv porte,
og over portene
tolv engle
og indskrevne navne, det er
Israels tolv stammers navne:
mod øst tre
porte, mod nord tre porte,
mod syd tre porte og mod
vest tre porte.
Og byens mur har
tolv grundsten,
og på dem står
de tolv navne på Lammets
tolv apostle."
...
"Med
målestokken målte englen
byen til
tolv tusind stadier;
længden og bredden og højden
er ens.
Og den målte
dens mur til ét hundrede og
fireogfyrre [= 12 x 12] alen
efter menneskenes mål, som
også er englenes"
... "De
tolv porte var tolv perler,
hver af portene var af én
perle."
Jesus er 12 år,
da han taler i templet
(Lukas 2, 41-52).
Kvinden der i 12 år havde
lidt af blødninger
(Lukas 8, 43-44).
Bibelens 12 historiske bøger:
Josvabogen, Dommerbogen,
Ruths Bog, Første
Samuelsbog, Anden
Samuelsbog,
Første Kongebog, Anden
Kongebog, Første Krønikebog,
Anden Krønikebog, Ezras Bog,
Nehemias' Bog og Esters Bog.
"Salomo havde
tolv
guvernører
over hele Israel"
(Første Kongebog 4,7). 12
mænd og 12 sten, det
bibelske Gilgal, hvor
jøderne opstillede 12 sten,
da de gik over Jordanfloden
og ind i det forjættede
land (Josvabogen 4, 4-9).
12 symboliserer harmoni,
f.eks. at være 12 til bords.
I den sidste nadver var der
13 til bords, Jesus og de 12
disciple. Under nadveren
afsløres det, at Judas vil
forråde Jesus "en
der dypper i samme fad som
jeg".
Judas forlod bordet,
hvilket
Joakim Skovgaard har
billedliggjort i en freske i
Viborg Domkirke. Efter
Judas' forræderi vælges en
ny tolvtemand. 13 er én for
mange ved bordet, og ifølge
gammel tro eller overtro vil
én dø inden året er omme,
hvis der er 13 til bords. |
|
"The Burghers of Holstebro",
2001-2004,
influenced by
Rodin's
sculpture
"The
Burghers of Calais",
1984-86, Musée Rodin, Paris.
|
|
|
|
|
|
|
|
1-2 |
"Jesu hånd", en
af de tre kunstcirkler på gågaden i Holstebro, 2003.
På håndfladen ses naglemærket.
"The Hand of Jesus", one out of three art
circles at the pedestrian street in Holstebro, 2003.
In the palm is the nail mark. |
3-4 |
"Livets kilde", en af de tre kunstcirkler på gågaden i Holstebro, 2003. Livets kilde er symboliseret ved de kvindelige kønsorganer.
"The Source of Life", one out of three art circles at the pedestrian street in Holstebro, 2003. The Source of Life is symbolized by vulva. |
|
|
|
1-2 |
"Odins øje", en af
de tre kunstcirkler på gågaden i Holstebro, 2003.
"Odin's Eye", one out of three art circles
at the pedestrian street in Holstebro, 2003. |
3-4 |
"De tolv himmelstiger", 1998. Antallet 12 kan henvise til Jesu 12 disciple, årets 12 måneder, dyrekredsens/zodiakens 12 stjernetegn.
"12 Jacob's Ladders", 1998. The number 12 can refer to the 12 Disciples of Jesus Christ, the 12 months of the year, the 12 zodiac signs. |
|
|
|
Knebel Kirke/Knebel
Church |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alter og
knæfald, Knebel Kirke på Djursland, 2001-02/The
altar
and the church kneelers, Knebel Church, Denmark, 2001-02. |
|
|
|
1-4 |
Alterbordet
er hugget ud af én
granitblok fra Moseløkkens
stenbrud på Bornholm.
De 12 apostle bærer
alterpladen, og i hjørnerne
ses
de fire evangelister. I
alterbordet går en tom
altergrav lodret igennem og
symboliserer Kristi tomme
grav. Bag alteret står et
todelt kors i
støbejern:
"Korsets arme er, med et
moderne udtryk,
"dekonstrueret", som Kristus
"dekonstruerer" døden for
os. Korsets deling ligeledes
dødens deling, det tragiske,
det uafvendelige, sorgen,
afslutningen må gennem
håbets og troens mulighed
ved Jesus Kristus, dødens
anden natur, det evige liv.
Vi må miste det materielle,
kødet, for at leve videre i
ånden, det evige, og dem,
der kan, troen på kødets
opstandelse, et billede, der
er så overvældende i sin
konsekvens, at det næsten
ikke kan siges." citat fra
pjece med tekst af Bjørn
Nørgaard, maj 1999.
Ikke på korset, men foran
korset, ses Kristus omgivet
af en forgyldt
skyformation. På korset ses
nogle af Jesu
marterredskaber bl.a.
tornekransen (syv
kobberringe, der hænger på
en korsarm), pisken, spyddet
med klædet, stangen med
svampen, en nagle samt en
stige (til Jesu nedtagelse
fra korset). Stigen i
rustfrit stål er formet som
et DNA-molekyle og
symboliserer himmelstigen
fra Jakobs drøm i Betel (1.
Mosebog 28, 12-22),
menneskets vej til
Gud/opstandelsen. |
|
|
|
1-3 |
Knæfaldet af
smedejern viser til højre
"Den sidste Nadver" og til
venstre "Bjergprædiken"
(Matthæus, 5-7), den nye
pagt med Jesus, det nye
testamente, hvor Jesus gav
budene (de 10 bud i den
gamle pagt) en ny og dybere
tolkning.
Selve knæfaldet er betrukket
med bomuldsstof fra Georg
Jensen Damask/Kolding
Damaskvæveri. En svungen
bronzehylde er udført til
alterbægrene. |
4 |
Brudeskammel med
kundskabens træ,
som
mennesket, lokket af
slangen, spiste af og kom
til at kende forskel på godt
og ondt og blev dødelig.
Slangen har en rød
hjerteformet tunge samt øjne
og ører. Til venstre ses en
guldspiral, der symboliserer
den forbudne frugt (æblet
nævnes ikke i 1. Mosebog).
Døbefonten,
romansk. Den
glattehuggede skålformede
kumme hviler på en
kvadratisk fod. |
|
|
|
|
|
|
1 |
Jesus i Getsemane have,
tidligere alterbillede.
|
2 |
Epitafiuim over Albert
Jensen, præst fra
1618-70, og hans hustruer,
gravsat under korets gulv. |
3-4 |
Kirkeskibet "HAABET
KNEBEL". |
|
|
|
1-4 |
Knebel Kirke,
romansk,
fra omkr. 1170. Kirken har
en tagrytter med klokke. |
4 |
Udsigt over Knebel Vig. |
|
|
Pinseporten/The
Pentecost Portal
|
|
|
|
|
|
Pinseporten i
Helligåndskirken
- den danske
kirke i Flensborg.
Nørgaard har udført en
bronzeportal og glasmosaikruder til
Helligåndskirken. Værkerne blev indviet i december 2013.
The
Pentecost Portal, the Church of the Holy Ghost, Flensburg, Germany.
Nørgaard has executed a bronze portal and stained glass windows for the
church, the works were inaugurated in 2013 |
|
|
Pinseunderet
er, at Jesu budskab er
forståeligt for alle.
I pinsen ophæves den
babelske forvirring.
Pinsen,
50 dage efter påske, er
kirkens fødselsdag. De
første menigheder
udsprang af
pinsebegivenheden.
I pinsen fejres
Helligåndens komme,
den taler på alle
verdens sprog om Guds
barmhjertighed og
således til den enkelte
på dennes sprog. |
|
Pinseunderet,
Apostlenes Gerninger, 2, 1-4.
Da pinsedagen kom, var de alle forsamlet. Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød, og den fyldte hele huset, hvor de sad.
Og
tunger som af ild viste sig for dem, fordelte sig og satte sig på hver enkelt af dem. Da blev de alle fyldt af Helligånden, og de begyndte at tale på andre tungemål, alt efter hvad Ånden indgav dem at sige.
Se kristne højtider.
På spejlbilledet af
skulpturens bagside anes
ildtungerne
(Helligånden), der
kommer over folket, vist
ved den "løbende" bronze
øverst. Over ildtungerne
ses en trekant
symboliserende Faderen,
Sønnen og Helligånden,
den Hellige Treenighed. |
|
|
|
|
1-4 |
Glasmosaikruder
på kirkens nordvæg.
Kirkevinduerne er blændede. Bag
mosaikkerne er forgyldte oplyste
plader.
Stained glass windows
on the north wall of the church.
The windows are blinded. Behind the
mosaics are gilded illuminated
sheets of metal. |
1-2 |
Bebudelsen/The Annunciation. |
3 |
Jesu dåb/The Baptism of Jesus. |
4 |
Jesu død/The Death of Jesus. |
|
|
"Klassisk
tableau. Drømmeslottet"
"Classical
Tableau. The Dream Castle" |
|
|
|
|
|
|
"Klassisk
tableau. Drømmeslottet",
1979/"Classical
Tableau. The Dream Castle",
1979,
KUNSTEN - Museum of Modern Art Aalborg. |
|
Menneskemuren/The
Human Wall |
|
|
|
|
|
Menneskemuren,
1982,
foran Horsens Kunstmuseum/The
Human Wall, 1982, in front of
Horsens Art
Museum, Denmark |
|
|
|
|
|
1 |
"Menneskemuren",
1982
Statens Museum for Kunst/"Human
Wall", 1982,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen.
|
2-3 |
"De røde hunde", 1983, Horsens Kunstmuseum/"The Red Dogs", 1983, Horsens Art Museum, Denmark. |
4 |
Horsens Kunstmuseum/Horsens Art Museum, Denmark. |
|
|
|
|
1 |
"Kærlighed" [forrest]
og
"Fantasi" [bagest], 1996, Horsens
Kunstmuseum.
"Love" [at the front]
and
"Fantasy" [at the back],
1996, Horsens Art Museum, Denmark. |
2-3 |
"Pietà", 1991, Horsens Kunstmuseum/"Pietà", Horsens Art Museum, Denmark. |
|
|
|
|
|
1-4 |
"Den
sidste nadver", 1997, Horsens Kunstmuseum/"The
Last Supper", 1997, Horsens Art Museum, Denmark. |
|
|
|
|
1-2 |
"Jeg
gik mig over sø og land det lille glasrelief",
1999, Horsens Kunstmuseum.
"I travelled over Land and Sea - The Small Glass
Relief", 1999, Horsens Art Museum, Denmark. |
3-4 |
"Jeg gik mig over sø og land det store glasrelief", 1999, Horsens Kunstmuseum.
"I travelled over Land and Sea - The Large Glass Relief", 1999, Horsens Art Museum, Denmark. |
|
|
|
|
|
1 |
"Den historiske mekanik", 1986,
opstillet 1989 udenfor
Moesgård Museum/"The Historic Mechanics",
1986,
Moesgaard Museum, Aarhus. |
2 |
"Kæmpehøj III", 1975, museum jorn/"Barrow III", 1975, museum jorn, Silkeborg,
Denmark. |
3 |
"Uden titel", 1973,
museum jorn/"Untitled",
1973,
museum jorn, Silkeborg,
Denmark. |
4 |
"Nattergalen", 2012,
ARoS
Aarhus Kunstmuseum/"Nightingale", 2012,
ARoS,
Aarhus Museum of Art, Denmark.
|
|
|
|
1 |
"Kærlighedsøen", 2010, lyser
op på det øde Amager Fælled og
er tænkt som et frirum fra byens støj. En bro fører
over vandet til den cirkelrunde "tretrins" ø med to
kanaler og et centralt vandbassin hvori er placeret
en søjle med 12 kvindetorsoer i relief (torsoerne
kan ses for- og bagfra på to af søjles sider) - ni
af modellerne til torsoerne er kvinder fra
Værestedet Klemmen i Køge. Søjlen er omgivet af fire
åbne pavilloner med glasmosaiktage.
"Island of
Love", 2010, Amager, Copenhagen. |
2 |
"Tumlinger
på livets vej", 2014,
PFAs hovedsæde, Nordhavn, København/"Toddlers on the Road of Life",
2014, Nordhavn, Copenhagen. |
|
|
|
1-2 |
"Hjemløse sjæle på vandring",
1995,
Trapholt Skulpturpark/"Homeless
Spirits Wandering",
1995,
Museum Trapholt
Sculpture Park. |
3-4 |
"Mickeys
Opera", 2006,
Trapholt/"Mickey's
Opera", 2006, Museum Trapholt, Kolding,
Denmark. |
|
|
|
|
1 |
"Det forjættede land", 2005,
Statens Museum for Kunst/"The
Promised Land", 2005, National Gallery
of Denmark, Copenhagen. |
2 |
Bagest: "Hommage à
Yves Klein", 2005.
Forrest: "Brødrene
fra Sibirien", 2005,
Statens Museum for
Kunst.
In the back: "Homage
to Yves Klein",
2005.
In the front:
"The Brothers from
Siberia",
2005, National Gallery
of Denmark, Copenhagen. |
3 |
Bagest:
"Brændt Venus", 2005. Forrest: "Venus
modifikation", 2005,
Statens Museum for Kunst.
In the back: "Burned
Venus", 2005.
In the front:
"Venus Modification",
2005, National Gallery of Denmark,
Copenhagen. |
4 |
"Autoportræt", 2005,
Statens Museum for Kunst/"Auto-portrait",
2005, National Gallery of
Denmark, Copenhagen. |
|
|
|
Hesteofringen/The
Horse Sacrifice |
|
|
|
|
|
Syltetøjsglas med konserveret hest fra aktionen
"Stald/rituel
dissektion af en hest
(Hesteofringen)", 1970,
ARoS
Aarhus Kunstmuseum.
"The horse Sacrifice",
1970,
horse
in jam jars,
ARoS,
Aarhus Museum of Art, Denmark. |
|
|
|
|
|
|
|
"Hesteofringen", 1970. Ceremonien
foregik på en mark ved Kirke Hyllinge på
Sjælland, hvor hesten blev slagtet af en
slagter og
dissekeret af Nørgaard.
Handlingen foregik til violinspil af
Henning Christiansen og digte fremført
af Lene Adler Pedersen, der klædt som
nonne bevægede sig rundt på offerpladsen
bærende på et kors. På ARoS, Aarhus
Kunstmuseum er udstillet 112
Syltetøjsglas med dele af den ofrede
hest. |
"The Horse Sacrifice",
1970. |
|
"Hesteofringen", 1970,
Statens Museum for
Kunst.
"The Horse Sacrifice",
1970, National Gallery of Denmark,
Copenhagen. |
|
|
|
|
|
1 |
"Thors Tårn",
1986, Høje Tåstrup station.
"Tower
of Thor", 1986, Høje Taastrup
station near Copenhagen. |
2 |
"Byport Randers",
1984/"City
Gate Randers", 1994, Randers,
Denmark. |
3 |
"Den genmodificerede havfrue",
EXPO 2000, Verdensudstillingen i
Hannover. Denne anden havfruefigur blev
placeret nær "Den
lille havfrue" på Langelinie,
15.09.2006. |
"The genetically altered Mermaid",
2000, placed on Langelinie in 2006. |
|
4 |
Gulv i Proviantgården,
1993, Folketinget, København.
The
Danish Parliament,
1993, Copenhagen, Denmark. |
5 |
"Det genmodificerede Paradis",
EXPO 2000, Verdensudstillingen i
Hannover.
"Paradise
Genetically Altered", 2000,
Hannover, Germany. |
|
|
|
|
Apokalypsen/Apocalypse |
|
|
|
"Apokalypsen",
2002,
Handelsgymnasiet,
Århus
Købmandsskole,
Risskov.
Motiverne på den 7-sidede skulptur er inspireret af Johannes'
Åbenbaring. De 7 sider er måske = de 7 menigheder
i Asien: Efesos, Smyrna, Pergamon, Thyatira, Sardes,
Filadelfia, Laodekea.
"Apocalypse",
2002, Aarhus Business
College, Risskov.
The motifs at the seven-sided sculpture are
influenced by The Book of Revalation, the Seven
Churches of Asia (Churches = congregations). |
|
|
|
"Dette
siger han, som har det skarpe tveæggede sværd: Jeg
ved, hvor du bor: dér hvor Satans trone står; og dog
holder du fast ved mit navn og har ikke fornægtet
troen på mig, selv i de dage, da Antipas, mit
trofaste vidne, blev slået ihjel hos jer, dér hvor
Satan bor. Men lidt har jeg imod dig: Du har nogle,
som holder fast ved Bileams lære, ham der lærte
Balak at stille fælde for Israels børn, så de spiste
afgudsofferkød og bedrev utugt. Sådan har du også
nogle, der ligeledes holder fast ved nikolaitternes
lære. Omvend dig derfor! Ellers kommer jeg hastigt
over dig og vil bekæmpe dem med min munds sværd.
Den, der har øre, skal høre, hvad Ånden siger til
menighederne. Den, der sejrer, vil jeg give af den
skjulte manna og give ham en hvid sten og indskrevet
på stenen et nyt navn, som ingen kender undtagen
den, der får det." |
|
|
|
"Og da
Lammet* brød det fjerde segl, hørte jeg det fjerde
væsens røst sige: "Kom!" Og jeg så en gustengul
hest, og han, der sad på den, hed Døden, og
Dødsriget fulgte med ham. Og de fik givet magt over
en fjerdedel af jorden, til at dræbe med sværd og
sult og pest og jordens vilde dyr."
"Og da Lammet brød det
tredje segl, hørte jeg det tredje væsen sige: "Kom!"
Og jeg så en sort hest, og han, der sad på den,
havde en vægt i hånden."
"Og da Lammet brød det andet
segl, hørte jeg det andet væsen sige: "Kom!" Og ud
kom en anden, ildrød hest, og han, der sad på den,
fik givet at tage freden fra jorden, så folk myrder
hinanden. Og han fik givet et stort sværd."
*Lammet symboliserer
Kristus. |
|
|
|
"Og
jeg fik givet et rør som målestok, og der blev sagt
til mig: "Stå op og mål Guds tempel og alteret og
dem, der tilbeder ved det;"
"Og et stort tegn viste sig
på himlen, en kvinde klædt i solen, med månen under
sine fødder og med en krone af tolv stjerner på sit
hoved. Hun skulle føde, og hun skreg af smerte i
sine fødselsveer." |
|
|
|
Vandkunsten
er
udført
af
Hanne
Keis
i
1994/The
water basin
is executed in 1994 by
Hanne
Keis. |
|
|