contactarslonga@gmail.com
 © Kirsten Gress. All Rights Reserved

arslonga.dk

 

Drop Down Menu
 

A   B  C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z   Æ   Ø   Å
 
Q
 
quadraturamaleri falsk og forkortet perspektiv i sampil med arkitekturelementer.
quattrocento mille quattrocento 1400-tallet.

mille quattrocento, the 15th century.
 
R
 
ready-mades, 1914 eller Objet Trouvé, massefremstillede genstande, der udstilles som kunstværker og provokerer til at sætte begrebet kunstværdi under debat. Dadaisterne ønskede, der skulle rokkes ved stereotype kunstopfattelser.
I 1914 opfandt og introducerede Marcel Duchamp sine readymades, han satte sin signatur og en ofte provokerende titel på fabriksfremstillede genstande som en pissoirkumme, et flaskestativ eller en sneskovl og udstillede dem som kunstværker. Duchamps readymades fik en revolutionerende betydning for mange malere og skulptører.

or Objet Trouvé, mass-produced objects exhibited as work of art - a label given by the Dadaist painter Marcel Duchamp to a series of works he created in the early 20th entury - the Dadaists provoked debates about the purpose of art.

Reformationen
læs om om Martin Luther og Reformationen

Reformation Jubilee 1517-2017
1536 gennemførte Christian 3. Reformationen og den danske nationalkirke bliver luthersk i sit indhold.

I
2017 var det 500 år siden at Martin Luther (1483-1546) på Allehelgensaften den 31. oktober 1517 slog sine 95 teser mod afladshandel op på Slotskirkens dør i Wittenberg i Sachsen-Anhalt i Tyskland og dermed indledte reformationen, overgangen fra katolicisme til protestantisme.
Rom, syv høje Det gamle Rom blev bygget på syv høje. Det første Rom blev grundlagt af den legendariske Romulus på Palatinerhøjen i 753 f.Kr. De andre høje er Kapitol, Viminalhøjen, Esquilinhøjen, Caeliushøjen, Quirinalhøjen og Aventinerhøjen.
repoussoir
 
(fr. at skubbe tilbage) bruges til at skabe rum i billedet, det kan f.eks. være en stor figur eller et træ "Schlagbaum" i billedets forgrund.
J.A. Jerichau, "Den tykke palme. Udsigt fra Villefranche", 1915, Statens Museum for Kunst.
Den dominerende palme er rumskabende i dette ellers flade billede. Søen skubbes tilbage i billedrummet.

 
rosenkransen (lat. rosarium, krone af roser). Rosen var i middelalderen Jomfru Marias symbol. Snor med perler og kors, en bedekrans, anvendes når der bedes Mariabøn/Rosenkransbøn. Rosenkransbønnen kombinerer bøn og meditation. Se Rosenkransmadonna, Aarhus Domkirke.
 
 

A   B  C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z   Æ   Ø   Å
 
S
 
sakramente helling handling indstiftet af Jesus selv.
Den katolske kirke har 7 sakramenter: dåbenfirmelsenkommunionen (eukaristien, nadveren), bodens sakramenter (skriftemålet), de syges salvelse (den sidste olie), ægteskabet og præstevielsen.
Den protestantiske kirke har 2 sakramenter: dåb og nadver.
salig i religiøs betydning: at være i Guds varetægt og leve af hans ord. En tilstand af himmelsk velvære.
saligkåring eller beatifikation, en handling hvor der katolske kirke erklærer en afdød for salig. Saligkåring går forud for helgenkåring.

I 1990-erne blev der sat en kampgane i gang for at få den catalanske arkitekt Antoni Gaudí saligkåret. For at det kan ske kræver Vatikanet bevis for et mirakel, men der foreligger ikke nogle beviser på, at der er sket mirakler ved bøn til Gaudí, hvorfor en mulig saligkåring kan trække i langdrag. Se konturerne af Gaudí i spejlet i Casa Milà.

Salon d’Automne i Paris, efterårsudstilling.

in Paris, Autumn exhibition.
Salon des Indépendants i Paris, de uafhængiges udstilling.

in Paris, the Independent's Exhibition.
Salon des Refugees de refuseredes udstilling, de kunstnere der var nægtet optagelse på den officielle Salon i Paris.

in Paris, exhibition of work of art refused by the official Salon.
Santa Lucia
Den hellige Lucia, skytshelgen for blinde og folk med øjenlidelser og for sin fødeby Siracusa (Syrakus) på Sicilien. Hun stak øjnene ud på sig selv.

Lucia led martyrdøden under kejser Diocletians kristenforfølgelser og døde den 13. december 304 i Siracusa. Ved nattetide bragte hun mad til de kristne i katakomberne, og for at finde vej bar hun en lyskrans. Hun nægtede at gifte sig med den ikke-kristne mand, som hendes familie havde valgt til hende, hvorfor den udvalgte hævnede sig på hende ved at angive hende til myndighederne. Hun blev straffet med at blive sendt til et bordel, hvorfor hun rev sine øjne ud, for ikke at friste mænd, men øjnene voksede ud igen, og guddommelig indgriben hindrede, at hun kom på bordel. Hun blev herefter udsat for tortur og dømt til at blive brændt på et bål, men guddommelig indgriben endnu en gang hindrede at flammerne fik tag i hende, hvorfor dommeren stak hende ihjel med sit svær.

Lucias festdag er den 13. december i adventstiden og fejres med et Luciaoptog, en lysfest (lat. lux = lys). Luciabruden bærer en hvid kjortel, der symboliserer Jesu dåbskappe, og om den er bundet et rødt bånd, der symboliserer Lucias blod fra martyrdøden. Lyskransen, som Luciabruden bærer på hovedet er en jomfrukrone (båret af ugifte kvinder eller brude på bryllupsdagen), og symboliserer, at Lucias gav sit liv til Gud som Kristi brud.

sc. lat. sculpsit, har stukket det.

latin sculpsit, he/she engraved it.
Schlagbaum se repoussoir.
sede vacante lat. mens sædet er ledigt, perioden mellem en paves død til hans efterfølger er indsat.

latin while the See is vacant/empty seat, the interregnum between a Pope's death or the election of his successor.
Situationistisk
Internationale
(SI)
blev grundlagt i 1957, det var en kunstnerisk og politisk avantgarde bevægelse i Italien, Frankrig og Skandinavien - en fusion af mindre bevægelser som "Internationale pour un Bauhaus Imaginiste" - blandt de danske medlemmer var Asger Jorn, hans bror Jørgen Nash og Jens Jørgen Thorsen. SI kulminerede under studenteroprøret i maj 1968 og blev opløst i 1972. Det kunstneriske mål var at gøre op med kunstverdenens modstilling af den skabende kunstner og beskueren/forbrugeren, der i det kapitalistiske samfund er industriens lønarbejder og ikke har mulighed for kunstneriske udfoldelser. Situationisterne konstruerede situationer hvor alle deltog aktivt, og hvor det drejede sig om at mishage. 
Skærsilden  Skærsilden er renselse efter døden, en ventesal til Gudsriget. Ifølge Johannes' Åbenbaring, 21,27: "Men intet vanhelligt [urent] kommer derind, og det gør heller ingen, der øver afskyelighed og løgn, men kun de, der står indskrevet i livets bog, Lammets bog." I "Livets bog" (anvendes på Dommedag) står navnene på dem, der tilhører Jesus Kristus, og kun dem, hvis navne er skrevet der, kan komme i Himlen og være hos Gud i al evighed. I dødsøjeblikket kom man i Skærsilden og senere i Himlen eller Helvede. Havde man købt et afladsbrev, havde man købt syndsforladelse, straf i Skærsilden blev eftergivet, og Guds tilgivelse for synden betød, at man var befriet for den evige straf i Helvede. 
space modulators billeder i tre dimensioner med indbyrdes vekslende farveelementer.
Stilleben eller nature morte (død natur). Et billedmotiv med opstillede genstande som frugter, blomster, madvarer og hverdagsting. Begrebet stammer fra hollandsk "stilleven" og blev benyttet fra omkring 1650 som fællesbetegnelse for denne type af billeder, der især var populær i Nederlandene i 1600-tallet. Stilleben kendes også som "Vanitasbilleder" og "Memento mori [husk døden] billeder".
stiliseret kunstværker i forenklet form.
Susanna og de gamle Se "De Aprokryfe Skrifter, Tilføjelser til Daniels Bog".
synoptiske evangelier
synoptisk (gr. synoptikós, af syn- + optikós) = overskueligt opstillet. Evangelium (gr. euangélion), glædeligt budskab.
De tre første evangelier i Det Nye Testamente (Matthæus, Markus og Lukas) som er indholdsmæssigt sammenlignelige. Med den høje grad af lighed i indhold of rækkefølge kunne evangelierne formodes at
have et fælles kildeforlæg.
Markusevangeliet omkr. 70 er det ældste af de fire evangelier i NT.
Matthæusevangeliet og Lukasevangeliet antages at være samtidige omkr.
80-90.
Markusevangeliet har været en af kilderne til disse to evangelier, men samtidig har de to evangelier en høj grad af fælles stof, som ikke hidrører fra Markusevangeliet.

Johannesevangeliet er det yngste af evangelierne og formodes at være skrevet omkr. 50-70 og 95-100. Det afviger i opbygning og sprog fra de synoptiske evangelier.
De synoptiske evangelieforfatterne levede en generation efter Jesus og var ikke øjenvidner, som det også fremgår af Lukas 1,1-4: "Eftersom mange andre har søgt at give en fremstilling af de begivenheder, som har fundet sted iblandt os, sådan som det er blevet overleveret os af dem, der fra begyndelsen var øjenvidner og ordets tjenere, har også jeg besluttet nøje at gennemgå alt forfra og nedskrive det for dig i rækkefølge, højtærede Theofilus, for at du kan vide, hvor pålideligt det er, som du er blevet undervist i." Theofilus var formentlig en kristen romer, som Lukas dedikerede dels sit evangelium til og dels sin missionshistorie til.
I 1774 anvendte den tyske bibelforsker
Johann Jakob Griesbach begrebet synoptisk for første gang. I 1776 udgav han bogen "
Synopsis Evangeliorum Matthaei, Marci Et Lucae", hvor evangelierne var opstillet side om side.
I 1838 fremsatte teologen
H.C. Weisse tokildehypotesen, hvilket vil sige, at Matthæusevangeliet og Lukasevangeliet er baseret på to kilder, dels på Markusevangeliet, det ældste af de fire evangelier, og en ikke længere eksisterende skriftlig kilde navngivet Q (af tysk Quelle, da. kilde). Matthæusevangeliet og Lukasevangeliet indeholder Jesusord, ord sagt af den historiske Jesus, som antages at hidrøre fra Q.
 
Johannes Døberen i ørkenen
Matthæus 3,1-12 Markus 1,2-8 Lukas 3,2-17
  Johannes Døber i Judæas ørken
1
I de dage træder Johannes Døber frem og prædiker i Judæas ørken: 2 "Omvend jer, for Himmeriget er kommet nær!" 3 Det er ham, der er talt om ved profeten Esajas, der siger: Der er en, der råber i ørkenen: Ban Herrens vej, gør hans stier jævne!
4 Johannes bar klæder af kamelhår og havde et læderbælte om livet, og hans føde var græshopper og vildhonning. 5 Da drog Jerusalem og hele Judæa og hele Jordanegnen ud til ham, 6 og de blev døbt af ham i Jordanfloden, idet de bekendte deres synder.
7 Men da han så, at mange af farisæerne og saddukæerne kom for at blive døbt af ham, sagde han til dem: "Øgleyngel, hvem har bildt jer ind, at I kan flygte fra den kommende vrede? 8 Så bær da den frugt, som omvendelsen kræver, 9 og tro ikke, at I kan sige ved jer selv: Vi har Abraham til fader. For jeg siger jer: Gud kan opvække børn til Abraham af stenene dér. 10 Øksen ligger allerede ved træernes rod, og hvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden. 11 Jeg døber jer med vand til omvendelse; men han, som kommer efter mig, er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at bære på hans sko. Han skal døbe jer med Helligånden og ild. 12 Han har sin kasteskovl i hånden, og han skal rydde sin tærskeplads og samle sin hvede i lade, men avnerne skal han brænde i en ild, der aldrig slukkes."
  Johannes Døber i ørkenen
2
Som der står skrevet hos profeten Esajas: Se, jeg sender min engel foran dig, han skal bane din vej. 3 Der er en, der råber i ørkenen: Ban Herrens vej, gør hans stier jævne! – 4 således trådte Johannes Døber frem i ørkenen og prædikede omvendelsesdåb til syndernes forladelse. 5 Og hele Judæa og alle Jerusalems indbyggere drog ud til ham, og de blev døbt af ham i Jordanfloden, idet de bekendte deres synder. 6 Johannes gik klædt i kamelhår og havde et læderbælte om livet, og han levede af græshopper og vildhonning.
7 Og han prædikede: "Efter mig kommer han, som er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at bøje mig ned og løse hans skorem. 8 Jeg har døbt jer med vand, men han skal døbe jer med Helligånden."
  Johannes Døber i ørkenen
2
og mens Annas og Kajfas var ypperstepræster, da kom Guds ord til Zakarias' søn, Johannes, ude i ørkenen. 3 Han kom så til egnen omkring Jordan, og overalt prædikede han omvendelsesdåb til syndernes forladelse, 4 ligesom der står skrevet i bogen med profeten Esajas' ord: Der er en, der råber i ørkenen: Ban Herrens vej, gør hans stier jævne! 5 Hver dal skal fyldes, hvert bjerg og hver høj skal sænkes, de krogede veje skal rettes ud, de ujævne gøres jævne. 6 Og alle mennesker skal se Guds frelse. 7 Til de skarer, der kom ud for at blive døbt af ham, sagde han: "Øgleyngel, hvem har bildt jer ind, at I kan flygte fra den kommende vrede? 8 Så bær da de frugter, som omvendelsen kræver, og kom ikke og sig ved jer selv: Vi har Abraham til fader. For jeg siger jer: Gud kan opvække børn til Abraham af stenene dér. 9 Øksen ligger allerede ved træernes rod, og hvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden." 10 Skarerne spurgte ham: "Hvad skal vi da gøre?" 11 Han svarede: "Den, der har to kjortler, skal dele med den, der ingen har, og den, der har mad, skal gøre ligeså." 12 Der kom også nogle toldere for at blive døbt, og de sagde til ham: "Mester, hvad skal vi gøre?" 13 Han svarede dem: "Opkræv ikke mere end det, der er foreskrevet jer." 14 Også nogle soldater spurgte: "Hvad skal så vi gøre?" Og til dem sagde han: "Ikke mishandle eller udplyndre nogen, men lade jer nøje med jeres løn." 15 Folket var fyldt med forventning, og alle tænkte i deres stille sind, om Johannes mon skulle være Kristus. 16 Men han sagde til dem alle: "Jeg døber jer med vand; så kommer han, som er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at løse hans skorem. Han skal døbe jer med Helligånden og ild. 17 Han har sin kasteskovl i hånden for at rydde sin tærskeplads og samle hveden i sin lade, men avnerne skal han brænde i en ild, der aldrig slukkes."
synthetisme
eng. Synthetism
 
forenklet form for symbolisme med store farveflader og kraftige konturer.

simplified Symbolism, flat areas of colours and strong contours.
 

A   B  C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z   Æ   Ø   Å
 
T
 
tabernakel
eng. tabernacle
lat. lille hytte, baldakinagtig overbygning over f.eks. en prædikestol, døbefont, helgenbillede og alter. Berninis Tabernakel (Berninis Baldakin) i Peterskirken i Vatikanstaten.

a canopy-like superstructure over a pulpit, a font, an image of a saint or an altar. Bernini's Baldachin (Bernini's Tabernacle), St. Peter's Basilica in the Vatican City.

Treenigheden (af lat. trinitas = trehed) er betegnelsen for den kristne doktrin at Gud eksisterer som én Gud i tre personer, Faderen, Sønnen og Helligånden. Faderen er ikke den samme som Sønnen, der ikke er den samme som Helligånden, der ikke er den samme som Faderen. De kan ikke sammenblandes og ikke adskilles, de er ikke tre guder men én Gud.

Gud Fader, himlens og jordens skaber og den almægtige far i himlen.

Gud søn, Jesus Kristus beretter om sin Gud Fader, der er alle menneskers far. Det er gennem Jesus Kristus, at Gud viser sig. 

Gud Helligånd der kommer over apostlene = pinseunderet. Med Helligånden får vi Guds talsmand, formidleren af Guds ord. Johannesevangeliet 14, 16: Løftet om en anden talsmand. "og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid".
Tridentinerkoncilet en møderække/kirkemøder i perioden 1545-1563 i byen Trento i Sydtyrol, hvor den katolske kirke præciserede sin lære. Et væsentligt punkt var modreformationen, (Den katolske reform), der indledtes i 1545, og hvis formål var at standse de reformatoriske bevægelser og genvinde de områder i Europa, som var blevet omfattet af reformationen, samt genrejse den autoritet, der havde været tillagt Den Hellige Stol (pavestolen, Sancta Sedes).
trommesalskunst masseproducerede billeder, fiduskunst, sofastykker, så som portrættet af en piberygende fisker og maleriet af en brølende kronhjort ved en skovsø.
Trommesalen er en lille gade ved Vesterport Station, hvor byens ældste kreaturmarked lå fra 1671 til 1879. Der blev slået på tromme, når markedet åbnede, deraf navnet Trommesalen. På Trommesalen lå maleributikker, der solgte masseproducerede malerier.
trompe l'oeil (fr. som bedrager øjet) er illusionsmaleri hvor beskueren tror at et malet objekt er virkeligt. Eksempelvis en trappe, der synes at være der, men ikke er der. Billede fra ARCH ZINE.

tuf størknet lava, importeret fra Rhinegnene, anvendt til bl.a. kirkebyggeri, Ribe Domkirke.
tympanon er et trekantet eller bueformet felt over en facade eller en dør, eksempelvis over middelalderens kirkeportaler.
 

A   B  C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z   Æ   Ø   Å
 
Se også/See Also
Dronningens gobeliner
Tapestries for HM The Queen
Historiske krige
Kristne
højtider
Regenter
Skagensmalerne
The Skaw Painters
Jelling
Monumenterne
Reformationen
The Reformation
Bayeux tapetet
Danske julemærker
Danish

Christmas Seals
Dansk guldalder
Danish Golden
Age
Kongelige portrætter
PAS DE DEUX
ROYAL
Aarhus
Marselisborg
Slot
Marselisborg
Palace
Sculpture by the Sea Aarhus
2009, 2011 2013,
2015
København Copenhagen
Den danske kulturkanon
Barcelona

Jugendstil i Riga, Letland
Art Nouveau in Riga, Latvia
Kongelige på frimærker
Royals on Stamps
Neoplatonisme
Dante
Alighieri
Firenze
Florence
Rom
Rome
Venedig
Venice
Glasmuseet
på Murano
Domkirken i
Pisa
The Field of Miracles Pisa
Schweiz
Switzerland
Rafael/Raphael
Michelangelo
Leonardo da Vinci
Berlin
Guareschi &
Don Camillo
Amsterdam
Jeff Koons
Frank O. Gehry Guggenheim
Bilbao
 
Drop Down Menu