|
|
Kannikegården, opført 2014-16, tegnet af
Lundgaard & Tranberg Arkitekter.
Bygningen, der er beliggende overfor
domkirken, er opkaldt efter det
kannikekloster, der lå på stedet, og som
nedbrændte i slutningen af 1100-tallet.
Ruinerne af klostrets refektorium kan ses i bygningen, der er
opført som menighedshus. |
|
The
parish hall "Kannikegården", 2014-16,
designed by
Lundgaard & Tranberg Architects
is located opposite the cathedral and built
on the site of a 12th century canon
monastery. The remains of the monastery's
refectory can be seen inside the building.
|
|
Ribe
Domkirke/Ribe
Cathedral |
|
|
|
|
|
Jørgen
Roed, 1836, "Ribe Domkirke i måneskin",
Ribe Kunstmuseum/Jørgen
Roed, 1836, "Ribe Cathedral in the Moonlight",
Ribe Art Museum. |
|
Ribe Domkirke, Vor Frue Kirke,
ca 1130-60. I
vikingetiden og den tidlige middelalder
var Ribe en af Danmarks væsentligste
handelsbyer med en stor havn og
forbindelser til hele Europa. Ribe blev
bispesæde i 948. Domkirken var inspireret
af kirker i Rhinlandet, den blev bygget af
tysk vulkansk tuf og sandsten, og er
karakteristisk med sine to meget
forskellige tårne, oprindeligt var
tårnene identiske - et tredelt vestparti
kollapsede i 1283, og i begyndelsen af
1300-tallet opførtes nuværende tårn, heraf
styrtede store dele ned i 1594, tårnet fik
sin flade afslutning i 1610. Kirkens tårn
tjente som byens vagttårn og husede
stormflodsklokken. Kirken blev femskibet efter en brand i
1443. Middelalderinteriøret i kirken er
døbefonten, messingkandelabre og
skulpturgruppen St. Jørgen
og dragen. Prædikestolen fra
1596 er i renæssancestil og
udført af billedskæreren
Jens Asmussen.
Dekorationerne i apsis
(mosaikker,
glasmosaikvinduer og
fresker) er
fra 1982-87 og udført af
Cobrakunstneren
Carl-Henning
Pedersen.
Ribe
Cathedral,
The Church of Our Lady, c. 1130-60, Jutland,
Denmark. In the Viking Age and the Early Middle Ages Ribe was one of
Denmark's most important commercial towns with a big harbour and
connections to all of Europe. About 950 Ribe became the first Danish
episcopal residence. Ribe Cathedral was begun about 1130 - influenced by
the churches of the Rhineland. The church was built of German volcanic
tuff and sandstone, and was characterized by its two very different west
towers - originally the towers were identically, in 1283 the northern
tower collapsed, it was rebuilt in brick. In 1594 the tower collapsed
again and the rebuilt tower is the present tower, which served as the
town's watchtower and housed the flood warning bells. The medieval
interior of the church are the font, brass candelabra and the sculpture
group of St. George and the dragon - the Renaissance pulpit, 1596, was
executed by the Danish carver Jens Asmussen. The decorations of the apse (mosaics,
stained glass paintings and
frescoes),
1982-87, were
carried out by the Cobra artist
Carl-Henning
Pedersen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1-4 |
Stormklokketårnet
og vestsidens
portal/The
tocsin tower
and the west
portal. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anne Marie Carl-Nielsen (1863-1945), der var gift med komponisten Carl Nielsen, er kunstneren bag Ribe Domkirkes tre bronzedøre, 1904. Hun har også udført Dronning Dagmar monumentet på Slotsbanken i Ribe.
Anne Marie Carl-Nielsen (1863-1945), married to the Danish composer Carl Nielsen, is the creator of Ribe Cathedral's three bronze doors, 1904. |
1-4 |
Kathoveddøren
i søndre korsarm. Dørringen med
løvehovedet omgivet af fire små
drager er blevet fejltolket som en kat
omgivet af mus.
The
Cat Head Door.
The Door Ring with at lion's head
surrounded by four small dragons has
been misunderstood as a cat surrounded
by mouses. |
4 |
Relief
over Kathoveddøren visende nedtagelsen
fra korset. Jesus med kongekrone bæres
af Nikodemus og Josef fra Arimatæa.
Jomfru Maria kysser Jesu hånd.
Johannes Døberen til højre ses
sørgende.
Relief
above The Cat Head Door showing The
Deposition of Christ with
Nicodemus, Joseph of Arimathea, Virgin
Mary and St John the Baptist. |
|
Relieffet i trekantsgavlen
over Kathoveddøren
vrimler med hoveder. Øverst ses engle
med skriftbånd, der omkranser inskriptionen "Civitas Hierusalem"
(byen Jerusalem). Herunder ses Jomfru Maria og Kristus og under
dem tre personer, der henvender sig til dem. Den midterste
kronede person rækker et kors op mod Maria, formentlig
Valdemar 2. Sejr, der beder om salighed for sin og dronning Dagmars søn
Valdemar, der døde ved et vådeskud i 1231. Figuren Kristus holder
i hånden er formentlig den unge Valdemar, som Herren trækker op
til sig. Under Valdemar ses hans afdøde
dronning Dagmar, bag ham
dronning Bengerd (Valdemar Sejrs anden hustru), og bag hende
Erik
4.
Plovpenning.
Gable
relief above The Cat Head Door. |
|
5 |
Portal med
evangelistsymboler
(englen, løven, ørnen, oksen)/Portal
with symbols of the Four Evangelists. |
|
|
|
1-3 |
Portal med tyrehoved/Portal
with bulls' head door knocker. |
4 |
Statue af Hans Adolph Brorson
(1694-1764), salmedigter og biskop i Ribe fra 1741-64. Statuen er en
kopi af af Brorsonstatuen placeret udenfor
Marmorkirken i
København og udført 1895 af August Saabye. Den måske mest kendte
af Brorsons salmer er "Op, al den ting, som Gud har gjort".
Statue of Hans Adolph Brorson (1694-1764), Danish hymn writer
and bishop of Ribe from 1741 until his death. The statue, executed 1895
by August Saabye, is a copy of the Brorson statue outside
the Marble Church in
Copenhagen. |
5 |
Portræt af Hans Adolph Brorson, biskop i Ribe fra 1741-64, udført 1756 af den svensk-danske maler Johan Hørner.
Portrait of Hans Adolph Brorson,
bishop of Ribe from 1741-64, executed by the Swedish-Danish painter Johan Hørner. |
Foran domkirken står en statue af Ansgar Nordens Apostel,
2015, udført af billedhuggeren Hein Heinsen. Inskription på
soklen "801 ANSGAR 865". Skulpturen symboliserer kristendommen
kontra asatroen. Figurens venstre side fremtræder med en
ro og symboliserer kristendommen, troen på én Gud, Den treenige Gud.
Hånden er rakt frem til velsignelse og i håndfladen ses naglehullet. Den
ene af dragtens folder synes at illudere et
T-kors. Figurens højre side fremtræder
noget kaotisk med vikingernes slyngornamenter og symboliserer asatroen
og dens mange guder. Figurens hånd holder en dæmon tilbage.
Figurens fødder, der førte Ansgar
rundt på hans vandringer, fremstår solide og polerede som på en klassisk
bronzestatue og i modsætning hertil fremstår hovedet med et ganske andet
kunstnerisk udtryk, det er råt og arret, slidt og hærget.
In front of the cathedral stands a Statue of Anskar, The Apostle of
the North 801-865, 2015, executed by the Danish sculptur Hein
Heinsen. Anskar's successor as archbishop wrote "Vita Anskarii"
(life of Anskar).
|
|
|
|
1 |
Statue
af reformatoren Hans Tavsen
(1494-1561), udført 1941-43 af Johannes
Bjerg. Tavsen/Tausen, der var biskop i Ribe fra 1542-61, er kendt som "den danske Luther" fordi han var en af hovedpersonerne i udbredelsen af Reformationen i Danmark. Se Reformationsmonumentet på Bispetorvet i København, der viser en scene med
Hans Tavsens prædiken i Viborg Graabrødre Kirke, der afbrydes af væbnede mænd. Tavsen, der var Johanittermunk i Antvorskov kloster, blev sendt til Viborg i håbet om, at han ville opgive sine lutherske ideer, hvilket han ikke gjorde og blev udstødt af ordenen.
Statue of the Danish religious reformer Hans
Tavsen/Tausen
(1494-1561), known as "the Danish Luther". The statue is executed 1941-43 by the Danish sculptor Johannes Bjerg. |
2 |
Portræt Hans Tavsen, 1639/Portrait
of Hans Tavsen, 1639. |
3 |
Mindetavle over Hans Tavsen, opsat
1663/Memorial tablet to Hans Tavsen, 1663. |
4 |
Hans
Tavsens Hus, 1500-tallet,
beliggende overfor Domkirken/Hans
Tavsen's House, 1500s, located
opposite the Cathedral. |
|
|
|
|
|
|
1-4 |
Prædikestolen
på den østlige pille i midtskiber fra 1596 er udført i renæssancestil af Jens Asmussen, snedker fra Odense.
Renaissance
Pulpit, 1596, executed by the cabinet maker Jens Asmussen. |
5 |
Sengotisk
døbefont af malm fra midten af
1400-tallet. Kummen bæres af seks
figurer skiftevis engle og løver. På
dens sider er relieffer af Marias
himmelfart, evangelisten Johannes,
Nådestolen og krucifiks foruden
Danmarks løver, domkapitlets og
formentlig giverens våben- og
bomærke. Den oprindelige bemaling er
bevaret. Dåbsfadet er et nederlandsk
arbejde fra omkring 1650 og har i
midten en fremstilling af Jomfru Maria
i solgissel.
Late
Gothic baptismal font. |
|
|
|
1-2 |
Orgel. Et nyt orgel blev bygget i
1973 af Frobenius Orgelbyggeri, barokfacaden fra 1634-35 er bevaret.
Organ, built 1973 by Frobenius Orgelbyggeri, the Baroque
facade of 1634-35 has been preserved. |
3 |
Sengotisk
Kandelaber i koret påsat en
bogstol i messing, hvis mønster viser
to engle holdende et skjold, hvorpå
er graveret St. Katharina med sværd
og skjold.
Late
Gothic candelabrum. |
4 |
St. Jørgen og Dragen og prinsessen. Dragen boede i et hav foran en by i Libyen, den krævede menneskeofre hver dag, og prinsessen fra byen skulle føres til dragen og ofres. Ridder Jørgen besejrede imidlertid dragen ved hjælp af korsets tegn, hvorefter han gennemborede den med en lanse. Prinsessen kunne nu lægge sit bælte om halsen på dragen og trække den med sig ind i byen, hvor St. Jørgen dræbte den med et sværd efter at kongen og alle hans folk havde ladet sig døbe. Dragen skal i kristen symbolik forstås som Djævelen. I senmiddelalderen udstyredes personer med samtidsdragter. Med korstogene bringes Skt. Jørgenlegenden nordpå. St. George er Englands skytshelgen.
St. George and the Dragon and the Princess. St. George martyr, patron of England. |
5 |
Mindetavler under St. Jørgen og Dragen/Memorial
tablets. |
|
|
|
1-2 |
Konsoller formet som menneskikkelser, hvorpå hvælvkappernes
halvsøjler hviler/Human
figure corbels. |
3 |
Jomfru Marie med Jesusbarnet/Virgin
Mary and the Infant Jesus. |
4 |
Kalkmaleri/Fresco. |
5 |
1 |
Bispekåbe. Båret af biskop
Peter Gabriel Koch. |
2 |
Brorsons Bispekåbe. Skænket
til Ribe Domkirke af Frederik 4., år 1700. Benyttet af Hans
Adolf Brorson, biskop i Ribe 1741-64. Ribe Domkirke skænkede
kåben til Haderslev Bispesæde ved dettes oprettelse i 1923 efter
Genforeningen. Kåben blev i 2010 skænket tilbage til Ribe
Domkirke. |
3 |
Bispekåbe fremstillet i
1957 i forbindelse med Biskop Henrik Dons Christensens
tiltrædelse. |
|
|
|
1 |
Kong Christoffer 1./King Christopher I of Denmark. |
2 |
Kong Erik 2. Emune/King Erik II Emune of Denmark. |
3 |
Biskop Iver Munk i fuldt ornat,
søndre sideskib/Bishop Iver Munk in vestments. |
4 |
Portræt af Ribe Domkirkes historiker
Jacob Helms (1824-1906), udført 1905 af Johannes Kragh.
Portrait of the historian of Ribe
Cathedral Jacob Helms (1824-1906), executed 1905 by
Johannes Kragh. |
|
|
|
|
|
|
Ribe
Kunstmuseum/Ribe
Art Museum |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Ribe Kunstmuseum,
oprindelig en villa opført 1860-64 for bomuldsfabrikant Balthazar
Giørtz og tegnet af arkitekten Laurits Albert Winstrup. Villaens
stilart er
Christian 4. stil/Rosenborgstil, dvs. en bygningsstil fra ca.
1860-1900, der efterlignede den nederlandske renæssancestil, som ses i
Christian 4.'s bygningsværker.
Ribe Kunstmuseum, hvis samling består af dansk kunst fra 1750-1950, fik
til huse i bygningen i 1891.
Ribe Art Museum opened its doors to the public in 1891. The
building was originally home to the cotton fabric manufacturer Balthazar
Giørtz and designed in
Christian IV Style 1860-64 by the architect Laurits Albert Winstrup.
|
2-3 |
Michael
Ancher,
"En barnedåb",
1883-88.
Scenen viser
dåben af Michael
og
Anna Anchers
datter, der
døbes
Helga
Cathrine Ancher
i
Skagen kirke
den 21. oktober
1883. Personerne
fra venstre mod
højre:
Michael Ancher,
der læner sig op
ad kirkebænken,
ved siden af ham
sømanden hr.
Mariager,
maleren
Marianne Stokes,
P.S. Krøyer
med briller,
Anna Anchers
bror John
Brøndum,
Anna Ancher med
dåbsbarnet,
husassistent
frk. Arvidsen,
der er huemor og
præsten Oscar
Boeck.
Billedet er et
af Anchers
hovedværker og
inspireret af
nederlandsk
kunst.
Af kirkebogen
fra Skagen Sogn
i Hjørring Amt
fremgår
at fadderne
til Helga
Kathrine Ancher,
datter af
genremaler i
Skagen Michael
Peter Ancher og
hustru Anna
Kirstine Brøndum
var:
"1. Barnets
Moder 2.
Pige Marie Sofie
Brøndum 3.
Barnets Fader
4. Ungkarl
Styrmand J.H.
Brøndum 5.
Ungkarl Commis
Christen D.
Brøndum. Alle af
Skagen.
6. Maler
Peder Severin
Krøyer af
Kjøbenhavn 7.
Enkemand Ejlif
Peterssen 8.
Ungkarl Charles
Lund. 9.
Ungkarl
Christian Krogh.
Alle af
Christiania."
Michael
Ancher, "A
Christening",
1883-88. The
scene shows the
baptism of
Michael and
Anna
Ancher's
daughter, who is
baptized
Helga
Cathrine Ancher
in
the Skaw
church on
October 21,
1883. From left
to right the
persons are as
follows:
Michael Ancher,
leaning against
the pew, next to
him the sailor
Mr. Mariager,
the
Austrian-English
painter
Marianne
Stokes,
P.S. Krøyer
wearing glasses,
John Brøndum
the brother
of Anna
Ancher who
holds the child
in her arms,
housemaid
Miss
Arvidsen,
and the vicar
Oscar Boeck.
The painting
is one of
Ancher's
masterpieces and
influenced by
the Dutch Golden
Age painting. |
4-5 |
"En barnedåb", forstudier, 1883-87/"A
Christening",
studies, 1883-87. |
|
|
|
1 |
N.A. Abildgaard, 1793, "Jupiter
vejer menneskenes skæbne"/N.A. Abildgaard, 1793, "Jupiter Weighing the fate of Man". |
2 |
N.A. Abildgaard, 1809, "Den
katolske verdensanskuelse, allegori"/N.A. Abildgaard, 1809, "The Catholic Worldview, Allegory". |
3 |
N.A. Abildgaard, 1809,
"Protestantismen, allegori"/N.A. Abildgaard, 1809, "The Protestantism, Allegory". |
4 |
Jens Juel, 1768, "Ung mand i rød
kjole"/Jens Juel, 1768, "Young mand in Red Gown". |
5 |
Wilhelm
Bendz, "St. Agnese i Rom"/Wilhelm
Bendz, "Church of Saint Agnes Outside the Wall, Rome". |
|
|
|
1 |
C.W. Eckersberg, 1840, "En
matros tager afsked med sin pige"/C.W. Eckersberg, 1840, "A Seaman
Taking Leave of his Girlfriend". |
2 |
Martin Rørbye, 1829, "Kirurgen
Chr. Fenger med hustru og datter"/Martin Rørbye, 1829, "The Surgeon Chr. Fenger with his
Wife and his Daughter". |
3 |
Martin Rørbye, 1835, "Parti af
en klippehule, Cervara"/Martin Rørbye, 1835, "View from a Rock Cave, Cervara". |
4 |
Martin Rørbye, 1840,
"Klostergangen i San Giovanni degli Eremiti i Palermo".
Martin Rørbye, 1840, "The Cloister Walkway in San
Giovanni degli Eremiti, Palermo". |
5 |
Christen Købke, 1834-35,
"Portræt af maleren
Constantin Hansen"/Christen Købke, 1834-35, "Portrait of the Painter
Constantin Hansen". |
|
|
|
1 |
Jørgen Roed, 1836, "Ribe
Domkirke i måneskin"/Jørgen Roed, 1836, "Ribe Cathedral in the Moonlight". |
2 |
Johan Thomas Lundbye, 1938, "Den
opgående sol over havet"/Johan Thomas Lundbye, 1938, "Sunrise over the Sea". |
3 |
P.C. Skovgaard, "Møens Klint". |
4 |
Constantin Hansen, 1841,
"Athenatemplet i Paestum"/Constantin Hansen, 1841, "The Temple of Athena in Paestum". |
5 |
Wilhelm Marstrand, 1847, "En
dans i det frie på Ischia".
Ischia er en ø i Napolibugten, i baggrunden ses
Vesuv.
Wilhelm Marstrand, 1847, "Open Air Dance in Ischia".
Ischia is an island in the bay og
Naples, in the background is
Mount Vesuvius. |
|
|
|
1 |
Julius Exner, 1852, "En fattig
kone der venter på et krus øl i en bondestue".
Julius Exner, 1852, "A Poor Woman Waiting for a Mug of
Beer in a Room in a Farmhouse". |
2 |
Otto Bache, 1856, "En vognport"/Otto Bache, 1856, "A Cart House". |
3 |
Carl Bloch, 1864, "Prometheus'
ørn. Skitse"/Carl Bloch, 1864, "Prometheus' Eagle. Study". |
4 |
Christen Dalsgaard, 1871, "En
pige, der skriver"/Christen Dalsgaard, 1871, "A Girl Writing a Letter". |
5 |
Vilhelm Kyhn, 1879, "Tre damer i
en have"/Vilhelm Kyhn, 1879, "Three Ladies in a Garden". |
|
|
|
1 |
P.S. Krøyer, 1879, "Franske
arbejdere i hulvej"/P.S. Krøyer, 1879, "French Workers in a Hollow Way". |
2 |
Viggo Johansen, 1884, "En
kaffepassiar"/Viggo Johansen, 1884, "A Coffee Table Chat". |
3 |
Joakim Skovgaard, 1884, "Udsigt
fra Karyatidehallen på Erechteion"/Joakim Skovgaard, 1884, "View from the Porch of the
Caryatids at the Erechteion". |
4 |
Vilhelm Hammershøi, 1895, "Tre
unge kvinder"/Vilhelm Hammershøi, 1895, "Three Young Women". |
5 |
Theodor Philipsen, 1897,
"Udskibning af kreaturer fra Kastrup havn til Saltholmen".
Theodor Philipsen, 1897, "Shipment of Cattles from Kastrup
Harbour to the Island of Saltholm". |
|
|
|
1 |
L.A. Ring, 1897, "Husmandsfolk"/L.A. Ring, 1897, "Smallholders". |
2 |
L.A. Ring, 1908, "Stygt vejr"/L.A. Ring, 1908, "Inclement Weather". |
3 |
Michael
Ancher, 1898, "Den røde stue"/Michael
Ancher, 1898, "The Red Room". |
4 |
Michael
Ancher, 1916, "Fiskerne i krostuen"/Michael
Ancher, 1916, "Fishermen in a Pub". |
|
|
|
1 |
Hans Smidth, 1906,
"Studebefordring på Heden"/Hans Smidth, 1906, "Bullock Cart on the Moor". |
2 |
Harald Giersing, "Dame i sort"/Harald Giersing, "Lady
in Black". |
3 |
H.W. Bissen, 1840, "Paris med
æblet"/H.W. Bissen, 1840, "Paris with the Apple". |
4 |
J.A. Jerichau, 1845-46,
"Panterjægeren"/J.A. Jerichau, 1845-46, "The Panther Hunter". |
5 |
Kristian Zahrtmann, 1904,
"Landskab ved Civita d'Antino"/Kristian Zahrtmann, 1904, "Landscape at Civita d'Antino". |
|
|
Ribe
Kammersluse
- porten til Vadehavet |
|
|
|
|
|
Kammerslusen ved
Ribe Ås udløb i
Vadehavet blev
opført 1912. Ved
slusen, der består
af to sæt porte,
bliver lystbåde
sluset fra Ribe Å ud
i Vadehavet. Ved
slusning udlignes
vandstanden så den
er ens på begge
sider af porten.
Ribe Chamber
Lock, where Ribe
River flows into the
Wadden Sea, built
1912. |
|
|
|
|
Ribe
VikingeCenter |
|
|
|
|
|
Ved indgangen til
Ribe VikingeCenter,
der blev indvidet i
1992, står tre
figurer, der
symboliserer de
tre norner
Urd,
Verdande og
Skuld,
fortids, nutids, og
fremtids gudinder,
der bor i Asgård ved Urds
brønd
(skæbnebrønden) ved
den ene af Ask Yggdrasils
tre rødder. Hver dag
overøser de roden med vand fra
brønden
for at den ikke skal
blive tør eller rådne,
for det vil betyde
Ragnarok hvis asken
går ud.
Nornerne spinder
livets
tråd/menneskenes og
gudernes skæbne.
På
livstråden kan
aflæses hvordan et
liv vil forme sig,
og jo færre knuder
tråden har, des
lettere bliver
livet. Hver gang en tråd
klippes dør et
menneske.
Se
Nordisk mytologi,
Dronningens
gobeliner,
Vikingetiden
og
Historiske
krige. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vikingekirken,
Ansgars
Kirke,
indviet
2018. Kirken
er et bud
på, hvordan
den første
danske
kristne
kirke kunne
have set
ud.
Arkæologiske
udgravninger
ved Ribe
Domkirke har
dokumenteret,
at der i
midten af
800-tallet
var en
kristen
menighed i
og omkring
Ribe.
Ansgar
Nordens
Apostel.
I 826
begyndte
missionæren
benediktinermunken Ansgar sin
missionsvirksomhed
i Hedeby.
Fra 849 var
Ansgar
ærkebiskop
af Hamborg
stift, der
havde Norden
som
ansvarsområde.
Ansgar var
Kong Hårik 1.'s
fortrolige,
imidlertid
lykkedes det
ham ikke at
kristne Kong
Hårik
(d. 854)
og hans
mænd, men
til gengæld
fik han af
kongen
tilladelse
til at bygge
kirker i
både Hedeby
og Ribe.
Ansgars
efterfølger
som
ærkebiskop,
munken
Rimbert,
skrev om
Ansgars liv
i "Vita
Ansgari". |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1-3 |
Hvidinggården,
år 980. Gårdanlægget blev fra 1986-94 udgravet i Gl. Hviding og
rekonstrueret på Ribe VikingeCenter. Foruden langhuset omfatter anlægget
stald, smedje, lader, værkstedshuse og
grubehuse (lille bygning halvt nedgravet i jorden, formentlig anvendt
som værksteder og vævehytter).
Langhuset
er af Trelleborg-Fyrkat typen og opført af
160 egestammer, og taget består af 5000
håndhuggede tagspån. Tømmeret er fra flådeege som i begyndelsen af
1800-tallet blev plantet til genopbygning af den danske flåde, der var
blevet beslaglagt af England. Den fine del af langhuset vender mod vest,
og mod øst lå stalden. I slutningen af vikingetiden blev det almindeligt
at have regulære staldbygninger, der var adskilt fra hovedhuset.
På
Hvidinggården ses nogle af de husdyr, som var vigtige for
vikingebonden. Køerne forsynede familien med mælk, smør, kød, læder,
drikkehorn og knoglerne anvendtes til skeer, nåle
og meget andet. Svin var det eneste husdyr, der blev holdt for kødets
skyld. Gæssene leverede dun til puder og styrefjer til jægernes pile. Hønsene
gik frit omkring. Af fårernes uld blev der lavet tøj, og vikingerne spiste også fårekød og
anvendte fåremælken. Studene
anvendtes som trækdyr i marken, og hestene anvendtes især som ridedyr. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1-2 |
Dronning Dagmar
monument, Slotsbanken i Ribe, hvor Riberhus Slot lå, udført 1914 af
Anne
Marie Carl Nielsen.
Dronningen ses i stævnen på det skib, der førte hende til Ribe.
Queen Dagmar Monument.
|
3 |
Riberhuus's Voldsted seet fra Nord,
1872/The moat and rampart
of Riberhus Castle, 1872. |
4-5 |
Astrid Noacks fødehjem/The sculptor Astrid Noack's birthplace. |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Ribe
Domskole/den gamle Latinskole, ca. 1500-1856.
Den dansk-amerikanske journalist Jacob A. Riis (1849-1914) blev født i
dette hus.
Ribe Cathedral School c. 1500-1856. The house is the birthplace of
the Danish-American journalist Jacob A. Riis (1849-1914). |
2-3 |
Hans
Tavsens Hus, 1500-tallet,
beliggende overfor Domkirken/Hans
Tavsen's House, 1500s, located
opposite the Cathedral. |
4-5 |
Kannikegården, opført 2014-16,
tegnet af Lundgaard & Tranberg Arkitekter. Bygningen, der er
beliggende overfor domkirken, er opkaldt efter det kannikekloster, der
lå på stedet, og som nedbrændte i slutningen af 1100-tallet. Ruinerne af
klostrets refektorium kan ses i bygningen, der er opført som
menighedshus. The parish
hall "Kannikegården", 2014-16, designed by Lundgaard & Tranberg
Architects is located opposite the cathedral and built on the site
of a 12th century canon monastery. The remains of the monastery's
refectory can be seen inside the building. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jylland
mellem
tvende have |
1. |
Jylland
mellem
tvende have
som en
runestav er
lagt,
runerne er
kæmpegrave
inde midt i
skovens
pragt
og på heden
alvorsstor,
her, hvor
ørknens
luftsyn bor. |
4. |
Mellem rige
bøndergårde
snart
dampdragen
flyve vil;
hvor nu Loke
sine hjorde
driver,
skove vokse
til.
Briten flyve
over hav,
gæster her
prins
Hamlets
grav. |
2. |
Jylland, du
er
hovedlandet,
højland med
skov-ensomhed!
Vildt i vest
med klittag
sandet
løfter sig i
bjerges
sted.
Østersø og
Nordhavs
vand
favnes over
Skagens
sand. |
5. |
Jylland
mellem
tvende have
som en
runesten er
lagt,
fortid mæle
dine grave,
fremtid
folder ud
din magt;
havet af sit
fulde bryst
synger højt
om Jyllands
kyst. |
3. |
Heden, ja,
man tror det
næppe,
men kom
selv, besé
den lidt:
lyngen er et
pragtfuldt
tæppe,
blomster
myldre
milevidt.
Skynd dig,
kom! om føje
år
heden som en
kornmark
står. |
|
|
Drop Down Menu
|
|