Gottorp Slot
ligger på en ø i Slien lidt
vest for Slesvig centrum |
Den oprindelige middelalderborg
var sæde for Slesvigbispen.
Frederik 1.,
konge af Danmark og Norge, hertug af Slesvig
og Holsten,
byggede
borgen om til en
renæssancefæstning, senere
blev den residens for de
Slesvig-Holsten-Gottorpske
hertuger.
Under den "Store Nordiske Krig"
i begyndelsen af 1700-tallet
blev Gottorp inddraget under den
danske krone. De hertugelige
samlinger overførtes til
København. I 1848 blev slottet
benyttet som lazaret og derefter
i næsten 100 år som kaserne.
Fra 1948 har slottet huset de
Slesvig-Holstenske Landsmuseer -
Stiftung
Schleswig-Holsteinische Landesmuseen Schloss
Gottorf. |
|
|
|
|
Siden dette år har der
ligget en borg på
Gottorps slotsø, som
blev opført af biskop
Aage af Slesvig. |
|
|
|
Gottorp mageskiftes til
hertug Erik 1.
af Slesvig.
|
|
|
Gottorp tilfalder de i
Holsten regerende
grever, Schauenburgerne. |
|
|
Hertugdømmet
Slesvig,
hvis hovedby
var byen
Slesvig, var
beliggende
mellem
Ejderen og
Kongeåen. De
tre
hertugdynastier
var
Abelslægten
(1232-1375)
navngivet
efter
Erik
Plovpennings
bror
Abel.
Schauenburgerne
(1386-1459)
navngivet
efter
Gerhard 6.
af slægten
Schauenburg.
Oldenborgerne
(1460-)
navngivet
efter grev
Christian af
Oldenburg
(den første
konge af den
oldenborgske
slægt).
Christian 1.
blev valgt
til hertug
af Slesvig
og Holsten
efter hertug
Adolf død i
1459 til
trods for,
at han havde
accepteret
gyldigheden
af
Constitutio
Valdemariana
(at
hertugdømmet
Sønderjylland/Slesvig
aldrig måtte
måtte have
samme fyrste
som
kongeriget
Danmark) -
således
opstod
personalunionen
mellem
Danmark og
hertugdømmerne
(Slesvig og
Holsten).
Hertugdømmerne
blev i 1867
indlemmet i
Preussen.
Gottorp-hertugerne
er en
sidegren til
den
Oldenborgske
slægt. De
var stort
set konstant
i
modsætningsforhold
til de
danske
konger i
1600- og
1700-tallet.
Under
Den
store
nordiske
Krig i
begyndelsen
af år 1700
var
Gottorperne
allieret med
Sverige,
hvorfor
modsætningsforholdet
til Danmark
kulminerede.
Helstaten
1814-1864
omfattede
kongeriget
Danmark og
hertugdømmerne
Slesvig
(kgl. dansk
len),
Holsten
(tysk len,
medlem af
Det tyske
Forbund) og
Lauenburg
(tysk len,
medlem af
Det tyske
Forbund).
Den danske
konge
repræsenterede
som hertug
Holsten og
Lauenburg i
Det tyske
Forbund, der
eksisterede
fra
(1815-1866).
Fra
1871-1918
var Tyskland
et
kejserrige,
der i 1919
blev
efterfulgt
af et
parlamentarisk
demokrati
kaldet
Weimarrepublikken,
der varede
til 1933, da
Adolf
Hitlers
nazistparti
kom til
magten og
indførte
diktatur,
der varede
til 1945 da
det
besejrede
Tyskland
blev opdelt
i zoner og
besat.
Slesvig-Holsten
lå i den
britiske
zone. I 1949
fik de
vestlige
zoner en
demokratisk
grundlov og
Forbundsrepublikken
Tyskland var
hermed
etableret
som et
parlamentarisk
demokrati.
|
|
|
|
"Ribebrevet": Den
danske konge
Christian 1. af Oldenburg vælges til
hertug af Slesvig og
greve af Holsten.
Ribebrevet af 5. marts
1460 er en aftale
indgået mellem det
holstenske ridderskab og
kong Christian 1.
Slesvig og Holsten skal
forblive "ewich tosamend
ungedelt" (udelt sammen
til evig tid).
|
|
|
Den middelalderlige borg
hærges af brand,
sydfløjen genopbygges
med en toskibet
gotisk hal. |
|
|
Hertug Frederik bliver
konge af Danmark som
Frederik 1., Gottorp
forbliver hovedresidens.
1533 blev kongen gravsat
i
Slesvig Domkirke (se
fotos af gravmælet, klik
her). |
|
|
Opførelsen af
vestfløjen i
renæssancestil - et
af de tidlige
hovedværker i
Nordeuropa. Karnaptårnet
kaldes "Lygten" på grund
af sine mange vinduer. |
|
|
Fra dette år er Gottorp
Slot
Slesvig-Holsten-Gottorp-hertugernes
hovedresidens.
Adolf, Frederik 1.'s
yngste søn, bliver ved
arvedeling hertug af
Slesvig-Holsten-Gottrop.
|
|
|
Østfløjen
genopføres efter en
brand. |
|
|
|
|
Under hertug Frederik
3. bliver Gottorp et
kulturelt midtpunkt i
Nordeuropa, biblioteket
udbygges, og der
indrettes et
kunstkammer. |
|
|
Nyværkhaven med
Globehuset nord for
slottet fuldendes.
Kæmpeglobussen i
barokhaven er en
rekonstruktion. Den
originale globus blev
givet til zar Peter den
Store af
hertug Karl Friedrich af
Holsten-Gottorp i 1717
og placeret i tårnet i
zarens kunstkammer.
Den blev voldsomt
beskadiget i en brand i
1747, hvor overfladen
blev ødelagt og den blev
restaureret. I 1941 blev
globen konfiskeret af
tyske tropper og kom
tilbage til Tyskland,
men vendte tilbage til
Leningrad i 1947
og
givet til
videnskabsakademiet, der
tidligere havde huset
globussen, og placeret i
det nyrestaurerede
kunstkammertårn. |
|
|
Sydfløjen udvides om
ombygges i barokstil,
den gotiske hal bevares. |
|
|
Fra Gottorp Slot
blev hertugernes
ejendele ført til
København som
krigsbytte.
Efter inkorporeringen af
det gottorpske Slesvig i
det danske monarki i
1721 førtes hertugernes
righoldige kunstkammer
og Gottorperbiblioteket
samme vej. |
|
|
Residens
for kongelige danske
statholdere.
En statholder er en
person
der i regentens
navn
og på dennes vegne
står i spidsen for
styret af en landsdel
eller et land med særlig
status. |
|
|
De hertugelige
samlinger,
dansk krigsbytte af
1713, indlemmes i det
Kongelige Bibliotek. |
|
|
Under "Treårskrigen"
(1.
Slesvigske krig fra
1848-50) blev slottet
benyttet til lazaret. |
|
|
Gottorp
slot bliver dansk. |
|
|
Prøjsisk kaserne, den
oprindelige indretning
går tabt, sidebygninger
nedrives, hestestalde og
eksercerhal
bygges.
|
|
|
Den store karnap i den
indre gård ødelægges ved
en eksplosion
(genopføres 1985-87). |
|
|
Opsamlingslejr for
flygtninge, til dels
udlejet. |
|
|
De Slesvig-Holstenske
Landsmuseer (Stiftung
Schleswig-Holsteinische
Landesmuseen
Schloss
Gottorf) får til huse på
Gottorp Slot.
|
|
|
|
|
|
1 |
Slottets sydfløj i
barokstil. |
2-4 |
Vestfløjen i renæssancestil 1530 - et af de tidlige hovedværker i Nordeuropa. Karnaptårnet kaldes "Lygten" på grund af de mange vinduer. |
5 |
Slottets nordfløj. Portal i renæssancestil. |
|
|
|
1 |
Fontæne i slotsgården. Over det vandspyende væsen ses
Frederik 1.'s monogram og kongekronen. |
2 |
Nordtysk billedhugger, ca. 1750,
"Diana". |
|
|
|
|
|
|
1 |
Den Gotiske Hal, blev bygget 1492.
Se billede fra hallen
fra 1864. |
2 |
Altertavle omkr. 1160. |
3 |
Landkirchen alterskab, ca. 1380.
Udført
i
international gotisk stil af kredsen omkring Mester Bertram fra Minden.
|
4 |
Andagtsbillede (Pietà - smertens moder)
omkring 1450. |
5 |
Skt. Mikael,
1. halvdel af 1400-tallet. Skt. Michael ses her som
"Dragedræberen". Han betegnes også som
"Sjælevejer". (se
Michael Sjælevejer i
Århus Domkirke).
Johannes' Åbenbaring 12, 7-10:
Og der blev krig i
himlen. Mikael og hans engle gik i krig med dragen,
og dragen og dens engle tog kampen op, men kunne
ikke stå sig, og de havde ikke længere deres plads i
himlen. Den blev styrtet, den store drage, den gamle
slange, som hedder Djævelen og Satan, og som
forfører hele verden styrtet til jorden, og dens
engle blev styrtet ned sammen med den. Og jeg hørte
en høj røst i himlen sige: Nu er frelsen og magten
og Riget vor Guds og herredømmet hans salvedes, for
vore brødres anklager er styrtet, han som dag og nat
anklagede dem for Gud. |
|
|
|
|
1 |
Skt. Jørgen og
dragen, fra Lübeckområdet. Dragen der
terroriserede folk ved at spy giftig ånde boede i et
hav foran en by i Libyen. Den krævede menneskeofre
hver dag. En dag kom turen til prinsessen fra byen,
hun skulle føres til dragen og ofres og accepterede
sin skæbne, og klædt som brud blev hun sendt til
dragen. Ridder Jørgen greb ind og besejrede dragen
ved hjælp af korsets tegn, hvorefter han
gennemborede den med sin lanse. Prinsessen kunne nu
lægge sit bælte om halsen på dragen og trække den
med sig ind i byen, hvor ridder Jørgen dræbte den
med et sværd efter at kongen og alle hans folk havde
ladet sig døbe.
Dragen skal i kristen symbolik forstås som djævelen.
I senmiddelalderen udstyredes personer med
samtidsdragter. Med korstogene bringes Skt.
Jørgen-legenden nordpå - en af middelalderens
populære helgener og Englands skytshelgen (St
George).
Skt. Jørgen er skytshelgen for
riddere, soldater og drengespejdere. |
2 |
Lucas Cranach
d.æ.,
1521,
"Syndefaldet". |
3 |
Lucas Cranach d.y.,
"Lucretias selvmord".
Den kyske Lucretia var en legendarisk heltinde i det
antikke Rom. Hun blev voldtaget 510 f.Kr. af Sextus Tarquinius, søn af Lucius Tarquinius Superbus,
den tyranniske etruskiske konge af Rom. Selv om hun
var offeret begik hun selvmord da hun følte skam og
ikke skyld og mente at selvmord ville bevidne hendes
uskyld. Ifølge tidens traditioner døde hun en
heroisk død. |
4 |
Lucas Cranach
d.æ.,"Kristus velsigner børnene". |
5 |
Lucas Cranach d.æ.,
"Smertensmand".
Kristus
siddende med pinselsredskaber. |
|
|
|
|
1 |
Lucas Cranach
d.æ.,
1525, "Aldersportræt af kurfyrst Friedrich den Vise af
Sachsen (1463-1525)". |
2 |
Jürgen Koberg
(død ca. 1663), 1. halvdel af 1500 tallet,
"Samaritanerkiste".
I fyldningerne er der under hver bue scener fra
historien om den barmhjertige samaritan.
Lukas 10,30-37: "En
mand var på vej fra Jerusalem ned til Jeriko og
faldt i hænderne på røvere. De trak tøjet af ham og
slog ham, så gik de og lod ham ligge halvdød.
Tilfældigvis kom en præst den samme vej; han så
manden, men gik forbi. Det samme gjorde en levit,
der kom til stedet; også han så ham og gik forbi.
Men en samaritaner, som var på rejse, kom hen til
ham, og han fik medynk med ham, da han så ham. Han
gik hen og hældte olie og vin i hans sår og forbandt
dem, løftede ham op på sit ridedyr og bragte ham til
et herberg og sørgede for ham. Næste dag tog han to
denarer frem, gav værten dem og sagde: Sørg for ham,
og hvad mere du lægger ud, vil jeg betale dig, når
jeg kommer tilbage. Hvem af disse tre synes du var
en næste for ham, der faldt i røvernes hænder?" Den
lovkyndige svarede: "Han, som viste ham
barmhjertighed." Og Jesus sagde: "Gå du hen og gør
ligeså!" |
3 |
Rendsborgfragmentet af Gutenberg Bibelen,
latinsk bind 1. trykt 1452-54 i
Mainz. Se
Gutenberg Monument, Strasbourg.
Et fragment af en Gutenberg Bibel der blev opdaget i
provstearkivet i Rendsborg i 1996. Ved nøjere
undersøgelse viste det sig at være ægte. Fragmentet
har endnu den gamle indbinding med en kæde, der
skulle forhindre tyveri af Bibelen. Bindet svarer
til den lybske indbinding af Cismar klosterets
biblioteksbestand, der blev overtaget af hertug
Christian Albrecht til det gottorpske bibliotek, som
i dag hører til kostbarhederne i Det Kongelige
Bibliotek i København. Da de gottorpske hertugers
bibliotek indeholdt et eksemplar af Gutenberg
Bibelen bind 2 (nu i København), med en indbinding
fra Christian Albrechts regeringstid, var det
nærliggende at tro, at disse to bind engang kunne
have hørt sammen. Men nærmere undersøgelser og
sammenligninger i anledningen af udstillingen
"Gottorp i barokkens glans" viste, at de to bind var
trykt på forskellige tidspunkter hos Gutenberg. Det
er således uopklaret, hvordan det foreliggende
eksemplar af Gutenberg Bibelen kom til Skt.
Mariæ-kirkens senmiddelalderlige præstebibliotek i Rendsborg. Indtil opdagelsen af dette bind havde man
verden over kendskab til kun 48 eksemplarer af
Gutenberg Bibelen. På grund af deres omfang på 1282 sider består Gutenberg Biblerne som regel af to
bind. Af denne 42-liniede latinske Bibel er der
i alt kun trykt 180 eksemplarer. Bibelen er den
første bog, der er trykt med bevægelige blytyper. I
den tidlige bogtrykkerkunst blev initialer,
overskrifter og begyndelsen af kapitler efter
trykningen indføjet med hånden, derved virkede bogen som et dyrt håndskrift. |
|
|
|
|
1 |
Julius von Strachen, ca.
1640-45, "Hertug Frederik III af
Slesvig-Holsten-Gottorp".
Frederik var
lærd, from og interesseret i kunst og videnskab. Han
udbyggede biblioteket på
Gottorp Slot,
arbejdede for at styrke skolevæsenet og støttede
videnskabelige arbejder. |
2 |
Pieter Isaacsz, omkr. 1620,
"Portræt af Kong
Christian 4. af Danmark". |
3 |
Jakob van Doort, omkr. 1611,
"Portræt af Kong
Christian 4. af Danmark". |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
August Wilckens, 1899,
"En sømand tager afsked".
Restaureringer og fresker af Wilckens, se
Møgeltønder kirke. |
2 |
August Wilckens, ca. 1900,
"Kvinder i kirke (Fanø)". |
3 |
Staffordshire fajance.
|
|
|
|
|
1 |
Votivskib, 1600-tallet.
Søfarende i havsnød gav et højtideligt løfte, et
votum, om at ville give en model af deres skib til
kirken, hvis Gud frelste dem fra druknedøden.
Votivskibe er skænket af katolske sømænd i
taknemmelighed for frelse, de hørte oprindeligt til
kirker beliggende i havnebyer og ofte viet til
Sankt Nikolaus, de søfarendes skytshelgen. Skikken
med en skibsmodel i kirkens skib har bredt sig til
hele landet, men betegnelsen votivskib vil være en
forkert betegnelse, da der ikke ligger personer
eller skib i havsnød til grund for at give
modelskibet som gave til kirken, men f.eks. ønsket
om at skænke en udsmykning. |
2 |
A. Jacobsen,
"Skibsbillede barken Kiel". |
3 |
Bendix Grodtschilling d.æ. og d.y.,
1685, "Fikserportræt af
Kong Christian V af Danmark". Et portræt af Christian 5. fremkommer (et mix af hans forfædre), når maleriet betragtes gennem kikkerten. |
4 |
Orazio Borgianni,
ca. 1600, "Slaget ved
Clavijo". Et legendarisk slag den 23.
maj 844 mellem kristne og muslimer i regionen La
Rioja i Spanien. Legenden, der er nedskrevet i
1100-tallet, fortæller at et mirakel hændte som ville
ændre historiens gang på den Den Iberiske halvø
(Spanien og Portugal). Det var på den tid da Skt.
Jakob viste sig siddende på en stærk og smuk hvid
hest. Synet af ham opmuntrede de kristne og skræmte
de vantro som krysteragtigt vendte om efterladende
slagmarken med mauriske lig og løb med strømme af
blod efter sig der løb ud i floden Ebro flere mil
fra stedet. |
|
|
|
|
1-2 |
Stukdekorationer
fra 1600-tallet, en del af slottets originale
barokudsmykning. |
|
|
|
|
1-3 |
Slotskapellet
blev indrettet i 1590-93 og har som slottets eneste
rum bevaret sit oprindelige udseende. Prædikestolen
er fra 1590-91. Det hertugelige bederum på
nordvæggen blev skabt i 1609-13. Alteret under
bederummet er et arbejde fra 1666. De ældste dele af
orglet er fra slutningen af 1500-tallet. |
|
|
|
|
1-5 |
Hjortesalen,
fuldført 1595, er en festsal fra renæssancen, der er
udsmykket med legemsstore hjorte udført i stuk og
med dekorative landskabsmalerier som baggrund.
Loftshvælvingerne er udsmykket med fresker i
sort-hvid. |
|
|
|
|
1 |
Zar Peter 3.'s
barnestol, begyndelsen af 1800-tallet. |
2 |
Antoine Pesne, ca. 1740,
"Elisabeth Christine, Dronning af Preussen". |
3 |
Stefano Torelli,
"Hertuginde Charlotte Amalie Wilhelmine". |
4 |
Carl Gustaf Pilo, 1751,
"Frederik 5.". Yndefuldt rokokoportræt. Kongen er klædt i rustning, i hånden har han sin kommandostav. Han er dekoreret med Elefantordenen. Hans hjelm (nederste venstre hjørne) er beklædt med strudsefjer. Hermelinskåben er dekorativt slænget. Kongen bærer paryk. |
|
|
|
|
1-3 |
Rokokosalen/Der
Plöner Saal
også kaldet "Den Hvide Sal", stammer fra Plön Slot. |
4 |
Balthasar Denner,
1750,
"Herre i rød frakke". |
5 |
Baltasar Denner malede
i 1719 det berømte portræt af Peter
Wessel Tordenskjold.
Maleriet tilhører Frederiksborgmuseet.
Siden 1865 har man kunnet købe en æske "Tordenskjold" (tændstikker). |
|
|
|
|
|
|
1 |
Hans
Fuglsang, 1913, "Kirkegård". |
2 |
Hans Fuglsang, To damer på Café. |
3 |
Hans Fuglsang. |
4 |
Hans
Fuglsang, 1914-15, "Selvportræt". |
|
|
|
|
1 |
Alexej von
Jawlensky,
1917, "Mystischer Kopf. Asconeser Mädchen"
(mystisk hoved, kvinde
fra Ascona). |
2 |
Alexej
von Jawlensky,
1913, "Mädchenhaft"
(ungpigeagtig). |
3 |
Alexej von
Jawlensky,
1913,
"Mosaic". |
4 |
Ernst
Ludwig Kirchner, 1932,
"Portræt af Manfred Schames". |
5 |
Ernst Ludwig Kirchner. |
|
|
|
|
1 |
Otto
Mueller, 1925, "Landschaft mit
gelbern Feld" (landskab med
gul mark). |
2 |
Otto Mueller, 1921-22,
"Selvportræt
mod højre". |
3 |
Käthe
Kollwitz, 1937-38, "Mutter mit totem
Sohn - Pietà" (Moder med
død søn - Pietà). |
4 |
Käthe Kollwitz, 1934, "Selvportræt". |
5 |
Ernst
Barlach, 1932, "De læsende munke". |
|
|
|
1 |
Ernst
Barlach, 1912, "Schlafende
Vagabunden" (sovende
vagabonder). |
2 |
Ernst
Barlach. |
3 |
Ernst
Barlach, 1936, "Fløjteblæseren". |
4-5 |
Ernst Barlach,
1927, bronze,
"Mindesmærke fra Güstrow (Den svævende)".
Figuren har Käthe Kollwitz' ansigtstræk.
Denne afstøbning er den fjerde ud af fire.
Den første afstøbning blev ødelagt af
nationalsocialisterne, den skulle have været et mindesmærke for de
faldne og placeret i Güstrow domkirke. At denne mest
berømte Barlach-plastik blev reddet og
således muliggjorde en videre afstøbning
der befinder sig i Antoniterkirken i Köln,
skyldes kunstnerens venner. Udførelsen i Güstrow,
der i dag befinder sig næsten på det
oprindelige sted, blev som eksemplaret på
Gottorp støbt
efter den reddede bronzefigur. Ideen om en
svævende skulptur beskæftigede Barlach sig
med allerede i 1912. |
|
|
|
|
1 |
Ernst
Barlach, 1928, "Åndekæmperen". |
2 |
Ernst Barlach, 1937,
"Den leende gamle". |
3 |
Ernst
Barlach, 1933, "Siddende gammel
kvinde". |
4 |
Ernst
Barlach, 1931, "Trauernde
Mutter mit Kind" (sørgende mor
med barn). Hamburgermonumentet.
Relieffet blev i 1931 udført af
Barlach til erindring om de faldne i
1. Verdenskrig. Den officielle
betegnelse er i dag "Monument for de
faldne under begge Verdenskrige". |
|
|
|
|
Nydambåden -
ca. 320
e.Kr. |
|
|
|
23 m lang, 2,30 m bred,
besætning på ca. 45 mand |
|
Den 18. august 1863 blev
denne store robåd fundet
i Nydam mose nordvest
for Sønderborg. I hver
side er fem planker af
egetræ klinket sammen
med jernnagler,
beklædningen er bundet
til spanterne og sat på
en kølplanke. Formentlig
er træet ved udtørring
skrumpet omkring 15
procent siden
udgravningen. Herved er
bådens form forandret,
oprindeligt må den have
været bredere og mere
sødygtig. I dag er
omkring 70 procent af
fartøjet bevaret
originalt. Dele af
bagbordsside og af den
bageste del af skibet,
ror, nogle spanter,
naglerne og åretollene
blev tilføjet under
rekonstruktionen. Ved de
fornyede udgravninger i
Nydam har man fundet to
rælingshoveder og dele
af et dæk. Disse kan her
ses i nøjagtig kopi.
Årringsundersøgelser
viser at båden er bygget
omkring 320 e.Kr.
Værftet må søges ved den
vestlige eller den
mellemste del af
Østersøen. Båden er et
halvt årtusind ældre end
de kendte vikingeskibe.
Denne bådtype var
formentlig mere beregnet
på militære formål i
kystnære farvande end på
godstransport. Relativ
høj fart, uafhængighed
af vind,
manøvredygtighed i salt
farvand og en stærk
besætning gjorde
fartøjet velegnet til
hurtige angreb på
fjendtlige kyster.
Efter udgravningen blev
båden sat sammen på et
loft i Flensborg. I 1877
kom den til Kiel til "Museum
Vaterländischer
Alterthümer"
(Museum for fædrelandets
oldtidsminder). I 1941
transporterede man på en
skude Nydambåden over
Kielerkanalen og Elben
til Möllnersøen af frygt
for luftangreb. Der
forblev den ubeskadiget
til krigsafslutningen. I
1946 blev den ad
vandvejen transporteret
til Slesvig op opstillet
i
Nydamhallen
i foråret
1947. |
|
|
|
|
|
|