Kontakt/Contact
© Kirsten Gress. All Rights Reserved.

arslonga.dk

 

Drop Down Menu
 

Klik på billederne for forstørrelse
Click on images for enlargement

H.C. Andersens papirklip/H.C. Andersen's Paper-cuttings


Ud over at være verdensberømt eventyrdigter er H.C. Andersen også kendt for sine papirklip. Han havde altid sin 24 cm store saks med sig, når han rejste, og sad ofte omgivet af både børn og voksne og klippede mennesker, dyr og figurer i papir. H.C. Andersen efterlod sig omkring 1500 papirklip.

"Jeg forstod at klippe med en Saks i Papir de yndigste Smaating; det havde jeg allerede kunnet som Barn, og i mange Familier opbevarer man endnu mine Udklipninger". H.C. Andersen, "De to Baronesser", 1848.

In addition to being a world famous fairytale writer Hans Christian Andersen is also known for his paper cuttings.
When travelling he always had his 24 cm large scissors with him. He often sat, surrounded by children and adults, cutting out human, animal or other figures from paper. H.C. Andersen left about 1500 papercuttings.

"I was able to cut the loveliest small things out of paper with a pair of scissors. I had possessed the knack since childhood, and my papercuts are still kept by many families". Hans Christian Andersen, "The Two Baronesses", 1848.

1 Julemærkeark, 1975. H.C. Andersens papirklip - hans silhuet ses i øverste venstre hjørne.
Danish Christmas Seal, 1975. Paper-clippings by H.C. Andersen - his silhouette is in the top left-hand corner.
2 Julemærkeark, 2005. H. C. Andersens papirklip, design af John Andersen.
Danish Christmas Seal, 2005. Hans Christian Andersen's papercuts designed by John Andersen.
3 Dansk frimærke udgivet i anledning af 200-året for H.C. Andersens fødsel den 2. april 2005.
Danish stamp issued on the occasion of the fairytale writer's 200th anniversary on April 2nd 2005.
4 Tysk frimærke udgivet i anledning af 200-året for H.C. Andersens fødsel den 2. april 2005.
German stamp issued on the occasion of the fairytale writer's 200th anniversary on April 2nd 2005.
 

1 H.C. Andersens billedbog til Astrid Stampe, (1852-1930), baronesse og kvinderetsforkæmper, datter af lensbaron Henrik Stampe på Stampenborg, Nysø.
Hans Christian Andersens's picture book for Astrid Stampe (1852-1930), baroness and feminist, daughter of baron Henrik Stampe, Stampenborg, Nysø.
2 Dame med spids hat og grønt og sort skørt. Juletræspynt/Woman with pointed hat and green and black skirt. Christmas tree decoration.
3 Det største kendte papirklip fra 1864/The largest known paper cuttings, 1864.
 
1 Stor kone i grønt med forklæde/Large woman in green with apron.
2 Fantasi med stort hoved/Fantasy with big head.
3 Teaterdekoration med linedansere/Stage decoration with line dancers.
4 Dukketeater med danserinder/Puppet theater with dancers.
 
1-2 Dansende pjerrot/Dancing Pierrot.
3 Sommerfugle/Butterflies.
4 Solhoveder/Sun heads.
 
Skulpturer, portrætter etc. af eventyrdigteren H.C. Andersen
Sculptures, portraits etc of the fairy tale writer Hans Christian Andersen

1 Henry Luckow-Nielsens bronzestatue af H.C. Andersen, 1961, ved Københavns Rådhus.
Henry Luckow-Nielsen's bronze statue of H.C. Andersen, 1961, Copenhagen's Town Hall Square.
2 Jens Galschiøt, "Buste af H.C. Andersen", Odense/Jens Galschiøt, "Bust of Hans Christian Andersen", Odense.
3 H.C. Andersen læsende "Den grimme ælling", Central Park New York.
H.C. Andersen reading "The Ugly Duckling", Central Park, New York.
4 H.C. Andersen på Louis Tussaud Voksmuseum, København. (Museet er lukket).
H.C. Andersen at Louis Tussaud Wax Museum, Copenhagen (The Museum is now permanently closed).
 
1 Christian Albrecht Jensen, "Hans Christian Andersen", 1836, H.C. Andersens Hus, Odense.
Christian Albrecht Jensen, "Hans Christian Andersen", 1836, H.C. Andersen's House and Museum, Odense, Denmark.
2 Portræt af H.C. Andersen udført i 1860 af den bayerske kunstner Franz Seraph Hanfstaengl.
Portrait of H.C. Andersen executed in 1860 by the Bavarian artist Franz Seraph Hanfstaengl.
3 Frimærke udgivet i anledning af 200-året for H.C. Andersens fødsel den 2. april 2005.
Stamp issued on the occasion of the fairytale writer's 200th anniversary on April 2nd 2005.
4 "Konen med æggene", udført af Ane Brügger, 1958, Erik Menveds Plads, Randers.
"The Woman with the Eggs", executed by Ane Brügger, 1958, Erik Menveds Plads, Randers, Denmark.
5 H.C. Andersens gravsted på Assistens Kirkegård i København.
Hans Christian Andersen's grave at
 Assistens Cemetery in Copenhagen.
6 "Den standhaftige tinsoldat", udført af Eiler Madsen, 1996, Overgade, Odense.
"The Steadfast Tin Soldier", executed by Eiler Madsen, 1996, Overgade, Odense.
 
 

Mindehallen i H.C. Andersens Hus. Fresker af Niels Larsen Stevns
De otte fresker, udført i 1930, viser episoder fra Andersens liv som er beskrevet i hans selvbiografi "Mit Livs Eventyr".

Memorial Hall in The Hans Christian Andersen House. Frescoes by the Danish artist Niels Larsen Stevns
The eight frescoes, executed in 1930, are showing episodes from the life of Andersen as described in his autobiography "My Life as a Fairytale".

1 Scene fra H.C. Andersens barndomshjem i Munkemøllestræde. Lille Hans Christian og hans forældre Hans Andersen (1782-1816) og Anne Marie Andersdatter (ca. 1774-1833) er beskæftiget ved bordet i stuen, der også fungerede som soveværelse og værksted for faderen, der var skomager. I freskens forgrund ses sko, værktøj og læster, som refererer til faderens profession som skomagersvend hos en mester og senere friskomager/friskomester med ret til at ansætte svende (friskomager står uden for skomagerlauget).
Scene from Hans Christian Andersen's childhood home in Munkemøllestræde. Little Hans Christian and his parents Hans Andersen (1782-1816) and Anne Marie Andersdatter (c. 1774-1833) are sitting at the dining table in the living room,
which also served as bedroom and workshop for the father who was a shoemaker. In the fresco's foreground are shoes, tools and a pair of wooden lasts referring to Hans Andersen's profession.
2-3 Afrejsen fra Odense 1819. Den 8. juli 1819 blev den 14-årige H.C. Andersen konfirmeret i Odense Domkirke, og den 4. september samme år rejste han med postvognen til København. I afskedsscenen ses postvognen, der holder uden for byporten. Forrest tager Andersen afsked med sin farmor Anne Cathrine Nommensdatter (1745-1822). Den rygvendte kvinde, der venter på at postvognen kører er Andersens mor. Inde i vognen ses Andersen. Kusken på postvognen holder posthornet i sin hånd og er klar til at blæse til afgang.

H.C. Andersen var tynd og ca. 185 cm høj, dvs. betydelig højere end sine samtidige.
Han var meget forfængelig. Han holdt meget af at se sig selv i spejlet. Han vakte opsigt ved sit kejtede væsen, ofte lo folk af ham, hvilket ikke generede ham.
Ifølge teaterinstruktøren William Bloch (1845-1926) var Andersens arme og ben uforholdsmæssig lange og tynde, hans hænder var brede og flade og hans fødder af uhyre dimensioner og næsen var romersk af form, men så stor, at den ligesom beherskede hans ansigt.
Den tyske pianistinde Clara Schumann mødte Andersen i 1842, dels til koncerter hun gav i København samt til middagsselskaber. Hun skrev i et brev til sin mand kompnisten Robert Schumann, at Andersen er den hæsligste mand, der kan findes, men han ser meget interessant ud og har et poetisk barnligt sind.


Hans Christian Andersen's departure from Odense 1819. On July 8, 1819 the 14-year-old Andersen was confirmed in Odense Cathedral, and September 4 the same year he traveled by stagecoach to Copenhagen. In the parting scene the stagecoach is outside the city gate. In the foreground Andersen says goodbye to his grandmother Anne Cathrine Nommensdatter (1745-1822). The woman seen from the back, waiting for the to stagecoach to start, is Andersen's mother. Andersen is sitting inside the wagon. The driver holds the post horn in his hand ready to blow for departure.

H.C. Andersen was thin and about 1.85 metres tall
, significantly higher than his contemporaries. He was very vain about his appearance. He loved to look at himself in the mirror. Often people laughed at him, which did not bother him, becauce he was so tall and gawky, had a big nose and big feet.
4 H.C. Andersen eksamineres af H.C. Ørsted, 1829.
Hans Christian Andersen is examined by Hans Christian Oersted, 1829. Oersted (1777-1851) was a Danish physicist and chemist who discovered that electric currents create magnetic fields, an important aspect of electromagnetism.
 
1-2 H.C. Andersen og Henrik Hertz i Neapel (Napoli), 1833. Andersen ses til højre. Vulkanen Vesuv er i udbrud.
Hans Christian Andersen and the Danish poet and playwright Henrik Hertz in Naples. In the background is Mount Vesuvius in eruption.
3-4 H.C. Andersen læser eventyr for familien Collin i gårdhaven ved Collins hus i København. Jonas Collin ses med høj hat, han var Andersens mæcen. Den stående kvinde er Collins datter Louise, som Andersen var forelsket i. I døråbningen ses Collins søn Edvard, som ikke ville være dus med Andersen.
Hans Christian Andersen is reading a fairytale for members of the Collin family. Jonas Collin with top hat was Andersen's patron. The standing woman is Collin's daughter Louise, who Andersen was in love with.
 
1-2 H.C. Andersen, Thorvaldsen og Oehlenschläger som gæster på herregården Nysø. Baronessen på Nysø, Christine Stampe, samlede kunstnere om sig. I 1839 opførte hun et atelier til Bertel Thorvaldsen. Han ses ved siden af Andersen. Bag baronessen ses Oehlenschläger.
H.C. Andersen, Bertel Thorvaldsen and Adam Oehlenschläger visit Nysoe Manor.
3 Jenny Lind synger for arvestorhertug Karl Alexander og Andersen i Weimar 1846. Andersen var forelsket i den svenske nattergal Jenny Lind, men hun gengældte ikke hans følelser.
Jenny Lind sings for Hereditary Grand Duke of Saxe-Weimar-Eisenach Charles Alexander
and Hans Christian Andersen in Weimar 1846. Andersen was in love with the Swedish Nightingale Jenny Lind, but she did not return his feelings.
4 Fakkeltoget til Odense Bys Æresborger 6. december 1867. Hjemkommet til Odense udnævnes Andersen til æresborger. Han ser på fakkeltoget fra rådhusvinduet. Som barn blev Andersen spået, at Odense skulle illumineres til hans ære, og spådommen er gået i opfyldelse.
Torchlight Procession to The Honorary Citizen of Odense December 6, 1867.
 
1 Fakkeltoget til Odense Bys Æresborger 6. december 1867. Hjemkommet til Odense udnævnes Andersen til æresborger. Han ser på fakkeltoget fra rådhusvinduet. Som barn blev Andersen spået, at Odense skulle illumineres til hans ære, og spådommen er gået i opfyldelse.
Torchlight Procession to The Honorary Citizen of Odense December 6, 1867.
2 Mindehallen rejstes 1929-30. Odense by erhvervede grunden. Fabrikant Th. B. Thrige skænkede bygningen. Ny Carlsbergfondet og en kreds af borgere bekostede udsmykningen.
The Memorial Hall was built 1929-30.
 

H.C. Andersens fødehjem har siden digterens 103 års fødselsdag den 2. april 1908 været en del af Museet H.C. Andersens Hus

I 1868 blev det gule hjørnehus på Hans Jensens Stræde og Bangs Boder udpeget som H.C. Andersens fødehjem, der er dog ingen dokumentation herfor. "Jeg er ikke født i saadan en Rønne" har Andersen selv sagt. Måske har Andersen næget at være født i huset, da han måske ikke kunne forlige sig med at være født i Odenses fattigkvarter.
"Fyens Avis 9. dec. 1867: "Sit Fødested kjender han ikke, men formoder, at det har ligget i Skulkenborg eller Ramsherred". (Skulkenborg og Ramsherred er gader i Odense. Ramsherred ligger tæt på H.C. Andersens Hus).

Hans Christian Andersen’s Museum & House in Odense

His birthplace is said to be the yellow corner house which since 1908 has been part of the Hans Christians Andersen Museum.
In 1868 the house was pointed out to be his birthplace. Andersen himself said: "I was not born in such a hovel". No documentation can verify that this house was his birthplace.
1 H.C. Andersens udseende, når han var ved at blive gnaven ifølge vennen Edvard Brandes. Fotgrafi af I.B. Melchior, 1867.
Hans Chrisian Andersen with a genuinely irritated expression, according to his friend Edvard Brandes. Photograph by I.B. Melchior, 1867.
2 Th. Stein. Skitse til et H.C. Andersen Monument 1875.
Th. Stein. Model for a Hans Christian Andersen monument 1875.
 
 

H.C. Andersens barndomshjem i Munkemøllestræde i Odense

I 1807 da H.C. andersen var to år flyttede han med sine forældre ind i det 42 kvadratmeter store hus i Klingenberg 64 (nu Munkemøllestræde). Andersen boede i huset til 1819. De få kvadratmeter rummede et køkken og en stue, som også var soveværelse og skomagerværksted.

I "Mit Livs Eventyr", 1855, skriver Andersen om barndomshjemmet:
Een eneste lille Stue, der næsten var opfyldt med Skomagerværkstedet, Sengen og den Slagbænk, hvori jeg sov, var Barndoms-Hjemmet, men Væggene vare behængte med Billeder, paa Dragkisten stod smukke Kopper, Glas og Nipserier og henne over Værkstedet, ved Vinduet, var en Hylde med Bøger og Viser.
I det lille Kjøkken hang over Madskabet Tinrækken fuldt af Tallerkener, det lille Rum syntes mig stort og rigt, Døren selv, der i Fyldningen stod malet med Landskab, var mig dengang lige saa betydende som nu et heelt Billedgalleri! Fra Kjøkkenet kom man ad en Stige op paa Loftet, hvor der i Tagrenden, mellem vort og Naboens Huus stod en Kasse Jord med Purløg og Persille, min Moders hele Have; i mit Eventyr: Sneedronningen blomstrer den endnu.
Jeg var meget overtroisk og min Moder ikke mindre; der blev stukket St. Hans Urter under Bjelken, min groede froedigt og lovede mig en lang Levetid.

Hans Christian Andersen's childhood home im Munkemøllestræde i Odense

At the age of two Hans Christian Andersen and his parents moved into the 42 square meters house in Klingenberg 64 (now Munkemøllestræde). Andersen lived in the house until 1819. The few square meters contained a kitchen and a living room, which also was the bedroom and his father's shoemaker's shop.

In "The Fairy Tale of My Life", 1855, Andersen write about his childhood home:
"The home where I spent my childhood was one single little room where almost all the space was taken up by the workshop, the bed and the settle of which I slept. The walls, however, were covered with pictures; on the chest of drawers there were some pretty cups, glasses and ornaments, and over my father's bench there was a shelf containing books and songs.
The was a plate-rack full of tin plates over the cupboard in the little kitchen which always seemed roomy and full of interest, while on the panel of the door itself there was a landscape painting which meant as much to me then as a whole picture gallery now. By means of a ladder it was possible to go from the kitchen on to the roof, and there, in the gutters between it and the neighbour's house stood a box of soil with chives and parsley growing in it: - it was all the garden my mother had, and in my story of "The Snow Queen", the garden still blooms.
I was very superstitious, and my mother no less so midsummer herbs were stuck under the rafters; mine grew well and promised me long life.
1 Niels Larsens Stevns scene fra H.C. Andersens barndomshjem i Munkemøllestræde. Lille Hans Christian og hans forældre Hans Andersen (1782-1816) og Anne Marie Andersdatter (ca. 1774-1833) er beskæftiget ved bordet i stuen, der også fungerede som soveværelse og værksted for faderen, der var skomager. I freskens forgrund ses sko, værktøj og læster, som refererer til faderens profession som skomagersvend hos en mester og senere friskomager/friskomester med ret til at ansætte svende (friskomager står uden for skomagerlauget).
Niels Larsens Stevn's scene from Hans Christian Andersen's childhood home in Munkemøllestræde. Little Hans Christian and his parents Hans Andersen (1782-1816) and Anne Marie Andersdatter (c. 1774-1833) are sitting at the dining table in the living room,
which also served as bedroom and workshop for the father who was a shoemaker. In the fresco's foreground are shoes, tools and a pair of wooden lasts referring to Hans Andersen's profession.
 

FAIRY TALES FOREVER
udstilling 2005, ARoS Aarhus Kunstmuseum/exhibition, 2005, ARoS Aarhus Museum of Art

Andy Warhols serie af H.C. Andersen og hans papirklip. Warhol sammenlignede Andersens papirklip med papirklip af Matisse.
Andy Warhol's series of H.C. Andersen and his papercuttings. Warhol compared Andersen's papercuttings with the papercuttings created by Matisse.
"Keiserens nye Klæder", 1837. "Men han har jo ikke noget paa," sagde et lille Barn. "Herre Gud, hør den Uskyldiges Røst," sagde Faderen; og den Ene hvidskede til den Anden, hvad Barnet sagde".
"The Emperor's New Clothes", 1837. "But he hasn't got anything on," a little child said. "Did you ever hear such innocent prattle?" said its father. And one person whispered to another what the child had said".
"De røde Skoe", 1845. "Hug ikke Hovedet af mig!" sagde Karen, "for saa kan jeg ikke angre min Synd! men hug mine Fødder af med de røde Skoe!".
"The Red Shoes"
, 1845. "Don't strike off my head, for then I could not repent of my sins," said Karen. "But strike off my feet with the red shoes on them."

Brandes, Sonia

"Forårsbebudere", papirklip, 1999. 
"Harbinger of spring" papercuttings, 1999.
  Brandes, Sonia (1946). Dansk selvlært kunstner især kendt som papirklipper (psaligraf) - har illustreret bl.a. H.C. Andersens eventyr med sine dekorative klip. Brandes modtog på H.C. Andersens fødselsdag i 2005 H. C. Andersens ærespris, med den begrundelse, at hun, som forfatteren var, er en genial papirklipkunstner, hendes papirklip har været udstillet i mange lande. Brandes har illustreret bogen "H.C. Andersen og skytsenglen", udgivet af Det Danske Bibelselskab. I anledning af 200-året for H. C. Andersens fødselsdag havde Dansk-Tysk Selskab i Kiel og Slesvig-Holsten arrangeret en vandreudstilling med Brandes' illustrationer til "Reisekammeraten".
Sonia Brandes har fremstillet altertavlen i Sdr. Broby Kirke kirke på Fyn, den består af klip i guldfolie monteret mellem glas, motivet er "Den gode hyrde" (Davids 23. salme) - centralt på altertavlen ses hyrden bærende lammet over skulderen. Brandes designede 1999-gækkebrevet for Post Danmark.

Brandes, Sonia (1946). Danish self-taught artist, particularly known for her papercuts - her decorative papercuts illustrates e.g. H. C. Andersen's fairytales. At H. C. Andersen's 200th birthday on 2nd April, 2005 Brandes received the City of Odense's Hans Christian Andersen Prize, because she is a brilliant papercut artist, just like the fairytale writer was. Her papercuts has been exhibited in several countries. She has illustrated the book "H.C. Andersen og skytsenglen" (H. C. Andersen and the Guardian Angel) published by The Danish Bible society. On the occasion of the Hans Christian Andersen jubilee the Danish-German society in Kiel and Schleswig-Holstein has arranged a travelling exhibition of her illustrations to "The Travelling Companion". Sonia Brandes has created the altarpiece for the church of Southern Broby (Sdr. Broby), Funen, Denmark, it consists of cuttings in gold foil placed between two pieces of clear glass, the motif is "The Good shepherd". In 1999 Brandes designed Post Denmark's annual Easter Letter.
 
  Dronningens gobeliner
Tapestries for HM The Queen
  Regenter
  PAS DE DEUX
ROYAL
  Kongelige portrætter
  Historiske krige
  Aarhus
  Marselisborg
Slot
Marselisborg
Palace
  Kongelige på frimærker
Royals on Stamps
  Bayeux tapetet
  København Copenhagen
  Sculpture by the Sea Aarhus
2009, 2011 2013, 2015
  Jelling
Monumenterne
  Kristne
højtider
  Danske julemærker
Danish

Christmas Seals
  Hjerl Hede
Hjerl Hede
Open Air
Museum
  Søby
Brunkulsmuseum
  Neoplatonisme
  Firenze
Florence
  Domkirken i
Pisa
The Field of Miracles Pisa
  Siena
  Dante
Alighieri
  Guareschi &
Don Camillo
  Rom
Rome
  Vittoriale
degli Italiani
  Milano
Milan
  Padova
Padua
  Palazzo Te
  Arquà Petrarca
  Schweiz
Switzerland
  Venedig
Venice
  Glasmuseet
på Murano
  Glasmuseet
Ebeltoft
  Berlin
  Jeff Koons
  New York
  Praglia abbedi
Praglia Abbey
  Barcelona
  Colonia Güell
  Madrid
  Victor Vasarely
  Frank O. Gehry Guggenheim
Bilbao
  Burgos  &  Pamplona
  Budapest
  Ægypten
Egypt
  Sans Souci, Potsdam
  Den danske kulturkanon
  Rosenholm Slot
Rosenholm Castle
  Kronborg Slot
Kronborg Castle
  Rafael/Raphael
  Rembrandt
  Vatikanstatens frimærker
  Prospektkort
  Leonardo da Vinci
  J.F. Willumsen
  Skagensmalerne
The Skaw Painters
  Glansbilleder
Scraps
  Michelangelo
  Dansk guldalder
Danish Golden
Age
  Den Gamle By
The Old Town, Aarhus
  Den Moderne By
The Modern
Town, Aarhus
 
Drop Down Menu