|
Arne Jacobsens kanoniserede rådhus
Arne Jacobsen's
City Hall
represented in
The Canon of
Danish Art and
Culture |
|
|
Drop Down Menu
|
Århus Rådhus, 1941,
fredet
1994, tegnet af
arkitekterne
Arne Jacobsen
og
Erik Møller.
Byens borgere
var ikke
imponeret over
arkitekturen og
mente f.eks. at
stilladset ikke
var blevet
fjernet fra
rådhustårnet.
Aarhus City Hall,
1941, listed
1994, designed by the
architects
Arne Jacobsen
and
Erik
Møller.
Represented in The Canon of
Danish Art and Culture. |
|
|
Den 1. januar 2011
skiftede Århus Kommune
bolle-ået ud med et
dobbelt-a i sin egen
stavemåde af byens navn
I 2017 var
Aarhus Europæisk
Kulturhovedstad |
|
|
|
1 |
Olaf Stæhr Nielsen: "Ole
Rømer, født i Aarhus 1644, død i
København 1710"
relief på
Rådhusmuren afsløret den 25. september 1965.
Forlægget til relieffet viser Rømers observatorium i hjemmet i
Kannikegade i København, han observerer med
et passageinstrument, som han har opfundet,
og som bruges til positionsbestemmelser af
stjerner, sol, måne og planeter samt til
tidsbestemmelse.
Relieffet er stærkt
forenklet i forhold til originalen. Til
venstre er et par ure, og til højre et
sigteinstrument, som ikke er med på
originalbilledet. Forlægget til relieffet er
anvendt med tilladelse fra
Det Kongelige Bibliotek.
The Danish astronomer
Ole Rømer, born 1644 in Aarhus, died
1710 in Copenhagen. Relief executed by the
Danish sculptor Olaf Stæhr Nielsen,
1965. The photo shows
Rømer's observatory
in his Copenhagen residence in Kannikegade,
the relief was inspired by this photo. |
2 |
Kai Nielsen,
"Vaagnende kvinde" (Århuspigen),
1920, Rådhusparken. Skulpturen er udført hos kgl.
hofbronzestøber Lauritz Rasmussen og
en gave til Århus by fra Frede Skaarup, der
var direktør på Scala Teatret i København. Oprindeligt stod skulpturen
foran Stadion, der brændte i 1943,
skulpturen blev reddet og i 1948 opstillet i
Rådhusparken. Skulpturen er støbt i flere
udgaver i bronze og cement.
Kai Nielsen er måske mest
kendt for skulpturerne "Vandmoderen på Glyptoteket i København",
"Ymerbrønden i Faaborg"
og "Leda
med Svanen, Statens Museum for Kunst".
Kai Nielsen
(1882-1924), "The
Awakening Woman" aka "Aarhus Girl",
1920. |
3 |
Svend Rathsack,
"Pigen af 1940",
placeret i Rådhusparken i 1941/Svend Rathsack
(1885-1941), "The
Girl of 1940",
placed in the
City
Hall Park in 1941. |
4 |
Anker Hoffmann,
kalkstensrelieffer
i Rådhusets forhal/Limestone
Reliefs by Anker Hoffmann, Aarhus
City Hall. |
5 |
Andreas Fritz, "Udsigt fra
Thorskoven",
1874, Århus Rådhus. Udsigt fra Thorskoven, der er en del af Marselisborg Skovene og hvor Marselisborg Dyrehave ligger, ned over Varna Mølle og Aarhus Bugt. Nederst på billedet ses vejen, som førte fra Varna Mølle mod syd gennem den nuværende Dyrepark. Vejsporet fremtræder nu som en hulvej på stedet.
Andreas Fritz, "View from Thorskoven" (Marselisborg Deer Park), 1874, Aarhus City Hall. |
6-7 |
Rådhushallen/The
City Hall Vestibule. |
|
|
|
|
|
Kunstværker i/ved rådhuset. Works of Art in/close
by the City Hall |
Thorvald
Hagedorn-Olsen, "Et menneskesamfund", Rådhusets
forhal, 1946/Thorvald
Hagedorn-Olsen,
"A Human Society",
Aarhus
City
Hall , 1946. |
Johannes C. Bjerg, "Agnete
og Havmanden",
1941. Inspireret af folkevisen af samme
navn: "Agnete hun ganger paa Højelands Bro,
da kom der en Havmand fra Bunden op, haa haa
haa, da kom der en Havmand fra Bunden op."
... "Han stopped hendes Øren, han stopped
hendes Mund, saa førte han hende til Havsens
Bund.", eller af
H.C. Andersens dramatiske
digt fra 1834.
Johannes C. Bjerg,
"Agnete and the
Merman", 1941. Influenced by a
ballad or by
H.C. Andersen's dramatic
poem "Agnete and the Merman", 1834. |
Mogens
Bøggild
"Grisebrønden"
eller "Ceres Brønden", Rådhuspladsen, kopi i bronze 1992,
originalen i granit fra 1941 står foran
Landbrugets Rådgivningscenter i Århus.
Mogens Bøggild, "Well of Pigs", the
City
Hall
Square,
bronze copy 1992 of the original granite
sculpture from 1941. The original is placed
in front of Danish Agricultural Advisory
Service, Aarhus. |
|
|
Musikhuset Aarhus/The
Concert Hall of Aarhus |
|
|
1 |
Musikhuset
Aarhus/The Concert Hall of Aarhus. |
2 |
Fhv. borgmester Thorkild
Simonsen
buste udført af
Gudrun Steen-Andersen, 1997. Bust of former mayor of
Aarhus Thorkild Simonsen executed by
Gudrun Steen-Andersen, 1997. |
3 |
Musikhusets forhal med PH-lamper. PH's skærmsystem indgår i den danske kulturkanon/PH-lamps, the vestibule of the Concert Hall. |
|
|
|
|
1-6 |
PH-udstilling
i Musikhuset, 2005.
PH's flygel
fra 1931, glas, stål og læder.
Poul Henningsen (PH) exhibition, the Concert Hall of Aarhus, 2005.
PH's grand piano, 1931, glass, steel and leather. |
5-6 |
Slængstolen og slangestolen, slangetaburet og Cafébordet/Lounge Chair and Snake Chair, Snake Stool and Cafe Table.
|
|
|
Kunstværker i/ved Musikhuset.
Works of Art
in/close by
the
Concert Hall |
Ejler Bille,
"Øgle", 1998, opstillet foran
Musikhuset. Bronzeafstøbning af cementskulptur fra 1936/Ejler Bille's
sculpture "Saurian Beast", 1998, in front of the Concert Hall. |
Anker
Hoffmann, "Etude", 1981, Musikhusets park. Gave til borgmester
Orla Hyllested fra Sparekassen SDS/Anker Hoffmann, "Etude",
1981, the Concert Hall's garden. |
Malerier af
Richard Mortensen,
Musikhuset/Paintings by
Richard Mortensen, the Concert Hall. |
Jørn
Larsen, "Pisninel",
1990/Jørn Larsen,
"Pisninel",
1990.
|
Buste af Musikhusets arkitekt
Johan Richter,
udført af
Jette Vohlert,
1994/Bust of the Concert Hall's architect Johan Richter, executed by Jette Vohlert, 1994. |
Pierre
Soulages,
udsmykning
fra 1982, foyeren i Musikhuset/Decoration
by Pierre Soulages, 1982, the foyer of the Concert Hall. |
Robert Jacobsen,
"Uden
titel",
1990,
glasmaleri i Musikhuset/Robert Jacobsen,
"Untitled", 1990,
stained-glass painting,
the Concert Hall. |
Sonny
Tronborg, vægdekoration
i Musikhuset/Sonny Tronborg, Mural, the Concert Hall. |
|
|
|
|
Aarhus'
kanoniserede
universitet
The University of
Aarhus is
represented in The Canon of
Danish Art and Culture |
|
|
Drop Down Menu
|
Arkitektkonkurrencen i 1931 om Aarhus
Universitet blev vundet af arkitekterne
Kay Fisker, C.F. Møller og
Povl Stegmann, der tegnede de første
bygninger, der stod færdige i 1933. Fra 1939
og fremefter har C.F. Møllers Tegnestue
stået for byggeriet. Landskabsarkitekten var
C.Th. Sørensen. Se også
A.P. Møllerskolen
i Slesvig.
The first buildings were completed in 1933 by the architects Kay Fisker,
C.F. Møller and Povl Stegmann. From 1939 onwards C.F. Møller's drawing
office designed the university buildings. The landscape architect was C.Th.
Sørensen. See also The A.P. Møller School,
Schleswig,
Germany. |
|
|
|
1-2 |
Aulaen
og Olaf Stæhr-Nielsens "Videnskabernes
Træ",
1949, over døren til universitetets aula.
Ved træets rod ses universitetets originale
segl (delfiner og et anker) fra 1934 af
Gudmund Holme. Den latinske indskrift
lyder: Solidum petit in profundis (søger i
dybet den faste grund) Universitas
Arhusiensis. I træets grene hænger symboler
for fakulteterne (det humanistiske, det
samfundsvidenskabelige, det teologiske, det
naturvidenskabelige).
The University's Assembly Hall and
"The Tree of Science",
1949, by the ceramic artist Olaf
Stæhr-Nielsen. At the trees root is the
University's seal: Solidum petit in
profundis (Seek a firm foothing in the
depths). The faculties symbols hanging down
from the branches. |
|
3-5 |
Statsbibliotekets bogtårn.
Siden 2017, hvor Statsbiblioteket
fusionerede med Det Kongelig Bibliotek er
navnet nu "Det Kgl. Bibliotek".
The
State Library's Book Tower. Since 2017
"The Royal Danish Library". |
|
|
|
1-4 |
Aarhus Universitet, Nordre
Ringgade 1. |
3-4 |
Universitetets aula
med soluret/The University's
Assembly Hall with the sundial. |
|
|
1 |
Aulaen set fra Universitetsparken.
The University's
Assembly Hall seen from
the University Park. |
2-3 |
Antikmuseet,
Universitetsparken.
The Antique Museum,
University Park. |
4-5 |
Studenternes hus/The students house. |
6-7 |
Stakladen. Gert Nielsens "Den akademiske frihed",
1991, skænket af Statens Kunstfond 1992,
er placeret ved Stakladen.
Stakladen
(the Dutch barn), canteen and the students house.
Gert Nielsen,
"The Academic Freedom",
1991, donated by The Danish State Art
Foundation, 1992, is placed in front of
Stakladen. |
|
|
|
|
|
|
1 |
Studenternes hus/The students house. |
2-5 |
Konferencecenter/Conference center. |
|
|
|
1-3 |
Konferencecenter/Conference center. |
2-3 |
Kai
Nielsen,
"Vinden kysser vandspejlet",
1919-20. Skulptur i konferencecentrets hall.
Skulpturen er en afstøbning af originalen,
der er udført i bronze, 1917. Andre titler
på skulpturen er "Venus og Paris" og "Zeus
og Jo".
Faculty Club. "The Wind Kisses the
Water Mirror"
executed by the Danish
sculptor Kai Nielsen, 1919-20. |
4 |
Søauditorierne,
Aarhus Universitet/Lakeside Lecture
Theatres, Aarhus University. |
|
|
|
1-2 |
Steno Museet,
Danmarks videnskabshistoriske museum/The
Steno Museum
for the History of Science
and Medicine. |
3 |
Naturhistorisk Museum.
En læderskildpadde er ophængt over
museets hovedindgang.
Museum of Natural
History. A Leatherback Sea Turtle is
placed over the main entrance to the museum. |
|
|
|
|
Den 31. oktober 1944
bombede
RAF Gestapos hovedkvarter på Aarhus Universitet.
Under 2. verdenskrig etablerede Hitlerregimets hemmelige politi,
Gestapo, sit jyske hovedkvarter på universitetet (kollegierne IV og
V), hvor der var
indrettet kontorer,
forhørslokaler og arkiv. Gestapo var en trussel mod den danske modstandsbevægelse, og efter
anmodning fra modstandsbevægelsen, der ønskede det materiale ødelagt
som tyskerne havde
samlet om modstandsgrupperne,
gennemførte Royal
Air Force et luftangreb på universitetet. Hovedbygningen på
Nordre Ringgade samt Langelandsgades
Kaserne (i dag Institut for Æstetiske Fag) og en villa blev også ramt. Ti
bygningsarbejdere omkom under angrebet. C.F. Møller blev begravet under
ruinerne af hovedbygningen, han slap uskadt.
On 31 October 1944 the
Royal Air Force (RAF) bombed
the Gestapo
Headquarters in Jutland placed at
Aarhus University. In the air raid
ten persons were killed. The
architect C.F. Møller was buried
under the ruins of the main
building, he emerged unscathed. |
|
|
|
Nobelparken,
opført på den gamle Barnowgrund (Aarhus
Tømmerhandel) 1997-2004,
tegnet af arkitekt Mads Møller fra C.F.
Møllers Tegnestue.
Aarhus University's
Nobel Park, 1997-2004, designed by the
architect Mads Møller, the architect firm
C.F. Møller.
Niels Winkel,
"Pro Utilitate Humani Generis"
(Til menneskehedens gavn),
glasudsmykning, 2003, Psykologisk Institut,
Aarhus Universitet, Nobelparken. Kunstværket
viser portrætter af de til nu 13 danske
Nobelprismodtagere herunder aarhusianeren
Jens Christian Skou (1918-2018), der i 1997
fik Nobelprisen i kemi.
I kunstværket ses
en gengivelse af Leonardo da Vincis
Homo Vitruvianus.
Niels Winkel, 2003, "Pro
Utilitate Humani Generis" (For the
Benefit of Mankind), Psychological
Institute, Aarhus University's Nobel Park.
The glass decoration shows the Thirteen
Danish Nobel laureates and a reproduction of
Leonardo da Vinci's
Homo Vitruvianus. |
|
|
|
|
1-2 |
KUNSTHAL AARHUS
J.M. Mørks Gade, tidl.
"Kunstbygningen", 1916-17, tegnet af arkitekt Axel Høeg-Hansen.
Dansk Plakatmuseum havde, før det i 2006 blev en del af Den Gamle By, til huse her.
Willy
Ørskovs
skulptur i sort granit fra Congo står foran KUNSTHAL AARHUS.
KUNSTHAL AARHUS
(exhibition halls), J.M. Mørks Gade, designed 1916-17 by the architect Axel
Høeg-Hansen. The granite sculpture in front of the exhibition halls is executed by Willy
Ørskov. |
3 |
Bymuseet/Aarhus
City Museum. |
4 |
Arhus
Godsbanegård,
Skovgaardsgade 3. Siden 2012
kulturcenter "Godsbanen".
Godsbanegården er opført 1920-23
af DSB's hovedarkitekt
Heinrich Wenck (1850-1936),
der har opført stationsbygninger
over hele landet. Han er kendt
for sin
nationalromantiske
stil, som ses i bl.a. Esbjerg
Banegård. Andre væsentlige
byggerier af Wenck er bl.a.
Københavns
Hovedbanegård,
Centralpostbygningen i
Tietgensgade, København,
Østerport Station, København,
Helsingør
Banegård og Aarhus
Hammelbanegård (det nuværende
bymuseum i Aarhus).
Aarhus Railway Goods Yard,
built 1920-23 by the architect
of the Danish railway company
(DSB) Heinrich Wenck
(1850-1936). Since 2012 the
building has been the cultural
center "Godsbanen". |
|
|
ARoS Aarhus Kunstmuseum/ARoS,
Aarhus Museum of Art |
|
|
1-5 |
ARoS Aarhus Kunstmuseum. Aros er
det gamle navn for Aarhus, det betyder "Åens
Munding".
"ARoS
on Fire",
var en totalinstallation af den dansk-argentinske
kunstnerduo Thyra Hilden og Pio Diaz, januar
2007.
ARoS, Aarhus Museum of
Art. |
5 |
Benjamin
Gilberts
"Humpback Gunship"
(pukkelhval
kamphelikoptor), udstillet på
Sculpture by the
Sea, 2009.
"Humpback Gunship"
by
Benjamin
Gilbert, exhibited at Sculpture
by the Sea, 2009. |
|
|
|
1-5 |
ARoS Aarhus Kunstmuseum.
Shinkichi Tajiri, "Kællingeknuden",
1968/ARoS, Aarhus Museum of
Art.
Shinkichi Tajiri, "Granny's Knot",
1968. |
Ron
Mueck,
"Boy"
ARoS' vartegn/Ron
Mueck,
"Boy" landmark of ARoS. |
|
|
|
1-3 |
Udsigt fra ARoS/View
over Aarhus from the roof of ARoS. |
4 |
Janus la Cour, "Moesgårds strand",
1890, ARoS Aarhus Kunstmuseum.
Janus la Cour,
"The Beach at Moesgaard", 1890, ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark. |
5 |
Jørgen Sonne, "Rytterkampen ved Århus
den 31. maj 1849",
1853, ARoS Aarhus Kunstmuseum. Preussiske
husarer og danske dragoner er skildret i
kamp under den 1. Slesvigske Krig. Billedet
viser en dramatisk situation i høj fart.
Trods et højt dødstal er der intet spor af
blod i billedet. Yderst til højre ses
Aarhus
Domkirke, og i bugten sejler dampkrigsskibe.
"Cavalry Engagement at Aarhus 31 May 1849",
1853, ARoS Aarhus Museum of Art. |
|
|
|
|
Kavalerifægtningen ved
Aarhus den 31. Maj 1849. "Til højre angribe fynske
Dragoner under Løjtnant Castenschiold og Ritmester Heramb de
preussiske Husarer, der jages paa Flugt, medens til venstre
Ritmester Barth og Løjtnant Cetti med jydske Dragoner hugge
ind i Flanken. I Baggrunden ses Byen og Bugten samt Egnen om
Marselisborg". |
|
|
|
|
|
Olafur Eliasson, "Your
Rainbow Panorama"
kaldet "Regnbuen"
over ARoS/Olafur Eliasson, "Your
Rainbow Panorama",
ARoS Aarhus
Museum of Art.
Regnbuen
på taget af ARoS Aarhus
Kunstmuseum fuldender
schmidt hammer lassen
architects' oprindelige
konstruktionsplan for museet
om et stort kunstværk på
taget af kuben.
Museumsbygningen er
inspireret af Dantes
Guddommelige Komedie (se
Dante).
Kælderen repræsenterer
Dantes Inferno ("de 9 rum"
svarer til de 9 kredse i
Dantes Helvede) og
tagprojektet svarer til
Dantes Empyreum,
det
guddommelig lysets himmel.
Besøgende kan gå rundt i
Regnbuen, der er 52 m i
diameter, og opleve en 360
graders udsigt over Aarhus.
En stor sølvkugle i
regnbuecirklens centrum
projicerer et komplet
spektrum af farver og giver
beskueren en oplevelse af at
gå gennem en regnbue. |
|
|
|
Asger Jorn
&
Pierre Wemaëre
Aarhus
Statsgymnasium |
|
|
|
|
Pierre
Wemaëre
og
Asger
Jorn "Le
Long
Voyage"
("Den
lange
rejse")
1.
vævning,
1960,
museum
jorn,
Silkeborg.
Værket
hænger i et lyssvagt rum for at
undgå at farverne falmer yderligt. Se
hele værket.
Pierre
Wemaëre
and
Asger
Jorn "Le
Long
Voyage"
("The
Long
Journey"),
first
weaving,
1960,
museum
jorn,
Silkeborg.
|
|
Pierre
Wemaëre
og
Asger
Jorn
"Le
Long
Voyage"
("Den
lange
rejse")
2.
vævning,
2000,
Festsalen, Århus Statsgymnasium.
Se
hele værket
Pierre
Wemaëre
and
Asger
Jorn "Le
Long
Voyage"
("The
Long
Journey"),
second
weaving,
2000,
Aarhus upper secondary
school. |
|
|
|
Vanddragen/The
Water Dragon |
|
Elisabeth Toubros
skulptur
"Vanddragen"
eller "Torvenes Brøndsløjfe",
2003, Store Torv.
Skulpturen blev fjernet fra torvet i maj
2020.
Elisabeth Toubro's sculpture "The Water
Dragon", 2003, placed in front of the
main entrance of Aarhus Cathedral, and in
May 2020 the sculpture was removed. |
|
|
|
Elisabeth
Toubro (1956). Billededhugger født i Nuuk,
kom til Danmark som 17-årig. Uddannet ved
Kunstakademiet 1982-86 under Hein Heinsen.
Lektor ved Akademiet fra 1992-94. Fra 1995
Forsker ved Center for Urbanitet og Æstetik ved
Københavns Universitet. Billedhuggerne i
1980'erne var optaget af filosofiske debatter om
det postmoderne samfund og interesserede sig for
formen og det æstetiske element i kunsten
(modsat de samtidige Unge Vilde). Skulpturen
skulle læses som en fortælling. Kunsten var
kunst for kunsten egen skyld.
Eksempler på Toubro's arbejder:
Vandkunsten "Torvenes Brøndsløjfe" kaldet
"Vanddragen" på Store Torv i Århus, er en af de
lange skulpturer, som kunstneren er kendt for.
Hun arbejder i træ, jern, glasfiber, stål, gips
og granit. "Hyldest til Donald Judd", (1986).
"Apollo og Daphne" (1992), 6 m lang.
"Konstruktion af en mulig om end løsagtig
skulptur", 19 m lang. "By-Fraktal", skulptur på
Søren Kierkegaard Plads ved "Den Sorte Diamant"
i København. Skulpturinstallationen "Golems øer"
i Kunsthallen på Brandts Klædefabrik.
Toubros skulptur "Vanddragen" er blevet
debatteret heftigt i Aarhus. Nogle
byrådspolitikere har ønsket den fjernet fra
Store Torv, det samme har været ønsket fra
hundrede århusianere eller andre, der kommer i
byen. Der er bl.a. blevet sagt om skulpturen:"
Den kan være vejspærrer, der hvor jeg bor", "Den
skal stå i kunstnerens egen baghave". (Citater
fra Østjyllands Radio 17.11. og 18.11.2004).
"Den er så grim, at den næsten ligner et
pissoir" (Erik Meistrup, kunstkritiker, tv2
Østjylland, 18.11.2004).
"Vanddragen hører til på Store Torv, og der skal
den blive. Det fastslår hovedsponsoren Statens
Kunstfond og kunstneren Elisabeth Toubro, efter
at byens politikere nu har foreslået at flytte
Vanddragen til ARoS".
Elisabeth Toubro kalder Århus Stiftstidendes
dækning af sagen for en hetz. "Den skulptur er
lavet til Store Torv, den hører til på Store
Torv, og det er en fantastisk god skulptur på
Store Torv. Jeg har ikke mere at sige til det
overhovedet. Resten må I diskutere ovre i Århus,
siger hun, der påpeger, at vandkunsten blev
valgt af 24 ud af 27 stemmer i byrådet".
(Citater fra Århus Stiftstidende, 18.11.2004).
I september 2005 besluttede Byrådspolitikerne at
flytte Vanddragen, en flytning der vil koste 5-7
millioner, skulpturen kostede 4,5 millioner,
hvoraf Statens Kunstfond bidrog med 3,7
millioner. Oplysninger om prisen for flytningen
har betydet, at et flertal nu ønsker at
Vanddragen skal blive på Store Torv, ifølge
Epinions måling. Rådmand Flemming Knudsen har
udtalt "... og træer kan plantes for at give
Store Torv et bedre indtryk", Knudsen har hele
tiden ment, at Vanddragen skal blive på Store
Torv (Århus Stiftstidendes Netavis, 10.
september 2005).
I 2019 ser det ud til, at der omsider er en
beslutning omkring skulpturen, da rådmand
Bünyamin Simsek ønsker Vanddragen flyttet fra
Store Torv. En mulighed kunne være at placere
den i Aarhus Ø, eller måske et helt andet sted i
byen. Simsek har sat sin forvaltning til at
regne på prisen for en flytning af den, efter
hans ytring, skæmmende skulptur.
I maj 2020 blev Vanddragen fjernet fra Store
Torv. |
|
|
|
Bjørn
Nørgaard,
"Apokalypsen" |
Bjørn
Nørgaard,
"Apokalypsen",
2002,
Handelsgymnasiet,
Århus
Købmandsskole,
Risskov.
"Apokalypsen"
står
i
vandtrappens
øverste
bassin.
Vandkunsten
er
udført
af
Hanne
Keis
i
1994.
Motiverne på den
syvsidede skulptur er inspireret af Johannes'
Åbenbaring - de syv sider eller måske de syv menigheder
i Asien: Efesos, Smyrna, Pergamon, Thyatira, Sardes,
Filadelfia, Laodekea.
Bjørn
Nørgaard
"Apocalypse",
2002, Aarhus Business College, Risskov. The seven sided sculpture is influenced by The Book of Revelation. The water basin is executed in 1994 by
Hanne
Keis. |
|
|
|
|
|
|
1-2 |
Hans Peder
Pedersen-Dan,
"Ismael",
opstillet på Klostertorv i
1938, i baggrunden ses
Vor Frue Kloster. Ismael var søn af Abraham og hans hustru Saras trælkvinde Hagar, som fødte Abraham det barn, Sara ikke kunne give ham.
"Ismael", by Hans
Peder Pedersen-Dan, placed at
Klostertorv in 1938, in the background
the Monastery of Our Lady. |
3-7 |
Christian
Lemmerz,
"Adam-Kadmon", 2000, Pustervig. Adam-Kadmon er et hebr.
sindbillede på menneskeheden/urtypisk
menneske, det himmelske ikke-syndige
menneske.
Skulpturer af Lemmerz i Horsens.
Alteret i Lyngby
Kirke. Fotografierne er anvendt med
Christian Lemmerz' tilladelse.
Christian Lemmerz,
2000, Pustervig, "Adam-Kadmon", the
Primordial Man. |
|
|
|
1-3 |
Pavillonen,
Ferdinands Plads, Risskov/The pavilion, Ferdinands
Plads, Risskov. |
4 |
Atletion,
Århus Stadion, 1920. Nu "Ceres Park & Arena"/Atletion,
Aarhus Stadium, 1920. Today "Ceres Park &
Arena".
Jean
Gauguin,
søn af
Paul Gauguin
og Mette Gad, "Urkraften",
Ceres Park & Arena.
Tilsvarende skulptur af Jean Gauguin på
Statens Museum for Kunst, København.
Jean Gauguin, the
son of
Paul Gauguin and Mette Gad,
"The Primitive Force",
Ceres Park & Arena.
A
corresponding sculpture at The
Danish National Gallery, Copenhagen.
Jean
Gauguin, "Fodboldspillere", 1936/Jean
Gauguin, "The Football Players", 1936.
Viggo
Jarl, "Maratonmanden", 1920/"The
Marathon Man" by Viggo Jarl, 1920. |
|
|
|
1 |
Johannes C. Bjerg, "Elskovskampen",
Hovedbiblioteket
i Mølleparken, skulpturen er
skænket af Ny Carlsbergfondet i 1929.
I 2015 flyttede Hovedbiblioteket til Dokk 1 på Hack Kampmanns Plads 2.
Aarhus Main Library,
the sculpture, fight between two lovers,
1929, is executed by Johannes
C. Bjerg. In 2015 the Main Library moved to Dokk 1, Hack Kampmanns Plads 2. |
2 |
Huset,
Vester Allé, kulturcenter, nyklassistisk
bygning fra 1877, tidligere Århus
Kunstmuseum, der i 1960'erne flyttede til
Vennelystparken og til ARoS i 2004.
Culture Centre,
former Aarhus Museum of Art. |
3 |
Regina-bygningen,
tegnet af arkitekt
Axel Høgh-Hansen, opført 1919-21,
Strøget/Reginakrydset, tidligere hotel og biograf. Høgh Hansen tegnede også
karréen på hjørnet af Ingerslevs Boulevard og Harald Jensens Plads,
KUNSTHAL AARHUS,
Århus Stadion, Banegårdspladsen og
flere af de tilstødende bygninger samt
administrationsbygningen på Århus Havn.
The Regina-building,
1919-21, by the architect Axel
Høgh-Hansen, former hotel and cinema,
the shopping street, Søndergade.
Erik
Heide, "Fuglen",
1973,
Søndergade/Reginakrydset/Erik Heide,
"The Bird", 1973, the
shopping street, Søndergade. |
4 |
Eggert
Achen,
logebygning/Eggert Achen,
Lodge building. |
5 |
Eggert Achen,
Varna
Palæ,
1908, Marselisborg Skov.
Arkitekten Eggert Achen tegnede også
skovpavillionen Ørnereden, 1909, der
nedbrændte i 1980, logebygningen i
Christiansgade og Hotel Royals facade.
The Varna Palace,
1909, Marselisborg Forest, designed by the
architect Eggert Achen. |
|
|
|
1 |
Marselisborg
Dyrehave/Marselisborg
Deer Park. |
2 |
Rømerhaven,
Mindeparken/The
Rømer Garden in the Memorial Park.
Johannes C. Bjerg, "Danaide", 1919-23, Rømerhaven, Mindeparken/Johannes C. Berg,
"Danaide", The Rømer
Garden in
the Memorial Park. |
3 |
Det ene af de to
Donbækhuse
ved Donbækken i Mindeparken,
tidligere tjenesteboliger ved Marselisborg
Gods oprindeligt fra 1828, nedbrændte i 1997
og blev genopført.
The Donbæk House in the Memorial Park.
Mindeparken/The
Memorial Park. |
|
|
Tivoli
Friheden |
|
|
Langfredag
2006 ankom H.K.H. Prins Henrik for at
indvie Frihedens nye rutschebane Tyfonen.
Umiddelbart efter start standsede Prinsens
vogn, et fyrværkeri havde påvirket banens
sikkerhedssensorer. I
Prinsens vogn ventes der stadig.
Frihedens direktør (til højre for prinsen)
synes at more sig behersket over episoden,
der af publikum blev døbt en
"Århus-historie". Prinsens vogn blev skubbet tilbage til
udgangspunktet. Efter
det udramatiske ophold konstaterede Prinsen,
at det var en noget lang tur.
Borgmester Nicolai Wammen, der også var
strandet i Tyfonen, kunne forlade den en
halv times tid efter Prinsen. Aarhus
Pigegarde spillede for publikum og
den i Tyfonen tålmodigt ventende Prins
Henrik.
Good Friday 2006 HRH
the Prince Consort, Henrik, visited
Tivoli Friheden to open the roller coaster
"TYFONEN". After just a few minutes the
roller coaster stopped, a fireworks had
activated its security sensors, the Prince
Consort and the VIP Guests got stuck in
their wagons. The prince waited with
patience, the director of Tivoli (to
the right of the Prince) seemed not very
satisfied with the episode.
The wagon was pushed back
to its starting point. After
the undramatic episode the Prince left the
roller coaster. The Mayor of
Aarhus Nicolai Wammen (to
the right), hopefully enjoyed the view. While
waiting Aarhus drum majorettes entertained the audience with music. |
|
|