|
|
"Ny ekspressionisme" anvendes i flæng om:
Neo-ekspressionisme, Neue Wilden, De unge Vilde,
Den italienske Transavantgarde, Bad Painting,
New Image Painting og Figuration Libre. |
Den nye ekspressive stilart eller
bevægelse var dominerende fra 1970'erne
og frem til midten af 1980'erne i
primært Tyskland, Italien og USA.
Betegnelsen "Ny ekspressionisme"
bruges især om den tyske
og italienske kunst fra 1980'erne.
Stilen, der var en reaktion mod
minimalismen og konceptkunsten, har
hentet inspiration fra den tyske
ekspressionisme og den
abstrakte
ekspressionisme og genopliver de
formelle elementer fra de tyske
ekspressionisters billeder og
skulpturer.
I de
kunstneriske udtryk ses stærke
farveholdninger, kraftige penselføringer
og figurative motiver. Værkerne
udtrykker stærke følelser i motiver, der
tidligere var tabubelagte. Stilen
markerer overgangen fra modernisme til
postmodernisme. |
Baselitz,
Georg |
Det
var den østtyske maler og grafiker Georg
Baselitz der førte an
i
det nye figurative
maleri sammen med andre kunstnere fra
DDR |
|
Baselitz, Georg (1938)
egentlig Hans-Georg Kern, født i Deutschbaselitz,
ca. 50 km nordøst for
Dresden, Sachsen, som
senere blev en del af Østtyskland. Baselitz udfordrer den traditionelle måde at
betragte billeder på ved at vende sine motiver på hovedet,
malingen løber ned ad
lærredet. Ligesom hos
Jackson Pollock er hele kroppen i
brug ved billedfremstillingen. I 1956 rejste Baselitz til Østberlin, hvor han studerede maleri på
"Hochschule für bildende und
angewandte Kunst", og efter at været blevet bortvist, studerede
han fra 1957-1962 på "Hochschule der bildenden Künste" i
Vestberlin, og i denne periode tog han efternavnet Baselitz efter sin
fødeby. Baselitz
søgte efter alternativer til socialrealistisk kunst og blev
interesseret i psykisk syges
kunst. i 1963 havde han sin første
soloudstilling på "Galerie Werner & Katz" i Berlin, og
den blev en skandale, flere billeder blev konfiskeret for
usømmelighed. I 1965 var han i seks måneder i Villa Romana i
Firenze, det første af hans årlige besøg i Italien. I 1966 flyttede
han til Osthofen i nærheden af Worms og begyndte at lave træsnit og
malede sit første omvendte billede. I 1975 flyttede han til Derneburg
ved Hildesheim og rejste for første gang til New York og til
Brasilien til São Paulo biennalen. I 1976
havde han en retrospektiv udstilling på "Staatsgalerie
Moderner Kunst" i München, og han fik et atelier i Firenze, som
han brugte til 1981. 1978 blev han professor ved "Staatliche
Akademie der Bildenden Künste" i Karlsruhe.
I 1980 valgtes han
til at repræsentere Tyskland på biennalen i Venedig. Gennem 1980'erne
og ind i 1990'erne var hans billeder hyppigt
udstillet på Michael Werner Galleri i New
York. I 1983 blev han professor ved "Hochschule der Künste"
i Berlin, hvilket han opgav i 1988, men vendte tilbage i
begyndelsen af 1990'erne. I
1987 oprettede Baselitz et atelier i Imperia i Italien. Hans billeder har været vist på soloudstillinger i
bl.a. Tyskland, Italien og USA. |
Baselitz, Georg
(1938). Born as Hans-Georg Kern in
Deutschbaselitz,
c. 50 km north-east of Dresden,
Saxony in
what later
became
East
Germany. He
made his
paintings
appear from
a different angle as the
traditional,
he turned
his subjects upside down.
Just like
Jackson
Pollock
he used his
whole body
to
paint.
In 1956
Baselitz
moved to
East Berlin, where
he studied painting
at the "Hochschule für bildende und
angewandte Kunst"
(College of Fine and
Applied Arts), he
got expelled from
college. From
1957-62 he studied
at the
"Hochschule
der bildenden Künste"
(Academy of Fine
Arts) in West
Berlin. He became
interested in the
writings of
Kandinsky,
Malevich and Nay,
and he became friend
with
A.R. Penck. In
1961 he visited
Paris and became
intensely interested
in the works of
Moreau und Picabia -
the same year he
took as his last name
Baselitz after his
native town. In
searching for
alternatives to
Socialist Realism in
art he became
interested in the
art of mentally ill
persons. In 1963 he
had his first solo
exhibition at
"Galerie Werner &
Katz" in Berlin, it
caused a scandal,
several paintings
were confiscated
because of
impropriety. In 1965
he spent six month
in Villa Romana in
Florence, the first
of his yearly visits
to Italy.
In 1966 he moved to
Osthofen near Worms
and started making
woodcuts, and did
his first upside
down painting. In
1975 he moved to
Derneburg near
Hildesheim, and for
the first time he
traveled to New York
and to Brazil to the
São Paulo Biennale.
In 1976 a
retrospective
exhibition of his
works was held at "Staatsgalerie
Moderner Kunst" in
Munich, and he
established a studio
in Florence, which
he used until 1981.
From 1978-83 he was
professor at "Staatliche
Akademie der
Bildenden Künste"
(State Academy of
Fine Arts) in
Karlsruhe. In 1980
he was chosen
as Germany's representative at the Venice
Biennale. During the 1980s and in the early
1990s his paintings were often exhibited at
the New York Gallery "Michael Werner". In
1983 he left the academy in Karlsruhe to
assume a professorship at the "Hochschule
der Künste" (Academy of Fine Arts), Berlin,
which he gave up in 1988 but returned to in
the early 1990s. |
|
Udvalgte værker/Selected
works |
|
|
"Hyrden",
1965, Neue
Nationalgalerie,
Berlin/"The
Shepherd",
1965, Neue
Nationalgalerie,
Berlin. |
|
|
|
"Hilsen fra Oslo",
1986, Kunsthaus
Zürich/"Greetings
from Oslo",
1986, Museum of
Art Zurich. |
|
"Folkedans III",
1989, Kunsthaus
Zürich/"Folk
Dance",
1989, Museum of
Art Zurich. |
|
|
|
|
Immendorff,
Jörg |
|
Immendorff, Jörg
(1945-2007).
Tysk kunstner. Mest berømt er nok hans
serie på 16 billeder betitlet "Café Deutschland", som han
påbegyndte i 1977 og fortsatte med til 1984. Hans imaginære natklub befandt sig
i et ingenmandsland mellem Øst- og
Vesttyskland. I Cafébilledet fra 1984
forudså Immendorff Tysklands genforening, da
han til venstre i det kaotiske billede viser
Brandenburger Tor hvor stridsvognens fire
heste vælter ind over baren medtagende et
stykke af det istæppe, der ligger over
landet.
Sammen med A.R. Penck fik Immendorff
betydning for Die Neuen Wilden i Tyskland og De Unge
Vilde i Danmark. |
Immendorff, Jörg
(1945-2007). German artist.
Best known for his
crowded scenes
in the
"Café Deutschland"
series of sixteen large
paintings (1977-1984).
In his
1984-Café painting he
predicted the
reunification of Germany.
Together with
A.R. Penck Immendorff influenced The German
"Neue
Wilden" and the
Danish "Unge
vilde". |
Udvalgte
værker/Selected works |
|
"Elbquelle", 1999, skulptur i Riesa
i Sachsen, Tyskland. Immendorff var inspireret af
vinteregen, som kan
ses hos
Caspar David Friedrich.
"Elbquelle", 1999, sculpture, Riesa, Saxony, Germany.
Immendorff was inspired by the
winter oak, which can bee seen in
Caspar David Friedrich's paintings. |
|
|
|
Lüpertz, Markus |
Lüpertz, Markus
(1941). Tysk maler, grafiker og billedhugger.
Lüpertz, Markus
(1941). German painter, graphics artist and sculptor. |
|
Udvalgte
værker/Selected works |
|
"Auseinandersetzung mit
Courbet", 1984,
ARoS
Aarhus Kunstmuseum.
"Reckoning with
Courbet", 1984,
ARoS
Aarhus Art Museum, Denmark. |
|
|
|
|
Kiefer,
Anselm |
|
Kiefer,
Anselm
(1945).
Tysk
maler og billedhugger, en af landets vigtigste
og mest kontroversielle nutidige kunstnere.
Født i Donaueschingen,
ca. 60 km øst for Freiburg, Baden-Württemberg. I 1966 forlod han
jurastudiet ved universitetet i Freiburg for at
studere på kunstakademierne i Freiburg og Karlsruhe.
Fra 1970-72 studerede han ved akademiet
i Düsseldorf under
Joseph Beuys. Kiefer
begyndte sin kunstneriske løbebane med
fotografiske værker, bl.a. et selvportræt hvor
han efterlignede nazihilsenen. I 1969 havde han
sin første soloudstilling på Galerie am
Kaiserplatz i Karlsruhe, hvor han udstillede
fotoserien "Besetzungen (Occupations)"
om kontroversielle politiske handlinger. Tidligt
i sin karriere og til midten af 1980'erne var
Kiefer optaget af Tysklands historiske forløb
især under og efter
2. Verdenskrig. Øvrige
gennemgående temaer i Kiefers kunst er myter,
heroiske fortællinger og historiske personer.
Skabelse og
destruktion,
død og opstandelse, tidløshed og her og nu er tæt
forbundet i hans
store kompositioner
med pastose farvelag
og hvor der også kan
indgå materialer såsom strå,
sand, aske og glas. |
Kiefer,
Anselm
(1945). German artist. In 1966 he left law
studies at the University of Freiburg to study
art at the academies in
Freiburg,
Karlsruhe and Düsseldorf. Kiefer is one of
Germany's most important and most controversial
modern artists. |
|
|
Udvalgte
værker/Selected works |
|
"Parsifal", 1973,
Kunsthaus Zürich/Museum
of Art, Zurich.
Höchsten Heiles Wunder!
Erlösung dem Erlöser!
= Ypperste frelseunder!
Frelse til Frelseren/Supreme
Miracle of Salvation!
Redemption to the Redeemer! |
|
"Det Røde Hav", 1984-85,
Museum of Modern Art,
New York.
"The Red Sea",
Museum of Modern Art, New York. |
|
|
|
Kirkeby, Per |
|
Kirkeby, Per (1938-2018). Dansk geolog og multikunstner - maleri, tegning, grafik, akvareller
(fra Grønland), monumentalskulpturer (røde murstensskulpturer), environments, happenings, udsmykninger, arkitektur, film og
forfatterskab.
Kirkebys naturvidenskabelige studier har haft betydning for hans maleri,
og ses bl.a. i hans brug jordfarver - han var inspireret af Pop Art, senere af
den abstrakt-ekspressionistiske malemåde, og formaterne blev
større. Fra 1962-66 deltog han i happenings og arbejdede med maleri ved "Den
eksperimenterende Kunstskole", Eksskolen, i København, hvor han havde
Paul Gernes og Richard Winther som lærere. Kirkebys gennembrudsværk var
"Trækvogn
13", 1963, udført sammen med Paul Gernes og Peter Louis-Jensen til
Kunstnernes Efterårsudstilling, KE, det blev vraget af censorerne. Fra 1964-67 studerede han naturvidenskab ved Københavns Universitet,
og i studietiden deltog han i geologiske ekspeditioner
bl.a. til
Grønland. I 1960'erne var han tilknyttet
Fluxus-bevægelsen. Kirkeby deltog i 1966 i en happening i København, hvor
Joseph Beuys var en af
deltagerne. I 1967 arrangerede han,
sammen med
Nam June Paik
(videokunstens fader), happenings
i New York. I 1968 modtog han Akademirådets guldmedalje for yngre danske
malere og billedhuggere. I 1970 skabte han
"Nomadelandskab" på Louisiana i Humlebæk, rum fyldt med
bl.a. sten, grene, sand, telte. I 1976 og 1993 repræsenterede
Kirkeby Danmark ved Biennalen i Venedig (i 1976 sammen med
Bjørn
Nørgaard). Kirkeby blev knyttet til den
nyekspressionistiske bevægelse i 1978 via det tyske Galleri
Michael Werner i Köln. I kunstnerkredsen omkring galleriet
var også Georg Baselitz, A.R. Penck og
Jörg Immendorf. Udstillingen i
Galleri "Michael Werner" betød begyndelsen på en international
karriere for Kirkeby. Hans internationale berømmelse viser sig også ved,
at han i Frankrig har fået sin kunst på frimærker. Kirkeby var gæsteprofessor
ved Kunstakademiet i Karlsruhe
1978-82. Fra 1982 var han Medlem af Det
danske Akademi. I 1982 og 1992 udstillede han på
den prestigefyldte "Documenta" i Kassel. I 1987 modtog han
Thorvaldsens Medalje.
Fra 1989-2000 var Kirkeby gæsteprofessor ved Kunsthøjskolen i Frankfurt.
I 1996 modtog han Henrich Steffens-prisen og i 2001 blev han af
H.M.
Dronningen dekoreret med
medaljen Ingenio et arti, en medalje for videnskab og kunst indstiftet af
Kong Christian 8.
"Vinterbilleder", dokumentarfilm af Jesper
Jargil, viser processen i et Kirkebymaleri fra
begyndelse til slut. |
Kirkeby, Per
(1938). Danish geologist and multiartist - paintings, drawings, graphics,
watercolours (from Greenland), monumental sculptures (red brick sculptures),
environments, happenings, decorations, architecture, film
and authorship. Kirkeby's scientific studies became
important for his painting, e.g. his use of earthen colours
and for his solo performance series from 1967-1968,
"Arctic I-III". Kirkeby was influenced by Pop Art,
later the abstract expressionistic way of painting.
From 1962-66 he took part in happenings and worked with
painting at The Experimental Art School,
"Eksskolen", in Copenhagen, where his teachers
were
Paul Gernes and Richard Winther. Kirkeby's breakthrough
work was "Trækvogn 13" ("handcart 13"),
1963 (executed together with Gernes and Peter Louis-Jensen)
- the work was made for The Artists' Autumn Exhibition,
Copenhagen, and was rejected by the
judges.
From 1964-67 he studied geology at the Copenhagen University
- at university he took part in geological expeditions in
e.g. Northern Greenland. In the 1960s he was connected with
the Fluxus movement (an art movement noted for the blending
of different artistic disciplines).
In 1966 Kirkeby took part in a happening in Copenhagen,
Joseph Beuys was one of the participants. In 1967, together
with Nam June Paik (the father of video art), Kirkeby
arranged happenings in New York. In 1968 he was awarded The
Academy Council's Gold Medal for Younger Artists and
Painters. In 1976 and 1993 he represented Denmark at the
Venice Biennale (in 1976 together with
Bjørn
Nørgaard). In 1978, through the German Gallery Michael Werner
in Cologne, Kirkeby came into contact with
the New Expressionist movement - the circle of artists
around the gallery included Georg Baselitz,
A.R. Penck and
Jörg Immendorf - exhibitions in the Gallery Michael Werner meant the start of an international career for
Kirkeby. From 1978-82 Kirkeby was visiting professor at the
Art Academy in Karlsruhe. From 1982 he was a member of
The Danish Academy.
He took part in many important exhibitions of contemporary
art, including the Documenta in Kassel, where he exhibited
in 1982 and 1992. In 1987 he received
the Thorvaldsen Medal.
From 1989-2000 he was visiting professor at the
Kunsthochschule in Frankfurt. In 2001 HM Queen Margrethe II decorated him with the medal of Ingenio et arti,
instituted by King Christian 8.
Kirkeby lived and worked in Copenhagen, on the Danish island
Læsø and in Frankfurt am Main in Germany. |
|
|
|
Vesthimmerlands Museum. Museets tilbygning,
indviet 1999, er tegnet af Per Kirkeby i
samarbejde med arkitekt Jens Bertelsen.
Bygningen er inspireret af Mjølner,
Thors hammer.
Den bygningsform, der svarer til hammerens skaft
rummer den permanente lokalhistoriske
udstilling, og hammerhovedet, to høje
ovenlyssale, er til skiftende kunst- og
kulturhistoriske udstillinger.
Den gamle museumsbygning, opført i 1935, blev
tegnet i stilen
Bedre Byggeskik
af den lokale arkitekt Einar Windfeld
Brorsen (1894-1973). |
I museet er en
kopi af
Gundestrupkedlen eller Gundestrupkarret,
fremstillet i jernalderen, ca. 100 år f.Kr. og
fundet i 1891 i tørvemosen Rævemose ved
Gundestrup nær Aars. På kedlens yderside er
sølvplader med gudemotiver. Originalen er på
Nationalmuseet. |
|
|
Udvalgte
værker/Selected works |
|
"Et romantisk
billede",
1965,
Statens Museum for Kunst/"A
Romantic
Picture",
1965,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen. |
|
"Blå stakit", 1965, museum jorn/"Blue Fence", 1965, museum jorn. |
|
"Nyt Læsø-hoved"", 1984, Statens Museum for Kunst/"New Head. Læsø", 1984, National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
|
Murstensskulptur, 1994, Ørestaden/Brick Sculpture, 1994, Ørestaden, Copenhagen. |
|
"Uden
titel (Vinterbillede)", 1995, Statens Museum for Kunst/"No
title (Winter Picture)",
1995, National Gallery of Denmark,
Copenhagen. |
|
"Anastasis" [gr.
opstandelse], 1997,
TRAPHOLT,
Kolding/"Anastasis"
[Gr. Resurrection],
1997,
TRAPHOLT - Museum of Modern Art,
Kolding. |
|
|
|
|
"FRAM"
bronzeskulptur placeret foran ARoS.
Skulpturen er en donation fra Ny
Carlsbergfondet, 2008. Fram, 1892, er navnet
på det skib, som blev bygget til brug for
Fridtjof Nansens
(1861-1930)
nordpolsekspedition.
"FRAM",
2008, bronze sculpture (named after
The polar ship "Fram", 1892)
in front of ARoS, Aarhus
Museum of Art, Denmark. |
|
|
|
|
|
Postmodernismens rødder går tilbage til 1960'erne, hvor
ideerne blev formuleret af den amerikanske arkitekt og
teoretiker Robert Venturi (1925-2018), der gjorde op med
videreførelsen af den funktionalistiske arkitektur, der var
blevet en menneskefjendsk arkitektur, og han ønskede en
menneskevenlig arkitektur, som afspejlede det moderne liv og
rigdom, og der skulle anvendes kendte historiske elementer i
bygningerne. I den postmodernistiske arkitektur kan f.eks.
ses en funktionalistisk bygning tilføjet detaljer såsom
søjler, der refererer til ældre stilarter.
Postmodernisme er et af de vigtigste begreber, som blev
anvendt til at beskrive verden i slutningen af 1900-tallet,
og er en samlende betegnelse for de stilretninger som opstod
af resterne af den modernistiske kunst og arkitektur.
Ny Ekspressionisme og Det postmoderne Maleri kom til at
dominere billedudtrykkene i 1980'erne. |
|
|
|
|
Postmodernistisk arkitektur/Postmodern
architecture |
|
1 |
Palace Abraxas
"Versailles for folket",
1978-83,
tegnet af
Ricardo Bofill.
Palace of Abraxas
"Versailles for the people" 1978-83,
designed by
Ricardo Bofill. |
2 |
Hundertwasserhaus i Wien, 1982-85, tegnet af
Friedensreich Hundertwasser.
Hundertwasser House,
Vienna, 1982-85,
designed by Friedensreich
Hundertwasser. |
3 |
Den britiske ambassade i
Berlin, 1994-2000, tegnet af den
engelske arkitekt Michael Wilford.
The British Embassy in Berlin,
1994-2000, designed by the English architect Michael Wilford. |
|
|
|
Bevægelsen
blev skabt af californiske kunstnere i 1970'erne. Der blev
eksperimenteret med lys og rum. |
|
Flavin, Dan
(1933-1996),
"Uden
titel (monument
for
V. Tatlin) nr.
53",
1968,
Neue Nationalgalerie,
Berlin.
Flavin, Dan
(1933-1996), "Untitled (monument
for
V. Tatlin) no.
53",
1968,
Neue Nationalgalerie,
Berlin. |
|
|
|
|
|
En
udstilling i 1978 på
Whitney Museum i New York havde
titlen "New Image Painting" og gav retningen navn.
Julian Schnabel og David Salle var de første, der fik et
gennembrud med et figurativt postmodernistisk maleri. |
|
|
|
|
|
Det
var den italienske kunstkritiker Achille Bonito Oliva det opfandt
begrebet Den italienske Transavantgarde til en gruppe malere, der ikke
passede ind i den traditionelle forståelse af avantgarde. Kunstnerne
ironiserede og kommenterede kendte kunstværker af bl.a.
Chagall og
værker fra renæssancen og
futurismen.
1980 udstillede kunstnerne på biennalen i Venedig, og det
internationale gennembrud fik de på
udstillingerne "A New Spirit in Painting" i London i 1981 og
i Tyskland i 1982 på "documenta 7" og "Zeitgeist". |
The Italian art critic
Achille Bonito Oliva formed the idea
of The Italian Transavantgarde - a group of painters who
did not fit into the traditional understanding of
avant-garde were given this name. The artists spoke
ironically about and commented on works of well-known
artists such as
Chagall and works from
Renaissance and
Futurism.
In 1980 the artists exhibited at the Venice Biennale, and
they got their international breakthrough at the exhibitions
"A New Spirit in Painting", London, 1981 and in
Germany in 1982 at "Documenta VII" and
"Zeitgeist". |
|
|
Mimmo Paladino -
Sandro Chia -
rancesco
Clemente -
Enzo Cucchi -
Nicola de Maria |
|
|
|
Paladino, Mimmo |
|
"Cavallo",
2004,
Il Vittoriale
degli Italiani. |
|
Paladino, Mimmo
(1948). Italiensk multikunstner.
Født i Paduli nær Benevento i
Campania. Fra
1964-68 studerede han ved
kunstskolen i Benevento "Liceo
Artistico di Benevento". I 1970'erne
udviklede han det figurative
billedsprog, som senere sås i hans arbejder. I 1975 havde han sine
første soloudstillinger på
gallerierne DArte Duemila i Bologna
og Nuovi Strumenti i Brescia. Det
følgende år flyttede han til
Milano,
hvor han hovedsageligt fremstillede
monokrome billeder. I 1980 blev han
sat i
forbindelse med den Italienske Transavantgarde. Han blev
verdenskendt på sine arbejder, der
var udstillet på Biennalen i
Venedig
i 1980 og på Documenta i Kassel i
1982. Under et længere ophold i
Brasilien
undersøgte han syntesen af
katolicisme og afrikansk kultur. Han
var også inspireret af den klassiske
mytologi, det gamle Egypten og
moderne kunst. Hans arbejder er
karakteriseret ved
menneskefremstillinger og organiske
og arkaiske geometriske figurer. Han
har udstillet på utallige museer og
gallerier over hele verden. |
Paladino, Mimmo
(1948). Italian multiartist.
Born in Paduli near
Benevento,
Campania. From 1964-68 he
studied at the Liceo Artistico
di Benevento. In the 1970s
he developed the figurative
imagery that later
appeared
in his work. In 1976 he had
his first solo exhibitions
at the galleries DArte
Duemila, Bologna, and Nuovi
Strumenti, Brescia. The
following year he moved to
Milan, where he mainly
produced monochrome
paintings. In 1980 he was
associated with the Italian
Transavantgarde.
Works exhibited at the
Biennale in
Venice in 1980
and at Documenta in Kassel,
Germany, 1982 made him
world-famous. During a
longer stay in Brazil he
became interested in the
synthesis of Catholicism and
African culture. He was also
influenced by classical
mythology, ancient Egyptian
and modern art. His work was
characterized by human
figures, organic and archaic
geometrical forms.
Paladino's work has been
shown in exhibitions all
over the world. |
|
|
|
|
|
Graffiti (graffito, ital. =
indridset billede eller tekst, af
graffiare = indridse). Der findes
eksempler på graffiti fra før Kristi
fødsel, der kan ses i eksempelvis
hulemalerier, ruiner, gravkamre
bl.a. i katakomberne i kirken
San Sebastiano fuori le Mura i
Rom og i
Pompeji. I middelalderkirkerne
kan ses graffiti og senere igen på
monumenter og skulpturer samt på
træstammer og offentlige toiletter,
altsammen spor sat af personer, der
ønsker at markere, at de har været
på stedet. |
Graffiti som hærværk er
udført på andres ejendom uden
tilladelse og opstod i slutningen af
1960'erne som en subkultur i USA som
et af elementerne i hiphop kulturen.
Graffiti kom til Danmark i
begyndelsen af 1980'erne, og er
velkendt i form af maling på
bygningsfacader, overmalingen af
S-tog, jernbanebroer etc.
Graffiti er hovedsageligt en ulovlig
visuel kommunikation i form af især
murdekorationer bestående af ord,
symboler eller billeder spraymalet
på offentlige steder af anonyme
enkeltpersoner eller grupper, og kan
ses som udtryk for en antisocial
opførsel, at skabe opmærksomhed
omkring sig selv, at søge spænding
på egen og andres bekostning, ikke
mindst økonomisk, da ofrene for
graffitihærværk bruger store summer
for at få fjernet de ulovlige
dekorationer. |
TTP = tags, throw-ups
og pieces og er betegnelsen
for nutidens form for graffiti.
Tags = bogstaver, signatur,
øgenavn, malet eller sprayet i én
farve og i skarp kontrast til
baggrunden og signalerer til andre i
miljøet at dette er "NNs"
territorium.
Throw-ups = store fyldige
farvelagte bogstaver ofte med sorte
konturer.
Pieces = masterpiece (mesterværk), dvs.
selve det store tidkrævende
komplekse mangefarvede billede med
rumeffekter. Er det malet på et
bygningsværk, der er vanskeligt
tilgængeligt, og tillige tager sig
godt ud, giver det respekt til
ophavsmanden. I subkulturen er der
en slags lov om, at man ikke
overmaler andres billeder. |
Graffiti som kunstværk er
udført af en talentfuld
graffitimaler på andres ejendom med
tilladelse eller på lærred og mod
betaling. |
Graffitikunstnere
fra East Village i New York blev lynhurtigt berømte, da de fik
mulighed for at udstille på kendte amerikanske gallerier og fik
mediernes og kritikernes bevågenhed. |
|
|
|
|
|
|
Lovlig graffiti
udført for private
af den professionelle
graffitimaler og tatovør
Jacob Bjørk. |
Ulovlig
graffiti, New
York Subway, 1987. |
|
|
|
|
|
|
|
Navnet "Die Neuen Wilden" fik kunstnerne i
forbindelse med udstillingen "Les Nouveaux
Fauves - Die Neuen Wilden", 1980, der blev vist
i Aachen.
The name "Die
Neuen Wilden"/The New Wilde/New
Fauves) was given to
the artists in
connection with the
Aachen exhibition
"Les Nouveaux Fauves
- Die Neuen Wilden",
1980. |
Die Neuen Wilden betegner
tyske nyekspressionistiske malere. De fik deres gennembrud
i
1982 på udstillingen
"Zeitgeist" i Berlin og på
"documenta 7" i Kassel |
|
|
|
|
Hans Peter
Adamski
- Peter
Bömmels - Walter
Dahn -
Georg Jiri
Dokoupil
- Gerard
Kever -
Gerhard Naschberger -
Leiko Ikemura -
Stefan Szczesny
- Volker Tannert |
|
|
|
|
|
|
Moritz Reichelt
- Horst Gläsker
- Martin
Kippenberger |
|
|
Franz Hitzler -
Siegfried Kaden
- Felix
Pfefferkorn -
Peter Vogt -
Troels Wörsel |
|
|
Sigfried
Anzinger - Erwin
Bohatsch -
Herbert Brandl -
Gunter Damisch -
Thomas Reinhold
- Hubert Scheibl
- Hubert
Schmalix |
|
|
Martin Disler -
Aleks Weber -
Tarcisi
Cadalbert |
|
|
|
De nye malere har været
gode til at markedsføre sig selv. De har sat sig i offentlighedens søgelys
på en radikal og direkte måde ved fælles- og enkeltudstillinger,
publikationer og interviews. |
Det ny maleri har ikke noget manifest og der er ingen internationale
tendenser i billedproduktionen, men der er tale om en national
orienteret produktion. Kunstnernes egne kommentarer til billederne
skaber mere usikkerhed end afklaring omkring eventuelle hensigter med
billedfremstillingen:
Gerard
Kever
: "Det dummeste spørgsmål man kan stille til vores
billeder er, hvad de skal betyde". "Indhold i traditionel
forstand findes egentlig slet ikke for os".
Walter Dahn: "Bagved ligger ingen rationel forstand,
heller ingen vilje til at oplyse andre om verden, ingen
didaktik".
H.P. Adamski:
"Vores arbejde kan ikke
defineres klart, ikke indordnes".
Gerhard
Naschberger:
"Vores billeder er ingen
forlængelse af kunsthistorien. Det er intet nyt
maleri".
Alting kan betyde alting, der er lagt op til
flertydighed. |
I begyndelsen af 1980'erne var nogle af hovedcentrene
stabiliseret omkring denne nymaleriske bevægelse: New
York, Berlin, Köln og Milano, fælles herfor er, at der
tilstræbes en grim æstetik, en visuel provokation.
Det ny maleri er billedproduktion mere end
maleri, hvorfor kulturanalyse er vigtig (Jean
Baudrillard, Mario Perniola, J.F. Loytard). |
Det er i det postmoderne samfund vanskeligere at
tillægge noget en sikker og fast mening, der tages ikke
stilling, der er mangel på arrangement, men en
selvcentrering, en narcissistisk kultur.
To til tre kunstnere kan arbejde indenfor en speciel
problematik. Der lægges afstand til tidligere
kunstnerpersonligheder, kunstneren har ikke nogen egen
stil, maler helt forskelligt hver gang, det ny maleri
kan ikke sættes på nogen formel. |
Imidlertid kan nogle stikord anvendes om
stilen:
Store lærreder. Kraftige brede vilde penselstrøg.
Stærke farver. Det figurative. Anonymitet. Kraftige
konturer. Lange billedtitler. Små fortællinger i små
utopiske rum. O-punkts-æstetik, bevæger sig ikke
rigtig nogen steder hen. Nomadisk position (at skifte
stil). Unaturlig. Seksualitet. Kropsfiksering.
Udveksling (f.eks. tale, seksualitet). Ekshibitionisme.
Gestikulering. Sort humor. Bogstavelighed. Associationer.
Automatisme/spontanitet. Ikke-politisk, ikke kamplyst.
|
|
|
Helmut
Middendorf
(1953).
Tysk ny vild maler.
Fra
1973-79 studerede han under
Karl-Horst Hödicke på Universität
der Künste i Berlin. I 1977 var
Middendorf medstifter af "Galerie am
Moritzplatz" i Berlin-Kreuzberg.
Rockkulturen, byen, stammeromantik (á la
Gauguin). "Ghosttrain",
"Electric night".
German Neo-Expressionist. From
1973-79 he studied under Karl-Horst
Hödicke at Universität der Künste
Berlin (The College of Fine Arts).
Middendorf was in 1977 co-founder of
"Galerie am Moritzplatz" in
Berlin-Kreuzberg. |
"Flydrøm",
1982,
Germanisches
Nationalmuseum,
Nürnberg.
"Airplane
Dream",
1982,
The Germanisches
Nationalmuseum,
Nuremberg. |
|
|
Salomé
(Wolfgang Ludwig
Cihlarz) (1954). |
|
Rainer
Fetting
(1949). Kraftig kropsfiksering. Gestikulering. Inspireret af den
tidlige ekspressionisme.
"Ricky", "Van
Gogh und Maur", "Jægerne", "Den skaldede Salomé". Maler sig
selv. |
|
|
|
|
Salomé |
|
Salomé/Castelli: "Tiere". Udstilling af haute couture skabt af
Erik Mortensen, (Huset Pierre
Balmain),
august
1989, KUNSTEN Museum of
Modern Art Aalborg.
Salomé/Castelli: "Tiere"
(Amimals).
Exhibition
of haute couture by
Erik Mortensen, (The house of Pierre
Balmain),
August
1989, at
KUNSTEN Museum of Modern Art
Aalborg, Denmark.
|
Salomé
(Wolfgang
Ludwig Cihlarz), (1954). Tysk
kunstner, født i Karlsruhe. Han er uddannet som bygningskonstruktør. I
1973 flyttede han til Berlin, hvor han engagerede sig i
homoseksuelles rettigheder i "Rosa Winkel" (den lyserøde
trekant, som homoseksuelle i koncentrationslejrene skulle bære. Trekanten
er blevet et internationalt symbol for homoseksuelles rettigheder og Gay Pride parade).
Han tog navnet Salomé*, han stod model for kunstnere, hvilket
inspirerede ham til selv at begynde at tegne - sig selv, hans
selvfremstillinger gav ham adgang til kunstakademiet i Berlin (Hochschule
der Künste), hvor han studerede fra 1974-80 under Ulrich
Knipsel, senere blev han Meisterschüler
hos neoekspressionisten
Karl Horst Hödicke -
en Meisterschüler
arbejder med sit afgangsprojekt, et
undervisningsforløb
af et års varighed, hvor der arbejdes med et selvvalgt projekt under vejledning af en ekspert inden
for den valgte disciplin. I 1977 grundlagde han
sammen med Helmut Middendorf, Rainer Fetting og Bernd
Zimmer selvhjælpsgalleriet am Moritzplatz i bydelen Kreuzberg
i Berlin, hvor der blev skabt en ny bykultur, medlemmerne af galleriet blev kaldt
"De unge vilde" ("Die
Jungen
Wilden" deres stil for Neoexpressionismus). Salomé begyndte nu på selvmanifestationer og performances. I
et gestikulerende
ekspressivt maleri viser han
eksistentielle
og moralske konflikter som eksotiske outsidere og
randeksistenser, han
tematiserer erotisk voyeurisme, han fremstiller
sin homoseksualitet, sig selv og sin ven, hans
narcissisme
og
ekshibitionisme er ikke provokation
for provokationens egen skyld, den
handler om forståelse af mennesker, han udlever i sin kunst, den frihed,
han ikke har i samfundet. I 1980 fik han sit gennembrud med udstillingen
"Heftige Malerei"
i udstillingsbygnigen Haus am Waldsee i Berlin. I 1982 blev Salomé inviteret til at deltage i "documenta 7" i
Kassel af kunsthistorikeren Rudi Fuchs, der var udnævnt til kunstnerisk
leder af documenta
dette år -
documenta-udstillingen
er afholdt hvert 7.
år siden 1955.
I perioden 1983-99 pendlede Salomé mellem New
York og Berlin, fra
1999 har han boet og
arbejdet i Berlin.
Salomé har udført
billeder i stil med
Monet
bl.a. "Wasserstück -
Seerosen". |
*Navnet Salomé,
Matthæusevangeliet,
14,6-12:
"Men da Herodes
fejrede fødselsdag,
dansede Herodias'
datter [Salome] for
selskabet og betog
Herodes, så han svor
på at ville give
hende, lige meget
hvad hun bad ham om.
Tilskyndet af sin
mor siger hun: "Giv
mig Johannes Døbers
hoved på et fad!"
Kongen blev ked af
det, men på grund af
sin ed og sine
gæster befalede han,
at hun skulle have
det, og han sendte
bud og lod Johannes
halshugge i
fængslet. Og hans
hoved blev bragt på
et fad og givet til
pigen, og hun bragte
det til sin mor. Men
hans disciple kom og
hentede liget og
begravede ham, og de
gik hen og fortalte
Jesus det." |
Salomé
(Wolfgang
Ludwig
Cihlarz),
(1954). German
artist, born
in
Karlsruhe.
He was
trained as a
structural
draughtsman.
I 1973 he
went to
Berlin,
where he was
engaged in
e.g.
homosexual
rights
movement
(Rosa Winkel/the
pink
triangle).
He took the
name Salomé*,
he posed for
artist,
which
inspired him
to begin
drawing -
himself, he
was admitted
to the
academy
because of
his
self-representations.
From
1974-1980 he
studied at
the Academy
of Art
in Berlin (Hochschule
der Künste/HdK)
under Ulrich
Knipsel,
later he
became
Meisterschüler
under the
Neo-Expressionist
Karl Horst
Hödicke - a
Meisterschüler
worked on
his
self-elected
final
project
under the
supervision
of an expert
within the
chosen
discipline.
In 1977
Salomé
together
with Helmut
Middendorf,
Rainer
Fetting and
Bernd Zimmer,
founded the
Moritzplatz
Self-Help
Gallery in
Berlin-Kreuzberg,
a new city
culture was
created, and
the members
of the
gallery were
called "The
Young Wild
Ones" ("Die
Jungen
Wilden", and
their style
Neoexpressionismus).
Salomé began
work on his
self-manifestations
and
performances.
In
expressive
paintings he
depicted
existential
and moral
conflicts
e.g. exotic
outsiders -
he
thematized
erotic
voyeurism,
he depicted
his
homosexuality,
himself
and his
friend, his
narcissism
and
exhibitionism
were not
provocation
for
provocations
sake, they
were
attempts
towards
understanding
of human
sexuality.
In 1980
Salomé got
his
breakthrough
at the
exhibition
"Heftige
Malerei" (violent
painting) in
Haus am
Waldsee in
Berlin. In
1982 he was
invited to
participate
in "documenta
7" in Kassel
by the
arthistorian
Rudi Fuchs,
who was
appointed
artistic
director of
that year's
Documenta.
In the period 1983-99 Salomé commuted between New York and
Berlin. Since 1999 he has lived and worked in Berlin.
Salomé has created
Monet-like paintings e.g. "Wasserstück
- Seerosen". |
The
name Salomé, Matthew 14:6-12:
"But when Herod's birthday came, the daughter of
Herodias [Salome] danced before the company and pleased
Herod, so that he promised with an oath to give her whatever
she might ask. Prompted by her mother, she said, "Give
me the head of John the Baptist here on a platter." And
the king was sorry, but because of his oaths and his guests
he commanded it to be given. He sent and had John beheaded
in the prison, and his head was brought on a platter and
given to the girl, and she brought it to her mother. And his
disciples came and took the body and buried it, and they
went and told Jesus." |
Köln
Köln-malerne
havde hentet inspiration fra de italienske
transavantgarde-kunstnere. |
|
|
|
|
Georg Jiri
Dokoupil
(1954).
Tjekke bosat i
Tyskland. Nomadisk position, skifter position hele tiden. "Gud
vis mig dine æg", "Fostervand",
"Læseren". |
|
Gerard
Kever
(1956). Pikant
seksualitet. Kristus. |
|
|
Walter
Dahn
(1954).
Bogstavelighedsmaleri. "Tilhører", "Rygerben",
"Kæderyger". |
|
|
|
|
|
Hamborg |
Hamborg-malerne var i deres realisme tæt på Berlin-malerne, men hvad angår ironi og satire lægger de sig op ad
Köln-malerne. |
|
|
|
Werner
Büttner
(1954).
Sort humor. "Ins Kino Onanieren",
"Badende russer 2".
|
|
|
|
|
|
Dresden |
Penck,
A.R. |
Penck,
A.R.
(1939-2017)
blev
født i
Dresden
i Sachsen som
Ralf Winkler.
Tysk maler,
grafiker,
tegner og
skulptør.
Efter
luftangrebet
på
Dresden
under
2.verdenskrig
i
1945 fandt
han i
ruinerne en
bog om
impressionistiske
malere,
hvilket blev
et
vendepunkt
for ham.
Fascinationen
af det han
så og læste
førte til,
at han
besluttede
sig for at
blive
kunstner.
Han boede i
Østberlin da
byen
blev delt af
muren. I
begyndelsen
af 1960'erne
var han
tilhænger af
det
socialistiske
system skønt
hans tilgang
til kunst
var langt
fra den
officielle
socialrealisme,
og han
arbejdede
som
uofficiel
kunstner.
Fra 1961 og
fremefter
udviklede
han sine
velkendte
"tændstikmænd".
I 1969
ignorerede
han
udstillingsforbuddet
i vest og
udstillede i
Vestberlin
på Galleri
Michael
Werner
under
pseudonymet
A.R.
Penck. I
midten af
1970'erne
fik han
kontakt med
den
Vesttyske
maler Jörg
Immendorff.
Og sammen
med Jörg
Immendorff,
Georg
Baselitz og
Markus
Lüpertz
havde han
sit
udgangspunkt
i den ny
ekspressionisme.
Penck blev
senere en af
de
væsentligste
repræsentanter
for "ny
figuration".
I 1980 blev
Penck af
kommuniststyret anset
for at være
systemkritiker
og tvunget i
eksil, og
han bosatte
sig i Köln.
Siden da
måtte han
præsentere
sine værker
under
pseudonymer
(Mike
Hammer, Tancred
Mitchell,
Theodor Marx
og Y) for
at beskytte
dels sig
selv mod
censur og
dels bidrage
til myten om
sin egen
kompleksitet.
Penck skabte
et
universelt
sprog som
nedbrød alle
grænser
mellem
mennesker.
Under
påvirkning
af sit lands
deling
udførte han
værker, der
indeholdt
symboler og
former som
kendes fra
forhistoriske
hulemalerier og
klippemalerier. |
Penck,
A.R.
(1939-2017)
was born in
Dresden,
Saxony as
Ralf Winkler.
German
painter,
graphic
artist,
draughtsman
and sculptor.
After the
bombing of
Dresden in
1945, he
found in the
ruins
a
book on
Impressionism,
which became
a
turning-point
in his life
and made him
decide to
become an
artist.
He
lived in
East Berlin
after the
post-war
division of
Germany. In
the early
1960s he was
still a
supporter of
the
socialist
system, but
his approach
to art was
far from the
officially
sanctioned
Socialist
Realism, and
he worked
entirely as
an
unofficial
artist. From
1961 onwards
he developed
the "stick
figures" for
which he is
best known.
In 1969,
ignoring
official
prohibition,
he exhibited
for the
first time
in the West,
in the
Michael
Werner
Gallery in
Berlin,
under the
pseudonym A.R. Penck.
In the
mid-1970s he
made contact
with the
West German
painter Jörg
Immendorff.
And together
with Jörg
Immendorff,
Georg
Baselitz and
Markus
Lüpertz he
has his
starting
point in
the New Expressionist
movement.
Penck
later became
one
of the
foremost
exponents of
the "new
figuration".
In 1980
Penck was
considered a
dissident
under the
communist
regime and
forced into
exile, and
he settled
in Cologne.
Since then,
he had to
present his
work using
an alias.
He used
different
pseudonyms
(Mike
Hammer,
Tancred
Mitchell,
Theodor Marx
and Y)
for two
reasons: to
protect
himself
angainst
State
censorship
and to
contribute
to the myth
of his own
complexity.
Penck
created an
universal
language
that
breaks
down
all the
borders
between
people. And
influenced
by his
country's
division he
made works
containing
symbols and
shapes
that seem to
be found in
prehistoric
cave
and rock
paintings. |
|
|
Udvalgte
værker/Selected works |
|
|
"Uden titel",
1968, Neue Nationalgalerie,
Berlin/"Untitled",
1968, Neue Nationalgalerie,
Berlin. |
|
"Uden titel", 1974,
Kunsthaus Zürich/"Untitled", 1974, Museum
of Art Zurich. |
|
"TRR", 1982,
Kunsthaus Zürich/"TRR", 1982, Museum of Art
Zurich. |
|
|
|
Sydtyskland |
Wörsel,
Troels |
|
Wörsel, Troels (1950-2018), dansk international maler og grafiker født i Aarhus og død i Köln. I 1974 bosatte Wörsel sig i München og flyttede senere til Köln. I 1995 bosatte han sig i Pietrasanta i Toscana, Italien. I 1995 modtog Wörsel Eckersbergs Medalje, og i 2002 blev han hædret med den store nordiske Carnegie Art Award, og i 2004 modtog han Thorvaldsens Medalje.
I 2007 var Wörsel Danmarks repræsentant ved biennalen i Venedig, udstillingen blev senere vist på Statens Museum for Kunst.
Wörsels værker er repræsenteret på danske og udenlandske museer bl.a.
MoMA,
Museum of Modern Art, New York. |
|
Udvalgte
værker/Selected works |
|
"Uden titel", 1985, Statens Museum for
Kunst/"Untitled", 1985,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
|
"Morbido", 1996, Statens Museum for Kunst/"Morbido", 1996,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
|
|
"Le Rêve", 2011, Statens Museum for Kunst/"Le Rêve", 2011,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
|
|
|
|
De danske
nyekspressionistiske/vilde
malere
Maj
1982 sås den første danske manifestation af det
nye
maleri i udstillingen
"Kniven på hovedet",
Tranegården (nu Tranen) i Gentofte. |
|
|
|
Dansk maler
og grafiker. Uddannet på
Akademiet 1977-82. |
Kunstværker/Works of Art |
"Yeibi chai",
1983, Horsens
Kunstmuseum/Horsens
Art Museum,
Denmark. |
"Hesten", 1984,
Statens Museum for Kunst/"The Horse", 1984, National Gallery of Denmark,
Copenhagen. |
"En god dag at dø II",
1984,
Horsens Kunstmuseum/"A good day for dying II", 1984, Horsens Art Museum, Denmark. |
"Nerthus II", 1988, Horsens Kunstmuseum/Horsens Art Museum, Denmark. |
"Mono Blues", 1991, Horsens Kunstmuseum/Horsens Art Museum, Denmark. |
"Random Walk", 1995, Horsens Kunstmuseum/Horsens Art Museum, Denmark. |
"Mnemonic. Nude Ascending a
Staircase", 1998,
Horsens Kunstmuseum/Horsens Art Museum, Denmark. |
"Just give me my Equality", 2004-2005, Horsens Kunstmuseum/Horsens Art Museum, Denmark. |
"Dette er hvad jeg så",
2010, Horsens Kunstmuseum/"This is what I saw", 2010, Horsens Art Museum, Denmark. |
|
|
Billedkunstner og tidligere bassist i bandet "Sort Sol". |
Kunstværker/Works of Art |
"Portræt af H.K.H. Kronprins Frederik", 1992. Privateje. |
"Verklärte Nacht (Jugend)", 1996, TRAPHOLT,
Kolding. |
Portræt af Reddersen, 1998, TRAPHOLT, Kolding. |
|
|
Dansk maler og grafiker. Medstifter af
Værkstedet Værst fra 1981 sammen med
Christian Lemmerz, og senere kom Lars
Nørgård til. |
Kunstværker/Works of Art |
"Komposition. Grønt maleri med Pirelli-dæk og Continental-dæk", 1987,
ARoS
Aarhus Kunstmuseum.
"Composition. Green painting with
Pirelli-tires and Continental-tires", 1987,
ARoS,
Aarhus Museum of Art, Denmark. |
Fra Bruxelles-serien, 1991,
Statens Museum for Kunst.
From the Brussels Series, 1991,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen. |
"24", 1995, kvindeskød nedsænket i en skål yoghurt, Horsens Kunstmuseum/Horsens Art Museum, Denmark. |
"Body
Drawings", 1996, Statens Museum for Kunst/National Gallery of
Denmark, Copenhagen. |
"Pinseliljer i
agurkeglas", 2002, Horsens
Kunstmuseum.
"Narcissus in
Cucumber Jar", 2002, Horsens Art Museum, Denmark. |
"Tulipaner i
syltetøjsglas", 2002, Horsens
Kunstmuseum/"Tulips
in Jam Jar", 2002, Horsens Art Museum, Denmark. |
"Mælkebøtte i
drikkeglas", 2002, Horsens
Kunstmuseum.
"Dandelion
in Drinking Glass", 2002, Horsens Art Museum,
Denmark. |
"Undressing", 2002, Horsens
Kunstmuseum/Horsens Art Museum, Denmark. |
"Hvedeaks i urinflaske",
2004, Horsens
Kunstmuseum.
"A Stalk of Wheat in a Urine
Bottle", 2004, Horsens Art Museum, Denmark. |
"Anette
og Maiken, Lissabon",
2006, Horsens Kunstmuseum. |
"Stålblomster",
2006, Horsens Kunstmuseum. |
"Laika på
Bøsøre", 2006, Horsens
Kunstmuseum. |
"Blomster", 2007,
Horsens
Kunstmuseum/"Flowers", 2007, Horsens Art
Museum, Denmark. |
"Drengen", 2007,
Horsens
Kunstmuseum/"The Boy", 2007, Horsens Art
Museum, Denmark. |
Neonlampe, 2008, Horsens
Kunstmuseum/Neon Lamp,
2008, Horsens Art Museum, Denmark. |
"Pinocchio", 2009, ARoS
Aarhus Kunstmuseum/ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark. |
"Pige, Arizona",
2012, Horsens
Kunstmuseum/"Girl, Arizona",
2012, Horsens Art Museum, Denmark. |
|
|
Dansk maler og grafiker. Uddannet ved
Akademiet 1976-82, professor
samme sted fra 1996. |
Kunstværker/Works of Art |
"Hell",
1990, Statens Museum for Kunst/National
Gallery of Denmark. |
"Pissss offf",
1992, ARoS, Aarhus Kunstmuseum/ARoS
Aarhus Museum of Art. |
"Bang You're
dead", 1996, ARoS, Aarhus
Kunstmuseum/ARoS
Aarhus Museum of Art. |
|
Ellegaard, Inge
(1953-2010) |
|
Dansk maler og grafiker. Uddannet på Skolen
for Brugskunst i København 1972-76 og
Akademiet 1976-82. |
Kunstværker/Works of Art |
"Diane
på kirkegården I-III", 1990,
Statens Museum for Kunst.
"Diana at the Cemetery I-III",
1990,
National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
"To
roser", 2010/"Two Roses", 2010. |
"Storbyens jungle nr. 2". Sofistikeret kvindefremstilling. "Frokost i det grønne", parafrase over Manet. "Udskænkning af mælk og spejlvendt". "King and Queen surrounded by swift nudes", "Hvide nætter", "Juno med lange fingre". |
|
|
Dansk
maler og grafiker. Uddannet ved Akademiet
1978-83. |
Kunstværker/Works of Art |
"Energi som forføres i lyset",
1982, Statens Museum for Kunst.
"Energy Seduced in Light",
1982,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen. |
"Land arsenalet", 1987, Horsens
Kunstmuseum.
"The Land Arsenal",
1987, Horsens Museum of Art, Denmark. |
"H.C.
Ørstedsparken - en rød beskidt klud".
"Succubus 2", "I den fri stil som Picassos
Guernica", "Reparation af en cirkel med en
spiral", "Accept/Woher hast du deine
Bilder", "Vogn og boomerang", "Energi som
forføres i lyset", "Hvorfor er jeg så
transfattig". |
|
|
Dansk maler og grafiker. Uddannet på Akademiet 1978-84.
Det lille rum. Det erotiske. |
Kunstværker/Works of Art |
"Ostebillede", "Stormfulde højder", "En øjeblikkelig spegepølse", "Hende damen der", "Kamel og ufo", "En hvis hoved eksploderer", "Bøddel og offer", "Schnelleben", "Schnelleben I" (Dahlin og Sten-Knudsen). "Poserede for Tatlin". |
|
|
Dansk billedhugger og fotograf. Uddannet
ved Akademiet 1978-86.
Rektor ved Det Fynske Kunstakademi fra 1999. |
Kunstværker/Works of Art |
"Uden titel", 1985, Statens
Museum for Kunst/"Untitled",
1985, National Gallery of Denmark,
Copenhagen. |
|
|
Dansk
maler, grafiker og forfatter. Uddannet på
Akademiet 1977-83
og professor samme sted 1993-2002. |
Kunstværker/Works of Art |
"nom de guerre/nom du père",
1997, Statens
Museum for Kunst/National
Gallery of Denmark. |
"Le plaisir du
texte nr. 1 og 2", "Kong Paul og palisadefortet", "Incident in
Cairo", "Girl with violet eyes",
"Tank",
"Splintstorm",
"Malstrøm/tegnstrøm", "Den talende krop
eller tegnenes fødsel 5 og 6", "Sun with violet
eyes". |
|
|
Dansk kunstner. |
Kunstværker/Works of Art |
"Anker Jørgensen",
1996, Det Nationalhistoriske Museum,
Frederiksborg
Slot.
"Anker Jørgensen", [former
Danish Prime Minister], 1996,
The Museum of National History,
Frederiksborg
Castle. |
"Danmark 2009",
2009, Det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg
Slot. Dansk version af
Delacroixs
billede
"Friheden
fører folket på barrikaderne".
"Denmark 2009", 2009, The Museum
of National History, Frederiksborg Castle. Danish
version of
Delacroix's painting
"Liberty
Leading the People". |
"Maler og model", "Klokken er mange,
bøgerne brænder, bomberne tikker"
(sammen med Claus Carstensen).
"Maleren med den erigerede pensel". |
|
|
Dansk
maler og grafiker. Café Nørgård, Statens Museum for Kunst, er navngivet efter og indrettet af Nørgård og udsmykket med hans kunst og design - duge, menukort, tehætter (som kan købes) etc. |
Kunstværker/Works of Art |
"De tre gratier",
1985, Statens Museum for Kunst.
"The Three Graces", 1985, National Gallery
of Denmark, Copenhagen. |
"Larks'
Tongues", 2005,
ARoS, Aarhus
Kunstmuseum/ARoS Aarhus Museum
of Art. |
|
|
Dansk autodidakt maler, grafiker, keramiker
og billedhugger. Født i Ålborg. I 1980 blev
der afholdt en udstilling af den danske
maler og billedhugger Peter Louis-Jensen på
Vejle Kunstmuseum, Ravn var Louis-Jensens
assistent, og mødet var af afgørende
betydning for Ravn. Senere samme år
studerede han kunst på Holbæk Kunsthøjskole.
Ravn var i begyndelsen af 1980'erne en af de
Unge Vilde. I 1980'erne udviklede han et
unikt billedsprog - figurative billeder med
lyse farver, symboler, ornamenter og humor,
han yndlingsemne var erotiske billeder.
I 1990 skabte han årets Tivoli
Plakat og i 1996 plakaten til
Copenhagen Jazz Festival. Siden
1990'erne har Ravn modtaget
adskillige dekorationsopgaver.
Ravn er medlem af "Akademiet For
De Skønne Kunstner". |
Ravn, Lars
(Hansen) (1959).
Danish self-taught painter,
graphic designer, ceramic artist
and sculptor.
Born
in Aalborg, Northern Jutland.
In
1980 an exhibition of the works
of the Danish painter and
sculptor Peter
Louis-Jensen was held at
the Vejle Museum of Art,
and Ravn
became Louis-Jensen's
assistant
- the meeting was of decisive
importance to Ravn. Later that
year he was studying art at
Holbæk Kunsthøjskole (High
School of Art), Denmark.
Ravn
was at first connected with Die
Neue Wilden (New Wild Painters
or Neo-Fauves of the 1980s).
In the late 1980s he developed
his art and created a unique
imagery - figurative paintings,
bright colours, symbols,
ornamentation and humour - his
favorite subjects were erotic
paintings.
In
1990 he created the
Tivoli-poster and in 1996
Copenhagen Jazz Festival-poster.
Since
1990 quite a few decoration
tasks had been executed by Ravn
e.g. a Flower Frieze for
Carlsberg Brewery in Copenhagen.
Ravn is member of
The Royal Danish Academy of Fine
Arts.
|
Kunstværker/Works of Art |
"Hvid kanin",
1989, TRAPHOLT,
Kolding/"White
Rabbit",
1989, TRAPHOLT,
Kolding,
Denmark. |
"Beirut", "Fuglekvidder", "Lys",
"Røven over vandskorpen",
Spanking", "Pølseskæreske", "Cream",
"Temperaturmåler" (sammen med
Berit Jensen), "Tre snapfotos",
"En finger i næsen og en strik
om halsen", "Iagttagende
spejder", "Mellem muren".
|
|
|
Dansk maler
og grafiker. |
Kunstværker/Works of Art |
"Kniven på hovedet", "TV dans",
"Stilleben", "Transistor", "Tidens
slager er sjælenes melodi", "Filosof
møder det irreversible",
"Erindringsspor I og II",
"Hammertræ", "Tidsakse", "Adskilte
sensationer". |
|
|
Født
i Norrköping. Maler og grafiker. Uddannet på Akademiet
1978-83. Tegneserieagtige billeder. Erotik. Forførelsen spiller en stor
rolle.
|
Kunstværker/Works of Art |
"Surfing Bird", "Quite-Ox", "Vinden
blæser og jeg har dræbt tre ulve I
og II", "Runner up", "Art of
Seduction I-III", "Salome", "Woman
with snake", "El cuento sobre el y
el significativo". |
|
|
|
Lemmerz, Christian |
|
Alter, 2012, Lyngby Kirke/Altar, 2012, Lyngby
Church.
Fotografierne er anvendt med
Christian Lemmerz'
tilladelse/The
photos are used with Christian
Lemmerz' permission. |
|
Lemmerz, Christian (1959).
Billedhugger,
grafiker og
performancekunstner,
blev født i
Karlsruhe, uddannet på
Kunstakademiet i Carrara fra 1978-82
og på Det Kgl.
Danske Kunstakademi
fra 1983-88, var en
af "De
unge Vilde"
kunstnere. I sin
kunst er Lemmerz
optaget af livets
forgængelighed. Han
debuterede på "Der
Ring des Nibelungen",
værkstedet Værst,
København i 1982.
Han blev landskendt
i 1994, da han på
Esbjerg Kunstmuseum
udstillede
sammensyede
grisekroppe
anbragt i
glasmontre. På ARoS'
udstilling "Fairytales
Forever", 2005,
udstillede han en
forrådnet havfrue i
marmor. På
udstillingen "God"
på Galleri
Faurschou, 2006, var
hovedværket en
sønderbombet model
af København. |
|
|
Udvalgte
værker/Selected works |
|
"Uden titel", 1984,
Horsens Kunstmuseum/"No Title", 1984, Horsens
Museum of Art, Denmark. |
|
|
"Afasi I", 1986,
Statens Museum for Kunst/"Aphasia
I",
1986,
National Gallery of Denmark,
Copenhagen. |
|
"UT 4",
1987,
ARoS,
Aarhus
Kunstmuseum/ARoS
Aarhus
Museum of
Art. |
|
"Gestalt (Todesfigur)",
1987-88, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"Figure (Death)", 1987-88,
ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark. |
|
"Psyke 1-3", 1988,
Horsens Kunstmuseum/"Psyche 1-3", 1988,
Horsens Museum of Art, Denmark. |
|
"Uden titel", 1988,
Horsens Kunstmuseum/"No Title", 1988, Horsens
Museum of Art, Denmark. |
|
"Valium",
1988/89, Horsens Kunstmuseum/Horsens Museum of Art, Denmark. |
|
"Tvehoved",
1989, ARoS Aarhus Kunstmuseum/"Double
Head", 1989,
ARoS Aarhus Museum of Art, Denmark. |
|
"Der Zwilling"
(Tvillingen), 1997, Horsens Kunstmuseum/"Der Zwilling" (The Twin), 1997, Horsens
Museum of Art, Denmark. |
|
"Selbst (Suicide
terrorist)", 2000-2002, Horsens Kunstmuseum/Horsens
Art Museum, Denmark. |
|
"City of God", 2006,
Horsens Kunstmuseum.
Model af et sønderbombet
København inden for voldene.
På videoværket på væggen
"CPH. The Final Solution",
2006, bevæger et kamera
sig hurtigt hen over
karton-modellen af det
bombede København. Lydsiden
er Jimi Hendrix'
"The
Star-Spangled Banner"
og lyd af bombefly.
"City of God", 2006,
Horsens Art Museum, Denmark. |
|
|
|
|
1 |
"Todesfigur", 1987-88,
foran Horsens Kunstmuseum/in front of Horsens Museum of Art, Denmark. |
2 |
"Adam-Kadmon" 2000,
Pustervig, Århus. Adam-Kadmon er et hebr. sindbillede
på menneskeheden/urtypisk menneske, det himmelske
ikke-syndige menneske.
Se
Århus
Fotos.
"Adam-Kadmon",
the Primordial Man,
2000,
Pustervig, Aarhus. See Aarhus Photos. |
3 |
"Madonna (Darfur)", 2008,
Søndergade, Horsens. Skulpturen kan beskrives som en píeta dvs. Jomfru Maria med Jesu afsjælede legeme, her er der dog tale om et dødt spædbarn og ikke den døde Jesus nedtaget fra korset. "Darfur" refererer til hungersnøden i Afrika. "Madonna (Darfur)", 2008,
the pedestrian street Horsens. The sculpture can be described as a piéta, Virgin Mary holding her deceased son, here, however, it is a dead new born infant and not the dead Jesus taken down from the cross.
"Darfur" refers to the famine in Africa. |
4 |
"Adam", 2016, Søndergade, Horsens. Skulpturen er overordnet et minde for krige og lidelser og specifikt for ofrene for massakren i 1994 i Rwanda i det centrale Afrika, der kostede over 800.000 mennesker, primært tutsier, livet.
"Adam", 2016, the pedestrian street Horsens. The sculpture is generally a war memorial reflecting human sufferings and specific a memorial to the victims of the Rwandan genocide of 1994, where more than 800,000 civilians, primarily Tutsi, were killed. |
5 |
"Hyæne
med barn",
2016, Søndergade, Horsens/"Hyena
with Child",
2016, the pedestrian street
Horsens. |
|
|
|
|
"Untitled
(Virginia)", 1998, Randers
Kunstmuseum.
"Untitled
(Virginia)", 1998,
Randers
Museum of Art, Denmark. |
|
|
|
Toubro, Elisabeth |
|
"Torvenes Brøndsløjfe"
kaldet
"Vanddragen", 2003,
Store Torv foran
Aarhus Domkirke.
Skulpturen blev
fjernet i maj
2020. |
|
Toubro, Elisabeth
(1956).
Billededhugger født i Nuuk, kom til
Danmark som 17-årig. Uddannet ved
Kunstakademiet 1982-86 under Hein
Heinsen. Lektor ved
Akademiet fra
1992-94. Fra 1995 Forsker ved Center
for Urbanitet og Æstetik ved
Københavns Universitet.
Billedhuggerne i
1980'erne var optaget af filosofiske
debatter om det postmoderne samfund, og
interesserede sig for formen og det
æstetiske element i kunsten (modsat de
samtidige Unge Vilde). Skulpturen skulle
læses som en fortælling. Kunsten var kunst
for kunsten egen skyld. |
Eksempler på Toubros arbejder:
Vandkunsten "Torvenes Brøndsløjfe" kaldet
"Vanddragen" tidl. på Store Torv i Århus, er en af
de lange skulpturer, som kunstneren er kendt
for. Hun arbejder i træ, jern, glasfiber,
stål, gips og granit.
"Hyldest
til Donald Judd", (1986).
"Apollo
og Daphne" (1992) 6 m lang. "Konstruktion
af en mulig om end løsagtig skulptur", 19 m
lang. "By-Fraktal", skulptur på Søren
Kierkegaard Plads ved "Den Sorte Diamant" i
København. Skulpturinstallationen "Golems
øer" i
Kunsthallen på Brandts Klædefabrik. |
Toubros skulptur "Torvenes
Brøndsløjfe" kaldet
"Vanddragen" tidl. på Store Torv i
Århus er
siden indvielsen i 2003 blevet
heftigt debatteret. Nogle
byrådspolitikere har ønsket den fjernet fra
Store Torv, det samme har været ønsket fra
hundrede århusianere eller andre, der kommer
i byen. Der er bl.a. blevet sagt om
skulpturen: "Den kan være vejspærrer, der
hvor jeg bor", "Den skal stå i kunstnerens
egen baghave". (Citater fra Østjyllands
Radio 17.11. og 18.11.2004). "Den er så
grim, at den næsten ligner et pissoir" (Erik
Meistrup, kunstkritiker, tv2 Østjylland,
18.11.2004).
"Vanddragen hører til på Store Torv, og der
skal den blive. Det fastslår hovedsponsoren
Statens Kunstfond og kunstneren Elisabeth
Toubro, efter at byens politikere nu
har foreslået at flytte Vanddragen
til ARoS".
Elisabeth Toubro kalder Århus Stiftstidendes
dækning af sagen for en hetz. "Den skulptur
er lavet til Store Torv, den hører til på
Store Torv, og det er en fantastisk god
skulptur på Store Torv. Jeg har ikke mere at
sige til det overhovedet. Resten må I
diskutere ovre i Århus, siger hun, og
påpeger, at vandkunsten blev valgt af 24 ud
af 27 stemmer i byrådet". (Citater fra Århus
Stiftstidende, 18.11.2004).
I september 2005
besluttede Byrådspolitikerne at flytte
Vanddragen, en flytning der vil koste 5-7
millioner, skulpturen kostede 4,5 millioner,
hvoraf Statens Kunstfond bidrog med 3,7
millioner. Oplysninger om prisen for
flytningen har betydet, at et flertal nu
ønsker, at Vanddragen skal blive på Store
Torv, ifølge Epinions måling. Rådmand
Flemming Knudsen har udtalt "... og
træer kan plantes for at give Store Torv et
bedre indtryk", Knudsen har hele tiden ment,
at Vanddragen skal blive på Store Torv
(Århus Stiftstidendes Netavis, 10. september
2005).
I 2019 ser det ud til, at der omsider er en
beslutning omkring skulpturen, da rådmand
Bünyamin Simsek ønsker Vanddragen flyttet
fra Store Torv. En mulighed kunne være at
placere den i Aarhus Ø, eller måske et helt
andet sted i byen. Simsek har sat sin
forvaltning til at regne på prisen for en
flytning af den, efter hans ytring,
skæmmende skulptur.
På et byrådsmøde i januar 2020, blev det
besluttet at Vanddragen, populært betegnet
byens største pissoir, skal væk fra Store
Torv og køres i depot, og den forventede
regning herfor bliver omkring en million
kroner. |
|
|
|
|
|
Trampedach, Kurt
en ener i dansk kunst, en outsider, der ikke kan sættes i bås,
en
ekspressiv naturalist, der var vild før De Unge Vilde |
|
Trampedach, Kurt
(1943-2013).
Dansk maler og tegner. Portrætter,
hyperrealistiske skulpturer.
I 1964 uddannet som maler (håndværker).
1963-69 uddannelse på Akademiet, undervist
af Dan Sterup-Hansen og Søren Hjort Nielsen.
Debuterede på KE i 1964. I 1969 fik han
Statens Kunstfonds
3-årige arbejdslegat og Dronning Ingrids
Romerske Legat. Fra 1969-1994 var han Medlem
af Decembristerne. I 1980 malede han sit
første portræt af DSB's generaldirektør Poul
Hjelt. I perioden 1983-90 var han bosat i
New York. I 1983 får han Eckersberg
Medaljen. I 1997 malede han et
dobbeltportræt af
Prins Joachim og Prinsesse Alexandra, det
var hans fødeby Hillerøds bryllupsgave til
parret, portrættet hænger på
Det Nationalhistoriske
Museum på Frederiksborg
Slot.
I 1979 købte han et hus i Sare i det franske
Baskerland (hans atelier der nedbrændte to
gange) og fra 1993 boede han permanent i
Frankrig.
I tv-portrættet fra 1995 "Manden på
bjerget" fortalte Trampedach om sit liv i
Frankrig og sine maniodepressive
dispositioner, en arv fra faderen, og om
mangel på tryghed i barndommen, og
om den tryghed han fandt i den isolerede
livsstil og arbejdet med sine billeder i sit
franske hjem i bjergene. Trampedachs
billeder er blevet beskrevet som
terapibilleder med økonomisk succes, men
modsat gængse billedudtryk skabt af en
psykisk syg persons arbejde med sit sinds
dybder og mørke sider, har Trampedachs
billeder aldrig de primitive eller de
klicheagtige udtryk som ofte ses i
terapibilleder eller meget
private/personlige billeder, som er skabt af
en trang til at billedliggøre en indre
tilstand. Rene terapibilleder har deres
fulde berettigelse som terapi, men er kun
interessante for den, der har skabt dem
eller en snæver kreds. Trampedachs
foruroligende, voldsomme, mørke, dramatiske,
dæmoniske, surrelle, hyperrealistiske
billeder er vedkommende i deres
originalitet og hvis de har været terapi for
kunstneren bliver de aldrig anmasende
terapeutiske udtryk for beskueren, det er
forskellen på terapi og kunst. |
Trampedach, Kurt
(1943-2013).
Danish artist - especially known for his
portraits and hyperrealistic sculptures. In 1964
he was educated as house painter. From 1963-69
he studied under Dan Sterup-Hansen and Søren
Hjort Nielsen at The Royal Danish Academy of
Fine Arts in Copenhagen. He exhibited for the
first time in 1964 at The Autumn Exhibition for
Painters in Copenhagen. In 1969 he was awarded a
three-year grant from the Danish State Arts
Foundation and Her Royal Majesty Queen Ingrid's
Roman Foundation. From 1969-94 he was member of
the artist union Decembristerne (the name refers
to December as the group's yearly exhibitions
were always held in the Christmas month). In the
period 1983-90 he lived in New York. In 1983 he
received the Eckersberg Medal. In 1997 he
painted a double portrait of Prince Joachim and
Princess Alexandra, a wedding present to the
royal couple from Trampedach's native town
Hillerød in North Zealand, the portrait is on
permanent display at
The Museum
of National History at Frederiksborg
Castle, Hillerød. In 1979 he bought a house in Sare in the French Basque Country
(his studio has been set on fire twice), and
since 1993 he settled down permanently in
France. Trampedach suffered from
manic-depressive illness, his paintings are
described as therapy-paintings with financial
success, contrary to the conventional wisdom of
paintings created by a mentally ill person,
Trampedach's paintings never become clichés or
private - his worrying, intense, dark, dramatic,
surreal, hyperrealistic paintings have evoked a
meaningful and powerful experience for the
audience. |
Udvalgte
værker/Selected works |
|
"Nadverbillede", 1969,
KUNSTEN Museum
of Modern Art Aalborg/"The Last Supper", 1969, KUNSTEN
Museum of Modern Art Aalborg, Denmark. |
|
"Selvportræt,
hel figur,
gående",
1970, Statens Museum for Kunst/"Self-Portrait,
Full Figure,
Walking",
1970,
National Gallery
of Denmark,
Copenhagen. |
|
"Sovende mand i en stol", 1976/77, Statens Museum for Kunst/"A Sleeping Man in a Chair", 1976/77, National Gallery of Denmark, Copenhagen. |
|
|
|
|
|
|
Malerne
er inspireret af forskellige stilarter bl.a. Pop Art eller surrealisme. I
England er en gruppe malere, der er knyttet til "Saatchi Gallery"
i London inspireret af Lucian Freud fra School of London-bevægelsen.
Nogle af malerne er inspireret af den amerikanske maler Milton Avery. |
|
|
|
I 1960'erne sås
grænseoverskridende handlinger inden for Body Art, hvor man
talte om
den lidende
kunstner, der
brugte kroppen som redskab, påførte sig smerte. I 1990'erne
ses en fornyet interesse for kroppen i kunsten, men med en
mere humoristisk tilgang til kunstneres aktion. Der gøres
brug af videodokumentation, der er både live og dokumenteret
Performance Art. |
|
|
|
Dominicis ... Malinovsky ...
Hindsbo |
|
|
Dominicis, Gino De |
|
Dominicis, Gino De
(1947-1998)
Italiensk kunstner. Besat af
udødelighed og usynlighed.
Hans karriere er en at de
mest gådefulde i sidste del
af 1900-tallet. Siden sin
første udstilling i midten
af 1960'erne har han forsøgt
at skille sig ud fra
konceptkunst og Arte Povera
og andre samtidige
kunstbevægelser. Hans lille,
men bemærkelsesværdige,
samling af arbejder
inkluderer forskellige
installationer og et stort
antal af tegninger og
malerier. Der er ikke blevet
udgivet kataloger om hans
kunst med undtagelse af en
publikation han lavede med
"Galleria LAttico" i Rom
til sin første
soloudstilling i 1969. En
anden udgave blev senere
lavet i 1998 af "Mazzoli
gallery" i Modena med små
næsten usynlige
reproduktioner. Død og
udødelighed. Han annoncerede
sin egen "død" i november
1969 i form af en
minde-plakat, dette blev
fulgt op af en serie af
takkekort sendt til hans
venner, hvor han ønskede dem
udødelighed. Dominicis ville
virkeliggøre det umulige.
Hvert værk forsøger af
udfordre gældende naturlove,
som legemets udødelighed,
flyve, forårsage en persons
forsvinden under en
forelæsning, overrække
usynlige gaver, lave
kvadrater i stedet for
cirkler ved at kaste en sten
i vandet gentagne gange med
det formål.
"The Second Solution of
Immortality (The Universe is
Immoble)" (1972). |
|
|
Udvalgte
værker/Selected works |
|
"Uden titel", 1981-82,
MoMA,
Museum of Modern Art,
New York. |
|
|
|
|
Malinovsky, Lise |
|
Malinovsky,
Lise
(1957)
Dansk maler og
grafiker. Født i København.
I 1974 kom Malinovsky i lære
som væver, og fra 1976-79
studerede hun ved Skolen for
Brugskunst - hendes
barndomsdrøm var at blive
væver, men hendes
temperament var til en
friere form for kunstnerisk
udfoldelse, derfor søgte hun
ind på Det kongelige Danske
Kunstakademi, hvor hun
studerede fra 1979-85 under
Stig Brøgger og
Robert Jacobsen.
Malinovsky har sit eget
ekspressionistiske
billedsprog. På lærreder i
kæmpeformater anvendes
kraftige penselstrøg og
stærke farver - motivvalgene
i hendes billeder er bl.a.
eksotiske dyr, tyrefægtere
og blomster og
menneskefiguren f.eks. en
billedserie af hovedløse
kvindefigurer, portrætter
som et farvelitografi af
H.C. Andersen samt mere
abstrakte kompositioner.
I 2001 blev årets
Tivoli-plakat
skabt af
Malinovsky. Motivet er den
gamle dyrekarrusel.
Hun har udstillet i store
dele af verden og modtaget
adskillige legater bl.a.
Statens Kunstfonds
arbejdslegat og Jens
Søndergaard og Hustrus
Mindelegat. |
Malinovsky,
Lise
(1957). Danish painter and graphic designer. Born
in Copenhagen. Malinovsky
apprenticed as a weaver in
1974, and from 1976-79 she
studied at the School of
Applied Art in Copenhagen -
her childhood dream was to
become a weaver, meanwhile
her artistic temperament did
not fit with the discipline
of art handicraft, so in
1979 she began studies at
The Danish Royal Academy of
Fine Arts in Copenhagen
under Stig Brøgger and
Robert Jacobsen,
in 1985 she graduated from
the Royal Academy.
In her own expressionistic
manner Malinowsky has
executed paintings on
gigantic canvases, using
strong brushstrokes and
powerful colours - her
motifs are e.g. exotic
animals, bullfighters,
flowers, human figures,
portraits and more abstract
compositions.
In 2001 she created the
Tivoli
poster for the
Copenhagen amusement park
Tivoli. The motif was the
old animal roundabout.
Her works have been shown in
many exhibitions in Denmark
and abroad, and she has
received quite a few grants. |
|
Hindsbo, Sys |
Hindsbo, Sys (Nina Bodil)
(1944). Dansk
tegner, maler og grafiker.
Født på Frederiksberg i
København. Som barn og ung
var hendes fritidsinteresse
at tegne og modellere. Fra
1962-65 studerede Hindsbo
ved Kunstakademiets
billedhuggerskole under
Gottfred Eickhoff, i
studietiden besluttede hun
sig for at blive grafiker,
og fra 1965-69 studerede hun
ved Grafisk Skole under
Holger Jens Sophus Jensen.
Fritiden i studietiden
tilbragtes i "Det hemmelige
Akademi", hvor hun mødte
bl.a.
Svend Wiig Hansen,
Hjorth-Nielsen, Dan Sterup
og Palle Nielsen.
Karakteristika for Hindsbos
kunst: Mennesket gengivet i
skitseagtige tegninger i en
ofte klassicerende stil,
hvor mænd fremstilles
helteagtige, menneskets
proportioner og bevægelser
interesserer kunstneren,
vægten er lagt på den
fysiske fremtoning,
kontakten mellem personerne
ofte distræt og fysisk,
personerne anonyme. Hindsbo
arbejder primært i gråtoner
og få, ofte sarte farver.
Den samme figur går igen i
flere billeder, og således
skabes en kontinuitet.
Billedelementerne er
genkendelige, historierne
der fortælles,
eller scenerne der vises, er
ikke fortællinger skåret ud
i pap. Der er en "fjernhed"
i Hindsbos billeder, de kan
til tider forekomme værende
i grænselandet mellem det
triste og depressive, men
aldrig lukket om sig selv og
beskueren uvedkommende,
tværtimod.
Hindsbo er medlem af
Trykkerbanden, Kammeraterne,
Decembristerne,
Kunstnersammenslutningen
Jylland - af Akademirådet
fra 1984 og bestyrelsen for
Thorvaldsens Museum. |
Hindsbo, Sys
(Nina Bodil)
(1944). Danish draughtsman,
painter and graphics artist.
She was born in Copenhagen.
Her interest in drawing and
modelling goes back to her
early childhood. From
1962-65 she studied at the
Royal Danish Academy of Fine
Arts, School of Sculpture,
under the sculptor Gottfred
Eickhoff, during the period
she decided to become a
graphics artist, and from
1965-69 she studied at the
Copenhagen Technical School
under the painter and
graphics artist Holger Jens
Sophus Jensen - she spent
her spare time at "The
Secret Academy", where she
met the painters and
graphics artists
Svend Wiig
Hansen, Hjorth-Nielsen, Dan
Sterup and Palle Nielsen.
The characterizing features
of her art: a fascination
with the human figure,
represented in sketch-like
drawings in an often
classicistic style, where
men are heroes - she is
interested in human
proportions and motions, she
emphasizes the physical
appearance, the contact
between the persons is often
absent-minded and physical,
the people are faceless.
Hindsbo uses primarily the
gray tone scale and a few
delicate colours. The same
figure is repeated several
times - a continuity has
been created. The elements
in her pictures are
recognizable, the sceneries
are not plain sailing. There
is a distance in Hindsbo's
pictures, they often exist
in a borderland between the
sad and the depressive - her
pictures are not
self-sufficient or
irrelevant to the spectator
- far from it! |
|
|
|
|
|
|
|
|